20 miliard nárůst dluhů a návrat do zisku díky ČD Cargo a VUZ. České dráhy představily výsledky za rok 2022

Motorová jednotka ř. 847 RegioFox. Pramen: České dráhyMotorová jednotka ř. 847 RegioFox. Pramen: České dráhy

Data za rok 2022 i letošní první kvartál ukazují návrat cestujících do vlaků.

101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Milan Coufal

Tak to se budou rozdávat odměny

mauriicio

Snad to není jako u České Pošty, která je v zisku každý rok, kdy prodá majetek aspoň za miliardu…

Georg

ctu si o masivni obnove vozoveho parku ve voze bdt 21-08- 367-4 a myslim si o tom s dovolenim sve… 😀

Chára

a já se hrkám v 810 k Nymburku – lajkanec!

jal

Když jedu z Ostravy v pušpulu do Beskyd, tak si mám myslet co? Že je to jen díky Jančurovi?
: – )

Petr Jetelina

Je to díky štěstí, že nejedete klasikou.

ABC

kolik teda dostane akcionář na dividendě? 🙂

Apollo 17

Tolik,kolik si odsouhlasí na valné hromadě.

jal

Nárůst cestujících při snížení linek je zajímavé.
Další rok už to asi nebude tak optomistické.

Ondra

Je to nárůst ve srovnání s covidově nejomezejším rokem, kdy to (zejména) s meziokresní/mezikrajovou a mezistátní dopravou bylo takové… všelijaké :))

Jiří Kocurek

O ty opravdu vytížené linky ČD nepřicházejí, dálkové linky, příměsto okolo Prahy, kde v jednom vlaku jede tolik lidí jako na lokálce za celý den, dalo by se říct.

Vectron

Parada,tak to zas muzou dat nejakou odmenu pruvodcim,jako minule a my z carga zas ostrouhame jako vzdy…tak zas na ne budem makat no,at se maji dobre…

Kubrt

Cargo vyplácí dividendy? Jinak netuším, jak by se jeho zisk dostal k průvodčím ČD.

Vectron

Pred vanoci dostali odmenu,no zkuste uhadnout odkud,kdyz jsou ve ztrate?samozrejme ze ziskoveho carga.Ja jim to nezavidim,ale v cargu jsme nedostali opravdu ani kacku…

Kubrt

A jakým způsobem ty peníze tečou z akciové společnosti ČD Cargo do mateřské České dráhy, a.s.?

noerf

Třeba odkupem nepotřebných lokomotiv a další majetku, kdy Cargo kupuje věci, které mají nulovou hodnotu. Klasická cesta je pak dividenda.
Další věci je, že si osobní doprava může půjčovat za celou skupinu o něco výhodněji, než když by to byl samostatný dopravce.

Kubrt

Na dividendy se Vectrona ptám. Kupní smlouva na 11 starých loko od matky byla uzavřena v prosinci 2022; otázka je, kdy bude plněna – lokomotivy se mají uvolňovat postupně. A to je právě to, co nám sand Vectron objasní.

noerf

Ono hospodaření ČD může ovlivnit do budoucna i odkup pozemků Správou železnic a tuším, že ČD poslali fakturu SŽ koncem roku ta nájemné pozemků pod kolejemi. Což bylo v řádu stovek milionů Kč.

Kubrt

To jistě, ale to nijak nesouvisí s Cargem.

Miro Novak

myslite si ze Zamecnik je v DR CD, proto aby si skupiba pujcovala vyhodneji? pto koho?

qěcy

Popište tok těch peněz na odměny průvodčích. A zdroje, odkud to víte.

dizgrafyq

Tak to už můžeme rovnou tvrdit, že Cargo vlastně dotuje mzdy průvodčím ČD, protože osobní doprava je ve ztrátě…🙄

Viktor

Vectrone, z Carga nedotekla na ČD ani koruna. Neodvádíte narozdíl od jiných dcer dividendu. Takže z Vašich zisků to rozhodně nebylo takže klid.

Petr

Promiňte, ale jste mimo… Není to tak dávno co matka zachraňovala cargo.. a to skutečně zachraňovala. A co se týče hospodaření matky, tak ta ho má oddělené od carga a žádné dividendy se neposílají. A i kdyby se měli nějaké posílat, tak je to plné právo vlastníka.. já také dostávám z některých společností podíl ze zisku, když je spoluvlastním. Pokud jste zaměstnanec cargo, tak plníte nějakou práci a za tu dostáváte mzdu a tím to pro vás končí a je to tak správně. Nemáte do toho co mluvit. Jestli se vám tohle nelíbí, tak můžete cargo od ČD koupit a… Číst vice »

Vectron

Tak buď si budeme hrát na to,že jsme jedna skupina resp.jeden ze členu a budeme mít stejné podmínky,nebo se odtrhneme zcela od osobky a každý si budeme hrát na svém pisecku ….

