Reakcia na frustrátov v diskusii, nie článok:
Ja asi fakt musím mať smolu, že aspoň 95% vlakov s ktorými jazdím, idú v pohode, max meškania do pár minút.
A to vlaky používam prakticky denne, hlavne v tom Rakúsku z ktorého tu niektorí majú vetry 😏
Radim
1 rok
Jel jsem to 17.4. opačně a celkem super. Stejně jak je v článku tak Můj vlak mě hnal přes Mnichov. V appce ÖBB Schotty byla výluka zapracována, tak jsem jel Buch – Ötztal autobusem se zastávkou v Bludenzu. Ovšem v Buchsu na nádraží bylo na ceduli jen napsáno že EC 163 v 10:00 nejede. To že byla NAD s odjezdem 9:20 jsem zjistil jen díky appce. Na nádraží v Buchsu nebyl ani žádný leták. Nalezl jsem info letáky a té výluce z Buchsu na sever. V Ötztalu jsme byly dle výukového JŘ a dokonce tam čekala kmenová souprava EC 163… Číst vice »
oja
1 rok
Pane Sůro, kdy jste do toho Švýcarska cestoval? Nebylo to náhodou v pátek 21.4., kdy celá německá železnice stávkovala, což bylo oznámeno dost narychlo a s nejasným dopadem na cizí spoje, takže ÖBB do poslední chvíle nevěděly, jak to bude s jejich peáží přes Rosenheim a dost možná nakonec ani neměly soupravy tam, kde potřebovaly, když Arlberg i celé Německo byly neprůjezdné? Že by se nesjízdná peáž u ÖBB řešila náhradní autobusovou dopravou namísto vnitrostátní objížďky přes Zell am See, slyším prvně. Jinak tedy máte pravdu, že „je možná na čase přehodnotit cestování do Švýcarska“ – jenže z Prahy do… Číst vice »
dopravopat
1 rok
Blbé vlakové spojenie bolo dôvodom, prečo sme pred pár mesiacmi na trase Bratislava – Luzern zvolili osobné auto (firemné). Dobrá voľba, navyše som za volant ani nemusel, takže som sa pohodlne viezol ako cestujúci.
Lysimachia
1 rok
Oba články mohou být vykládány jako nešťastná souhra okolností. Jo, beru to, občas si člověk vytáhne černého Petra, ať už v letadle, ve vlaku nebo v autě. Co si z toho ale odnáším je pro všechny škarohlídy tvrdící, jak je veřejná doprava v Německu a Rakousku dokonalost sama a u nás stojí za starou bačkoru: ne vždy to tak je. V každé zemi najdete odvrácenou stranu. (A pro hnidopichy: tím neříkám, že ČD, SŽ a další mají usnout na vavřínech.)
Primární problém podnikající firmy ŠZDC není naštvanost/spokojenost vlakových pasažérů (s ohledem že tito pasažéři svým prťavým jízdným skoro vůbec nepřinesou nic do kasy firmy SŽDC), nýbrž fakt, že své služby dopravcům prodávala firma SŽDC se slevou zhruba 95%.
Kritickým problémem je, že ztrátu z této slevy (95%) firmě SŽDC dorovnával stát velmi velmi štědrými dotacemi. Avšak státu letos došly peníze… přesněji státu došly peníze už před lety, ale maskoval to fanfaronským zadlužováním se.
Jo, je to pravda, akorát zde je pravděpodobnost výjimečné situace na 90% jízd, v západním zahraničí na 30% jízd (tipuju).
Ale uznávám, že zde jsem třeba nezažil, že by vlak projel stanici, ve které měl zastavit (zažil jsem tohle ve Francii a ve Švýcarsku) nebo jako ve Slovinsku, že by byl vlak napsaný na odjezdových tabulích, paní rozhlasem zahlásila, že vlak přijíždí na tu a tu kolej a ona byla výluka a bus odjížděl asi 200 m od stanice.
M.R.P.
1 rok
Ty dva články vyznívají zbytečně negativně, přičemž se očividně jedná o konkrétní momentální problém v Rakousku. Projezdil jsem vlakem půlku Evropy a to, že se něco takhle sype, není až tak časté. Naposledy v únoru cesta z Prahy vlakem na sever Švédska a zpět – obě cesty dohromady vyšly levněji než kolegům letenky a při zpáteční cestě i s dvouhodinovým zpožděním vzniklým v Německu jsem byl v Praze dřív než kolegové, kteří čekali ve Švédsku celý den na letecký spoj a museli si kvůli tomu ještě platit hotel…
Ja služby ÖBB využívam denne. Nespoľahlivosť REX8 je taká vysoká, že neprejde týždeň bez nejakého meškania presahujúceho 15 minút, bez toho aby aspoň jeden deň na súprave nefungovali aspoň jedny dvere a bez toho, aby na WC nebola voda, resp. nefungoval senzor pri umývadle. WC našťastie denne netestujem, ale moje občasné návštevy na porceláne (áno, porceláne) s prepadom do koľajiska to potvrdzujú. Minimálne raz za mesiac celý zmeškaný vlak z Viedne „vyhodia“ v Marcheggu, kde stovky cestujúcich ostanú bez informácií a bez čakárne, pri nepriaznivom počasí natlačení v podchode k nástupiskám, lebo čakáreň zrušili v rámci „modernizácie“ stanice pred pár… Číst vice »
Odporúčam REX6 pár kilometrov južne – klimatizované, vakuove WC, WiFi, pracovanie na ceste do/z práce pohoda. Jedine posledné mesiace je často problém, že nepošlu zdvojenú súpravu ako je štandard.
REX8 je rakúske šrotovisko, už len prečkávajú do elektrifikácie.
Na cestný most si môžeš ešte pekne počkať, „nutné zlo“ = blablabla.
D82
1 rok
Delší cestování vlakem s přestupy je loterie, kde často nemáte štěstí. K předešlému článku – loni v červnu jsem jel na konferenci, lůžko v NJ ÖBB Graz – Curych, dále do Lyonu s přestupem v Ženevě. V lůžkovém voze nefungovala klimatizace, a tak se na přijatelnou teplotu dostal pobyt až kolem Schladmingu v horské bouřce. Jedete-li singl, můžete spát nahý jen pod povlečením, ale otráví vás když se ve stejnou chvíli informačním mailem dozvíte, že na zpáteční cestě bude řazen místo lůžkového lehátkový vůz. Trasa bez výluk, v první švýcarské stanici Sargans vyvedeni migranti z sedačkových vozů, ale na jízdu… Číst vice »
Tonik
1 rok
Dekuji za clanek. Uz jsme skoro koupili jizdenky na VVV (velky vlakovy vylet) po svycarsku, ze do CH dojedeme vlakem prave touto trasou. Nakonec letime do Milana a zacneme VVV v Tiranu a skoncim v Curychu odkud poletime zase domu Swiss. Nema cenu se stresovat dalkovymi vlaky, kdyz clovek ma prodlouzeny vikend na celou akci. Navic stihneme alespon fajn veceri v italii.
No, vlak nejazdí ani z Linate a keď odpočítam nutnosť transferu z letiska do mesta, tak mi to Bergamo naopak príde pre zahájenie výletu smer Tirano ako najlepšia voľba. Jeden prestup z osobáku na osobák a netreba sa terigať cez samotné Miláno…
z Malpensy se clovek dostane Malpensa Express do centra vcelku rychle a pak uz primym vlakem do Tirana, ale z Bergama je to rychlejsi varianta, kterou jsme v nasem pripade zvolili. Diky bohu ze tento clanek prisel v dobu, nez jsme koupili jizdenky na vlak z CR.
Rozpadlý Ikarus
1 rok
Tak taky podobné záležitosti provádí jen šotoušci, nádražáci a mládež na síťovky…
Pro běžnou populaci je to zcela nepoužitelné, což se opět potvrdilo 🤣
Ono je dobré vědět, že „děsivé příběhy“ se vám můžou stát i při cestě autem a jistě i při cestě letadlem.
