308 Kč za kilometr s vozem z roku 1959. Kredenc má dál po Pražském Semmeringu jezdit, míní zastupitelé
Motorový vůz 831 na trase Pražského Semmeringu. Foto: KŽC
Praha chce na trase Pražského motoráčku zachovat stejný typ vozu, ukončení provozu retrolinky zastupitelé odmítli.
No hlavně že podstatně levněješí autobus s Euro6 je fuj…
Kolik Augusta nasypal ? Tohle je tak průhledný…
Pokud toto bude pravda, pak už nesmí být jakékoliv debaty o „nutnosti“ zdražovat VHD. Pokud jsou kvanta peněz na takové vyhazování oknem, jsou peníze i na cokoliv jiného a není důvod zdražení. Není to morálně obhajitelné!
Ne že bych tomu fandil, ale „kvanta peněz“ – holt promluvil odborář, který by měl sedět hodně ticho v koutku a neupozorňovat na to, že v roce 2019 jeho zaměstnavatel dostal smlouvu z ruky od stejného objednatele a Středočeského kraje – a tam se opravdu jednalo o kvanta peněz.
Co s tím má společného můj zaměstnavatel? 🤔
Zítra mohu být zaměstnán u jiného.
Ale kvanta peněz, nemorálně vyhrazených oknem za motoráček, který (vzhledem k vyřčenému potenciálu může klidně jezdit na komerci) tu ale budou pořád. Sehnal nesehnal. 😉
Ale je – myslíš, že třeba Fichtelbergbahn v německu bys obhájil jako vlak v závazku? Je to kapka v moři při tom všem co se v PID protočí. Nicméně i já nesouhlasím s tím, že trvají zrovna na tomto vozidle a dělají vše proto, aby zůstal nynější provozovatel. Kdyby se to rozšířilo o nějaký další z obdobné doby a dal čas více uchazečům, tak pak proč ne, platit i za kousek historie.
Já chci taky kus historie do Berouna. Žabotlam a patra s bobinou každý víkend. Že to je blbost? To pražský motoráček taky.
Do Berouna vám jede kus historie zvaný Rakovnický rychlík. Do PID je integrován také;-)
Jo, s tím souhlasím.
Proti objednávce krytou z veřejných peněz nic nemám, ale měla by být soutěžena. To, že je vyžadován jen loďák, důvěru moc nebudí. Dobře servisovanej 12V170DR by to odjezdil taky. Nicméně souhlasím, že výběr žhavé trubky na tento výkon je asi nejlepší. I když za ty peníze by možná byl i hektor s rybákama…
A navíc jich je docela dost, pokud se to nesešrotovalo. Odebrat turbodmychadlo snad není neřešitelné.
Až na to, že motory K12V170 jsou jednak výrazně vzácnější než 12V170 a zdaleka ne všechny díly se dají navzájem používat – motory jsou dost rozdílné. Ale proč raději nenapsat nějakou kravinu, když papír a internet snese vše :-).
To chce nebýt vykulený a mít šikovné ruce. Výmluv na objektivní potíže bylo dost. Mně by vadil ten odlišný zvuk. Navíc v lodi motor neměl problémy s chlazením. O takové výjevy cestou do Jeseníku s jedním přípojným vozem, kdy se v létě v každém nádraží kropil chladič z hadice a topení šlo naplno nikdo nestojí.
To chce hlavně používat mozek a nepsat nesmysly, milý M474003 :-).
Byl si v létě na trati Hanušovice-Jeseník, když tam jezdily 831? Viděl si chladící zařízení na lodi a v kolejovém vozidle? Budeš jeden z těch chytrých, kteří zde všechno řídí, podle toho to tady vypadá.
Dobře servisovaný 12V170DR v řadě 830 je ukázkový protimluv, protože na motory 12V170DR je zoufalý nedostatek náhradních dílů (kdo si co kdy od v minulosti z vyřazovaných strojů ČD nasyslil, to má a konec), takže vozidla s tímto motorem (včetně jeho přeplňovaných verzí v řadách 850, 851, 725 a 726) si každý šetří a nikoho z majitelů třeba nenapadne poslat řady 725 a 726 na vozbu pracovních vlaků, ačkoliv mnohdy starší řada 720 (včetně novější, ale po technické stránce obdobné řady 721) vesele na pracovních vlacích jezdí a pokud se u nich pořeší ETCS, tak řady 720 a 721 v… Číst vice »
Jako případný cestující bych chtěl vidět revizní zprávu z prohlídky stabilního hasícího zařízení.
Na ilustračním obrázku není vůz z roku 1959. Motory z Hořovic se dávaly i do vozů s nízkou střechou?
Ano i do 1. a 2. serie. Dodnes existuje např 831043 v majetku ČD
Je to 830056 KŽC z roku 1952, tj 2.serie. Neni to loďák. KŽC má myslím loďáky tedy 831 pouze třetí serie.
Mimochodem moc nechápu, proč se teda zrušilo Severní nástupiště a modernizoval Zličín. Když nostalgie, tak snad se vším všudy, ne? 😛
Autorovi článku se to líbit nebude, ale já i když KŽC a priori nemám rád, tak Pražský motoráček považuji za produkt, který své místo a klientelu má. Cena za vlakokilometr se může zdát na první pohled vysoká, ale je potřeba dodat, že to vozidlo máte v provozu jen o víkendu, údržba asi jednoduchá a levná nebude, musíte mít i nějaké zálohy… co je špatně je to, že na to město nevypíše transparentní soutěž více jak rok dopředu, a nemusí trvat jen na Kredencích – mohlo by to být i jakékoliv jiné adekvátní historické vozidlo – Singrovka, Krokodýl, ale určitě by… Číst vice »
A už by se pomalu mohli hlásit dopravci s 810, néééé?
Rozhodně má svoji klientelu, ostatně když bude stát dotovat koblihy a bude je prodávat někde za 1 Kč, bude to mít také své místo a klientelu. Tohle není dopravní obslužnost, tohle je napřímo zadaný kšeft KŽC Doprava.
Jsou v tom nějaké vazby a známosti? Nebo jak si to mám vysvětlit? Náhoda to předpokládám nebude.
Nic jiného. Byznys model KŽC je poměrně jednoduchý: přesvědčit politiky, aby jim zadali výkony bez jakékoliv soutěže. Občas je někde svézt, posílit jejich pocit důležitosti. Vzhledem k tomu, jaký materiál funguje na krajské či pražské úrovni, není to tak těžké přesvědčování a jsem si jist, že to je vše v nefinanční rovině, pouze odhalení dostatečně slabých a pitomých kusů s rozhodovací pravomocí, případně šotoušů. Proč se k něčemu takovému propůjčuje Ropid, to je otázkou na ně. Čest výjimkám Petr Borecký (Stč) a Jan Sviták (LK), kteří včas tento byznys model poznali.
