300 vlaků a souhlas objednatele. Ve Sněmovně je další návrh na konzervaci lokálek
Zastávka Lítkovice na trati Bakov nad Jizerou - Dolní Bousov. Foto: Jan Polák / Wikimedia Commons
Nový pozměňovací návrh dává možnost vyjádřit se ke konzervaci i krajům a obcím.
Podstatné body:
a) (nárok na) ukončení konzervace = ?
b) počítá se do těch dvou let i období výluky?
c) Pojede-li 150 osobáků a 6 nákladů, tak je taky splněno?
Pořád ale mám velký problém s tou „dočasnou“ změnou na cyklostezku apod., protože ukončení konzervace (byť by bylo nějakým postupem upravováno včetně vyřešení otázek typu kdo to zaplatí nebo jak si to může dopravce/objednatel vynutit) bude fakticky nereálné.
Žádné peníze do toho nedávají. Tak ať na to laskavě nešahají formou likvidace. To je jediné co umí. Viz vlak do jeseníků. Ejhle stačilo málo a trať byla sjízdná.
Naši předci do toho dali mnoho úsilí. Rozkrást je jednoduché. Postavit horší.
No nazdar, kdo se má v těch dalších a dalších Kolovratníkových návrzích vyznat. Z jednoho článku také vyplynulo, že Kolovratník je přístupný i návrhu tzv. statusu turistické dráhy. Dovolím si citovat : S dvěma nebo třemi sty spoji ročně by tak tyto tratě i podle změkčené verze návrhu čekalo fakticky zrušení. Ve spolupráci s kraji se proto ještě připravuje vznik kategorie turistické dráhy, která by zároveň umožnila přežití těchto železnic, jež pro regiony představují významná turistická lákadla. Zároveň by to omezilo výdaje, které má Správa železnic s provozem těchto nerentabilních tratí. Doposud totiž správce kolejí musí i minimálně využívané tratě… Číst vice »
„„Pokud snížíme nároky, trať bude od října uzavřená, může tedy být třeba zasněžená a teprve na jaře se pro provoz připraví, zkontroluje a vyseká se okolní zeleň, mohlo by to fungovat,“ uvedl Kolovratník.“
Asi se nedozvím, jestli ho to napadlo samo o sobě, jestli mu to někdo poradil nebo jestli si to dotyčný přečetl zde v jednom z mých příspěvků.
Nicméně pokud by šlo přímo o legislativní status, mohlo by nastat úskalí pokud by tam najednou chtěl nějaký nákladní dopravce jezdit i v zimě – jestlipak by Dobrá správa pružně změnila ten status zpět? 🙂
Koho ze svého okolí pan Kolovratník asi zastupuje? A v jaké že to organizaci sedí? No jasně že zastupuje zájmy své rodiny a nemovitosti, jdou cenou vzhůru. Hodně lidí si neuvědomuje, že když se udělá stezka pro cyklisty, veverky, nebo jiný druh, místo železnice a řekne se že pozemek zůstane státu, tak už se neřekne B a to že zmizí ochranné pásmo dráhy. I když může kde jaký jouda říkat že to není pravda, tak každý soud dá za pravdu žalobci že to žádná dráha není a může se vesele na okolních pozemcích stavět do alelůja a ceny pozemků letí… Číst vice »
Moje oblíbená scéna s Císařova Pekaře: „Pokud se o to tihle tři hádají, tak to nebude jen tak obyčejná kulička“. 🙂 Teď vážně, úsilí a urputnost, s jakou se zaměřila SŽ na likvidaci některých lokálních tratí by měla vést k obezřetnosti, Proč prostě neudělají na svých webových stránkách interaktivní mapu, kde budou označeny „prodělečné“ tratě určené k likvidaci. U každé tratě by mohlo být napsáno jejich denní vytíženost za jednotlivá období, počet spojů a náklady na údržbu, náklady kraje na dotování a tržby. Tato data jistě existují, proč je nezveřejnit, bylo by to transparentnosti a zamezilo by se dohadům. Bylo… Číst vice »
„…náklady na údržbu…“
Tak tohle vytlouct ze SŽ(DC) je ten největší problém. Když už z nich nakonec po nadlidském úsilí nějaké číslo vypadne, skoro vždycky je to hausnumero.
Inu počesku – máme koleje , ale silniční doprava je pro firmy pohodlnější a autobusy lacinější . Rozlámané silnice platí stát nebo obce. Podpora železniční dopravy jak vyšitá ! EU chce převést dalších minimálně 30% nákladu na koleje, nevím jak se k tomu postaví.
Nijak, budou to ignorovat. Nejsou tvrdé sankce, není zájem. Současná lobby jede „business as usual“.
On je velký problém v tom, že spousta lokálek má turistický potenciál, ale vlaků tam jezdí minimum. Když někde jezdí 3 vlaky denně nebo i méně a navíc nemají návaznost v přestupních stanicích, tak to stoprocentně nikoho nenaláká. Z toho nelze usuzovat, jaký je zájem.
Tím máte na mysli jaké konkrétní tratě?
Poněkud špatná návaznost je opravdu třeba v případě podřipských lokálek 095 a 096 v křižovacím uzlu Straškov. Nově zavedená turistická linka v úseku (Slaný)-Zlonice-Straškov má ve Straškově návaznost maximálně na Roudnici a už ne na Libochovice či Vraňany (opačně stejně). Navíc tato linka S46, která do minulého roku jezdila jen v pracovní dny, nyní jezdí o víkendech jako turistická linka provozovaná ČD s běžným vozem 810, propagace zatím nulová, v motoráčku k dispozici zdarma káva a sušenky. Vyzkoušeno minulý startovací víkend ( jedním směrem jelo 5 lidí, nazpět 3). Možná až se otevře ŽM Zlonice a nějak se upraví návaznosti… Číst vice »
Trať Roudnice – Straškov má ten problém, že 1h takt se tam s jedním vozem (pakliže má jet až do Račiněvsi-Břízy) nevyjezdí, takže tam holt jsou posuny.
Bezva. To by naopak mohlo projít i obnovení trati z Lokte do Horního Slavkova – protože existuje EIA na těžbu lithia ve Slavkově a doprava po téhle trati je jednodušší, než to tahat okolo přes Vary.
Ať už ten patlal zmizí i se svými nápady konečně z politiky, takových jako on najdeme kdekoli na ulici 12 do tuctu.
