358 vozů, 152 jednotek. České dráhy chystají obří nákup vozidel pro dálkovou dopravu

01 Pohled na ComfortJet. Foto: Aleš Petrovský01 Pohled na ComfortJet. Foto: Aleš Petrovský

Vypsání konzultací navazuje na první soutěže ministerstva dopravy na dálkové linky.

227 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
X 1

S takovouhle nákupní rozšafností, by se mohli ČD ucházet o zakázku na zajištění Mnichovských Expresů. Buďto sami nebo ve spolupráci s DB.
V Čechách je linka objednávaná a dotovaná Min. Dopravy a v Bavorsku to jede jako RE, takže taky dotovaný, ale za nejméně dvojnásobný peníz než u nás.

Tomáš Záruba

Jo a jedna technická: Nejsou sousední země málo? Vážně nehrozí nějaké proobehovani nebo dokonce přímá linka nebo i nějaké ojedinělé výkony dále (I, CH, SLO, HR, SRB, Baltské státy, Benelux a teoreticky i Francie)…?

František

Autobusy či letadla vám nestačí?

tarten

Jako u Bouzova nebo Valašského Expressu?

Tomáš Záruba

U něčeho, kam by se to mohlo vydat po skončení plnění daného vyberka. Dodatečné schválení určitě bude komplikovanější, než rovnou při výrobě.

Tomáš Záruba

Na jednu stranu super zprava. Ovšem zase si říkám, aby nevznikla podobná “vlna vozidel” jako na přelomu 70. a 80. let, tj. aby dalších třeba dvacet let neustrnul pokrok na úrovni dnešní doby. Ona není špatná technicky, ale pokud jde třeba o požadavky na komfort, jsme porad ještě ve fázi “obav z neefektivity” a tak se ruší kupé prakticky zcela, dětské vozy formálně odbyvaji stupidním minikinem, z restauraci a to i plných jsou malá bistra atd. Je možné, ze třeba za 10 let už to bude zase jinak, až pomine myšlení typu “je to lepší než becka tak bezva, berem”.… Číst vice »

p.n.

Co nějaké klopidla? Stále zde jsou tratě kde by využití měli.

Než bude Berounský tunel, než bude nová trať na Benešov, než bude VRT na Brno a Ostravu. Navíc už teď se testují první úseky na 200 km/h, bohužel jen pro klopidla. Možná by to stálo v menším množství za zvážení.

Jakub K

Tak teď už jen 358 Orchidejí :))))

Petr

To se člověk naučil už za unitárního ČSD. Vždy sebou vodu (Tehdy nebyly PET, takže v plastové flašce a jídlo nejlépe na 24 hod). Inzulín a léky samozřejmostí. Cestování pro diabetika byl vždy adrebnalin a na tom se moc nezměnilo. Dodnes mám v kabele půl litrovku vody a nějaké sušenky. Spoléhat se na ostatní není dobré. Pomocnou ruku člověk najde jen na konci své končetiny. 😀

Petr

To snad dělá každý automaticky .

Petr

Jak vidíte, tak kolega spoléhal na řazení vlaku.

qwertz

A které 2 systémy 3kV/15kV/25kV ty jednotky mají podporovat?

Addams

S 3 kV se uz nepocita …

Joe

To je sice hezké, ale pokud ty jednotky nemají přijít až za nějakých 15 let a mají zajíždět i do Prahy, tak s těmi 3 kV počítat musí.

Náhodný Kolemjdoucí

Poláci s nějakým přechodem na 25kV nijak nespěchají.

Průvodce původní Aleš

ČD dávají běžně A, B a AB i na EC. Radši to nebudu komentovat.

Milda

S tím IC máte na mysli Jižní expresy?

Amity

A že by modernizované kupéčka z PARSU šly do syslografů místo stísněných honekrů a akusticky otravných BDSMteeo?

Samo

Vlaku,vozů, lokomotiv máme dost,akorat místo údržby hnijou v depech.co schází jsou stále nové a nové úplatky pro záinteresovane.proto tyto kleci o modernizaci,rychlostí pohodlí a podobné hovadiny. Jde jen o vlastní kapsu těch papaláši.my cestující nic takového nechcem!

Michal M

Cože? Takže já jezdím vozem Bdt jen proto, že v depech ČD hnijou Desira ML? Konečně jsem se dozvěděl pravdu!

Flatt1

Nechcete raději absolvovat kurs pravopisu českého jazyka?

Samo

Měl sem vždy z čj pětku.presto můžu mít vlastní názor.

Petr Drozda

Hloupost není názor

Danny

Vždyť je to jen troll

HK~

trochu nechápu, proč ne až na 230km/u

v Německu, Rakousku i Polsku už dnes ČD jezdí nebo bude jezdit na tratích, kde těch 230 povolených je a dokonce Railjety na 230km/v Německu i Rakousku už schválený je

V budoucnu na kusech VRT se to bude hodit taky, než budou plnohodnotné vysokorychlostní vlaky

tarten

230 km/h je takový divný kompromis, dražší než 200, ale další finanční práh je spíš až 250 km/h. (Zdravím Via Baltica 249 km/h.) Známá linka do Německa už je pokrytá ComfortJetama a v Rakousku se bude otvírat trať na 250.

