308 Kč za kilometr s vozem z roku 1959. Kredenc má dál po Pražském Semmeringu jezdit, míní zastupitelé

Motorový vůz 831 na trase Pražského Semmeringu. Foto: KŽCMotorový vůz 831 na trase Pražského Semmeringu. Foto: KŽC

Praha chce na trase Pražského motoráčku zachovat stejný typ vozu, ukončení provozu retrolinky zastupitelé odmítli.

213 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jva

No hlavně že podstatně levněješí autobus s Euro6 je fuj…

Pan průvodčí

Kolik Augusta nasypal ? Tohle je tak průhledný…

Tonda Sehnal

Pokud toto bude pravda, pak už nesmí být jakékoliv debaty o „nutnosti“ zdražovat VHD. Pokud jsou kvanta peněz na takové vyhazování oknem, jsou peníze i na cokoliv jiného a není důvod zdražení. Není to morálně obhajitelné!

David 814-047

Ne že bych tomu fandil, ale „kvanta peněz“ – holt promluvil odborář, který by měl sedět hodně ticho v koutku a neupozorňovat na to, že v roce 2019 jeho zaměstnavatel dostal smlouvu z ruky od stejného objednatele a Středočeského kraje – a tam se opravdu jednalo o kvanta peněz.

Tonda Sehnal

Co s tím má společného můj zaměstnavatel? 🤔
Zítra mohu být zaměstnán u jiného.
Ale kvanta peněz, nemorálně vyhrazených oknem za motoráček, který (vzhledem k vyřčenému potenciálu může klidně jezdit na komerci) tu ale budou pořád. Sehnal nesehnal. 😉

Gajda

Ale je – myslíš, že třeba Fichtelbergbahn v německu bys obhájil jako vlak v závazku? Je to kapka v moři při tom všem co se v PID protočí. Nicméně i já nesouhlasím s tím, že trvají zrovna na tomto vozidle a dělají vše proto, aby zůstal nynější provozovatel. Kdyby se to rozšířilo o nějaký další z obdobné doby a dal čas více uchazečům, tak pak proč ne, platit i za kousek historie.

Josef Pešek

Já chci taky kus historie do Berouna. Žabotlam a patra s bobinou každý víkend. Že to je blbost? To pražský motoráček taky.

MartinS.

Do Berouna vám jede kus historie zvaný Rakovnický rychlík. Do PID je integrován také;-)

Tonda Sehnal

Jo, s tím souhlasím.

Happy

Proti objednávce krytou z veřejných peněz nic nemám, ale měla by být soutěžena. To, že je vyžadován jen loďák, důvěru moc nebudí. Dobře servisovanej 12V170DR by to odjezdil taky. Nicméně souhlasím, že výběr žhavé trubky na tento výkon je asi nejlepší. I když za ty peníze by možná byl i hektor s rybákama…

M 474 003

A navíc jich je docela dost, pokud se to nesešrotovalo. Odebrat turbodmychadlo snad není neřešitelné.

Bram

Až na to, že motory K12V170 jsou jednak výrazně vzácnější než 12V170 a zdaleka ne všechny díly se dají navzájem používat – motory jsou dost rozdílné. Ale proč raději nenapsat nějakou kravinu, když papír a internet snese vše :-).

M474003

To chce nebýt vykulený a mít šikovné ruce. Výmluv na objektivní potíže bylo dost. Mně by vadil ten odlišný zvuk. Navíc v lodi motor neměl problémy s chlazením. O takové výjevy cestou do Jeseníku s jedním přípojným vozem, kdy se v létě v každém nádraží kropil chladič z hadice a topení šlo naplno nikdo nestojí.

Bram

To chce hlavně používat mozek a nepsat nesmysly, milý M474003 :-).

M474003

Byl si v létě na trati Hanušovice-Jeseník, když tam jezdily 831? Viděl si chladící zařízení na lodi a v kolejovém vozidle? Budeš jeden z těch chytrých, kteří zde všechno řídí, podle toho to tady vypadá.

Bram

Dobře servisovaný 12V170DR v řadě 830 je ukázkový protimluv, protože na motory 12V170DR je zoufalý nedostatek náhradních dílů (kdo si co kdy od v minulosti z vyřazovaných strojů ČD nasyslil, to má a konec), takže vozidla s tímto motorem (včetně jeho přeplňovaných verzí v řadách 850, 851, 725 a 726) si každý šetří a nikoho z majitelů třeba nenapadne poslat řady 725 a 726 na vozbu pracovních vlaků, ačkoliv mnohdy starší řada 720 (včetně novější, ale po technické stránce obdobné řady 721) vesele na pracovních vlacích jezdí a pokud se u nich pořeší ETCS, tak řady 720 a 721 v… Číst vice »

M 474 003

Jako případný cestující bych chtěl vidět revizní zprávu z prohlídky stabilního hasícího zařízení.

M 474 003

Na ilustračním obrázku není vůz z roku 1959. Motory z Hořovic se dávaly i do vozů s nízkou střechou?

Happy

Ano i do 1. a 2. serie. Dodnes existuje např 831043 v majetku ČD

Happy

Je to 830056 KŽC z roku 1952, tj 2.serie. Neni to loďák. KŽC má myslím loďáky tedy 831 pouze třetí serie.

Jaaa

Mimochodem moc nechápu, proč se teda zrušilo Severní nástupiště a modernizoval Zličín. Když nostalgie, tak snad se vším všudy, ne? 😛

aaabbb

Autorovi článku se to líbit nebude, ale já i když KŽC a priori nemám rád, tak Pražský motoráček považuji za produkt, který své místo a klientelu má. Cena za vlakokilometr se může zdát na první pohled vysoká, ale je potřeba dodat, že to vozidlo máte v provozu jen o víkendu, údržba asi jednoduchá a levná nebude, musíte mít i nějaké zálohy… co je špatně je to, že na to město nevypíše transparentní soutěž více jak rok dopředu, a nemusí trvat jen na Kredencích – mohlo by to být i jakékoliv jiné adekvátní historické vozidlo – Singrovka, Krokodýl, ale určitě by… Číst vice »

vasek.beroun

A už by se pomalu mohli hlásit dopravci s 810, néééé?

Igor Mauricio

Jsou v tom nějaké vazby a známosti? Nebo jak si to mám vysvětlit? Náhoda to předpokládám nebude.

