34 korun i za jízdu jednu zastávku. Liberec zdraží papírové jízdenky o desetikorunu
Autobus Solaris Urbino 18 v zastávce Zelené Údolí v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Největší zdražení čeká majitele časových zlevněných jízdenek, například měsíční kupón pro děti zdraží ze 132 na 330 Kč.
Je vůbec legální požadovat jinou cenu při platbě hotovostí a kartou za totožnou službu? Používám jak kartu tak hotovost, ale tahle manipulace se mi vůbec nelíbí.
Spíš než samotné zdražení MHD, tedy vyjma navýšení mesíčního jízdné pro děti/studenty, mě zaráží protichůdné vyjádření z radnice. Před měsícem se oznámilo zdražení parkovného na dvojnásobek odůvodněné více využívat MHD, o měsíc pozdeji se oznamuje zdražení MHD. Obávám se, že tato strategie jak dostat lidi do MHD nebude fungovat, tedy pokud do město myslí vážně.
S tamním místním vozovým parkem to není jízdenka, ale už vstupné do muzea.
Takže Liberec bude dražší než Praha, tam je stále jízdenka do 30 minut za 30 Kč.
Asi má Liberec větší síť MHD, kterou cestujícím nabízí (ironie)
„Každej normální člověk přece platí kartou (mobilem, hodinkama, klíčenkou nebo nálepkou)“….jsou v tom obrovské náklady…..“
NO A CO? Ten kdo vlastní mobil (musel si ho koupit) ho musí také nabíjet, musí se o něj starat atd. Také to jsou pro něj náklady. Dneska každej chce jen inkasovat peníze, ale byl by nejraději kdyby nemusel hnout ani prstem, nemusel nic řešit, nic objednávat nic tisknout , nic posílat poštou…………a podle toho to taky všechno vypadá. Všechno digitálně a pak nemá pošta být v krachu ……………Sakra, to jsem se zase jednou rozčílil.
Tak to je brutus velebnosti ! No jo, lanovka bude něco stát. Jen nevím, proč když už se zdražuje týká se to jen papírových jízdenek .
až to bude fungovat na první dobrou , tak no problem. V lítačce mi apka neustále ,,zapomíná ,, kartu , takže to číslo dlouhý ťukám do klávesnice při každé třetí jízdence , znám zastávky kde není signál , a se psem a na procházky chodím bez telefonu. Hodinky mám už 25let a platit s nimi půjde asi jen ve starožitnictví , samolepku , klíčenku? tyto infantilní lehce zcizitelné nesmysly nejsou pro mě. ještě že kolo jezdí bez internetu. Nechápu tohle bezohledné tlačení určitou skupinou obyvatel do věcí , které nechci. Cpe vám někdo můj způsob života? Ne . Tak nepřesvědčujte… Číst vice »
Jo, taky jsem ten typ člověka, co si spíš zapomene mobil, než peněženku a když to někomu řeknu, tak se na mě dívá jak na exota. Tohle prostě některým lidem nevysvětlíte.
Tomu nerozumím. Spíš by snad měli MHD zlevňovat, když chtějí zdražit parkování.
Ano, je to logické. Vše zdražuje, jen hromadná doprava musí zlevnit.
Akorát tu logiku moje hlava nechce pochopit. : – )
Šetřílci můžou jít 1 zastávku pěšky…
Nebo jet autem
Hnus fialovej co čekat od šmejdů, jako celá vládní žumpa, jen lidi okrádají, navic Liberec není Praha, kde děti ani do 15 let neplatí
MHD patří pod náměstka Šolce, který je za AN0 2011.
Toto je web o dopravě a ne o motýle v řepce olejce. Když už si pletete pojmy s dojmy.
