19 hodin a 15 minut. Qantas dokončil druhý nejdelší let s lidmi v historii
Letecká společnost Qantas úspěšně dokončila první ze tří testovacích ultradálkových letů. V 7:42 místního času (22:42 středoevropského času) přistál po
Letecká společnost Qantas úspěšně dokončila první ze tří testovacích ultradálkových letů. V 7:42 místního času (22:42 středoevropského času) přistál po 19 hodinách a 16 minutách letu zcela nový Boeing 787-9 registrace VH-ZNI po letu z New Yorku v Sydney. Překonal vzdálenost přes 16 tisíc kilometrů.
Qantas naplánoval let tak, aby bylo patrné, jak je výhodné letět přímo. Z New Yorku odstartoval tři hodiny poté, co odstartovala pravidelná linka aerolinky do Sydney s A380 a s mezipřistáním v Los Angeles. Nakonec přistály obě letadla krátce po sobě, testovací let QF7879 jako první. Průběh letu je kompletně na Flightradar24.com.
Let není ale nakonec nejdelší v historii: v roce 1989 Qantas letěl s téměř prázdným Boeingem 747-400 z Londýna do Sydney 20 hodin a 9 minut.
Dreamliner obsadila aerolinka jen 40 cestujícími a deseti členy posádky, především kvůli doletu. V letadle byli jak zaměstnanci, tak například vybraní novináři nebo pravidelní cestující, které aerolinka oslovila.
„Je to velmi důležitý krok pro letectví. Je to malá ukázka toho, jak by pravidelná linka urychlila spojení lidí na obou stranách zeměkoule,“ řekl šéf Qantas Alan Joyce.
Dlouhý let znamenal i změnu přístupu k palubnímu menu během dlouhých přesunů přes noc. Zatímco obvykle se začíná večeří a poté dochází ke zhasnutí osvětlení na palubě, v tomto případě došlo nejprve k podání oběda a následně nechala posádka dál šest hodin rozsvíceno, i když venku byla již tma. „Je to z důvodu přizpůsobení se časovému pásmu v cílové destinaci a redukci pásmové nemoci,“ vysvětlil Joyce. Podle kapitána Seana Goldinga probíhal let velmi hladce.
Qantas speciální let připravoval několik měsíců včetně optimální trasy. Na palubě bylo celkem šest pilotů, střídali se čtyři, dva byli záložní. Letadlo odstartovalo s plnou nádrží 101 000 kilogramů, na přistání má mít rezervu 6 tun, která má vydržet na hodinu a půl letu. Letadlo startovalo se vzletovou hmotností 233 tun, maximum pro 787-9 je 254 tun. Téměř polovinu hmotnosti tak tvořilo palivo. Zprvu letěli ve výšce 34 tisíc stop, nad Tichým oceánem vystoupali na letovou hladinu 40 tisíc stop, později až na 42 tisíc stop. Většina letu probíhala za tmy.
Od testovacích letů si Qantas slibuje lepší data například pro plánování doby pilotování posádky: piloti budou během letu vybaveni takzvaným elektroencefalografem (EEG) měřící mozkovou aktivitu a pozornost. Data mají sloužit i například k sestavení vhodného jídelníčku na palubě.
Letu si všimli i bojovníci proti změnám klimatu, kteří upozornili na vysoké emise CO2 v přepočtu na jednoho cestujícího.
Today, history is made in the midst of the #climatecrisis as Qantas flight #QF7879 NY to Sydney = approx 6t of CO2 emissions per person (based on 80% capacity)
Worse still, only 50 on board
The average Chinese citizen emits 6.18t PER YEAR. #ClimateChange #ExtinctionRebellion
— Extinction Rebellion Guildford (@XRGuildford) October 19, 2019