Průvodce původní Aleš

Pan Šubrt tu v poledne tvrdil, že ROPID v podobných věcech nemá žádné pravomoci, že je má jen město.

qěcy

No to nemá. Ale to vůbec není podstatné. Podstatné je, co na jednáních doporučí politikům a proč. To by vyžadovalo odposlechy.

Pipkin

A kdo by to jiný mohl reálně vozit??

smasska

Nejdříve se vytvoří zadání na takové výkony, které by nemohl vozit někdo jiný 😀

jal

A kdyby to dostal někdo jiný, bylo by to v pořádku?

Každopádně je pro turismus tento počin OK.

VTT

Ne, že bych se chtěl tohoto způsobu financování provozu (spíš tedy „provozu“) zastávat, ale ten motoráček tu asi není primárně pro turisty, co si přijeli prohlédnout Prahu, ale spíš pro Pražáky, co hledají nějakou zábavu na víkend.
Třeba můj kolega si cestu tím motoráčkem chválil, jel se projet s celou rodinou a všem se to líbilo. Stejně, jako o jiné víkendy jdou do (taky městem subvencované) ZOO a nebo jedou na výlet jinam.

Pipkin

Souhlas. Soutěžme! Ale kdo se reálně přihlásí? RC těžko, ČD už tuplem ne, RJ leda s hektorem, ARR max 628, což postrádá smysl…Takže co zbývá?

Pipkin

OK, ale pak se to bude vztahovat i na další turistické linky. Cyklosráček, Brdy atd.
A co třeba v UK? Linka do Zubrnic? Zde by se musel soutěžit úsek UL – Březno a dál je to ve vlastnictví spolku. Nebo Doupov, Kozina atd. Zde soutěžit ZDO kraj nechce, takže zbývají T-linky a na ty se zpravidla může přihlásit RC a nebo zmíněné Kžc.
Nicméně v případě té Prahy, tam evidentně město chce atrakci v podobě 830, nikoliv běžný provoz.

Pipkin

Ta ano, ale ten zbytek co tam mám???

MartinS.

T-linka na Moldavu je linkou, která turisty „z údolí“ vyveze za zážitky do hor. V případě PM to sice také jede z údolí Vltavy na kopec, to bychom se asi shodli, ale nemyslím si, že procházka po Řepích nebo Zličíně je ten zážitek, kvůli kterému je linka využívána. Zážitkem je samotná jízda v historickém motoráčku. Jasně, může tam jezdit co hodinu šukafon, ale tím se na S65 dá svézt kdykoliv ve všední dny a ob hodinu o víkendu. To zrovna výjimečný zážitek na Semmeringu není.

Pipkin

Obdobně by mohl Puta přestat dotovat Semeckyho parní vlaky v Turnově.

MartinS.

Rozdíl je 30 Kč/km. Ale v cenách 2022 (Liberecký kraj) a 2024 (Praha).
Za 9 jízd parních a motorových vlaků Českým rájem na vzdálenost 80 km dal Liberecký kraj v roce 2022 200 tis. Kč, tedy 278 Kč na km za uznávání denní jízdenky IDOL a 50% slevu pro držitele OpusCard.
V Praze je za 308 Kč/km standardní jízdné 40 Kč a držitelé jednodenních a předplacených jízdenek jezdí zdarma.

MartinS.

Tak na dotování letecké dopravy jsou u nás jiné kraje než Praha. A stejná logika to opravdu není. Stejná logika je linka 23.

qěcy

Nebylo.

Pipkin

Aha, takže ono jde o kžc, nikoliv o vykony a o lidi? Tzn třeba by kzc raději vozilo Blatnou než Zličín, kde je nutno ze všech sil držet umírající 830. Tzn proč se tohle nesoutezi?

Pipkin

Na cyklovlak do Blatný poměrně drahá záležitost. Dle této teorie i Rakovnicky R a Brtnicky R má vozit jednotka? A co cyklosraček? Já pointu chápu, že vám jde o tu 830 kžc, ale je to stejný výkon jako výše popsané nebo jako zubrnicka t-linka. Ovšem nikdo jiný není tu 830 schopen zajistit. Na druhou stranu Haase znáte, před lety jste ho vynasel jako stínového ředitele, tak co vám brání se zeptat? Tedy pokud ještě žije, poslední roky jeho hvězda nějak pohasla.

PvvS

A přesně pro takovýhle případy by měly být soutěže na všechny zakázky…

MartinS.

Tak ona to soutěž na cenu vlastně bude, ale kdyby se to soutěžilo podle ZZVZ, těžko by se do zadávací dokumentace psalo, že tam má jezdit kredenc. To by totiž mohlo být diskriminační. Takže by se to muselo nějak popsat, aby se do toho vešla i jiná vozidla (a že jich zase tolik na výběr není). Ale u těch by zase mohly být jen těžko porovnatelné náklady. V tomhle případě těch možných dopravců fakt není tolik.

Petr Jetelina

Šotoušit se musí, i kdyby na chleba nebylo. Pražská pokladna je bezedná.

Uuu

Tyhle ty šoto jizdy historickými vozidly si mají platit lidi kteří to chcou a vyhledávají, rozhodně by to nemělo být financováno z veřejného rozpočtu, tzn. peněz daňových poplatníků.

kopeček

Kravina

Lapil Z.

Srovnatelnou úvahou byste dospěl k tomu, že třeba Pražský hrad (nebo Karlštejn nebo cokoliv) by neměl být financován z veřejných rozpočtů.
Co horsiho – KAŽDÁ veřejná doprava v našich krajích je spolufinancování z veřejných rozpočtů včetně EU. Snad kromě několika vlaku z Prahy do Ostravy a do Brna.

Kubrt

Co má společného Karlštejn a Pražský motoráček?
Karlštejn je kulturní památka, jízda motoráčku je lidová zábava, dejme tomu podpora turistiky, aktivní trávení volného času. Pokud srovnávat s Karlštejnem, tak památkou je ten vůz samotný. Podpora Pražského motoráčku jistě nějakou mírou přispěje k zachování toho vozu (pokud za jízdy nevzplane), ale s podporou kulturních památek bych tyhle jízdy nesrovnával.

MartinS.

