5 hodin od českých hranic k Baltu. Polsko oficiálně dokončilo páteřní dálnici
Baltské moře a Českou republiku spojuje páteřní dálnice. Foto: www.gov.pl
O výstavbě dálnice A1 se začalo hovořit již na začátku druhé poloviny 20. století, její hlavní část vznikla mezi lety 2005 a 2014.
Konečně. S každým dalším rokem jsem byl u moře rychleji a rychleji. Budu nostalgicky vzpominat na světelné křižovatky na dalnici a rygoly tak hluboké, že by se za takový okop pro leziciho střelce voják nemusel stydět.
Technicky vzato se k Baltu pod 5 hodin dalo dojet skoro i z Prahy, skrz zemi, která dálnici postavila už dávno. Ale jasné, hezky to teď Poláci staví.
Příští rok nám tu jantarovou stezku prostřednictvím D55 natáhnou až do Bzence, to bude na Hodonínsku o prázdninách při cestách na Jadran teprve frmol…
Kdyby teď dokončili ČR, Rakousko a Slovinsko trať České Budějovice-Terst, tak za podobnou dobu by jsme byli z Budějovic u Jadranu, po dokončení trati Praha-České Budějovice by cesta z Prahy k Jadranu trvala přibližně 7 hodin
Bychom kybychom
Měl bych takovou drobnou připomínku, v 1. odstavci u čísla 560 chybí jednotky (myšleny jsou asi km)
Není to jediné rychlostní silniční spojení od našich hranic k Baltu. Zanedlouho bude dobudována rychlostní čtyřproudá silnice od Lubawky do Swinoujscie. Není to sice dálnice (kromě obchvatu Štětína) , je tam proto stanovená nejvyšší rychlost 120 km/hod, ale jízda po ní je parádní. Můžeme Polákům jen závidět.
Do Stralsundu se taky dostanete po dálnici přímo z Česka 🙂
Mohu potvrdit. Ve Svinousti bude koncit kruhacem primo v pristavu s trajekty do Svedska. Intenzivne maji ten usek rozpracovan a odhaduju do roka ze to otevrou. Od Lubawky do Letnice ten usek asi take brzo otevrou. A bez poplatku.
A podle map to vypadá, že bude ještě pokračovat tunelem pod řekou na druhý břeh směr do Německa
Ten tunel by měl být otevřený letos v červnu.
A je to narozdíl od dálnice bez poplatků.
to je rychlejší než z Brna na Letiště Václava Havla 🙂
Netuší někdo na kolik celé projetí té A1 vyjde peněz? Díky
Zpoplatněn je na A1 jeden úsek na severu Polska a jeho projetí stojí cca 150 Kč.
30 zlotých
Zatím okolo 200 Kč ale až se zpoplatní úsek mezi hranici a Gliwicema tak to bude víc
Odkud máte ten nesmysl, že by se měl tento úsek zpoplatnit?
„Nie planujemy podwyżek opłat za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA. Nie planujemy też wdrożenia jakichkolwiek opłat za przejazd samochodami osobowymi po drogach ekspresowych – zapewnił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk“ 26.4.2023
Ano máte pravdu teď samozřejmě ne ale v dalších letech ano.
Takže ještě jednou: odkud máte ten nesmysl, že „teď samozřejmě ne ale v dalších letech ano“?
Infrastruktuře v Polsku se věnuji roky, ale o něčem jako zpoplatnění A1 pro osobní auta čtu poprvé tady od vás.
Poraďte mi cestu,z Mladé Boleslavi do Pobierowo.Dékuji
S3 do Kołobrzegu a stamtąd to już niedaleko.
Pardon, S3 do Goleniowa, a stamtąd S6 do Pobierowa. Dalnica paradna.
Jestli to z MB do Bolkówa vychází líp přes Jablonec nebo přes Trutnov netuším, neznám to tam.
Každopádně S3 z Bolkówa na sever je super dálnice. Doporučuji zastávku v Świebodzině a podívat se na největší sochu Krista na světě.
V Parłowě odbočit, je to potom do Pobirowa slabá půl hodina.
405 km v kuse po bezplatné dálnici bez (pravděpodobně) jediného dopravního omezení jen tak nezažijete.
Já bydlím v Beskydech a na parkoviště u pláže to mám v klidu přes noc za pět hodin.
Proc pres noc? Proc nevyjedete v 7 rano a neparkujete v poledne na plazi? To nemate rozbity den z nevyspani? Neberte to ve zlem, jen tuhle vasen pro nocni jizdu nechapu, tak se znazim zjistit, co Vas k tomu vede.
JPP, asi chtěl být zajímavý.
