18 jízd vlakem za rok, 968 kilometrů. Česká železnice pokořila další rekord
Nádraží v Turnově. Foto: České dráhy
Ještě nikdy v novodobé historii České republiky neujeli lidé v Česku tolik kilometrů vlakem, jako loni. K rekordní výši z
Při interpretaci výsledků popisné statistiky je třeba být obezřetní, a ptát se i jak byla data získána. Když se podávíme na graf na odkazu IODA vidíme, že maximálního počtu cestujících na české železnici bylo dosaženo kolem roku 1985 a to cca 290 miliónů/rok. Ujeté kilometry nevíme. Dá se předpokládat, že byla intenzivní každodenní dojížďka vlakem do škol a do práce. Tedy na krátkou vzdálenost. Dnes příměstské jízdné nahradily různé časové jízdenky umožňující kombinaci veřejné dopravy. Nevím, jak dochází k rozpočítání toho, kolik cestujících a na jakou vzdálenost použijí vlak, kolik z nich regionální autobus či městskou dopravou. Dále jsou zavedeny… Číst vice »
Do oku 1992 jde o údaje i za Slovensko.
Nad tím, jestli jsou v grafu zahrnuty i data za Slovensko jsem přemýšlel, ale že by Slovensko dělalo asi jen 17 % objemu cestujících? Je to možné.
Ad metodika: například ROPID dělává i několikrát do roka asi týdenní „sledování frekvence“ podle druhů použitých jízdenek, takže jako jeden z hlavních podkladů pro klíčování asi používá výsledků těch sledování.
To by mě zajímalo, jak jsem do takové statistiky zahrnut já, když mě na dvacetiminutovém úseku jízdy vlakem v PIDu kontroluje průvodčí Lítačku tak jednou ze třech jízd …
Však to železničář v důchodu říkal. Pomocí přepravního průzkumu. Několikrát do roka se opravdu sečtou všichni lidi (za pomocí brigádníků) a statisticky se to celé zpracuje. Data o prodejích a kontrolách kupónu lítaček se dají taky ve výpočtu použít, ale není to zcela nutné.
To je podobná otázka, jako „jak je možný, že vědí, že 30% lidí bude volit Babiše, když mě se nikdo neptal“.
Autobusy přepraví za rok téměř 2x tolik lidí (340 mil) co vlaky a to vše za 1/4 ceny!!! Posčítejte si celkové dotace od krajů na busy a pak to samé od krajů a státu na vlaky. Busy kolem 4mld, vlaky kolem 16 mld. A to je bez infrastruktury, kterou narozdíl od busů, sdílí osobní vlaky jen s nákladními vlaky a ty zdaleka nejezdí všude a už vůbec nepotřebují zvyšování rychlosti nad 80km/h, neúptřebují draze modernizovaná nádraží s podchody a zahušťování tratí osobními vlaky ziskové nákladní vlaky akorát vyhání z kolejí. Všechny tyhle investice slouží jen osobním vlakům a snižují zisk… Číst vice »
Zkuste toto napsat ve Švýcarsku.
Výjimka potvrzující pravidlo? 🙂
Když už chcete porovnávat, tak porovnávejte alespoň podle objektivních parametrů, tedy přepravního výkonu.
Mezi busy se přestupuje rozhodně méně (to fakt není moc příjemné), takže jsem ještě dost ke vlakům mírný, když porovnám počet cestujících. A přepravní výkony to jen potvrzují. Ty najdete na Eurostatu. Busy kolem 16% v modal splitu, vlaky kolem 8-9%. Co tam máte dál? 🙂 PS: Pro vaši radost… Švýcarsko zmíněné výše od ASDF je jediná země v Evropě, kde vlaky mají vysoká čísla typu 16% podíl na MS. Zbytek lepších států má max 12% podíl, průměr EU kolem 7%. Německo kolem 8%, Británii kolem 8%. Paradoxně Francie, která rušila lokálky brutálně, ale místo nich postavila VRT, má 10-11%… Číst vice »
Podle článku níže autobusy loni měly přepravní výkon 10,9 miliard osobokilometrů a vlaky 10,2 miliard.