Jeho „záměry“ nemají hlavu ani patu, čísla jsou zcela vycucaná z prstu, vůbec se neřídí logikou oboru a znění se logicky vzpírá tomu, co tenhle jeliman tvrdí.
Evidentně jedná na objednávku nějakých zájmových skupin a jeho cílem je zcela něco jiného. Typické ANO. Co má za to tenhle hloupý pejsek slíbeno?
Přijde takhle Kolovratník do zasedačky a řekne: pánové, mám plán…
Pořád nerozumím tomu, proč tento web ke každému článku na toto téma přikládá fotky, případně dává za příklad, trati Bakov n/J – Dolní Bousov. Pravidelná osobní doprava tu sice již byla zrušena, nákladní vlaky tu nicméně stále jezdí. Navíc je to jediná objízdná trasa pro škodovku v případě výluky mezi MB hlavní a MB město.
Tato fotografie je použita podruhé. Jednou k textu k redukci objednávky kraje na této trase, teď podruhé. Je to i z toho důvodu, že podle původních kritérií by spadla do kategorie k možné konzervaci.
Do té kategorie by spadla jen v případě:
– že po ní nejezdí 12+ nákladních vlaků za rok
– že skutečně platí spojka „a“ v podmínce „aspoň 1500 (pak 1000, pak 300 či kolik nakonec) vlaků osobní přepravy A aspoň 12 vlaků nákladní dopravy“.
Na téma spojek A a NEBO se už v případě pozměňovacích návrhů ke konzervaci dráhy odmítám jakkoliv vyjadřovat.
A neprojelo by tam více cyklistů, tam kde se bude mermomoci držet trať pro 300 vlaků za rok? Kolik nimi asi tak za rok může jet lidi, když vic než 300 tam samy kraje nechtějí hradit. U té Kůži dráhy, o které se tu psalo nedávno, si myslím, že by ji určitě využilo za rok více cyklistů než pasažérů.
NE!
A moc nevylézat, nebo se projedete maximálně do práce.
???? Vy mi budete bránit se projet nebo co? 😀
Hned je vidět, kolik toho má poslanec Kolovratník na práci!
Každou chvíli vymyslí nějaký „plán“, který vzápětí změní. Vypadá to, že vůbec nerozumí věci.
Nevypadá, on opravdu žádnou práci /smyslnou/ nemá….:D
Kolovratníka neznám , ale to , že prosadil něco takového , od čeho se dá odpíchnout , určuje parametry a s čím dá pracovat je jistě pozitivní . A že nejsou a nikdy nebudou peníze na všechny stávající tratě snad chápe i shnilý pražec
Jako jo, ale neměl to před projednáváním v parlamentu napřed projednat s odborníky?
Přeci jenom do parlamentu by měl jít návrh v nějaké podobě, kterou si autor bude schopen obhájit – a ne to později měnit.
SŽ je asi nejpovolanější a s těmi to projednané měl . Mají kompletní data . Nepotřebné tratě předat krajům a ty nejlépe vědí zda je chtějí využít a na co , případně si mohou platit údržbu i na jeden vzpomínkový vlak za rok. Ale proboha proč by se tím měla zabývat organizace jako SŽ a tím je nijak nehájím , je to větší díra na peníze jak ČD.
Zbytek Kolovratníka neberu že cosi mění , jen ustupuje uřvaným sdružením. Tam , kde je provoz a platí se to rušit nebudou
Co se týče objednávky osobní přepravy, tak nejpovolanější jsou v této věi právě objednatelé.
K poslednímu odstavci připomenu, že návrh nijak neřešil smysluplnost osobní dopravy na té které trati ani počet cestujících ve vlacích. Jediným kritériem byl (resp. i po několika úpravách nadále je) počet vlaků za rok.
A k výraznu „nepotřebné“ – kdo by podle vás určoval onu „nepotřebnost“? Jestliže na nich kraje objednávají dopravu, tak to asi vypadá, že z jejich pohledu potřebné jsou.
Prodat by měla být možnost před zrušením, ale o tom se zákon nezmiňuje.
Kolovratník to mění. ústupek by byl, kdyby pozměňovací návrh dal někdo jiný a Kolovratník by nakonec odsouhlasil pozměněný celém.
Přesně to si myslim také. Spousta vedlejších tratí je tak pomalá a mimo zástavbu, že bez drastickych investic nebo bez umělého držení jízdného nízko a uceloveho omezení autobusů by nimi v podstatě nikdo nejel už dneska, natož v budoucnu. Takové je lepší využít k postavení cyklostezky, která naopak nové uzivatele přitáhne. U nás se už dlouho bojí politici do toho zasáhnout, ale to vede jen k takové agenti, kdy to jezdí pár měsíců v roce pro turisty o víkendu. Ušetří se něco za pravidelný provoz, ale údržba těch tratí stojí stejně a každou chvíli na nějaké doslouzi most, svah a… Číst vice »
300 vlaků za rok není ani JEDEN vlak v pracovní den anebo pár vlaků o víkendu a pokud jsou turistické ať stojí tržně třeba pade za km. Nepochopím proč z rozpočtu dotovat pouťové atrakce .
Takhle ostře bych to neřekl, ale do značné míry souhlas. Jako udělal bych pár výjimek, ani v Německu to nemají tak drsné, že by se platilo 50kc za kilometr na turistických tratích, ale přistoupili tam k té redukci a dotuji jen omezený počet těch trati.
Lehce podotknu, že tržní cena je cenou determinovanou ochotou lidí platit a obecně průsečíku nabídky (zde: počet sedadel ve vozidle) s poptávkou (počet lidí při stanovené ceně).
Přičemž ta „tržní“ cena 50 Kč/km nakonec může znamenat výsledně nižší objem tržeb z takového vlaku než kdyby ta cena byla v přiměřené výši např. 1 – max. 2 Kč/km.
Také lehce podotknu, že těch „tržních“ 50 Kč/km je víc i než za taxi. Plus drobně upozorním, že turistický provoz čehokoliv je obvykle sezónní, tzn. je zkreslující jej přepočítávat „na průměrný den“ bez ohledu na roční období či (ne)všednost takového dne.