Místo T2, T3, T3SU, T3SUCS, T3M, K2, T6A5 by se na linku 23 dala také nasadit T3R.PLF (to je vlastně obdoba Regionovy ve vztahu k 810, 820, 830 nebo M131.1). Jen by to nebylo tak zajímavé.
btw: jestli je to veřejná doprava nebo šotoprovoz nehraje z hlediska financí žádný rozdíl… vždy to jde z provozního rozpočtu HMP, jenom z jiné kapitoly, a to, že to organizuje Ropid a ne třeba Muzeum hl. m. Prahy bude asi tím, že Ropid má se zajištěním železniční dopravy z městských příspěvkových organizaci asi největší zkušenosti.

Uuu

Milý pane, pokud se má financovat VHD z veřejného rozpočtu, je žádoucí aby za vynaložené peníze cestující dostali komfort a ne starý šrot, tohle je v 21.století do nebe volající. Tohle může jezdit jako historický spoj KŽC který si klientela řádně zaplatí. Nikoliv takhle.

sklenář

Dalčí superdžob pro Augustu. Naivně jsem předpokládal, že nevpověditelný Mochov byl poslední lukrativní dárek pro něho.

Honza R.

IMO je Pražský motoráček v rámci Prahy železniční obdobou tramvajové linky 23. Tu také spolufinancuje město, jezdí v rámci běžných linek a za běžnou cenu jízdenek. Akorát že tramvaje a personál na linku 23 má k dispozici dopravce, který provozuje všechny ostatní tramvajové linky v Praze, a tramvajové linky v Praze se nesoutěží, takže pokrytí nákladů je součástí rozpočtu DPP a není na to třeba vyhlašovat žádnou soutěž.

Lukáš F.

Možná taky udržovat v provozu tramvaje pro linku 23 není ve srovnání se soudobými tramvajemi o tolik dražší, než jak je drahý provoz kredence oproti 810/814.

Leinad

Než se toho chytly a začaly jezdit i stroje, které v Praze nebyly v pravidelném provozu (K2) a starší (T2, T1) tak byla linka 23 hlavně legalizace překračování max stáří vozidla.

smasska

Na lince 23 jezdí mladší vozidl než mnohé provozní T3R.P, co tam máte dál? Tím tu linku neobhajuji.

Leinad

T3RP standartem kvality stáří vozidel prochází narozdíl od T3SUCS, protože věk se počítá od rekonstrukce. :/
Když za covidu kvůli vypravení vyjely Střešovické vozy i na jiné linky, bylo to proti smlouvě

smasska

Prorezavění karoserie se však od rekonstrukce nepočítá 🙂

JiVe

Jak to mají vlastně KŽC s Rakovnickým rychlíkem, který jezdil Praha – Kralovice pravidelně jako kompenzace nasmlouvaných kilometrů z nějaké linky v Praze (Mochov?)? Protože nyní bude jezdit jen pár termínů. To už ta nevýhodná smlouva skončila?

MilanSima

Letos bude jezdit Rakovnický rychlík a nově i Kralovický rychlík. Ten Rakovnický bude jezdit ve stejné termíny jako loni, jen bude končit v Rakovníku. Kralovický rychlík bude jezdit až do Kralovic, ale třeba v úseku Beroun-Rakovník bude všechno projíždět a vyjede párkrát do roka.

JiVe

Jo už to vidím v jízdním řádu na jejich strankach. Rakovnický rychlik od března do října Praha – Rakovník, přes prázdniny vloženo kolečko Rakovník – Beroun navíc a plus 5 pátků jako Kralovický rychlík Praha – Kralovice a zpět.

Petr Jetelina

Pěknej tunel na peníze.

MartinS.

To popolední kolečko Rakovnického rychlíku mezi Rakovníkem a Berounem kolem Křivoklátu může ještě dávat nějaký turistický smysl, ale ty náhodné výstřely Kralovického rychlíku mi smysl nedávají žádný (kromě čtvrtka 5/12 – to bude mikulášská jízda). Z Prahy to pojede v pátek příliš brzo (14.31 – hlavní, 14.50 – Smíchov), aby se to dalo využít k cestě na víkend a proč jen 4x ročně? V Kralovicích to postojí 80 minut kolem šesté, takže i na Mariánskou Týnici pozdě. A kdo by tím jel v pátek večer do Prahy s příjezdem po 21.30 si už vůbec neumím představit. Při jízdách v červnu… Číst vice »

libor

a co Mladotický express? taky bude jezdit? :)) Hlášení: „Praha Smíchov, příští stanice – Mladotice“ 🙂

MilanSima

Tak pokud by KŽC zařídil mezi Kralovicemi a Mladoticem NAD, asi by to šlo 😊.

Obnoveni Zastavek

V minulé diskuzi byla zminena zajimava petice tykajici se prazskeho semmeringu za obnovení některých zastávek, např.

https://e-petice.cz/petitions/obnoveni-vlakove-zastavky-praha-konvarka.html

Obnovení zastávek na semmeringu je v plánech IPR a prospektu mestska zeleznice, nicmene na dotaz SZDC avizovala ze jejich obnoveni neplanuje.

pamětník

SŽ z principu „neplánuje“ nic, o co by mohli mít zájem (současní i případní další) cestující: vždyť i ty „nové“ zastávky zřízené při západním okraji Prahy před už cca 15 roky vznikly jen díky tlaku ROPIDu a zúčastněných obcí v souvislosti s tehdejší velikou novou obytnou výstavbou, a neklame-li mě paměť, tak ani jejich budování nefinancovala tehdejší SŽDC. A právě už tenkrát bylo v návrhu i zřízení několika dalších zastávek na „semmeringu“ (ať už zcela nových či staronových), ale k realizaci tehdy už nedošlo (nejspíš právě kvůli problémům s financováním), a vše zůstalo zatím stále jen nenaplněnou vizí, ačkoli „semmering“… Číst vice »

M 262

M 262 v pravidelném provozu je unikát a měl by být zachován. Bohužel je zde minimální propagace, podobně jako Bardotka by jistě přitáhl i zájemce z okolních států kterých je v Praze dost.
Jde především o zážitek, propagaci regionu i samotné železniční dopravy.

Igor Mauricio

Za dotace? No nevím….

Lapil Z.