Pan Šubrt tu v poledne tvrdil, že ROPID v podobných věcech nemá žádné pravomoci, že je má jen město.
No to nemá. Ale to vůbec není podstatné. Podstatné je, co na jednáních doporučí politikům a proč. To by vyžadovalo odposlechy.
A kdo by to jiný mohl reálně vozit??
Nejdříve se vytvoří zadání na takové výkony, které by nemohl vozit někdo jiný 😀
A kdyby to dostal někdo jiný, bylo by to v pořádku?
Každopádně je pro turismus tento počin OK.
Ne. Tohle rozdávání bez soutěže není nikdy v pořádku.
Praha trpí vysloveně nedostatek turistů, že?
Ne, že bych se chtěl tohoto způsobu financování provozu (spíš tedy „provozu“) zastávat, ale ten motoráček tu asi není primárně pro turisty, co si přijeli prohlédnout Prahu, ale spíš pro Pražáky, co hledají nějakou zábavu na víkend.
Třeba můj kolega si cestu tím motoráčkem chválil, jel se projet s celou rodinou a všem se to líbilo. Stejně, jako o jiné víkendy jdou do (taky městem subvencované) ZOO a nebo jedou na výlet jinam.
Souhlas. Soutěžme! Ale kdo se reálně přihlásí? RC těžko, ČD už tuplem ne, RJ leda s hektorem, ARR max 628, což postrádá smysl…Takže co zbývá?
Zrušit a soutěžit normální dopravu.
OK, ale pak se to bude vztahovat i na další turistické linky. Cyklosráček, Brdy atd.
A co třeba v UK? Linka do Zubrnic? Zde by se musel soutěžit úsek UL – Březno a dál je to ve vlastnictví spolku. Nebo Doupov, Kozina atd. Zde soutěžit ZDO kraj nechce, takže zbývají T-linky a na ty se zpravidla může přihlásit RC a nebo zmíněné Kžc.
Nicméně v případě té Prahy, tam evidentně město chce atrakci v podobě 830, nikoliv běžný provoz.
T-linka na Moldavu se vysoutěžila. Co tam máte dál?
Ta ano, ale ten zbytek co tam mám???
Pardon, motáte šotobyznys KŽC s podporou cestovního ruchu v regionech. Není na co reagovat. Když si to chlapci a dáma na Ropidu dělají tak okaté, není divu, co sklízí. Ale asi je jednodušší pokutovat nesprávně umístěnou samolepky PID než řešit veřejnou dopravu.
T-linka na Moldavu je linkou, která turisty „z údolí“ vyveze za zážitky do hor. V případě PM to sice také jede z údolí Vltavy na kopec, to bychom se asi shodli, ale nemyslím si, že procházka po Řepích nebo Zličíně je ten zážitek, kvůli kterému je linka využívána. Zážitkem je samotná jízda v historickém motoráčku. Jasně, může tam jezdit co hodinu šukafon, ale tím se na S65 dá svézt kdykoliv ve všední dny a ob hodinu o víkendu. To zrovna výjimečný zážitek na Semmeringu není.
Super, tak by mohl ROPID dotovat třeba vyhlídkové lety nad Prahou. Stejná logika. Nebo jen žádný aeroklub nemá kámoše ve vedení Ropidu?
Obdobně by mohl Puta přestat dotovat Semeckyho parní vlaky v Turnově.
Dochází vám argumenty, že? Zkuste se zamyslet, jaký je rozdíl nostalgických vlaků v Libereckém kraji a Pražském motoráčku. A až najdete odvahu se podepsat, dejte vědět.
Rozdíl je 30 Kč/km. Ale v cenách 2022 (Liberecký kraj) a 2024 (Praha).
Za 9 jízd parních a motorových vlaků Českým rájem na vzdálenost 80 km dal Liberecký kraj v roce 2022 200 tis. Kč, tedy 278 Kč na km za uznávání denní jízdenky IDOL a 50% slevu pro držitele OpusCard.
V Praze je za 308 Kč/km standardní jízdné 40 Kč a držitelé jednodenních a předplacených jízdenek jezdí zdarma.
Liberecký kraj veřejně deklaroval, ze mu jde o podporu spolků v zeleznicni nostalgii. Spolku, které tuto činnost dělají x let ve svém volném vaše, z peněz členů a dárců. A mezitím KŽC ….
Až budete zase chtít porovnávat byznys Bohumila Augusty, MBA s podporou železničních spolků, otevřete si někdy sbírku listin a výsledky KŽC. Z pohledu rentability tržeb neznám v této zemi ziskovějšího železničního dopravce. Ta hra na chudáčka, co se stará o kredence a šotoušky, mu jde zjevně dobře. Tak šup podpořit další nasypání z veřejných zdrojů.
Tak na dotování letecké dopravy jsou u nás jiné kraje než Praha. A stejná logika to opravdu není. Stejná logika je linka 23.
DPP je městská firma, KŽC soukromá. Stále nechápete rozdíl?
Nebylo.
Aha, takže ono jde o kžc, nikoliv o vykony a o lidi? Tzn třeba by kzc raději vozilo Blatnou než Zličín, kde je nutno ze všech sil držet umírající 830. Tzn proč se tohle nesoutezi?
Blatnou má především vozit nízkopodlažní jednotka. Dopravní obslužnost fakt není provoz šoto vlaku.
Na cyklovlak do Blatný poměrně drahá záležitost. Dle této teorie i Rakovnicky R a Brtnicky R má vozit jednotka? A co cyklosraček? Já pointu chápu, že vám jde o tu 830 kžc, ale je to stejný výkon jako výše popsané nebo jako zubrnicka t-linka. Ovšem nikdo jiný není tu 830 schopen zajistit. Na druhou stranu Haase znáte, před lety jste ho vynasel jako stínového ředitele, tak co vám brání se zeptat? Tedy pokud ještě žije, poslední roky jeho hvězda nějak pohasla.
Kdy jsem prosím Haase vynášel jako stínového ředitele? Vy jste ale úplně mimo, anonyme. Za opakované lhaní přichází samozřejmě reakce, kterou jistě čekáte.
