Dopravci Železnice Železniční průmysl

40 miliard za nové vlaky do pěti let. ČD chtějí více dálkových vozů, věří v 90 % trhu

Lokomotiva řady 162 Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Lokomotiva řady 162 Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

České dráhy stojí na prahu jedné z největších obměn vozového parku ve své historii. V příštích pěti letech by chtěly investovat do nových vlaků zhruba 40 miliard korun. Oproti původním plánům a už dříve vypsaným zakázkám chtějí investovat více do nákupu vagónů pro dálkovou dopravu a nákupu lokomotiv. Po letech snižování dluhu by se měl objem závazků opět zvýšit. Dozorčí rada a Řídicí výbor budou rozhodovat o vydání rekordní emise dluhopisů ve výši kolem 400 až 500 milionů eur.

Aktuálně vnímáme riziko ztráty asi 10 % trhu. Pokud se nám podaří obhájit zbylých 90 % výkonů, bude potřeba investovat, protože objednatelé chtějí více nová vozidla. Víme, že jsme na trhu jediní, kdo může tak velké investice ufinancovat,“ řekl deníku Zdopravy.cz člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku Radek Dvořák.

Firma už připravila aktualizaci investičního plánu, který počítá s investicemi kolem 40 miliard korun. K již dříve vypsaným zakázkám na rámcové smlouvy například na elektrické nebo dieselové jednotky je oproti původním plánům v seznamu více vozů pro dálkovou dopravu na rychlost do 200 kilometrů v hodině nebo nové lokomotivy. „Snažíme se sladit požadavky objednatelů s našimi finančními možnostmi. Kdybychom chtěli najednou pro všechny nakoupit nové vlaky, jsme na dvojnásobné sumě,“ podotkl Dvořák.

České dráhy musejí příští rok řešit především nové financování. Poslední roky ukazují, že firma bez problémů dluhy splácí a zadluženost snižuje. Ještě v roce 2015 činil čistý dluh skupiny 37 miliard, letos 27 miliard. Samotná mateřská firma, která se zabývá osobní dopravou, má aktuálně čistý dluh 24 miliard. Částečně ale s úhradou dluhů pomohl stát, například převodem nádraží na SŽDC. ČD čeká v červnu splacení dluhopisů ve výši 300 milionů eur. Splatí je vydáním nových, ale protože management hledá zdroje financování investic do vozidel, zřejmě nakonec vydá ještě větší emisi.

O konkrétní částce se teprve rozhodne, ale mohlo by to být 400 až 500 milionů eur. České dráhy přitom nemohou už počítat s tím, že budou mít tak příznivé úroky, jako u stávajících emisí, sazby jdou nahoru. Když letos v létě došlo k personálním změnám v ČD, začaly se objevovat hlasy o ohrožení financování, podle Dvořáka se ale ukazují jako plané. „Klíčové je si udržet všechny ukazatele zadluženosti a možnosti splácení, což se daří. Jsme v kontaktu s ratingovou agenturou, o našich plánech vědí,“ řekl Dvořák.

Kvůli financování nových vozidel vymýšlelo ministerstvo dopravy různé verze, jak dopravcům ulevit. Většina ale padla: nebude státní půjčovna, nedopadla ani jednání o levnější půjčce od Evropské investiční banky, peníze půjdou do infrastruktury. Aktuálně tak běží už jen některé dotace na nákup regionálních vlaků v současném Operačním programu Doprava 2.

České dráhy řeší i nákup ojetých vozidel ze zahraničí, spíše ale jen pro regionální tratě. Rakouské dráhy už zastavily prodej svých vozů, zejména v Německu se ale začíná objevovat více ojetých motorových vozů. „Může to být dočasné řešení. Čím dál častěji od krajů slyšíme, že chtějí spíše elektrický nebo hybridní vlak,“ dodal Dvořák. Podle informací redakce pokračují například jednání o nákupu jednotek Stadler GTW od Deutsche Bahn, k podpisu ale zatím nedošlo.

Jaká vozidla chtějí ČD nakoupit.

