35 kilometrů, 118 miliard a nejdelší tunel. Stát vypsal největší dálniční zakázku v historii
Vizualizace portálů tunelu Dětřichov na D35. Foto: ŘSD
Poslední dva úseky se již mohly stavět, kdyby stát stavěl dálnici tradiční metodou.
Zrovna u těchto úseků mě napadá taková hříšná myšlenka, zda by nestálo za úvahu na nich vybírat mýtné i pro OA obdobně jako u některých úseků dálnic v Rakousku.
A až bude vše připravené, tak do toho ekoteroristi Děti země hodí vidle, stát sklapne paty a ukáže opět svou neschopnost, viz osud D49.
Obě stavby mají stavební povolení, která jsou pravomocné. Sklapnout paty můžete vy, když nejste schopen si načíst základní informace.
Tam ještě bude zajímavé, co s tou dálnicí bude provozovatel dělat, když stát při státním bankrotu nebude schopen splácet… A to přijde dřív, než si myslíme. Taky už od půlky roku neplatím na daních zdaleka tolik co dřív, abych to uspíšil.
proč by měl stát zkrachovat?
takže:
a) platil jste předtím více daní než jste musel
b) krátíte daně, a veřejně jste to přiznal
c) vyděláváte míň peněz než předtím
d) přešel jste na Švarc sytém.
pokud se nejedná o poslední bod, který je taky diskutabilní, tak vám to co jste napsal úplně nelichotí.
Osobně jsem proti stavbě dálnic na dluh. A ještě aby se schovával dluh jinde – takhle to stojí víc, jenom aby se opticky nezvyšovaly státní dluhy (podobná obezlička je, když si půjčuje SFDI namísto státního rozpočtu, loni a letos, aby vypadal schodek rozpočtu jako nižší). Obojí se bude muset zaplatit, ale to už bude nějaká příští vláda, že.
Když chtějí pravičáci dálnice, ať si zvýší daně a zaplatí je. Populisticky je spotřební daň z PHM 12 let stejná, na naftu dokonce o korunu nižší, takže výdaje na silnice dávno přesahují výběry daní z PHM.
Tolik práce a času jste tvorbě tohoto příspěvku věnoval, a taková blbost z toho vyšla…
Kdysi jsem tu psal, že vsadím litr domácí slivovice na to, že dálnice komplet hotová nebude. To pořád platí. Pokud se vyzmítají a bude hotovo, rád ji zajedu (po nové 35)) osobně panu Radkovi předat ať si můžou dát na oslavu.
Podívejte se kde leží ČR. Vyjma D8, D2 a D1 (s mezerou u PR) nemáme propojení s okolními zeměmi, to není lobby ale povinnost a dluh z minulosti silniční infrastrukturu dodělat.
A když se to dodělá, tak se stane co??? Holuby do huby nebo jak…
Chce tím básník něco říci, nebo pouze dává najevo svou hloupost?
A D5 je co?
Už toho nechte a jděte pod články o železnici. Štve vás to všechny? Choďte k volbám a pokuď chybí šotouš strana, tak si jí založte.
Kdyby volby mohly něco změnit, už dávno by je zakázali. 😉
Místo aby se pořádně zlepšila železnice třeba z Hradce do Liberce, tak budeme stavět její konkurenci. Ato nemluvě o vedlejších tratích, natož lokálních.
Vždyť se ve směru Hradec Králové – Liberec pořádně nic nedělá ani na silnici. 😉 Uspořádání 2+1 od Hořic k Turnovu je fakt bída…..
co znamená „nepřiměřeně úspěšná“ ? Naopak téměř 20-ti leté zpoždění ve výstavbě dálnic, nepovaužuju za bůhvíjaký úspěch. Samozřejmě jsem rád, že se poslední dobou aspoň výstavba dálnic trochu pohla….
Ne, prostě jen ŘSD funguje lépe. SŽ má na této trase plánů spousta a kam se za posledních 10 let posunuly?
Bez peněz to nejde.
To není o penězích, jen ve vedení SŽ jsou dlouhodobě lidé kteří se pyšní titulem zkáza železnic a nikoliv rozvoj…..
Hlavně bych to celé čekal hotové nejpozději tak za 3 roky. Strašně se to vleče.
tak zvané všimne, nemůžeš dát jen tak někomu, takže se nedivím, že je to teprve rok. ono těch miliard bude určitě daleko víc.