A přesně pro takovýhle případy by měly být soutěže na všechny zakázky…
Tak ona to soutěž na cenu vlastně bude, ale kdyby se to soutěžilo podle ZZVZ, těžko by se do zadávací dokumentace psalo, že tam má jezdit kredenc. To by totiž mohlo být diskriminační. Takže by se to muselo nějak popsat, aby se do toho vešla i jiná vozidla (a že jich zase tolik na výběr není). Ale u těch by zase mohly být jen těžko porovnatelné náklady. V tomhle případě těch možných dopravců fakt není tolik.
Šotoušit se musí, i kdyby na chleba nebylo. Pražská pokladna je bezedná.
Tyhle ty šoto jizdy historickými vozidly si mají platit lidi kteří to chcou a vyhledávají, rozhodně by to nemělo být financováno z veřejného rozpočtu, tzn. peněz daňových poplatníků.
Kravina
Srovnatelnou úvahou byste dospěl k tomu, že třeba Pražský hrad (nebo Karlštejn nebo cokoliv) by neměl být financován z veřejných rozpočtů.
Co horsiho – KAŽDÁ veřejná doprava v našich krajích je spolufinancování z veřejných rozpočtů včetně EU. Snad kromě několika vlaku z Prahy do Ostravy a do Brna.
Co má společného Karlštejn a Pražský motoráček?
Karlštejn je kulturní památka, jízda motoráčku je lidová zábava, dejme tomu podpora turistiky, aktivní trávení volného času. Pokud srovnávat s Karlštejnem, tak památkou je ten vůz samotný. Podpora Pražského motoráčku jistě nějakou mírou přispěje k zachování toho vozu (pokud za jízdy nevzplane), ale s podporou kulturních památek bych tyhle jízdy nesrovnával.
Veřejná doprava a šotoprovoz je poněkud rozdíl. Pokud jde Ropidu o dopravní obslužnost, lze místo Pražského motoráčku bez problémů nasadit Regionovu s náklady ani ne polovičními. Jinými slovy, za stejné peníze může jezdit dvakrát více spojů.
Místo T2, T3, T3SU, T3SUCS, T3M, K2, T6A5 by se na linku 23 dala také nasadit T3R.PLF (to je vlastně obdoba Regionovy ve vztahu k 810, 820, 830 nebo M131.1). Jen by to nebylo tak zajímavé.
btw: jestli je to veřejná doprava nebo šotoprovoz nehraje z hlediska financí žádný rozdíl… vždy to jde z provozního rozpočtu HMP, jenom z jiné kapitoly, a to, že to organizuje Ropid a ne třeba Muzeum hl. m. Prahy bude asi tím, že Ropid má se zajištěním železniční dopravy z městských příspěvkových organizaci asi největší zkušenosti.
Milý pane, pokud se má financovat VHD z veřejného rozpočtu, je žádoucí aby za vynaložené peníze cestující dostali komfort a ne starý šrot, tohle je v 21.století do nebe volající. Tohle může jezdit jako historický spoj KŽC který si klientela řádně zaplatí. Nikoliv takhle.
Dalčí superdžob pro Augustu. Naivně jsem předpokládal, že nevpověditelný Mochov byl poslední lukrativní dárek pro něho.
IMO je Pražský motoráček v rámci Prahy železniční obdobou tramvajové linky 23. Tu také spolufinancuje město, jezdí v rámci běžných linek a za běžnou cenu jízdenek. Akorát že tramvaje a personál na linku 23 má k dispozici dopravce, který provozuje všechny ostatní tramvajové linky v Praze, a tramvajové linky v Praze se nesoutěží, takže pokrytí nákladů je součástí rozpočtu DPP a není na to třeba vyhlašovat žádnou soutěž.
Možná taky udržovat v provozu tramvaje pro linku 23 není ve srovnání se soudobými tramvajemi o tolik dražší, než jak je drahý provoz kredence oproti 810/814.
Než se toho chytly a začaly jezdit i stroje, které v Praze nebyly v pravidelném provozu (K2) a starší (T2, T1) tak byla linka 23 hlavně legalizace překračování max stáří vozidla.
Na lince 23 jezdí mladší vozidl než mnohé provozní T3R.P, co tam máte dál? Tím tu linku neobhajuji.
T3RP standartem kvality stáří vozidel prochází narozdíl od T3SUCS, protože věk se počítá od rekonstrukce. :/
Když za covidu kvůli vypravení vyjely Střešovické vozy i na jiné linky, bylo to proti smlouvě
Prorezavění karoserie se však od rekonstrukce nepočítá 🙂
Jak to mají vlastně KŽC s Rakovnickým rychlíkem, který jezdil Praha – Kralovice pravidelně jako kompenzace nasmlouvaných kilometrů z nějaké linky v Praze (Mochov?)? Protože nyní bude jezdit jen pár termínů. To už ta nevýhodná smlouva skončila?
Letos bude jezdit Rakovnický rychlík a nově i Kralovický rychlík. Ten Rakovnický bude jezdit ve stejné termíny jako loni, jen bude končit v Rakovníku. Kralovický rychlík bude jezdit až do Kralovic, ale třeba v úseku Beroun-Rakovník bude všechno projíždět a vyjede párkrát do roka.
Jo už to vidím v jízdním řádu na jejich strankach. Rakovnický rychlik od března do října Praha – Rakovník, přes prázdniny vloženo kolečko Rakovník – Beroun navíc a plus 5 pátků jako Kralovický rychlík Praha – Kralovice a zpět.
Pěknej tunel na peníze.
To popolední kolečko Rakovnického rychlíku mezi Rakovníkem a Berounem kolem Křivoklátu může ještě dávat nějaký turistický smysl, ale ty náhodné výstřely Kralovického rychlíku mi smysl nedávají žádný (kromě čtvrtka 5/12 – to bude mikulášská jízda). Z Prahy to pojede v pátek příliš brzo (14.31 – hlavní, 14.50 – Smíchov), aby se to dalo využít k cestě na víkend a proč jen 4x ročně? V Kralovicích to postojí 80 minut kolem šesté, takže i na Mariánskou Týnici pozdě. A kdo by tím jel v pátek večer do Prahy s příjezdem po 21.30 si už vůbec neumím představit. Při jízdách v červnu… Číst vice »
a co Mladotický express? taky bude jezdit? :)) Hlášení: „Praha Smíchov, příští stanice – Mladotice“ 🙂
Tak pokud by KŽC zařídil mezi Kralovicemi a Mladoticem NAD, asi by to šlo 😊.
