360 km/h. V Japonsku začali testovat nový rychlovlak, který bude nejrychlejší na světě

Nový rychlovlak Alfa-X. Foto: JR EastNový rychlovlak Alfa-X. Foto: JR East

Japonský dopravce East Japan Rail představil poprvé nový vlak Alfa – X. O deset kilometrů v hodině má překonat svoji

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DRABADURA

Ten vlak je fakt odpudivej a přitom uměj dělat tááááááák náááááádherný vláčky:
https://www.youtube.com/watch?v=y6BcuXrNqvI
Ach, kdyby to od Japonců ČD koupili a jezdilo to u nás po vrtkách, to by se lidi rozplíííííívali blahem

Romanero

Nejodpornější vlak, co jsem snad viděl..

jan

Zdá se, že ta rychlost už leze nahoru celkem ztuha. A jestli 320 nebo 360. Na jízdní době to asi moc neudělá.

Xaver

Ty jejich dlouhé nosy jsou především kvůli aerodynamickému třesku při vjezdu do tunelu, které v Japonsku nemají nálevkovité ústí jako v Evropě.

Šalinář

Vítězem nebude ten, kdo bude jezdit rychleji, ale ten, kdo takovou rychlost dlouhodobě ufinancuje.

Xaver

Asi tak. Nesmíme zapomínat, že rychlostní rekord stále patří TGV (tuším 574 km/h) a je to už íc než 10 let. Tedy nejde o to, že Japonci teď vyrobili vlak, který nikdo jiný neumí. Ale jde o to, že s rychlostí roste exponenciálně odpor a ekonomika provozu se výrazně prodražuje.

X 1

Xaver
Proto má taky ten protáhlý „šňupák“.
Zlepšuje nejen aerodinamiku ale i ekonomiku provozu těchto jednotek.
Vůbec Japonské jednotky mají ekonomiku provozu jinde, než evropské nebo Čínské.
Starší jednotka, která je používána v současnosti má o třetinu úspornější provoz než TGV Duplex.
Nová jednotka má být i při vyšší provozní rychlosti, ještě úspornější. Prý o polovinu.

Y.K.

Proto mají další experimentální vlak. Jezdit vyšší rychlostí při dobré ekonomice a stejných zábrzdných drahách. Před lety se na této trati posunuli z 260 na 320 km/h, teď zkouší další krok.

MaSa

Proto je nejekonomictejsi Regionova

Vbb

Aerodynamický odpor roste s rychlostí kvadraticky, nikoliv exponenciálně. Jen pro přesnost.

jack ketch

Vzhledem k tomu, že japonské železnice jsou soukromé a nepobírají dotace, tak si majitelé asi dělají hodně pečlivé propočty

Jiri H

A co Freciarossa 1000, není nad tím rychlostní stejně?

Autorské právo

Vmax v celé Evropě je 300km/h, jedinou vyjímkou je Francie (320km/h). V Japonsku je 320km/h (ale pouze Tohoku Shinkansen a průměrná rychlost není nijak závratná, nižší než u AVE, TGV…). V Jižní Korei je Vmax 305km/h a v Číně 350km/h a zárověn nejvíc na světě, nikde jinde se víc než 320km/h nejezdí a dlouho jezdit nebude.

R.L.m.

Ve Španělsku se jezdilo v běžném provozu i 350km/h, ale zda-li nyní touto rychlostí vůbec nejezdí nevím.

Xaver

Jezdilo se, ale pak se snížila rychlost na 300. Proč, to už si nepamatuju.

Jarek

Asi jim přišla faktura od Endesy…

Matěj

V Itálii ovšem plánují jezdit s Freciarossa 1000 360 km/h a nedomnívám se, že je to otázka tak vzdálené budoucnosti.

Xaver

Tak na britské High speed 2 se taky plánuje 360 km/h (přesněji 362 = 225 mil/h). Původně se dokonce plánovalo 400 km/h, ale to zřejmě z ekonomických důvodů padlo.

Tomáš Záruba

Pokud vím, toto tam bude povoleno, ale využíváno jen při zpoždění.

Y.K.

Proč myslíte, že průměrná rychlost Tóhoku Šinkansenu není nějak vysoká? Koukám do JŘ, Tokyo – Šin Aomori přesně 3h bez minuty, vzdálenost 713 km = průměr 237 km/h i s osmi mezizastaveními. To mi přijde jako hodně vysoký průměr.

Dušan

Není to pravda, třeba tratě Paříž – Štrasburg nebo Barcelona – Madrid jsou na V = 350 km/h viz mapka níže:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/High_Speed_Railroad_Map_of_Europe.svg

Y.K.

Nejde o to jezdit 350 km/h, to dnes není technický problém, problém je jezdit 350 km/h ekonomicky.

thegrid

U nás je problém jezdit i těch 160. A nebude to ekonomický ani technický. Spíš organizační.