PPP projekty jsou takovou hezkou ukázkou toho jak stát nic neumí udělat pořádně.
On je PPP projekt a PPP projekt. Zemanuv PPP projekt na D47 byl odstrasujici pripad. PPP projekt na D4 slape dobre a letos se dalnice otvira.
Proč myslíte? Přece ty peníze, které měl dostat šly na nějakou charitu.
Podle čeho tak soudíte?
Podle letitého „školení“ o tom, jak je stát narozdil od komerčního sektoru drahý, neefektivní a nevýkonný. Nic víc v tom nehledejte.
Podle toho, že pokud bych si to vše zařídil sám, tak to ve výsledku vyjde levněji, ale tohle prostě stát nikdy umět nebude.
V debate se vyrojila cela rada expertu, jejichz jedina zkušenost s finacemi je pobirani prumerne vyplaty pripadne exekuce. A tem je vskutku tezke vysvětlit, ze stat musí zacit budovat mimoradne nakladnou infrasktrukturu „na hypotéku“, protože tyhle dalnice byly potřeba uz před ctvrtstoletim a evropske zdroje budou postupne vysychat. Podekujte populistum za nastaveni mandatorních vydaju a prozirani budoucnosti. Nejake zdrzeni na konto PPP v radu mesicu nebo jednotlivých roku uz je naprosto marginalni…
Také se tady nestačím divit.. zvlášť když třeba soutěž na D11 k hranicím je krásný příklad toho, že i klasickou cestou by to nemuselo být časově rychlejší (spíš naopak).. a o finanční stránce, ohledně možnosti rozjet více staveb naráz a postupně je splácet, než se začít omezovat na nedotatek financí kvůli jednomu obřímu projektu.. ani nemluvě
Zkuste prosím psát bez osobní roviny. O pisatelích nevíte nic, ale vyjadřujete se o nich dost hanlivě až nepravdivě (“ jejichz jedina zkušenost s finacemi je pobirani prumerne vyplaty pripadne exekuce“ – snad vám nemusím nijak prokazovat, jak moc se v tomto mýlíte).
Pouzil jsem vysokou miru nadsazky. Soucasne si ale nedelam iluze o financni gramotnosti prumerneho obcana.
Z ceho vychazi vase slova o potřebě??? Urcite mate nejake nezavisle srovnani nakladu vcetne zdravotnich nákladů… A podle čeho vy modelujete náklady aby se vědělo jakej z toho bude zisk?? Stát to totiž neumí viz: https://www.nku.cz/cz/pro-media/tiskove-zpravy/nku-upozornuje:-vystavba-dalnice-d4-formou-projektu-ppp-mozna-pro-stat-nebude-tak-vyhodna–jak-se-predpoklada-id13640/
a precital ste si ten clanok ked ho sem davate? 🙂
Přečetl… náklady na opravy stát odhadoval… když neznáte náklady tak nemůžete vědět zisk ne?? Protože zisk = příjmy – naklady
Vy jste asi opravdu magor!
Dálnice potřeba nejsou. Maximálně tak pro milovníky vyasfaltované krajiny.
Jiste, koleje s troleji a protihlukovymi stenami jsou prece mnohem lepsi. Hlavne pro toho chudaka, ktery pak ma kousek od te parady bydlet. :o))
Snad se proberou a postaví to sami, ppp ok jen kdyby nebylo zdržení jediný den
Máte tu dva tunely.. co když se klasickou cestou budou rok hádat, jako u D11? Přes PPP vyberete dodavatele, a zhotovitele si už vybere sám, což v soukromém sektoru funguje mnohem efektivněji než podle zákona o veřejných zakázkách.
Takhle se zase budou rok hádat při výběru koncesionáře. Respektive už se to minimálně o ten rok zdrželo a koncesionář pořád není vybraný.
Souhlasím, ale podívejte se na tendrarenu, kolik toho má ŘSD právě v soutěži.. ony ani ty lidské kapacity nejsou nekonečné
Je tomu skutečně tak? ŘSD běžně soutěží zakázky pod odhadovanou cenou.
A pak nastanou vícepráce…
Tak já si stejně myslím, že na trase bude vysoké mýto a bude se jezdit pořád přes Brno.
Výši mýta určuje stát.
tohle je převratná informace, díky že jsi šel kolem!
