358 vozů, 152 jednotek. České dráhy chystají obří nákup vozidel pro dálkovou dopravu
01 Pohled na ComfortJet. Foto: Aleš Petrovský
Vypsání konzultací navazuje na první soutěže ministerstva dopravy na dálkové linky.
Vypsání konzultací navazuje na první soutěže ministerstva dopravy na dálkové linky.
S takovouhle nákupní rozšafností, by se mohli ČD ucházet o zakázku na zajištění Mnichovských Expresů. Buďto sami nebo ve spolupráci s DB.
V Čechách je linka objednávaná a dotovaná Min. Dopravy a v Bavorsku to jede jako RE, takže taky dotovaný, ale za nejméně dvojnásobný peníz než u nás.
Jo a jedna technická: Nejsou sousední země málo? Vážně nehrozí nějaké proobehovani nebo dokonce přímá linka nebo i nějaké ojedinělé výkony dále (I, CH, SLO, HR, SRB, Baltské státy, Benelux a teoreticky i Francie)…?
Autobusy či letadla vám nestačí?
Jako u Bouzova nebo Valašského Expressu?
U něčeho, kam by se to mohlo vydat po skončení plnění daného vyberka. Dodatečné schválení určitě bude komplikovanější, než rovnou při výrobě.
Na jednu stranu super zprava. Ovšem zase si říkám, aby nevznikla podobná “vlna vozidel” jako na přelomu 70. a 80. let, tj. aby dalších třeba dvacet let neustrnul pokrok na úrovni dnešní doby. Ona není špatná technicky, ale pokud jde třeba o požadavky na komfort, jsme porad ještě ve fázi “obav z neefektivity” a tak se ruší kupé prakticky zcela, dětské vozy formálně odbyvaji stupidním minikinem, z restauraci a to i plných jsou malá bistra atd. Je možné, ze třeba za 10 let už to bude zase jinak, až pomine myšlení typu “je to lepší než becka tak bezva, berem”.… Číst vice »
Co nějaké klopidla? Stále zde jsou tratě kde by využití měli.
Než bude Berounský tunel, než bude nová trať na Benešov, než bude VRT na Brno a Ostravu. Navíc už teď se testují první úseky na 200 km/h, bohužel jen pro klopidla. Možná by to stálo v menším množství za zvážení.
Tak teď už jen 358 Orchidejí :))))
To se člověk naučil už za unitárního ČSD. Vždy sebou vodu (Tehdy nebyly PET, takže v plastové flašce a jídlo nejlépe na 24 hod). Inzulín a léky samozřejmostí. Cestování pro diabetika byl vždy adrebnalin a na tom se moc nezměnilo. Dodnes mám v kabele půl litrovku vody a nějaké sušenky. Spoléhat se na ostatní není dobré. Pomocnou ruku člověk najde jen na konci své končetiny. 😀
To snad dělá každý automaticky .
Jak vidíte, tak kolega spoléhal na řazení vlaku.
A které 2 systémy 3kV/15kV/25kV ty jednotky mají podporovat?
S 3 kV se uz nepocita …
To je sice hezké, ale pokud ty jednotky nemají přijít až za nějakých 15 let a mají zajíždět i do Prahy, tak s těmi 3 kV počítat musí.
Poláci s nějakým přechodem na 25kV nijak nespěchají.
ČD dávají běžně A, B a AB i na EC. Radši to nebudu komentovat.
S tím IC máte na mysli Jižní expresy?
A že by modernizované kupéčka z PARSU šly do syslografů místo stísněných honekrů a akusticky otravných BDSMteeo?
Vlaku,vozů, lokomotiv máme dost,akorat místo údržby hnijou v depech.co schází jsou stále nové a nové úplatky pro záinteresovane.proto tyto kleci o modernizaci,rychlostí pohodlí a podobné hovadiny. Jde jen o vlastní kapsu těch papaláši.my cestující nic takového nechcem!
Cože? Takže já jezdím vozem Bdt jen proto, že v depech ČD hnijou Desira ML? Konečně jsem se dozvěděl pravdu!
Nechcete raději absolvovat kurs pravopisu českého jazyka?
Měl sem vždy z čj pětku.presto můžu mít vlastní názor.