V minulé diskuzi byla zminena zajimava petice tykajici se prazskeho semmeringu za obnovení některých zastávek, např.
https://e-petice.cz/petitions/obnoveni-vlakove-zastavky-praha-konvarka.html
Obnovení zastávek na semmeringu je v plánech IPR a prospektu mestska zeleznice, nicmene na dotaz SZDC avizovala ze jejich obnoveni neplanuje.
SŽ z principu „neplánuje“ nic, o co by mohli mít zájem (současní i případní další) cestující: vždyť i ty „nové“ zastávky zřízené při západním okraji Prahy před už cca 15 roky vznikly jen díky tlaku ROPIDu a zúčastněných obcí v souvislosti s tehdejší velikou novou obytnou výstavbou, a neklame-li mě paměť, tak ani jejich budování nefinancovala tehdejší SŽDC. A právě už tenkrát bylo v návrhu i zřízení několika dalších zastávek na „semmeringu“ (ať už zcela nových či staronových), ale k realizaci tehdy už nedošlo (nejspíš právě kvůli problémům s financováním), a vše zůstalo zatím stále jen nenaplněnou vizí, ačkoli „semmering“… Číst vice »
M 262 v pravidelném provozu je unikát a měl by být zachován. Bohužel je zde minimální propagace, podobně jako Bardotka by jistě přitáhl i zájemce z okolních států kterých je v Praze dost.
Jde především o zážitek, propagaci regionu i samotné železniční dopravy.
Za dotace? No nevím….
Za dotace je kdejaký zámek, cyklostezka, koupaliště, autobus, tramvaj… Takže zrovna těch pár vláčků nic neřeší.
Tak nějak. Za dotace se sice provozuje to vámi vyjmenované, ale na to se nabalí plno dalších nedotovaných věcí, které by jinak nefungovaly.
A z jejich výběru daní se může dotovat opravy zpětně té cyklostezky.
Na nich je to obzvlášť vidět. Tam, kde nic nebylo, vznikly hospůdky atd a ty dávají práci, aspoň sezónní, pár lidem a vydělávají.
Je snad lepší nedělat nic, jen nadávat, ale hlavně, že nebyla dotace na cyklostezku?
Propagace vedoucí k masivnějšímu nárůstu počtu cestujících by paradoxně mohla vést k tomu, že ne všichni by se do motoráčku vešli.
Což by mohlo vést k tomu, že by bylo politicky průchodnější zvýšit jízdné. A nechat S65 v závazku po hodině(i to je na MHD až příliš)
A proč tam teda nejezdí rovnou pára? To by byla teprve nostalgie…
Pára vpřed
Kolik by stál provoz páry? A kolik parních mašin je schopno dlouhodobě pravidelného víkendového provozu?
To je jen otázka peněz, stejně jako u toho kredence.
Obávám se, že udržovat trvale provozní kredenc je zcela jiný level než udržovat trvale provozní páru. Nejen finančně, ale i potřebnými technologiemi a know-how.
Technologie i know-how se získat dají – jde jen o to, jestli to někdo zaplatí.
Protože páru má jenom někdo.
Ti „praví nostalgici“ asi nemaj páru..
Protože je dražší? Protože požár? Protože saze a prach? Doplňování vody?
No a? Když už na to jsou peníze…
Pára by jistě přitáhla řádově víc turistů, než kredenc.
A že to nejde ujezdit? Šlo to v roce 1944, proč by nemělo jít dnes?
Plakáty nás informují: „Přiď pracovat k dráze, pakliže ti vyhovují rychlost, šmír a saze.“
Ptam se asi blbe ale ten motorak jezdi pravidelnou linku ktera obsluhuje bezne cestujici? Vubec jsem netusil ze v Praze neco takoveho jezdi. 😯
Ano
Je to něco na způsob T linek v Ústeckém kraji. Díky spolufinancování městem/krajem to jezdí jako součást integrované dopravy a je to pro cestující mnohem levnější než nostalgické vlaky na komerční riziko.
No především by bylo zajímavé porovnat počty cestujících jedoucích o víkendu:
a) klasickými spoji ČD vedenými řadou 810 jedoucími až do Hostivice
b) historickými spoji KŽC vedenými řadou 831 jen na Zličín.
Co jsem osobně zažil, tak vždy jelo v a) mnohem více lidí. Tak si kladu otázku, zda (když už je teda nutné po semmeringu v tomto rozsahu jezdit) není lepší objednat a) v hodinovém taktu, než kombinovat po dvou hodinách a) a b)…
Samozřejmě že je, dokonce se tím zefektivní proběhy jinak vedle stojících vozidel z běžné smlouvy…
Já bych byl určitě pro a), ideálně s brzkým upgradem na něco modernějšího než 810.
Možno doplnit 1-2 historickými spoji KŽC mimo takt, např. v okruhu přes Hostivici, Rudnou a Prokopák. S daleko lepší propagací a klidně zvláštním jízdným
Tím by se zlepšila jak dopravní obslužnost, tak nostalgie. Ten stávající kočkopes má dost mizernej poměr cena/výkon.
Máte dost vozidel? I na zálohy? A taky nezapomínejte, že jsou to babičky a nemusí být schopné takový kolotoč zvládnout.
Ty spoje jedoucí ze Smíchova do Hostivice pokračují přes západní část Hostivice a Chýni do Rudné, to může počet cestujících ovlivnit. Ale v hodinovém taktu dvěma vozidly celou trasu Smíchov – Rudná nevyjezdíte, nemluvě o tom, že motoráček jezdí z hlavního.
Dnes tam v pracovní dny jezdí 3-4 vozidla, o víkendu místo jednoho z nich (které tedy stojí), jezdí KŽC. Efektivita je sprosté slovo.
Máte pravdu. Myslel jsem, že víkend je na dva šukafony a ono na ten hodinový takt mezi Zličínem a Hostivicí jsou potřeba tři. A to se z S65 navíc kvůli dvojité úvrati na Smíchově a zkrácení z hlavního na Smíchov stala naprosto nekonkurenceschopná linka. Kde jsou ty časy s odjezdy X:51 (myslím, že v jednom GVD i X:53) z hlavního a příjezdem (X+1):19 na Zličín. To byla S65 o 10 minut rychlejší než tramvaj 9.
Tak existuje i varianta c) – jezdit 831 až do Hostivic místo těch pendlů, případně až do Rudné, ale to by spolu Praha a Středočeský kraj musely mluvit. Letos jsou aspoň na Zličíně přípoje, ale je to za cenu křižování na Žvahově a tedy prodloužení celkové jízdní doby.