Člověče, vy jste pěkný demagog. Při platbě kartou možná ušetříte za tisk a odnos hotovosti, za to ale musíte platit nemalé poplatky bankám a karetním asociacím. A ty se snižovat rozhodně nebudou. Naopak, je velmi pravděpodobné, že budou stoupat, jako se to už stalo v USA. Proč myslíte, že přibývá podniků, kterým se platba kartou navyplatí? A elektřinu musíte platit tak jako tak, jen ji holt platíte jinde, tedy ve vozidlech. On totiž takový platební terminál žere víc, než obyčejný označovač. Tím nechci říct, že jsem proti platbě kartou ve vozidlech. To rozhodně ne. Ale ta vaše demagogie mne prostě… Číst vice »
Podniků odmítajících platby kartou u nás přibývá, protože nepřiznávají tržby. Je jedno, jestli je provize za kartu 1 % nebo 5 %, když z toho neodvádíte DPH nebo daň ze zisku, která by byla víc…
Provize za platbu kartou je u terminálů v tramvajích 1,9 %, spotřeba elekřiny je celkem vtip při spotřebě celé tramvaje a hlavně snadnost zaplacení zvyšuje tržby… A jízdenky měly rozhodně větší náklady než 1,9 %, takže ať si uživatelé papírových jízdenek adekvátně připlatí.
Tak proto chtějí alespoň 100 Kč částku. Aby mohli nepřiznávat vysoké tržby…
Ach jo, to už je pomalu jako na Novinkách či iDnesu tady. Tam taky tvrdí, že všichni, kdo neberou karty, jsou podvodníci, co šidí na daních. Realita ale tak černobílá není. Znám jednoho hospodského, co karty nebere a brát nebude, co bude živ, protože na jednom pivu by tratil mnohem víc, než ho stojí odnos hotovosti do banky. A přesto za něj dám ruku do ohně, že daně odvádí poctivě. To je, co? Jinak, abychom se chápali, nejsem proti tomu, aby byly papírové jízdenky dražší, než elektronické, za předpokladu, že ty elektronické nejsou jen pro jednoúčelovou kartu, ale sleva je… Číst vice »
Můžete nějaký konkrétní podnik uvést? Provize z platby kartou není plošně stejná ani podobná pro všechny obchodníky. Není ani stejná pro všechny typy a vydavatele karet, to jednoduše není pravda. Například Nizozemské banky ING, nebo Rabo bank mají vlastní karty, které jsou vůči obchodníkům mnohem rozumnější, než globální vydavatelé karet. Následkem je to, že pouze v Amstru a na velmi turistických místech jsou globální platební karty akceptovány. Všude jinde – a to je naprostá většina obchodníků akceptuje místí platební karty. Pokud takovou kartu jako cizinec nemáte, uslyšíte často od prodavačů hezkou větu “ Cash is the king“ Obchodníci i zákazníci… Číst vice »
Mohl by se někdo toho chytit. Zatímco marketing pracující pro sektu ANO jede všude cílené bomby, v nichž je patrný ten nejprimitivnější princip reklamy, tj. útočit na emoce, mohl by se proti tomu vyjímat titulek, že liberecký radní za ANO J. Šolc zdražuje dětem jízdenky o neskutečných 150 %. Více lidí pochopí, když se napíše, že je to o více jak dvojnásobek. Liberec se svou kvalitativně horší MHD (sorry, srovnávám s jinými provozy či systémy) se hodně cejtí, když tam nemají či nechtějí dát nějakou kurzstrecke. Ti parchanti moc dobře vědí, že mnoho jízd je realizováno jako popojetí nebo okolo… Číst vice »
Kéž by se toho někdo chytil.. pokud to vůbec jde. Přece jenom v politice je asi dost velký vliv různých mafiánských spolků a asi to není vůbec jednoduché, nastoupit proti nim.
V Liberci magistrát funguje tak, že každý náměstek si dělá do chce a ani primátor nemá do jeho rozhodnutí co kecat?
Nebo kolo nextbike kde mas 15minut zdarma 😏 auta bolt/uber jsou alternativni taxislužby.
ty kola v kopcovitém Liberci moc populární nebudou. budou se hromadit v údolí a pod Ještědem nezůstane žádné😉
Nebo auto. Když bude žrát 8/100km na 1 litr ujede přibližně 12 km (jasně, pokud bude studený start bude to méně) . 1 litr N95 stojí necelých 40kč. Takže za 40kč mohu jet vzdálenost několik set metrů co je mezi zastávkami vícekrát.
Mám naftu, auto jsem opravoval protože problém zvaný české dráhy, ted se k tomu přidává další zdražení veřejné dopravy, to už se mi pomalu to auto vyplatí i na deni dojíždění a ne pouze na výlety.