Hloupost není názor
Vždyť je to jen troll
trochu nechápu, proč ne až na 230km/u
v Německu, Rakousku i Polsku už dnes ČD jezdí nebo bude jezdit na tratích, kde těch 230 povolených je a dokonce Railjety na 230km/v Německu i Rakousku už schválený je
V budoucnu na kusech VRT se to bude hodit taky, než budou plnohodnotné vysokorychlostní vlaky
230 km/h je takový divný kompromis, dražší než 200, ale další finanční práh je spíš až 250 km/h. (Zdravím Via Baltica 249 km/h.) Známá linka do Německa už je pokrytá ComfortJetama a v Rakousku se bude otvírat trať na 250.
Konečně kupují i normální vagóny a ne jenom různé mutace railjetů a panterů!!!
A co budete říkat, když to vyhrají mutace railjetů a panterů?
A jaký je rozdíl mezi „normálním“ vagonem a railjetem?
Vozy Viaggio Comfort se zatím vyráběly pouze jako součást ucelených jednotek, přičemž ale Siemens klidně vyrobí i vůz volného oběhu, kde na obou koncích je standardní UIC rozhraní se šroubovkou a nárazníky. Jen holt nikdo takový vůz neobjednal.
Existují jednotlivé vozy – původní konstrukce je Modularwagen https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_Modularwagen Z těchto vychází i vozy Siemens Viaggio Comfort. Cca 60+10 vozů vorobeno koncem 90-tých let ještě v SGP pro ÖBB. Nejsou RIC a přechodnost mají jen do Německa a Švýcarska. Další odvozené jednotlivé vozy vyrobené SGP jezdí v Řecku – více provedení – necelých 200ks celkem. Jsou mimo jiné vidět na snímcích srážky vlaků v Řecku na jaře 2023.
Na Chebech jezdící …(Inter?)jety mají na koncích soupravy klasické nárazníky, šroubovku a přechody pro umožnění zvýšení kapacity.
Railjet nemá kupé, otevírací okna a červenou koženku :-)))
Normální..to je vaše orientace
Vsichni civilizovani zeleznicni dopravci kupuji vice-mene to same, ale Stofik je letadlo (na kolejich) … 😀
No, asi začnu prodávat kýble žluté barvy, válečky a štětky. Poptávka po těchto materiálech stoupne o desítky procent.
Asi nejezdíte vlakem, jinak byste věděl, že se to neřeší štětkou, ale fólií. 😀
ČD nechaji stare vozy a masiny radeji sesrotovat, nez by je prodali panu R.J.
Sice je to mimo téma, ale zajímalo by mě, kdy bude konečně zmodernován vozový park na R9, R11, R12 a R20, jelikož na rok 2024 je to dost tristní vzhledem k stavu a stáří vagónů.
Linku R9 budou od prosince 2026 obsluhovat zcela nové vozy dopravce RegioJet, který si tyto vozy objednal od výrobce Pesa Bydhošť.
Já myslel že to bude něco a-la Panter od Pesy. Vážně vozy?
Panter snad nemá vozy?
Nemalujete si to nějak na růžovo? Nechce snad Jančura vyjet nejprve se starými vozy a obnovit na nové až v průběhu času?
Do 2029 musí být všechny rychlíkové a expresní linky objednávané MD vysoutěženy znovu. Je na uvážení MD, které z nich bude chtít nové (jako u R19), a u kterých se spokojí aspoň po několik let se staršími (jako u Ex7+R17, jen na 6 let). Dá se očekávat, že těch „starých“ linek bude menšina, tak na ně vybydou jen ty slušnější kusy. Na druhou stranu asi nelze požadovat nové všechno najednou, to by nevydrželo financování žádného z dopravců.
Kez by se koupilo treba 100 Railjetu
No to by byla celkem raketa😁
Určitě už bych nekupoval přesně totéž. Přinejmenším by bylo vhodné zavést aspoň nějakou nízkopodlažnost. Navíc trakční jednotky mají také svoje plusy.
To se určitě nekoupí. A ComfortJety a InterJety nejspíš taky ne, určitě vymyslí „NěcoDalšíhoJet“… 🙂
Třeba InterRegioJet 😌😂
InterComfortRailjet
Nějak mi do tohoto konceptu „dálkové dopravy“ nezapadá ona rychlost a případně pak nějaká informace o tlakotěsnosti samotných souprav. Ta rychlost zvlášť tím tuplem, pokud chtějí mít vlaky použitelné i pro zahraničí. Asi by nebylo od věci spíše chtít rychlost 200-230 km/h, místo nějakých 160-200 km/h, ne? O tlakotěsnosti se pak asi netřeba bavit – v rámci použití vysokorychlostních tratí je to nutnost.
Na rychlost 230 km/h jsou už soupravy objednané a ve výrobě.