Štofik

Konečně kupují i normální vagóny a ne jenom různé mutace railjetů a panterů!!!

tarten

A co budete říkat, když to vyhrají mutace railjetů a panterů?

Michal M

A jaký je rozdíl mezi „normálním“ vagonem a railjetem?

Berhof

Vozy Viaggio Comfort se zatím vyráběly pouze jako součást ucelených jednotek, přičemž ale Siemens klidně vyrobí i vůz volného oběhu, kde na obou koncích je standardní UIC rozhraní se šroubovkou a nárazníky. Jen holt nikdo takový vůz neobjednal.

Michal Němčanský

Existují jednotlivé vozy – původní konstrukce je Modularwagen https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_Modularwagen Z těchto vychází i vozy Siemens Viaggio Comfort. Cca 60+10 vozů vorobeno koncem 90-tých let ještě v SGP pro ÖBB. Nejsou RIC a přechodnost mají jen do Německa a Švýcarska. Další odvozené jednotlivé vozy vyrobené SGP jezdí v Řecku – více provedení – necelých 200ks celkem. Jsou mimo jiné vidět na snímcích srážky vlaků v Řecku na jaře 2023.

Honza D

Na Chebech jezdící …(Inter?)jety mají na koncích soupravy klasické nárazníky, šroubovku a přechody pro umožnění zvýšení kapacity.

Průvodce původní Aleš

Railjet nemá kupé, otevírací okna a červenou koženku :-)))

Huu

Normální..to je vaše orientace

Addams

Vsichni civilizovani zeleznicni dopravci kupuji vice-mene to same, ale Stofik je letadlo (na kolejich) … 😀

Jezdíte vlakem?

No, asi začnu prodávat kýble žluté barvy, válečky a štětky. Poptávka po těchto materiálech stoupne o desítky procent.

tarten

Asi nejezdíte vlakem, jinak byste věděl, že se to neřeší štětkou, ale fólií. 😀

Addams

ČD nechaji stare vozy a masiny radeji sesrotovat, nez by je prodali panu R.J.

Milda

Sice je to mimo téma, ale zajímalo by mě, kdy bude konečně zmodernován vozový park na R9, R11, R12 a R20, jelikož na rok 2024 je to dost tristní vzhledem k stavu a stáří vagónů.

Jarda

Linku R9 budou od prosince 2026 obsluhovat zcela nové vozy dopravce RegioJet, který si tyto vozy objednal od výrobce Pesa Bydhošť.

Radim

Já myslel že to bude něco a-la Panter od Pesy. Vážně vozy?

Daniel Jablonecký

Panter snad nemá vozy?

tarten

Nemalujete si to nějak na růžovo? Nechce snad Jančura vyjet nejprve se starými vozy a obnovit na nové až v průběhu času?

tarten

Do 2029 musí být všechny rychlíkové a expresní linky objednávané MD vysoutěženy znovu. Je na uvážení MD, které z nich bude chtít nové (jako u R19), a u kterých se spokojí aspoň po několik let se staršími (jako u Ex7+R17, jen na 6 let). Dá se očekávat, že těch „starých“ linek bude menšina, tak na ně vybydou jen ty slušnější kusy. Na druhou stranu asi nelze požadovat nové všechno najednou, to by nevydrželo financování žádného z dopravců.

Tomasek

Kez by se koupilo treba 100 Railjetu

Ondrak

No to by byla celkem raketa😁

tarten

Určitě už bych nekupoval přesně totéž. Přinejmenším by bylo vhodné zavést aspoň nějakou nízkopodlažnost. Navíc trakční jednotky mají také svoje plusy.

MaT

To se určitě nekoupí. A ComfortJety a InterJety nejspíš taky ne, určitě vymyslí „NěcoDalšíhoJet“… 🙂

VojtaDrevik

Třeba InterRegioJet 😌😂

Danny

InterComfortRailjet

DavidK

Nějak mi do tohoto konceptu „dálkové dopravy“ nezapadá ona rychlost a případně pak nějaká informace o tlakotěsnosti samotných souprav. Ta rychlost zvlášť tím tuplem, pokud chtějí mít vlaky použitelné i pro zahraničí. Asi by nebylo od věci spíše chtít rychlost 200-230 km/h, místo nějakých 160-200 km/h, ne? O tlakotěsnosti se pak asi netřeba bavit – v rámci použití vysokorychlostních tratí je to nutnost.

Daniel Jablonecký

Na rychlost 230 km/h jsou už soupravy objednané a ve výrobě.