Bohužel existují stále lidi (moje prababička třeba) co nechtějí cokoliv elektronického, radši mají doma předraženou pevnou linku a prachy v hrníčku v kredenci, takže nelze zavést všude a všechno bezhotovostní.
Stále existují lidi, kteří nechtějí MHD a těm zdraží parkování, aby je do ní nahnali.
Tak proč nepoužijou stejnou metodu na prababičku?
Nikdo nikoho nikam nežene. Pochopte, že dostatek parkování nebude nikdy, dokud nebude fungovat na tržních principech. Ekonom by řekl, že se jedná o soukromý (rivalitní) ekonomický statek.
Ale jde. V DPO .
Přesně! Ostrava je přesně ten odstrašující příklad, který by měl všechny ostatní před tímto postupem varovat. Takhle opravdu ne! Přístup „bez karty do MHD nelez“ je prostě špatně!
Měli by jezdit průvodčí. : – )
A to si představte, že po čase to nebudou papírové jízdenky v celém kraji.
A předpokládám, že elektronické pořád jen na ODISku, jak znám KODIS. Takže díky za další důvod, proč se tomuto kraji razovitemu raději vyhnout 😉
I na bankovní kartu. Ale papírovou vám to nedá, takže se vyhýbejte.
a co by z toho babička měla? bazmeg za dvojku , neustále na nabíječce , klouže se to , samé heslo , vidět na to není , stejně to zapomene u slepis ve slámě. … až vám bude 70, a vaši vnuci vám budou nutit novinky , které považují za nezbytné a vy budete umanutě žmoulat váš smartfoun , vzpomeňte si na okamžiky , kdy jste nerozuměl lidem co se nechtějí stát otroky internetu , telefonu , pinu , klicenek aj zbytečností. v kvetnu vytahnu ze skrine kratasy a triko bez kapes a do zari jsem bez telefonu. nemit v… Číst vice »
Moc hezký příspěvek, díky.
Praha je vůči seniorům hezky štědrá. V Liberci roční pro seniory za 912.-
Taky pamatuju doby, kdy pětikilo bylo hóóódně peněz a byli na něm partyzáni. Nicméně dneska jsou pětikilo jsou tři obědy.
Tři obědy? To už dávno ne. Za pětikilo jste dneska rádi, že se najíte ve dvou.
Do kterého bufet chodíte? Já se přidám, za 500kč si dám horko těžko 2,bez polévky a pití.
Je logické, že všech systémech platí nejvíc občasný/náhodný cestující. Zde by se mi však líbilo, kdyby byla i možnost kratší platnosti lístku (15 až 30 minut), a tím i nižší cena za jízdu jednu zastávku.
Možnost mít kratší platnost nechápu zvlášť v případě platby kartou. Když dám výstup do 10-15 minut, tak proč by nemohlo být jízdné nižší, třeba i nepřestupné.
V Ostravě se zdražilo jízdné zrušením právě té desetiminutové jízdenky.
A ještě to obhajovali tím, že se nemusí pípat při výstupu. Ach jo.
MHD není pro socky
Dalším řešením je Bolt 🙂
Jakože alternativní taxi bude lepší?
Pokud nemyslíte kolobezky bolt/renton/uber.
Ja si vic oblibil kola nextbike.
Tak šťastnou cestu v dešti z Fügnerovy do H.Hanychova.
Takže se ty koloběžky začnou fakt vyplácet
Raději bicykl 😏
Brzo už spíš běžky. Jen jestli v tom *bafuňář* nebude spatřovat přílišný individualismus a odepření poslušnosti systému.
Zajímavé že někde je MHD zadarmo a jde to a někde taková částka, čemu tím pomůžou? Ty peníze z dražšího MHD budou někam investovat nebo si nějací blbečci zas namastí kapsu?
Tušíte, jak funguje financování MHD a jakou část nákladů jízdné pokrývá?
nula nula nic? tak proč to zdražování
Liberecká doprava je aktuálně v zisku.
Peníze chtějí dáte řidičům na opravy silnic, namisto toho aby byli použity na veřejnou dopravu a tedy například do tramvaji a jejich tratí. Takže se zase nic nezlepší a cestujici budou dotovat řidičům silnice.