Co je na tom každopádně smutné je, jak se kolem železnice dělá politický opar budoucnosti cestování a jasný nástupce létání, ale většina evropské železnice je pořád zaseklá v unitárním myšlení, že železnice je střed vesmíru a klient je takový nešťastný trpěný článek provozu. To letectví i přes závislost na počasí a rozmarech stávkujících funguje spolehlivěji. A že to jde lépe víme ze Švýcarska nebo Japonska.
Martin Hanzal
1 rok
Díky za oba vaše články. I když částečně míří proti mému zaměstnavateli 🙂🙂 Musím říct, že od covidu s hrůzou v očích sleduji ten postupný „Untergang der ÖBB“. Ten sešup přímo mlátí do očí a korunoval to nástup Klimaticketu, který vlaky přeplnil k prasknutí, ale zvýšení kapacity nenabídl. Ono ani není kde brát. Nejsou soupravy, vozy, není personál, silné ročníky odchází do penze a finančně to prostředí až tak motivující bohužel není, takže následníci nepřichází. Jen za letošní 1Q má koncern ÖBB 120 příchodu, ale 560 odchodů… To není omluva nebo výmluva, to je prostě fakt. Lidí je na Zemi… Číst vice »
Tak u nás je to v bleděmodrém to samé, jen mají lidi zatím občas snahu dělat přesčasy nebo na druhou smlouvu více než je třeba.
Při rakouském blahobytu se ani nedivím 🙂
Joo, přesčasy. Taky moc fajn téma. Samozřejmě, že je děláme. Ono ten cirkus nejde jen tak lusknutím prstu zastavit. Člověk pak snadno zjistí, že za dvouměsíční vyrovnávku vlastně odpracoval měsíce tři (dle počtu odpracovaných hodin). Je fajn, že dostanete na účet velmi, velmi nadstandardní peníz, ale co z toho, když ani nemáte šanci je utratit? Tady plně chápu a podporuji snahy nastupující generace o work-life-balance. Jde totiž i o to, že málokdo z nich dosáhne na starobní důchod, takže chápu, že chtějí tak trochu žít i během produktivního života…
I když si to „zametání“ můžeme vyložit různě, v zásadě se shodneme. V první řadě je třeba nabídnout solidní platy a slušné pracovní podmínky, naproti tomu je třeba za ten solidní plat odvést i solidní výkon. Takové to pracovněprávní quid pro quo.
A dal byste si ti práci a vytáhl víc než jeden kvartál? ÖBB mají přes 40000 zaměstnanců*, takže čísla +120 a -560 v jediném kvartálu nemají vypovídající hodnotu.
*) „ale pracovat zjevně nechce nikdo“
Knížecí rada
1 rok
Při výlukách se člověk prostě nesmí bát. Když to není zorganizované, jízdenka nejízdenka, platnost neplatnost, nastoupit do vlaku a jet. Pravidla (přepravní podmínky) z viny dopravce prostě přestala platit. Jenom krčit rameny a nic nedoplácet, vymluvit se na chaos, ale zůstat klidný a slušný, to mi vždycky prošlo.
Libcha
1 rok
Tak nevím, jestli se redakce rozhodla dělat reklamu leteckým společnostem z vlastní iniciativy, nebo ke k tomu nějak motivována. Každopádně až příště poletíte s easyJetem s tříhodinovým zpožděním, budete možná vzpomínat na relativně bezproblémové vlaky, kde je často možné v případě zpoždění a mimořádností cestovat jakýmkoli spojem bez ohledu na vazbu jízdenky.
Ještě mě napadlo, jestli oba články nejsou nakonec ovlivněny jednou konkrétní výlukou, kterou bůhvíproč Rakušáci bezprecedentně zasklili.
Opravdu doporučuji ke studiu statistiky. Létám po Evropě i světě více než 20 let a kupodivu mi nikdy nic neuletělo, posun letu mi přišel mejlem a výluky na nebi se nekonaly.
Pokud někdo letí s firmou, která je v insolvenci, tak těžko může čekat splnění pohledávek… Aspoň že existuje chargeback, zdravím SkyEurope a Aerosvit 🙂
S tou sopkou opatrně. Když v roce 1815 řachla Tambora, tak „nefungovalo“ ani sázení brambor, v roce 1816 nebylo léto, zima skončila v květnu a další začala v srpnu. Přesto lidé sázejí brambory, sejí obilí a pěstují víno.
Vojtěch
1 rok
Jde o důvod a cíl, proč tam jedu. My do Švýcarska jezdím nejčastěji na koncerty a nebo na lyže. Takže letadlo s odletem 19, to jest s povinnou návštěvu letiště nejpozději v 16, je mi úplně k ničemu, neboť bych musel ze sjezdovky v cca 12. Což na jednodenní nebo víkendové lyžování úplně k ničemu. A koncert? Když skončím cca 22 či před půlnocí? Většinou stihneme některý z posledního vlaku na Německo, občas i to ICE , které jede Přes celý Německo. A tím jsem ráno v Lipsku, Berlíně, kde buď další akce, anebo s přestupem dopoledne Praha či Liberec.… Číst vice »
Když skončí koncert v Basileji o půlnoci, tak sednete do auta a ráno jste doma (samozřejmě nesmíte chlastat). Tady jedou autobusy nebo noční vlaky, dokonce i první ranní lety.
Akorát ten vlak holt může mít po trase iks výluk, autobus zpoždění, takže osobně bych se přesunul na letiště a klidu použil nějaký ranní let na východ.
Aby to nedopadlo ta, že skončí koncert v Basileji o polnoci, sadnete do auta, a ráno ste v Norimbergu alebo v Plzni na ARO, kam vás dotrepala IZS potom, čo vás zoškrábali zo zvodidla, cez ktoré ste to v mikrospánku poslal 150km/h…
Ale ono je těch 150 km/h v Německu zcela legálních, proč by to mělo být něco trestuhodného těžkým zraněním?
Aleš
1 rok
Výborný článek!
Zakon kaze
1 rok
Narazka na sebeposkozovani byla kvuli ochote absolvovat cestu i po reportovane zkusenosti Vaseho kolegy 🙂 dalkove vlaky v Evrope obecne podporuji, presne z duvodu, o jakem pisete
Jela jsem tuto trasu na podzim 2021, nebyly žádné výluky, trasu jsme projeli dle jízdního řádu, takže to opravdu byla reklama na železnici. Vyjížděli jsem v 6 ráno z Budějovic, pak 20 minut na přestup v Linci na vlak railjet xpress. Kde mě teda trochu vykolejilo, že když vlak přijel k perónu, začalo hlášení, že kdo nemá místenku, ať do vlaku neleze, že je plně zamluven. My jsme sice místenku neměli, ale měli jsme tímto vlakem naplánováno jet, takže jsem po krátkém rozmýšleni do vlaku vlezla a řekla sem si, že to risknu. Žádné místenky označené nebyly, našli jsme si… Číst vice »
Franz
1 rok
Zkuste jezdit na východ. Já jel v úterý do Budapešti s ČD a ve čtvrtek zpět s Regiojetem a obě cesty v pohodě.
Matěj
1 rok
to letadlo do Basileji je fajn, jen tedy nelétat tím pátečním, protože to bývá často o několik hodin zpožděné nebo zrušené, takže to sice nejsou hodiny ve vlaku ale v Praze na terminálu 2. Když pak má člověk jízdenku na konkrétní vlak z Basileje, může to zamrzet. Přesto je to za mě nejlepší způsob a to i s kufrem, za který si připlácím… Auto je peklo, neb musíte překonat kolony v Německu, cesta vlakem je za mě relativně dlouhá i když to jede, natož v době výluk
muzete uvest ktere dny to bylo zrusene a zpozdene nekolik hodin prosim? Kolega z Novartisu tuto trasu leta rok vzdy v patek domu a v nedeli zpet a ani jednou to nemel zrusene nebo opozdene tak, ze by nadaval jak spacek. Ty vase informace jsou vycucane z prstu. Hezky den. Letecky z kancelare v basileji do baraku v Praze mu to zabere cca 3,5 hod door-to-door. Rozhodne lepsi volba nez se trmacet cely patek a celou nedeli vlakem.