Běžné je , že větší obci jezdí taxi pro tři lidi a vyjde levněji než jizda MHD a taky všichni taxíky nejezdí. Přijdeš – li do mirakula taky platíš za kousek stovku za vlak k tankům. Buď tam lidi projdou a zaplatí nebo to zrušit. Na sezónní vlak by nemělo platit běžné jízdné. Pokud to samozřejmě neplatí kraj ATP a nemá jiné priority jako turistický cíl nebo cokoli. Ale chce to tak platí. Žádný pytel není bezedný
Musím říct, že tón toho článku se mi opět zdá poněkud zaujatý, byť sám s těmi změnami mám problém. Nicméně, i když se mi původně zdálo, že těch 300 vlaků je rozumný kompromis, po přečtení kompletních znění pozměňovacích návrhů, si myslím že to je celé zralé na hození do koše. Opět tam totiž je napsáno 300 osobních A 12 nákladních (zatímco už předtím se mluvilo o použití spojky NEBO a i pan Kolovratník to někde zmiňoval, tady je zase A). A jsou tam i další ustanovení, které jdou hodně na ruku Správě železnic, zatímco vzhledem k jejímu přístupu k řadě… Číst vice »
Ale tratě, na kterých znemožnil objednávku dopravy provozovatel nebude možné zakonzervovat.
Pomalá jízda je také znemožnění objednávky? NAD rychlejší než vlak?
Pomalá jízda, pokud je trať sjízdná se za znemožnění asi nebere, když tam vlaky jezdit mohou.
Dobře, takže se sníží rychlost tak, aby gumokol byl rychlejší (nebo aby nebylo možné sestavit rozumný GVD) – objednávka vlaků není znemožněná, ale jezdí autobusy, takže se trať může zakonzervovat.
Ona rychlost není jediným faktorem, ale i obsloužení dotčených obcí a měst, kdy se třeba ukáže, že časově vézt úplně stejně autobusovou linku, může nakonec být stejně rychlé, nebo pomalejší, takže by pro zrychlení bylo potřeba zavést více autobusových linek.
Ale jinak ano, kdyby chtěl někdo dělat naschvály, tak by to teoreticky šlo i takto, jen by si to pak musela Správa Železnice obhájit, to snížení rychlosti.
Mohu poprosit o příklad, v čem je text zaujatý?
OK, takže první krok. Tady přeci nejde vůbec o to, jestli na to máme nebo ne. Stát přeci nemůže (ani nesmí) dotovat hobby jedné skupinky lidí. To je jako kdyby kupoval ULL a benzín do nich sportovním pilotům.
Je samozřejmě nutné zveřejnit skutečná čísla, kolik na které trati jezdí cestujících. Pokud to je na odvezení mikrobusem, není co řešit.
Připomenu, že ty vlaky osobní přepravy jsou objednávány krajskými úřady doby útvary veřejné správy (toť k vašim slovům o „hobby jedné skupinky lidí“.)
Stejně tak připomenu, že žádný z konzervačních návrhů nijak neřeší počet cestujících ve vlacích.
Uvádí jen počet vlaků za rok, a to bez ohledu na jejich obsazenost.
Kraj není součástí státu? Kraj nehospodaří s veřejnými penězi? Kraj nemusí hospodařit s péčí řádného hospodáře? No dobře, i to je názor. Asi i na hloupý názor má kdokoliv právo, ale to neznamená, že je to tak v pořádku.
Nyní jste si vložil svoji smyšlenku do svých úst a polemizujete sám se sebou.
Já jsem přišel s rozporem proti vašemu tvrzení o „dotování hobby jedné skupinky lidí“, když realita je taková, že ty vlaky tam jezdí na základě objednávky úřadu veřejné správy, a to obvykle v tzv. závazku veřejné služby.
Nic víc, nic míň.
A ta objednávka musí být nutně pro železnici? Asi ne. Jenže je to tak, že když chce kraj tu objednávku v daleko efektivnějších autobusech, tak se okamžitě ozve několik uřvaných šotoušů a nostalgiků.
Musí, jinak prázdný autobus a mnoho aut…
Když okrajové spoje příměsta místo Elefanta pojede autobus, kolik se ušetří?
Snad bude potřeba napřed čarovat s oběhy aby to vůbec nějak vyšlo (kde vzít bus, jak převést sv vlak).
Pak cestující budou mít radost, když budou muset přemýšlet (jedu S9.. jede to bus nebo vlak?)
Kde jezdí Elefant na lokálce ke zrušení?
Málokde, ale noční spoje kde v patře jsou tři lidé, jsou běžné.
Nikde. Tedy irelevantní.
Nemusí být po železnici, což kraje na některých místech také uvážily a vlaky tam jezdit přestaly.
No a na jiných místech kraje uvážily, že to po železnici chtějí a tak tam vlaky jezdí.
Kraj je součástí státu, a mrhá veřejnými penězi…ale nechová se tak (viz různé IDS…)
Krajská samospráva není součástí státu. Už se to tu mnohokrát vysvětlovalo,a zjevně ještě mnohokrát bude.
Krajská samospráva je stanovena zákonem jako státní úřad výkonu veřejné správy a samosprávy s regionální působností a tudíž zcela logicky je součástí státu.
Prosím přestaňte mudrovat, plést si kategorie státní / regionální / obecní správa s kategorií „stát“, a raději se v té státovědě zkuste trochu dovzdělat.
Nebo jako podle vás jsou kraje co? Soukromé společnosti? Neziskovky? Někdy to tak sice vypadá, ale jste vedle jak ta jedle…
Rychlodráho,jste na fan.vebu železničních nadšenců.Logika tu moc nefunguje.Uvidíte ,že vás překonám v počtu červených palců.
Ja si myslím že z principu je nějaký podobný zákon potřeba. Jak je to teď? Sž si jen tak přestane udržovat nějakou trať, a pak řekne že se tam nedá jezdit. Čímž ji de fakto zakonzervovala. Rozprodat se nesmí, ale peníze do ní netecou. Jaka jsou dnes pravidla pro definitivní zrušení tratě? Pokud se nepletu tak žádná a je na ministerstvu aby tak nějak zvazilo jestli ano nebo ne. Já chápu ten návrh tak, že se rušení trati da jasný rámec (min. počet vlaků) při kterém trať nejde zrušit. Pořád by tam měla být ta pojistka že nesplnění minimálního provozu… Číst vice »
Jestli 300 nebo 333 už je jedno. Důležité je, že se uvědomil a konečně žádá o souhlas objednatele dopravy. Předím to bylo jako odnést žebřík a nezeptat se toho chlapa na něm.