To jsou s prominutím takové nesmysly, neb s Pražským motoráčkem se vozí nejen výletníci jdoucí na procházku do okolí trati, ale i lidé, kteří se jen chtějí povozit historickým vozidlem a ti se rekonstruovanou 810 Českých drah zájem vozit nemají. Takže dle mého pozorování je to přesně naopak, než se nám tu snaží průmyslová bangle namluvit. A to se občas o víkendu svezu i linkou S65 jako cestující. A těch cestujících mezi Zličínem a Hostivicemi jezdí o víkendu málo, párkrát se mi stalo, že jsem hrál se strojvedoucím linky S65 početně vyrovnaný zápas. Ale to už je jiný problém linky… Číst vice »
1) provoz těchto vozů něco stojí, ND docházejí a víceméně 830, 831 nechce nikdo opravovat, takže je na dopravci jak se snaží vozy udržet.
2) jaký jiný dopravce má 830,831,
3) ČD tedy vyloučeno, logicky když má 1 vůz a zbytek jsou šroty.
Takže o čem je řeč??? Zde moc na výběr není.
Samozřejmě, že na výběr prakticky není (chce to mít alespoň dvě provozní dvaašedesátky) a na to mají ti, kterým je Pražský motoráček trnem v oku, jediný argument a tím je tuto linku zrušit. Přičemž dosáhnou akorát toho, že se tu vlakem bude vozit lidí méně. Za sebe bych si přál větší propagaci tohoto vlaku že strany objednatele, protože stále se vlaku vyskytují lidé, kteří jsou historickým vozidlem na pravidelném vlaku překvapeni.
Tak to jsou slušné šoto orgie.
Hlavně od té správné firmy. Nevypověditelný Mochov, přímé zadání Masna-Čakovice, pozdní vyjednávání o této lince. Transparentnost sama
Pokud chce magistrát udržet motoráček za účelem turistických potřeb, zajimalo by mě, jakou tomu v tom případě on, popř KŽC dělá velkou reklamu. Abych např já jako turista, který přijede do Prahy ze zahraničí, se dozvěděl, že je tu možnost se svést historickým motoráčkem.
Kolik máte v Praze turistických atrakcí (spolu)financovaných městem a na kolik z nich vidíte reklamu? Totéž v zahraničí. Navíc turistické atrakce jsou nejen pro zahraniční turisty, ale i pro domácí, včetně těch místních, Praha je velká.
Nevím, jen se ptám. Jestli to nějakou propagaci má, když to tedy magistrát chce udrzet pro „výletníky“. A toho zahraničního turistu jsem dal jen jako příklad.
Ony podobné aktivity KŽC (např. Podřipsky motoráček a další) jsou celkem dobrá dojná kráva státních peněz. Toto může zadotovat město 1x za rok, třeba na den železnice, ale udělat z toho pravidlo?
Padly v diskusi slova o tom, že podobné stroje mají různé spolky, ale bohužel mají mnohem těžší pozici, když chtějí vypravit zvláštní vlak, tak se s jízdenkou nedostanou pod 200 Kč a nikdo jim to nechce dát, když se může svézt tímto produktem skoro zadarmo…
Já historickému motoráku docela fandím, a klidně by v něm mohl být příplatek k tarifu PID pár desetikorun. Ale v „rozstřelu“ bych se neomezoval na řadu 831 ani na Kredence, jen ať spolky nabídnou jiné zajímavé motoráky, úplně ideálně kdyby mohly nasazení střídat a zpestřit.
Jiný zajímavý motorák je v podstatě jen M131.1, když nebudeme počítat M286.0 a 1., které by lidé považovali ještě za příliš moderní, přičemž sám za sebe mohu říci, že bych s M131.1 jako strojvedoucí nechtěl jezdit na Pražském motoráčku častěji než jednou za měsíc. Jízda s M131.1 je jednak docela fyzicky náročná a ještě se to musí umět. Takže v případě nasazení M131.1 by vyvstal jednak nedostatek strojvedoucích už na začátku a ještě by se prohluboval, protože by se strojvedoucím tyto směny příliš často (každý víkend včetně svátků po celý rok) moc nelíbily a nechtěli by na nich jezdit. To… Číst vice »
Zrovna k téhle části Prahy patří víc 820, než jakákoliv jiná řada.
To vůbec není pravda, zrovna 820 tu moc nejezdila, když nepočítám dobu okolo roku 2000, kdy tu měly závěr pravidelného provozu. Krom toho netrpěly bůh ví jakou spolehlivostí a kolik je jich provozních dnes a který majitel by s nimi takové výkony celoročně jezdit?!?
Podle mě by tam ČD mohly jezdit s 854.021 nebo 027, to jsou ty, které mají původní interiér a lámací dveře. Je to z roku 1968, oproti 1959 to není zase takový rozdíl.
Jenže lidé se těší právě na něco, co vypadá jako z dob první republiky, což splňují jen dvaašedesátka a Hurvínek. Ostatní řady, tedy 820, 850, 851 a ty dvě 854 s původním interiérem jsou na pohled stále moc nové. Cestující se těší na prvorepublikový exteriér a interiér, tedy na ty blikající žárovky a okna stahovaná klikou. Může se to komukoliv nelíbit, ale takhle to prostě je a splňuje to jen Hurvínek a dvaašedesátka, byť jde až o poválečné stroje.
To mi upřímně přijde jako nesmysl. Pokud je někdo takový fajnšmekr, že chce jet vozidlem jak z první republiky, ať si zaplatí odpovídající cenu jízdenky. Na autobusových dnech PID se platí za svezení autobusy z 80. let, a vlak z 50. let má být v rámci tarifu?
Přirovnání k vozidlům z první republiky je hodně mimo mísu.
Je to naprosto „do mísy“. Ty dvě zmiňované řady se sice začaly vyrábět pár let po válce, ale od předválečných motoráků se ničím převratným neliší.
Nejmodernější na tom je asi konstrukce podvozků.
Pár let po válce… druhá série 9 let po válce, třetí série 13-15 let po válce. Málo platné to opravdu nezní prvorepublikově a je to mimo mísu.
Z pohledu běžného cestujícího se motorové vozy M 131.1 a M 262.0 (po výměně motoru M 262.1), vyráběné od konce 40. let do druhé poloviny 50. let opravdu téměř v ničem neliší od svých předchůdců z konce 30. let (srovnej vzhled skříně a interiéru např. s vozy M 130.4 a M 273.0). Je to vývojové pokračování u stejných výrobců se stejnou koncepcí, liší se pouze modernějším pohonem a pojezdovou částí, ale to je cestujícím téměř kompletně skryto. Celková atmosféra je tam stejná.