Ano ale málo 🙂
a kde by jste 230 dále využily ? jen AT a DE na slovensku budou radi když budou mít 160, PL stačí 200
Sotva se ComfortJety vyrobí, už by se mohly ukázat pro Rakousko jako trochu pomalé. Moc nerozumím tomu, jak to Rakušáci myslí s Koralmbahnem na 250 a Railjetem2 na 230.
a existuje na trhu lokomotiva, která má maximální rychlost větší než 230 km/h?
Proč lokomotiva?
Vlastně svým způsobem ano. Čelní vozy TGV Duplexu jsou vpodstatě lokomotivy s jednou kabinou a jednou 300-320.
Tak se zase uklidníme, ju? 230 km/h je i na Rakousko dost vysoká rychlost.
Na úseky pro 250 km/h se obvykle pouští to, co jede 200 km/h.
Protože proč kutat tunel zbytečně na 230 km/h, když se dá vykutat s větším průměrem na 250, aby se tam pak jezdilo 200.
Na Slovensko stačí vlak s 498.0 alebo 477.0.
Řekl kdo? Kde ještě chcete jezdit 230 mimo linky do Štýrského Hradce a do Hamburku/Kodaně?
Mnoznosti je prehrsel – Mnichov, Dortmund, Amsterdam, Brusel, Zucrich, Venezia, Milano, Lyon, Pariz, … (mozna castecne po VRT, mozna ne)
Jsem zvědav, jestli bude ministerstvo při budoucích soutěžích dálkových vlaků nějak reflektovat potřebu ulevit přetíženým úsekům a požadovat možnost spojování a rozpojování vlaků které budou sdílet značnou část trasy z uzlu.
Ono… Nedostatečné kapacitě by měly časem právě alespoň částečně pomoci vysokorychlostní tratě, tedy tam kde VRT jako takové budou. Uvidíme, no.
A máte rozmyšlené, co to znamená pro délku nástupišť a stabilitu jízdního řádu?
Vždyť už se spojovaly myslím slovácký expres s nějakým rychlíkem ze Slovenska a problém to nebyl. V Rakousku se spojují a rozpojují railjety běžně. Pravda, problém je, že dobrá správa ty peróny při rekonstrukcích neustále zkracuje.
Ano, jezdil něco jako slovácký expres, který měl na konci 4-5 vozů směr Vsetín (kde to končilo). Na Slovensko jezdily jenom 3 páry za den (přímo, bez rozpojování). Jenže kdybyste to tak udělal teď, tak by to nebyl expres, protože slovácký zastavuje třeba v Přelouči, Chocni, Ústí nad Orlicí a Valach zase v Července, Mohelnici a Lipníku…
v Haviřově to vypadá že taky bude alespon o 1/4 kjatší
Pro stabilitu jízdního řádu nejde u nás udělat vůbec nic. Dálkovina jezdí zpožděná i tak
Určitě jde. Třeba ji nezhoršovat divnými nápady.
Dálkovina nebo dálkovka?
To bude na Kypru radosti..
Do kuřat jako když střelí.
V Nizozemí. 😄
Jaké konzultace? Ať zavolají do Plzně, co vlastně mají chtít… Se divím ostatním výrobcům, že jim k tomu dělají stafáž…
Tak upřímně já jako cestující jsem s Interpanterem v pohodě. To že to má Škodovka u ČD asi dobře pošéfované je věc druhá.
Kdežto se Stadlerem, by jste asi spokojen nebyl, že? Stejně je to všechno předem domluvené divadlo, jako obvykle.
Co chce Škoda nabídnout třeba v Praze jako EMU 400?
V čemkoliv od Stadleru jsem jel jen u Leoexpresu a tam mě vždy přišlo, že se ten vlak při 160 km/h brzo rozpadne. Je také možné, že jednotky, které jezdí na DB IC jsou o něčem jiném.
Zkusíte od Stadleru Railjet 3 (= KISS 200)?
Rád bych, jen v dohledné budoucnosti určitě nechystám žádnou cestu do Rakouska vlakem.
Ty si dobrý koko..
Pro cestujícího jistá naděje na lepší vlaky. Ale chybí maličkost: peníze. Na to kolik mají ČD dluhů …
Tyto vlaky budou financovat na základě získaných kontraktů na jejich provoz.
To je pravda. Přesto se ty dluhy nesmí přehřát.
„Konkrétněji se jedná o dodávky jednotlivých vozů a/nebo netrakčníchjednotek složených z typových vozových řad A, AB, BR, Bb (ve dvou variantách)……“
Tato předběžná tržní konzultace byla zaslána následujícím potenciálním dodavatelům:
• ALSTOM Czech Republic a.s.