Stavějí rychle, bratři Polané, jen co je pravda. Snad jen ta kvalita tu tam (například ten krásný vlnitý plech na příjezdu do Katowic) napovídá, že i u nich na kilometr dálnice připadá nějaký ten rodinný domek.
Už zas o koze? Já nechci rodinný domek, já chci, aby si na něj kvalifikovaní dělníci nevydělali!
Eh… co se pokoušíte sdělit, dobrý muži? Mohu Vám s tím nějak pomoci??
Něco o závisti a nepřejícnosti. Že by snad měli pravocat a vydělat si tam jen na chleba, když jim ty domky nepřejete?
Chce asi srovnat jejich vlny s našimi u Ostravy
nejde mi do hlavy, proč se jiným státům vyhýbají chránění živočichové a rostlinstvo.
Asi se stěhují k nám, aby nám ty stavby dálnic trošku komplikovali… 🙂
Jen se zprávy o nich vyhýbají České republice….
Fakt si myslíte, že ekologové, NIMBY, profesionální kverulanti proti všemu atd jsou specialitou ČR? Ani náhodou. Ti jsou všude, i v zemích s rozvinutou dálniční sítí a zároveň s respektem k vlastnictví (např. Velká Británie). Takže zjevně musí existovat nějaký způsob, jak je vyřešit..
.. aniž by byly potřeba samozvané milice vypatlaných ocasů, ten znak mafiánských praktik, kdy majiteli zakokrhá kohout, shoří seno, aby musel dát koně pryč a tak…
Ano, to je správná a důležitá úvaha, chce to např. ještě upřesnit legislativu, rychlou soudní vymožitelnost této legislativy.
Tzn. musel by existovat i zákon, který nedovolí hrát o čas, muselo by být více soudců (dejme tomu i specializovaných na tuto problematiku, ……., .
Také pečlivě porovnat naši legislativu s legislativou ve Velké Británii.
A nebo něco jiného ????
paterni dalnice a nejde skrs hlavni mesto …
… proc vsechny dalnice u nas vedou do phy, a navic neni ani dokoncenej okruh ??
kdo neco takovyho vymyslel ??
D55 … asi nebude u Vás.
Se podivejte na mapu a pak na demografii. jde to snad jinek?
Čechy jsou monocentrické, Morava polycentrická. Proto je struktura dálniční sítě v obou historických zemích odlišná.
A za pár let i do Pobaltí
Nebýt toho průšvihu s obchvatem Lomže, bylo by to už letos.
Tak těch pár kilometrů bude chybět ještě dva roky.
Pro většinu našich motoristů bude asi hlavní problém dosažení těch českých hranic…
Z Moravy docela v pohodě, napojuje se to přímo na D1 v Bohumíně. Ale ano, z Čech je to o dost horší.
Naštěstí se na tom také intenzivně pracuje.
Dalsi relace, kde je (zbytecna) dalnice a zeleznicni alternativa neexistuje
víte o nějaké firmě, která by po postavení takového železničního koridoru v dané destinaci převedla svou dopravu na železnici?
To že je něco zbytečného pro vás neznamená, že to neocení zbytek světa 🙂
Logický nesmysl, řekl bych.
Když je tam zbytečná dálnice (není provoz vyžadující dálnici) tak že ta železnice získá provoz jak?
PS: Železnice tím směrem samozřejmě existuje.
Gdaňsk Katowice jede přímý vlak několikrát denně a jídní doba je zhruba 5 a půl hodiny.
Nevim jak pro Polaky, ale pro mne osobne je (samozrejme uz davno existujici) zeleznice v tehle relaci naprosto zbytecna. Naopak tu dalnici velmi vitam. Vy zjevne ne, takze si muzeme navzajem roztrhat obcanky. ;o)
Tak to abychom se z Bohumína do Gdaňsku plavili po řece, než nám zakážou i tohle, v boji za jediný univerzáně správný způsob dopravy.
Převoz krve? Jo, pošleme ji vlakem, hned jak to vykolejení opraví. Cože? Těm zraněným? Vy jste je vezli automobilem? Víte že teď musejí zemřít?!
Prece byste neprepravoval krev necim, kde se neveze i hajzl, nedaji se do toho nalozit bicykly a nefunguje v tom rezijka?! (Tim „hajzlem“ oznacuji WC, nikoli PT sotouse. ;o) )
Nový Františkův nick?
Krásné fotky se dají udělat na hranicích u Královce , doporučuju procházku přes louku k nové dálnici
V tomhle Polsku docela závidím. Fakt mají dálnice na špičkové úrovni a staví se celkem rychle. Tím nechci říct, že se u nás teď nestaví, ale určitě by tempo mohlo být rychlejší….
To nelze než souhlasit, byť díky rovinaté zemi to mají jednodušší.