Přesně tak to je a tedy jak Hurvínek, tak dvaašedesátka slouží k navození atmosféry prvorepublikového cestování, ač nejnovější z těchto vozidel vznikly až hodně dlouho po druhé světové válce. Tyto stroje se to dost často používaly i ve filmech či seriálech z období první republiky, například Hurvínek si zahrál i v Panoptiku města pražského. Jenže tehdy nic z prvorepublikových strojů už nebylo provozní a až snad Tmavomodrý svět se pyšnil věžákem, ač tam původně měl hrát pro jednoduchost též Hurvínek. Filmařům to bylo jedno a divákům by to bylo jedno z 99,99 procent nejspíš také :-).
Pro běžného cestujícího je ale dost velký rozdíl mezi hurvínkem a 830. Hurvínek tu prvorepublikovou atmosféru jasně má, díky dřevěným sedadlům, otevřenému stanovišti strojvedoucího a smradu nafty. Na 830 je prvorepublikové jen to stahování oken klikou, ale jinak je to z pohledu cestujícího taky „moderní“ vozidlo.
Pohádky ovčí babičky od jedince, který řado 830 nejspíš nikdy nejel :-).
Síš od člověka, co si matně pamatuje z pravidelného provozu i ty hurvajze 🙂
Přičemž já jsem ten, kdo s těmi Hurvínky jezdí dodnes, milý pohádkáři :-).
„Liší se pouze modernějším pohonem a pojezdovou částí“ a jsme u toho. Jinak bychom stejnou rétorikou mohli zmiňovat třeba Štokra jako prvorepublikovou lokomotivu. Byla sice vyrobena po válce, ale až na pár změn od prvorepublikových lokomotiv se nic moc významného nastalo, čili je to také zástupce parní trakce první republiky. Jinak jasně co je cestujícím skryto víme, co ovšem cestující vidí jako první oproti 131? Jsou to snad dřevěné lavice coby poznávací znamení drtivé většiny vozového parku první republiky?
Přesně tak, lidi to nerozlišují.
Chtějí historii a ta se jim nabízí.
Na zámku jim také může průvodce namluvit co chce a 90% to nepozná.
A nakonec hodí mince do něčeho, aby byl zdravý, milovaný atd a… je spokojený a
…kastelán má na pivo.:-)
„V Česku mají tento vůz aktuálně jen České dráhy ve svém centru historických vozidel v Lužné a brněnský Klub přátel kolejových vozidel. Vozy 830 má více dopravců“
Tohle je co za blábol?
asi tam popisují situaci, kdo má 831 a pak 830
Co je v tom špatně ?
První věta je v rozporu s větou druhou.
je třeba na to nahlížet jako na článek, první věta je o 831, druhá věta je o 830….
Není, celý text je o 831
No tak pokud to berete tak, že stejný typ vozu s původním motorem a s novějším motorem je z pohledu cestujícího něco jiného, tak samozřejmě ano. Ale to opravdu v té smlouvě mezi Prahou a KŽC je výslovně uvedeno, že na linku musí být nasazován pouze vůz s vyměněným motorem? Jinak jiné kraje (např. Pardubický nebo Liberecký) objednávají nebo mají v úmyslu objednávat mnohem dražší parní vlaky na delších linkách a považují to za přínos turistice. Jiné kraje zase dotují různé jiné akce a samozřejmě i megalomanská parkoviště využívaná při těchto akcích. Nebo třeba letiště. A nikdo se tomu nediví,… Číst vice »
Nic proti historii, nicméně ten kredenc by rozhodně Ropid řešit neměl a financovat už vůbec ne.
Mě to taky nepřipadá jako účelné využití peněz, ale pokud je to vůle zastupitelstva takhle se svěřenými prostředky nakládat, je to už jen věc voličů.
Pokud je v tom zainteresován Ken Vodrážka, tak už nemám dále slov…
Která partaj bude jasně proti?
Nevím. Nejsem Pražák – kdo se dneska v pražském komunálu nejvíc zaštiťuje rozpočtovou odpovědností? Celé je to v rámci rozpočtu marginálie, která nevstoupí do volebního boje. To si uvědomuju. Nicméně máme demokracii, zastupitelstvo rozhodne, a o jeho složení rozhodují voliči. Nic lepšího zatím nikdo nevymyslel.
Naopak, historii je třeba dotovat, nikoliv lítáčky za 10 korun za den…
ROPID nedělá ani jedno z toho. Je to účelová organizace, co má za přidělené peníze zajistit co nejlepší obslužnost. Péče o historii není v jeho kompetenci.
Škoda, že proto jako odborná organizace toto politikům naopak pomáhá realizovat. Samozřejmě, rozhodnutí je vždy politické, ale odborná úroveň by měla poskytovat relevantní podklady.
Relevantním podkladem byla možnost zrušení provozu linky. A ta byla zamítnutá. Jakoukoliv linku neobjednává ROPID, objednává jí město, tj. zastupitelé rozhodnou, zda ji chtějí nebo ne. Stejně jako rozhodnou, jestli metro pojede častěji, tramvaje méně a autobusy třeba vůbec. Také město rozhodne, jaká bude cena jízdného, jaká kategorie bude mít jak velkou slevu, jaké jízdenky budou levnější či dražší. A podklady mohou být třeba úplně opačné, doporučovat něco jiného.
Ale ROPID politikum zcela jasně vysvětlí, kdo je nejlepší dodavatel.
Politikům to vysvětlí nejnižší zaslaná nabídka za službu, kterou politici chtějí.
A zveřejníte to? A tu Mochovskou vysvětlíte jak?
A to opravdu bude? Že třeba Čakovice jezdí bez vysotěžení. Jaký byl postoj ROPIDu k tomu, že se tato linka nesoutěžila? Co ROPID řekl politikům?
A byly opačné? Doporučovaly jim to? Uváděly, že díky trasám PM jsou ovlivňovány přes přípoje i trasy na 173? Že za to Praha platí dvakrát? Že současný model není jediný možný? Tak si totiž představuji relevantní podklady od organizátora.
Ropid je organizace, která především za nic nemůže, všechno svede na politiky. Ropid odpovědnost nenese, ale všechno zařizuje. Je to našeptávač. Ten Mochov je jasnej.
Co má Ropid společného s Mochovem? Nespadá Mochov pod IDSK?