Za dotace je kdejaký zámek, cyklostezka, koupaliště, autobus, tramvaj… Takže zrovna těch pár vláčků nic neřeší.

jal

Tak nějak. Za dotace se sice provozuje to vámi vyjmenované, ale na to se nabalí plno dalších nedotovaných věcí, které by jinak nefungovaly.
A z jejich výběru daní se může dotovat opravy zpětně té cyklostezky.
Na nich je to obzvlášť vidět. Tam, kde nic nebylo, vznikly hospůdky atd a ty dávají práci, aspoň sezónní, pár lidem a vydělávají.
Je snad lepší nedělat nic, jen nadávat, ale hlavně, že nebyla dotace na cyklostezku?

xyz

Propagace vedoucí k masivnějšímu nárůstu počtu cestujících by paradoxně mohla vést k tomu, že ne všichni by se do motoráčku vešli.

Leinad

Což by mohlo vést k tomu, že by bylo politicky průchodnější zvýšit jízdné. A nechat S65 v závazku po hodině(i to je na MHD až příliš)

Jaaa

A proč tam teda nejezdí rovnou pára? To by byla teprve nostalgie…

Michal82

Pára vpřed

Honza R.

Kolik by stál provoz páry? A kolik parních mašin je schopno dlouhodobě pravidelného víkendového provozu?

Lukáš F.

To je jen otázka peněz, stejně jako u toho kredence.

Honza R.

Obávám se, že udržovat trvale provozní kredenc je zcela jiný level než udržovat trvale provozní páru. Nejen finančně, ale i potřebnými technologiemi a know-how.

Lukáš F.

Technologie i know-how se získat dají – jde jen o to, jestli to někdo zaplatí.

qěcy

Protože páru má jenom někdo.

PvvS

Ti „praví nostalgici“ asi nemaj páru..

Lapil Z.

Protože je dražší? Protože požár? Protože saze a prach? Doplňování vody?

Jaaa

No a? Když už na to jsou peníze…

Pára by jistě přitáhla řádově víc turistů, než kredenc.

A že to nejde ujezdit? Šlo to v roce 1944, proč by nemělo jít dnes?

Fsp

Plakáty nás informují: „Přiď pracovat k dráze, pakliže ti vyhovují rychlost, šmír a saze.“

Mengo

Ptam se asi blbe ale ten motorak jezdi pravidelnou linku ktera obsluhuje bezne cestujici? Vubec jsem netusil ze v Praze neco takoveho jezdi. 😯

Michal Dvořák

Ano

Honza R.

Je to něco na způsob T linek v Ústeckém kraji. Díky spolufinancování městem/krajem to jezdí jako součást integrované dopravy a je to pro cestující mnohem levnější než nostalgické vlaky na komerční riziko.

T448

No především by bylo zajímavé porovnat počty cestujících jedoucích o víkendu:
a) klasickými spoji ČD vedenými řadou 810 jedoucími až do Hostivice
b) historickými spoji KŽC vedenými řadou 831 jen na Zličín.

Co jsem osobně zažil, tak vždy jelo v a) mnohem více lidí. Tak si kladu otázku, zda (když už je teda nutné po semmeringu v tomto rozsahu jezdit) není lepší objednat a) v hodinovém taktu, než kombinovat po dvou hodinách a) a b)…

smasska

Samozřejmě že je, dokonce se tím zefektivní proběhy jinak vedle stojících vozidel z běžné smlouvy…

Jakub P

Já bych byl určitě pro a), ideálně s brzkým upgradem na něco modernějšího než 810.

Možno doplnit 1-2 historickými spoji KŽC mimo takt, např. v okruhu přes Hostivici, Rudnou a Prokopák. S daleko lepší propagací a klidně zvláštním jízdným

Tím by se zlepšila jak dopravní obslužnost, tak nostalgie. Ten stávající kočkopes má dost mizernej poměr cena/výkon.

Lapil Z.

Máte dost vozidel? I na zálohy? A taky nezapomínejte, že jsou to babičky a nemusí být schopné takový kolotoč zvládnout.

MartinS.

Ty spoje jedoucí ze Smíchova do Hostivice pokračují přes západní část Hostivice a Chýni do Rudné, to může počet cestujících ovlivnit. Ale v hodinovém taktu dvěma vozidly celou trasu Smíchov – Rudná nevyjezdíte, nemluvě o tom, že motoráček jezdí z hlavního.

smasska

Dnes tam v pracovní dny jezdí 3-4 vozidla, o víkendu místo jednoho z nich (které tedy stojí), jezdí KŽC. Efektivita je sprosté slovo.

MartinS.

Máte pravdu. Myslel jsem, že víkend je na dva šukafony a ono na ten hodinový takt mezi Zličínem a Hostivicí jsou potřeba tři. A to se z S65 navíc kvůli dvojité úvrati na Smíchově a zkrácení z hlavního na Smíchov stala naprosto nekonkurenceschopná linka. Kde jsou ty časy s odjezdy X:51 (myslím, že v jednom GVD i X:53) z hlavního a příjezdem (X+1):19 na Zličín. To byla S65 o 10 minut rychlejší než tramvaj 9.

Kuba2

Tak existuje i varianta c) – jezdit 831 až do Hostivic místo těch pendlů, případně až do Rudné, ale to by spolu Praha a Středočeský kraj musely mluvit. Letos jsou aspoň na Zličíně přípoje, ale je to za cenu křižování na Žvahově a tedy prodloužení celkové jízdní doby.

Bram

To jsou s prominutím takové nesmysly, neb s Pražským motoráčkem se vozí nejen výletníci jdoucí na procházku do okolí trati, ale i lidé, kteří se jen chtějí povozit historickým vozidlem a ti se rekonstruovanou 810 Českých drah zájem vozit nemají. Takže dle mého pozorování je to přesně naopak, než se nám tu snaží průmyslová bangle namluvit. A to se občas o víkendu svezu i linkou S65 jako cestující. A těch cestujících mezi Zličínem a Hostivicemi jezdí o víkendu málo, párkrát se mi stalo, že jsem hrál se strojvedoucím linky S65 početně vyrovnaný zápas. Ale to už je jiný problém linky… Číst vice »

Pipkin

1) provoz těchto vozů něco stojí, ND docházejí a víceméně 830, 831 nechce nikdo opravovat, takže je na dopravci jak se snaží vozy udržet.
2) jaký jiný dopravce má 830,831,
3) ČD tedy vyloučeno, logicky když má 1 vůz a zbytek jsou šroty.
Takže o čem je řeč??? Zde moc na výběr není.

