Letecké společnosti Letectví Lidé

Smartwings a ČSA mají na zemi 90 procent flotily, snižují mzdy

Nakládka Boeingu 737-900 zdravotnickým materiálem v Šanghaji. Foto: Smartwings
Nakládka Boeingu 737-900 zdravotnickým materiálem v Šanghaji. Foto: Smartwings

Letecká skupina Smartwings Group, do které patří značky Smartwings i ČSA, má v současné době odstaveno 90 procent své flotily. Společnost proto jedná se zaměstnanci o zkrácení platů, velké propouštění však nechystá. Provoz společnosti se nyní omezil pouze na lety za účelem přepravy zdravotnického materiálu a repatriaci Čechů ze zahraničí. Další tyto spoje poletí o víkendu. Uvedla to mluvčí skupiny Vladimíra Dufková. Provoz omezily téměř všechny světové aerolinky, některé i propouštějí.

Většina letového personálu je tak nyní nevyužitá a společnost musí najít pro ně řešení. Oba dopravci mají v Česku dohromady zhruba 2000 zaměstnanců. Podle mluvčí společnosti Vladimíry Dufkové je cílem skupiny zachovat co nejvíce pracovních míst. Firma nyní využívá institut částečné nezaměstnanosti podle zákoníku práce, kdy je kvůli překážkám v práci na straně zaměstnavatele pracovníkům poskytnuta kompenzace ve výši 60 procent průměrného výdělku. S dalšími zaměstnanci pak společnost jedná o snížení úvazků na 50 až 80 procent platu. „Naprostá většina zaměstnanců skupiny to akceptuje a snaží se firmě pomoci zredukovat mzdové náklady,“ podotkla Dufková. Zastaven je také nábor nových zaměstnanců.

Smartwings se v minulých dnech svými letadly podílela na zajištění dopravy zdravotnického materiálu z Číny. Dosud vypravila dvě letadla, které přivezly roušky, respirátory a další materiál. Ministerstvo zdravotnictví se s dopravcem domluvilo na celkem sedmi letech, další dvě letadla do Číny jsou plánovány ještě v první polovině dubna.

Stát se dohodl se Smartwings také na zajištění repatriačních letů do různých světových destinací. Společnost už například přivezla Čechy z Kanárských ostrovů, Egypta, Filipín, Kuby, Panamy, Hondurasu, Mexika, Dominikánské republiky, Kolumbie a Kostariky, Peru, Kanady a USA. Během víkendu by se pak měl uskutečnit další let ze Srí Lanky a nepálského Káthmándú.

Aerolinky po celém světě odstavily z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšiřuje omezení v letecké dopravě, aby zpomalily šíření epidemie onemocnění COVID-19 způsobeného koronavirem. Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) kvůli krizi aerolinky přijdou na tržbách o více než 250 miliard dolarů (6,4 bilionu Kč) a mnohým už tak dochází hotovost. Podle IATA až polovině z nich hrozí v příštích týdnech bankrot, pokud vlády nepodniknou kroky na podporu tohoto odvětví. K úsporám proto přistupují i velcí dopravci, například Lufthansa zkrátí plat většině zaměstnanců. Některé společnosti musejí i propouštět, například severské aerolinky SAS oznámily, že propustí až 90 procent personálu.

ČTK

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel Jezbera

iDNES: Koronavirus letos sníží emise leteckého průmyslu o 38 procent. Epidemie onemocnění COVID-19 totiž prudce snížila poptávku po letecké přepravě a tento trend by mohl pokračovat, protože firmy přehodnocují své potřeby létat. Vyplývá to ze zprávy hospodářského institutu Australia Institute.

To bude mnohem více. Létat se hned nebude. V USA to bude velké…

Adam Ei

Kvantifikujte, co znamená, kolik znamená „to bude mnohem více“ a co zamená, že v USA to bude velké? Nespecifické, bez argumentace.

MPE

Dnes ještě proběhly/proběhnou další evakuační/repatriační lety: Finnair z/do Helsinek (původně to vypadalo,že OH-LXA přiletěl na maintenance, ale po hodině a půl to otočil zpátky do Helsinek), Alitalia z/do Říma (EI-DTE), vojáci z Varšavy (3085) a v noci ještě LOT z/do Varšavy.