Radim

Ano ale málo 🙂

Avlaky

a kde by jste 230 dále využily ? jen AT a DE na slovensku budou radi když budou mít 160, PL stačí 200

tarten

Sotva se ComfortJety vyrobí, už by se mohly ukázat pro Rakousko jako trochu pomalé. Moc nerozumím tomu, jak to Rakušáci myslí s Koralmbahnem na 250 a Railjetem2 na 230.

Micky

a existuje na trhu lokomotiva, která má maximální rychlost větší než 230 km/h?

tarten

Proč lokomotiva?

tarten

Vlastně svým způsobem ano. Čelní vozy TGV Duplexu jsou vpodstatě lokomotivy s jednou kabinou a jednou 300-320.

Daniel Jablonecký

Tak se zase uklidníme, ju? 230 km/h je i na Rakousko dost vysoká rychlost.

Jarda Š.

Na úseky pro 250 km/h se obvykle pouští to, co jede 200 km/h.

tarten

Protože proč kutat tunel zbytečně na 230 km/h, když se dá vykutat s větším průměrem na 250, aby se tam pak jezdilo 200.

Addams

Na Slovensko stačí vlak s 498.0 alebo 477.0.

Daniel Jablonecký

Řekl kdo? Kde ještě chcete jezdit 230 mimo linky do Štýrského Hradce a do Hamburku/Kodaně?

Addams

Mnoznosti je prehrsel – Mnichov, Dortmund, Amsterdam, Brusel, Zucrich, Venezia, Milano, Lyon, Pariz, … (mozna castecne po VRT, mozna ne)

vlachjan

Jsem zvědav, jestli bude ministerstvo při budoucích soutěžích dálkových vlaků nějak reflektovat potřebu ulevit přetíženým úsekům a požadovat možnost spojování a rozpojování vlaků které budou sdílet značnou část trasy z uzlu.

DavidK

Ono… Nedostatečné kapacitě by měly časem právě alespoň částečně pomoci vysokorychlostní tratě, tedy tam kde VRT jako takové budou. Uvidíme, no.

tarten

A máte rozmyšlené, co to znamená pro délku nástupišť a stabilitu jízdního řádu?

Lars

Vždyť už se spojovaly myslím slovácký expres s nějakým rychlíkem ze Slovenska a problém to nebyl. V Rakousku se spojují a rozpojují railjety běžně. Pravda, problém je, že dobrá správa ty peróny při rekonstrukcích neustále zkracuje.

Radim

Ano, jezdil něco jako slovácký expres, který měl na konci 4-5 vozů směr Vsetín (kde to končilo). Na Slovensko jezdily jenom 3 páry za den (přímo, bez rozpojování). Jenže kdybyste to tak udělal teď, tak by to nebyl expres, protože slovácký zastavuje třeba v Přelouči, Chocni, Ústí nad Orlicí a Valach zase v Července, Mohelnici a Lipníku…

Avlaky

v Haviřově to vypadá že taky bude alespon o 1/4 kjatší

Radim

Pro stabilitu jízdního řádu nejde u nás udělat vůbec nic. Dálkovina jezdí zpožděná i tak

tarten

Určitě jde. Třeba ji nezhoršovat divnými nápady.

Daniel Jablonecký

Dálkovina nebo dálkovka?

Clovek

To bude na Kypru radosti..

tarten

Do kuřat jako když střelí.

X 1

V Nizozemí. 😄

Happy

Jaké konzultace? Ať zavolají do Plzně, co vlastně mají chtít… Se divím ostatním výrobcům, že jim k tomu dělají stafáž…

Jirka

Tak upřímně já jako cestující jsem s Interpanterem v pohodě. To že to má Škodovka u ČD asi dobře pošéfované je věc druhá.

dujka.robert

Kdežto se Stadlerem, by jste asi spokojen nebyl, že? Stejně je to všechno předem domluvené divadlo, jako obvykle.

Náhodný Kolemjdoucí

Co chce Škoda nabídnout třeba v Praze jako EMU 400?

Jirka

V čemkoliv od Stadleru jsem jel jen u Leoexpresu a tam mě vždy přišlo, že se ten vlak při 160 km/h brzo rozpadne. Je také možné, že jednotky, které jezdí na DB IC jsou o něčem jiném.

tarten

Zkusíte od Stadleru Railjet 3 (= KISS 200)?

Jirka

Rád bych, jen v dohledné budoucnosti určitě nechystám žádnou cestu do Rakouska vlakem.

Huu

Ty si dobrý koko..

Ahr

Pro cestujícího jistá naděje na lepší vlaky. Ale chybí maličkost: peníze. Na to kolik mají ČD dluhů …

Kubrt

Tyto vlaky budou financovat na základě získaných kontraktů na jejich provoz.

tarten

To je pravda. Přesto se ty dluhy nesmí přehřát.