• Siemens Mobility, s.r.o.
• Stadler Praha s.r.o.
• ŠKODA TRANSPORTATION a.s.
• CONSTRUCCIONES Y AUXILIAR DE FERROCARRILES S.A.
• Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna
• Newag S.A.
Nějak mi v tom seznamu chybí třeba Talgo a HITACHI, je zajímavé, že v seznamu ale naopak nechybí CAF – přitom obě dvě zmiňované firmy mohou minimálně ucelené jednotky nabídnout, divné….
Talgo je dost specifická konstrukce.
Důležitej je tam jen jeden výrobce. Zbytek je do počtu…
Ty si lopata co?
Důležití jsou dva – ten jeden dodá základ a druhej to u Ostravy dobastlí.
Talgu to poslali přes Plzeň😉
Talgo zatim funguje samostatne a mozna bude i da´l.
A ty se schovej, aby nesebrali tebe…
pokud by ČD toto fakt nakoupili, znamená to konec UIC-Y vozů, kromě syslů a WLABů
U ČD vozy WLAB už snad pravidelně nejezdí, pokud vůbec.
Nejsou mimochodem třeba právě sysly nasazovány spíše na tratě regionálního významu? Nějak mi do tohoto konceptu pak nezapadá „dálková doprava“… Což obecně se divím, že ČD požadují u těchto vozů 160-200. Při takzvané dálkové dopravě by měli chtít podle mne spíše 200-230. Ne?
Netuším, jaké má ministerstvo záměry, ale předpokládal bych, že si soutěžené linky rozdělí na dvě skupiny. Výběrko na skupinu A(vesměs spoje výchozí z Prahy/Brna/Ostravy jeducí velkou část trasy po koridorové trati) bude požadovat nové vozy, zatímco na skupinu B půjde nasadit to slušnější z dnešních ojetin, s požadavkem na klimatizaci a nějaký IS. V běhu těchto smluv bude docházet k realizaci VRT, po kterých se pravděpodobně budou prohánět v prvním plánu zejména Comfortjety a možná komerční vlaky (zejména zahraničních) dopravců. V době, kdy doběhne smlouva 2039-43? budou vozy skupiny B na odpis, na tyto výkony se přesune to ze skupiny… Číst vice »
Jsou ale já se bavím o vozech UIC-Y celkově
Už se bojí, že jim to všechno se berou ostatní dopravci 😀
Jistě RegioJet a jejich zhnile vozy
Psal jsem ostatní dopravci ne RJ 😀
Arriva jezdí v dálkové dopravě ? Těch pár trapných rychlíku.. a Leoš nula..
Vetsinovym majitelem LE jsou RENFE a CAF, ktere sem privezou VR-souprav kolik chceji, treba i za tyden.
Jinak vyzkouším v létě vaší vychvalovánou linku R8.Zajímá mě, jestli to je tak špatný, jak tu všichni píšete:D
R8 je odpad ..nikdy nikdy ..do Brna radši přesedat v Olomouci na Bouzov
Který je katastrofa také.
Sám si to zhodnotím.Tad jsou všichni od ČD tak se tomu nedá věřit
Já mám z českých dopravců ČD nejraději taky, ale je to tím, že jezdím trasu Olomouc-Praha, kde ta kultura cestování je přece jen už na slušném standardu. O trase Šumperk-Brno se to nedá říct ani náhodou.
Je to víc jak hrozné žluty hnus. To co tam jezdilo v modrém,bylo alespoň čisté že se nemusí štítit sednout a opřít se, doporučuji vyzkoušet
V pohodě mám na to lidi ,který to z hodnotí za mě, aby jste neřekli
A jinak v létě vyzkouším, vaši oblíbenou linku R8. Zajímá mě, jestli je to tak špatný, jak tu všichni píšete 😀
Jj a stoupá agresivita. 50 let to nešlo a najednou obnovíme celej vozovej park 🤣🤷jentak z čista jasna. Ono kdyby nic nedělali jsou tam kde je Česká pošta. Akorát pro smích s v dluzích.
To budou vždy jen pro smích 😀
Nic nenakupujou, jedná se o tržní konzultace, aby se zase nebralo všechno na poslední chvíli od Škody.
Nebo aby to tak alespoň vypadalo.
Jakých 50 let?
Nějaká jednotka od Stadleru by nebyla špatný.
Nebo se inspirovat u Němců, kteří pořizují Talgo ICEL….kdo ví….
