44 miliard eur do lepších tratí i nových rychlovlaků. Nový pětiletý plán italských drah

Vysokorychlostní jednotka Frecciarossa 1000 v Miláně. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraVysokorychlostní jednotka Frecciarossa 1000 v Miláně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Italské státní dráhy (FS) představily svůj pětiletý investiční a obchodní plán, který počítá s velkými investicemi nejen do infrastruktury, ale

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
sotous

Teď jsem se vrátil z 4 denní cesty po Itálii vlakem .Tragedii jak zde někdo zmiňoval nebo podobu Záp. Expresů jsem ovšem nikde neviděl.Naopak perfektně fungující systém vysokorychlostních vlaků , Reg doprava taky v pohodě.Jezdí vše často, zajímavé že ne vždy v taktu. Co tragedie je tak množství vlaků přes pohraniční stanici Tarvisio. Když nepočítám nějaké NJ, tak 2x railjet, 2x Micotra dotovaná EU – ale zaplať pánbbůh aspoň za to. Přitom Tarvisio Boscoverde je velká stanice se 3 nástupišti, rozsáshlým zázemím ,očekávajíce denně ticíce lidí… Doporučuji – včasná jízdenka Brno – Villach se dá pořídit od cca 400,- Kč.… Číst vice »

D.S.

V Itálii jsem byl také několikrát a cestoval tam vlakem. Spíše ale mohu doporučit kupovat dálkové cesty v předstihu. Nabídka Super Economy bývá cenově mnohdy velice zajímavá. Na místní spoje (Regionale, Regionale Veloce – něco jako koridorový rychlík u nás) je pak cena stále stejná i před odjezdem, ale na poměry Západní Evropy relativně nízká (nepatrně vyšší, než základní TR10 u ČD).
Co se týká cesty do Itálie, tak v současné době bohužel mohu spíše doporučit, než cestu vlakem, Ryanair např. do Bergama, kde to cenově prakticky vždy vychází výhodněji, o časové úspoře nemluvě.

sotous

Nebo jsem vyzkoušel Italo, tedy soukromník obdoba Regiojetu, ti mají vlaky nejlepší a taky v předstihu je možno za dobrý peníz.
Pointa je v tom že samotná cesta přes Pontebannu je super a letadlo ji nenahradí…

Fedexak

přesně to jsem měl na mysli – jen jsem hledal slova – viz můj koment výše.

Panda

Souhlas, ale to zas tolik nesouvisí s infrastrukturou v Itálii jako spíš s tou naší a rakouskou – tratě přes Semmering/Brenner a Praha-Linz/Wien jsou pomalejší než navazující italské úseky Tarvisio-Benátky-Milán/Řím, resp. Bolzano-Verona-Milán/Řím…

Haha

Tak náš problém je hlavně se vůbec na ten Brenner dostat (Domažlice – München); z Mnichova se na dobu, kdy nebude trať přes Rosenheim stačit (pár let po otevření BBT) připravuje https://www.brennernordzulauf.eu/home.html

Panda

Je to tak, já jel naposledy na Brenner přes Linz a tou koňkou to taky není úplně nejrychlejší…

Fedexak

to se pozna sotous…. Musím přiznat – ač nerad – v porovnání s ČR – tedy ČD, RJ,LE i GW je česká železnice na tom ve stejných relacích dnes už mnohmem lépe… Mám namysli regionální vlaky mezi městy – téměř všude je tam po severní Itálii mezi těmi městy cca hodinová vzdálenost – tj. můžem porovnávat s ekvivalentem Praha – Plzeň, Pradubice, Hradec, Ústí apod – a je vidět že u nás se do infrastruktury na české poměry masivně investuje – kdežto v Itálii se zasekli někdy na přelomu 70. a 80. let – tj. jen pro představu něco jako… Číst vice »

Panda

Zrovna v severní Itálii od těch 80tých let bylo těch novostaveb či upgradů hodně, namátkou VRT Turín-Bologna a Milán-Brescia, zdvojkolejnění a reko Bologna-Verona a Bologna-Padova, zectyřkolejnení Venezia-Padova a také kolem Milána, nová Pontebbana, podzemní průjezd Milánem, přeložky Janov-Ventimiglia a hodně menších projektů… Vím, že severní Itálie má víc obyvatel než ČR, hustota osídlení je místy veliká a zanedbanost neupgradovaných tratí a uzlů je tam často podobná s našimi tratěmi, ale i tak z toho srovnání vychází lépe, zvlášť díky traťovým rychlostem či kapacitními řešeními kolem Milána a v průsmycích na Janov a Florencii apd. …

sotous

regionální vlaky – co jsem jel tak buď patrové jednotky něco jako ešus,nebo směs starších vozů pův. EC po něco jako Honeckry, občas nějaké Stadlery apod. typy nevím, ale vše čisté, rychlé, bezproblémové…,tím neříkám že v ČR je to špatné,subjektivně +- stejné. Nádraží by samozřejmě snesly nějaký upgrade, ale to asi všude…
Ještě zajímavé ta Micotra – jelo skoro více policajtů a psů než cestujících.Asi honba migrantů …??