Sice je v malém zisku, ale město Liberec do toho pro rok 2023 dá 440 mil (70% obratu).
Jarouši, nauč se chápat psaný text. Není v zisku, jen má menší než plánovanou ztrátu.
„řidičům na opravy silnic“
V autobuse jezdí jen a pouze řidiči?
Pozor, to není liberecká MHD, ale IDS Libereckého kraje. To jsou dva různé podniky, dotované jinými institucemi.
To je na místní experty příliš. Oni jsou od dráhy… a tak by Liberecký kraj měl peníze darovat Správě a nebo to Správě přímo postavit.
Ovšem pozor! Svévolné postavení byť jen zábradlí u přechodu přes koleje je vzpoura a hraní si na stát ve státě.
je to špatně, jen tahání peněz z kapes lidí, kteří MHD v Liberci musí použít. Proti Praze je síť dá se říct, směšně malá, ve špičce narvané tramvaje , komfort žádný ( sice nízkopodlažní nástup, ale pokud nechcete překážet kočárkům, čekají vás schody k sedadlům..) atd. Z hlediska trendu přesunu cestujících z osobních aut do VDO zcela nesmyslné. Měla by být v nabídce alespoň nepřestupní (nezlevněná) za 20.
No on tu MHD musí někdo zaplatit, ale tím se nenechte rušit. Čím to, že za socíku stála reálně víc…
Nevím jak v Liberci, ale v Praze stávala velmi podstatně víc. V 80. letech to bylo 80 Kčs měsíčně (roční kupon neexistoval), tedy 960 Kčs/rok. To by dneska bylo něco jako 13000 Kč – místo toho se platí jen 3650 Kč, přitom je rozsáhlejší síť metra i tramvají a jezdí víc spojů všech druhů hromadné dopravy. Jenže tehdy mělo auto mnohem méně lidí než dnes, takže byla větší ochota to platit.
No hlavně se najelo na populismus s jízdným zdarma pro děti, důchodce, zlevňováním lítačky a město za těch posledních 20 let dotuje DPP čím dál víc…
korunu? takze jedna jizdenka byla jedna třítisícina platu. jizdenka za 30kc pokud má být jedna třítisícina platu znamená , že by musel být plat 90 000.
Předplatní jízdenky byly dražší. Dnes jsou dražší ty jednorázové, protože ty předplatní kupují rezidenti a ti volí… na to se komunisti ohlížet nemuseli, navíc ty jednorázové kupují turisté.
Jo a důchodci a děti fakt nejezdili zadarmo.
Nakonec bude ( může být) výběr i nižší, než nyní, část současných cestujících se vrátí do aut. Turisty moc Liberec už netáhne, jako za levného piva. Za mě zbytečné a protisystemové ( odrazující od použití ekologické dopravy) opaření. Na opravu silnic jsou i dotace.. MHD nemá prioritně vydělávat
MHD nevydělává, ale je rozdíl, jestli je dotována z veřejné kasy ze 60 % nebo z 80 %. V tom prvním případě musí veřejná kasa přisypat víc a ty peníze chybí jinde.
Teda ve druhém, zamotal jsem se a tady nelze opravovat.
jenže to je celkem obecný problém, že malé vzdálenosti se platí fakt někdy až moc… chcete dostat lidi do MHD a VHD, ale toto není cesta 😉 když někam pojedu vlak+mhd, spojení jen jednou za čas a cena šílená, beru prostě auto. Na dlouhé vzdálenosti ta cena na 1km je prostě hodně jiná (tím samosebou nechci porovnávat dálkovou dopravu a mhd)
Misto mhd bude lepší chodit pesky nebo na kole. Dalky pak asi autem, pokud bude kde zaparkovat.
Ale, vždycky bude kde zaparkovat.
Jo, no, magorů, kteří neznají značku stání znám taky dost LOL
*oprava: značku zákaz stání
Těch je dost,to je pravda, ale tak jsem to nemyslel.
28 za kartovou snad není na dnešní dobu až tak moc.
Všechno zdražuje, proč by měla být MHD výjimkou?
Za jednu zastávku nebo celou dobu přepravy přes celé město se platí stejné jízdné všude, ne jen v Liberci.