Pan Vít to evidentně neví.
Ano Vysoké Mýto je na trase… 🙂
Nebude, Vysoké Mýto dálnice obejde z jihu…
Chytli se 🙂
Proč něco dělat jednoduše, když to jde složitě… Škoda, že se na té stavbě už nedělá. Ale chápu takto bude mít někdo vývar na mnoho let dopředu.
Plus ty peníze nebudou v nejbližší době figurovat ve státním dluhu. K tomu dojde až později, za úplně jiné vlády 🙂
Tak nějak. Navíc si stát dovede půjčit mnohem levněji než soukromá firma.
Stát to bude postupně splácet. Takže ne žádné drastické zadlužení z toho nebude.
Výsledek bude dražší.
Dražší než co?
Než kdyby to stát postavil sám z peněz které si půjčil. Nemám po ruce přesná čísla, tak mě prosím berte s rezervou. Stát si umí půjčit za 2 % pa. Banka řekněme za 3. A firma co to bude dělat tak za 4. Na druhé straně u soukromníka nehrozí že by mu princ Miroslav a jemu podobní dělali problémy.
Každopádně je ostuda že jsme nebyli schopni využít peněz EU na vybudování dopravní infrastruktury. Bohužel stavební kartel vítězí.
A to postupné splácení se jako v zadlužení neobjeví..?
Ono je skoro jedno, jestli si stát půjčí na začátku X miliard na stavbu, aby za 30 let zaplatil s úroky (plácnu) X*1.5 miliard, nebo zda stát přes PPP splácí pravidelně po 30 let částku, která kumulovaně činí X*1.5 miliard..
Samozřejmě že to jedno není. Zvlášť v situci kdy ty peníze stát prostě aktuálně nemá.
Takze jake je reseni? Nedelat nic?
Samozřejmě že ne. V první řadě změnit legislativu a v druhé řadě změnit podmínky výběrových řízení zvláště pokud se jedná o reference.
Stát si je může půjčit a určitě za výhodnějších podmínek než soukromý investor. Jen se budou moci politici plácat po zádech, jak jsou rozpočtově odpovědní, protože se ta sekera nebude na straně státu jako jednorázový výdaj. Stejně to ve výsledku celé zaplatí stát, zda je to výhodnější nedokážu posoudit.
No pokud by stát ty prachy navíc měl tak by to bylo jedno… Ale když si 250 mld ročně půjčuje tak to jedno není protože budeme platit úrok za PP projekt+úrok za půjčku kterou si stát půjčí na splacení PP projektu… Ve výsledku to bude dražší…
Stát na konci stejně zaplatí VŠECHNY náklady, tj. včetně úroků za prostředky, které si půjčit zhotovitel. Takže Vaše argumentace je lichá. Ve finále je jedno kdo si ty peníze půjčí, stejně to všechno jde na účet státu (tj. nás všech).
Úrok za půjčku neznáte??? Navíc stát si na zplácení bude zase pujcovat… Takže úrok z uroku…
Tyhle věci se složitě obvykle dělají z jediného důvodu – nějaký soukromník nutně potřebuje státní peníze.
Hele jak kdy. Někdy PPP může státu pomoct.
Zde ale mi to přijde ideologické rozhodnutí, kdy ODS (strana dobývačů renty a eroze státu) tlačí u již rozjetých projektů PPP i za cenu zpoždění stavby. Zde ten důvod je buď ideologický, nebo renta pro kámoše z poradenské či stavební firmy.
Obecně ale PPP u některých projektů význam má, napsat „obvykle jde o tunel“ je zase nefér.
Tak určitě
Hotovo ale bude plus minus ve stejny cas, protoze soukromy investor si setsakra pohlida, aby se stavba nezdrzovala. Statu je to burt, a stavi tedy vyrazne pomaleji. Viz dalnice na Pisek, ktera vznikla v rekordnim tempu diky PPP.
Byl byste tak laskav a to „rekordní tempo“ konkretizoval?
Mně osobně třeba na převzetí staveniště v 6/2021 a dokončení stavby 2024 nic rekordního nepřijde.
Například se stejnou dobu staví 8 km obchvatu Klatov v polovičním profilu.
Další, kdo nepochopil rozdíl mezi rychlostí a rozsahem výstavby…
Protože dostávají masírku na různých seznamech, novinkách atd. A bezmezně tomu věří.
