Tři miliardy ročně bez soutěže. Praha a střední Čechy chtějí po ČD lepší vlaky
Elektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhy
České dráhy míří k další smlouvě bez soutěže se svým největším zákazníkem. Středočeský kraj a Praha dokončují jednání o nové
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/drahy-maji-reseni-na-precpane-spoje-u-prahy-prifouknou-citye/r~aa540a103b6b11e998d70cc47ab5f122/
Takže čtyřvozové vícesystémové elefanty skutečně zřejmě budou realita…
Mluvčí Českých drah Radek Joklík však následně zdůraznil, že tento krok je zatím pouze ve stadiu příprav. Dráhy to nicméně zvažují jako nejlepší řešení. Přidáním dalšího vozu se kapacita jednotky zvýší o dalších 90 míst k sezení.
když čtu o on-line poloze vlaků, která už nyní celkem spolehlivě funguje v rozličných aplikacích a vyhledávačích, tak mě napadá, kdy konečně bude možné v Praze mít informace i o poloze autobusů a tramvají. Pokud vím, v Plzni, Brně, Olomouci i jinde již tyto data např. v IDOSu jsou, v Praze ale pořád nic. Nevíte někdo náhodou, zda je na obzoru nějaká změna?
Vyčkejte, je to na dobré cestě. Bude.
No mně synek kdysi dával odkaz na web „kdejsoutramvaje.cz“ nebo jak se to jmenovalo.
Jenže má skvělá Nokia 3310 to jaxi nepodporovala :-), tak jsem odkaz zahodil.
Dnešní Elefantů škoda nevyrábí, protože nemá TSI. Současné složení soupravy je řídící vůz, vložák, tažný vůz. Teoreticky možné přidat další vložák. Není možné pouštět tolik zřízení, aby udržel chod transformátory. Četl jsem , že bylo složeno řídící vůz, dva vložáky a tažný vůz. Bylo to vzácné takové složení na vytížené trasi. Bylo omezené pouštět klimatizace. Můj názor je: V budoucnu je možné vyměnit z stejnosměrný napětí na střídavé napětí. Pokud to neumožnuje. Buď prodat do státu, která jednotka mohla jezdit. Doplnit další vůz na střídavý napětí. Je to nepraktické. Muselo to předělat celou soupravu. Rád viděl lokomotivu + push-pull. ČD… Číst vice »
Wasserpolak?
Tvůj pravopis je strašný, raději nic nepiš…
Já nerozumět řeči tvého kmene.
Tak na strašný levopis tu máme jiné experty, různé Mechaniky kolejových vozidel.
Martina 28 bych odhadnul na Němce a jako cizinec má tu češtinu docela hezkou (blahopřeji!)
K obsahu: 4-vozový ešus jezdil před asi 2 lety na Berouny. Problém byl ve zdroji 540 V, který už byl na hranici svých možností a třeba s klimatizací by byl problém (jezdilo to ale v lednu).
Úprava na střídavé napájení je možná a je i „nakreslená“, půjde se cestou dalšího vozu s transformátorem a polovinou trakční výzbroje (1 hnací podvozek), trafo bude samozřejmě napájet i původní motorák.
No takže vložáky z pár Elefantů předěláme do jiných -> čtyřvozová patrová souprava. A ty bez vložáků budou ty „méně kapacitní“. Hotovo vyřešeno 😉
Ještě je ale potřeba pro takový vlak trochu přidat na jízdních dobách.
Nebo vyrobit motorovy vlozak. Jak by se vubec resil prechod na stridavou trakci?
Přeskládáním ojetých šrotů se nic na kvalitě nezmění. Bohužel je to ještě to lepší co nás ve středních Čechách čeká, proti neelektrifikovaným tratím, kde se budeme dál pařit ve šrotech typu 814 nebo předpotopních vracích 810, kde ani nemůže jet vozíčkář.
Cesta v ojetém elefantu mi osobně připadá komfortnější (klidnější, tišší) než v panterech.
Škoda také není jediný výrobce kolejových vozidel a soudě dle jiných článků (z Ústeckého, Libereckého nebo Zlínského kraje) se stejně většina diskutujících dožaduje nových vlaků, tak proč by měli Pražáci a Středočeši dál jezdit v ojetých šrotech.
Příspěvek byl na žádost autora smazán.