https://zdopravy.cz/autobusova-doprava-loni-zastavila-pad-pomohly-slevy-26466/#comments
https://ec.europa.eu/eurostat/tgm/refreshTableAction.do;jsessionid=TT0nrjCrlHULMVWO0ucFB0VzFRnG1gORso7CLmcOU0l0EeJoboAg!-27575412?tab=table&plugin=1&pcode=t2020_rk310&language=en
Zřejmě jiná metodika. Já věřím té z EU, která umožňuje srovnávat státy mezi sebou, než nějaké rádoby domácí metodice. EU má data jen po rok 2016, ale vaše čísla by znamenala, že podíl busů je kolem 8% a ze 17,1% v roce 2016 to během 3 let na 8% určitě nekleslo.
Jste blázen? Nechat lidi umírat na silnici srážkou s kamionem KAŽDEJ druhej den není úplně ten nejlepší nápad. Doplním, že autobusy přepraví lidi za čtvrtinu cen, ale i za čtvrtinu kapacity, čtvrtinu rychlostí při srovnání na některých koridorech, popř. většině příměstských trasách. Taky doplním, že tramvaje by vůbec nemusely jezdit ve městech,protože všechno zvládnou autobusy. A řeknu vám, že teď nemluvím o lokálkách, ale o tratích, které prepravují rozumné množství lidí, pro mě tedy 90+ v jedné soupravě.
Kolik autobusů se srazí s kamionem každý druhý den?
Čtvrtina kapacity je málo, když v motoráčkách vozí vlaky 3-10 lidí? Máte pocit, že se to do busu nevejde? Pravda ale, v busech obvykle nejsou „čtyřky“, máte tam pro sebe jen „dvojku“. 😀
Ve statistice EU je veškerá autobusová doprava, tedy i zájezdová a příležitostná. Pokud by tam byla pouze linková, tak je podíl výrazně nižší. Pro srovnání pravidelné dopravy u nás viz odkaz od D.S.
Rozdíly v metodice budou dle mě následující a svědčí o tom, že obě metodiky jsou do určité míry špatně: U vlaků obě metodiky počítají všechno, včetně cestujících ve vlacích po Praze, Brně, Ostravě a v jiných městech. To by nevadilo, je to vcelku logické, ale pak musíme pro objektivnost stejně počítat i u příměstkých busů. Tramvaje* a metro není problém oddělit, ale u busů to není tak easy a proto ty rozdíly v číslech. Metodika EU nejspíš počítá všechny busy, včetně MHD a zájezdů. To jim hodně přidá na výkonech u osobokm. Česká metodika nejspíš busy v Praze, Brně a… Číst vice »
Chci modernizaci železniční sítě, aby lidé jezdili vlakem co nejvíc v okolí měst, uvedl jsem vám i počet lidí, od kdy je potřeba, aby jezdil vlak. Vy jste ale tu dálkovou dopravu dal do závorek, což znamenalo, že je to nepodstatná věc. Tady mluvím o příměstské železnici v okolí velkých měst a vy sem sypete motoráčky. Víte, v jakém stavu by byly hlavní tratě, kdyby se zmodernizovaly? Ano, já vám říkám, že lidé by vlakem nejezdili, pokud by rychlost a služby zůstali jako v 80.letech. Pokud chcete, aby se z Česka stalo USA, musíte zrušit veškerou veřejnou dopravu, železniční, ale… Číst vice »
Nechat pár koridorů a zrušit všechno ostatní? Hezká dopravní koncepce.
V západní Evropě je jen pár koridorů?
To už tu bylo, dokonce v hlavách takových moudrých politiků, myšlení typu Souprav a Bobíků v 70. letech. Pak ještě za Římanů, a podobných. Naštěstí se to neuskutečnilo a dnes už mnozí pochopili, že železnice potřebuje rozvoj a zejména je nutné začít u nákladní dopravy. Ta osobní se už s tím sveze. A opakuji, když jsme na staré zanedbané síti dokázali na území ČR převést přes 500 mil. lidí ročně a nějakou tu stovku milionů tun zboží, neměl by to ani dnes být problém. Ale musí se to stát základní koncepcí dopravy. A začít myslet komplexně – tedy i v… Číst vice »
Těch 500 mil. lidí (sic) se převezlo proto, že lidi NEMĚLI AUTA.