Koro
1 rok
…pohodlí a možnost celý den v klidu střídat práci a odpočinek. To mi letadlo nedá…
No ale vlakem je to na celý den a letadlem právě na tu hodinu. A to si ten ušetřený čas mohu taky v klidu pracovat např. někde na hotelu… Vlaky mám rád, ale tahle obhajoba autora neobstojí 🙂
Jak se to vezme. Ve vlaku obyčejně nasednu, a třeba s jedním či dvěma přestupy dojedu do cíle.
Při cestě letadlem musíte připočíst i cestu na letiště a z něj, takže nepůjde jen o hodinu. A tu celkovou cestu mám rozkouskovanou do řady různě dlouhých, ne vždy přesně odhadnutelných bloků: příjezd zavčas na letiště, projít security, čekat na gating, onboard, v letadle moc nenapracujete, poté výstup z letadla a cesta do města (často relativně krátká na to, abyste dokázal produktivně něco udělat).
Někomu toto „kouskování“ nevadí, někdo kdo chce delší kontinuální čas odpočívat či pracovat má smůlu.
Za mě největší problém paradoxně není chybějící spojení na západ, ale totální nespolehlivost a nečekaní přípojů DB Fernverkehr. Celkový dojem z ICE je za mě hodně rozporuplný, jelikož i když si koupíte místenku, tak vám ujede připoj a máte to studentsky na stojáka na představku.
A cestu na nádraží nepočítáme, když počítáme cestu na letiště? 🙂 Pokud jsem články pochopil, odpočinek a případná poklidná práce byla jen do Lince, pak začalo peklo. Ale ať každý cestuje dle svého uvážení. Jelikož bych nechtěl sdílet kupé, cena do Curychu je stejná jako letenka se Swiss a tím je případný problém vyřešen.
Je vidět že vaše děti vás mají omotané okolo prstu a jste otrokem a sluhou zároveň. Asi jste hodně submisivní, když se nedokážete s dětmi domluvit, že něco musí vydržet bez oblíbené věci
Václav Táborský
1 rok
Co je možné dobré napsat, tak cestující má nárok na kompenzaci za zpoždění. U ČD stačí vyplnit elektronický formulář doložit (stačil mi u zpoždění z Německa screen z aplikace DB) a do měsíce jsem měl peníze zpátky na účtu. V mém případě u hodinového zpoždění způsobeného ujetým přípojem šlo o 25%.
Takto již od loňského června čekám na 50% kompenzaci za 2h zpoždění v Rakousku (jízdenka kupována přes ČD). Doloženo potvrzením o zpoždění od ÖBB. Po třech měsících od podání žádosti mě ČD informovaly, že „bylo zahájeno zpracování“, od té doby ticho po pěšině.
nic necekejte, jsou to hovada. ja nejel kousek cesty kvuli vetrne kalamite 4.2. vlakem, ale autobusem. (informace ceskych drah v hradci nula, nahradni doprava nula, jezdit se zacalo nekdy po poledni a ja tam prijel v devet)
kdyz jsem je pozadal o vraceni casti jizdneho (realne 30-50 korun), investovali mnohonasobek v platu lidi na reklamacich do modrogumniho dopisovani se mnou ze nemam potvrzeni z informaci ze jsem nejel a ze musim dolozit jizdenku z autobusu… 🙂
zpatky jsem jel na jizdenky ids a hodlam to praktikovat i v budoucnu…
Připomeňte se jim. Oni jen čekají, co vydržíte. Čekala jsem na kompenzaci z října za 2 hodiny zpoždění z Bruselu a taxík Plzeň – ČB (neb poslední spoj dne z Plzně nám ujel). Po připomenutí a bububu v lednu jsem měla peníze hned na účtu.
Tak RegioJet nejde jet na otevřenou mezinárodní jízdenku s mnoha přestupy. A ano bez auta je vlak Holandsko – Praha časově i finančně nejefektivnější možnost.
Holandsko – Praha je časově a finančně nejefektivnější vlakem ? Zpáteční letenka stojí běžné kolem 2,5 tisíc, to ten zpáteční vlak bude stát daleko víc …Na mezinárodní trasy je vlak až na vyjímky nepoužitelný, výjimky budiž v okolních zemích a tam, kde jede přímý vůz …ok a ještě Chorvatsko s RJ, jinak do naprosté většiny destinací vede letadlo, případně ještě bus. Vlak je především finančně absolutní no way
Momentálně ceny s předstihem měsíc dopředu vychází letecky z AMS či EIN na 100€ + jedna cesta bez zavazadel. Vlak stojí koupený přes ČD přímo z Holandska týden dopředu 65 € a při koupi z první stanice v Nemecku a Holandské se slevou (kterou si platím) je možné koupit jízdenku za cca 45€. Hodně dopředu jdou koupit jízdenky DB za 40€. Autem vychází cesta přibližně na 2700 za cestu.
Kupuju to cca 2-4 dny dopředu, plánování měsíc predem je výjimečně a v pohodě to jde za normální prachy. Jen nesouhlas s autem. Operak stojí 6,5 Kč za km bez DPH, neboli Holandsko Za cca 15-18 tis…. To mám levnější letenky a hotel. Ale vlak mám za cca 1500 Kc
A k času door door čas:
Auto cca 9-10 h s přestávkami
Vlak cca 13 h
Letadlo: 1 h je na letiště, 2-3 h čekání na letišti, protože AMS je peklo, 1,5 v let, 1 h z letiště, celkem 6,5 h. S tím že na ranní lety (odlet před 10 mi nejede vlak, takže to znamená noc na letišti nebo taxík za cca 50 €)
O dobrodružství vlakových spojení AMS-Praha bych Vám mohl za dlouhých večerů vyprávět. Ano, letiště AMS je peklo. Ale než znovu vlakem, to radši snesu ten Heineken na letišti.
Když jsem jel několikrát do Holandska na koncerty, tak… před 8 lety nonstop jízda autem 9 hodin, 2 řidiči, totální vyčerpání. Letadlem…. No zkuste se dostat z místa koncertu v 23 večer někam na letiště a nějak s 5 přestupy a za cca 5-7 tis letenka se dostávat do Prahy. To by mě ten koncert vyšel pěkně draho. Vlakem to zvládnu do druhého dne do odpoledne a do 100 EUR i s kluky a často i útratu v jídelním voze.
to pak nejsou ridici, ale 60ti leti dedulove, co jsou zvykly jezdit z jednoho okresniho mesta do druheho a cokoliv mimo je vylet nad jejich moznosti, anebo nejsou zvykli jezdit vic jak hodinu v kuse.
to je sice dobre napsat, ale my nejsme socky ani studenti, abychom se radovali z uspory.
potrebujeme se dostat tam, kam potrebujeme s minimem nervu, coz jak vidite, drahy neumi ani v rakousku (kam do nich lejou vyrazne vic nez u nas).
Samozřejmě, že cíl je dojet včas, ale to prostě německá železnice naprosto neumožňuje. A ano je to protivné a primárně je lepší jet autem, nebo letět, když to jde.
Nejsem ani socka ani student. A s detma do 10 let má cesty po Evropě ( zábavní parky; koncerty, Formule 1 ) je nejlepší cílený autobusový či vlakový zájezd a z veřejných dopravních prostředku prave vlak. Opruz letiště dáváme jen při delších operacích, na F1 či na zmrzlinu do Monzy, letos snad i Imoly je letadlo úplně k ničemu. Závody konci v cca 17 večer, v 18 už sedíme na nadrazi ve vlaku a než se dostanu do Milana na letiste, tak už jsem buď v Zurychu, anebo nějakém jiném funkčním dálkovém spoji směr ČR. Chtít letenky či hotel na… Číst vice »
Děti do 10 let ve vlaku s dospělým platí cca 10-30 EUR, kdežto v busu daleko víc a v letadle plnou cenu. Takže to by mě ty F1 v Monze nestaly 8 TIS ZA 3 lidi, ale 30 tis. Nejsem socka, která musí autem, nehledě na to, ze po každém závode je nejlepší zdrhnout právě i nacpanym vlakem co nejdál, protože na silnicích jsou zácpy i na několik hodin.
To je už celkem známá věc. Rakousko a Německo jsou dobrý příklad, když to funguje. Jakmile dojde k nějaké mimořádnosti, zpoždění nebo i výluce jsou úplně mimo. Absolutní neschopnost improvizovat a podobně.