Bohužel vandalové se najdou vždycky a byť jich může být v ČR více jak v ostatních zemí, rozhodně to nebude nějak dramaticky vyšší číslo a nepořizovat si kvůli tomu nové jednotky, které jsou stejně potřeba, je nesmysl. V ostatních krajích mají nebo budou mít taky nové vlaky, tedy nevím, proč by Středočeský kraj a Praha měli být výjimkou.
Příspěvek byl na žádost autora smazán.
Dovolím si přidat vzpomínku na Brno, na noční autobusové linky vždy DPMB nasazovali ty nejlepší autobusy, kupodivu je vandalové (a že mezi nočními cetujícími je spoustu opilců, volnomyšlenkářů atd.) neničili tak aktivně jako ty staré…
Ohledně nasazování nejnovějších autobusů v Brně na rozjezdy to rozhodně není pravda. Právě na nočních rozjezdech byly v největší míře zastoupené kloubové Karosy, které během dne moc nejezdili. Během posledního roku (možná dvou), kdy Brno hodně updatovalo kloubové autobusy, tak se na rozjezdech začaly objevovat nové autobusy (Iveco). Používají se ale i starší Solarisy a na solo vozech je teď asi nejvíc zastoupený SOR. Sem tam se ale ještě objeví Karosy.
Příspěvek byl na žádost autora smazán.
Tak především tu za ojetý šrot byly některými diskutéry považovány vozidla vyrobená po roce 2000, v tom případě je 810 skutečně předpotopní ojetý šrot. Za druhé ve Středních čechách samozřejmě 810 jezdí a její mutace 809 není o nic lepší. A za třetí jsi zapoměl napsat jak má v 809/810 cestovat vozíčkář, jak tam funguje klimatizace nebo například vakuové WC, aby se nehnojili koleje. Ono takové rybáky také vyráběli zlaté české ručičky a nikdo s nimi dnes nechce denně dojíždět.
Třeba dnes na Smícháči dva kluci cca 13-14 let, na držce rouška, igelitka plná sprejů, rovnou zalezli na záchod, po chvíli vyšli a šli na další…
Vzhledem k poloze nádraží v Mělníku nebo Neratovicích, je úplně nesmyslné tlačit v těchto městech vlaky místo autobusů. Autobusy naopak upřednostnit, vyžadovat kvalitu a klimatizaci.
„Autobusy naopak upřednostnit“
To jim jako chcete vybudovat vyhrazené jízdní pruhy minimálně v těch úsecích, kde už v současnosti v dopravních špičkách postávají v kolonách, nebo jak jste to myslel?
Pokud se v Neratovicích zbuduje zastávka sídliště, tak to bude mít železnice dost dalších zákazníků.
Stavba těchto tratí by se určitě vyplatila i za předpokladu, že by stanice nebyla úplně v centru. Nemyslím, že by byl problém dojít ten kus pěšky, případně by se určitě zavedla i nějaká autobusová linka. Zkrátka pořád určitě lepší než cesta autobusem až do Prahy. Je ovšem otázka jestli by byl přínos dostatečně velký, aby se stavba realizovala, protože je zde řada dalších důležitých staveb (především na současné infrastruktuře), které také budou něco stát.
Mě ted napadá,jestli by na to měl někdo koulesi vzit do úvazku třeba Praha-Beroun??
Proč by ne, když je zájem o jiné tratě. Vzhledem k množství odříkaných vlaků současného dopravce ČD jednoznačné zlepšení.
Můžete to zkusit a já vám popřeji jen hodně štěstí. To budete potřebovat nejvíc. 😁
Zkušeností dle vašich příspěvků máte dost.
Rozhodně nechci obhajovat ČD, protože výkon, který je na této trati předváděn, opravdu není odpovídající, ale Váš příspěvek jen opět potvrzuje Vaši zaujatost a neobjektivnost, jelikož opravdu nevím, jak jste přišel na to, že nástupem jakéhokoliv soukromníka dojde automaticky ke zlepšení.
Existuje vůbec nějaký nadřízený kontrolní orgán nad ROPIDEM, který prověřuje popřípadě reguluje jeho činnost?
Existuje. Primátor, zastupitelstvo, potažmo voliči.
Bohužel primátor ani zastupitelstvo to nedělají, jinak by toto bagrování kámošům za tři miliardy ročně a přehlížení provozu ojetých šrotů možné nebylo.
Nesmysl – všechny zásadnější akty ROPIDu procházejí „radou“ a většina i „zastupitelstvem“.
Evidentně ne, když je to v článku popsáno jako akce Ropidu bez stanoviska rady ev. zastupitelstva k takovému nehoráznému rozhazování peněz daňových poplatníků do Černé Díry.