Již dříve oznámeno: 

Osobní vozy pro dálkovou dopravu 50+90 ks
Elektrické jednotky EMU 320 a 200 31 ks

Elektrické jednotky EMU 160 50 ks
Elektrické jednotky EMU 240 60 ks
Motorové jednotky DMU 120 60 ks
5 souprav push-pull pro Moravskoslezský kraj
10 motorových jednotek pro Praha – Kladno

Nově přidané nákupy do investičního plánu:

Osobní vozy pro dálkovou dopravu (95 ks, podle výsledků jednání s MD o smlouvě po roce 2019)

lokomotivy na 200 km/h až 65 ks

ČD uvažují i o hybridních vozech, řeší se i jakákoliv možnost nákupu starších vozidel

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

Budou ty vozy mit tlakotesnou skrin?
Pokud je kupujou na 30-40 let,…

Martin k
Host
Martin k

Samozrejme pokud jde o vovy na 200 nic jeneho tak jezdit nemuze aby byli v EU schvalene pro 200 musi byt tlakotesne

venkov4ever
Host
venkov4ever

R 20. Inovace vozového parku je na lince sice avizována, ale jak znám „zkrocené hory“ z nábřeží, bude to ještě horší než předtím. Z prozaických důvodů mě hlavně děsí, jak duhoví úderníci vyřeší jedničku.

Honza
Host
Honza

A jak to vypadá s novými jednotkami pro Kladno? tuší někdo, v jakém je to stadiu?

Dedek
Host
Dedek

Na vysoutezenych tratich by meli jezdit pouze nove jednotky,vozy,lokomotivy,aby ta souzez mela smysl a vedla k vyssi kvalite cestovani.

Apollo17
Host
Apollo17

To zkoušeli v Jihočeském kraji a přihlásily se jen ČD s „přemrštěnou cenou“.Žáden jiný dopravce se nepřihlásil,soutěž byla zrušená.

Vendelín
Host
Vendelín

Z čeho usuzujete, že ta cena byla přemrštěná? Vy jste viděl nějakou ekonomickou kalkulaci??

Apollo17
Host
Apollo17

Výraz v uvozovkách neusuzuji já,ale kraj.Tomu se tato skutečná cena zdála vysoká.A výběrko zrušil.Podobně to dopadlo v plzeňském kraji.

Bery
Host
Bery

Jeze ty „pouze nove“ musi nekdo zaplatit a narust ceny je takovy, ze se vetsinou jde cestou kompromisu.

Dědek
Host
Dědek

A jak by taková soutěž měla vypadat? Stačí něco staršího, něco hezčího,něco menšího, něco úspornějšího? Zde se kritizují nové autobusy od Flix busu a u vlaků to nevadíí?Ať si na nevysoutěžených tratích dopravci vylepšují různě koupenými jednotkami,vlaky.Je to určitě k lepšímu.Ale vysoutěžit linku na 10 let s čímsi ojetým mě nedává smysl.

a8n
Host
a8n

Životnost autobusu je 10 let. Životnost železničního vozidla je při modernizaci interiéru a některých částí >30 let. Soutěžit co 10 let nové vozidla můžete, na východ od nás vám určitě poděkují. Jen vám to dost poleze do peněz, což už si začínají uvědomovat i Němci.

Dědek
Host
Dědek

A co tedy dělat soutěže na 30 let a žádat ty nové jednotky. Jinak kdy je koupit?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A kdo z „normálních“ dopravců by se do takových soutěží hlásil?
Pochybuji, že mezi těmi, kdo chtějí vážně podnikat „ve velkém“ v železniční dopravě, by se našlo tolik tak velkých altruistů a filantropů, kteří by do začátku svého podnikání byli ochotni a schopni nalít tak velké množství finančních prostředků (měl-li by jich vůbec někdo dost dostupných), aby vypisování takových soutěží mělo vůbec nějaký smysl (= aby skončily nějakým pozitivním výsledkem) …

jan
Host
jan

No řekl bych, že to je takové hodně sifi.. Jak tady naběhnou takové ty mezinárodní.. Které ani nemusí být prý nově v čr registrovány.

Martin K.
Host
Martin K.