Dušan

„Konkrétněji se jedná o dodávky jednotlivých vozů a/nebo netrakčníchjednotek složených z typových vozových řad A, AB, BR, Bb (ve dvou variantách)……“

Tato předběžná tržní konzultace byla zaslána následujícím potenciálním dodavatelům:

• ALSTOM Czech Republic a.s.
• Siemens Mobility, s.r.o.
• Stadler Praha s.r.o.
• ŠKODA TRANSPORTATION a.s.
• CONSTRUCCIONES Y AUXILIAR DE FERROCARRILES S.A.
• Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna
• Newag S.A.

Nějak mi v tom seznamu chybí třeba Talgo a HITACHI, je zajímavé, že v seznamu ale naopak nechybí CAF – přitom obě dvě zmiňované firmy mohou minimálně ucelené jednotky nabídnout, divné….

Ares

Talgo je dost specifická konstrukce.

Happy

Důležitej je tam jen jeden výrobce. Zbytek je do počtu…

Huu

Ty si lopata co?

Gajda

Důležití jsou dva – ten jeden dodá základ a druhej to u Ostravy dobastlí.

MartinS.

Talgu to poslali přes Plzeň😉

Addams

Talgo zatim funguje samostatne a mozna bude i da´l.

Paddy

A ty se schovej, aby nesebrali tebe…

Avlaky

pokud by ČD toto fakt nakoupili, znamená to konec UIC-Y vozů, kromě syslů a WLABů

El Barto

U ČD vozy WLAB už snad pravidelně nejezdí, pokud vůbec.

DavidK

Nejsou mimochodem třeba právě sysly nasazovány spíše na tratě regionálního významu? Nějak mi do tohoto konceptu pak nezapadá „dálková doprava“… Což obecně se divím, že ČD požadují u těchto vozů 160-200. Při takzvané dálkové dopravě by měli chtít podle mne spíše 200-230. Ne?

vlachjan

Netuším, jaké má ministerstvo záměry, ale předpokládal bych, že si soutěžené linky rozdělí na dvě skupiny. Výběrko na skupinu A(vesměs spoje výchozí z Prahy/Brna/Ostravy jeducí velkou část trasy po koridorové trati) bude požadovat nové vozy, zatímco na skupinu B půjde nasadit to slušnější z dnešních ojetin, s požadavkem na klimatizaci a nějaký IS. V běhu těchto smluv bude docházet k realizaci VRT, po kterých se pravděpodobně budou prohánět v prvním plánu zejména Comfortjety a možná komerční vlaky (zejména zahraničních) dopravců. V době, kdy doběhne smlouva 2039-43? budou vozy skupiny B na odpis, na tyto výkony se přesune to ze skupiny… Číst vice »

Avlaky

Jsou ale já se bavím o vozech UIC-Y celkově

Tonda Čihák

Už se bojí, že jim to všechno se berou ostatní dopravci 😀

Huu

Jistě RegioJet a jejich zhnile vozy

Tonda Čihák

Psal jsem ostatní dopravci ne RJ 😀

Huu

Arriva jezdí v dálkové dopravě ? Těch pár trapných rychlíku.. a Leoš nula..

Addams

Vetsinovym majitelem LE jsou RENFE a CAF, ktere sem privezou VR-souprav kolik chceji, treba i za tyden.

Tonda Čihák

Jinak vyzkouším v létě vaší vychvalovánou linku R8.Zajímá mě, jestli to je tak špatný, jak tu všichni píšete:D

Huu

R8 je odpad ..nikdy nikdy ..do Brna radši přesedat v Olomouci na Bouzov

Jirka

Který je katastrofa také.

Tonda Čihák

Sám si to zhodnotím.Tad jsou všichni od ČD tak se tomu nedá věřit

Jirka

Já mám z českých dopravců ČD nejraději taky, ale je to tím, že jezdím trasu Olomouc-Praha, kde ta kultura cestování je přece jen už na slušném standardu. O trase Šumperk-Brno se to nedá říct ani náhodou.

Holík

Je to víc jak hrozné žluty hnus. To co tam jezdilo v modrém,bylo alespoň čisté že se nemusí štítit sednout a opřít se, doporučuji vyzkoušet

Tonda Čihák

V pohodě mám na to lidi ,který to z hodnotí za mě, aby jste neřekli

Tonda Čihák

A jinak v létě vyzkouším, vaši oblíbenou linku R8. Zajímá mě, jestli je to tak špatný, jak tu všichni píšete 😀

Petr Křístek

Jj a stoupá agresivita. 50 let to nešlo a najednou obnovíme celej vozovej park 🤣🤷jentak z čista jasna. Ono kdyby nic nedělali jsou tam kde je Česká pošta. Akorát pro smích s v dluzích.

Tonda Čihák

To budou vždy jen pro smích 😀

Michal M

Nic nenakupujou, jedná se o tržní konzultace, aby se zase nebralo všechno na poslední chvíli od Škody.

Kubrt

Nebo aby to tak alespoň vypadalo.

Huu

Jakých 50 let?

MatejV

Nějaká jednotka od Stadleru by nebyla špatný.
Nebo se inspirovat u Němců, kteří pořizují Talgo ICEL….kdo ví….

