40 miliard za nové vlaky do pěti let. ČD chtějí více dálkových vozů, věří v 90 % trhu

Lokomotiva řady 162 Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan SůraLokomotiva řady 162 Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

České dráhy stojí na prahu jedné z největších obměn vozového parku ve své historii. V příštích pěti letech by chtěly

České dráhy stojí na prahu jedné z největších obměn vozového parku ve své historii. V příštích pěti letech by chtěly investovat do nových vlaků zhruba 40 miliard korun. Oproti původním plánům a už dříve vypsaným zakázkám chtějí investovat více do nákupu vagónů pro dálkovou dopravu a nákupu lokomotiv. Po letech snižování dluhu by se měl objem závazků opět zvýšit. Dozorčí rada a Řídicí výbor budou rozhodovat o vydání rekordní emise dluhopisů ve výši kolem 400 až 500 milionů eur.

Aktuálně vnímáme riziko ztráty asi 10 % trhu. Pokud se nám podaří obhájit zbylých 90 % výkonů, bude potřeba investovat, protože objednatelé chtějí více nová vozidla. Víme, že jsme na trhu jediní, kdo může tak velké investice ufinancovat,“ řekl deníku Zdopravy.cz člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku Radek Dvořák.

Firma už připravila aktualizaci investičního plánu, který počítá s investicemi kolem 40 miliard korun. K již dříve vypsaným zakázkám na rámcové smlouvy například na elektrické nebo dieselové jednotky je oproti původním plánům v seznamu více vozů pro dálkovou dopravu na rychlost do 200 kilometrů v hodině nebo nové lokomotivy. „Snažíme se sladit požadavky objednatelů s našimi finančními možnostmi. Kdybychom chtěli najednou pro všechny nakoupit nové vlaky, jsme na dvojnásobné sumě,“ podotkl Dvořák.

České dráhy musejí příští rok řešit především nové financování. Poslední roky ukazují, že firma bez problémů dluhy splácí a zadluženost snižuje. Ještě v roce 2015 činil čistý dluh skupiny 37 miliard, letos 27 miliard. Samotná mateřská firma, která se zabývá osobní dopravou, má aktuálně čistý dluh 24 miliard. Částečně ale s úhradou dluhů pomohl stát, například převodem nádraží na SŽDC. ČD čeká v červnu splacení dluhopisů ve výši 300 milionů eur. Splatí je vydáním nových, ale protože management hledá zdroje financování investic do vozidel, zřejmě nakonec vydá ještě větší emisi.

Vagon. Vizualizace dálkových vlaků ČD podle manuálu firmy. 
Autor: České dráhyVagon. Vizualizace dálkových vlaků ČD podle manuálu firmy. 
Autor: České dráhyVagon. Vizualizace dálkových vlaků ČD podle manuálu firmy. 
Autor: České dráhyVagon. Vizualizace dálkových vlaků ČD podle manuálu firmy. 
Autor: České dráhyVagon. Vizualizace dálkových vlaků ČD podle manuálu firmy. 
Autor: České dráhyVagon. Vizualizace dálkových vlaků ČD podle manuálu firmy. 
Autor: České dráhyVagon. Vizualizace dálkových vlaků ČD podle manuálu firmy. 
Autor: České dráhyVagon. Vizualizace dálkových vlaků ČD podle manuálu firmy. 
Autor: České dráhyVagon. Vizualizace dálkových vlaků ČD podle manuálu firmy. 
Autor: České dráhyVizualizace interiéru v nových vlacích ČD. Foto: České dráhyVizualizace interiéru v nových vlacích ČD. Foto: České dráhyVizualizace interiéru v nových vlacích ČD. Foto: České dráhyVizualizace interiéru v nových vlacích ČD. Foto: České dráhyNové vagony od Siemensu pro České dráhy, vizualizace.
Pramen: České dráhyNové vagony od Siemensu pro České dráhy, vizualizace.
Pramen: České dráhyNové vagony od Siemensu pro České dráhy, vizualizace.
Pramen: České dráhy

O konkrétní částce se teprve rozhodne, ale mohlo by to být 400 až 500 milionů eur. České dráhy přitom nemohou už počítat s tím, že budou mít tak příznivé úroky, jako u stávajících emisí, sazby jdou nahoru. Když letos v létě došlo k personálním změnám v ČD, začaly se objevovat hlasy o ohrožení financování, podle Dvořáka se ale ukazují jako plané. „Klíčové je si udržet všechny ukazatele zadluženosti a možnosti splácení, což se daří. Jsme v kontaktu s ratingovou agenturou, o našich plánech vědí,“ řekl Dvořák.

Kvůli financování nových vozidel vymýšlelo ministerstvo dopravy různé verze, jak dopravcům ulevit. Většina ale padla: nebude státní půjčovna, nedopadla ani jednání o levnější půjčce od Evropské investiční banky, peníze půjdou do infrastruktury. Aktuálně tak běží už jen některé dotace na nákup regionálních vlaků v současném Operačním programu Doprava 2.

České dráhy řeší i nákup ojetých vozidel ze zahraničí, spíše ale jen pro regionální tratě. Rakouské dráhy už zastavily prodej svých vozů, zejména v Německu se ale začíná objevovat více ojetých motorových vozů. „Může to být dočasné řešení. Čím dál častěji od krajů slyšíme, že chtějí spíše elektrický nebo hybridní vlak,“ dodal Dvořák. Podle informací redakce pokračují například jednání o nákupu jednotek Stadler GTW od Deutsche Bahn, k podpisu ale zatím nedošlo.

Jaká vozidla chtějí ČD nakoupit.

Již dříve oznámeno: 

Osobní vozy pro dálkovou dopravu 50+90 ks
Elektrické jednotky EMU 320 a 200 31 ks

Elektrické jednotky EMU 160 50 ks
Elektrické jednotky EMU 240 60 ks
Motorové jednotky DMU 120 60 ks
5 souprav push-pull pro Moravskoslezský kraj
10 motorových jednotek pro Praha – Kladno

Nově přidané nákupy do investičního plánu:

Osobní vozy pro dálkovou dopravu (95 ks, podle výsledků jednání s MD o smlouvě po roce 2019)

lokomotivy na 200 km/h až 65 ks

ČD uvažují i o hybridních vozech, řeší se i jakákoliv možnost nákupu starších vozidel

Tagy České dráhy investice Českých drah nové vlaky obnova vozového parku
37 komentářů