358 vozů, 152 jednotek. České dráhy chystají obří nákup vozidel pro dálkovou dopravu
Vypsání konzultací navazuje na první soutěže ministerstva dopravy na dálkové linky.
České dráhy začaly řešit vypsání dvou velkých zakázek na nové vlaky pro dálkovou dopravu. V takzvaných předběžných tržních konzultací chtějí zjistit, jaká je nabídka na trhu kolejových vozidel pro rychlost až 200 km/h. Jde o osobní vozy a elektrické jednotky. Konzultace ještě neznamenají, že k vypsání soutěže skutečně dojde. Objemem by šlo o jednu z největších soutěží na české železnici.
Pro dopravce jde především o přípravu na další soutěže ministerstva dopravy v dálkové dopravě. Je velmi reálné, že maximální uváděné počty v zadávací dokumentaci neobjednají, v každém případě by vypsané soutěže měly hodnotu v řádech desítek miliard korun.
V případě osobních vozů pro dálkovou dopravu má jít až o 358 vozů různých řad a uspořádání. Při průměrné ceně jednoho vozu kolem 60 milionů korun je hodnota zakázky na tolik vozů přes 20 miliard korun.
Schválení v zahraničí, servis u výrobce
Rychlost vozů má být 160–200 km/h, pro mezinárodní dopravu chce i schválení v sousedních zemích. Dopravce počítá, že výrobce bude zajišťovat i údržbu vozů.
Podobné požadavky mají České dráhy i u jednotek, kterých chtějí koupit až 152. Uvažují o nákupech jednotek ve verzi pro 300, 400, 500 sedících cestujících. Půjde o jejich různé kombinace s celkovou kapacitou cca 39 000 míst k sezení, tj. až 152 jednotek. Jednotky mají být dvousystémové, požadavkem jejich schválení v zahraničí. Zohlednit chtějí i požadavky na rozsah cateringu či multifunkční prostory.
V zadávací dokumentaci dopravce uvádí, že nová vozidla mají být nasazena i na výkony, kde již začala soutěž ministerstva na dopravce. Jde například o linky Ex6 a R16. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského vypsání tržních konzultací a následných veřejných zakázek na nová vozidla plynule navazuje na zveřejnění požadavků objednatele tam, kde jsou zcela nová vozidla požadována. „ČD přitom musí na rozdíl od jiných potenciálních uchazečů postupovat při objednávce vozidel v souladu se Zákonem o zadávání veřejných zakázek a nemohou oslovit přímo žádného výrobce,“ uvedl Šťáhlavský. V konzultacích dopravce oslovil všechny hlavní evropské výrobce.
„České dráhy investicemi do moderních vozidel posilují svou pozici silného středoevropského dopravce, který díky tomu může nasazovat svá vozidla na lukrativní mezinárodní spoje i mimo ČR. Z toho plynou pro ČD významné dodatečné příjmy v podobě poplatků za pronájem od partnerských zahraničních dopravců a současně se tím posiluje prezence značky ČD v evropské železniční dopravě. V neposlední řadě nasazování moderní železniční techniky českých dopravců na významných evropských spojeních přispívá i k mezinárodní prezentaci České republiky coby dopravně klíčové země,“ říká Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia.
Další velká soutěž na české železnici. Ministerstvo hledá dopravce pro vlaky na západ Čech