Protože tady jsou výluky a zpoždění běžně viděný standart. Tak už jsme se to naučili jak cestující, tak nádražáci.
Petr
1 rok
Děkujeme místním redaktorům, kteří, stejně jako například skvělý youtuber Cocik, prošlapávají neznámé cestovatelské cestičky, aby nás ostatní, kdyby nás náhodou nějaká podobná cestovatelská šílenost napadla, upozornili, že tudy fakt ne, přátelé 😀 Mezinárodní cesty jsou vzhledem k ceně a neexistující provázanosti absolutně nepoužitelné.
Jistě, protože do Curychu jede přímý vůz a zrovna se nic nestalo….Kdyby zažil cestu jako autor nebo jeho kolega co jel do Paříže, tak by určitě nadával a říkal, že „to by se u nich v Číně nestalo“ 🙂
Já byl v Paříži vlakem snad 30x ( busem a letecky taky) a občas taky neco ujede, občas na poslední chvíli najdu spolujizdou, ale není to problém. Většinou 6.30 odjezd od dveří v Praze a cca 17 v Paříži na místě, popr večer v 18 a ráno na místě i s přepsáním ve vlaku. Ono je rozdíl, když mate stovky TGV a stovky ICE a vedle toho 6 pendolin…
Předpokládám, že v hlavní turistické sezoně už to takový chaos nebude. Před 3 lety jsem dorazil do Spittal an der Drau taky o 2 hodiny později, ale tenkrát vznikl problém už ve Stránčicích u Benešova…
Skúste si naklikať v öbb appke nejaké letné cesty Viedeň – Zurich, dosť často sú tam výluky, niektoré Nightjety ani nejdú zatiaľ kúpiť. Chcem ísť v Auguste do Paríža a čakám a čakám
Ne nutne. Jel jsem treba z Bruselu do Grenoblu (ca 800 km po silnici) a kombinace Thalys – metro v Parizi – TGV trvala 5.5 hod a bylo to fajn, i kdyz zrovna v Parizi je problem, ze ty vlaky do ruznych smeru jezdej z ruznych nadrazi. I tak to vsak bylo vyrazne rychlejsi nez jet autem, o letadlu nemluve. Obecne si myslim, ze v pripade skutecnych rychlovlaku, tj. vlaku jezdicich alespon 300 km/h, je mozne pri vhodnem nastaveni konkurovat letadlum i na vzdalenosti kolem 1000 km i v pripade nutnosti prestupu. Bohuzel Nemecko je v tomto v porovnani s… Číst vice »
Naopak – v létě bývá výluk a stavebních prací nejvíce.
Šalina na Špilas
1 rok
EU by se měla postarat o to, aby jednak její dotace směřovaly zejména do drah (jak jinak chce udělat ekologickou a ekonomickou dopravu?) a taky o provázanost všech prodejních kanálů jízdenek apod. Prostě ať se staví a koupě lístků není podobná raketovému inženýrství.
Poté už zbude jen to, co dnes popsali páni redaktoři, a zlepšit to bude fakt velká výzva. Ale je to nutné.
Na závěr, ač mě to mrzí, tak je fakt nutno uznat, že dráha je konkurence neschopná
A jak se zlepšením dopravy souvisí takové akce jako miliarda fuč za Lovosice-Louny? Nebo nádražácké přístřešek Smart za 2 mega/jeden kus, patrně zejména protože obsahuje ptákoviny, které si navymýšlela rozmařilá firma SŽDC (připomínám že zahradní domek o výměře 13m2 stojí 0,05 mega)?
Ba ne, vážený pane. Stačí se podívat u nás na venkově = naprostá většina lidí má auto a ti co nemůžou řídit jezdí zejména busy. Není třeba za miliardy dotací každoročně udržovat unikátní řešení pro šotouše a režijkáře navyklé na 810.
VojtaDrevik
1 rok
Docela mě překvapilo, že OBB má takto nízkou kvalitu co se týče přesnosti a výluk. Zlaté ČD…
ono totiz vylevy zdejsich sotousu vychazeji z toho, ze v zapadnich zemich vlakem nikde nejeli (bo kolenovrti).
akce typu brandys usti jsou urcite prasarna, ale s oebb, db nebo trenitalii si rozhodne nezadaji…
Tomáš
1 rok
Při vší úctě a respektu, jak se tam staví k cizincům, co neví a náhodně se ptají anglicky?
Myslím, že v časopise Železničář (nebo v nějakém podobném periodiku) měli kdysi rubriku „Když se dílo nedaří“ a popisovali tam různé mimořádné situace, často i dost podobné těm popsaným v těchto dvou článcích. Mě naopak pro takové články napadá výraz Troubreport
Přesně tak. Já jel loni z Zurichu přes Innsbruck a WIen do Brna, časy na přestup pár minut (INS) a půl hodina (WIE) a vše jelo na minutu přesně.
(nejsem naiva, měl jsem záložní spoje kdyby něco ujelo, a nedělám z mé epizody žádné obecné závěry – stejně jako by se neměly dělat z tohoto článku – někdy to holt při cestování (ne)vyjde)
Zrovna tohle spojeni je relativne v pohode, TGV do Parize (tam je to trochu opruz s presunem z Gare de Lyon na Est – RERem i s pesimi presuny asi 45 minut), pak ICE do Frankfurtu a Canopusem do Prahy. Absolvoval jsem z Barcelony a super ( pravda, cesta tam letadlem trvala i s transfery na/z letiste ctvrtinu casu a stala polovinu penez, ale i cesta je nekdy cil…).
Samozrejme pokud teda vse jede jak ma a nestane se to, co panum Sindelarovi a Surovi…Proste totalni bad luck…:-(
Což je ještě pořád ta lepší varianta. Občas nastane ta horší, že se někde rozhodnou, že zrovna v ten den co chceš jet budou stávkovat. Což se děje i u letadel. Dojet, i když s komplikacema a později je pořád ta snesitelná verze.
Reakcia na frustrátov v diskusii, nie článok:
Ja asi fakt musím mať smolu, že aspoň 95% vlakov s ktorými jazdím, idú v pohode, max meškania do pár minút.
A to vlaky používam prakticky denne, hlavne v tom Rakúsku z ktorého tu niektorí majú vetry 😏
Jel jsem to 17.4. opačně a celkem super. Stejně jak je v článku tak Můj vlak mě hnal přes Mnichov. V appce ÖBB Schotty byla výluka zapracována, tak jsem jel Buch – Ötztal autobusem se zastávkou v Bludenzu. Ovšem v Buchsu na nádraží bylo na ceduli jen napsáno že EC 163 v 10:00 nejede. To že byla NAD s odjezdem 9:20 jsem zjistil jen díky appce. Na nádraží v Buchsu nebyl ani žádný leták. Nalezl jsem info letáky a té výluce z Buchsu na sever. V Ötztalu jsme byly dle výukového JŘ a dokonce tam čekala kmenová souprava EC 163… Číst vice »
Pane Sůro, kdy jste do toho Švýcarska cestoval? Nebylo to náhodou v pátek 21.4., kdy celá německá železnice stávkovala, což bylo oznámeno dost narychlo a s nejasným dopadem na cizí spoje, takže ÖBB do poslední chvíle nevěděly, jak to bude s jejich peáží přes Rosenheim a dost možná nakonec ani neměly soupravy tam, kde potřebovaly, když Arlberg i celé Německo byly neprůjezdné? Že by se nesjízdná peáž u ÖBB řešila náhradní autobusovou dopravou namísto vnitrostátní objížďky přes Zell am See, slyším prvně. Jinak tedy máte pravdu, že „je možná na čase přehodnotit cestování do Švýcarska“ – jenže z Prahy do… Číst vice »
Blbé vlakové spojenie bolo dôvodom, prečo sme pred pár mesiacmi na trase Bratislava – Luzern zvolili osobné auto (firemné). Dobrá voľba, navyše som za volant ani nemusel, takže som sa pohodlne viezol ako cestujúci.
