283 korun za kilometr za 44 let starý motorák místo nízkopodlažního mravence. Smlouvu plní, říká Ropid
Praha aktuálně řeší soutěž na dopravce pro spojení Masarykovo nádraží - Čakovice.
Již téměř čtyři měsíce musí cestující na lince S34 jezdit u poloviny spojů mezi pražským Masarykovým nádraží a Čakovicemi vysokopodlažním motorovým vozem řady 810. Podle smlouvy zde mají jezdit modernizované nízkopodlažní jednotky řady 813 přezdívané mravenec.
O jednu ze dvou jednotek 813 společnost KŽC Doprava, provozující tuto linku bez jakékoliv soutěže, přišla při zářijové nehodě. Namísto ní nasazuje motorový vůz vyrobený v roce 1981, který má nejen nižší kapacitu, ale není ani klimatizovaný nebo nízkopodlažní. Pražský organizátor dopravy Ropid, jehož šéf Petr Tomčík smlouvu na provoz linky v roce 2017 podepsal, nepovažuje současný stav za nedodržení smlouvy.
„Nedomníváme se, že není dodržována smlouva. K jejímu plnění ze strany dopravce nadále dochází, výkony linky S34 jsou zajišťovány, byť je tomu částečně v nižší kvalitě záložními vozidly. V tomto směru je následně postupováno v souladu se smlouvou, tj. dopravci jsou účtovány příslušné sankce,“ uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Deník Zdopravy.cz požádal o vyčíslení všech sankcí společnosti KŽC Doprava za nedodržování standardu podle smlouvy, od 3. ledna až dosud odpověď neobdržel. Podle smlouvy může Ropid kontrakt vypovědět, pokud pokuty přesáhnou částku 300 tisíc korun.
Zdražení o 102 koruny za kilometr za šest let
Z dodatků ke smlouvě z roku 2018 je patrný výrazný růst ceny: původní smlouva začínala na 181 Kč za kilometr, loni se částka vyšplhala na 282,79 Kč. Jen pro srovnání: s novými elektrickými jednotkami bude RegioJet po soutěži v Praze jezdit za cenu 215 Kč za kilometr. Kontrakt s KŽC neprošel žádnou soutěží, Ropid se prostě rozhodl smlouvu bez porovnání nabídek s konkurencí uzavřít.
Smlouva platí do konce roku 2028, mohla by ale skončit dříve. „V současné době s dopravcem jednáme o dodatku smlouvy, který smluvní vztah postaví více právně najisto a obsáhne veškeré skutečnosti včetně implementace ETCS. Zároveň se předpokládá, že smluvní vztah bude ukončen dříve, než na jaké období byla smlouva uzavřena,“ dodal Drápal.
Podle něj hlavní město předpokládá, že smluvní vztah bude ukončen pravděpodobně již k prosincové změně jízdního řádu 2027. „Možná ještě dříve, tj. v okamžiku, kdy bude reálné kontinuální zajištění provozu linky S34 novým dopravcem vzešlým z nabídkového řízení, které začínáme připravovat,“ upřesnil Drápal.
Bez ohledu na výsledek soutěže má KŽC Doprava zajistit instalaci ETCS do vozidel řady 813, protože již dostal příslib dotace od SFDI. „Vozidla určená pro plnění smlouvy podléhají tzv. povinnému odkupu, tj. předmětem připravovaného nabídkového řízení bude primárně nalezení nového provozovatele těchto vozidel. Pro vlastní provoz linky bude instalace mobilní části ETCS nezbytná v roce 2027, kdy po dokončení modernizace žst. Praha Masarykovo nádraží bude tato uvedena přímo do výhradního provozu ETCS (bez fáze smíšeného provozu),“ upřesnil Drápal.