To jo, ale zároveň musí stále plnit podmínku minimálního počtu vlaků, jen tedy mohou teď vydat nesouhlasné stanovisko.
On si myslí, že už se to s Ústečáky nějak vyhandluje, a Kozina bude na developing.
Takže pozemky jsou opravdu ten důvod? Já se to skoro bál vyslovit…
Likvidace by nám šla, ale nějaké koncepce lokálek, narovnávání, zvyšování rychlosti, přetrasování k sídlům aby člověk pohledal.
Ok, zkuste narovnat trasu, nebo posunout trať. Když je problém i s páteřníma trasama, na kterých je dost výkonů, tak jak by to vypadalo v případě lokálky pro pár cestujících? nejen s výkupem pozemků. ale i celý stavební řízení.
On je často problém narovnat úsek častých dopravních nehod. Přičemž po narovnání zabere sinice méně místa. Typicky dvojitá zatáčka, druhá na výjezdu vynáší do příkopy, neb je navíc negativně naklopená. Takové věci se nedávají už ani na závodní okruh.
A co je takhle rovnou všechny postavit znova?
Napřímit Paficik? Tak to bude poněkud problematické, ony jsou tam kopce, to není jak hanácké sermetiny v lautr rovině.
Hmm…ale na té „Hané“ by se to přece rovnalo jedna radost, ne?
Pochopitelně když si odmyslím byrokracii…
To se už pár desítek let děje. Říkají tomu autobus…
V zahraničí vynašli způsob, jak vyhnat lidi z aut. Říkají tomu mýto.
Já bych ještě při konzervaci rozlišoval kategorii dráhy:
– celostátní a regionální by měli mít na konzervaci nějaké správní řízení (účastníky by byly kraj, armáda, atd.);
– místní a vlěčky by opravdu mohly bát zakonzervované jen na žádost vlastníka(ů).
S tím, že u celostátních mě obecně konzervace nějak postrádá smysl, protože když už je teda celostátní, tak bych chápal nějakou důležitost v systému, tak proč konzervovat?
Zase další výmsl, Správa železnic už tenhle zákon stejně dodržuje, proto chce svůj postup zlegalizovat, kdo tento zákon předkládá, toho by měli zavřít, jelikož legalizuje trestnou činnost této organizace.
Navíc ani návrh neobsahuje, jak tratě zpět uvést do provozu, přesné vymezení chybí.
No a co kdybyste těmi vlaky začali jezdit? Mohlo by to pomoci?
Auto ani řidičák nemám, takže mi nic jiného ani nezbývá, vlakem, pěšky, autobusem.
Ptejte se kolik nás stojí předmětné lokálky, chcete-li šetřit rozpočet, tam jde o částky v mnoha řádech vyšší nežli je mzda pana Kolovratníka.
Obávám se, že ty částky, pokud jde o lokálky, jsou ve skutečnosti jen na papírech a pokud ty finance někam jdou, pak nejspíše úplně jinam než na ty lokálky. A vzhledem k tomu, že Kolo***níkův roční hrubý příjem rozhodně o hodně překračuje milion Kč, tak na nejednu lokálku tolik peněz ročně v reálu vynaloženo (a možná někdy ani vykázáno) ani není, protože v opačném případě by ty lokálky musely vypadat jinak.
Jeden příklad z reality: rekonstrukce mostu přes Lužnici vyjde na 158 milionů korun, cena projektové dokumentace je necelých deset milionů… https://zdopravy.cz/sz-chysta-vymenu-mostu-na-bechynce-je-treba-sejmout-pamatkovou-ochranu-79249/
Prosím o vysvětlení co se myslí tou konzervací. To se to jako nechá zarůst, případně se to od těch na kterých záleží nechá uskladnit ve svěrných surovinách?
Jesli jsem to pochopil správně, trať se má zlikvidovat s tím, že pozemky zůstanou státem chráněné.
Následovat bude zákon o chráněných pozemcích, jako prodat možno, ale trasa bude pořád nějak chráněná, no a pak se to zruší úplně.
Jde především o ochranu pozemku a udržení jeho celistvosti, tj. aby nedošlo k rozprodeji soukromým osobám. Smysluplné využití je např. pro cyklostezky.
Nebo dálniční přivaděče.
Kroutím hlavou. Nejdříve jsme měli kvótu více než 1000 vlaků , křiklouni zakřičeli a dnes máme kvótu 300 vlaků. Tohle přece není otázka o tom , kolik na trati projede jakých vlaků. To je otázka důležitosti /nedůležitosti té které trati pro dotčený subjekt. Nic jiného v tom přeci není. Takže pokud stát shledá, že na některé málo využité trati její konzervací by došlo k negativním dopadům v rámci více než dvou regionů , případně celého státu…tak přeci není důvod ji konzervovat ani rušit. Jestliže stát vyhodnotí nějakou lokálku jako zbytnou a z pohledu státu totálně nedůležitou , nechť má povinnost… Číst vice »
To je polská cesta. Třeba Dolnoslezské vojvodství má samo některé tratě v majetku a opravuje je. Není to špatné, teď je otázkou, jestli tato myšlenka není na české poměry příliš radikální.
To není problém radikálnosti, ale dostatku financí – je nehorázná lumpárna, když se „stát“ snaží (jako výběrčí daní) přenášet svoje povinnosti na „kraje“ nebo jiné subjekty, aniž by jim na to poskytoval patřičné prostředky.
Musel by si to napřed srovnat v hlavě…
A to jde těžko, když Andrej I. rozumí železnici jako koza petrželi…
Dolnoslezské vojvodství na to taky má peníze. To je na české poměry příliš radikální, že by se úředník ve „Varšavě“ vzdal objemu jím přerozdělovaných peněz = důležitosti.
otazka dulezitosti , hmmm . a kdo dnes rozezna co bude dulezite za 50 let? pred 50 lety lokalky zasobovaly napr uhlí m stanice na trase , u mnoha nadrazich byly rovnou uhelne sklady . cukrovary , … napriklad . vzdyt dnes jiz 10 let deti nastupuji v zari do skoly a netusi zda , popr jak budou skladat maturitu , statni , skolni , lepsi horsi , … . takze pokud o dulezitosti maji rozhodovat odbornici tohoto typu politiku , jde mi mraz po zadech . PES , v utery neplati co bylo v pondělí vyhlaseno , ve stredu… Číst vice »
Tak se pošta přesune na nádraží…
Tak holt na rázné řešení dosavadní drážní agónie a sebevědomé rozhodnutí, založené na tvrdých datech ekonomické analýzy, bude potřeba počkat po volbách.