Oba články mohou být vykládány jako nešťastná souhra okolností. Jo, beru to, občas si člověk vytáhne černého Petra, ať už v letadle, ve vlaku nebo v autě. Co si z toho ale odnáším je pro všechny škarohlídy tvrdící, jak je veřejná doprava v Německu a Rakousku dokonalost sama a u nás stojí za starou bačkoru: ne vždy to tak je. V každé zemi najdete odvrácenou stranu. (A pro hnidopichy: tím neříkám, že ČD, SŽ a další mají usnout na vavřínech.)
Primární problém podnikající firmy ŠZDC není naštvanost/spokojenost vlakových pasažérů (s ohledem že tito pasažéři svým prťavým jízdným skoro vůbec nepřinesou nic do kasy firmy SŽDC), nýbrž fakt, že své služby dopravcům prodávala firma SŽDC se slevou zhruba 95%.
Kritickým problémem je, že ztrátu z této slevy (95%) firmě SŽDC dorovnával stát velmi velmi štědrými dotacemi. Avšak státu letos došly peníze… přesněji státu došly peníze už před lety, ale maskoval to fanfaronským zadlužováním se.
Myslim, ze tak sa hlavne o Nemecku vyjadruju len ti, co tam nikdy necestovali.
Jo, je to pravda, akorát zde je pravděpodobnost výjimečné situace na 90% jízd, v západním zahraničí na 30% jízd (tipuju).
Ale uznávám, že zde jsem třeba nezažil, že by vlak projel stanici, ve které měl zastavit (zažil jsem tohle ve Francii a ve Švýcarsku) nebo jako ve Slovinsku, že by byl vlak napsaný na odjezdových tabulích, paní rozhlasem zahlásila, že vlak přijíždí na tu a tu kolej a ona byla výluka a bus odjížděl asi 200 m od stanice.
Ty dva články vyznívají zbytečně negativně, přičemž se očividně jedná o konkrétní momentální problém v Rakousku. Projezdil jsem vlakem půlku Evropy a to, že se něco takhle sype, není až tak časté. Naposledy v únoru cesta z Prahy vlakem na sever Švédska a zpět – obě cesty dohromady vyšly levněji než kolegům letenky a při zpáteční cestě i s dvouhodinovým zpožděním vzniklým v Německu jsem byl v Praze dřív než kolegové, kteří čekali ve Švédsku celý den na letecký spoj a museli si kvůli tomu ještě platit hotel…
Ja služby ÖBB využívam denne. Nespoľahlivosť REX8 je taká vysoká, že neprejde týždeň bez nejakého meškania presahujúceho 15 minút, bez toho aby aspoň jeden deň na súprave nefungovali aspoň jedny dvere a bez toho, aby na WC nebola voda, resp. nefungoval senzor pri umývadle. WC našťastie denne netestujem, ale moje občasné návštevy na porceláne (áno, porceláne) s prepadom do koľajiska to potvrdzujú. Minimálne raz za mesiac celý zmeškaný vlak z Viedne „vyhodia“ v Marcheggu, kde stovky cestujúcich ostanú bez informácií a bez čakárne, pri nepriaznivom počasí natlačení v podchode k nástupiskám, lebo čakáreň zrušili v rámci „modernizácie“ stanice pred pár… Číst vice »
Odporúčam REX6 pár kilometrov južne – klimatizované, vakuove WC, WiFi, pracovanie na ceste do/z práce pohoda. Jedine posledné mesiace je často problém, že nepošlu zdvojenú súpravu ako je štandard.
REX8 je rakúske šrotovisko, už len prečkávajú do elektrifikácie.
Na cestný most si môžeš ešte pekne počkať, „nutné zlo“ = blablabla.
Delší cestování vlakem s přestupy je loterie, kde často nemáte štěstí. K předešlému článku – loni v červnu jsem jel na konferenci, lůžko v NJ ÖBB Graz – Curych, dále do Lyonu s přestupem v Ženevě. V lůžkovém voze nefungovala klimatizace, a tak se na přijatelnou teplotu dostal pobyt až kolem Schladmingu v horské bouřce. Jedete-li singl, můžete spát nahý jen pod povlečením, ale otráví vás když se ve stejnou chvíli informačním mailem dozvíte, že na zpáteční cestě bude řazen místo lůžkového lehátkový vůz. Trasa bez výluk, v první švýcarské stanici Sargans vyvedeni migranti z sedačkových vozů, ale na jízdu… Číst vice »
Dekuji za clanek. Uz jsme skoro koupili jizdenky na VVV (velky vlakovy vylet) po svycarsku, ze do CH dojedeme vlakem prave touto trasou. Nakonec letime do Milana a zacneme VVV v Tiranu a skoncim v Curychu odkud poletime zase domu Swiss. Nema cenu se stresovat dalkovymi vlaky, kdyz clovek ma prodlouzeny vikend na celou akci. Navic stihneme alespon fajn veceri v italii.
tak hlavně pozor na Ryanair, který litado Milána/Bergama odkud nejede žádný vlak. Jinak super volba.
No, vlak nejazdí ani z Linate a keď odpočítam nutnosť transferu z letiska do mesta, tak mi to Bergamo naopak príde pre zahájenie výletu smer Tirano ako najlepšia voľba. Jeden prestup z osobáku na osobák a netreba sa terigať cez samotné Miláno…
Nemejte peci, neletim poprve v zivote. Z Bergama (mesta) jezdi vlaky s jednim prestupem do Tirana bez problemu.
z Malpensy se clovek dostane Malpensa Express do centra vcelku rychle a pak uz primym vlakem do Tirana, ale z Bergama je to rychlejsi varianta, kterou jsme v nasem pripade zvolili. Diky bohu ze tento clanek prisel v dobu, nez jsme koupili jizdenky na vlak z CR.
Tak taky podobné záležitosti provádí jen šotoušci, nádražáci a mládež na síťovky…
Pro běžnou populaci je to zcela nepoužitelné, což se opět potvrdilo 🤣
Súdiac podľa hodnotenia príspevku sa aj tu zišli šotouši, pričom tí „zaslepení“ majú prevahu. Za mňa +1. Lebo je to pravda.
Blbosti.
No ty články a zkušenosti od obou autorů jsou docela děsivé a myslím, že se cestující na železnici nepohrnou! Já teda rozhodně ne! 😉
Ono je dobré vědět, že „děsivé příběhy“ se vám můžou stát i při cestě autem a jistě i při cestě letadlem.
Co je na tom každopádně smutné je, jak se kolem železnice dělá politický opar budoucnosti cestování a jasný nástupce létání, ale většina evropské železnice je pořád zaseklá v unitárním myšlení, že železnice je střed vesmíru a klient je takový nešťastný trpěný článek provozu. To letectví i přes závislost na počasí a rozmarech stávkujících funguje spolehlivěji. A že to jde lépe víme ze Švýcarska nebo Japonska.
Díky za oba vaše články. I když částečně míří proti mému zaměstnavateli 🙂🙂 Musím říct, že od covidu s hrůzou v očích sleduji ten postupný „Untergang der ÖBB“. Ten sešup přímo mlátí do očí a korunoval to nástup Klimaticketu, který vlaky přeplnil k prasknutí, ale zvýšení kapacity nenabídl. Ono ani není kde brát. Nejsou soupravy, vozy, není personál, silné ročníky odchází do penze a finančně to prostředí až tak motivující bohužel není, takže následníci nepřichází. Jen za letošní 1Q má koncern ÖBB 120 příchodu, ale 560 odchodů… To není omluva nebo výmluva, to je prostě fakt. Lidí je na Zemi… Číst vice »
Tak u nás je to v bleděmodrém to samé, jen mají lidi zatím občas snahu dělat přesčasy nebo na druhou smlouvu více než je třeba.
Při rakouském blahobytu se ani nedivím 🙂
Joo, přesčasy. Taky moc fajn téma. Samozřejmě, že je děláme. Ono ten cirkus nejde jen tak lusknutím prstu zastavit. Člověk pak snadno zjistí, že za dvouměsíční vyrovnávku vlastně odpracoval měsíce tři (dle počtu odpracovaných hodin). Je fajn, že dostanete na účet velmi, velmi nadstandardní peníz, ale co z toho, když ani nemáte šanci je utratit? Tady plně chápu a podporuji snahy nastupující generace o work-life-balance. Jde totiž i o to, že málokdo z nich dosáhne na starobní důchod, takže chápu, že chtějí tak trochu žít i během produktivního života…
Lidé chtějí pracovat. Nechtějí nechat se sebou zametat. Ty doby už skončily.