MPE

Tak kecám, Finnair je opravdu jen maintenance, výměna „kus za kus“: odletěl A319 OH-LVK a místo něj přiletěl A320 OH-LKA.

Jirka B.

… a konec v nedohlednu …

Y.K.

Docela by mě zajímalo jak k tomu přistupují leasingovky. Přeci jen vlna bankrotů aerolinek by nebyla dobrá ani pro ně a platit na zemi stojící éra nezvládne nikdo.

Tom

Často leasingovky pozastavily platby za letadla, která jsou na zemi.

MPE

A včera ještě OK-TSU otočil Bělehrad a zpět.

Antal

A co jiného jim zbývá? Kdyby nabírali Matějů, ABS a další, tak tam zůstanou jenom manažeři.

MPE

Spoj do Colomba už je skoro na místě, letí OK-HEU via Jerevan. Dnes letěl ještě OK-TSU do Kišiněva a zpět a včera OK-TVM do Stanstedu, odkud pokračoval do Tamanrassetu na jihu Alžíru.Nevím jestli to je cílová destinace, nebo jestli bude pokračovat někam dál do nitra Afriky, ani netuším kdo si tento charter objednal a koho nebo co stroj veze. Možná někdo znalejší se může s námi podělit?

P.P.

Bude pokračovat do LAD

Antal

Co v Luandě?

MPE

OK-HEU už je na cestě zpět, via Kathmandu a Jerevan. OK-TVM se rovněž už vrací z Luandy, stejnou cestou, tj. via Tamanrasset a STN.

tom

Redukce mezd a propouštění je realita téměř ve všech oborech. Firmy a podnikatelé jsou s tím konfrontování jako první.
Stát a politici se ale tváří, že státních zaměstnanců se to netýká. Jsem zvědav, kdo z nich bude mít odvahu a řekne to první –
peníze státu dojdou během pár měsíců.

J.L.

Netřeba nic říkat, stačí pustit rychleji rotačky na tisk peněz.

Y.K.

Venezuela

Dan

Ne. EU. Všechny státy budou tisknout.

GPGP

Stát si půjčí tím že vydá obligace.
Zadlužení ČR je na 30 % HDP, i Německo má více…
Ale vláda se bojí cokoliv více v tomto směru udělat.
Peníze v době konjuktury vyhazovala oknem, všude se chlubila jak se máme dobře, lidi nešetřili, utráceli jak o život a teď všichni brečí, že nemají žádné peníze.

Kubrt

Všichni nebreci, řada lidí má nějaké úspory. Problém mají lidí, co zijou z ruky do úst a zároveň pracují v nějakém odvětví výrazně zasaženém. A u firem se přesně nedozvíme, kdo má opravdu problém a kdo se jen snaží využít situaci.

Petr

Problém má téměř každá firma, která hlavní odbytiště v zahraničí nebo je závislá na surovinách a dílech od zahraničních dodavatelů.

Y.K.

V ČR je úroveň úspor až neobvykle vysoká (pominu-li některé asijské státy) a ta to i přes dlouhodobé znevýhodňování jakéhokoliv spoření na horší časy (až nulové úroky do nedávna).

A ne každý má dům po předcích nebo splacenou hypotéku, takže jen bydlení u poloviny populace zrujnuje solidní úspory během pár měsíců.

Zajímalo by mě na kolik měsíců života bez příjmů máte vy. Jak rychle peníze mizí totiž někteří zjistí až když je neberou, úspory neúspory.

Radek Janata

„přes dlouhodobé znevýhodňování jakéhokoliv spoření na horší časy“

Státní podpora stavebního spoření či penzijního připojištění má přijde jako neznevýhodňování? Nebo jak si konkrétně to znevýhodňování představujete?

Y.K.

Zajímavé představy o spoření. A už vůbec je zajímavá představa, jak třeba penzijní nebo stavební spoření předčasně ukončíte a přetavíte na hrazení výloh kvůli tomu, že jste na nějaký omezený čas bez příjmů kvůli epidemii.

Jája

To je nesmysl. Devizové rezervy ČNB u které se stát zadlužuje jsou naprosto v pohodě.

tom

Jájo, vypni kompa a padej si hrát s panenkama!