360 km/h. V Japonsku začali testovat nový rychlovlak, který bude nejrychlejší na světě
Nový rychlovlak Alfa-X. Foto: JR East
Japonský dopravce East Japan Rail představil poprvé nový vlak Alfa – X. O deset kilometrů v hodině má překonat svoji
Ten vlak je fakt odpudivej a přitom uměj dělat tááááááák náááááádherný vláčky:
https://www.youtube.com/watch?v=y6BcuXrNqvI
Ach, kdyby to od Japonců ČD koupili a jezdilo to u nás po vrtkách, to by se lidi rozplíííííívali blahem
Nejodpornější vlak, co jsem snad viděl..
Zdá se, že ta rychlost už leze nahoru celkem ztuha. A jestli 320 nebo 360. Na jízdní době to asi moc neudělá.
Ty jejich dlouhé nosy jsou především kvůli aerodynamickému třesku při vjezdu do tunelu, které v Japonsku nemají nálevkovité ústí jako v Evropě.
Vítězem nebude ten, kdo bude jezdit rychleji, ale ten, kdo takovou rychlost dlouhodobě ufinancuje.
Asi tak. Nesmíme zapomínat, že rychlostní rekord stále patří TGV (tuším 574 km/h) a je to už íc než 10 let. Tedy nejde o to, že Japonci teď vyrobili vlak, který nikdo jiný neumí. Ale jde o to, že s rychlostí roste exponenciálně odpor a ekonomika provozu se výrazně prodražuje.
Xaver
Proto má taky ten protáhlý „šňupák“.
Zlepšuje nejen aerodinamiku ale i ekonomiku provozu těchto jednotek.
Vůbec Japonské jednotky mají ekonomiku provozu jinde, než evropské nebo Čínské.
Starší jednotka, která je používána v současnosti má o třetinu úspornější provoz než TGV Duplex.
Nová jednotka má být i při vyšší provozní rychlosti, ještě úspornější. Prý o polovinu.
Proto mají další experimentální vlak. Jezdit vyšší rychlostí při dobré ekonomice a stejných zábrzdných drahách. Před lety se na této trati posunuli z 260 na 320 km/h, teď zkouší další krok.
Proto je nejekonomictejsi Regionova
Aerodynamický odpor roste s rychlostí kvadraticky, nikoliv exponenciálně. Jen pro přesnost.
Vzhledem k tomu, že japonské železnice jsou soukromé a nepobírají dotace, tak si majitelé asi dělají hodně pečlivé propočty
A co Freciarossa 1000, není nad tím rychlostní stejně?
Vmax v celé Evropě je 300km/h, jedinou vyjímkou je Francie (320km/h). V Japonsku je 320km/h (ale pouze Tohoku Shinkansen a průměrná rychlost není nijak závratná, nižší než u AVE, TGV…). V Jižní Korei je Vmax 305km/h a v Číně 350km/h a zárověn nejvíc na světě, nikde jinde se víc než 320km/h nejezdí a dlouho jezdit nebude.
Ve Španělsku se jezdilo v běžném provozu i 350km/h, ale zda-li nyní touto rychlostí vůbec nejezdí nevím.
Jezdilo se, ale pak se snížila rychlost na 300. Proč, to už si nepamatuju.
Asi jim přišla faktura od Endesy…
V Itálii ovšem plánují jezdit s Freciarossa 1000 360 km/h a nedomnívám se, že je to otázka tak vzdálené budoucnosti.
Tak na britské High speed 2 se taky plánuje 360 km/h (přesněji 362 = 225 mil/h). Původně se dokonce plánovalo 400 km/h, ale to zřejmě z ekonomických důvodů padlo.
Pokud vím, toto tam bude povoleno, ale využíváno jen při zpoždění.
Proč myslíte, že průměrná rychlost Tóhoku Šinkansenu není nějak vysoká? Koukám do JŘ, Tokyo – Šin Aomori přesně 3h bez minuty, vzdálenost 713 km = průměr 237 km/h i s osmi mezizastaveními. To mi přijde jako hodně vysoký průměr.
Není to pravda, třeba tratě Paříž – Štrasburg nebo Barcelona – Madrid jsou na V = 350 km/h viz mapka níže:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/High_Speed_Railroad_Map_of_Europe.svg
Nejde o to jezdit 350 km/h, to dnes není technický problém, problém je jezdit 350 km/h ekonomicky.
U nás je problém jezdit i těch 160. A nebude to ekonomický ani technický. Spíš organizační.