Za mě typická švejkovina.
Mohli jsme odfajfkovat další liniovou stavbu plně ve výstavbě brzy a hned, ale my jsme řekli ne… Zdržíme to, zkomplikujeme, přehodnotíme, změníme, upravíme koncept…
Smutné, ovšem v těchto zeměpisných šířkách zřejmě tradice a folklor…
D11 Trutnov – Polsko je už odfajfkovaná?
Jestlí ono to nebude tím že bez PPP financování na to stát prostě nemá…
Ale má. 🙂
Má, ale díky PPP může rozjet v časovém horizontu mnohem více stavebních akcí.
Takže nemá.
Ta tradice a folklor je tu hlavně malá domů…
Zbyva uz jen jedina svejkovina. Financovani. Takovy folklorni detail. Ale o tom se v retezaku nedoctete…
Není to nějak moc?
Staré lidové moudro: „PPP = Pěkně Předražená Půjčka.“
Nepočítá se to do dluhu… vše něco stojí.
Přesně, místo abychom si levně půjčovali na dopravní investice, tak si půjčujeme na důchody.
Kdyby jenom na důchody.,.
Definujte co je levně. Momentálně stát splácí necelých sto miliard na úrocích ročně.
A to je málo nebo moc?
No čtvrtina kompletních výplat důchodů za rok… To už je docela i dost…
Na důchody jde asi 700 miliard.
Pravda.. sorry… cca 400 mld bylo vyplaceno od ledna 2024 do června 2024.. jsem se spatne kouknul na stranky https://www.mfcr.cz/cs/rozpoctova-politika/statni-rozpocet/hospodareni-systemu-duchodoveho-pojisten
Na kolik let je ta údržba? Protože jestli to není aspoň na 50 let, tak to jsou šílený peníze – údržba 35 km za 83 mliard!
Tak už to vidím, je to na 25 let a udržovat se bude i 22km na předcházejících úsecích (od Litomyšle).
I tak jsou to absurdní peníze a další možná díra ze státního rozpočtu.
Zajímalo by mě, kolik z toho je samotný provoz tunelů. Protože dávat 3,3 miliardy ročně na 57 km dálnice, to je brutální částka.
Vy jste idealni kandidat na ministra financi a dopravy. Soucasne. Jeden dvojministr uz tady byl…
Možná je to včetně předpokládané inflace?
Ano, je tam jistě započtena i indexace…
Všechny ceny jsou uváděny v dnešních cenách a inflační doložka bývá další součástí tohoto dokumentu !
Nezapočetl jste dluhovou službu a možná i kurzové riziko…
Väčšina z tej sumy je úrok. PPP je vlastne skrytá pôžička, s tým, že zhotoviteľ nesie viac rizík, čo tiež premietne do ceny. Môj názor je, PPP je nevýhodný spôsob výstavby.
Dokázal bych si představit nějakou místní čističku, obchvat, kde je to nad možnosti té obce… Ale co je 35mld ve třech letech (obvyklá doba výstavby čehokoliv). Navíc počet rozestavěných úseků teď bude docela vyklesavat a stát si půjčuje vždy za nejlepší možné sazby.
Ono na dálnicích sice pokles bude, ale zase se to přesune do železnic takže ty finance pro sfdi budou furt cca stejné.
To je dost optimistická představa. Otázkou je, pro koho pak ty železnice budou, když teď vše vehementně lákáme z kolejí na silnice. Navíc je tu pořád ohromný dluh na ostatních cestách…
Tak to bych se divil…
PPP není způsob výstavby ale způsob financování výstavby.
Potom je hypotéka nevýhodný způsob získání nemovitosti k bydlení. A ono to tak je. Je to dražší, ale výhodou je, můžete bydlet rychle.
A na úrocích zaplatíte méně než byste dal na nájemné.
A berete do toho i kvalitu dálnice? Respektive to, že provozovatel musí státu po 25 letech předat dálnici v perfektním stavu.
Co znamená, že dodavatel bude „provozovat a udržovat“? Jako že tam provozovatel bude moct vybírat soukromé mýto, a současně dopravní policie tam nebude mít pravomoci kontrolovat dopravní přestupky?
Ne, poplatková politika bude shodna jako na zbytku sítě, tj. známky pro osobaky a Mýto dle celorepublikového tarifu..