Vvvt

Jen ne ICE L, radši cokoli jiného

Ra

Nápad zní hezky, nákup nových vlaků by cestování posunul zas na vyšší level. Jen moc nechápu, proč mají být jednotky jen dvousystémové a vozy mají max. rychlost jen 200, spíš bych čekal, že s nimi budou počítat pro provoz na VRT. A jestli mají být jednotky univerzální i pro zahraničí, 2 systémy budou nejspíš málo…

mgr.pavel

VRT tratě u nás dalších minimálně 10 let nebudou. Je zbytečné si stahovat kalhoty, když je brod tak daleko.

roman

železniční vozy vydrží sloužit minimálně 40 let.

tarten

Letos není poslední rok, kdy je povoleno objednávat vlaky.

Daniel Jablonecký

Ano, budou sloužit 40 let tam, kde je a bude 200 km/h stačit.

Air Traveller

v dobe, kdy tady zacne VRT na aspon 100 souvislych kilometrech, tak tyhle vozy pujdou do srotu.

Twix

Však klasické soupravy, ani tyto neVRT jednotky, nemají po VRT jezdit 100 souvislých kilometrů v kuse.

tarten

Právě naopak, potom lépe využijí svůj potenciál.

roman

já myslím že za 50 let tady bude víc jak 100 km VRT

-lt-

…naprojektovaných? I se všemi povoleními?

tarten

Ne. Postavených a zprovozněných.

VS

Dobrý den,

„jen dva systémy“ mé též překvapily… Nebo tím myslí AC 15/25 kV 16.7/50 Hz jako jeden systém a DC 3 kV jako druhý?

tarten

16.7/50 Hz pokrývají Vectrony.

Twix

Tam, kde mají po VRT jezdit i klasiky, bude těch 200 km/h nejspíš dostačovat. Asi není potřeba tunit soupravu pro Krakonoše na 230.

Rudolf Tuček

Jednotky jsou myšleny zřejmě pro vnitrostátní vlaky, tam dva systémy stačí a jednotlivé vozy jsou i pro mezinárodní provoz.

Tomáš Škrov

Součástí by měla být opce na doplnění dalšího systému.

Náhodný Kolemjdoucí

Není to tak, že s maximálkou 200 je už případně i na VRT pustí, ale zároveň nejsou na ty vozy tak vysoké požadavky jako při vyšších rychlostech, takže pro jednotky určené primárně pro konvenční tratě je to dobrý kompromis?
Podobně jednotky sice budou primárně pro Česko, proto budou dvousystémové, ale ČD chtějí mít možnost nasadit je případně na Slovensku nebo do Polska, aniž by to znamenalo další dodatečné náklady na schvalování?

Addams

Na Slovensko stačí vlak s 498.0 alebo 477.0.

tarten

Na soutěž na vysokorychlostní vlaky je ještě dost času. Tohle je soutěž na rychlíky a obyč expresy. Mnoho mezinárodních vlaků pokrývají ComfortJety, k ostatním sousedům (Polsko, Slovensko) ty dva systémy stačí, stejně jsou počítané především pro vnitrostát soutěžený MD.

Až budou nějaké VRT, tyhle vlaky musí část své trasy jet po nich, proto 200 km/h, ale jejich účel je meziregionální a dálková doprava převážně mimo VRT.

Vladimír Bílý

Až za nějakých 10 let budeme mít v provozu první parciální úseky VRT (Běchovice, Rakvice, Moravská Brána) tak pro tuto situaci bude vozový park na 200 zcela dostačující. Spíše možná i nastane, že v první fázi se na těchto úsecích objeví i provoz na 160, aby se tam dala vymístit veškerá dálková doprava. Zavazet ze začátku nebudou mít komu, protože pořídit vozový park na 250 nebo 320 se žádnému dopravci pořizovat nevyplatí, dokud nebude hotová komplet páteřní trasa resp. dostatečně dlouhý úsek, kde by té rychlosti využil. Náběh VRT a jim příslušných rychlostí bude v našich podmínkách hodně postupný.

Addams

S 3 kV se uz zrejme nepocita …

Jouda

Probůh, to je všechno fajn, ale kdo to taky bude udržovat, řídit…..když už teď nejsou tragicky lidi. Ono to není jen o penězích. A když už, on to taky bude muset jednou někdo zaplatit. Ono se to utrácí dobře, když Evropa jen “ tiskne“ peníze, ale v podstatě toho vyrábí čím.dal méně. Ty dotace….to nas jednou zle doběhne.

Martin Grill

Nepište o věcech, kterým nerozumíte. Dotace nejsou natisknuté peníze, ale čerpají s fondů, do kterých přispívají členské státy. A v článku je jasně napsáno, že součástí konktaktu bude servis výrobcem, nikoli dopravcem.