MHMP
No dobře pro území Prahy dejme tomu, ale pro Středočeský kraj to přeci celé neřídí MHMP? Nebo jo?
Praha + Středočeský kraj ve spolupráci – proto ostatně Stč. kraj vytvořil IDSK, aby měl pro ROPID svého „partnera“ a mohl převzít i to, co pro „mimoprahu“ organizoval původně ROPID. Ale Vy jste se ptal na instituce nadřazené ROPIDu, ne IDSK.
Aha, již tomu rozumím, děkuji Vám moc za osvětu, opravdu jsem nevěděl, šlo mi pouze o to je li možné někde připomínkovat chybné kroky ROPIDU či případně ted jak jst i vysvětlil IDSK. Ještě jednou děkuji.
Bude v té nové smlouvě povinnost přednostně nabízet lístky PID vždy, všude a za všech okolností?
Proč? K čemu by taková „přednostní nabídka“ byla?
Ukončení okrádání cestujících předraženým jízdným ČD.
A můžete mi říci jak? Pokud chci PIDku, průvodčí, příp. prodavačka na stanici prodá PIDku… Je to o zákazníkovi, co chce a o co si řekne. Pokud je blbej a projezdi půlku kraje za dražší jízdné, když má možnost levnějšího,je to jeho věc.
A tady je právě fajn, že platí jak vlastní tarif, tak tarif pid
průvodčí prodá PIDku? a odkdy prosím?
„Státní průvodčí“ ČD asi z POPky jízdenky za tarif PID prodat nemůže – to je nějaká součást dohody ROPIDu a ČD o uznávání jízdenek za tarif PID ve vlacích ČD. „ARRIVA vlaky“ to na „ML-S49“ umí – což je možná její „postrk“ v potenciálních soutěžích s ČD o výkony …
Od toho je právě nová smlouva, aby se tomuto okrádání cestujících předešlo. Žádná obecně závazná vyhláška, která ČD nařizuje prodávat jejivh předražené jízdné neexiatuje.
Jinými slovy schvalujete, když se ČD chovají jako taxikáři, kteří také neinformovaného zákazníka vezmou řádně na hůl…
Ono je to nakonec jedno, protože za jízdenku se doplácí ze státního/městského tak jako tak. Zvlášť když jedou podplacené skupiny studentů a důchodců.
Navíc někteří zaměstnanci ČD v předprodejích, i když řeknete, že chcete PID a jde o pár zastávek na jejich trati, dožadují se počtu zón(že má vědět cestující) a jsou protivní jak ..del.
Naposled viděna tato scéna o víkendu v Benešově….
Svojsin: V pátek zhruba v poledne také v Benešově naprosto stejná zkušenost. Zřejmě ta samá pokladní. Asi lepší oddíl 🙂
Kolovrátek Troník a jeho prohlášení jízdného ČD obecně nejlevnějšího v Evropě za nejdražší.
Modrá guma Kirschner totiž ještě tarif pid nebo gw neviděla…
Díky aplikaci PID Lítačka už je prakticky jedno za jaký tarif prodávají jízdenky v pokladně nebo průvodčí. Každý má možnost se rozhodnout sám na jaký doklad bude cestovat – buď levně na jízdenku z PID Lítačky nebo za draho na jízdenku u okýnka pokladny nebo od průvodčího.
Anebo to jednou zkusí, zaplatí draho, a zase se vrátí k autu.
Ne, ale před každým dopravním prostředkem bude stát člověk co bude dávat vstupni skoleni k tarifu. To je snad kazdeho věc ne aby se obeznamil s tarifem. Nebo v Paříži, Římě, Barceloně atp vnucují jen jeden druh jizdenky? Az prijdu do řeznictví bude mi také prodavač vnucovat jeden druh parků?
Mýlíte se, už nějakou dobu u nás platí, že je to obchodník kdo musí zákazníka prokazatelně seznámit se svými podmínkami před uzavřením smluvního vztahu. A především bez ohledu na vyhlášky a zákony je podstrkávání dvakrát dražšího jízdného neinformovanému zákazníku za tu samou službu prasečina prvního řádu.
Ale vždyť Vás nikdo nenutí ty služby používat, jsou tu , auta, autobusy atp, každý má možnost výběru, obchodnik at si udělá reklamu jakou chce, člověk at si vybere, apropo za poblity reginy v pulnoci se tu plati ještě docela málo
Nikdo mne nenutí si na provoz vlaků v ZDO platit daně? Ale jděte.