Pokud chcete lidi zaujmout dnes, musíte udělat železnici takovou, aby byla rychlejší. V příměstské dopravě stačí, aby se to vyhnulo zácpám a jezdilo to často. V dálkové ale potřebujete mít coby páteř VRT (vyšší rychlost na páteři vám v průměry vyrovná nutně pomalou rychlost při poslední míli MHD, regiobusem nebo lákálkou).
To ano, ale mně šlo o to, že se tvrdí, že dnes je vše na hranici kapacity. Jak to, že tehdy se to zvládalo? Vždyť i ta nákladní doprava byla podstatně vyšší než dnes. Pravdou je, že to ale odnesla trať Ústí – Mělník – Lysá, kde byla osobní omezena, protože se to tam už nevešlo. Situace, která je dnes je výsledkem snah železnici likvidovat. Něco se sice už zlepšilo, ale jak svědčí takové Soupravy, je tu ještě mnoho žab na prameni.
zvladalo se to proto, ze osobnich vlaku jezdilo mene a byly to predevsim osobaky jezdici rovnobezne s naklady, nikoliv rychliky jako dnes. a to „zvladani“ melo podobu neustalych zpozdeni os vlaku a naprosto chaoticky provoz tech nakladnich.
a „snahy zeleznici likvidovat“ jsou sypat do ni stejny pocet investicnich prostredku ze sfdi jako se dava na silnice s 9x vetsim vykonem? nebo kde vidite jakou likvidaci zeleznic?
Vy jste nejen demagog, ale mistr propagandy. Používáte pár věcí, které si vysvětlíte po svém. Nic jiného Vás nezajímá a když dostanete vysvětlení, děláte, že jste nic se nedozvěděl. A opět jedete jako kolovrátek. nepíše Vám to někdo? A když už někdy mluvíte o faktech, zkuste je někdy používat a navíc myslet komplexně. Ale to bolí, chápu. Bohužel, v této zemi je takových lidí víc a podle toho to vypadá.
K těm autobusům: Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob silniční dopravy, tvrdí němečtí akademici z Národní akademie věd Nezávislý posudek si u nich vyžádala německá kancléřka Angela Merkelová. Nejvíc by pomohlo zdražení paliv. Akademie zároveň uvádí, že zdrojem jemného prachu nejsou jen spalovací motory. Vzniká rovněž opotřebováním třením pneumatik, povrchu vozovky a brzdového obložení. K celkovému zatížení přispívají i spalovací procesy související s výrobou energií, provozem domácností, zemědělstvím a průmyslem. Podle měření v centru Stuttgartu z roku 2013 způsobila silniční doprava přibližně polovinu celkového zatížení jemným prachem. Jiné oblasti než… Číst vice »
Děkuji za tento příspěvek, s udáním konkretních zdrojů. Já to píšu z hlavy, protože časově nestíhám vše. Takže díky.
šotoušků, a co vrt. Proč stavět tak drahou dotovanou, neziskovou věc jako VRT. Která většinu času zeje prázdnotou. Má velké nároky na kontrolu a údržbu.. A kde už nejezdí ani ty nákladní vlaky..
VRT která asi 20 krát tak dražší, než ta regionální dráha. O údržbě nemluvím
VRT Praha-Brno rozhodně prázdnotou zet nebude. Tam bude interval 15 minut, časem (po dostavbě dalších navazujících úseků) i míň.
No, to určitě – když třeba i mezi Paříží a Lyonem jezdí TGV po hodině …
Samozřejmě. Každé ráno se celé město sebere a odjede do Prahy a zároveň 3/4 Pražáků pojedou do Brna. Tak to vidí vizionáři. 😀 😀 😀
Už dnes jede ve spičce vlak z Prahy do Brna každých 30 minut a prázdný není. Opravdu si myslíte, že když ten vlak pojede místo 2.5 hodiny jen 55 minut, že to nepříláká výrazně více lidí?