Chronosphere

A ten výrobce ty lidi na servis sežene kde? Teď je nemá

Jouda

Ne v pohodě. Já to tak beru, že většina pisálků jsou laici zabalení v ochranné folii reality. Ono se to hned ukáže z kraje roku , jak jsou na tom kapacity servisní, až se spustí možná ETCS. Já naštěstí v realitě jsem každý den.

pěškobus

Než začnete někomu říkat, že nerozumí, do těch fondů jsme při současném stavu SR jak? Na dluh. Takže natiskli.

pěškobus

*přispěli. Neruda už ze mě nebude, když neudržím myšlenku v delší větě.

Jouda

Vždyť ano, vše je zalité sluncem, není to z mé kasičky, ale běda, kdybych měl jako občan platit 30 korun u lékaře, tak zbořím svět. Vy růžovkáři co je vše zalité sluncem 🤣🤣🤣🤣

Avlaky

podle dokumentace je vozů až 718

Avlaky

Dohromady bude možné sestavit až 98 souprav- 32 expresních a 66 rychlíkových

Jirka

Taky jsem se chtel zeptat, ze jake je presne cislo. V Dokumentaci je nasledujici rozdeleni:
Ampz-72 ks, ABmpz-51 ks, BRmpz-32 ks, Bbmpz- 32 ks, Bbmpz – snack – 66 ks, Bmpz – 137 ks, Bdmpz- 328 ks

Jaaa

Samý Xmpz. Žádný kupé.

Škoda.

Radim Fedorovič

Také nerozumím tomu, že se nepoučili v zahraničí, kde se částečně ke kupé vracejí, část cestujících (cca 30 %) je preferuje, včetně mě. Jeden až dva vagóny v soupravě by zajistily spokojenost všem.

Jenže zákazník není na prvním místě…

Stráťa

A připlatí si zákazník za místo v kupé nebo vyhraje nižší cena?

Flatt1

Záludná otázka : kdo je zákazníkem? 😉

Náhodný Kolemjdoucí

Nemají ČD vozů s kupé historicky dost, než aby nakupovaly další, když sám přiznáváte, že dnes i většina cestujících preferuje velkoprostorové vozy?

Daniel Jablonecký

Zákazník JE na prvním místě, jenom je potřeba chápat, kdo je ten zákazník. A to není cestující, ale objednatel. A pokud chce objednatel na určitou délku vozu 8 sedaček, proč by jich tam dopravce cpal 6 a snižoval si tak svoji šanci na výhru v tendru?

1769

Cena noveho vozu cca 60 mil. Pocet mist kupe: 66, pocet mist velkoprostor 80-88,cena na 1 sedadlo 0,9 mil vs. 0,75 mil Bmz/Bmpz.. ekonomika provozu je neuprosna.
Pokud u vozu Bmpz snizite pocet mist na 66 jako v Kupe, vzniknou vam volne 3 volne fiktivni oddily, ktere muzete vyuzit pro prepravu kol, vozickaru, pripadne snack.
U VR, kde je a vzdy bude hlavnim kriteriem cena se kupe nevrati.

Miroslav

Dokazu si tipnout ze razeni vozu bude neco jako Comfortjet a Interjet s rozdilem ze pro rychlikove linky bude Abmpz a Bbmpz – Snack. Zatímco pro dálkové linky bude Ampz a BRmpz.
Uvidíme jak to bude ale trochu me prekvapuje to ABíčko.

Avlaky

vychází to tak že rychlíkove linky s velkou kapacitou budou mít Ampz a ty menší (3 vozové atd) ABmpz, a zbytek ABmpz bude jako posila

Tomáš Škrov

Vozů je 358, ty počty jsou maximálně možné objednávku od jednotlivých typů vozů, tzn když někdo objedná maximum těch Bdmpz.tak už může objednat jen 30 kusů jiných vozů.

Avlaky

myslíte si že si nekdo objedná 328 Bdmpz? když muže mít max 358 vozů? spiše je to i s opcí ne ?

VojtaDrevik

Opce činí 358 vozů. Základ je nula.

Avlaky

Tak je to tržní konzultace, nikoli VŘ

Qaws

Pokud se podaří opravdu tak velkou zakázku vypsat, bylo by fajn, aby k ní přifařili i nějaké lůžkové a lehátkové vozy. Potenciál noční dopravy je a bude obrovský, navíc v kontextu dnešního nedostatečného počtu disponibilních ubytovacích vozů v Evropě…

Gajda

Ono by šlo koupit jen kusově pár WLAmz a přidat to na dnešní noční vlaky – stačilo by pár kousků. A na košice by mohl být zajímavej i Bcmz – oba z NightJetů OBB – navíc by to šlo opět realizovat v konsorciu Škoda-Siemens, jak je u ČD aktuálně žádoucí

Martin Grill

To je všechno moc hezký, ale u jednotek jsou dva systémy málo, pokud se uvažuje o provozu za západní a jižní hranice. Navíc mě zaráží mlčení ČD k vozidlům pro lokálky – repasovaný import to určitě na dlouho nevytrhne.