Bram

Samozřejmě, že na výběr prakticky není (chce to mít alespoň dvě provozní dvaašedesátky) a na to mají ti, kterým je Pražský motoráček trnem v oku, jediný argument a tím je tuto linku zrušit. Přičemž dosáhnou akorát toho, že se tu vlakem bude vozit lidí méně. Za sebe bych si přál větší propagaci tohoto vlaku že strany objednatele, protože stále se vlaku vyskytují lidé, kteří jsou historickým vozidlem na pravidelném vlaku překvapeni.

Ares

Tak to jsou slušné šoto orgie.

Pražan

Hlavně od té správné firmy. Nevypověditelný Mochov, přímé zadání Masna-Čakovice, pozdní vyjednávání o této lince. Transparentnost sama

MilanSima

Pokud chce magistrát udržet motoráček za účelem turistických potřeb, zajimalo by mě, jakou tomu v tom případě on, popř KŽC dělá velkou reklamu. Abych např já jako turista, který přijede do Prahy ze zahraničí, se dozvěděl, že je tu možnost se svést historickým motoráčkem.

Honza R.

Kolik máte v Praze turistických atrakcí (spolu)financovaných městem a na kolik z nich vidíte reklamu? Totéž v zahraničí. Navíc turistické atrakce jsou nejen pro zahraniční turisty, ale i pro domácí, včetně těch místních, Praha je velká.

MilanSima

Nevím, jen se ptám. Jestli to nějakou propagaci má, když to tedy magistrát chce udrzet pro „výletníky“. A toho zahraničního turistu jsem dal jen jako příklad.

ArF

Ony podobné aktivity KŽC (např. Podřipsky motoráček a další) jsou celkem dobrá dojná kráva státních peněz. Toto může zadotovat město 1x za rok, třeba na den železnice, ale udělat z toho pravidlo?
Padly v diskusi slova o tom, že podobné stroje mají různé spolky, ale bohužel mají mnohem těžší pozici, když chtějí vypravit zvláštní vlak, tak se s jízdenkou nedostanou pod 200 Kč a nikdo jim to nechce dát, když se může svézt tímto produktem skoro zadarmo…

libcha

Já historickému motoráku docela fandím, a klidně by v něm mohl být příplatek k tarifu PID pár desetikorun. Ale v „rozstřelu“ bych se neomezoval na řadu 831 ani na Kredence, jen ať spolky nabídnou jiné zajímavé motoráky, úplně ideálně kdyby mohly nasazení střídat a zpestřit.

Bram

Jiný zajímavý motorák je v podstatě jen M131.1, když nebudeme počítat M286.0 a 1., které by lidé považovali ještě za příliš moderní, přičemž sám za sebe mohu říci, že bych s M131.1 jako strojvedoucí nechtěl jezdit na Pražském motoráčku častěji než jednou za měsíc. Jízda s M131.1 je jednak docela fyzicky náročná a ještě se to musí umět. Takže v případě nasazení M131.1 by vyvstal jednak nedostatek strojvedoucích už na začátku a ještě by se prohluboval, protože by se strojvedoucím tyto směny příliš často (každý víkend včetně svátků po celý rok) moc nelíbily a nechtěli by na nich jezdit. To… Číst vice »

Vojtěch Suchan

Zrovna k téhle části Prahy patří víc 820, než jakákoliv jiná řada.

Bram

To vůbec není pravda, zrovna 820 tu moc nejezdila, když nepočítám dobu okolo roku 2000, kdy tu měly závěr pravidelného provozu. Krom toho netrpěly bůh ví jakou spolehlivostí a kolik je jich provozních dnes a který majitel by s nimi takové výkony celoročně jezdit?!?

Lukáš F.

Podle mě by tam ČD mohly jezdit s 854.021 nebo 027, to jsou ty, které mají původní interiér a lámací dveře. Je to z roku 1968, oproti 1959 to není zase takový rozdíl.

Bram

Jenže lidé se těší právě na něco, co vypadá jako z dob první republiky, což splňují jen dvaašedesátka a Hurvínek. Ostatní řady, tedy 820, 850, 851 a ty dvě 854 s původním interiérem jsou na pohled stále moc nové. Cestující se těší na prvorepublikový exteriér a interiér, tedy na ty blikající žárovky a okna stahovaná klikou. Může se to komukoliv nelíbit, ale takhle to prostě je a splňuje to jen Hurvínek a dvaašedesátka, byť jde až o poválečné stroje.

Lukáš F.

To mi upřímně přijde jako nesmysl. Pokud je někdo takový fajnšmekr, že chce jet vozidlem jak z první republiky, ať si zaplatí odpovídající cenu jízdenky. Na autobusových dnech PID se platí za svezení autobusy z 80. let, a vlak z 50. let má být v rámci tarifu?

Josef Kamiš

Přirovnání k vozidlům z první republiky je hodně mimo mísu.

Kubrt

Je to naprosto „do mísy“. Ty dvě zmiňované řady se sice začaly vyrábět pár let po válce, ale od předválečných motoráků se ničím převratným neliší.

vjkm

Nejmodernější na tom je asi konstrukce podvozků.

Josef Kamiš

Pár let po válce… druhá série 9 let po válce, třetí série 13-15 let po válce. Málo platné to opravdu nezní prvorepublikově a je to mimo mísu.

Bohumil Pokorný

Z pohledu běžného cestujícího se motorové vozy M 131.1 a M 262.0 (po výměně motoru M 262.1), vyráběné od konce 40. let do druhé poloviny 50. let opravdu téměř v ničem neliší od svých předchůdců z konce 30. let (srovnej vzhled skříně a interiéru např. s vozy M 130.4 a M 273.0). Je to vývojové pokračování u stejných výrobců se stejnou koncepcí, liší se pouze modernějším pohonem a pojezdovou částí, ale to je cestujícím téměř kompletně skryto. Celková atmosféra je tam stejná.

Bram

Přesně tak to je a tedy jak Hurvínek, tak dvaašedesátka slouží k navození atmosféry prvorepublikového cestování, ač nejnovější z těchto vozidel vznikly až hodně dlouho po druhé světové válce. Tyto stroje se to dost často používaly i ve filmech či seriálech z období první republiky, například Hurvínek si zahrál i v Panoptiku města pražského. Jenže tehdy nic z prvorepublikových strojů už nebylo provozní a až snad Tmavomodrý svět se pyšnil věžákem, ač tam původně měl hrát pro jednoduchost též Hurvínek. Filmařům to bylo jedno a divákům by to bylo jedno z 99,99 procent nejspíš také :-).

