5 hodin od českých hranic k Baltu. Polsko oficiálně dokončilo páteřní dálnici

Baltské moře a Českou republiku spojuje páteřní dálnice. Foto: www.gov.plBaltské moře a Českou republiku spojuje páteřní dálnice. Foto: www.gov.pl

O výstavbě dálnice A1 se začalo hovořit již na začátku druhé poloviny 20. století, její hlavní část vznikla mezi lety 2005 a 2014.

Polsko oficiálně dokončilo výstavbu páteřní dálnice A1 napříč celou zemí. Tamní vláda to uvedla v tiskové zprávě. Řidiči se tak nyní dostanou od českých hranic až k Baltskému moři asi za pět hodin. O zprovoznění posledního zbývajícího úseku na více jak 560 dlouhém průtahu Polskem informoval deník Zdopravy.cz již na konci loňského roku, tehdy však v lokalitě mezi městy Kamieńsk a Piotrków Trybunalski stále probíhaly dokončovací práce a řidiči museli počítat s omezeními.

Jak na svých internetových stránkách píše polská vláda, v současné době jde o plnohodnotnou dálnici, po které může jet vozidlo o celkové hmotnosti do 3,5 tuny rychlostí 140 km/h. Pravda je však taková, že například u katovického letiště, v úseku přezdívaném „Vlny Dunaje„, čeká řidiče jízda po extrémně zvlněné části vozovky. Rychlost je tam omezená na 80 km/h. Důvodem nerovností je podle dřívějších výzkumů bobtnání jednoho z materiálů použitých při stavbě dálnice. Oprava úseku by mohla začít v roce 2025.

Trasa Dálnice A1 Zdroj: cs.wikipedia.org

Trasa Dálnice A1
Zdroj: cs.wikipedia.org

 

Celková délka dálnice A1 dosahuje 566 kilometrů. Začíná u Trojměstí (Gdaňsk, Gdyně, Sopoty) u Baltu a prochází přes Pomořanské, Kujavsko-pomořanské, Mazovské, Lodžské a Slezské vojvodství. U Bohumína navazuje na dálnici D1.

Většina trasy vznikla mezi lety 2005-2014

Dálnice A1 je součástí mezinárodní silnice E75 spojující severní, střední a jihovýchodní Evropu. Dálnice zvaná též Jantarová (Autostrada Bursztynowa) je částečně zpoplatněná. Řidičům jsou v jednom směru k dispozici i tři jízdní pruhy.

O výstavbě dálnice A1 se začalo hovořit již na začátku druhé poloviny 20. století. Celý projekt je silně politickou záležitostí, protože je vnímán jako mimořádně ekonomicky důležitý. První úsek dlouhý 17 kilometrů vyrostl mezi lety 1978 a 1989. Velkou podporu měla dálnice i po pádu komunismu, snahy tehdejších politiků o nastartování výstavby však vždy narazily na nedostatek financí. Hlavní část dálnice byla postavena mezi lety 2005 a 2014, v tomto období vzniklo cca 395 kilometrů, tedy 70 % délky trasy.

Tagy A1 Autostrada A1 dálnice A1 dálnice Polsko E75 Polsko
85 komentářů