Avlaky

Emu půjdou na rychlíky na expresy půjdou Vagóny a loko

Martin Grill

“ Jednotky mají být dvousystémové, požadavkem jejich schválení v zahraničí.“

Avlaky

Dobře tedy, muže se jednat o polsko a slovensko

Martin Grill

Proto jsem psal o jižní a západní hranici. Zkuste si příště přečíst, k čemu se vyjadřujete.

Daniel Jablonecký

A vy zkuste pochopit, že není potřeba mít všechny jednotky na provoz všude. Nehledě na to, 3 kV půjdou postupně do háje i v místech, kde nás to 70 let nenapadlo.

Tomáš

V pozvánce je psáno i o možnosti rozšíření o 3 systém 15 KV 16,7 Hz. Ale základ je 3KV a 25KV 50Hz

Nose Peak

To by mě zajímalo, jakou zahranici s tím chcou jezdit. Napadá mě snad jen “Cug do werku” Čadca – Bohumín, případně nějakej pendl Púchov – Lideč….

Karel

Že by dva střídavé systémy?

Kubrt

To ještě dlouho ne.

Sch

Asi už počítají s přepnutím soustavy a dva typy dvojsystemu, jeden do německy mluvících 16,7 a 50 Hz, asi později dodaný a druhý pro současnou ČR a na sever a východ. Také tomu moc nerozumím

P_V

V odkázaném dokumentu:

vozidla by měla umožňovat provoz na území České republiky na trakčních soustavách 25 kV AC a 3 kV DC. Opačně by mělo být možné rozšířit schválení těchto vozidel do zahraničí v případě vybraných mezinárodních linek, pokud toto bude objednatelem požadováno (Slovensko, Polsko, Rakousko, Německo), včetně možnosti doplnění trakční soustavy 15 kV 16,7 Hz AC (Rakousko, Německo).

Huu

Regiofoxy jsou vzduch?

Rudolf Tuček

Náhrada solo 810 je autobus.

Chleba Nakup

Taková hrubost! Za tohle 3x otčenáš! A do konce roku ujet 200 km v 810.

Cerno

A teď mi řekněte linky s jeho pravidelným provozem 😅

Honza Gajdoš

třeba Prostějov-Červenka, 41 km, výhradní provoz šukafony

Jan T.

200 kilometrů se dá ujet za víkend i na lokálce.

tarten

Odpověď dává cílových 111 Vectronů.

tarten

Jak „mlčí“? Proč by měly ČD řešit lokálky v rámci objednávky vozů na 200 km/h na rychlíky?

NightmareFreddy

Dobrá zpráva to určitě je. Jen jsem tak trochu doufal, že tolik nových jednotek a vozů nebude třeba a že současné staré vozy ve velké míře nahradí ComfortJet (samozřejmě díky zákonu padajícího…). Takto to vypadá, že i po nástupu těchto vlaků tady zůstanou linky, na kterých bude provozován šrot…

Avlaky

Kdyby ČD všechny vozy koupily tak stejne vozy Ex OBB nebudou to nejhorší co bychom tu měli

Myslim ze by zůstalo ještě hodně Y vozu

NightmareFreddy

Já se právě domníval, že již není mnohem linek, kde jsou pravidelně nasazované B, Bee, Bdtee… No, zjevně jsem se bohužel mýlil…

Twix

Ony se ty vlaky i průběžně prodlužují, jak přibývají cestující – stačí se podívat jak narostly do délky třeba vlaky z Prahy na Děčín nebo Budějovice.

Pan průvodčí

Vlaky na Děčín se prodloužily především kvůli kapacitě Bee vs. B. Kapacita tří Bee odpovídá kapacitě dvou B.

Twix

Ano ale pořád jde o potřebu dalších vozů, pokud nechceme jezdit v kupé po osmi. Navíc jsem těmi vlaky na Děčín myslel i EC.

Martin

Tak to by chcelo nákup poschodových vozov.

Ivan_pha

R Vysočina… šrotu je stále hodně, i když spousta po reko, ale stále jsou to staré vozy a ta reko už také není nová.

NightmareFreddy

Tak zrovna Vysočinu jsem teď úplně nemyslel. Občas se tam šrot vyskytne, ale jinak jsou tam primárně velice slušné vozy…

noerf

Je předpoklad, že bude MD vypisovat výběrové řízení na 10 a více let s požadavky na nové vlaky (viz. rychlíky Praha – Brno) přes Vysočinu). A vzhledem ke kapacitě výrobců není od věci mít nějaké potencionální kapacitu zajištěnou dopředu.

NightmareFreddy

Ale jo, určitě souhlasím. Přesto jsem „čekal víc“, respektive, že po nasazení ConfortJetů už tady nebudou v pravidelném provozu vozy, za které se bude muset dopravce vyloženě stydět (a které by prošly průměrným výběrkem)

NightmareFreddy

*Comfort

Jarda

Ale tyhle soupravy a vozy nebudou v ideálním případě dřív než za nějakých 7 – 10 let, takže je to už spíš náhrada různých vozů Bmz, Bdpee, Bee a podobně. Tyhle vozy už budou za 10 let za hranicí životnosti. Takže tohle už není, doufám, řešení náhrady vozů B a podobně.