Tak to urcite. On mozna nic moc nevi o francouzskych TGV, ale vy asi neznate pocet prepravenych osob a pocet obyvatel Francie? Aby vlaky jezdily po 15 minutach v trase Praha-Brno,tak by opravdu musela polovina Prahy dojizdet do Brna kazdy den,a cele Brno do Prahy. No a vlaky na tomhle useku nejsou rozhodne precpane. Ale taky je pravda,ze prazdnotou urcite nezenou.
Vy toho o francouzských TGV moc nevíte, že? Po LGV Süd-Est totiž jede ve špičkách vlak zhruba každých 5 minut.
Opravdu tam nejezdí jen spoje co jedou z Paříže do Lyonu, ale i další, co Lyon projedou a zastavují až ve Valence, nebo dokonce až v Marseille. Nebo ani k Lyonu nedojedou, odbočí na Dijon, Belfort, Basilej, Ženevu ..
A podobně by to bylo i u nás.
Ještě dodám, že po té trati jezdí nejen vlaky z Paříže výchozí, ale i vlaky od Lille a Bruselu, které centrum Paříže míjejí. A párkrát týdně i Eurostar Londýn-Marseille. A jezdí tam i spoje Ouigo, které v IDOSu (pokud si moje tvrzení chcte ověřovat tam) ani nejsou vidět.
Lokálky nebudou nahrazeny IAD, ale AVD, tedy autonomní vlakovou dopravou. Na lokálky se skutečně nevyplatí posílat pro těch pár babiček vlak řízený strojvedoucím, ale takový autonomní vlak s jedním vagonem pro pár cestujících (taková poloviční 810:) – to je budoucnost. Nejen že to bude mnohem levnější – rozumněj ufinancovatelné krajem, ale umožní to (když nemusíte platit strojvedoucího) mnohem více spojů, což přitáhne kromě babiček třeba i další cestující.
Takže: BUDOUCNOST PATŘÍ AVD 🙂
Pardon – nechápu proč se sem můj příspěvek zkopíroval znova.
A pak jste se probudil? 🙂
Tak to se ty miliardové investice sakra vyplatí pro 18 jízd na hlavu za rok. Ještě že tenhle stát má kuřáky, pijany a řidiče osobních aut, kteří to na ddaních vše zacvakaj.
A my snad nedotujeme automobilovou dopravu nepřímo už tak dost?
A jak ji dotujete? Děláte ve Škodovce u pasu? Nebo jste prisel o pozemek kvůli dálnici? Nebo snad někde vytrhali a zalili přejezd asfaltem?
No asi nebudete věřit, ale v mém okolí je spousta lidí, kteří mají za rok poměr jízd MHD:vlak:auto třeba 700:50:20… A fakt to nejsou ani šotouši ani ekologičtí aktivisté a dokonce ani studenti… Navíc v hustě zalidněném území může investiční volba vypadat takto: 10 miliard do tratě typu Praha/Veleslavín-Kladno/Ostrovec vs. 50 miliard do 2 tunelových radiál + rozšiřování/obchvatů na I61 + dalších kapacitních opatření (P+R, R7, návazné silnice 3. tříd, atd.)… A to ani nemluvím o externalitách automobilové dopravy jako je např. větší zábor území (vč. parkování), větší výdaje na zdravotnictví (splodiny+nehody+obezita) a mnoho dalších…
Tak se z civilizace odstěhujte do jeskyně. Máte mobil a počítač? Kupujete v obchodech jídlo, oblečení, hajzpapír? Používáte ledničku, vodu z kohoutku? Topíte? Bydlíte v bytě/domě? Tihle lidi, co rádi využívají všechno možné, co přinesla moderní doba, ale kážou vodu, jsou nejvtipnější (či nejtrapnější?). Zkuste si najít nějakou jeskyni, někde v pustině mimo Evropu… budete tam mít čistý vzduch, žádná auta pod okny, můžete lovit zvěř a sbírat dřevo na oheň. Ale vláčky tam asi mít nebudete, ty jsou obvykle tam, kde je i ta ostatní civilizace. Ona ta větina lidí, co je ochotná ve svých daních dotovat vlaky, chce… Číst vice »
Tak to jsem teda nevěděl, že naše ekonomika byla většinu minulýho století na úrovni Středoafrické republiky. A už vůbec jsem netušil že v tý době tu nebyly koleje. A to že lidi bydleli v jeskyni taky ne. A ani to že Japonsko je slabší ekonomikou než Itálie (1,7 auta na osobu vs 1,45 auta na osobu, čísla z roku 2011, nestojí mi za to hledat něco novějšího). Děkuji za nové informace.
