683 korun na den, smlouva na 50 let a bez navýšení. Kontrola odhalila směšně nízké ceny za pronájem pump u D1

Kvůli kurzu koruny státu klesá u některých čerpacích stanic příjem z pronájmu. V jeho výši jsou navíc obrovské rozdíly.
Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) v nejnovějším kontrolním závěru upozornil na dlouhodobý problém Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Státní podnik kvůli nevýhodným smlouvám uzavřeným v 90. letech minulého století ztrácí ročně desítky milionů korun na nevýhodných pronájmech ploch na čerpací stanice a odpočívky u dálnic.
NKÚ porovnával ceny za pronájem všech dálničních odpočívek v Česku a zjistil propastné rozdíly. Zatímco za odpočívku Střechov na dálnici D1 má stát měsíčně nájem ve výši 20 519 Kč, za odpočívku Dolní Roveň na nově postaveném úseku D35 je to 567 607 Kč za měsíc.
Rozdíl je ve způsobu, jak se kontrakty uzavíraly. Zatímco u Střechova smlouva vznikla bez soutěže v 90. letech, v Dolní Rovni proběhla již otevřený tendr za účasti hlavních řetězců čerpacích stanic.
V případě Střechova jde o smlouvu s firmou R&P investments. Tehdejší Ředitelství dálnic Praha ji uzavřelo podle zjištění NKÚ v roce 1992 na dobu 50 let. „Nájemní smlouva byla uzavřena bez inflační doložky a s nájemným stanoveným v německých markách ve výši 38 500 DEM. Podle smluvních podmínek byla cena nájmu navázána na kurz koruny vůči DEM, později vůči EUR. Vlivem posílení koruny došlo ke snížení příjmů ŘSD z nájmu o téměř 30 % a v roce 2024 ŘSD fakturovalo nájemné ve výši 492 463 Kč (dohromady za obě odpočívky),“ uvádí NKÚ.
U některých smluv už došlo k zásadnímu navýšení
Podle NKÚ 35 ze 73 dosud platných historických nájemních smluv s provozovateli čerpacích stanic, občerstvení a dalších zařízení z 90. let minulého století neobsahuje inflační doložku. Ta má zvyšovat nájemné v závislosti na inflaci.
NKÚ obvinil ŘSD, že neučinilo účinné kroky směřující ke změně nebo ukončení těchto nevýhodných smluv. „U nově zprovozněných odpočívek je přitom nájemné až 28krát vyšší,“ uvádí se ve zprávě. Nedoplňuje však, jak si účinné kroky představuje, když je smlouva na 50 let a není vypověditelná.
Dvě benzinky na novém úseku D6, čtyřnásobný rozdíl v nájmu. U Kolešova rozhodla soutěž
ŘSD navíc s tvrzením, že se nesnaží, nesouhlasí. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl uvedl několik příkladů, kdy se silničářům podařilo smlouvy změnit tak, aby byly pro stát výhodnější. Například v případě odpočívky Šlovice na D5 došlo ke zvýšení nájmu o 161 %. „Transparentně soutěžíme nové nájemce,“ dodal Rýdl.
NKÚ ve zprávě současně upozornil na špatný stav řady odpočívek v rozporu se smlouvou, zmínil například na nepořádek.