Ale vůbec nic takového Dálnice se postaví a musí ji udržovat v určité kvalitě a v určité kvalitě ji pak předat státu. Mýto nevybírá protože mu platí stát a policie tam funguje normálně
Mýto se vybírá.
Koncesionář nevybírá mýto. Mýto vybírá stát.
Ne, nic takového. 😉 Mýto bude klasicky příjmem státu, údržbou je míněna normální běžná údržba a případné rekonstrukce před ukončením platností smlouvy.
Bude pořád veřejná komunikace, takže tam bude platit zákon o provozu a policie bude mít stejné pravomoce jako jinde. Nebude to uzavřený okruh jako např. Masarykův v Brně.
To by bylo dobré. Koncesionář by si tak vlastně koupil na určitý čas část republiky, na kterou by nedosahovala exekutivní moc státu. Naštěstí v tak špatné situaci zatím nejsme.
V jinych zemich neni napr. to specialni myto na takovych usecich neobvykle.
Ale pokud se takto pta nekdo v CR v roce 2024, je naprosto mimo.
Když pominu, že už se mohlo dávno stavět, protože výdaje na D35 jsou stokrát potřebnější než na novou filharmonii nebo kuchařku od Michellina, na které prachy jsou, tak aspoň že tak.
Ještě teda by to chtělo rozjet 4.koridor Nemaše, kde se PPP údajně chystá ze stejného důvodu a nějak je ticho po pěšině a termín se na mapě SŽ neustále posouvá…
Tak tyhle laciné spojky pasujou skvěle a polohlupáci je jistě ocení. Ale pro tuto zemi jistě důležitá jak filharmonie evropské úrovně, tak propagace regionu ve světoznámém bedekru… Všechny tři investice dávají smysl… 👍
Nezlobte se, ale filharmonie za 20 mld mi (zatim) smysl nedava. Nebudu se handrkovat o milion v ramci michelinu, ale za 20 mld se da postavit x obchvatu mest, ktere tato prejeta republika potrebuje jako sul…
Doma to taky tak řešíte? Nemáme na novou pračku, potřebuju ještě došetřit, takže vypínám internet, zakazuju kina a divadla a až bude nová pračka tak můžete do kina…. 🙂
😀 Kina, divadla a hospody ano. Internet ne. Tohle ale naštěstí obvykle není nutné, bazarovou pračku seženete i za litr-dva klidně a ta to na chvíli vydrží, než bude na novou
Spousta lidi to resi tak, ze poridi novou pracku, jede dal internet, kino, ještě k tomu novej mobil, půjčka od Providentu, pak další a na konci je exekuce. U státu se podobny postup jmenuje statni bankrot. Jeden tady predvedli komousi v 1953. Zeptejte se pametniku…
To nebyl bankrot.
Byl. Ale nesmelo se tomu tak rikat.
Proletarum to podali jako menovou reformu…
Zvláště poté, co naláká další přepravy na silnice a místo zlepšení zruší pár dalších železnic, které tu úlohu už mohly dávno plnit. Maskování problémů nám jde skvěle. Aby pak vůbec zbylo na hudebníky…
Investice je něco co má návratnost, filharmonie je jenom drahá atrakce.
Tak to je jen a jen o hodnotách.
Hodnota není jenom peněžní. To je první semestr ekonomie.
Hm, kdysi se i na ‚dopravce‘ učilo, že nejlepší doprava je žádná doprava, že zvláště hromadné dálkové přepravy patří na koleje, a co z toho zbylo… Výkony stále rostou, stejně jako podíl silnic na nich. No jo, no.
Nemusí tady být Nemaše každý týden, akce (tedy připrava) normálně běží dále. Bylo to tady nedávno.
Přesně tak povaleče z kaváren do polí a továren! Kultura je nadstavba, takže až bude dálnice bude i kultura soudruzi…pěkně po bolševicku. Škoda že po tom bolševikovi moc dálnic nezůstalo i když už tenkrát mu Filharmonie vozila zvenku devizi…😁
Nemůžu říct, že PPP moc věřím. Podle mě to vyjde dráž než postavit normálně. Ale snad to v jakýmkoliv případě bude včas – za mě pokud se celá dálnice dostaví do roku 2030, je to úspěch.