Jestliže ministerstvo dopravy bude v rukou Pirátů a STAN, nic takového se dít nebude – viz návrhy jejich poslanců právě na téma konzervace dráhy. Naopak bude snaha spíše provoz udržet v maximální možné míře, možná přijdou na přetřes i některé nápady, které nám dnes přijdou jako z říše snů. Ledacos může podpořit i KDU-ČSL z té druhé koalice, Jurečka konzervaci dráhy kritizoval. ODS a TOP 09 budou v demobloku v menšině. Ovšem i přes Babišův pokles není jisté, že demoblok bude mít 101 hlasů. Do Sněmovny se mohou dostat nové strany, např. Přísaha Roberta Šlachty. A u ní je jasné,… Číst vice »
Hlavně doby, kdy ODS byla pravicovou stranou je dávno a dávno pryč. Bohužel. Dnes jede na vlně populismu jako všichni ostatní…
Dnes je to o tom, udržet se ve sněmovně zuby nehty…
Jinak kdyby se Šlachta dostal do Sněmovny, je asi jasné, že si bude dělat zálusk na ministerstvo vnitra. Ale to už je jiný příběh, to nesouvisí s tématem článku.
Ekonomická realita se týká i pirátů, bez toho je to návrat socialismu.
což u nich zase takový problém nebude
Myslíte, že Piráti a STAN vyresi za měsíc ty 300 miliardové shodky a nebudou muset nikde šetřit? Zatím planuji zvedat platy v kultuře, školství, důchody, narvat miliardy do kultury celkove, navýšit rozpočet obrany aby se zalibili USA, kde na to vezmou bez zvyšování dani nebo omezování jinde?Do toho není náš vyvoz do Ruska úplně zanedbatelný a jeho aktuální devastace bez toho, abychom měli náhradní odběratele, bude další menší rána ekonomice a od ranky k rance a máte tu krizi jak vysitou. A to zvyšování daní s podporou ODS a TOP 09 bude vážně zajímavé. Babiš si také myslím že padne,… Číst vice »
Pro začátek stačí zrušit slevy 75 %. Přesněji: zredukovat je.
Zavidite důchodcům a chcete duchodce vratit do auta, nebo si myslíte, že než by 2 duchodci jeli autem do města, dají raději 2×26 korun za autobus na 10km? Tam a zpět za kilo. A nebo za panika ve Felde a nákup do kufru. Za 6 korun vám tam pojedou busem, za plné jizdne se vám na ten vlak nebo bus vykaslou, když mají auto a duchodci na venkově ho mají. A 6miliard vytrhne rozpočet, nebo tam máte i něco dalšího k úspoře? A ty peníze na ty slevy se vzaly z lokalek, nebo z čeho soudite, že je pak stát… Číst vice »
Autem je nikam nepustí, když to bude popelnice.
A pro veřejné rozpočty to bude větší úleva, než když si budou jen tak jezdit z Ústí „do Brna na kafe“.
Což mimochodem je epidemiologicky problematické a přitom to (vyjma období zákazu cest mezi okresy) nebylo nikdy přímo zakázáno. A ani nebyli důchodci demotivováni tak činit.
Zato už musejí mít 4 měsíce zavřeno malá hodinářství, zlatnictví, malé obchůdky s elektronikou byť na malých městech (zato pokud jsou souběžně e-shopovou výdejnou, tak pro výdej zboží si tam zajít můžu, to najednou nebezpečné není 🙂 ).
Jak pokrytecké.
Další podsuv se „závistí“.
Mimochodem, jestli někde stojí 10km jízda busem 26 Kč, tak je to vyloženě špatně, protože tuhle cenu nebude chtít platit ani pracující (natož např. nezaměstnaný, který žádné slevy taky nemá). Tzn. když už, tak řešit tuto drahotu.
Mmch. tato drahota se tím víc objednateli/dopravci vyplatí právě při existenci těch 75% slev, protože pokud důchodce za takovou jízdenku zaplatí jen 6 Kč, tak zbylých 20 Kč dosype stát; dopravce/objednatel (v závislosti na systému netto vs. brotto) v součtu těch 26 Kč dostane tak jako tak.
A ještě dovětek:
Klidně je možné, že do 31. 8. 2018 nikam pro nákup nejeli, ale nakoupili ve své vesnické prodejně.
Od 1. 9. 2018 jedou za pár peněz na nákup do města (a pak ty tašky tahají autobusem, přičemž dopravce dostane od státu dosyp 2 x 2 x 20 Kč) a o té méně utrží ta vesnická prodejna, což se může stát jazýčkem na vahách (pakliže takových lidí je víc) v její (ne)rentabilitě a může úplně zavřít, a to vlivem státního zásahu.
A ještě dodám – píšete, že „to auto tak jako tak mají“ – takže fixní náklady musejí platit tak jako tak a tím víc se jim vyplatí (když už ho mají) jet pro ten nákup i tak autem, zajet přímo na parkoviště k „marketu“ a netahat ten nákup až k nejbližší autobusové zastávce a od té zastávky pak domů, že.
Mimochodem – proč to auto vůbec dosud mají? Vždyť díky jízdnému za pár korun by mohli používat už jen veřejnou dopravu, přeci. 🙂
Ano. Ale po těch v roce 2041, tedy s účinností od 1.1.2042
Zpočátku jsem si myslel, že ten návrh je opět napsaný špatně. Když jsem se však podíval na to pořádně, tak jsem formulaci pochopil následovně:
1) ke konzervaci nemůže dojít, když po trati jede 301 osobních a 0 nákladních vlaků
2) ke konzervaci nemůže dojít, když po trati jede 0 osobních a 12 nákladních vlaků
Chápu to dobře?
Já to taky tak chápu. Akorát mi to nedává moc smysl. Tohle bude znamenat, že se nezruší a nezakonzervuje vůbec nic. Proč poté nějaký zákon poté řešit..??
Ten zákon se stejně nevyřeší do voleb. Je sice pravda, že 120 hlasů na rozpuštění Sněmovny a předčasné volby, jak navrhovali Piráti, se asi nenajde, ale těch návrhů tam leží ještě tolik, že se to nestihne.
