2025. Stát poprvé řekl, kdy bude ETCS na dvou koridorech povinné

Lokomotiva 163.022 společnosti ČD Cargo bude jako první vybavena zabezpečovačem ETCS. Foto: ČD CargoLokomotiva 163.022 společnosti ČD Cargo bude jako první vybavena zabezpečovačem ETCS. Foto: ČD Cargo

Dva nejvytíženější železniční koridory čeká do necelých šesti let zásadní změna. Od 1. ledna 2025 by na I. koridoru z

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pitrys

163.022 má být první s ETCS? Nemá už néjakou dobu ETCS jedno Eso, Elefant a Banán? Pokud se nemyslí pouze ČĎ Cargo…

ROMAN

myslí se pouze ČD Cargo, ESO s ETCS je ČD 362.166 a ČD dosud smlouvu na mobilní část ETCS nevysoutěžili

mgr.pavel

Celkem by mne zajímalo, jak to ve Švýcarsku udělali, že mají skoro na každé trati ETCS už nyní? Když my s vyplazeným jazykem a nářky nad drahotou palubních jednotek budeme mít ETCS na dvou hlavních koridorech nejdřív za 6 let..?

xyz

Švýcarsko je jedna z nejbohatších (a rovněž tak i jedna s nejvyšší cenovou hladinou) zemí = tam na to o to víc „jsou peníze“.

Oskarák

Švýcarsko má (zatím) plošně ETCS pouze v úrovni 1, tj. se zachováním návěstidel. Nahradilo tím své zabezpečovací systémy ZUB a Signum. Na úrovni 2 je jen několik úseků (zejména novostavby tratí). Teď důkladně zvažují, jak dál.

Dušan

Tu úroveň 1 má navíc pouze tzv. omezený dohled, tzn. kontrola na pozadí, maximálně SIL 1, resp. spíše SIL 0, de facto žádný linking a polovina balíz u návěstidel umí pouze STOP/Warning funkci, tzn. že se nekontroluje vůbec žádná brzdná křivka, ale pouze se potvrzuje na DMI výzva, značící příjem omezující návěsti, čímž se de facto nahrazuje funkce původního bodového SIGNUMu jako kus za kus, se stejnou úrovní bezpečnosti. Jediný rozdíl je pak u ZUB-u, což je ta druhá polovina balíz u návěstidel, kde sice už křivka je, ale v naprosto zjednodušeném provedení bez jakéhokoliv zohlednění gradientu, rotujících hmot vlaku… Číst vice »

ythomas_ct

Prostě je přínos stávajícího švýcarského řešení zejména v tom, že od roku 2018 je celé(?) normálněrozchodné Švýcarsko sjízdné s „ETCS-only“ vozidly (byť není mobilka jako mobilka a tuším, že ten jejich L1LS může fungovat až od SRS 3.4.0(?)). A osobně se domnívám, že podobnou cestou půjde i Německo a že se tam na tratích do 160 km/h dočkáme takového nějakého „EuroPZB“…

Dušan

Je to tak, provozní mód omezeného dohledu (Limited Supervision) v úrovni 1 je skutečně implementován až od verze SRS 3.4.0 dle BL3, čili nic dnešního, co má BL2 a SRS 2.3.0d nebo starší tam není přechodné = to je ten problém a pak taky to, že pokud vozidlo bude přejíždět mezi tratěmi s L2 a L1LS, tak musí používat z technických důvodů funkci virtuálního zakrytí balíz, neboť každá ta úroveň používá – z nutných technických důvodů – svůj paket 3 „Národní hodnoty“ – strojvedoucí musí tuto funkci na mobilce před jízdou v rámci zadávání vlakových dat zapnout a správně nastavit.… Číst vice »

Zdeva

Jiz v druhem odstavci se dozvim ,ze to nebyl STAT ,ale MINISTERSTVO DOPRAVY…. .Nebylo by lepe napsat to rovnou?

mgr.pavel

Není náhodou MD státní organizací příslušnou za regulaci v dopravě?