I když si to „zametání“ můžeme vyložit různě, v zásadě se shodneme. V první řadě je třeba nabídnout solidní platy a slušné pracovní podmínky, naproti tomu je třeba za ten solidní plat odvést i solidní výkon. Takové to pracovněprávní quid pro quo.
Souhlas.
A dal byste si ti práci a vytáhl víc než jeden kvartál? ÖBB mají přes 40000 zaměstnanců*, takže čísla +120 a -560 v jediném kvartálu nemají vypovídající hodnotu.
*) „ale pracovat zjevně nechce nikdo“
Při výlukách se člověk prostě nesmí bát. Když to není zorganizované, jízdenka nejízdenka, platnost neplatnost, nastoupit do vlaku a jet. Pravidla (přepravní podmínky) z viny dopravce prostě přestala platit. Jenom krčit rameny a nic nedoplácet, vymluvit se na chaos, ale zůstat klidný a slušný, to mi vždycky prošlo.
Tak nevím, jestli se redakce rozhodla dělat reklamu leteckým společnostem z vlastní iniciativy, nebo ke k tomu nějak motivována. Každopádně až příště poletíte s easyJetem s tříhodinovým zpožděním, budete možná vzpomínat na relativně bezproblémové vlaky, kde je často možné v případě zpoždění a mimořádností cestovat jakýmkoli spojem bez ohledu na vazbu jízdenky.
Ještě mě napadlo, jestli oba články nejsou nakonec ovlivněny jednou konkrétní výlukou, kterou bůhvíproč Rakušáci bezprecedentně zasklili.
Opravdu doporučuji ke studiu statistiky. Létám po Evropě i světě více než 20 let a kupodivu mi nikdy nic neuletělo, posun letu mi přišel mejlem a výluky na nebi se nekonaly.
Výluky na nebi se nekonaly…pak bouchne sopka na Islandu a půlka světa nelítá. 😀
Jeden týden za život… O zpožděních a nepravidelnostech na železnici bych mohl napsat knížku!
O létání asi 2000 EUR v kompenzacích na účet a několikrát díky opoždénému kufru proplacené velké nákupy. Takže tak!
2000 EUR v kompenzacích… A nebo také ne, viz ČSA kteří mi vrátili 5% z 20000 Kč.
Pokud někdo letí s firmou, která je v insolvenci, tak těžko může čekat splnění pohledávek… Aspoň že existuje chargeback, zdravím SkyEurope a Aerosvit 🙂
S tou sopkou opatrně. Když v roce 1815 řachla Tambora, tak „nefungovalo“ ani sázení brambor, v roce 1816 nebylo léto, zima skončila v květnu a další začala v srpnu. Přesto lidé sázejí brambory, sejí obilí a pěstují víno.
Jde o důvod a cíl, proč tam jedu. My do Švýcarska jezdím nejčastěji na koncerty a nebo na lyže. Takže letadlo s odletem 19, to jest s povinnou návštěvu letiště nejpozději v 16, je mi úplně k ničemu, neboť bych musel ze sjezdovky v cca 12. Což na jednodenní nebo víkendové lyžování úplně k ničemu. A koncert? Když skončím cca 22 či před půlnocí? Většinou stihneme některý z posledního vlaku na Německo, občas i to ICE , které jede Přes celý Německo. A tím jsem ráno v Lipsku, Berlíně, kde buď další akce, anebo s přestupem dopoledne Praha či Liberec.… Číst vice »
Když skončí koncert v Basileji o půlnoci, tak sednete do auta a ráno jste doma (samozřejmě nesmíte chlastat). Tady jedou autobusy nebo noční vlaky, dokonce i první ranní lety.
Akorát ten vlak holt může mít po trase iks výluk, autobus zpoždění, takže osobně bych se přesunul na letiště a klidu použil nějaký ranní let na východ.
Aby to nedopadlo ta, že skončí koncert v Basileji o polnoci, sadnete do auta, a ráno ste v Norimbergu alebo v Plzni na ARO, kam vás dotrepala IZS potom, čo vás zoškrábali zo zvodidla, cez ktoré ste to v mikrospánku poslal 150km/h…
Ale ono je těch 150 km/h v Německu zcela legálních, proč by to mělo být něco trestuhodného těžkým zraněním?
Výborný článek!
Narazka na sebeposkozovani byla kvuli ochote absolvovat cestu i po reportovane zkusenosti Vaseho kolegy 🙂 dalkove vlaky v Evrope obecne podporuji, presne z duvodu, o jakem pisete
Jízdenka byla v té době dávno koupená:-)
Jela jsem tuto trasu na podzim 2021, nebyly žádné výluky, trasu jsme projeli dle jízdního řádu, takže to opravdu byla reklama na železnici. Vyjížděli jsem v 6 ráno z Budějovic, pak 20 minut na přestup v Linci na vlak railjet xpress. Kde mě teda trochu vykolejilo, že když vlak přijel k perónu, začalo hlášení, že kdo nemá místenku, ať do vlaku neleze, že je plně zamluven. My jsme sice místenku neměli, ale měli jsme tímto vlakem naplánováno jet, takže jsem po krátkém rozmýšleni do vlaku vlezla a řekla sem si, že to risknu. Žádné místenky označené nebyly, našli jsme si… Číst vice »
Zkuste jezdit na východ. Já jel v úterý do Budapešti s ČD a ve čtvrtek zpět s Regiojetem a obě cesty v pohodě.
to letadlo do Basileji je fajn, jen tedy nelétat tím pátečním, protože to bývá často o několik hodin zpožděné nebo zrušené, takže to sice nejsou hodiny ve vlaku ale v Praze na terminálu 2. Když pak má člověk jízdenku na konkrétní vlak z Basileje, může to zamrzet. Přesto je to za mě nejlepší způsob a to i s kufrem, za který si připlácím… Auto je peklo, neb musíte překonat kolony v Německu, cesta vlakem je za mě relativně dlouhá i když to jede, natož v době výluk
muzete uvest ktere dny to bylo zrusene a zpozdene nekolik hodin prosim? Kolega z Novartisu tuto trasu leta rok vzdy v patek domu a v nedeli zpet a ani jednou to nemel zrusene nebo opozdene tak, ze by nadaval jak spacek. Ty vase informace jsou vycucane z prstu. Hezky den. Letecky z kancelare v basileji do baraku v Praze mu to zabere cca 3,5 hod door-to-door. Rozhodne lepsi volba nez se trmacet cely patek a celou nedeli vlakem.
…pohodlí a možnost celý den v klidu střídat práci a odpočinek. To mi letadlo nedá…
No ale vlakem je to na celý den a letadlem právě na tu hodinu. A to si ten ušetřený čas mohu taky v klidu pracovat např. někde na hotelu… Vlaky mám rád, ale tahle obhajoba autora neobstojí 🙂
Jak se to vezme. Ve vlaku obyčejně nasednu, a třeba s jedním či dvěma přestupy dojedu do cíle.
Při cestě letadlem musíte připočíst i cestu na letiště a z něj, takže nepůjde jen o hodinu. A tu celkovou cestu mám rozkouskovanou do řady různě dlouhých, ne vždy přesně odhadnutelných bloků: příjezd zavčas na letiště, projít security, čekat na gating, onboard, v letadle moc nenapracujete, poté výstup z letadla a cesta do města (často relativně krátká na to, abyste dokázal produktivně něco udělat).
Někomu toto „kouskování“ nevadí, někdo kdo chce delší kontinuální čas odpočívat či pracovat má smůlu.
u mezinarodnich spojeni (zejmena pri neexistujicim spojeni z cr na zapad) vidite, ze to ne uplne funguje. dva clanky v jeden den.
Za mě největší problém paradoxně není chybějící spojení na západ, ale totální nespolehlivost a nečekaní přípojů DB Fernverkehr. Celkový dojem z ICE je za mě hodně rozporuplný, jelikož i když si koupíte místenku, tak vám ujede připoj a máte to studentsky na stojáka na představku.