železničář v důchodu

„Nádraží by samozřejmě snesly nějaký upgrade, ale to asi všude…“
Soudím (aspoň podle toho, co jsem viděl v posledních letech), že Italové začali také věnovat vybavení nádraží (i tomu „technickému“) větší pozornost, a to právě v té severní – konečně například začali ve větší míře instalovat výtahy. A pokud jde o vybavenost občerstvovacími službami, v té se jim nemůžeme naprosto vůbec ani blížit – v tom jsme za nimi o několik řádů!
A „Micotra“? Pro její větší frekvenci jsou asi zásadním problémem jízdní řády …

Panda

Souhlas, navíc Alex spoluprovozující západní expressy má německý management a problémy tam byly už před tím než je koupila Trenitalia… Ti naopak Alexu vypomohly pár IC vagóny z Itálie…

A jinak mám podobné zkušenosti, až na to Tarvisio a vybrané lokálky bývá spojení solidní a u VRT Itálie západ i překonává (nižší ceny a např. větší vytíženost Řím-Florencie vs. německé/španělské/francouzské VRT)…

jan

Ono to s tou úspěšností vrt je trochu zkreslené, když mýtné stojí 3 kč/km. A benzín, nevím kolik teď, ale občas byl nedaleko 50 Kč.

Panda

Souhlas, třeba v porovnání s Německem to bude hrát velkou roli. A kromě toho ještě taky vyšší poplatky za DC v Německu a konkurence v Itálii…

Fedexak

No konečně – už to vážně chtělo !!! Zajeďte si vláčkem do Benátek, nebo do Milána přes zmiňovanou Veronu a uvidíte tu tragédii. Když jsem tam byl – tak jsem si opakovaně říkal kde se asi stala chyba…?

Panda

To je myšleno ironicky, ne?:D

TPal.

A mimochodem, koukám, že ty vagóny mají být pro nákladní dopravu. To je vážně škoda.

JiP

Ja si u takovych clanku vzdycky rikam co zde delame spatne. Italie je zadluzena az po usi, zeme v podstate pred bankrotem a buduje VRT infrastrukturu neuveritelnym tempem, totez Spanelsko, ty stovky km novych dalnic v Recku atd…. a pak se Slovaci skladaj na recky duchodce a jeste si sami na to museji pujcit. Docela me ten system, ktery mimochodem plati i v mnojem mensich meritcich, kdy jeden se snazit delat neco posctive, na co nemam to si nekoupim, tak jsem dneska vlastne za uplneho blbce. A kdejaky liny Rek je na tom vlasnte mnohem lip a dale popiji svoje… Číst vice »

Panda

Itálie je sice dost zadlužená, ale na hlavu jsme výrazně větším příjemcem EU dotací my a narozdíl od Itálie do infrastruktury moc z vlastní kapsy nedáváme… Půlka Itálie je pořád dost nad průměrem EU, takže nemá moc nárok…

Dan

Dotace jsou principiálně špatné, protože pokřivují trh, ale v tomto případě platí přísloví: Blbej, kdo dává, blbější, kdo nebere. Kdyby Španělé 25 let zpracovávali studie proveditelnosti, tak by byli s VRTkama tam, kde jsme my. U nás máme zřejmě jiné priority, například budovat lyžařské areály v nížinách, kde skoro nesněží, nebo stavět rozhledny na polích, odkud není nic vidět.

TPal.

Na úvod bych rád poděkoval za zajímavý článek. 🙂 Poté dodám, že výrobcem jednotek Frecciarossa 1000 není Alstom, ale Bombardier.

A doufám, že těch 700 vagónů pro spoje EC/IC se stane realitou, protože vysokorychlostní vlaky jsou sice parádní, ale vlaky kategorie EC/IC kvalitou zaostávají, bohužel trochu více. A jinak věřím i v expanzi do Vídně, tak jak to kdysi plánovalo Nuovo Trasporto Viaggiatori.

D.S.

Je někde dostupný kompletní seznam plánovaných investic do infrastruktury?

Jiří Šrámek

Ano

TPal.

V odkazu v článku. I když zajímalo by mě, jaké parametry bude mít napojení na rakouskou stranu.

D.S.

V odkazu je prakticky to stejné, co v článku. Zajímal by mě detailní rozpis plánovaných investic, něco ve stylu, jako vydalo SŽDC.

jkjk

Ve zdrojovém článku je zmiňováno Terzo Valico (Janov-Milano), Brenner (tunel), VRT Brescia – Verona – Padua, Naples – Bari a Palermo – Catania – Messina.