Pro chod státu jsou daleko důležitější jiné zákony, které se budou projednávat přednostně. Potřebujeme mít hlavně funkční volební zákon, aby volby v říjnu vůbec mohly proběhnout a abychom neměli ústavní krizi.
Zakonzervuje. Zlegalizují se tím dnes již vlastně „zakonzervované“ tratě jako Kozí dráha, Kralovice – Mladotice, Kounice – Loket, Dobronín – Polná a podobně, které si už Dobrá správa zakonzervovala svévolně sama bez zákonného zmocnění.
Nezlegalizuje se, podle původního návrhu (a pokud vím, tak to nevyškrtli), nebude moci dojít ke konzervaci dráhy, kde objednávku dopravy (či splnění limitu) znemožnil provozovatel dráhy, takže například by nebylo možné zakonzervovat Kozí dráhu, protože zde zájem o objednávku je.
Prodej nebo zruseni trati ale možné naštěstí bude. Precedens s prodanim tratě ve špatném technickém stavu už na Moravě je. Ždáňka. Ve stavu, v kterém ji nový majitel koupil to rozhodně není na pravidelný provoz. Bude muset hodně opravovat. Doufejme že že svého a ne z našich daní.
Já už to psal v minulé diskuzi, že tratě, které slouží čistě turistickému ruchu by se měly odprodat krajům/obcím/spolkům, když o ně tak stojí.
A jak jsem vám na to (snad) odpověděl, tak ty kraje by tím pádem na takových krajích raději objednaly celoroční provoz, protože by to pro ně bylo finančně snesitelnější než tu trať udržovat za své.
Tak by se tak stalo, když by to bylo pro kraj snesitelnější, v cem je problém?
Buďto ten provoz chtějí (ať za cenu doobjednání spojů, nebo převezmou trať), v čem je problém?
Navíc nyní snížený požadavek 300 vlaků je opravdu lehce splnitelný.
Problém je v té umělosti – neefektivní vynakládání peněz za mimosezónní provoz jenom kvůli tomu, aby tu trať dál udržovala Dobrá správa a nedošlo k převodu na kraj.
Odbobně viz i nynější případy, kdy do Nové Bystřice je uměle objednán provoz celoročně (i když od podzimu do jara to moc nemá smysl), díky čemuž provozovatel tamní dráhy překročí potřebný limit v počtu vlaků, aby dosáhl na příspěvek od SFDI na údržbu trati.
To samé pak Česká Kamenice – Kamenický Šenov a rozšíření provozu i na pracovní dny od začátku června do konce září.
Evidentně je tato umělost pro dotčené stále výhodnější, než aby tu dráhu sami provozovali.
Jistě, tak jim napište, ať se vzdají příspěvku z SFDI, že jednají neefektivně. Kdyby jim to zato nestalo, tak ty spoje neobjednávají.
Je to jen o porovnání, co je výhodnější, jestli doobjednat x spojů, nebo převzít trať.
Navíc nový limiti je opravdu mírný.
To je zajímavé – trať, která nebyla „zakonzervována“, byla Dobrou správou prodána ve špatném stavu vylučujícím pravidelný provoz? Zvláštní. 🙂
Ten návrh mi v této podobě připadá rozumný. Faktem je, že nějaký rámec pro případnou konzervaci drah potrebujem
Dobrý den, děkuji za článek, který mohl být obšírnější, ale i tak poukazuje na urputnou snahu SZ a Kolovratnika nevratné zlikvidovat nemálo lokálních drah, na kterých SZ dlouhodobě neplní povinnosti dané zákonem, tj. Provozovat a udržovat dráhu pro potřeby bezpečné Drážní dopravy.
Navíc návrh opomíjí porovnání skutečných nákladů za ne/údržbu tratě a nákladů na konzervaci ( dedacto zrušení dráhy a vytrhání kolejí) a nákladů na obnovu tratě po ukončení konzervace.
Tyto lokálky je přeci možné převést na místní dráhy nebo vlečky a provozovat bez ETCS a bez TSI za ekonomický přijatelných podmínek.
Přečtěte si nejdřív omezující podmínky, minimálně z hlediska pravidelné osobní dopravy, provozování místní dráhy než budete něco nadšeně propagovat (s vlečkou já problém nemám) 😉
Pokud jde o současné podmínky pro „místní dráhy“, neexistuje přece žádný problém (a neměl by to být problém ani pro Sládkovce), aby došlo k jejich změně třeba i ve prospěch možností jejich využití i pro nákladní dopravu!
Taky jsem nepsal o nákladní 😉
Beru to tak, že cokoliv jiného je lepšínež likvidace dráhy v podobě konzervace.
Jak může být cokoliv lepší? Pokud trať nemá využití ani v osobni ani v nákladní dopravě a přitom má potenciál sloužit tisícům jízd cyklistů za rok, v čem je lepší ji provozovat pro 20 nadseneckych vlacku za rok? Nemluvě o nákladech na to provozování.
Vy jste pan zastupitel z Děčína?
Těch „20 nadšeneckých vláčků“ jste si podsunul sám; už pro rok 2016 byl předpoklad Ústeckého kraje tam mít vlaky v nepracovních dnech po 7 měsíců v roce (tzn. rozsah stejný jako u ostatních Turistických linek Ústeckého kraje). Tzn. cca 60 provozních dní v roce, vynásobte to počtem vlakových spojů za provozní den a jste na úplně jiném čísle než na těch vámi domyšlených dvaceti.
Zmého pohledu by to chtělo nejdříve zrušit polovinu manželských a úřednických míst v SŽ , když nejsou schopni zajistit bezpečnost ani organizací výluk ať už z hlediska jízdních řádů nebo organizace provozu pro cestující ,viz chaos na Vršovicích atd.. Hlavně že se vyhazují peníze za nový název , nové logo , reklamní plakáty na nádraží vánoční ozdoby atd. Cestujícího nezajímá zda je to SŽDC , SŽ nebo koleje a nádraží sro. Cestujícího zajímá zda ta organizace funguje .. místo řešení sketečnych problémů se dělají nesmysly jako rušení lokálek a nádražních znělek , věci které opravdu moc nestojí..
Chaos ve Vršovicích? To myslíte ten perón přístupný jen z druhé strany nádraží?
To si stěžujte na ROPID ten si prosadil jeho otevření, SŽDC chtělo počkat do konce rekonstrukce.
Cestující myslí to úplně debilní označení nástupišť a kolejí ve kterém se cestující neorientuje.