Martin V.

Od 2025 prý ETCS povinně pro všechny, v současnosti nějaký zkušební provoz se supervizí… Kdy ale bude na tratích SŽDC, kde je již instalován, umožněn plný provoz ETCS těm lokomotivám, které ho již instalován mají, a které (aspoň předpokládám – pokud se pletu, tak mne opravte) ho v zahraničí běžně používají bez dalšího zálohování.

Petr Tříska

přečtěte si to v článku „jsou možné běžné jízdy vlaků s mobilní částí ETCS s provedenými testy kompatibility a vydaným průkazem způsobilosti vlakového zabezpečovače ETCS“.

Stanislav Fanta

A vyhlašuji sázky na to, kolikrát se to odloží…. 😀

jan

Bohužel je ta česká instalace fakt dost drahá. Otáčím. A otázkou je, zda nejpalčivější část české železnice je ta, kde už byl LS a AVV. Tam kde investice už byly. Nejhorší podle mě je to, kde došlo k instalaci GSMR a není ani LS. Tím tam nefunguje generální stop.. (třeba Ostrava Opava) Pak tam, kde žádné LS není – tam kde investice nebyly žádné. Tedy takový Praha Beroun. A opět v té grafice není uvedeno žádné datum! A spousta dalších takových. K ETCS.. Pokud to vozidlo má LS + AVV, myslím si, lajcky že je na české poměry docela dost… Číst vice »

Apollo17

„Nejhorší podle mě je to, kde došlo k instalaci GSMR a není ani LS. Tím tam nefunguje generální stop.. “
LS a generální stop spolu nemají nic společného.Generální stop přijde po vysílačce i na Regionovu.

jan

Jenže ne přes GSMR..

michal

To se přece zkoušelo a snad už generální stop funguje i na GSMR. Vyjímky nedělat.

jan

No, uznávám, ale kdo ví, na kolika vozidlech/radiostanicích je to fakt implementováno a funkční. Moc se o tom najít nedá..

jan

LS nemá s generálním stopem nic společného, jenže když tam není ani LS ani generální stop, příjde mi to hodně..

Roman

Pokud je stroj vybaven správnou vysílačkou a ne jen trskou

xyz

V článku i mapce zmíněn ohledně ETCS jen úsek Olomouc – Uničov = ETCS tedy bude jen v úseku Olomouc – Uničov, nikoliv však v (v té době rovněž elektrizovaném + zmodernizovaném) úseku Uničov – Šumperk?

železničář v důchodu

Ten totiž ostatně nebude ani ještě hodně roků potom …

Lektor

V úseku Uničov-Šumperk nejsou úseky nad 100km/h tudíž ETCS nebude (není potřeba). Jinak v roce 2023 bude úsek dokončován.

Pako

Tak už by měli začít hlavně tím, že na koridorech přidaj třetí, popř. čtvrtou kolej. Pokud jsou úseky které jsou za hranou propustnosti již dnes a nainstalujete tam zabezpečovač který o 20-30% sníží propustnost, tak to asi není ideální. A hlavně i proto se doteď do toho nikdo nehrnul a když by se nestala ta série nehod, která hlavně skrz pošahaný média kde reportáž může udělat kdejakej vydlák co jel vlakem naposled s babičkou když mu bylo 5 let neotevřela debatu o bezpečnosti železnice, ETSC by ještě delší čas nikdo neřešil. Jinak z té série nehod byla pouze jedna (tam… Číst vice »

Jméno

Úseky za hranou propustnosti? SŽDC je naprosto v pohodě a necítí se nijak diskomfortně. Prostě neprojedou všechny vlaky, jim je to naprosto jedno + je to pro ně důkaz, že ETCS je „nahovno“. Hlavně po nich nic nechtějte a nerušte smrádek ale teploučko. Ředitel Svoboda se zviditelňuje v médiích, jaké mají k dispozici hromady peněz, zatímco jeho podřízení „manažeři“, opentlení MBA a MPA (Mladý, Blbý, Ambiciózní), nejsou schopni dotáhnout do konce ani prováděcí předpis.