Daně platíte i na ,,přizpůsobivé,, a taky je nevrazdite, tady máte alespon moznost výběru.
Jak by mohly takové 100m jednotky vypadat a co bych jejich provoz stál? Odpověď zde: https://ibb.co/9ydnRdq
Teoretický čtyřvozový ešus má 105.6 m (přes spřáhla). První dveře na řídícím vozu začínají nějakých 8 metrů od spřáhla. Na motorovém ještě dále. Takže 8 vozů se k 200m dlouhému perónu srovná při minimálním úsilí v pohodě.
Já tomu vůbec nerozumím, ale je reálné vyrábět další 471? Myslel jsem, že jednak nesplňují TSI a navíc už jsou z dnešního hlediska poněkud zastaralé, přeci jen jde o konstrukci z devadesátých let. Laicky bych čekal od Škody spíše něco na bázi těch push-pull pro Němce, ačkoliv tu někdo zmiňoval, že ty jsou tlakotěsné a to je na naše použití zbytečné.
No a udělat z nich netlakotěsné asi nebude žádná věda.Použijou se levnější mezivozové přechody těsnění dveří….
471 už samozřejmě vyráběny nebudou,ale nějaký nástupce asi jo.
1) To je fuk, s nejvyšší pravděpodobností to bude zase z vozů 26.4 metru dlouhých a dveře zase nebudou hned u nárazníku, vyjde to podobně. Velmi pravděpodobně to nebude ta fantasmagorie s třínápravovými podvozky.
2) Někde níže v diskuzi se píše o možnosti vyrobení čtvrtého (střídavého) vozu do stávajících jednotek. Není to z mojí hlavy.
Ta fantasmagorie není samoúčelná, jak je vidět z kapacit a provozních nákladů jednotlivých souprav.
Ano, je to takové hezké školní cvičení, třeba něco typu diplomka. Může být i inspirací, jak účelněji řešit uspořádání interiéru, ale vyrábět se to pochopitelně nebude.
Proč pochopitelně?
Je v tom slově kus naděje, že nebude rozhodnuto nepochopitelně. Uvidíme kolik naivity Scheinherr nasadí do boje. Už jsem zažil, že provoz zajišťovaly rozhrkané a početně nedostatkové jednotky po životnosti, zatímco se na okruhu trápili s provozuneschopnými prototypy jejich ideově skvělých nástupců (napřed jedním a potom druhým) a taky se to dalo přežít.
Daleko jednodušší je prodloužit nástupiště v zastávkách kde mají jen těch 200m. Ostrovní nástupiště mají obvykle daleko víc a nejsou limitem.
jo, zvlášť když se na těch 200 m zkrátily při rekonstrukcích často jen před pár lety
Elefanty jsou v pohodě, zvlášť ty s vyměněnými sedačkami, ale chtělo by to lepší údržbu, lepší průběžný úklid, zejm. wc a fungující klimatizaci. Přišlo by vhod doplnění výpínačů pro individuální regulaci osvětlení – minimálně jeden je už tímto vybaven. Řádově horší je ale situace na neelektrifikovaných tratích kolem Prahy – zejm. směry Rudná, Vrané, Hostivice, tj. regionovy 814. A bohužel, jak to vypadá, se zlepšení neplánuje? Aspoň ojetá Siemens Desira?
individuální vypínače měly ty nejstarší kusy, ne?
Číslo bohužel nevím, ale jel na trase Benešov-Praha. Vypínače středového osvětlení byly zespodu na poličkách pro zavazadla.
Vypínače má původní pětivozová sestava ešusů. Krajní vozy 001 a 002, vložák jen 001. Pár dalších vozů má záslepky. Když těmi vozy jedete, většina světel je pozhasínaná – celkem jednoduché referendum, co by cestující chtěli, ale nikdo to nechce vidět, vypínače jsou ukrutně drahé…
Nebude to nějak souviset s osvětlením chodby , ktere je v nějakém předpisu vyžadováno? Případy , kdy človíček ulouzne v lednu na ledovém chodníku a zraní se a pak vymáhá náhradu po všech možných i nemožných institucích , se pár najde každou zimu. Tak aby nebyl důvod řešit situace ,,zakopl jsem -neviděl jsem,, tak je asi absence tl. pro zhasnutí pochopitelná. Vzpomínám na cesty vlakem před 30lety – jeden tunel na cestě se projížděl po tmě.Dnes se svítí v poledne už od začátku cesty, podle předpisu. Ale podle ktereho, to po mně nechtějte.😏
Z požadavků kraje. U vozidel se zatmavenymi sklo se musí svítit stále.
