50 metrů kabelů vezli v kufru. Policie popsala odhalení zlodějů, kteří ochromili na den koridor

Pachatelům hrozí pětiletý trest.
Desítkám tisíc lidí zkomplikovala včera a dnes trojice zlodějů jejich cestovní plány. Kvůli krádeži zhruba 50 metrů kabelů zabezpečovacího zařízení byl od včerejšího podvečera výrazně omezen provoz na koridorové trati mezi Přerovem a Ostravou, vlaky nabírají mnohahodinová zpoždění.
Policie nyní popsala, jak trojici zlodějů zadržela. Stalo se tak poté, co pracovník Správy železnic ohlásil porušení kabelů. Policejní hlídka vyjela do katastru obce Jezernice, kde spatřili u místa poškození trojici podezřelých. „Jakmile uviděli policejní hlídku, sedli do auta a snažili se prostor opustit. Na výzvu k zastavení řidič zastavil. Při prohlídce vozidla bylo v zavazadlovém prostoru nalezeno přibližně 50 m kabelu,“ popsala policejní mluvčí Miluše Zajícová.
Čtyři vlaky za hodinu. Koridor po krádeži kabelů kolabuje, vlaky nabírají velká zpoždění
Všichni tři byli zadrženi a převezeni na služebnu, kde byli umístěni do policejních cel. „Dnes jsou s nimi prováděny procesní úkony,“ dodala Zajícová. Muži jsou podezřelí ze dvou trestných činů a to krádež a poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení z nedbalosti. Dle trestního zákoníku hrozí za uvedené skutky až pětiletý trest odnětí svobody.
Podle policejní mluvčí byly kabely přeřezány a přeseknuty, tím došlo k přerušení napájení návěstidel. „To způsobilo prudké brždění vlaku, který se pohyboval po trati. Vlivem jejich jednání ztratil dispečer přehled o tom, kde se nachází vlak a současně ztratil informaci o stavu výhybek. Hmotná škoda nebyla doposud vyčíslena, ale bude se pohybovat v řádech statisíců,“ popsala Zajícová.
K obnovení provozu došlo v pondělí po 14. hodině. Dopady mimořádnosti však budou na zpoždění vlaků patrné i v dalších hodinách.
Správa železnic eviduje ročně kolem 50 případů krádeží kabelů. „Nejčastěji se kradou měděné kabely k osvětlení, kabely sloužící k ovládání návěstidel, nové ještě nepoložené kabely nebo kabely k zabezpečovacímu zařízení, které jsou z pohledu bezpečnosti nejzávažnější,“ uvedl za Správu železnic Martin Kavka.
Pro odvětví veřejné dopravy a infrastruktury představují podle něj krádeže barevných kovů, zejména kabelů, dlouhodobý a závažný problém, se kterým se SŽ potýká opakovaně. „Obecně ale platí, že jakákoliv krádež, vandalismus nebo manipulace s částmi železniční infrastruktury bezpečnost provozu významně ohrožuje. Zabezpečovací zařízení na celé síti proto funguje tak, aby se při zjištění jakékoliv chyby na dotčeném místě zastavil provoz do té doby, než bude příčina odhalena a odstraněna,“ doplnil mluvčí SŽ.
V reakci na tyto případy již v minulosti SŽ přijala technická a organizační opatření, které mají krádeže ztížit. Jde například o změnu způsobu pokládky kabelových tras tak, aby byl přístup pachatelům co nejvíce omezen.
S využitím ČTK