Petr

Jaké stejné podmínky? Společnost ČD cargo vlastní akciovka ČD a pokud Cargo vytvoří zisk, tak si ho vlastník může vzít.. a to upozorňuji, že se tak neděje.. A vy do toho opravdu nemáte jako zaměstnanec co mluvit.. zaměstnanec dělá práci a za ní má mzdu a tím to končí. Nechápu tu drzost některých lidí, když ostatním mluví do toho, co mají dělat se svým přijmem (majetkem). Vám taky ČD nekecá do toho, co máte dělat se svou mzdou.. A pokud nejste spokojen se svým odhodnocením, tak buď můžete z firmy odejít a nebo se se svým zaměstnavatelem dohodnete na něčem… Číst vice »

Vectron

Pres caru jsou ty vaše blbe kecy,co jsi to vůbec dovolujete?vůbec nevíte o čem melete…

Chronosphere

Až bude existovat kromě dceřiné společnosti ČD Cargo existovat i ČD Osobní Doprava,tak bude vsjo jasno. Do té doby nelze tak úplně označit pachatele…

Zeryk

CD je oddělena

Chronosphere

Jaká ČD? Od jaké ČD?

Petr

Promiňte, ale já nejsem ten, kdo jinému říká, co má dělat se svým ziskem, mzdou atd. Jednou jste zaměstnanec, tak se s tím srovnejte.
A vzhledem ke své pracovní pozici u ČD, tak vím co povídám.
Ale jak říkám.. můžete si zkusit od akciovky odkoupit cargo a žádný zisk pro sebe netvořit. Přeji hezký den 🙂

Zeryk

Oddělení sme ale v praxi to tak nevypadá.

Franta Pepa jednička

Promiňte, ale 2x během půl roku se na Cargu zvedala mzda, s tím, že máme zaručený růst i příští rok v lednu, do toho se minimálně 2x během půl roku zvedalo stravné, dále byla v prosinci zaslaná půlka z plánované odměny při překročení plánovaného hospodářského výsledku (která by jinak vyplacena nebyla, protože k překročení nakonec nedošlo), pokud se Vám to nezdá, chce se to obracet na odbory, že vyjednali málo, ale nadávat, že průvodčí dostali mi nepřijde úplně fér.

Martin Hanzal

Mno, počkáme, co nám na to řekne ekonomický náměstek Olcit / vtvt / Axel….

Martin Hanzal

Aha, jak se píše o pár příspěvků níže, on už nepřijde…. Děkuji redakci

Oce

Kéž by už nikdy nepřišel

Karel Mio

Muzeme tipovat, jaky nick tento prizrak zvoli priste.

MilanSima

Dieselvagonek.

Georg

nebo „pasazersky nadrazak“

Nádražák

Dovolte mi, abych jménem všech diskutujících poděkoval za odstranění pana olcita apod.
Diskuze zde narodzíl od jiných médií byly většinou kvalitní a kolikrát se tu člověk něco dozvěděl. Jsem rád, že kvalita bude zachována.

dizgrafyq

On se vrátí. Stačí si změnit IP adresu.

Ondra

No já s tím teda nesouhlasím, on byl sice divnej, ale nedělal nic proti dobrým mravům (nebo sem to aspoň nezaznamenal), takže zakazovat někoho „jen tak“ mi přijde takový „minulorežimní“.. 🤷‍♂️

Desura

plevelení diskusí hovadinami mi přijde jako čin proti dobrým mravům, ale asi jsem komouš

Ondra

Na to má ovšem každý svaté právo, říká se tomu svoboda projevu. Že se to někomu nelíbí to je možné, ale nikdy na nikoho osobně neútočil, nikdy nepoužíval vulgarismy a nebyl to „profesionální troll“ jakých je mraky na jiných serverech. Pokud někomu vadí výrazy jako „pasažérská ČD“ či „lokotky“ atd., tak prosím, je to třeba neodborné či dětinské, ale nevím proč by kvuli takovým malichernostem na které není vubec nutnost reagovat mělo být někomu znemožnováno se tady vyjadřovat.. zakazovat se má něco při porušení nějakých pravidel, ne jen proto že je někdo někomu nějak nesympatický..

El Barto

Ano, není důvod někoho banovat za jiný názor nebo za to, že je nějakým způsobem nesympatický. Ale konstantní omílání nesčetněkrát vyvrácených doměnek prezentovaných jako nezvratné fakty (např. ČD/SŽ/český stát nemá prachy a bude vypínat dotace a železnice zůstane jenom tam, kde je výdělečná a není jiná možnost), přičemž v drtivé většině šlo o naprostý offtopic, to už jako důvod k banu beru. Opravdu není nutné ty samé věci psát pod každý příspěvek a to i několikrát.