Ty mělo v podstatě jen několik prvních kusů – pak nějaký „pobřežní odborník“ začal „šetřit“ …
Musím se přiznat, že také nevím čísla souprav, ale jednalo se skutečně o soupravy nejstaršího typu.
To se budeme hrkotat dalších 10 let Regionovama, to si z nás snad dělají prdel!
Vazby mezi Ropidem/IDSK a ČD jsou dostatečně známy, holt kámoši si to bagrují sami sobě.
Takže s rozpadajícími se, nespolehlivými ragionovami dalších deset let? To nemůžou dát! Vždyť není týden, kdy by nějaká neklekla cestou. A některý den to není jen jedna. CCa před třemi týdny dvě nahrazeny 810 a za další už náhrada nebyla, tak jel bus!
Není tlak, není snaha. Kdysi stačilo ČD jen pohrozit a hned byla místo 810 nasazena systémově 843 (Liberec-Harachov, cca 2006).
Ale zas vás Jediný Správný Dopravce aspoň nebude trápit nějakými ojetými šroty àla Desiro nebo tramvajemi typu GTW (no, těmi vlastně jo, ale to budou modrá, čili nadčasová a osvědčená vozidla 🙂 ). No nekupte to.
Jednání o bájné stometrové jednotce jsou, jak koukám, v plném proudu. To se výroba zapotí.
údajně vložený vůz s el. vyzrojí pro střídavinu do Slonů.
Bude-li hnací, proč ne. Ale řeší to jen část problému, nové jednotky budou potřeba taky. (Ešus se čtyřmi miskami, kdo to kdy viděl?)
Má být polohnací.
To by stačilo. Hezké slovo.
Minimálně cca 30 mld. za 10 let. To už by ČD mohly vážně dokoupit pro PID nové jednotky (vzpomínám, jak tady minule někteří kvičeli, že na to ČD nemají love 🙂 Jinak se také potvrzuje, co jsem psal, Středočeský kraj na ČD nijak netlačí , vlastně ani nemá ucelenou koncepci a iniciativa jde paradoxně spíše z Prahy.
Dokoupit by mohli, pokud si ovšem zadavatelé vůbec dokážou říct, co chtějí 😀 Rok 2023 je z pohledu případných úprav typu, schválení a dodání nových jednotek nepříliš vzdálený…a tohle se Panterem nezaplácne.
„Panterem“ naprosto v pohodě „zaplácnete“ všechno dál (vně) mimo okruh přibližně Beroun – Kladno – Kralupy n/Vlt. – Všetaty – Nymburk – Kolín – Benešov u Prahy. A pokud vím, už i ROPID dospěl k názoru, že třeba jezdit do Kralup n/Vlt. „dvojmo“ menšími jednotkami a tam je dělit by bylo mnohem efektivnější, než dál do Ústí nad Labem „vozit vzduch“ v „ešusech“ – problém přitom není v podstatě žádný v dělení vlaků, ale může být ve spojování souprav při cestě v opačném směru (i když v Kralupech n/Vlt. na to je času asi dost, a i „ešusy“ už se… Číst vice »
Jo, trasa Praha – Kralupy nad Vltavou je vhodná na dva spojené pantery a jak píše železničář, i Ropid s ní (snad) počítá. Taky jecto trasa, kde se uz nějaký masovní nárůst počtu cestujících nepředpokládá. U ostatních tras nevím (jasně třeba pendlující víkendový Elefant do Milovic je nesmysl). Ale teoreticky by stačilo pro rychlé zlepšení dokoupit pantery na trasu do Kralup a uvolněné Cityelefanty použít jinde.
Teoreticky by i na kralupské trati nějaký menší nárůst frekvence být mohl, kdyby se zkvalitnilo fungování autobusové části PIDu a vynutilo větší využívání vlaků s vazbami na kratší návazné autobusové linky ve stylu IDS JMK, a především kdyby SŽDC výrazně vylepšila tamní „lokálky“ z Kralup n/Vlt. a Vraňan, jmenovitě především trať do Slaného (resp. až Zlonic) – ale v (nešťastné) kombinaci s „plívovými“ děčínskými rychlíky, které v úseku Kralupy n/Vlt. – Děčín kromě špiček žádnou extra velkou frekvenci nemají (a soupravy jsou kvůli kralupské frekvenci zbytečně dlouhé v celé trase) už ani tam žádný příliš velký nárůst zájmu skutečně čekat… Číst vice »
A co byste tam chtěl vozit? Vzduch?