To neni len dojem, ICE su svojou nespolahlivostou legendarne.
No práve, dva články v jeden deň, oboje následky jedného a toho istého problému, ktorý sa vyskytuje hodne zriedkavo…
A cestu na nádraží nepočítáme, když počítáme cestu na letiště? 🙂 Pokud jsem články pochopil, odpočinek a případná poklidná práce byla jen do Lince, pak začalo peklo. Ale ať každý cestuje dle svého uvážení. Jelikož bych nechtěl sdílet kupé, cena do Curychu je stejná jako letenka se Swiss a tím je případný problém vyřešen.
Do letadla si těžkou vezmu Oblíbené pití dětí a kupovat něco v automatu když to pak nechtějí je mi dost naprd
nemaj bejt zpovykaný
Zajímavý pseudoproblém. Naše 2 děti nemají problém s kohoutkovou vodou v letadle…….
Je vidět že vaše děti vás mají omotané okolo prstu a jste otrokem a sluhou zároveň. Asi jste hodně submisivní, když se nedokážete s dětmi domluvit, že něco musí vydržet bez oblíbené věci
Co je možné dobré napsat, tak cestující má nárok na kompenzaci za zpoždění. U ČD stačí vyplnit elektronický formulář doložit (stačil mi u zpoždění z Německa screen z aplikace DB) a do měsíce jsem měl peníze zpátky na účtu. V mém případě u hodinového zpoždění způsobeného ujetým přípojem šlo o 25%.
Takto již od loňského června čekám na 50% kompenzaci za 2h zpoždění v Rakousku (jízdenka kupována přes ČD). Doloženo potvrzením o zpoždění od ÖBB. Po třech měsících od podání žádosti mě ČD informovaly, že „bylo zahájeno zpracování“, od té doby ticho po pěšině.
nic necekejte, jsou to hovada. ja nejel kousek cesty kvuli vetrne kalamite 4.2. vlakem, ale autobusem. (informace ceskych drah v hradci nula, nahradni doprava nula, jezdit se zacalo nekdy po poledni a ja tam prijel v devet)
kdyz jsem je pozadal o vraceni casti jizdneho (realne 30-50 korun), investovali mnohonasobek v platu lidi na reklamacich do modrogumniho dopisovani se mnou ze nemam potvrzeni z informaci ze jsem nejel a ze musim dolozit jizdenku z autobusu… 🙂
zpatky jsem jel na jizdenky ids a hodlam to praktikovat i v budoucnu…
Připomeňte se jim. Oni jen čekají, co vydržíte. Čekala jsem na kompenzaci z října za 2 hodiny zpoždění z Bruselu a taxík Plzeň – ČB (neb poslední spoj dne z Plzně nám ujel). Po připomenutí a bububu v lednu jsem měla peníze hned na účtu.
Já nedávno jel Regiojetem a kompenzaci jsem měl na úctě do druhého dne bez jakékoli žádosti …To je panečku rozdíl v klientském přístupu, co? 😀
Tak RegioJet nejde jet na otevřenou mezinárodní jízdenku s mnoha přestupy. A ano bez auta je vlak Holandsko – Praha časově i finančně nejefektivnější možnost.
Holandsko – Praha je časově a finančně nejefektivnější vlakem ? Zpáteční letenka stojí běžné kolem 2,5 tisíc, to ten zpáteční vlak bude stát daleko víc …Na mezinárodní trasy je vlak až na vyjímky nepoužitelný, výjimky budiž v okolních zemích a tam, kde jede přímý vůz …ok a ještě Chorvatsko s RJ, jinak do naprosté většiny destinací vede letadlo, případně ještě bus. Vlak je především finančně absolutní no way
Momentálně ceny s předstihem měsíc dopředu vychází letecky z AMS či EIN na 100€ + jedna cesta bez zavazadel. Vlak stojí koupený přes ČD přímo z Holandska týden dopředu 65 € a při koupi z první stanice v Nemecku a Holandské se slevou (kterou si platím) je možné koupit jízdenku za cca 45€. Hodně dopředu jdou koupit jízdenky DB za 40€. Autem vychází cesta přibližně na 2700 za cestu.
Kupuju to cca 2-4 dny dopředu, plánování měsíc predem je výjimečně a v pohodě to jde za normální prachy. Jen nesouhlas s autem. Operak stojí 6,5 Kč za km bez DPH, neboli Holandsko Za cca 15-18 tis…. To mám levnější letenky a hotel. Ale vlak mám za cca 1500 Kc
Nevím Teda jak vy, ale já jsem na Skyscaneru našel zpáteční letenku AMS za 14 dní za 3800 korun, tedy 150 €…
A k času door door čas:
Auto cca 9-10 h s přestávkami
Vlak cca 13 h
Letadlo: 1 h je na letiště, 2-3 h čekání na letišti, protože AMS je peklo, 1,5 v let, 1 h z letiště, celkem 6,5 h. S tím že na ranní lety (odlet před 10 mi nejede vlak, takže to znamená noc na letišti nebo taxík za cca 50 €)
O dobrodružství vlakových spojení AMS-Praha bych Vám mohl za dlouhých večerů vyprávět. Ano, letiště AMS je peklo. Ale než znovu vlakem, to radši snesu ten Heineken na letišti.
AMS je sice obrovské letiště, kde nachodíte kilometry ale rozhodně to není peklo. Peklo je třeba CDG.
Když jsem jel několikrát do Holandska na koncerty, tak… před 8 lety nonstop jízda autem 9 hodin, 2 řidiči, totální vyčerpání. Letadlem…. No zkuste se dostat z místa koncertu v 23 večer někam na letiště a nějak s 5 přestupy a za cca 5-7 tis letenka se dostávat do Prahy. To by mě ten koncert vyšel pěkně draho. Vlakem to zvládnu do druhého dne do odpoledne a do 100 EUR i s kluky a často i útratu v jídelním voze.
9 hodin ve dvou řidičích a totálně vyčerpaní? To pak nejsou řidiči, ale popojížděči.
9 hod to je v podstate bez zacp. Ve dvou ridicich neni z ceho byt vycerpany, pokud jsou zvykli jezdit a jsou odpocati pred cestou.
to pak nejsou ridici, ale 60ti leti dedulove, co jsou zvykly jezdit z jednoho okresniho mesta do druheho a cokoliv mimo je vylet nad jejich moznosti, anebo nejsou zvykli jezdit vic jak hodinu v kuse.
to je sice dobre napsat, ale my nejsme socky ani studenti, abychom se radovali z uspory.
potrebujeme se dostat tam, kam potrebujeme s minimem nervu, coz jak vidite, drahy neumi ani v rakousku (kam do nich lejou vyrazne vic nez u nas).
Samozřejmě, že cíl je dojet včas, ale to prostě německá železnice naprosto neumožňuje. A ano je to protivné a primárně je lepší jet autem, nebo letět, když to jde.
Nejsem ani socka ani student. A s detma do 10 let má cesty po Evropě ( zábavní parky; koncerty, Formule 1 ) je nejlepší cílený autobusový či vlakový zájezd a z veřejných dopravních prostředku prave vlak. Opruz letiště dáváme jen při delších operacích, na F1 či na zmrzlinu do Monzy, letos snad i Imoly je letadlo úplně k ničemu. Závody konci v cca 17 večer, v 18 už sedíme na nadrazi ve vlaku a než se dostanu do Milana na letiste, tak už jsem buď v Zurychu, anebo nějakém jiném funkčním dálkovém spoji směr ČR. Chtít letenky či hotel na… Číst vice »
Děti do 10 let ve vlaku s dospělým platí cca 10-30 EUR, kdežto v busu daleko víc a v letadle plnou cenu. Takže to by mě ty F1 v Monze nestaly 8 TIS ZA 3 lidi, ale 30 tis. Nejsem socka, která musí autem, nehledě na to, ze po každém závode je nejlepší zdrhnout právě i nacpanym vlakem co nejdál, protože na silnicích jsou zácpy i na několik hodin.
Mě takhle vyšla jízdenka Brusel-Plzeň na necelých 250 kč…😁
Na druhou stranu „je fajn“ vidět, že podobný chaos a komplikace nejsou jen u nás a bájné „To by se tam a tam nestalo“ jen plané výkřiky neznalých.
