obnoveny

683 korun na den, smlouva na 50 let a bez navýšení. Kontrola odhalila směšně nízké ceny za pronájem pump u D1

Odpočívka Střechov (vlevo). Pramen: ŘSDOdpočívka Střechov (vlevo). Pramen: ŘSD

Kvůli kurzu koruny státu klesá u některých čerpacích stanic příjem z pronájmu. V jeho výši jsou navíc obrovské rozdíly.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
franta

Smlouvy které jsou nevyrovnané nebo v rozporu s mravy nebo korupční mají české soudy buď narovnat nebo shodit. Jako třeba zcela neplatné. Atd.
Nelze akceptovat, že tady někdo podepíše korupčně prodej Karlštejnu za 1 Kč. A smlouva bude platná.

Mech

Smutné je, že po letech, kdy se ten devadesátkový klondike napravoval, jsou ve vedení ŘSD zase tendence podobné smlouvy uzavírat. Jen aby se mohlo v klidu stavět, třeba na D6.

Démon

Krásný, když ti zůstane 0,5 mega měsíčně v kapse 😉 … prostě devadesátky.

Otakar

A to je na D1 násobně vyšší provoz, než na D35. Tj. zůstane více 🙂

Lol Phirae

Pardon, autore, já vám nevím. Porovnávat smlouvy uzavřené před víc jak 30 lety s dnešními, to je opravdu majstrštyk. Připomnělo mi to kauzu ex-ředitele ŘSD Haly, ze kterého následně stát ze zoufalství zkusil vyrobit obchodníka s kinderpornem, mnoho let se nevybudovalo ani jedno dálniční odpočívadlo a odškodné za nezákonné stíhání nás k dnešnímu stálo cca tuším víc jak 12 milionů Kč.

Tak je tak dál…

smějící se bestie

A KOLIK TĚCH PUMP
a nejenom u D1,
má české majitele,
no !

Jenda První

Tak můžeme sami jako spotřebitelé jezdit jen k českým čerpačkám jako jsou třeba ONO, KM Prona, EuroOil – RobinOil, Kontakt a další…

Jakub

ať to vypoví, doplatí jim zbytek nájmu, což bude tak 9 milionu, co by jim zbývalo a za rok to mají vybrané nazpět. Nevypověditelné neexistuje, to musí jakýkoliv soud shodit…

vbba

Bohužel to není tak snadné. Pronajímatel by musel nájemci uhradit i ušlý zisk…

Motokolo

Jj. Na základě daňového přiznání. A tam by je to doběhlo podruhé

Michal

No tak ano. Určitě by to mohli vypovědět. Záleží ale kolik je v takovém případě pokuta miliard Kč, nebo vlastně Marek nebo vlastně teď euro 😖.
Aby tam nebylo něco o miliardách 🤣

roman.lelek

Byste se divil. Stačí se podívat na nevypověditelné smlouvy u billboardů. Tam s nimi nikdo nehne a soudy jsou na roky.

Marek Hrdina

Najemce muze pozadovat nahradu za usly zisk, coz budou za tech dalsich 20-30 let dalsi desitky milionu.

Motokolo

To se posuzuje podle daňového přiznání a né nějakých fantazií. Vážně věříte že platí daně mraky miliónů ročně? 😃

Jakub

a ja bych jako majitel pozadoval usly zisk za to, ze byla uzavrena nevyhodna smlouva

MMXA

Stačí, aby to byl zahraniční vlastník a máte arbitráž proti ČR jak na dlani. A víme jak to dopadlo s DiagHuman.

Jakub

To je neco jineho, Ceska republika v 90″ záměrně poškodila Diag Human a to bezdůvodně. Šťáva ještě na přelomu milénia řekl, že mu stačí stamiliony a žádná arbitráž nebyla, stačilo zaplatit a dneska by se žádné miliardy nekonaly, ještě okolo roku 2010 se mohly zaplatit menší miliardy. I dnes se může zaplatit kolem 20 ,miliard, protože za dalších 5 let to už bude zase o miliardy více. Já být Šťávou, tak hodím na stát exekuci a neplatební neschopnost

none

Tak hlavně že už nedostávají ty Marky 😁

Honza S.

1. Může Klaus a jeho melody boys.
2. Tehdy bylo trošku jiné vnímání. Předat věci soukromníkům byla tehdy vnímáno jako správná cesta. Na stát se nemyslelo, protože stát byl fuj.

Náhodný Kolemjdoucí

Tohle dědictví devadesátek se s námi potáhne ještě hrozně dlouho a tím nemyslím jen podobné nevýhodné smlouvy ale hlavně dopad na hodnoty a morálku národa.
A ano, i já jsem byl v té době mladý blbeček, který si také myslel, že stát je fuj.