Jen ne ICE L, radši cokoli jiného
Nápad zní hezky, nákup nových vlaků by cestování posunul zas na vyšší level. Jen moc nechápu, proč mají být jednotky jen dvousystémové a vozy mají max. rychlost jen 200, spíš bych čekal, že s nimi budou počítat pro provoz na VRT. A jestli mají být jednotky univerzální i pro zahraničí, 2 systémy budou nejspíš málo…
VRT tratě u nás dalších minimálně 10 let nebudou. Je zbytečné si stahovat kalhoty, když je brod tak daleko.
železniční vozy vydrží sloužit minimálně 40 let.
Letos není poslední rok, kdy je povoleno objednávat vlaky.
Ano, budou sloužit 40 let tam, kde je a bude 200 km/h stačit.
v dobe, kdy tady zacne VRT na aspon 100 souvislych kilometrech, tak tyhle vozy pujdou do srotu.
Však klasické soupravy, ani tyto neVRT jednotky, nemají po VRT jezdit 100 souvislých kilometrů v kuse.
Právě naopak, potom lépe využijí svůj potenciál.
já myslím že za 50 let tady bude víc jak 100 km VRT
…naprojektovaných? I se všemi povoleními?
Ne. Postavených a zprovozněných.
Dobrý den,
„jen dva systémy“ mé též překvapily… Nebo tím myslí AC 15/25 kV 16.7/50 Hz jako jeden systém a DC 3 kV jako druhý?
16.7/50 Hz pokrývají Vectrony.
Tam, kde mají po VRT jezdit i klasiky, bude těch 200 km/h nejspíš dostačovat. Asi není potřeba tunit soupravu pro Krakonoše na 230.
Jednotky jsou myšleny zřejmě pro vnitrostátní vlaky, tam dva systémy stačí a jednotlivé vozy jsou i pro mezinárodní provoz.
Součástí by měla být opce na doplnění dalšího systému.
Není to tak, že s maximálkou 200 je už případně i na VRT pustí, ale zároveň nejsou na ty vozy tak vysoké požadavky jako při vyšších rychlostech, takže pro jednotky určené primárně pro konvenční tratě je to dobrý kompromis?
Podobně jednotky sice budou primárně pro Česko, proto budou dvousystémové, ale ČD chtějí mít možnost nasadit je případně na Slovensku nebo do Polska, aniž by to znamenalo další dodatečné náklady na schvalování?
Na Slovensko stačí vlak s 498.0 alebo 477.0.
Na soutěž na vysokorychlostní vlaky je ještě dost času. Tohle je soutěž na rychlíky a obyč expresy. Mnoho mezinárodních vlaků pokrývají ComfortJety, k ostatním sousedům (Polsko, Slovensko) ty dva systémy stačí, stejně jsou počítané především pro vnitrostát soutěžený MD.
Až budou nějaké VRT, tyhle vlaky musí část své trasy jet po nich, proto 200 km/h, ale jejich účel je meziregionální a dálková doprava převážně mimo VRT.
Až za nějakých 10 let budeme mít v provozu první parciální úseky VRT (Běchovice, Rakvice, Moravská Brána) tak pro tuto situaci bude vozový park na 200 zcela dostačující. Spíše možná i nastane, že v první fázi se na těchto úsecích objeví i provoz na 160, aby se tam dala vymístit veškerá dálková doprava. Zavazet ze začátku nebudou mít komu, protože pořídit vozový park na 250 nebo 320 se žádnému dopravci pořizovat nevyplatí, dokud nebude hotová komplet páteřní trasa resp. dostatečně dlouhý úsek, kde by té rychlosti využil. Náběh VRT a jim příslušných rychlostí bude v našich podmínkách hodně postupný.
S 3 kV se uz zrejme nepocita …
Probůh, to je všechno fajn, ale kdo to taky bude udržovat, řídit…..když už teď nejsou tragicky lidi. Ono to není jen o penězích. A když už, on to taky bude muset jednou někdo zaplatit. Ono se to utrácí dobře, když Evropa jen “ tiskne“ peníze, ale v podstatě toho vyrábí čím.dal méně. Ty dotace….to nas jednou zle doběhne.
Nepište o věcech, kterým nerozumíte. Dotace nejsou natisknuté peníze, ale čerpají s fondů, do kterých přispívají členské státy. A v článku je jasně napsáno, že součástí konktaktu bude servis výrobcem, nikoli dopravcem.