Jednou stránkou věci je, že ty vozy a stroje ČD opravdu potřebují (osobní doprava). Ideálně v jednom balíku kvůli unifikaci a zjednodušení servisu (jak mi je sympatické na jih od nás). Jenže… Mají na to? Ne, nemají. Hospodářské výsledky jsou tragické a to i v případě, že jsou v zisku. Stačí se podívat v detailu, co ten zisk tvoří. Můj osobní názor je, že ČD potřebují opravdovou restrukturalizaci a ne tu co se dává do oběžníku, ať to vypadá že se něco děje a přitom se nic neděje. To, že zaměstnancům ČD hodně často chybí prozákaznický přístup (čest výjimkám) je… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Jak došli k těm „až 65 ks lokomotiv“? To už je náhrada za 2. generaci Škodovek?

Apollo17
Host
Apollo17

Tak 25 Banánů 150,151,10 pronajatých Vectronů 193,Plecháče 242,Bastardy 371….

Elb
Host
Elb

Plecháče se budou nahrazovat jednotkami, Budějovické rychlíky vážně Vectrony tahat nebudou, spíš bych to viděl na zrychlení některých současných rychlíků v režii 362.

Apollo17
Host
Apollo17

A místo těch 362,které nahradí Plecháče budou jezdit ty lok. na 200 km/h(např. na R Praha-Budějovice):-)

martin k
Host
martin k

Tak ČD vlastní pouze 20 lokomotiv vyrobených v tomdle století, to je odpověd na vaši otázku. a vzhledem k tomu ze se majo rekonstruovat nektere úseky na 200 potřebují je jako sůl.

Doktor
Host
Doktor

SŽDC připravuje postupný přechod na střídavou soustavu 25 kV 50 Hz v celé zemi. Záměr byl už schválen centrální komisí MD a českou železnici tedy čeká postupný zánik stejnosměrné soustavy 3 kV DC, podobně jako slovenskou

Rudolf Strýc
Host
Rudolf Strýc

Pokud ČD uhájí výrazně většinový podíl na trhu, mají se cestující na co těšit. Mimo RailJetů nedosahují „inovace“ vozového parku a služeb zdaleka úrovně konkurence. Za obrovské peníze stáhnou ČD cestující opět do podřadných vozů a k šikaně špatně vyškoleného a nedostatečně motivovaného a personálu.

Snekacz
Host
Snekacz

Jaké konkurence? RegioJet? Ten co jezdí s 30 starými rakouskými vozy po renovaci ?

patology_chef
Host
patology_chef

Máme tady insidera 😉 pochlubte se s detaily, prosím.

L. M.
Host
L. M.

Aha, trochu mi trvalo, než mi došlo, že EMU 320 je 320 míst a ne rychlost 😂😩
Té se dočkáme asi k 100. výročí Českých drah…

Coudy
Host
Coudy

Ne ČD ale SŽDC 😉

L. M.
Host
L. M.

Takže to nemám čekat ani v roce 2093?😒 Jinak konstrukční rychlost vozidel SŽDC neovlivňuje 😉

Zapa
Host
Zapa

To sice neovlivňuje, ale troufám si tvrdit, že je trochu rozdíl, když si ČD objedná vozidla na 200 a nevyužije to, než na těch 320 a bude jezdit 200. 😀

Bery
Host
Bery

Uz v roce 2093 ? Cekal bych jeste tak 20 euznych studii s periodou 1 za 5 let.
Aby jim nakonec vyslo, ze uz v roce 2300 budeme jezdit 230. 😛

Radek
Host
Radek

>5 vozů pushpull
jednotek?

Mari
Host
Mari

Myslíte, že se vyplatí investovat do jejich dluhopisů? ČD se zdá být v tomto směru solidní firmou, ale ten popis finanční situace v článku mi nepřipadá zrovna příznivý…. zajímalo by mě jaké budou nabízet výnosy. Objevila jsem stránku http://www.rizikovedluhopisy.cz a tam když to člověk čte, tak aby se bál do dluhopisů jít, ale asi se bude jednat jen o vybrané podvodníky. Máte někdo zkušenost s jejími dluhopisy z dřívějška? Děkuji

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

Nechci se mýlit, ale domnívám se, že dluhopisy ČD vůbec nejsou určeny pro retail klientelu… Takže pokud se k nim dostanete, tak jedině prostřednictvím fondů. A to ještě kdoví jestli.

Partneři