K vašemu překvapení jsou elefanty Praha-Milovice na víkendu plné, poněvadž jezdí pouze jedna souprava, natož pak při výstavách v Lysé nebo akcích v Mirakulu.
Zde by určitě panter neprospěl. Kde bych si ale pantera dokázal představit by bylo na Ústí-Lysá-Kolín. Vlastně ani neočekávám nic jiného po modernizaci trati na 160 km/h.
Tri miliardy plneni za deset let. A kde je hodnota pro vytvoreni castky pro nova vozidla? Jen modernizace slonu bude drazsi nez plneni.
Prectete si clanek znovu a lepe prosim
To neda na postupnou obměnu ani nahodou. jen ten provoz něco stoji, poplatky za cestu apod.
A kolik si představujete, že by měly ČD dostat? Bilion každý rok, nebo co?
Tři miliardy ročně. Takže 30 miliard. A podotýkám, že jde o současnou hodnotu kontraktu, jednání jsou o podstatně vyšší ceně.
Že nebude soutěž je minimálně škoda. Nicméně bych čekal, že aspoň oddělí soubor elektrických a motorových vlaků, zvlášť po tom, co ML a motorové rychlíky kolem Prahy jezdí/bude jezdit Arriva. Jistě by to prospělo nejen optimalizaci oběhů.
A kdo by se asi přihlásil, sehnal tolik vozidel a měl zázemí?
Delat soutez nema de facto smysl. Nikdo by se do ni neprihlasil. Arriva, regiojet i leo si v republice sahli na maximum, ktere jsou v tuto chvili schopni realne operovat a na dalsi expanzi nemaji lidi, techniku, zazemi, ale predevsim, penize. O nikom dalsim s licenci pro provoz komercni osobni prepravy nevim (nezminuju mini spolecnosti typu KZD)
Co je to za firmu KZD?
To máte asi pravdu. Ono je to těžký, když si celý stát vzpomněl na soutěžení prakticky naráz.. Tím se kapacita soukromníků vyčerpala a na 10 let se zavřely dveře. To považuji za chybu.
Nemá smysl soutěžit něco takovéto velikosti 1 rok před začátkem plnění smlouvy. Nikdo jiný než ČD by se stejně nepřihlásil. Kdyby se vyhlásila soutěž nebo udělalo poptávkové řízení alespoň tak 3 roky před začátkem plnění smlouvy nebo ideálně možná ještě dřív, tak by určitě byla velká šance, že by se přihlásil i někdo jiný než ČD a mohlo by tak být lepší podmínky za stejné peníze. Naneštěstí jsou takové věci v ČR zcela nevídané.
No hlavně ty zásuvky a wifi, to je ve vlaku důležitý. To snad není možný, na důležité věci nejsou peníze a na totální kraviny ano.
Zásuvky chápu, dneska má člověk 3/4 života v mobilu, který když se vybije, tak se nedostane leckdo ani domů. Ale wifi je zpovykanost českého národa.
Já si v pátek zapomněl v práci nabít mobil, když už ukazoval, jako že je skoro vybitý a vydržel jsem do pondělka. Sice už začal „řvát“, že chce nabít, ale vydržel.
V takovém Švýcarsku třeba vlak s WiFi nepotkáte vůbec a se zásuvkami to taky není dvakrát slavné
Za WiFi a zásuvky by dráha měla líbat bohu ruce, protože tak laciný (v porovnání s klimatizací, nebo nízkou podlahou) a efektivní nástroj jak dostat lidi do vlaků se jen tak nevidí. Nevím, na co někteří pořád tak nadávají 🙁
By dráha mohla platit za cestující i daně třeba, ne? To by byl hit 😉
On.line sledování vlaků již na některých portálech je možné již nyní. Stejně jako vyhledání různých spojů v mobilu, na to nemusí vytvářet PID aplikaci.
Sledování zpoždění vlaků teď závisí čistě na SŽDC, na některých tratích průjezdy stanicemi hlídá zabezpečovací zařízení, jinde pořád vypisují výpravčí ručně. Nově mají být vlaky vybavené GPS, tedy zpoždění bude možné přesněji určit i na trati mezi zastávkami.