Ono těch hor zas tolik nemáme , co mají říkat Slováci nebo Rakousko
tak to pane ani omylem. Mokřady, vodní toky, záplavová území, jjílová a písková nestabilní podloží atd. Mají svých problémů až nad hlavu 🙂
Takový nesmysl může napsat a lajkovat jen „odborník“ od klávesnice.
Holt jiná legislativa. V Polsku stát ziskem stavebního povolení automaticky nabyde veškeré pozemky potřebné k výstavbě dálnice, čímž odpadají někdy i roky sporů. Je otázkou, zda by měl takový zákon u náš šanci na schválení. Nejspíš neměl.
Jako majitel pozemků říkám: to je dobře, že u nás takový zákon není.
A co máš Kubrte za pozemky??
šrapnel Hlaváčku …
Očekáváš, že ti pošlu výpis z katastru? Jde o princip. Soudě dle palců, respekt k vlastnictví v ČR je stále někde na úrovni 50. let, kdy každý jen trochu majetnější človek byl rovnou sprostý podezřelý.
Kdyby, nejspíš hypoteticky, můj pozemek někdy někdo potřeboval pro „veřejný zájem“, nemám problém s prodejem a neměl bych zájem na tom trhnout neadekvátní částku. Ale vadí mi tenhle komoušskej přístup „my potřebujeme tvoje pole, dej nám ho“. To fakt nechci.
A co je špatně na vlastnictví pozemku? Kdekdo má pozemek pod vlastním domem/bytem, to je nějaký zločin vyžadující tresty?
Tak zas z Polska nedělejte Čínu.*) Polsko je členskou zemí EU, kdyby jejich právní úprava nějak porušovala práva vlastníků, tak by se to jistě řešilo. Vlastník pozemku zřejmě bude mít nástroje na svou obranu – třeba to, že to stavební povolení vydáno nebude. Mně se spíš zdá, že našli rovnováhu mezi zájmy vlastníků pozemků a zájmy státu na kvalitní infrastruktuře. Možná jen u nás jsme kyvadlo z jedné úvrati, kdy se za socialismu na práva vlastníků nehledělo, vychýlili do druhého extrému. *) Ani v té Číně to nefunguje tak, že jeden den přijede před obydlený barák bagr a druhý den… Číst vice »
Pokud to tak skutečně je, tak předpokládám, že tam akorát teda je de facto obsaženo vyvlastňovací řízení v tom stavebním, byť věřím že s menší byrokracií. Ale nějak se mi nechce věřit, že by v členském státě EU úředník vydáním stavebního povolení libovolně odebíral pozemky, takhle to nefungovalo ani za monarchie. Pokud by to tak bylo, tak je to samozřejmě špatně. Já jsem all in pro usnadňování výstavby strategických staveb, ale zas při tom nemůžeme rezignovat na ochranu úplně bazálních práv, jako je vlastnictví. Jistě, někdy to jinak než s vyvlastněním nejde, ale má to být poslední možnost, kdy nejde… Číst vice »
Ale vždyť i v ČR nakonec stát VŽDY získá všechny pozemky, které potřebuje k výstavbě dálnice, a to i od lidí, kteří je prodat nechtějí. Stát Vám sice nabídne osminásobek ceny, pokud ovšem neprodáte, vyvlastni Vás dle zákona. Vzhledem k této 100% jistotě tak v Polsku urychlili celý proces v tom, že tam již mohou stavět, zatímco s majiteli jednají o odškodnění. Výsledek je tedy v obou zemích stejný – stát získá pozemky. Rozdíl je v tom, že v Polsku mohou začít stavět podstatně dřív.
No v tom je ta pointa, že ne vždy – je třeba prokázat v každém konkrétním případě veřejný zájem. Nelze říct zákonem, že je něco plošně veřejný zájem, na to máme judikát ústavního soudu (tzv. Jezy na Labi), který ve zkratce říká, že není možné to takhle určit, protože a) zákonodárná moc nemá prostředky to posoudit b) pokud bychom nahradili správní rozhodnutí rozhodnutí výkonné moci zákonem, tak by nebylo soudně přezkoumatelné, protože soudy jsou zákonem vázané, a to by opět bylo protiústavní. A pokud byste vůbec neřešil otázku veřejného zájmu, tak je to taktéž protiústavní (čl. 11 (4) LZPS). Prostě… Číst vice »
Začínáme opět stavět, ale celé generace ještě budou litovat (a závidět Polákům), že se rekonstrukce D1 neudělala více od podlahy na 3 + 3 a D35 alespoň mezi Hradcem a Olomoucí taktéž na 3 + 3 v celé své délce. Tak jak je vidět na ilustrační fotce v článku té polské dálnice. Máme sice jen 10 milionů obyvatel a až na Prahu, Brno a ostravskou aglomeraci celkem malá sídla, ale jsme tranzitní země s naprosto zastaralou infrastrukturou a mám pocit, že ani nově zahajované či připravované projekty to nijak nereflektují.