Frantisek

Jako, kdyby to byla cena z otevřeného výběrka, kam může každý…

Škoda, že ty pumpy nejsou ŘSD a že by se soutěžil jen provozovatel a branding. Asi by mi ani nevadilo nesoutěžit jen na cenu, ale spíše na služby pro řidiče a třeba i ceny na pumpě mít omezené.

Pak z toho nebude jen Klondike. Trochu paralelu vidím z různých slavností a trhů na venkově…městečka to soutěží na cenu, nic z toho reálně nemají a pak je tam svařak za kilo, který si místní nedají a ještě jen platba v hotovosti.

Lol Phirae

„Škoda, že ty pumpy nejsou ŘSD“

Již jsem komentoval shora. Přímo očima aktéra viz např.
https://www.ceska-justice.cz/nazory/etika-trestnim-rizeni-praxi-vsz-praha/

Michal

Ano, také bych měl takový krásný sen 😁

Velký putan

Bylo by zajímavé zveřejnit jména, kdo konkrétně takovou smlouvu podepsal. Ne jen Ředitelství dálnic Praha.

Vašek

Veřejné lynčování po letech? To nemá cenu, ti pánové budou už dávno v důchodu, či pod drnem. A jak píše kolega výše, tenkrát byla jiná doba…

Zbyněk

Možná jsou v důchodu, možná taky nejsou.

Václav

Možná, že už vůbec nejsou.

Zadarmo

Má se vymáhat peníze pokud byly obdržené korupcí. Jestli někdo je nebo není, není podstatné ve velké části světa (a to i v tom zlatím zapadě (sarkazmus)). Zákony jse mají přizpůsobit a po penízích se má nekompromisně jít bez časového limitu. To znamená jít po potomku pokud obdrželi peníze co byly originálně z korupce.

Michal

Jo to by bylo krásné, ale to by se museli změnit zákony a to spousta lidí nechce, protože by o té svoje majetky přišla 😖

Tomáš

Myslíš znárodnění? No, pane jo…

MMXA

Máte tu dnes GDPR a pokud nebudou pravomocně odsouzeni, tak jsou z pohledu práva nevinní.

J.Š.Hájek

Očekával bych, že řádný správce v rukou státu bude po této kritice pravidelně zveřejňovat kolik se mu podařilo změnit smluv a o kolik se navýšilo nájemné. To přece není špatně PR ?

Honza S.

Vypovědět smlouvu na dobu určitou vůbec není jednoduché.

Olin

No není… Ale co by tam Radek tak asi psal.

Milan2

Už zjistil NKÚ kolik stojí jeden pražec?

mgr.pavel

A vy zase bijete černochy (znáte ten vtip za argumentačním klamem, ne?). Tady je článek o nevýhodných smlouvách ŘSD, ne SŽ.

Vašek

Ale mluvit se o tom musí, když se o tom bude mluvit, třeba se i něco stane…

Petr

Jo, jenže podle všeho byly ty smlouvy uzavřeny v souladu s tehdejším právem a dost možná se ani tehdy nemusely jevit nevýhodně. Teď jsme jenom vyhodili další peníze za pláč NKÚ nad rozlitým mlékem.

jaroslav.dohnalik

By možná stálo za to zjistit, kdo má takhle výhodný kšeft. Trochu veřejného tlaku a pár metrů dálnic bude zafinancováno.

Jan Beneš

Takhle se táhne staveb, kde někdo drží pozemky, protože za levno nakoupil v 90kách přes kamarády. Většinou to města, obce nikdy nevyhráli, takže tady bych to taky růžově neviděl.

peter

Někteří dostali darem pozemky od Zemana …mrk mkr pane Toman.

peter

pardon „soudruhu Tomane“ je přesnější

Vašek H.

Smažil to v Mercedesu po I/27 z Běšin na Klatovy, teď už se zřejmě smaží na patřičném místě…

Otakar

Starej Toman se vysekal před pár lety u Slaného a už tu není. Zdědili to synové, jeden exministr, druhej rozený syn. Ale však stát zase naplánuje nějakou cestu přes jejich pozemky.

Lukáš Novák

Takže mýtné pro přetížené kamiony na směšné úrovni, draze zafinancované odpočívky pronajímané prakticky zadarmo, krásně si tady žijeme.

cbtrk

A co teprve, až se NKÚ zaměří jak směšné poplatky stát vybírá od drážních dopravců za použití infrastruktury, do které se veřejných peněz pumpují desítky miliard ročně.

Y.K.

A vy v autě platíte nesměšné poplatky, že se tak ptám?
Za použití drážní infrastruktury se neplatí zrovna málo, za osobní vlak z Prahy na Moravu to je někde mezi 10 000 – 20 000 Kč, záleží na hmotnosti vlaku.