Přesně tak , osobně jsem tam několikrát pomáhal zmateným cestujícím jak Čechům tak cizincům , potkal jsem tam i 7 anglicky mluvících kterým rychlýk ujel a musely na cestu do čb čekat hodinu … Problém není otevření nástupiště ale nexistence značení cesty než se postavy most ( to že se SŽ není schopna SZ dohodnout s mč P4 je ostuda ze strany SŽ že to není schopna vyjednat a dohodnout ) eveturlně lze 4 nástupiště označit v jízdních řádech, vyhledávačích jinak například Praha- Vršovice západ atd.
Pokud vím, tak označení cesty blokuje právě MČ P4, protože trasu označit Správa Železnice chtěla.
Jistě a na peróne bude jen Praha – Vršovice, to zmatky nezpůsobí?
Co blokuje p 4 , nasprejovani na chodník ? Až má tolik úředníků a není schopna to vyjednat ? Alespoň nasprejovaný šipky na chodník a pak odstranit ?
Co blokuje? Chodník není ve vlastnictví Správy Železnice, aby si na něj mohla jentak nasprejovat.
A co se místo toho obrátit na toho, kdo to vyznačení blokuje?
To je jako se ptát na důvod výluky dopravce.
V diskuzích se často na něco stěžuje, ale kolikrát dotyčný poslal dotaz na konkrétní místa, proč se tak děje?
Můžete mi, říct, co myslíte tím debilním označením nástupišť a kolejí? Pokud vím, tak nástupiště jsou značeny normálně 1 – 4.
Hlásí se a na odjezdové ceduly jsou nástupiště a označeny jsou na lávce koleje třeba , nástupiště Jenou dolepena na papíře který dávno rozmokl…a nejen to ..
A to je jaké?
A to je který?
Přejmenování SŽDC je akcí p. poslance Kolovratníka, bezpečnost na výluce je starost stavebníka..co tam máte dál? Manželské místo super,co to je?
Nové logo ? Kolik stálo ? Všude plakáty ? Reklama ? Vánoční ozdoby ? Kcemu se sebepropaguje ?
Přejmenování není výmysl SŽ, ale ta k němu byla donucena novelou zákona o dráhách.
Myslíte, že cestující nějak zajímá taková kozí dráha? Co se jít v nějakém rychlíku z Prahy do Kolína zeptat lidi, zda o nějaké kozí dráze vůbec slyšeli. Cestující potřebují především aby fungovaly dobře ty hlavní tratě, kde jezdí hodně lidí. A do toho jsou tu i nákladní vlaky. Kolik jich asi přitáhne kozí dráha? Psalo se tu, že uz6za císaře to byl jen trucpodnik vůči hlavní trati do Teplic a musela se znárodnit, jinak by zkrachovala.
A přestože měla cestujících dost, tak zrušit pro vaše soukromé aktivity, že.
Doufám, že po volbách Kolovratník vysmahne ze Sněmovny a Jančurův kamarád utrpí volební porážku.
Jančurův kamarád není jen Babiš. Pamatujete si, jak posiloval vlaky pro účastníky demonstrace Milionu chvilek? 😀
Pro něj (stejně jako pro kohokoliv jiného) je výhodné být zadobře s kýmkoliv, kdo je u moci. Už se tak pojistil pro případ, že by Babiš letos prohrál.
A proč by nedovezl lidi do Prahy? Je to snad předmět jeho ekonomické činnosti, ne?
Ten Kolovratník si s touhle pitomostí nedá pokoj…
kdyz je nekdo zvolen a neceka to , nema asi ani nosny program sveho pocinani ve snemovne . lenosi se v tichu a pohodli prohlasuji k pristim volbam , ambiciozni snazivci si hledaji zviditelnujici tema . par jich tu bylo a vsiml jsem si jich i ja , politiku ignorujici . na vlne dostavby temelina se svezl Dlouhy s jeho plky o levne elektrice do primotopu , mlynar honicisi ego na rasove rovnosti , pilip a jeho smesny boj za demokracii na kube , .. jo tech bylo . a ted tenhla kolovrtnik .
Nejlepší by bylo, kdyby SŽ jasně napsala, které tratě je tak nutné konzervovat a kvůli jakým teda krvácí jejich účetnictví. Tohle nesmyslné okecavani a hledání nějakého limitu je trapný. Není mi jasný co by se ještě na některých tratí konzervovat např Dobronín – Polná, Mladotice – Kralovice, Děčín – Oldřichov, Loket – Bečov, ty jsou zakonzervované dostatečně a i bez zákona.
A to je ten problém, ne? Tohle status quo, kdy může kdokoliv začít s pozadovanim obnovení provozuje pro par vlaků za rok na tratích, kde přitom vlaky nejezdil dlouhé roky a má to důvod. Ono jen málokdy se zastaví provoz kvůli zchatralosti tratě, většinou se zastavuje provoz na jinak plně funkčních tratích, ale nebyli cestujících ani náklady.
Ono jen málokdy se zastaví provoz kvůli zchatralosti tratě.
Vy evidentně nežijete v ČR.
Ke stavu projednání novele ZoD: mám čím dál tím větší obavy, že se nestihne vůbec projednat v tomto volebním období a spadne celá pod stůl. Přičemž je v ní mnoho důležitých novelizačních ustanovení… Momentálně je zařazena jako 40.bod stávající 98.schůze Sněmovny, která je ovšem přerušena do 4.května, ale není jako pevný bod programu. Připomenu, že je ve fázi 2.čtení, které původně mělo být už na konci února.
No a můžeme po volbách začít znova.. 🤨
Musíte doufat, že se do června stihne alespoň druhé čtení, pak jsou parlamentní prázdniny a v září by to třetím čtením mohlo projít.
Jenže ještě je tady Senát a jeho případné úpravy (jakože podle mě stopro) a vrácení do Sněmovny…
Já tedy pevně doufám, že tahle vláda to nestihne a ubezpečuji Vás, že nejsem zdaleka jediný.
Vůbec nejde o vládu, ale o volební období Sněmovny.
Ten Kolovratník je fakt kosočtverec…
3,14?
A nepatří tam za to Ludolfovo číslo místo otazníku spíše slabika „ča“?
Patří, ale napsal jste to Vy -)
Proč na internetu urážet druhé?
Protože si někteří koledují…
Slušný člověk nikoho nebrání, natož anonymně. Primitiv uráží.