VTT

Pro běžného cestujícího je ale dost velký rozdíl mezi hurvínkem a 830. Hurvínek tu prvorepublikovou atmosféru jasně má, díky dřevěným sedadlům, otevřenému stanovišti strojvedoucího a smradu nafty. Na 830 je prvorepublikové jen to stahování oken klikou, ale jinak je to z pohledu cestujícího taky „moderní“ vozidlo.

Bram

Pohádky ovčí babičky od jedince, který řado 830 nejspíš nikdy nejel :-).

VTT

Síš od člověka, co si matně pamatuje z pravidelného provozu i ty hurvajze 🙂

Bram

Přičemž já jsem ten, kdo s těmi Hurvínky jezdí dodnes, milý pohádkáři :-).

Josef Kamiš

„Liší se pouze modernějším pohonem a pojezdovou částí“ a jsme u toho. Jinak bychom stejnou rétorikou mohli zmiňovat třeba Štokra jako prvorepublikovou lokomotivu. Byla sice vyrobena po válce, ale až na pár změn od prvorepublikových lokomotiv se nic moc významného nastalo, čili je to také zástupce parní trakce první republiky. Jinak jasně co je cestujícím skryto víme, co ovšem cestující vidí jako první oproti 131? Jsou to snad dřevěné lavice coby poznávací znamení drtivé většiny vozového parku první republiky?

jal

Přesně tak, lidi to nerozlišují.

Chtějí historii a ta se jim nabízí.
Na zámku jim také může průvodce namluvit co chce a 90% to nepozná.
A nakonec hodí mince do něčeho, aby byl zdravý, milovaný atd a… je spokojený a
…kastelán má na pivo.:-)

Tom

„V Česku mají tento vůz aktuálně jen České dráhy ve svém centru historických vozidel v Lužné a brněnský Klub přátel kolejových vozidel. Vozy 830 má více dopravců“
Tohle je co za blábol?

libor

asi tam popisují situaci, kdo má 831 a pak 830

Bohumil Pokorný

První věta je v rozporu s větou druhou.

libor

je třeba na to nahlížet jako na článek, první věta je o 831, druhá věta je o 830….

Bohumil Pokorný

No tak pokud to berete tak, že stejný typ vozu s původním motorem a s novějším motorem je z pohledu cestujícího něco jiného, tak samozřejmě ano. Ale to opravdu v té smlouvě mezi Prahou a KŽC je výslovně uvedeno, že na linku musí být nasazován pouze vůz s vyměněným motorem? Jinak jiné kraje (např. Pardubický nebo Liberecký) objednávají nebo mají v úmyslu objednávat mnohem dražší parní vlaky na delších linkách a považují to za přínos turistice. Jiné kraje zase dotují různé jiné akce a samozřejmě i megalomanská parkoviště využívaná při těchto akcích. Nebo třeba letiště. A nikdo se tomu nediví,… Číst vice »

michal.s

Nic proti historii, nicméně ten kredenc by rozhodně Ropid řešit neměl a financovat už vůbec ne.

Kubrt

Mě to taky nepřipadá jako účelné využití peněz, ale pokud je to vůle zastupitelstva takhle se svěřenými prostředky nakládat, je to už jen věc voličů.

Huh

Pokud je v tom zainteresován Ken Vodrážka, tak už nemám dále slov…

qěcy

Která partaj bude jasně proti?

Kubrt

Nevím. Nejsem Pražák – kdo se dneska v pražském komunálu nejvíc zaštiťuje rozpočtovou odpovědností? Celé je to v rámci rozpočtu marginálie, která nevstoupí do volebního boje. To si uvědomuju. Nicméně máme demokracii, zastupitelstvo rozhodne, a o jeho složení rozhodují voliči. Nic lepšího zatím nikdo nevymyslel.

Ondřej

Naopak, historii je třeba dotovat, nikoliv lítáčky za 10 korun za den…

Y.K.

ROPID nedělá ani jedno z toho. Je to účelová organizace, co má za přidělené peníze zajistit co nejlepší obslužnost. Péče o historii není v jeho kompetenci.

smasska

Škoda, že proto jako odborná organizace toto politikům naopak pomáhá realizovat. Samozřejmě, rozhodnutí je vždy politické, ale odborná úroveň by měla poskytovat relevantní podklady.

Martin Šubrt

Relevantním podkladem byla možnost zrušení provozu linky. A ta byla zamítnutá. Jakoukoliv linku neobjednává ROPID, objednává jí město, tj. zastupitelé rozhodnou, zda ji chtějí nebo ne. Stejně jako rozhodnou, jestli metro pojede častěji, tramvaje méně a autobusy třeba vůbec. Také město rozhodne, jaká bude cena jízdného, jaká kategorie bude mít jak velkou slevu, jaké jízdenky budou levnější či dražší. A podklady mohou být třeba úplně opačné, doporučovat něco jiného.

qěcy

Ale ROPID politikum zcela jasně vysvětlí, kdo je nejlepší dodavatel.

Martin Šubrt

Politikům to vysvětlí nejnižší zaslaná nabídka za službu, kterou politici chtějí.

qěcy

A zveřejníte to? A tu Mochovskou vysvětlíte jak?

qěcy

A to opravdu bude? Že třeba Čakovice jezdí bez vysotěžení. Jaký byl postoj ROPIDu k tomu, že se tato linka nesoutěžila? Co ROPID řekl politikům?

smasska

A byly opačné? Doporučovaly jim to? Uváděly, že díky trasám PM jsou ovlivňovány přes přípoje i trasy na 173? Že za to Praha platí dvakrát? Že současný model není jediný možný? Tak si totiž představuji relevantní podklady od organizátora.

qěcy

Ropid je organizace, která především za nic nemůže, všechno svede na politiky. Ropid odpovědnost nenese, ale všechno zařizuje. Je to našeptávač. Ten Mochov je jasnej.

MartinS.

Co má Ropid společného s Mochovem? Nespadá Mochov pod IDSK?