Přemýšlím, jak by mohl ROPID ovlivnit provoz do Mochova, když slouží jako organizace pro Prahu, s drobnými historickými přesahy v autobusech za hranici, ale určitě ne vlaky? Do Mochova se jezdilo od roku 2018 do 2021 a od roku 2017 má Středočeský kraj svou organizaci IDSK. Navíc zahájení i ukončení provozu musel schválit Středočeský kraj.
Mne zajímá, jestli ten Mochov dokážete vysvětlit jako Martin Šubrt.
Takže do např. o JHMD by se kraj a obce vůbec neměly zajímat?
Dobrá zpráva. Motorák je plný většinou minimálně z 50%. Jsou z něj nadšení děti i pamětníci.
Já bych jen linku protáhl až do Hostivice, případně zvážil i jednu okružní jízdu přes Prokopské údolí…
A ne všude je potřeba přepočítat vše na peníze, jak asi vadí autorovi článku, když to dal do nadpisu…
pokud je to takové fajn muzeum na kolejích a taková fajn naplněnost, jistě si dokáže na sebe vydělat i bez dotace 😉 Dokázal bych představit jednorázovou dotaci , ale ne dotovat km jízdy….
Dotace na muzea nebo divadla byste také zrušil?
proto píši, že jistou dotaci ano, ale nedotovat to od jízdy za 1km, ještě za takovou dost šílenou částku
Ale Hl. m. Prahy to taky dotuje „za rok“: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/33322635/Dodatek%2012%20KZC%20Prazsky%20motoracek.pdf?backlink=nz9fy
„Hodnota bez DPH:6 398 953,95 CZK“
ROPID není od toho, aby kohokoliv dotoval, vůbec to není v jeho pravomoci. ROPID má zajišťovat obslužnost dopravní jako nejlepší hospodáře. Bez nostalgie, bez ničeho, za přidělené peníze udělat co nejvíce dopravy.
Dotovat může ministerstvo dopravy nebo HLMP, když to uzná za přínosné.
Samozřejmě, že dotuje HMP, protože to uznalo za přínosné. Současně HMP rozhoduje o dopravní obslužnosti, protože objednává a platí všechny spoje. ROPID je zřízen proto, aby na tato rozhodnutí připravil smlouvy, získal dopravce, kontroloval, jestli odjeli to, co bylo objednáno a zařídil, aby jim peníze města odešly. Také aby spočítal tržby, navrhl jejich dělení podle objednaných kilometrů atd. ROPID v Praze a IDSK v regionu v zásadně nemají pravomoc cokoli rozhodovat, jsou to organizace, které vykovávají vůli objednatelů HMP a Středočeského kraje.
V tom případě nechápu, proč tento materiál nepřekládá rovnou HMP.
Protože HMP zřizuje Ropid, aby mu mj. sledoval, kdy jaká smlouva končí a o čem je třeba rozhodnout. A protože to Ropid sleduje, předložil 3 logické návrhy dalšího postupu a ZHMP rozhodlo.
Upřesním, že hlasováním rozhodl o vyřazení varianty zrušení teprve výbor pro dopravu ZHMP. Nicméně po zaslání nabídek bude hlasovat Zastupitelstvo a to rovněž může provoz zamítnout.
Na základě podkladů, které zpracoval kdo?
10 měsíců před koncem smlouvy:-)
A kdyby to bylo 2 roky před koncem smlouvy, tak by to změnilo co? Že by si za ty 2 roky někdo další složil „v garáži“ kredenc? Myslím, že nabídka těchto vozidel je konečná s klesající tendencí (občas nějaký shoří).
Například bude dostatek času na debaty, zda něco takového Praha skutečně potřebuje.
Myslím, že to bylo popsáno v komentáři Martina Šubrta. Ropid předloží ZHMP návrh. Výbor ZHMP z něj vybere nějaké varianty. Ropid zorganizuje výběr. ZHMP rozhodne. Ropid uzavře smlouvu. Tam není žádná časová tíseň. A prostor na debaty? Ty se vedou třeba kolem železničního mostu. Vedly se i kolem Libeňského. Dlouho se vedly. Názory se různily a měnily. A výsledek? Přes jeden most už neprojedeme a druhý k tomu nemá daleko. Tohle je prostě něco, o čem rozhoduje ve své kompetenci ZHMP, tedy politická reprezentace hlavního města. ZHMP se schází každý měsíc. Několikadenní obstrukce se v něm nekonají. Rozhodnuto bude včas.… Číst vice »
A kde jsou zápisy z neformálních rozhovorů? To, že jsou třeba i veřejné ty oficiální materiály vůbec nic neříká o tom, co si kdo s kým domlouvá tajně.
Když se někdo s někým domlouvá na něčem tajně, tak si o tom zápisy zpravidla nepíší. A hlavně nevím, jak to souvisí?
Asi proto, že politická reprezentace si zřizuje organizace, aby jim připravovaly podklady k rozhodnutí. Podklady mají proto řadu variant, které může příslušná organizace preferovat nebo nepreferovat, ale politická rozhodnutí jsou bohužel zpravidla neovlivnitelná a závisí úplně na jiných věcech, než by si třeba představoval předkladatel.
A proč se řešení předkládá deset měsíců před konce smlouvy? Aby bylo co nejméně času, aby se mohl někdo přihlásit?
Mimochodem, kdo připravil Čakovice?
No, leze to z vás. Dáte deset variant, ale pokud jste silně soutoští, tak doporučte šotojizdy a vlakodromy, že to tak cestující chtějí, že nechtějí interval půl hodiny a podobně. A politici, vy to zsplaťte, protože si na tom nahoníte politický body.
Vysvětlete, v čem je přínosné, že PM a Mochov bez soutěže dostal právě Augusta.
To Vám mohu vysvětlit těžko. V roce 2010, od kdy byl PM v provozu, byla ještě jiná pravidla. Aktuálně budou oslovení všichni, kdo shodné, či podobné vozidlo mají, zašlou nabídku, z té se vybere nejlevnější a tu případně po zveřejnění může ještě někdo snížit dodatečnou nabídkou. Město si přeje, aby tento typ služby byl, tj. je potřeba se jí zabývat. Současně je nabídka nastavena tak, že třeba umožní provoz jen do doby ETCS, aby byly náklady nižší. Pokud jde o Mochov, rovněž nemohu sloužit. Mochov se nachází ve Středočeském kraji, tj. Středočeský kraj tam musel provoz v roce 2018 schválit… Číst vice »
Město si přeje? Přeje si to Bohumil Augusta, jehož byznys model je postaven na oblézání politiků a šotoušů v organizacích, které mají vliv, tedy i Ropidu. Někde už konečně narazil, někde mu zjevně stále kvete přízeň.