To je už celkem známá věc. Rakousko a Německo jsou dobrý příklad, když to funguje. Jakmile dojde k nějaké mimořádnosti, zpoždění nebo i výluce jsou úplně mimo. Absolutní neschopnost improvizovat a podobně.
Protože tady jsou výluky a zpoždění běžně viděný standart. Tak už jsme se to naučili jak cestující, tak nádražáci.
Děkujeme místním redaktorům, kteří, stejně jako například skvělý youtuber Cocik, prošlapávají neznámé cestovatelské cestičky, aby nás ostatní, kdyby nás náhodou nějaká podobná cestovatelská šílenost napadla, upozornili, že tudy fakt ne, přátelé 😀 Mezinárodní cesty jsou vzhledem k ceně a neexistující provázanosti absolutně nepoužitelné.
No zrovna Čočík v jednom svém nedávném videu cestoval nočním vlakem z Curychu do Prahy a moc si to pochvaloval…
Jistě, protože do Curychu jede přímý vůz a zrovna se nic nestalo….Kdyby zažil cestu jako autor nebo jeho kolega co jel do Paříže, tak by určitě nadával a říkal, že „to by se u nich v Číně nestalo“ 🙂
ten primy vuz tam jede ovsem jen tehdy, kdyz na konce nejsou zadne vyluky. shodou okolnosti tam dlouhodobe vyluky byvaji zrovna v letnim obdobi…
Já byl v Paříži vlakem snad 30x ( busem a letecky taky) a občas taky neco ujede, občas na poslední chvíli najdu spolujizdou, ale není to problém. Většinou 6.30 odjezd od dveří v Praze a cca 17 v Paříži na místě, popr večer v 18 a ráno na místě i s přepsáním ve vlaku. Ono je rozdíl, když mate stovky TGV a stovky ICE a vedle toho 6 pendolin…
Troubo, je to přesně naopak
Co konkrétně je přesně naopak, sporáku ? 🙂
Předpokládám, že v hlavní turistické sezoně už to takový chaos nebude. Před 3 lety jsem dorazil do Spittal an der Drau taky o 2 hodiny později, ale tenkrát vznikl problém už ve Stránčicích u Benešova…
Skúste si naklikať v öbb appke nejaké letné cesty Viedeň – Zurich, dosť často sú tam výluky, niektoré Nightjety ani nejdú zatiaľ kúpiť. Chcem ísť v Auguste do Paríža a čakám a čakám
A proč nepouzijes letadlo jako normální člověk? Vlak je použitelný tak max do 500 km,pak jedině letadlo….
Ne nutne. Jel jsem treba z Bruselu do Grenoblu (ca 800 km po silnici) a kombinace Thalys – metro v Parizi – TGV trvala 5.5 hod a bylo to fajn, i kdyz zrovna v Parizi je problem, ze ty vlaky do ruznych smeru jezdej z ruznych nadrazi. I tak to vsak bylo vyrazne rychlejsi nez jet autem, o letadlu nemluve. Obecne si myslim, ze v pripade skutecnych rychlovlaku, tj. vlaku jezdicich alespon 300 km/h, je mozne pri vhodnem nastaveni konkurovat letadlum i na vzdalenosti kolem 1000 km i v pripade nutnosti prestupu. Bohuzel Nemecko je v tomto v porovnani s… Číst vice »
http://www.ryanair.com
To cokoliv jiného, Ryanair prostě nelítá do Paříže 🙂
Musíš přes Dresden a jde to levou zadni
Naopak – v létě bývá výluk a stavebních prací nejvíce.
EU by se měla postarat o to, aby jednak její dotace směřovaly zejména do drah (jak jinak chce udělat ekologickou a ekonomickou dopravu?) a taky o provázanost všech prodejních kanálů jízdenek apod. Prostě ať se staví a koupě lístků není podobná raketovému inženýrství.
Poté už zbude jen to, co dnes popsali páni redaktoři, a zlepšit to bude fakt velká výzva. Ale je to nutné.
Na závěr, ač mě to mrzí, tak je fakt nutno uznat, že dráha je konkurence neschopná
Copak Vám nestačí CEF Blending Call, když se dožadujete zlepšení dálkové dopravy? https://zdopravy.cz/szdc-za-23-miliard-opravi-koridory-cestujici-cekaji-dlouhe-vyluky-13606/
A jak se zlepšením dopravy souvisí takové akce jako miliarda fuč za Lovosice-Louny? Nebo nádražácké přístřešek Smart za 2 mega/jeden kus, patrně zejména protože obsahuje ptákoviny, které si navymýšlela rozmařilá firma SŽDC (připomínám že zahradní domek o výměře 13m2 stojí 0,05 mega)?
Ba ne, vážený pane. Stačí se podívat u nás na venkově = naprostá většina lidí má auto a ti co nemůžou řídit jezdí zejména busy. Není třeba za miliardy dotací každoročně udržovat unikátní řešení pro šotouše a režijkáře navyklé na 810.
Docela mě překvapilo, že OBB má takto nízkou kvalitu co se týče přesnosti a výluk. Zlaté ČD…
ono totiz vylevy zdejsich sotousu vychazeji z toho, ze v zapadnich zemich vlakem nikde nejeli (bo kolenovrti).
akce typu brandys usti jsou urcite prasarna, ale s oebb, db nebo trenitalii si rozhodne nezadaji…
Při vší úctě a respektu, jak se tam staví k cizincům, co neví a náhodně se ptají anglicky?
Anglicky jsem se domluvil. Tedy ne s těmi ocasy z ochranky, co postávali na nádraží ve Wörglu a tvářili se, že je zrovna ve městě teroristický útok:-)
Něco podobného se mi stalo ve Francii a Itálii… stačí komunikativní místní znalec…:)) Díky! Něco podobného sám jsem plánoval://
Nenechte se odradit, loni na jaře klaplo vše v pohodě. Jen to je takové varování, že ne vždy dopadne vše podle představ.
Díky za info!
Myslím, že v časopise Železničář (nebo v nějakém podobném periodiku) měli kdysi rubriku „Když se dílo nedaří“ a popisovali tam různé mimořádné situace, často i dost podobné těm popsaným v těchto dvou článcích. Mě naopak pro takové články napadá výraz Troubreport
Přesně tak. Já jel loni z Zurichu přes Innsbruck a WIen do Brna, časy na přestup pár minut (INS) a půl hodina (WIE) a vše jelo na minutu přesně.
(nejsem naiva, měl jsem záložní spoje kdyby něco ujelo, a nedělám z mé epizody žádné obecné závěry – stejně jako by se neměly dělat z tohoto článku – někdy to holt při cestování (ne)vyjde)
Nojo, ale obyčejného smrtelníka moc nezajímá, že to třeba někdy někomu jinému vyšlo, pro něj je podstatné, co se stalo zrovna jemu.
Ja som zažil meškanie lietadla 48hodín. Čo z toho mám vyvodiť?
Za 3 týdny zvažují poprvé z Girony do Hr.Kralove vlakem místo letadla, ale prakticky jediné použitelné spojení se mi jeví vzít to přes Paříž – Berlín.
Zrovna tohle spojeni je relativne v pohode, TGV do Parize (tam je to trochu opruz s presunem z Gare de Lyon na Est – RERem i s pesimi presuny asi 45 minut), pak ICE do Frankfurtu a Canopusem do Prahy. Absolvoval jsem z Barcelony a super ( pravda, cesta tam letadlem trvala i s transfery na/z letiste ctvrtinu casu a stala polovinu penez, ale i cesta je nekdy cil…).
Samozrejme pokud teda vse jede jak ma a nestane se to, co panum Sindelarovi a Surovi…Proste totalni bad luck…:-(
Což je ještě pořád ta lepší varianta. Občas nastane ta horší, že se někde rozhodnou, že zrovna v ten den co chceš jet budou stávkovat. Což se děje i u letadel. Dojet, i když s komplikacema a později je pořád ta snesitelná verze.
Z důvodu stávek leteckého personálu, zejména v turisticky atraktivním období, je dobré se preventivně vyhnout cestování s Lufthansou.
A pres Francii 😉