Maršál

Cože? ETCS naopak propustnost razantně zvyšuje, což je taky jedna z jeho největších výhod… Nebo jak by ji měl podle vás snížit?

Pako

Vyšší level s tzv. plovoucím oddílem ano, ale level II. je na tom oproti současnému zabezpečovači daleko hůř… Ale je pravda že jak to nakonec opravdu bude reálně uvidíme, až to bude…

ROMAN

Máte pravdu že se bude zavádět level II., ale mobilní část ETCS bude umět přechod na level III pouze SW úpravami, tak by to zase tak neuskutečnitelné nemuselo být, otázkou je jak technicky vyřešit kontrolu celistvosti vlaku jako nutnou podmínku pro LIII.

Y.K.

Pokud jsou místa kde ETCS sníží propustnost, není to kvůli ETCS, ale jeho špatnou implementací. Sám o sobě propustnost značně zvyšuje, u nás se lepí poněkud specificky, taková nemilá tradice (uvázat si kouli minulosti do daleké budoucnosti), což může mít nepříznivé dopady na propustnost. Ale je to SŽDC kdo to zadává a projekty schvaluje.

ythomas_ct

Pozor, tady bych striktně odděloval, jaký vliv má implementace třeba ve smyslu rozmístění balíz a jaký vliv má to, jakým způsobem ETCS kontroluje brzdění – samozřejmě v kombinaci s konfigurací naší infrastruktury (kde prokluzy prostě nejsou a není úplně jednoduché je nyní dodělávat, nechcete-li zkrátit délku vlaků) a s principem funkce samočinné pneumatické brzdy (což je tedy také docela relikt, ale zkuste říct dopravcům, ať si pořídí nákladní vozy s ep-brzdou). Stručně řečeno – dlouhý nákladní vlak se pod ETCS má prostě problém uhnout, není-li jeho délka významně kratší než délka koleje, na kterou se uhýbá… 🙁

Jiří Šrámek

SŽDC obecně ve svých studiích i projektech dochází k velmi pozoruhodným výsledkům.

DRABADURA

Bohužel v naší situaci – vysoce zanedbané žel. infrastruktury – je otázkou priorit, kde pomůže investovaná koruna víc – zda postavit třetí příp. čtvrtou kolej na koridoru, nebo druhou kolej z prahy do krajských měst (Liberec by mohl vyprávět), nebo je dát do VRT? Naivně jsem si myslel, že existuje experty zpracovaná studie postupné obnovy a vylepšování infrastruktury na základě objektivních ukazatelů – např. v ekonomice existují takzvané multiplikační efekty, které popisují, kolikrát se vrátí investovaná koruna. A na podobném principu sestavit pořadí staveb. Z mé naivity mě definitivně probrali padající Pražské mosty, kdy vyšlo najevo, že nikdo neví v… Číst vice »

Človek

Zajímalo by mě, kolik nehod z posledních dvaceti let by se s ETCS nestalo..

Souprava

ECTS se postará o to, že lokálky odbočující z koridorů budou padat jako mouchy. 🙂 Začneme Lužcem a Podřipskými? A co Středohořka, nezhorší to dál perspektivu její opravy? A odkud bude vyjíždět Kozí dráha co potřebuje úvrať po hlavní trati, nepotvrdí to, že bude lepší ji přestavět na cyklostezku? A co takový zlatý hřeb jako Moravany-Týnec Hrocha z Kreportu-Chrudim? U šotoušků se dneska asi slavit nebude, ale já bych si skleničku dal… 😀

xyz

Jedním z navrhovaných řešení (aplikovatelných alespoň v části takových případů) je, že do stanice na koridoru se takový vlak z vedlejší tratě dostane i bez ETCS. V případě většiny vámi uváděných případů by to bylo řešením (přinejmenším tedy do doby, než se výhradní provoz ETCS rozšíří i na další tratě).