A ten výrobce ty lidi na servis sežene kde? Teď je nemá
Ne v pohodě. Já to tak beru, že většina pisálků jsou laici zabalení v ochranné folii reality. Ono se to hned ukáže z kraje roku , jak jsou na tom kapacity servisní, až se spustí možná ETCS. Já naštěstí v realitě jsem každý den.
Než začnete někomu říkat, že nerozumí, do těch fondů jsme při současném stavu SR jak? Na dluh. Takže natiskli.
*přispěli. Neruda už ze mě nebude, když neudržím myšlenku v delší větě.
Vždyť ano, vše je zalité sluncem, není to z mé kasičky, ale běda, kdybych měl jako občan platit 30 korun u lékaře, tak zbořím svět. Vy růžovkáři co je vše zalité sluncem 🤣🤣🤣🤣
podle dokumentace je vozů až 718
Dohromady bude možné sestavit až 98 souprav- 32 expresních a 66 rychlíkových
Taky jsem se chtel zeptat, ze jake je presne cislo. V Dokumentaci je nasledujici rozdeleni:
Ampz-72 ks, ABmpz-51 ks, BRmpz-32 ks, Bbmpz- 32 ks, Bbmpz – snack – 66 ks, Bmpz – 137 ks, Bdmpz- 328 ks
Samý Xmpz. Žádný kupé.
Škoda.
Také nerozumím tomu, že se nepoučili v zahraničí, kde se částečně ke kupé vracejí, část cestujících (cca 30 %) je preferuje, včetně mě. Jeden až dva vagóny v soupravě by zajistily spokojenost všem.
Jenže zákazník není na prvním místě…
A připlatí si zákazník za místo v kupé nebo vyhraje nižší cena?
Záludná otázka : kdo je zákazníkem? 😉
Nemají ČD vozů s kupé historicky dost, než aby nakupovaly další, když sám přiznáváte, že dnes i většina cestujících preferuje velkoprostorové vozy?
Zákazník JE na prvním místě, jenom je potřeba chápat, kdo je ten zákazník. A to není cestující, ale objednatel. A pokud chce objednatel na určitou délku vozu 8 sedaček, proč by jich tam dopravce cpal 6 a snižoval si tak svoji šanci na výhru v tendru?
Cena noveho vozu cca 60 mil. Pocet mist kupe: 66, pocet mist velkoprostor 80-88,cena na 1 sedadlo 0,9 mil vs. 0,75 mil Bmz/Bmpz.. ekonomika provozu je neuprosna.
Pokud u vozu Bmpz snizite pocet mist na 66 jako v Kupe, vzniknou vam volne 3 volne fiktivni oddily, ktere muzete vyuzit pro prepravu kol, vozickaru, pripadne snack.
U VR, kde je a vzdy bude hlavnim kriteriem cena se kupe nevrati.
Dokazu si tipnout ze razeni vozu bude neco jako Comfortjet a Interjet s rozdilem ze pro rychlikove linky bude Abmpz a Bbmpz – Snack. Zatímco pro dálkové linky bude Ampz a BRmpz.
Uvidíme jak to bude ale trochu me prekvapuje to ABíčko.
vychází to tak že rychlíkove linky s velkou kapacitou budou mít Ampz a ty menší (3 vozové atd) ABmpz, a zbytek ABmpz bude jako posila
Vozů je 358, ty počty jsou maximálně možné objednávku od jednotlivých typů vozů, tzn když někdo objedná maximum těch Bdmpz.tak už může objednat jen 30 kusů jiných vozů.
myslíte si že si nekdo objedná 328 Bdmpz? když muže mít max 358 vozů? spiše je to i s opcí ne ?
Opce činí 358 vozů. Základ je nula.
Tak je to tržní konzultace, nikoli VŘ
Pokud se podaří opravdu tak velkou zakázku vypsat, bylo by fajn, aby k ní přifařili i nějaké lůžkové a lehátkové vozy. Potenciál noční dopravy je a bude obrovský, navíc v kontextu dnešního nedostatečného počtu disponibilních ubytovacích vozů v Evropě…
Ono by šlo koupit jen kusově pár WLAmz a přidat to na dnešní noční vlaky – stačilo by pár kousků. A na košice by mohl být zajímavej i Bcmz – oba z NightJetů OBB – navíc by to šlo opět realizovat v konsorciu Škoda-Siemens, jak je u ČD aktuálně žádoucí
To je všechno moc hezký, ale u jednotek jsou dva systémy málo, pokud se uvažuje o provozu za západní a jižní hranice. Navíc mě zaráží mlčení ČD k vozidlům pro lokálky – repasovaný import to určitě na dlouho nevytrhne.