Jinak samozřejmě zdražování MHD celkově nahrává stavbám parkovacích domů v centrech měst.
V jižních státech Evropy platí jedno jízdné příměstským busem na jakoukoliv vzdálenost. Chceme být pořád druhořadým východem?
: – )
Co to je jižní stát Evropy? Třeba MHD v Neapoli? Tím byste nechal jezdit ženu do práce?
…všechno zdražuje krom modrých zón. V Brně 200 Kč/rok.
Ve Vídni platí jedno jízdné na jednu cestu bez ohledu na počet přestupů 🙂
Ale jen jedním směrem. Jak ale reálně kontroluji, že někdo neprojel celou Vídeň tam a zpět mi není zcela jasné. Ale jistě na to nějaký mechanismus mají.
To je přece normální i tady. Časová jízdenka se to jmenuje. Dokonce můžete i zpátky, když to stihnete.
To právě není to samé. V Berlíně je taky zakázáno na tu nejlevnější jízdenku jet tam i zpátky, přestože má platnost 2 hodiny. Jak to kontrolují, netuším.
The holder may make a single journey towards their destination and change as many times as required.
The holder may interrupt their journey as often as they want while the ticket is valid.
Return journeys and round trips are not permitted.
Všechno zdražuje i bezdůvodně, dle nejnovější zprávy je liberecká doprava v zisku, takže bezdůvodně zdražuje. Neřeknu kdyby byli ve ztrátě.
Tak vedení potřebuje nějaké peníze.. Asi na výplaty pro řidiče a tak 😀
28 není moc? krat 4 lidi plus zpet a mate to za 240kč . tak to k tete nepojedem . nebo vytahneme auto , zasmrdime zahlučíme ukápneme olej a je to za 50. presne tyto pocty me bohuzel naucili nevyuzivat vhd
Proč se z toho dělá taková senzace? Většina měst pouze dohání obrovský růst nákladů v posledních dvou letech. A pořád je to za hubičku – cena měsíčního kuponu odpovídá při pravidelném dojíždění do práce hodnotě cca 16 Kč za jednu jízdu. Jakákoliv jízda navíc cenu za jednu jízdu dále zlevní. Cenu ročního kuponu snad ani nemá cenu komentovat, i za 4 tisíce Kč je to vysoce podhodnocené, při běžném dojíždění do práce vyjde jedna jízda na necelých 9 Kč (uvažováno 230 pracovních dní). To je opravdu směšný příspěvek na náklady provozovatele MHD.
Takže všichni hurá jezdit co nejvíce, i když dosud nemuseli, aby to vyšlo? Není to při přeplňování spojů paradox? Čemu pomůžete, když občasné cesty z veřejné dopravy vyženete?
Velmi správný dotaz a taky mi to přijde nelogické. Chtělo by to vymyslet nějaké kreativní schéma, které by uživatelům při větším množství ad-hoc jízd dalo nějakou slevu.
Jako v Brně, kdy maximem je cena celodenní jízdenky?
https://www.pipniajed.cz/
„Po celém dni cestování systém spočítá, kolik jsi utratil, a naúčtuje ti optimální jízdné — nanejvýš však 90 Kč za celodenní jízdenku.“
Budu předpokládat svéprávnost, samostatnost a základní finanční gramotnost, kdy cestující je po měsící schopen vyhodnotit, kolik projezdil a podle toho si (ne)pořídit předplatní.
Pokud je znamo, tak dle nejnovějších dat liberecká doprava je naopak v zisku!
Takže neni absolutně žádný důvod zdražovat.
VHD je obvykle v menší, nebo větší ztrátě. Z jakého zdroje máte informaci, že je Liberec takovým bílým jednorožcem?
A proč tedy tento region chce převést ty peníze z VHD na opravy silnic a do silniční dopravy obecně? Čili, jak jsem psal, něco je špatně, priority jsou nastaveny nevhodně. To vše povede jen k většímu přesunu na silniční dopravu a zase najednou bude na ni potřeba více peněz a bude se argumentovat, že se to musí, protože tato doprava stále roste!!??
Jedná se o rozpočtové prostředky na tento rok. Tamhle byla menší ztráta, naopak by se vzhledem k počasí povedlo zafinancovat nějaké jiné akce.