Oskarák

Jenže ten vlak (motor) musí občas (zpravidla denně nebo ob den) zajet někam na údržbu či zbrojení naftou do depa a už musíte jet nebo alespoň překřížit trať s ETCS. A to se bude provádět jak? Výhradní provoz pod ETCS bude smrtelný zásah nejen pro řadu lokálek, ale i pro historické vlaky.

dopravak

Smrtelný zásah to bude. Konečně se tím oddělí zrno od plév a zachovají se jenom ty trati, kde to má opravdu smysl.

MRC

Zas tam budou nějaké výjimky, v případě problémů… Takže bych ty historické vlaky až tak bídně neviděl.. Přeci jen to nebude tunel.. (pro vlak, ne pro peníze..)

Souprava

Tohle řeší přetahovací vozidlo s ECTS, ale u kterých lokálek se to přetahovací vozidlo vyplatí?

Jouda

Přetahovací vozidlo, tedy rovnák na ohejbák. A kdo bude vlastníkem podle vás, jako toho Přetahovacího vozidla….. Kdo jako investuje 15 Mega do vozidla „na přetahování“……. Leda že by takový přetahovatel dopravce si za pár km této služby účtoval víc peněz, než za průjezd celého vlaku přes celou ČR. Tak to jste napsal pěknou blbost.

Tomáš

„Souprava* má novou challenge, kdo má víc mínusů vyhrává.
Před pár lety trollil na zel.page., nyní už mrtvý web. Na idnes už se nechytá, bo p.Sůra už tam není. vlaky.net ho blokuje, takže už blije jen zde.

Kamui

To jako ETCS bude mustet mít každá MUVka nebo MVTV, kde cena mobilky několikanásobně převýší zůstatkovou cenu vozidla? Co třeba historická vozidla, parní lokomotivy kam je ETCS nenamontovatelné?

Myslím že možnost provozu legacy vozidel by měla být nějakým způsobem stále umožněna.

Petr Tříska

Ano, dá se předpokládat, že i MVTV budou vybavovány mobilní částí ETCS. Naštěstí MUV spíše ne (ani není kam to dát) a historická vozidla (např. parní lokomotivy) určitě ne.

Petr Tříska

Konkrétně by mělo jít o MVTV 2.1 – 2.3, MVTV 2, MTW100. Viz http://www.opd.cz/projekty

Zákoutí SŽDC

Pánové a dámy, prosím vylezte ven ze svých honosných kanceláří na MDČR běžte se dneska juknout na opravdovou železnici a skutečný provoz. Na nádraží v Praze to nemáte daleko. Třeba se už konečně proberete ze sna a uzřite krutou realitu všedního dne! Za posledních 7 let jste nijak nedotáhli do uspokojivé funkčnosti a pokrytí ani to GSM-R, nehledě ke způsobu obsluhy a komunikace prostřednictvím této sítě, tak co ještě proboha chcete dál matlat? Spíš než o bezpečnost jde o koryta a tok peněz, ale comchceme od úředníka, který vypustí do éteru společnosti názor fundoaného MDČR, že by strojvedoucí mohl mít… Číst vice »

Kuzma Kuzmič

Těch 8 dioptrií bylo určitě myšleno jen pod dohledem ETCS v režimu FS (full supervision). 😉

xyz

To mi připomíná „2010. Stát poprvé řekl, kdy bude hotov 4. železniční koridor.“ (konec 90. let 20. stol.) Ale třeba se pletu a toto opatření (reálně znamenající mj. prodražení a/nebo znepřístupnění železniční dopravy) se realitou stane. 🙂

LKB

Bylo by fajn, kdyby do odvetvi dodavek ETCS pro lokomotivy vstoupili dalsi dodavatele. Posili to inovace a podnikatelske prostredi.

A proc vlastne v overovacim.provozu neni take Brno?

Petr Tříska

Protože Brno není vybaveno traťovou částí ETCS.

Lektor

Čeká se na nové nádraží 🙂 (to není fór, to je fakt)

a8n

Spíš na novou zabezpečovačku, která se teď dělá.