308 Kč za kilometr s vozem z roku 1959. Kredenc má dál po Pražském Semmeringu jezdit, míní zastupitelé

Motorový vůz 831 na trase Pražského Semmeringu. Foto: KŽCMotorový vůz 831 na trase Pražského Semmeringu. Foto: KŽC

Praha chce na trase Pražského motoráčku zachovat stejný typ vozu, ukončení provozu retrolinky zastupitelé odmítli.

Deset měsíců před koncem smlouvy se společností KŽC Doprava na provoz takzvaného Pražského motoráčku začal pražský organizátor veřejné dopravy Ropid řešit jeho budoucnost. Kdo a za kolik bude jízdy s motorovým vozem z 50. let minulého století po trati takzvaného Pražského Semmeringu provozovat ukážou příští měsíce.

Provoz historického motorového vozu řady 831 přezdívaného jako Kredenc letos podle dodatku ke smlouvě vyjde na 6,4 milionu korun. Cena za kilometr jízdy mezi hlavním nádražím a Zličínem letos dosáhne 308 korun.

Ropid na jednání výboru pro dopravu představil materiál se třemi verzemi budoucnosti Pražského motoráčku. První verze počítala s novou smlouvou na deset let, druhá na pět let s opcí na dalších pět let. Poslední možností je ho zrušit. Výběr dopravce má proběhnout přímým zadáním na základě průzkumu trhu. Není přitom jasné, proč Ropid začíná řešit budoucího provozovatele vlaků tak pozdě před koncem smlouvy. Pozdní výběr nahraje především stávajícímu dopravci.

„S ohledem na specifický provoz nostalgických vozidel bychom doporučovali přistoupit k přímému zadání. Oslovili bychom minimálně tři dopravce disponující tímto typem vozidla,“ řekl na jednání výboru ředitel Ropidu Petr Tomčík. Do průzkumu trhu mohou dorazit i alternativní nabídky.  Tento postup je podle něj vhodný i vzhledem k malému rozsahu provozu. V Česku mají tento vůz aktuálně jen České dráhy ve svém centru historických vozidel v Lužné a brněnský Klub přátel kolejových vozidel. Vozy 830 má více dopravců.

Zrušit vlak? Vyloučeno

Výbor na návrh zastupitele a starosty Prahy 13 Davida Vodrážky (ODS) hlasoval o tom, aby se vyškrtla možnost motoráček zrušit. Návrh členové výboru podpořili a doporučili tak vedení města, aby tuto variantu vůbec neprojednávali.

Zakázku bez jakékoliv soutěže získala v roce 2010 společnost KŽC Doprava, později získala další smlouvu opět bez porovnání s nabídkami konkurence. Praha stejné firmě platí ještě další peníze za provoz linky z Masarykova nádraží do Čakovic a dalších spojů z Prahy do Středočeského kraje na základě smlouvy, kterou uzavřel kraj v době, kdy mu vládlo hnutí ANO 2011. Ve všech případech šlo o přímé zadání bez soutěže.

Ropid v materiálu přiznává, že rizikovým faktorem provozu takové linky je vysoká cena za kilometr. Rizikem je ale také nutnost instalace ETCS do tak starého motorového vozu, což by mělo cenu ještě navýšit. Ministerstvo dopravy již slíbilo KŽC Doprava na část jeho historických vozidel.

Stát rozdělil přes miliardu korun dopravcům na ETCS, dotace půjde i na zabezpečení 70 let starých motoráků

„Uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb“

Provoz Pražského motoráčku chce hlavní město financovat, i když se dlouhodobě snaží snižovat emise z veřejné dopravy a do elektrizace provozu jdou miliardy korun. Mluvčí Ropidu Filip Drápal uvedl, že provoz Pražského motoráčku kromě běžné dopravní obslužnosti Prahy zároveň slouží pro uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb. „Poptávka cestujících je v tomto případě přímo vázána na nasazení vozidla požadovaných řad,“ řekl Drápal. „Případná úspora ze zrušení této konkrétní linky je ve srovnání s mohutnými investicemi, které Praha vkládá do čisté dopravy, naprosto zanedbatelná,“ dodal.

KŽC Doprava přišla o „kredenc“, shořel na Pražském semmeringu

Tagy KŽC Doprava PID Pražská integrovaná doprava Pražský motoráček Pražský Semmering ropid
213 komentářů