Emu půjdou na rychlíky na expresy půjdou Vagóny a loko
“ Jednotky mají být dvousystémové, požadavkem jejich schválení v zahraničí.“
Dobře tedy, muže se jednat o polsko a slovensko
Proto jsem psal o jižní a západní hranici. Zkuste si příště přečíst, k čemu se vyjadřujete.
A vy zkuste pochopit, že není potřeba mít všechny jednotky na provoz všude. Nehledě na to, 3 kV půjdou postupně do háje i v místech, kde nás to 70 let nenapadlo.
V pozvánce je psáno i o možnosti rozšíření o 3 systém 15 KV 16,7 Hz. Ale základ je 3KV a 25KV 50Hz
To by mě zajímalo, jakou zahranici s tím chcou jezdit. Napadá mě snad jen “Cug do werku” Čadca – Bohumín, případně nějakej pendl Púchov – Lideč….
Že by dva střídavé systémy?
To ještě dlouho ne.
Asi už počítají s přepnutím soustavy a dva typy dvojsystemu, jeden do německy mluvících 16,7 a 50 Hz, asi později dodaný a druhý pro současnou ČR a na sever a východ. Také tomu moc nerozumím
V odkázaném dokumentu:
vozidla by měla umožňovat provoz na území České republiky na trakčních soustavách 25 kV AC a 3 kV DC. Opačně by mělo být možné rozšířit schválení těchto vozidel do zahraničí v případě vybraných mezinárodních linek, pokud toto bude objednatelem požadováno (Slovensko, Polsko, Rakousko, Německo), včetně možnosti doplnění trakční soustavy 15 kV 16,7 Hz AC (Rakousko, Německo).
Regiofoxy jsou vzduch?
Náhrada solo 810 je autobus.
Taková hrubost! Za tohle 3x otčenáš! A do konce roku ujet 200 km v 810.
A teď mi řekněte linky s jeho pravidelným provozem 😅
třeba Prostějov-Červenka, 41 km, výhradní provoz šukafony
200 kilometrů se dá ujet za víkend i na lokálce.
Odpověď dává cílových 111 Vectronů.
Jak „mlčí“? Proč by měly ČD řešit lokálky v rámci objednávky vozů na 200 km/h na rychlíky?
Dobrá zpráva to určitě je. Jen jsem tak trochu doufal, že tolik nových jednotek a vozů nebude třeba a že současné staré vozy ve velké míře nahradí ComfortJet (samozřejmě díky zákonu padajícího…). Takto to vypadá, že i po nástupu těchto vlaků tady zůstanou linky, na kterých bude provozován šrot…
Kdyby ČD všechny vozy koupily tak stejne vozy Ex OBB nebudou to nejhorší co bychom tu měli
Myslim ze by zůstalo ještě hodně Y vozu
Já se právě domníval, že již není mnohem linek, kde jsou pravidelně nasazované B, Bee, Bdtee… No, zjevně jsem se bohužel mýlil…
Ony se ty vlaky i průběžně prodlužují, jak přibývají cestující – stačí se podívat jak narostly do délky třeba vlaky z Prahy na Děčín nebo Budějovice.
Vlaky na Děčín se prodloužily především kvůli kapacitě Bee vs. B. Kapacita tří Bee odpovídá kapacitě dvou B.
Ano ale pořád jde o potřebu dalších vozů, pokud nechceme jezdit v kupé po osmi. Navíc jsem těmi vlaky na Děčín myslel i EC.
Tak to by chcelo nákup poschodových vozov.
R Vysočina… šrotu je stále hodně, i když spousta po reko, ale stále jsou to staré vozy a ta reko už také není nová.
Tak zrovna Vysočinu jsem teď úplně nemyslel. Občas se tam šrot vyskytne, ale jinak jsou tam primárně velice slušné vozy…
Je předpoklad, že bude MD vypisovat výběrové řízení na 10 a více let s požadavky na nové vlaky (viz. rychlíky Praha – Brno) přes Vysočinu). A vzhledem ke kapacitě výrobců není od věci mít nějaké potencionální kapacitu zajištěnou dopředu.
Ale jo, určitě souhlasím. Přesto jsem „čekal víc“, respektive, že po nasazení ConfortJetů už tady nebudou v pravidelném provozu vozy, za které se bude muset dopravce vyloženě stydět (a které by prošly průměrným výběrkem)
*Comfort
Ale tyhle soupravy a vozy nebudou v ideálním případě dřív než za nějakých 7 – 10 let, takže je to už spíš náhrada různých vozů Bmz, Bdpee, Bee a podobně. Tyhle vozy už budou za 10 let za hranicí životnosti. Takže tohle už není, doufám, řešení náhrady vozů B a podobně.