Zase jste chytrej, aniž byste o věci něco věděl, cokoliv kdykoliv řídil nebo organizoval…
Liberecká doprava v zisku opravdu není. Pouze se v rámci IDS IDOL vybralo na jízdném více než se očekávalo. Oboje, jak MHD tak i regionální doprava, je silně dotováno městem resp. krajem.
Osoby v důchodovém věku mají cestování bezplatné, těch se tedy argument o nepoužívání mobilů netýká.
Takže proč nerostou také adekvátně ceny v silniční dopravě, která si platí minimum nákladů a způsobených škod? Proč ta je stále hájena a chráněna? A nyní i ceny pohonných hmot kvýrazně klesají. A to si ještě všichni stěžují, jak moc za ni platí a stále s ní jezdí a do veřejné dopravy se jim nechce. někde je asi něco špatně!
Daně z pohonných hmot – neklesají. Mýtné poplatky – rostou.
Daně z pohonných hmot klesly. U nafty je spotřebka pořád o korunu nižší než v roce 2010, u benzínu klesla dočasně taky, teď je tedy stejná jako před 13 lety…
myto stalo snad 15 let stejne
Pro společnost je tabu i to, že jsou závislí na potřebě jezdit autem; stejně tak se nemluví o závislosti na jídle, alkoholu nebo čemkoliv dalším.
A člověk, který je závislý, nemá šanci přemýšlet čistým rozumem. Takže s těmi lidmi nikdo nic neudělá a bude to tak do doby, než se „něco“ stane.
Nestane se nic a tyhle kroky rozhodně lidi nepřesvědčí k jízdě MHD.
Drahá MDH, drahé parkování, nepoužitelná železnice. Hmmm….
jenže to pak vede k tomu, že se jezdí autem.. neznám přesně tarify jednotlivých krajů. ale vyhovuje mi třeba plzeňsko, kde funguje super integrace i za hranice kraje…
Zdražení parkování vede k ježdění autem?
S tou železnicí kraj neudělá víc než vozidla. Koleje samotné … jo Kupka je protlačil do TEN-T, aby se zajitilo financování budoucích staveb. A to se kovaným drážníkům nelíbilo, ONI přece mají rozodovat o zaostalosti kraje. :/
Budeme jezdit na bicyklu a chodit pěšky.
Sdílený bicykl má 15 minut zdarma a pokud vzdálenos odpovídá 1 zastavce, tak se to stihnout dá. Nebo pokud máte svoje vlastní kolo. Pripadne chodit pěšky.
To zas budou mit revizoři žně.
Nevím jak v Liberci, ale třeba v Praze u většiny míst, kde bych chtěl sdílené kolo využít, nikde v dosahu žádné není.
Na Hrádek a Frýdlant železnice určitě použitelná je. Nelze generalizovat z toho, že není použitelná do Prahy.
Asi chtějí aby lidé chodili pěšky nebo jezdili na kole. Když všechno bezdůvodně zdražuje.
Jardo, tak jsem rád že vás ti doktoři z toho tříletého kómatu nakonec probudili.
Bezdůvodně? Kazdej wocas chce zvýšit plat ale nikdo nechce akceptovat vyšší cenu čehokoliv.
To jste všichni naprosto vymleti mazací, že nechápete ten rozpor?
Podívej se do Německa, Rakouska, Švýcarska, Anglie, na sever do Beneluxu, do Skandinávie… Taky tam je tolik rozporu, co?
No asi byste se divil, kolik tam stojí MHD (hlavně předplatní jízdenky) a za co všechno se tam platí… To by průměrný Čech nedal.
prumerny cech ma prumerne 5x nizsi vyplatu
Tak to je průměrný Čech docela lempl.
Jaký rozpor? Ono se zdražuje, ale platy se nezvedají.
Taky to tak bude. Do teď jsme občas skočili do tramvaje a jeli z Fugnerky pár zastávek. Od Nového roku i kdybych měl umírat, tramvají prostě nepojedu 🙂
(a myslím, že takhle to udělá víc lidí)
Jednu zastávku ve městě by ale vážně měli jít pěšky. Vždyť se ani nevyplatí na ten autobus čekat.