35 kilometrů, 118 miliard a nejdelší tunel. Stát vypsal největší dálniční zakázku v historii
Vizualizace portálů tunelu Dětřichov na D35. Foto: ŘSD![Vizualizace portálů tunelu Dětřichov na D35. Foto: ŘSD](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2022/03/detrichov.jpg)
![Vizualizace portálů tunelu Dětřichov na D35. Foto: ŘSD](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2022/03/detrichov.jpg)
Poslední dva úseky se již mohly stavět, kdyby stát stavěl dálnici tradiční metodou.
Za mě typická švejkovina.
Mohli jsme odfajfkovat další liniovou stavbu plně ve výstavbě brzy a hned, ale my jsme řekli ne… Zdržíme to, zkomplikujeme, přehodnotíme, změníme, upravíme koncept…
Smutné, ovšem v těchto zeměpisných šířkách zřejmě tradice a folklor…
Není to nějak moc?
Staré lidové moudro: „PPP = Pěkně Předražená Půjčka.“
Na kolik let je ta údržba? Protože jestli to není aspoň na 50 let, tak to jsou šílený peníze – údržba 35 km za 83 mliard!
Tak už to vidím, je to na 25 let a udržovat se bude i 22km na předcházejících úsecích (od Litomyšle).
I tak jsou to absurdní peníze a další možná díra ze státního rozpočtu.
Zajímalo by mě, kolik z toho je samotný provoz tunelů. Protože dávat 3,3 miliardy ročně na 57 km dálnice, to je brutální částka.
Možná je to včetně předpokládané inflace?
Ano, je tam jistě započtena i indexace…
Nezapočetl jste dluhovou službu a možná i kurzové riziko…
Väčšina z tej sumy je úrok. PPP je vlastne skrytá pôžička, s tým, že zhotoviteľ nesie viac rizík, čo tiež premietne do ceny. Môj názor je, PPP je nevýhodný spôsob výstavby.
Co znamená, že dodavatel bude „provozovat a udržovat“? Jako že tam provozovatel bude moct vybírat soukromé mýto, a současně dopravní policie tam nebude mít pravomoci kontrolovat dopravní přestupky?
Ne, poplatková politika bude shodna jako na zbytku sítě, tj. známky pro osobaky a Mýto dle celorepublikového tarifu..
Ale vůbec nic takového Dálnice se postaví a musí ji udržovat v určité kvalitě a v určité kvalitě ji pak předat státu. Mýto nevybírá protože mu platí stát a policie tam funguje normálně
Ne, nic takového. 😉 Mýto bude klasicky příjmem státu, údržbou je míněna normální běžná údržba a případné rekonstrukce před ukončením platností smlouvy.
Bude pořád veřejná komunikace, takže tam bude platit zákon o provozu a policie bude mít stejné pravomoce jako jinde. Nebude to uzavřený okruh jako např. Masarykův v Brně.
Když pominu, že už se mohlo dávno stavět, protože výdaje na D35 jsou stokrát potřebnější než na novou filharmonii nebo kuchařku od Michellina, na které prachy jsou, tak aspoň že tak.
Ještě teda by to chtělo rozjet 4.koridor Nemaše, kde se PPP údajně chystá ze stejného důvodu a nějak je ticho po pěšině a termín se na mapě SŽ neustále posouvá…
Tak tyhle laciné spojky pasujou skvěle a polohlupáci je jistě ocení. Ale pro tuto zemi jistě důležitá jak filharmonie evropské úrovně, tak propagace regionu ve světoznámém bedekru… Všechny tři investice dávají smysl… 👍
Nemůžu říct, že PPP moc věřím. Podle mě to vyjde dráž než postavit normálně. Ale snad to v jakýmkoliv případě bude včas – za mě pokud se celá dálnice dostaví do roku 2030, je to úspěch.
Co mě taky těší je, že už ŘSD konečně namalovalo (https://www.rsd.cz/mapa-staveb#/stavby/I35/i35-ohrazenice-valdstejnsko?filters%5B%5D=StavbyPriprava&filters%5B%5D=StavbyStudie&page=0 a další) navazující silnici Turnov-Jičín, což vzhledem k rázu krajiny bude, tuším, dost drahý úsek, ale konečně. Nemuset jezdit po těch vesničkách bude úleva nejen pro řidiče.
podívejte se jakým tempem jde stavba D4 která se staví systemem PPP kde i o víkendu dělá spousta lidí a techniky a oproti tomu na D6 kterou staví stát klasickým způsobem kde se o víkendu točí dokola bagr aby se neřeklo.
A přitom se D4 staví tři stavební sezóny jako téměř všechny ostatní dálniční stavby. Kde se ten pocit rychle výstavby bere?
Asi tím, že za ty 3 roky bude hotová celá dálnice, a ne jen tři kilometry ze salámu.
PR.
Buzzword „soukromá firma“, to je celé. Třicet lez se tu lidem vyplachují mozky, že cokoliv „soukromého“ je kvalitnějsí a efektivnější, než to hrozné státní… a tohle jsou výsledky.
Výstavba D4 jde úplně stejným tempem, jako výstavba jiných úseků. Mozek používat, prosím. To je takové to v hlavě.
Zajímalo by mně, kde (a hlavně kdy) se na uvedené trase plánuje MUK s nějakou spojkou mezi naší D35 a polskou S8 do Wroclawi.
Polská rychlostní silnice S8 má být hotova až k české hranici v roce 2028, tedy už za 4 roky! Pak se na našem území bude pravděpodobně na silnici I/43 opakovat scénář s S3 a naší I/16.
https://zdopravy.cz/k-ceskym-loukam-u-kralovce-a-dal-nic-polaci-otevreli-usek-rychlostni-silnice-s3-na-hranice-178823/
To chcete nějak moc a rychle. 😀 Myslím si že do teď na Ministerstvu dopravy nevědí kudy český navazující úsek povede. 😉
MÚK Kunčina s 1/43, případně MÚK Mohelnice – sever s 1/44.
S8 určitě na české hranici za 4 roky nebude, nejdříve v roce 2033
Máte na vaše tvrzení nějaký zdroj?
Já jsem vycházel z tohoto březnového článku:
„Polsko začne stavět dalších 17 kilometrů rychlostní silnice na české hranice“
https://zdopravy.cz/polsko-zacne-stavet-dalsich-17-kilometru-rychlostni-silnice-na-ceske-hranice-200001/
Dotáhnou to do Kladska a dál to usne.
Ono z toho Kladska by se i dalo jezdit na Hradec
Moc ne.D11 vede na Kralovec a Kamennou horu a na polské straně je po ceste park stolovych hor s nekolikere lazne, tedy zvýšení propustnosti bída.
Samozřejmě ze od Dolní Lipky kde bude končit S3 půjde pokračování na české straně ve stopě původní staré dobré exteritorialni D43 na Jevičko a Brno.Kudy take jinudy? Jen blázen by mohl vést pokračování na Zabřeh a Olomouc.
Já jsem k tomuto tématu, (kromě jedné stručné informace, že se v Česku pracuje na studii, jak novou silnici napojit na tuzemskou síť) nic kloudného nenašel, takže jsem položil „malou provokativní otázku“, aby někdo znalý pustil informaci.
Když ona je D43 „fuj“, takže se musí pojmenovat I/73, aby se na to nepřišlo a pak ještě všemožně tajit kam se co připojí.