Pavel

jen si vas dovolim poooravit – stejne, jako spousta jinych lidi, ponekud nespravne chapete pojem svoboda projevu. zadne takove pravo neexistuje.

svoboda projevu neznamena, ze muzete kdekoli placat co chcete.

a hlavne – svoboda projevu se netyka soukromych medii a podobnych veci – svoboda projevu je vec, ktera se aplikuje na vztah stat – obcan, kdy stat netresta lidi za napr protistatni reci apod.

ale v internetovych diskusich je plnym pravem vlastnika moderovat/omezovat/zakazovat diskusi, nebot v tomto vztahu nic, jako svoboda projevu neexistuje

Tomáš

Komouš ne.. poloviční bolševik bych napsal..

Vavrroch

Někdy je u informací, událostí a dějů užitečné položit si tři klasické otázky: – Jak to vypadá? – O co jde doopravdy? – Co to znamená? Možných odpovědí je samozřejmě více a tudíž i výsledná kombinace může vést k rozmanitým teoriím. Přesto, vezmeme-li v úvahu, jaké názory nám tu byly svébytným stylem vytrvale drceny do hlav, kdo je nositelem postojů podobných či souhlasných, pak i nově nastalá situace může sloužit k různým účelům. Nepochybně se dočkáme další recidivy, ale ten přechodný čas není k zahození. Připadá-li Vám, že píši mlhavě, činím tak z opatrnosti zcela záměrně, ale věřím, že si… Číst vice »

Ondra

Mě teda nikdo žádné názory do hlavy nedrtil, přečetl jsem si co píše a pokračoval jsem v klidu dál.. doby kdy někdo určoval čí názory jsou v pořádku a čí ne už tu dříve byly a všichni víme jak to dopadlo.. Nepřu se o (ne)odbornost, ale jen o prostou možnost prezentovat svoje názory či postoje. Tady nejsme na vědecké konferenci, ale na zcela veřejném diskuzním fóru..

Anonym ze severu

Bohatě by stačilo, kdyby si každý mohl jeho příspěvky skrýt. Ať si je píše, ať komentuje, ale jestli to číst nechci, tak si ti skryju.

El Barto

Mnohokrát opakovaný offtopic a obcházení předchozích banů změnou nicku je naprosto legitimní důvod někoho zabanovat. Kromě toho jsme na webu, který někomu patří, a je jeho právo blokovat ty, u kterých to uzná za nutné.

Ale máte pravdu, Vámi navrhované řešení by se hodilo.

Tonda Sehnal

Já s Vámi souhlasím. Nikoho neurážel, neosočoval a své argumenty dokázal vždy vyargumentovat (byť občas dost scestně).
Jsem ale rád, že ho tady už nevidím.
Byť stále platí, že bych ho rád někdy zažil osobně u piva. 😃
Třeba to je chytrý člověk, jen provádí experimentální nasí*ání lidí vůkol za nějakým účelem… 😃🤷

Tomáš

No nevím, i ti bolševici se snažili s takovým člověkem trochu pracovat.. tvarovat ho, předělávat ho, navádět ho na správnou cestu.. a když to vše selhalo, tak až pak mu hezky zakroutili krkem..

Jmfjv

V diskuzi, a na webu Zdopravy, se lze mnoho zajímavého dozvědět, v tom s Vámi souhlasím. Ovšem banování diskutérů, jejichž zločin spočívá v tom, že mají názor, který se p. Sůrovi nelíbí, vede pouze k tomu, že si tu vytvoříte uzavřenou sociální bublinu, myšlenkové ghetto, ve kterém se budete navzájem ujišťovat, že vaše názory, názory vás, „rozumných a normálních“ lidí (všimněte si, jak častá je v nich zloba a frustrace) jsou správné. Což vede ke spoustě chyb a omylů, a až kohokoliv z vás něco z této příjemné zóny vyhodí, budete čelit bolestivým konfliktům.

JanekPárek

Docela mě překvapuje, že ČD jezdí s dotací (krom komerčních linek, kterých není tolik) a jsou takhle ve ztrátě. To jezdí pod náklady? Firmě to nevadí?

Jerry

Kdybyste si to pořádně přečetl, tak jsou tam ty dva roky ztrát zdůvodněné. Prostě se nejezdilo.

Beny

No dobře, ale byla krom roku 2019 osobní doprava někdy v plusu?

Já vím, trend je dobrý, ale …

roman

ČD nejezdí s dotací

Chronosphere

Jakže?