Jiří

Kecáte, dle té vaší kalkulačky: Praha hl. nádraží – Brno hlavní nádraží, 254km, 100tun, kombinovaná nákladní doprava – cca 1000Kč. Takže méně než kamión, zjevně jsem se sekl o řád. A co do toho motáte soukromá vozidla už mi uniká vůbec.

Tom

Vy tady kecáte. Protože hmotnost běžného vlaku je tak 400-500 tun. 100 tun má jen lokomotiva…

Y.K.

No já dělal Břeclav a běžný expres na Moravu fakt nemá 100 t, když to je cca hmotnost lokomotivy.

Y.K.

Můžete si to zkusit sám, není to nic tajného.
https://provoz.spravazeleznic.cz/kalkulacka/Vypocet.aspx

Honza S.

Využití silnic pro osobní dopravu je také zadarmo. Pokud má železnice konkurovat silnici, tak by i využití železničních tratí mělo být zadarmo.

vbba

Nemyslím si že je to uplně zdarma, v ceně phm se platí státu spotřební daň a také dph. U elektroaut se promítá do ceny elektřiny dph. Jak jednou stát bude chtít nahradit výpadky z příjmu na spotřební dani bude zajímavé.
V roce 2024 stát vybral na spotřební dani z phm 84mld. Kč.

Martin Klimeš

Cožpak naftu a elektřinu železniční dopravci jako neplatí?

vbba

Ano, platí za phm a el. i železniční dopravci.
Pokud je placena daň státu v podobě spotřební daně a dph z phm a případně dph u elektřiny, nepovažuji to za něco co je zdarma.
Stejné to je i s dálniční známkou. Platba státu za použití určitého typu silnice. Opět navíc i s dph.
Stát/ kraje/ obce z příjmů (daní a popatků) platí stavby silnic, opravy atd. a velmi podobné to je u železnice. Tedy nemyslím si, že používání silnic je zdarma.

Luboš

Železniční trať je něco jako dálnice a využívání dálnice taky není zadarmo.

Jesenik

Trosku se vám to plete. Ty odpočívky jsou tam už 40 let.

asfalter

Čistě teoreticky. Pozemek převést na jiný institut (kraj?), vypovědět smlouvu, vysoutěžit nového a převést pozemek zpět?

BND 30

Pán je právník teoretik?
Radši tu myšlenku už nerozvíjejte.
Se změnou osoby vlastníka na něj přechází všechny právní vztahy a povinnosti k najemcům.
Jsou samozřejmě výjimky, např. nákup v insolvenci.

W14

Jedná se o soukromoprávní smlouvy, tady jsou velmi omezené možnosti nápravy. Asi by se dal navrhnout mechanismus, který by umožňoval státu revidovat dané smlouvy po určitém časovém období s tím, že by se zavedla například povinná koncese), ale do toho nikdo nejspíše nepůjde. Jednak jsou potřebné zákony už tak složité (Zákon č. 13/1997 Sb., Zákon č. 139/2006 Sb., Zákon č. 219/2000 Sb.), takže by trvalo pár let, než by se provedla potřebná novelizace, a pak by se stejně dost provozovatelů nejspíše soudilo. Takže je pro ŘSD výhodnější se s nimi domluvit na změně smlouvy.

Olin

Za a)… Za b) bych to nechal doběhnout (i za cenu, že tratíme) a pak to spustit znovu a správně. Zde to však má riziko, aby do toho opětovně nějaký zaprodanec nehodil vidle, protože co si budeme… Známe svoje pappenheimské…

Studý Chudent

Ciwe v devadesátkách bylo fakt možný všecko, to se kradlo na desítky let dopředu. Zlatej zákon o zadávání veřejnejch zakázek a registr smluv.

risk

A porad se krade. Třeba příklad Penta co má podivní smlouvy z devadesátých let kde nikdo neví jak a proč se podepsaly a pořád vysává pozemky z českých drah a jinde za zlomek tržní ceny. To jsou miliardy. Jen za posledních pár let Penta okradla stát o podle odhadů až deset miliard jen v Praze. 30 let smlouva na vzdušní právo nad Masarickem nádraží proč nenechat vypršet když je to absolutně nevýhodní. 50 let vzdušní právo nad Hlavním nádražím proč vůbec diskutovat něco o nástavbě když zas stejní problém. Má se čekat do čtyřicátých let. Nákladové nádraží Žižkov prodáno před… Číst vice »

mgr.pavel

Však se taky Vašík Klausů takovým zákonům (veř.zakázky, registr smluv) bránil seč mohl..