Možná by bylo dobré zkontrolovat technický stav provozovaných historických vozidel.
Zapomněl jste na skvěle fungující Drážní úřad:-)
Váš osobní názor na případ Mochov. Nejste zainteresován, tak jej, prosím, zveřejněte.
Kecy. Protože kromě toho, co jste napsal, také vydáváte na pokyn kraje, ale možná i ze své vůle (to totiž ví jenom insajdři) doporučení, co a jak a s kým má kraj řešit, objednávat, uzavírat. Různé šotonápady, jak třeba donutit lidí jezdit vlakem, místo busem, tu byly (244) a to si teda politici nevymysleli. Tangenciální busy a busové rychlé linky přibližně v trase MO jsou až na vyjímky tabu. Všechny cestující nutítejezdit přes centrum. Vzduchovoziče vyžírají kapacitu frshy. SŽ si to nechá líbit a město to platí. Protože ROPID o tom politiky přesvědčil. O tom, že je účelné a prý… Číst vice »
Je to taková hloupá, plytká diskuze, kde na to vezmeme…
podle autora je špatně vždy když peníze nejdou těm správným dopravcům 😀
Autor nerad ze svých daní dotuje koníčky jiných.
Autor má tuším trvalý pobyt v Liberci, takže se svou osobou podílí na plnění rozpočtu statutárního města Liberec a Libereckého kraje.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-243
Pokud vám to nestačí, sídlo firmy, která provozuje tento web a v které jsem jednatelem a společníkem, je v Praze.
Já vím, kde sídlí firma, která provozuje tento web. Ale také vím, že ta procenta daňových příjmů státu se krajům a městům rozdělují podle počtu obyvatel, takže kdyby firma provozující tento web měla sídlo v Liberci nebo třeba v Hradci Králové, na příjmech hlavního města by se to nijak neprojevilo.
Jde o princip. Ničí kamaradšofty nechci platit z daní.
Dochází někde k porušení zákona? A víte o tom, že k němu dochází? Pak se obraťte na příslušné orgány. Já nechci platit z daní plno věcí, ale pokud politická reprezentace (státu, kraje, města) rozhodne, že se to platit bude, můžu jí v dalších volbách nevolit. Říká se tomu zastupitelská demokracie. Je to veskrze funkční systém, i když má svá negativa, ale který nemá?
Pokud cestující chtějí historický motorák, tak by tomu mohla odpovídat i cena jízdného. Bohužel to zapadá poslední dobou do stavu, kdy se v Praze dotuje hromadná doprava miliardami Kč, podíl tržeb z jízdného byl naposled 16 %. A zároveň nemá Praha peníze na výstavbu škol či rozvoj infrastruktury.
Pokud účel světí prostředky, tak to nemusí být nutně špatně (tedy udržet vysoký podíl cest MHD vůči IAD pro snesitelnost města). Jiná věc je, že do takové podpory dopravy nepatří nostalgické jízdy.
Kolik myslíte, že stojí tramvaj 23, dny otevřených dveří, Den železnice a podobně?
Není dobře, pokud se komukoliv bagruje – ať je to Augusta s 6 miliony nebo ČD se 15 miliardami – ale na myšlence retro linky jako propagaci veřejné dopravy asi nic apriorně špatného není…
Dopravu mají propagovat hlavně nová dopravní řešení a vozidla, ne vozy našich dědečků a babiček.
Pro propagaci klidně i ta nostalgie, ale jako zvláštní jízdy nebo vyčleněná speciální linka. Rozhodně ne na běžný lince v taktu místo jejího obvyklýho modernějšího stroje (já vím, u této linky je ten „modernější“ spoj zpravidla
šukafon, ale ta zašlá špinavá kredenc KŽC je přesně ta vzácná výjimka, kdy je i šukafon ČD lákavější volba, když se chci jen někam dostat… A pokud tam časem bude na běžnejch spojích něco dokonce nízkopodlažního, bude to o to horší).
Tramvaj 23 je dost specifický případ, protože hlavně posiluje jinak dost přetíženou linku 22, takže se nedá přímo říct, že by to byla nostalgická linka i když na ní jezdí historická vozidla. Každopádně účel obslužnosti plní i přes sekundární účel.
Co se týče ceny za km, nevím jestli je stejná nebo jiná s klasickou tram linkou. Asi stejná?
Upřímně, moc neplní, vídám ji někdy na Malý Straně relativně prázdnou i mezi přetejkajícíma 22.
Taky mám pocit, že když 23 vidím, je obsazená minimálně (ale nijak systematicky jí nesleduju).
A víte o tom, že místo jízd toho motoráčku vedle stojí vozy, které by na běžném oběhu měly efektivnější proběhy? To je ještě další level tohoto motoráčku, že to vlastně nahrazuje běžné spoje, které akorát místo těch tras stojí.
No jo, vedle stojí vozy – vlastně by to mohl jezdit hektor s jedním lehátkáčem, historicky to taky vypadá a ještě by to vozil správný dopravce. : – )
Přesně tak, „neviditelná“ podpora IAD stojí Prahu na ujetej km jednoho člověka ještě výrazně víc.
Na druhou stranu škoda, že ten podíl MHD si město uměle honí i na úkor bezmotorový dopravy (tím, jak je k ní nepřátelský), ta může být pro město ještě výrazně levnější, nebo i výdělečná.
Ale to by Praha musela mít rozumně nastavený priority jednotlivých dorpavních prostředků. Zatím má tu pyramidu bohužel úplně vzhůru nohama a ti na Prahu nejprogresivnější politici občas opatrně nadhodí, jestli by se nedaly prohodit ty dvě parta s nejvyšší prioritou.
Máte pocit pokud jedete po Praze, že ubývá aut?
Praze visí na účtech přes 100 mld, tzn peněz má zatím ještě dost, samozřejmě metro a případný městský okruh to řádně provětrají.
A v rámci P+ má rozpracované projekty za 400 miliard, přičemž jen MHD na dalších 10 let bude na provozu stát dalších 350 miliard…
Jenže je v plánu metro D, metro O, městský okruh a teoreticky by Praha mohla spolufinancovat přidání kolejí pro městské a příměstské vlaky, aby se neustále neodebírala kapacita pro nákladní vlaky.
Metro O není v žádném plánu, to je přeci jen malůvka na mapě. A ještě dlouho to tak zůstane.
Motáte 5tý přez 9tý.
Jediný co k tomu říct je, že touhle logikou za chvíli budou lidi jezdit parníma mašinama.