3+3 je Hranice – Lipník. Zaústění D35, D48 do D1.
„díky rovinaté zemi to mají jednodušší.“
A co teprve mají říkat Slováci.
https://www.zilinak.sk/clanky/23995/ako-postupili-prace-na-dialnici-d1-pri-ziline-tri-najnovsie-videa-ukazuju-stavbu-z-viacerych-uhlov
U té D1 je škoda, že se neudělalo 3+3, ale stavba nebyla připravená a bylo nutné vyčerpat prostředky z EU, dálnice se rozpadala a jiné stavby stejně nebyly připravené. Do budoucna to ale jako zase takový problém nevidím. Až to bude potřeba, tak se na D1 namalují 3+3 pruhy a přistaví se krajnice tam kde to bude možné – na mostech a v tunelech ne. D35 mezi Hradcem a Olomoucí bude stačit 2+2, ale mezi Mohelnicí a Olomoucí by se přidělají odstavné pruhy.
Problém byl v legislativě. Pokud by v celém úseku chtěli udělat 3+3 (a to ať už se jedná o D35, D1 či jiné), musela by se udělat EIA. To je minimálně rok a není jistota, že to projde. Lepší, když dodělají alespoň D35 a následně bych uvažoval o rozšíření. Po zprovoznění by se mohla rozmělnit doprava mezi D1 a D35 a možná, že rozšíření ani nebude třeba. Nehledě na to, že i kdyby dálnice měla 3+3, tak to ještě neznamená, že doprava bude plynulejší. V USA mají některé dálnice 6+6 pruhů a zjistili, že čím větší dálnice je, tím více… Číst vice »
To je zbytečné. Stačí D11 z Prahy do HK v 3+3 a dál na Olomouc D35 v 2+2 postačí. Až se jednou dokončí dálniční okruh kolem středních čech, tak potom D1 v 3+3 od D38 resp. od Jihlavy až do Brna. K Praze bude stačit 2+2 jako teď.
až se dokončí dálniční okruh kolem Stř. Čech, tak to už tady nebudeme… 🙂
Ony už asi v té době nebudou ani auta 🙂
Jo jasně, bagr na opravu vodovodu povezou v batohu na kole.
Mit rekonstrukce D1 za cíl 3 + 3, tak se teď možná Vrchní soud vracel zpět první instanci k došetření 37 z 96 podaných žalob a jezdili jsme stále po záplatovaných výtlucích z roku 1987.
Teď se staví, ale vezměte si, že stavební boom v dopravě byl v podstatě zastaven v roce 2011 (+-). Možná se mnou někteří nebudou souhlasit, ale uzemnit řadu důležitých dopravních staveb byl obrovskou chybou. V krizi se má investovat, aby se to v budoucnu vrátilo. Díky jednomu chybnému politickému rozhodnutí řada staveb stále čeká na povolení. Myslím si, že by řada důležitých projektů dnes již stála nebo byla výrazně rozestavěná.
Myslím, že na tomto je v zásadě konsensus. Proto ani nikdo v dnešní době nenavrhuje zastavení investic.
zastavil to v r. 2008-9 tehdejší ministr dopravy Vít Bárta. Kdyby mu chtěl někdo poděkovat…. 🙂
Už se stalo, u voleb. Vypláchnutý a spláchnutý.
Mají tam i spoustu nezáviděníhodného. Třeba značení na dálnicích. Počet šipek na cedulích často neodpovídá počtu pruhů, nebo jedete v pravém pruhu a najednou zjistíte, že se z něj stal odbočovací pruh, aniž by na to bylo nějaké upozorní, což pak vede k nebezpečným situacím, kdy řidiči na poslední chvíli, už přes plnou čáru, tento pruh opouštějí, atd.
Tahle dálnice je opravdu pěkná a v té jižní polovině dost chyběla, muselo se jezdit po „gierkówce“, tj. silnici číslo 1, která sice vedla mimo obce, ale jsou tam normální křižovatky, přechody pro chodce… a jako bonus kolony v Čenstochové.
Ale taková příčná dálnice A2 není nic moc, oficiálně se nazývá Droga wolnosci, tomu se Poláci smějí, protože je celá jen čtyřpruhová, u Varšavy nedostačuje, musí se několikrát zastavit a platit mýto různým provozovatelům jednotlivých úseků, a z Varšavy na německé hranice je to hodně přes 100 zlaťáků jednosměrně…
Hlavně to mají taky dotažené…na těch nových úsecích jsou čerpací stanice s odpocivkami, spoustou místa pro kamiony a nebo i jen tak si sednout.
Navíc, ne všude se za ty dálnice platí.