Martin Šubrt

Přemýšlím, jak by mohl ROPID ovlivnit provoz do Mochova, když slouží jako organizace pro Prahu, s drobnými historickými přesahy v autobusech za hranici, ale určitě ne vlaky? Do Mochova se jezdilo od roku 2018 do 2021 a od roku 2017 má Středočeský kraj svou organizaci IDSK. Navíc zahájení i ukončení provozu musel schválit Středočeský kraj.

qěcy

Mne zajímá, jestli ten Mochov dokážete vysvětlit jako Martin Šubrt.

jal

Takže do např. o JHMD by se kraj a obce vůbec neměly zajímat?

Ondřej

Dobrá zpráva. Motorák je plný většinou minimálně z 50%. Jsou z něj nadšení děti i pamětníci.
Já bych jen linku protáhl až do Hostivice, případně zvážil i jednu okružní jízdu přes Prokopské údolí…
A ne všude je potřeba přepočítat vše na peníze, jak asi vadí autorovi článku, když to dal do nadpisu…

libor

pokud je to takové fajn muzeum na kolejích a taková fajn naplněnost, jistě si dokáže na sebe vydělat i bez dotace 😉 Dokázal bych představit jednorázovou dotaci , ale ne dotovat km jízdy….

Ondřej

Dotace na muzea nebo divadla byste také zrušil?

libor

proto píši, že jistou dotaci ano, ale nedotovat to od jízdy za 1km, ještě za takovou dost šílenou částku

xyz

Ale Hl. m. Prahy to taky dotuje „za rok“: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/33322635/Dodatek%2012%20KZC%20Prazsky%20motoracek.pdf?backlink=nz9fy

„Hodnota bez DPH:6 398 953,95 CZK“

Y.K.

ROPID není od toho, aby kohokoliv dotoval, vůbec to není v jeho pravomoci. ROPID má zajišťovat obslužnost dopravní jako nejlepší hospodáře. Bez nostalgie, bez ničeho, za přidělené peníze udělat co nejvíce dopravy.

Dotovat může ministerstvo dopravy nebo HLMP, když to uzná za přínosné.

Martin Šubrt

Samozřejmě, že dotuje HMP, protože to uznalo za přínosné. Současně HMP rozhoduje o dopravní obslužnosti, protože objednává a platí všechny spoje. ROPID je zřízen proto, aby na tato rozhodnutí připravil smlouvy, získal dopravce, kontroloval, jestli odjeli to, co bylo objednáno a zařídil, aby jim peníze města odešly. Také aby spočítal tržby, navrhl jejich dělení podle objednaných kilometrů atd. ROPID v Praze a IDSK v regionu v zásadně nemají pravomoc cokoli rozhodovat, jsou to organizace, které vykovávají vůli objednatelů HMP a Středočeského kraje.

MartinS.

Protože HMP zřizuje Ropid, aby mu mj. sledoval, kdy jaká smlouva končí a o čem je třeba rozhodnout. A protože to Ropid sleduje, předložil 3 logické návrhy dalšího postupu a ZHMP rozhodlo.

Martin Šubrt

Upřesním, že hlasováním rozhodl o vyřazení varianty zrušení teprve výbor pro dopravu ZHMP. Nicméně po zaslání nabídek bude hlasovat Zastupitelstvo a to rovněž může provoz zamítnout.

qěcy

Na základě podkladů, které zpracoval kdo?

MartinS.

A kdyby to bylo 2 roky před koncem smlouvy, tak by to změnilo co? Že by si za ty 2 roky někdo další složil „v garáži“ kredenc? Myslím, že nabídka těchto vozidel je konečná s klesající tendencí (občas nějaký shoří).

MartinS.

Myslím, že to bylo popsáno v komentáři Martina Šubrta. Ropid předloží ZHMP návrh. Výbor ZHMP z něj vybere nějaké varianty. Ropid zorganizuje výběr. ZHMP rozhodne. Ropid uzavře smlouvu. Tam není žádná časová tíseň. A prostor na debaty? Ty se vedou třeba kolem železničního mostu. Vedly se i kolem Libeňského. Dlouho se vedly. Názory se různily a měnily. A výsledek? Přes jeden most už neprojedeme a druhý k tomu nemá daleko. Tohle je prostě něco, o čem rozhoduje ve své kompetenci ZHMP, tedy politická reprezentace hlavního města. ZHMP se schází každý měsíc. Několikadenní obstrukce se v něm nekonají. Rozhodnuto bude včas.… Číst vice »

qěcy

A kde jsou zápisy z neformálních rozhovorů? To, že jsou třeba i veřejné ty oficiální materiály vůbec nic neříká o tom, co si kdo s kým domlouvá tajně.

MartinS.

Když se někdo s někým domlouvá na něčem tajně, tak si o tom zápisy zpravidla nepíší. A hlavně nevím, jak to souvisí?

Martin Šubrt

Asi proto, že politická reprezentace si zřizuje organizace, aby jim připravovaly podklady k rozhodnutí. Podklady mají proto řadu variant, které může příslušná organizace preferovat nebo nepreferovat, ale politická rozhodnutí jsou bohužel zpravidla neovlivnitelná a závisí úplně na jiných věcech, než by si třeba představoval předkladatel.

qěcy

No, leze to z vás. Dáte deset variant, ale pokud jste silně soutoští, tak doporučte šotojizdy a vlakodromy, že to tak cestující chtějí, že nechtějí interval půl hodiny a podobně. A politici, vy to zsplaťte, protože si na tom nahoníte politický body.

qěcy

Vysvětlete, v čem je přínosné, že PM a Mochov bez soutěže dostal právě Augusta.

Martin Šubrt

To Vám mohu vysvětlit těžko. V roce 2010, od kdy byl PM v provozu, byla ještě jiná pravidla. Aktuálně budou oslovení všichni, kdo shodné, či podobné vozidlo mají, zašlou nabídku, z té se vybere nejlevnější a tu případně po zveřejnění může ještě někdo snížit dodatečnou nabídkou. Město si přeje, aby tento typ služby byl, tj. je potřeba se jí zabývat. Současně je nabídka nastavena tak, že třeba umožní provoz jen do doby ETCS, aby byly náklady nižší. Pokud jde o Mochov, rovněž nemohu sloužit. Mochov se nachází ve Středočeském kraji, tj. Středočeský kraj tam musel provoz v roce 2018 schválit… Číst vice »

qěcy

Možná by bylo dobré zkontrolovat technický stav provozovaných historických vozidel.

qěcy

Váš osobní názor na případ Mochov. Nejste zainteresován, tak jej, prosím, zveřejněte.

qěcy

Kecy. Protože kromě toho, co jste napsal, také vydáváte na pokyn kraje, ale možná i ze své vůle (to totiž ví jenom insajdři) doporučení, co a jak a s kým má kraj řešit, objednávat, uzavírat. Různé šotonápady, jak třeba donutit lidí jezdit vlakem, místo busem, tu byly (244) a to si teda politici nevymysleli. Tangenciální busy a busové rychlé linky přibližně v trase MO jsou až na vyjímky tabu. Všechny cestující nutítejezdit přes centrum. Vzduchovoziče vyžírají kapacitu frshy. SŽ si to nechá líbit a město to platí. Protože ROPID o tom politiky přesvědčil. O tom, že je účelné a prý… Číst vice »

Fsp

Je to taková hloupá, plytká diskuze, kde na to vezmeme…

den

podle autora je špatně vždy když peníze nejdou těm správným dopravcům 😀

MartinS.