Pavel

pletete si dotace a objednavky.

to, co dostava CD, je platba za poskytovane sluzby.

stat/kraj si objedna vlaky, a plati za ne.

nebo snad kdyz jdedete ke kadernici, tak rikate, ze ji davate dotace? asi tezko, co

Ondra

Buď jezdí v závazku a i na komerčních linkách (kde neberou „objednávkové“ dotace od ministerstva/krajů) poskytují státem nařízené slevy – stejně jako ostatní dopravci :))

roman

objednávkové dotace neexistují

Ondra

A co je potom to, že dopravce X zajišťuje provoz na lince/trase Y za obnos Z za daný časový rámec?

Možná je to slovíčkaření ale mě to teda jako provoz „v závazku“ přijde :))

David

U ČD (osobní) tu ztrátu moc nechápu, většina vlaků ČD jezdí v závazku a tak bych očekával, že budou spíš v mírním zisku. Znamená to, že jezdí v závazku pod náklady nebo celou tu ztrátu dělá komerční linka Praha – Ostrava?

Kaštánek

Já to zase celkem chápu. Rychlíkové linky jezdí v režimu netto (tedy myslím). Takže pokud ČD vypadnou příjmy z jízdného, tak se můžou dostat do ztráty.

David

Pravda, zapomněl jsem že většina smluv je stále netto. Takže pak asi chápu tu ztrátu vzhledem k faktu, že do 14.4. bylo povinné nosit roušky. Nicméně pro rok 2023 už by tam ztráta z tohoto důvodu být neměla, počet cestujících spíše roste než klesá.

Kubrt

Já bych z těch konkrétních čísel – za Cargo (+310 M) a za osobku (-180 M) nedělal nějaké velké závěry. Když vezmeme, že 100 Mega je cena jedné elektrické lokomotivy, a o jak velké firmy se jedná, tak se dá říct, že Cargo je v kladné nule a osobka v záporné. Samozřejmě by bylo fajn, aby i osobka byla alespoň trochu v plusu, ale když vezmeme, jaká je turbulentní doba, nebral bych tahle konkrétní čísla jako nějakou tragédii. Může být, že starší kalkulace ČD nejsou úplně dobré. V poslední době sledujeme, že ČD o nějaké další výkony přijdou, protože jsou… Číst vice »

Gajda

No, kalkulace jsou jedna věc a starý smlouvy, se kterejma nejde moc hejbat druhá věc. A tehdy nejen ČD netušily, stejně jako většina z nás, že by tu mohlo být dva roky něco jako covid. A taky v minulosti jezdili i komerčně občas za naprostý nesmysly, kdy co spoj, to ztráta. To už se dnes taky trošku lepší. Pamatuju, jak jsem si kupoval jízdenky Košice – Praha asi 3 dny před odjezdem a i s povinnou místenkou stál okolo 300 – cestující jásá, účetním vypadávají vlasy.

Ketchup1970

Za 300 to snad bylo už /ještě za ČSD taková cena.

Mates

No, tak počkáme si na vyjadrenie odborníka Axela.

MilanSima

Nemá nahodou ban?

Apollo 17

Ten se nebude vyjadřovat.Toho času je zavřený v ústavu bez možnosti přispívat zde.

Georg

teprve osycha po skotskych stricich?

Petr Šimral

To to trvalo. Takže už mohu zase přispívat do diskuzí…

Miro Novak

idealne strizlivy 😉

Tonda Sehnal

Fakt? 😯
Pokud ano, díky za všechny! 🙏👏🔝

Petr

Amen

Mates

Opäť? Tak potom je na svete všetko v poriadku 🙂

X 1

Jdu bouchnout bublinky.

El Barto

Nejlepší zpráva dnešního dne.

Ondra

Skoro by to chtělo samostatný článek :))

Vavrroch

Deo gratias!

V klidu užijme si dobu
než zombie vyleze z hrobu.

Vendelín

Tak sláva 👍🏻

Jara16

Taky děkuji

Josef

Děkuji. Alespoň že tak. Opět začnu číst zdejší diskuzi. I když jen na týden, než se sem opět vrátí. Tak jako vždy.

Bram

Super, tak díky za to :-).

David

To za ten obrněný vlak Orlík v diskuzi o poškozeném Pendolinu, nebo preventivně v očekávaní zprávy o hospodaření ČD? 😀

Modrá guma

Vy jste ho to? Jako zasebevraždil…

Tomáš

Čekal jsem, že 3 ze 4 komentářů budou pod hlavičkou Olcit 😀

asdasdfsdfasd

já jsem čekal 4 ze 3.

X 1

Já čekal 4 ze 4 🙂

Petr

Ještě nebyl Wartburg, Volha a jiné jemu podobné produkty 🤭

MilanSima

Tipuji za pár dní pod přezdívkou Polski Fiat :D.

Karl vB.

Jen aby to nebyl Velorex, on být dost spořivý…

MilanSima

Nebo Moskvich 😁.

Nádražní Vrabec

Maluch je kratší

Ketchup1970

Zkusíme se bavit i o článku ?