No, pokud bychom to brali takto, tak to dává smysl a budu doufat, že máte i pravdu 🙂
To je sice pravda, ale nemyslím si, že za 10 let bude provoz kompletně bez Y a Bmz, které jsou dnes pořád relativně nové, tu s námi ještě dlouho budou
Nejstarší Bmz co dělala ještě Studénka, už jezdí 25 let.
Které Bmz dělala Studénka? Vím o Bmz ze Zličína přibližně z roku 2001, další série cca 2006 (ta měla mj. zásuvky už z výroby).
Tak potřebujete si uvědomit, že v ComfortJetech má být 180 vozů, zatímco v současnosti má ČD vagónů přibližně 10× tolik. A už i ty bazarové rakouské hodně zestárly.
Tak mě by hlavně zajímalo, kolik mají v permanentním provozu béček. Pokud ty odpadnou (spolu s Bee272 a 273), tak budu spokojený a mrvit nebudu 🙂
Řekl bych že 272 a 273 po dodání comfortjetu ještě zůstanou minimálně na posily, zbytek pravděpodobně šrot. Pravda ještě asi zůstanou a149 a jejich degradace na b209.
Moc bych se zatím neradoval, počkáme až s tím vyjedou 😉
Hlavně musíme počkat, až MD vysoutěží další linky, bez toho nic nového nebude.
To je dobrá zpráva. Potom budou ty různé soutěže už zbytečné, když náš hlavní dopravce bude takto vybaven.
Soutěže naštěstí nikdy zbytečbé nebudou, protože se stejně tak může vybavit i konkurence. A konkurence je v Česku velmi důležitá.
konkurence vybavená šroty
To je furt dokola, jak u blbejch. Když bude ministerstvo chtít moderní vozidla, budou mít šanci pouze dopravci, co si pořídí moderní vozidla. Když budou ministerstvu stačit šroty, utkají se všichni dopravci, kteří někde seženou šroty. Jak prosté.
A když ministerstvo bude kašlat na kontroly řazení a počtu vozů, budou jezdit zkrácené soupravy jak od jednoho soukromníka.
Jak prosté, bohužel..
Stejně jako u státního dopravce, bohužel.
V porovnání výkonů ne.
Bohužel je ministerstvu celkem jedno co jezdí, aspoň teď. Hlavně, že je to levné..
Naopak, tohle je vyhlášené právě kvůli soutěžím MD, protože z nich také vzejde financování.
Snad to bude něco od Siemensu. Ať jednotlivé vozy, či jednotky. Nový Railjet je velmi dobrý, vozidel na podobném základu už máme několik, tak by nebylo na škodu to sjednotit.
Nový railjet (2) fakt není dobrý… Nízkopodlažnost je spíše na škodu. Jedny dveře na vůz rovněž.
Keby ste aspoň bol rád že ste zdravý
Comfotrjety – Interjety a jejich případný derivát bude jistě favorit. Jse rám, Interjety jsou lepší než railjet.
Tak ony všechny zmíněné vozy spadají do řady Viaggio Comfort, liší se jen návrh interiéru. Railjety jsou podle návrhu ÖBB, zatímco CD50 i CD182 podle ČD, které sáhlo po velmi povedených sedadlech Borcadu.
Tak to je opravdu velmi potesujici. Vypada to, ze vozovy park v CR bude opravdu na vysoke urovni brzo.:)
Chtel jsem se zeptat, ví nekdo, jak dopadla soutěž na 60 rychlikovych jednotek? Vim, ze jednotky byly puvodne castecne zamysleny i na trat PRaha – Havlickuv Brod – Brno, kde bude Regiojet, ale prece jenom je skoda, ze zatim nejsou dalsi informace.
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-shani-nove-jednotky-pro-rychliky- za-32-miliard-korun-130967/#:~:text=10%3A18)%C4%8Cesk%C3%A9%20dr%C3%A1hy%20dnes,ji%C5%BE%20zve%C5%99ejn%C4%9 Bna%20na%20profilu%20zadavatele.
Myslim ze ji zrušili, ale treba má někdo jiné info
Na tender aréně to stále visí jakožto plátna soutěž, poslední změn někdo v dubnu.
a kdy je termín uzavření ?
Už byl, ale ČD tam mají dost často zastaralé informace