Slušný člověk uráží toho, kdo si to svými opakovanými činy zaslouží. Je to prvek samoregulace.
Slušný člověk argumentuje,vysvětluje,přesvědčuje,diskutuje,naslouchá protistraně,ale neuráží.
Osobně si myslím, že z hlediska SŽ mohl zůstat limit 1500 vlaků ročně. Tedy 2-3 páry vlaků daně. Návrhů chybí možnost nabídky prodeje, pronájmu této dráhy krajům, obcím, firmám, spolkům, aby trať udržovali za své peníze bez nároku na dotace a provozovali na nich například turistické vlaky.
Časem dojde k likvidaci většiny lokálek na síti SŽ, kde není alespoň dvouhodinový takt, protože částečně TSI a hlavně ETSC se postarají o jejich ekonomickou likvidaci. Řešením by pak mohli být tratě mimo SŽ.
Proč bez nároku na dotace, když třeba na přeměnu v cyklostezku anebo autobusové linky dotace čerpat smějí? Nu, hlavně je potřeba se postarat o likvidaci ve jménu moderna…
Nějaký spolek provozuje historickou autobusovou linku v rámci ZDO?
ZDO již neexistuje 🙂
T32 Zubrnice – Lovečkovice – Úštěk https://www.zubrnickazeleznice.cz/autobusy
Asi jste to špatně pochopil, určitě byla myšlena dotace na udrzbu trati, nikoli že by to kraj nebo města nesmely si to dotovat že svého. V tom jim nikdo nemůže bránit, když si to koupi. Ale je nesmysl dotovat údržbu něčeho, co stát nepotřebuje. Silnice nižších tříd také dotuji kraje a v obcích zase místní komunikace a cyklostezky spravují a financují obce.
Z pohledu traťoviny bude snaha umístit na trati minimální nutný počet balíz, tak, aby byla zajištěna interoperabilita, stejně tak bude snaha na provozovaná vozidla umísťovat místo plnohodnotné mobilní části ETCS pouze levnou čtečku balíz tak, aby tato fungovala pouze jako STOP/WARNING system. To je všechno low-cost na který žádné velké peníze nepotřebujete, natož aby padala slova typu „ETSC se postarají o jejich ekonomickou likvidaci“..to už je prosím úplně mimo. Uvidíme ale , co ukáže další vývoj….
Podle článku jakoby se nepočítalo s nákladní dopravou a aby pořád měli možnost zliquidovat téměř jakoukoliv trať, kterou se jim zlíbilo nebo zlíbí … tedy ta podmínka nejprve na ni na 3 roky znemožnit provoz, třeba aspoň pomalými jízdami a „optimalizací“, ne-li totálně.
V článku to je: nebo 11 nákladních vlaků za rok.
A není tam důvod, proč vlaky nejezdí. Kvůli pomalým jízdám NAD, jako Mšenka, zrušená možnost nakládky a vykládky.
Tedy teď už to tam je …
Bureši, vezmi si tu svou podržtašku Kolovratníka a jděte už konečně do ……
Na návrhu pana Kolovratníka se podílela Správa železnic. Prostě SŽ se nechce vyhazovat prachy za tratě, kde s odpuštěním chcípl pes.
A vyhazuje nebo vykazuje?
Pomalé jízdy, nehoda v Kdyni,…
1) za prvé by měla vzniknout diskuze MD, SŽ, Žesnad, sdružení osobnich dopravců, kraje a vzejít z toho závěr a) tyto tratě zavřeme případně prodáme, b) tyto trasy zkapacitníme, elektrifikujeme, c) tyto tratě budou nové, v nové stopě.
Železniční doprava je hromadná doprava pro pravidelnou přepravu velkého množství osob a nákladu, takže nemusí nutně zastavovat u každé samoty. Na to jsou motorky, auta, mikrobusy.
to se pletete , 100 let fungovani lokalek vypadalo tak , ze v 80 procentech stanic byl nakladni provoz . odpojil se jeden vagon a jelo se dal . to neni velke mnozstvi nakladu . za tyden se prazdny dovezl do uzlove stanice . pri prvnich modernizacich v dobe zvane demokraticka , byli hromadne niceny , ruseny skladiste , nakladiste , vyhybky , odstavne koleje a tak na trati jicin nbk lze odstavit nakl vagon pro vykladku snad jen v Kopidlně a Rozdalovicich . obsluha stanic typu oskorinek je znemoznena zjednokolejnenim . trat vymyslena pro nakl dopravu je nyni vyhradne… Číst vice »
A) snad napřed nabídnout prodej, pak možná zavírat.
Přesněji, kde ve spolupráci s ministerstvy pro dopravu a hospodářství utratili psa.
A to mají udržovat v chodu vytěžený uhelný důl v Ratíškovicích jen proto, aby tam a zpátky jezdily zbůhdarma vlaky? Obnovit uhelnou elektrárnu v Ivanovicích, kam se bude jakože vozit uhlí, aby to vypadalo, že jezdí vlaky?
Tak ono na té Ratíškovce jsou alespoň drezíny. A jinak můj děda tam jezdil do práce, kolejový autobus tomu věžovému motoráku říkali.
Aspoň? Ono je smyslem železnice, aby aspon něco po ní jezdilo? Proč si nepriznat, že doslouzila a je výhodnější ji nahradit něčím aktuálnějším, jako je cyklostezka?
Protože jste si spletl diskuzi.
A buďte rád, že jste si nespletl dobu…
Ale on si možná spletl i tu dobu. Nebo vůbec o Ratíškovce nemá páru a prostě trollí
Nejezdí tak třeba náhodou cyklisté zrovna okolo té Ratíškovky?
Ale chyba je nakde jinde.SZDC vubec nema mit takove (I neoficialni) pravomoci si vymyslet co bude delat a za kolik. SZDC ma mit jasne vymezena pravidla co vse bude delat a za kolik (protoze je statni) . A o konzervaci drahy pripadne o totalnim selhani pri udrzbe (coz vyjde na stejno) by mel rozhodovat nekdo jiny.
v sobotu odpoledne chcipl pes na trati 011 . deset prazdnych rychliku . je tohle to kriterium😜
Za týden po té trati určitě jede dostatek cestujících i nákladů. V článku se přece píše o odpovídajícím počtu za rok, ne že jich má být 300 v sobotu odpoledne.
to jsem si jen tak rypnul .