Co mě taky těší je, že už ŘSD konečně namalovalo (https://www.rsd.cz/mapa-staveb#/stavby/I35/i35-ohrazenice-valdstejnsko?filters%5B%5D=StavbyPriprava&filters%5B%5D=StavbyStudie&page=0 a další) navazující silnici Turnov-Jičín, což vzhledem k rázu krajiny bude, tuším, dost drahý úsek, ale konečně. Nemuset jezdit po těch vesničkách bude úleva nejen pro řidiče.
podívejte se jakým tempem jde stavba D4 která se staví systemem PPP kde i o víkendu dělá spousta lidí a techniky a oproti tomu na D6 kterou staví stát klasickým způsobem kde se o víkendu točí dokola bagr aby se neřeklo.
A přitom se D4 staví tři stavební sezóny jako téměř všechny ostatní dálniční stavby. Kde se ten pocit rychle výstavby bere?
Asi tím, že za ty 3 roky bude hotová celá dálnice, a ne jen tři kilometry ze salámu.
To je vcelku jedno, kolik kilometrů se staví. Vždy se to pohybuje v mezích tří až čtyř let.
Jedno to není. Když stavíte 100 km najednou, tak je 100 km postavené za tři roky. Když jedete salámem, tak je každá úsek postavený za tři roky, ale 100km celek třeba za 15 let.
Tady je to ale tím, že celý ten úsek měl čtyři (nebo pět) salámky(ů) a podařilo se je pro PPP připravit naráz. I kdyby to stavil stát, bylo by to stejné
Nebylo. Už jenom kvůli politickým tlakům kolik peněz na výstavbu půjde do kterých regionů. To potom vede k tomu, že se po republice staví spoustu krátkých úseků, ale ucelený tah najednou je problém. Snad jen D3 je je trochu výjimka
K Dobříši už ale byla v podstatě dávno…
Mnohem dál. Až po II/118 nad Dubencem.
PR.
Buzzword „soukromá firma“, to je celé. Třicet lez se tu lidem vyplachují mozky, že cokoliv „soukromého“ je kvalitnějsí a efektivnější, než to hrozné státní… a tohle jsou výsledky.
Stát tady „podnikal“ 40 let a ze země s rozvinutým průmyslem udělal chudobinec. To se za těch 35 let ještě nestačilo dát úplně dokupy, ale někam to i vede. A to se startovalo z opravdu nízkých příček. Není to o žádné ideologii, ale o tom, že když budete do vedení podniků místo těch nejschopnějších dosazovat svý kámoše bez ohledu na kvalifikaci, tak to tak bude vypadat. No a to že musí být dělnického původu to ještě umocní.
Mate na mysli komunistickej stat, kterej to po 5 letech gazdovani dotahl ke statnimu bankrotu v 1953?
D4 čtyři sezóny.
Výstavba D4 jde úplně stejným tempem, jako výstavba jiných úseků. Mozek používat, prosím. To je takové to v hlavě.
Mozek používejte hlavně vy, je asi rozdíl jestli se za 3 roky podstaví 5km dálnice neb 30km dálnice.
…což ale nemá vůbec nic společného s tím, kdo stavbu realizuje.
Zajímalo by mně, kde (a hlavně kdy) se na uvedené trase plánuje MUK s nějakou spojkou mezi naší D35 a polskou S8 do Wroclawi.
Polská rychlostní silnice S8 má být hotova až k české hranici v roce 2028, tedy už za 4 roky! Pak se na našem území bude pravděpodobně na silnici I/43 opakovat scénář s S3 a naší I/16.
https://zdopravy.cz/k-ceskym-loukam-u-kralovce-a-dal-nic-polaci-otevreli-usek-rychlostni-silnice-s3-na-hranice-178823/
To chcete nějak moc a rychle. 😀 Myslím si že do teď na Ministerstvu dopravy nevědí kudy český navazující úsek povede. 😉
MÚK Kunčina s 1/43, případně MÚK Mohelnice – sever s 1/44.
S8 určitě na české hranici za 4 roky nebude, nejdříve v roce 2033
Máte na vaše tvrzení nějaký zdroj?
Já jsem vycházel z tohoto březnového článku:
„Polsko začne stavět dalších 17 kilometrů rychlostní silnice na české hranice“
https://zdopravy.cz/polsko-zacne-stavet-dalsich-17-kilometru-rychlostni-silnice-na-ceske-hranice-200001/
Dotáhnou to do Kladska a dál to usne.