Autor má tuším trvalý pobyt v Liberci, takže se svou osobou podílí na plnění rozpočtu statutárního města Liberec a Libereckého kraje.

MartinS.

Já vím, kde sídlí firma, která provozuje tento web. Ale také vím, že ta procenta daňových příjmů státu se krajům a městům rozdělují podle počtu obyvatel, takže kdyby firma provozující tento web měla sídlo v Liberci nebo třeba v Hradci Králové, na příjmech hlavního města by se to nijak neprojevilo.

qěcy

Jde o princip. Ničí kamaradšofty nechci platit z daní.

MartinS.

Dochází někde k porušení zákona? A víte o tom, že k němu dochází? Pak se obraťte na příslušné orgány. Já nechci platit z daní plno věcí, ale pokud politická reprezentace (státu, kraje, města) rozhodne, že se to platit bude, můžu jí v dalších volbách nevolit. Říká se tomu zastupitelská demokracie. Je to veskrze funkční systém, i když má svá negativa, ale který nemá?

noerf

Pokud cestující chtějí historický motorák, tak by tomu mohla odpovídat i cena jízdného. Bohužel to zapadá poslední dobou do stavu, kdy se v Praze dotuje hromadná doprava miliardami Kč, podíl tržeb z jízdného byl naposled 16 %. A zároveň nemá Praha peníze na výstavbu škol či rozvoj infrastruktury.

Y.K.

Pokud účel světí prostředky, tak to nemusí být nutně špatně (tedy udržet vysoký podíl cest MHD vůči IAD pro snesitelnost města). Jiná věc je, že do takové podpory dopravy nepatří nostalgické jízdy.

Michal M

Kolik myslíte, že stojí tramvaj 23, dny otevřených dveří, Den železnice a podobně?
Není dobře, pokud se komukoliv bagruje – ať je to Augusta s 6 miliony nebo ČD se 15 miliardami – ale na myšlence retro linky jako propagaci veřejné dopravy asi nic apriorně špatného není…

Ares

Dopravu mají propagovat hlavně nová dopravní řešení a vozidla, ne vozy našich dědečků a babiček.

Jakub P

Pro propagaci klidně i ta nostalgie, ale jako zvláštní jízdy nebo vyčleněná speciální linka. Rozhodně ne na běžný lince v taktu místo jejího obvyklýho modernějšího stroje (já vím, u této linky je ten „modernější“ spoj zpravidla
šukafon, ale ta zašlá špinavá kredenc KŽC je přesně ta vzácná výjimka, kdy je i šukafon ČD lákavější volba, když se chci jen někam dostat… A pokud tam časem bude na běžnejch spojích něco dokonce nízkopodlažního, bude to o to horší).

Y.K.

Tramvaj 23 je dost specifický případ, protože hlavně posiluje jinak dost přetíženou linku 22, takže se nedá přímo říct, že by to byla nostalgická linka i když na ní jezdí historická vozidla. Každopádně účel obslužnosti plní i přes sekundární účel.

Co se týče ceny za km, nevím jestli je stejná nebo jiná s klasickou tram linkou. Asi stejná?

Jakub P

Upřímně, moc neplní, vídám ji někdy na Malý Straně relativně prázdnou i mezi přetejkajícíma 22.

Kubrt

Taky mám pocit, že když 23 vidím, je obsazená minimálně (ale nijak systematicky jí nesleduju).

smasska

A víte o tom, že místo jízd toho motoráčku vedle stojí vozy, které by na běžném oběhu měly efektivnější proběhy? To je ještě další level tohoto motoráčku, že to vlastně nahrazuje běžné spoje, které akorát místo těch tras stojí.

jal

No jo, vedle stojí vozy – vlastně by to mohl jezdit hektor s jedním lehátkáčem, historicky to taky vypadá a ještě by to vozil správný dopravce. : – )

Jakub P

Přesně tak, „neviditelná“ podpora IAD stojí Prahu na ujetej km jednoho člověka ještě výrazně víc.

Na druhou stranu škoda, že ten podíl MHD si město uměle honí i na úkor bezmotorový dopravy (tím, jak je k ní nepřátelský), ta může být pro město ještě výrazně levnější, nebo i výdělečná.

Ale to by Praha musela mít rozumně nastavený priority jednotlivých dorpavních prostředků. Zatím má tu pyramidu bohužel úplně vzhůru nohama a ti na Prahu nejprogresivnější politici občas opatrně nadhodí, jestli by se nedaly prohodit ty dvě parta s nejvyšší prioritou.

noerf

Máte pocit pokud jedete po Praze, že ubývá aut?

Tomariero

Praze visí na účtech přes 100 mld, tzn peněz má zatím ještě dost, samozřejmě metro a případný městský okruh to řádně provětrají.

Martin Šubrt

A v rámci P+ má rozpracované projekty za 400 miliard, přičemž jen MHD na dalších 10 let bude na provozu stát dalších 350 miliard…

noerf

Jenže je v plánu metro D, metro O, městský okruh a teoreticky by Praha mohla spolufinancovat přidání kolejí pro městské a příměstské vlaky, aby se neustále neodebírala kapacita pro nákladní vlaky.

VTT

Metro O není v žádném plánu, to je přeci jen malůvka na mapě. A ještě dlouho to tak zůstane.

Hýkus se fíbe

Motáte 5tý přez 9tý.
Jediný co k tomu říct je, že touhle logikou za chvíli budou lidi jezdit parníma mašinama.