NightmareFreddy

No, pokud bychom to brali takto, tak to dává smysl a budu doufat, že máte i pravdu 🙂

Ra

To je sice pravda, ale nemyslím si, že za 10 let bude provoz kompletně bez Y a Bmz, které jsou dnes pořád relativně nové, tu s námi ještě dlouho budou

Rudolf Tuček

Nejstarší Bmz co dělala ještě Studénka, už jezdí 25 let.

Twix

Které Bmz dělala Studénka? Vím o Bmz ze Zličína přibližně z roku 2001, další série cca 2006 (ta měla mj. zásuvky už z výroby).

tarten

Tak potřebujete si uvědomit, že v ComfortJetech má být 180 vozů, zatímco v současnosti má ČD vagónů přibližně 10× tolik. A už i ty bazarové rakouské hodně zestárly.

NightmareFreddy

Tak mě by hlavně zajímalo, kolik mají v permanentním provozu béček. Pokud ty odpadnou (spolu s Bee272 a 273), tak budu spokojený a mrvit nebudu 🙂

Tomáš Škrov

Řekl bych že 272 a 273 po dodání comfortjetu ještě zůstanou minimálně na posily, zbytek pravděpodobně šrot. Pravda ještě asi zůstanou a149 a jejich degradace na b209.

libor

Moc bych se zatím neradoval, počkáme až s tím vyjedou 😉

Kubrt

Hlavně musíme počkat, až MD vysoutěží další linky, bez toho nic nového nebude.

král j

To je dobrá zpráva. Potom budou ty různé soutěže už zbytečné, když náš hlavní dopravce bude takto vybaven.

Martin Grill

Soutěže naštěstí nikdy zbytečbé nebudou, protože se stejně tak může vybavit i konkurence. A konkurence je v Česku velmi důležitá.

Johnny Cash

konkurence vybavená šroty

Kubrt

To je furt dokola, jak u blbejch. Když bude ministerstvo chtít moderní vozidla, budou mít šanci pouze dopravci, co si pořídí moderní vozidla. Když budou ministerstvu stačit šroty, utkají se všichni dopravci, kteří někde seženou šroty. Jak prosté.

mgr.pavel

A když ministerstvo bude kašlat na kontroly řazení a počtu vozů, budou jezdit zkrácené soupravy jak od jednoho soukromníka.

Jak prosté, bohužel..

Kája

Stejně jako u státního dopravce, bohužel.

Karel

V porovnání výkonů ne.

Martin H.

Bohužel je ministerstvu celkem jedno co jezdí, aspoň teď. Hlavně, že je to levné..

tarten

Naopak, tohle je vyhlášené právě kvůli soutěžím MD, protože z nich také vzejde financování.

Ferda Vomáčka

Snad to bude něco od Siemensu. Ať jednotlivé vozy, či jednotky. Nový Railjet je velmi dobrý, vozidel na podobném základu už máme několik, tak by nebylo na škodu to sjednotit.

Tonda Sehnal

Nový railjet (2) fakt není dobrý… Nízkopodlažnost je spíše na škodu. Jedny dveře na vůz rovněž.

timom25

Keby ste aspoň bol rád že ste zdravý

Ivan_pha

Comfotrjety – Interjety a jejich případný derivát bude jistě favorit. Jse rám, Interjety jsou lepší než railjet.

Berhof

Tak ony všechny zmíněné vozy spadají do řady Viaggio Comfort, liší se jen návrh interiéru. Railjety jsou podle návrhu ÖBB, zatímco CD50 i CD182 podle ČD, které sáhlo po velmi povedených sedadlech Borcadu.

Jirka

Tak to je opravdu velmi potesujici. Vypada to, ze vozovy park v CR bude opravdu na vysoke urovni brzo.:)

Chtel jsem se zeptat, ví nekdo, jak dopadla soutěž na 60 rychlikovych jednotek? Vim, ze jednotky byly puvodne castecne zamysleny i na trat PRaha – Havlickuv Brod – Brno, kde bude Regiojet, ale prece jenom je skoda, ze zatim nejsou dalsi informace.

https://zdopravy.cz/ceske-drahy-shani-nove-jednotky-pro-rychliky- za-32-miliard-korun-130967/#:~:text=10%3A18)%C4%8Cesk%C3%A9%20dr%C3%A1hy%20dnes,ji%C5%BE%20zve%C5%99ejn%C4%9 Bna%20na%20profilu%20zadavatele.

Avlaky

Myslim ze ji zrušili, ale treba má někdo jiné info

Tomáš Škrov

Na tender aréně to stále visí jakožto plátna soutěž, poslední změn někdo v dubnu.

Avlaky

a kdy je termín uzavření ?

Tomáš Škrov

Už byl, ale ČD tam mají dost často zastaralé informace