Ono z toho Kladska by se i dalo jezdit na Hradec
Moc ne.D11 vede na Kralovec a Kamennou horu a na polské straně je po ceste park stolovych hor s nekolikere lazne, tedy zvýšení propustnosti bída.
Už dejte s tím Polskem pokoj. Už to stačilo.
Plánovaný objezd Náchoda s navazující širokou silnicí nestačí, počítáte jako jedinou možnost dálnice? Už tak je toho až až.
Poláci ale nechtějí jezdit z Kłodzka na Hradec. Tam se musí překonávat horský hřeben.
Podívejte se do mapy. Ząbkowice Śląskie jsou severně od Kłodzka. Začínají stavět od severu od Wroclawi, vlastně po rovině. Bardo a kopce kolem něj, stejně jako Nysa Kłodzka a její údolí je teprve čekají. U hranic budou možná 2040.
ve všech materiálech se hovořilo , že S8 má být u hranic 2030.. Každopádně i kdyby 2033, tento tah je pro Poláky minimálně stejně důležitý jako A1 /D1
Samozřejmě ze od Dolní Lipky kde bude končit S3 půjde pokračování na české straně ve stopě původní staré dobré exteritorialni D43 na Jevičko a Brno.Kudy take jinudy? Jen blázen by mohl vést pokračování na Zabřeh a Olomouc.
Já jsem k tomuto tématu, (kromě jedné stručné informace, že se v Česku pracuje na studii, jak novou silnici napojit na tuzemskou síť) nic kloudného nenašel, takže jsem položil „malou provokativní otázku“, aby někdo znalý pustil informaci.
Tak zatím je v trase Lanškroun – Štíty – Červena Voda – Dolní Lipka naštěstí územní rezerva se stavební uzávěrou. Budeme se tedy těšit, s čím ŘSD přijde…
Když ona je D43 „fuj“, takže se musí pojmenovat I/73, aby se na to nepřišlo a pak ještě všemožně tajit kam se co připojí.
Minule jsem se vsadil s kolegou z Jevíčka , že k dokončení trasy Hitlerovy dálnice A88 dojde po 100 letech od zastavení její výstavby … tedy cca 2042 ….
Snad se toho oba ve zdraví dožijeme a celá S8 + I/73 + D52 bude postavena v cele trase bez dalších nesmyslnych šetření a v dálničním profilu
Zadna Exteritorialni 2.0 samozrejme nikdy nebude. Pro CR to absolutne nedava smysl stavet mimoradne nakladnou stavbu obtiznym terenem jen pro polsky tranzit. Je/bude tady D1 a D11 a to staci. Nad ramec zakladni dalnicni site jsou tady mnohem dulezitejsi adepti: 19, 38, 13…
Nesmysl je leda tak další vehementní rozlévání silnic a aut do krajiny, v jehož důsledku se ostatně roku 2042 ani nemusíte dožít ve zdraví, ne že bych Vám to nepřál. 🙂
Ale prd, velebnosti. Ausgerechnet kolem Jevíčka těleso dálnice krásně zapadlo do krajiny a tahle zapomenutá cajzly anektovaná oblast potřebuje rychlé spojení na jih jako prase drbání. Spojení východních Čech a jižní Moravy je tristní. Z Hradce Králové dojedu ke Svitavám a polovinu cesty do Brna pojedu po přetížené a nebezpečné I/43? Nehledě na zlepšení dostupnosti Dolní Moravy a dalších blízkých turistických destinací. Nápad ztížit tranzit je zcestný. Co mají říkat Rakušani s jejich A12? Převážnou zátěž tvoří tranzit z IT do DE (proto se taky staví BBT). Kapacitní železnice ve směru sever-jih v oblasti Svitavska je nereálná.
Já bych to klidně vedl do Zábřehu a další větev pak na tu bývalou D43, ale ta se nikdy nepostaví.
Nebyl bych tak pesimistický. Minimálně od Bořitova na sever téměř žádný odpor není, naopak obce kolem si dálnici kvůli lepší dopravní obslužnosti přejí, Neuralgickými body jsou Malhostovice, Kuřim, Bystrc a Bosonohy. Tam bude projednání nadlidským úkolem.Ale není kudy jinudy projít, takže nezbude než zvolit odpovídající technické řešení, které ale udělá průvan v rozpočtu.