Nicméně něčí počítač zřejmě potřebuje vyměnit (asi vyklepanej z nekvalitních silnic), vidím tu jeden příspěvek několikrát. Nebo že by škola J. Goebbelse – stokrát opakovaná lež se stává pravdou?
Ok, můj mozek / počítač taky už nefunguje, je to 1:1,7 resp 1:1,45, prostě 1,7 resp. 1,45 osoby na auto, ne obráceně.
Odstěhovat jste se měl už dávno, abyste tu neškodil.
Btw, většina pánů z Alternativního webu, zejména jistý Michal, jsou vyžraní jak vepři a to z principu autem i busem jezdit odmítají a jezdí jen vlaky. Jak je možné, že trpí obezitou? Celkově dost šotoušků, co jsem viděl na fotkách, nevypadá zrovna štíhle. Čím to, když se vyhybají tfu tfuj gumokolu? Zdravá procházka k nádraží na štíhlou postavu nestačí? 😀
Uznávám, že representativní vzorek na posouzení korelace obezita-IAD nemám, navíc by bylo potřeba brát v potaz lokalitu… Ale na vzorku 500 lidí kolem mě v Praze a okolí tato korelace platí… Samozřejmě ale nevylučuji, že je kauzalita naopak a tedy obézní lidé jezdí autem, protože jsou líní a ježdění autem za to nemůže (ale ani nepomůže ke zhubnutí…).
Za peníze z mých daní např. postavili Blanku. Dělá to cca 35 000 Kč na každého Pražáka včetně dětí. Přitom jsem tím tunelem nikdy nejel.
Blanku si zaplatila Praha z vlastních peněz (ano, státem přidělených, ale to dostává každé město, navíc Praha je čistým plátcem, její občané či lidé v ní pracující a firmy v Praze sídlící a DPH ze zboží co se tu prodá atd., zaplatí státu víc, než kolik se jim vrátí).
Co tam máte dál? 🙂
Hloupé a neskutečné vývody jistě Soupravy. Komu sloužíte? Teď i někomu z Prahy? Ještě jste se k tomu nikdy nevyjádřil. Čím se vlastně živíte a jaká je Vaše odbornost, praxe, že tak všemu rozumíte a jste v rozporu s většinou lidí z oborů technických, přírodních, ale i ekonomických?
Jsem Pražák a to jsou prostě peníze, co dostala Praha na mou hlavu (přerozdělené z mých daní). Ovšem postavil se za to nějaký tunel, ze kterého nic nemám. Narozdíl např. od nové tramvajové tratě nebo proudložení metra.
Co by jste říkal tomu, že do dědin menších dejme tomu1000 lidí by zůstala jen jedna příjezdová udržovaná silnice a ostatní se zrušily. Proč dotovat tolik silnic a jejich údržbu když po nich jede auto jenom občas a ještě jen s řidičem? Vaše logika Hanzi.
Srovnávat silnice a železnice je absolutní nesmysl. Když přestanu silnici udržovat, stane se nesjízdnou od zítra? Potřebuji, aby ji někdo kontrolovat a řídil na ní aktivně provoz? Musím někomu platit dotace, aby mi po silnici jel nebo šel (auto, cyklista, pěší)?Nebo ji budeme draze bourat (ač ničemu nepřekáží) a stavět místo ní louku? Nebo tam navezeme aspoň betonové zátarasy?? 😀 Zátarasy jsou ono, viďte, to uspokojí závistivé šotoušky, které štve, že silnice (podobně jako každá nekolejová cesta) funguje i bez závislosti na dotacích, zatímco po kolejích se bez řízení provozu (a to se musí někomu zaplatit) nehne legálně ani kolo.… Číst vice »
Koukám, že soudružka učitelka opomněla Vám ve škole v hodině fyziky a jiných předmětů lecos vysvětlit.
S Vámi opravdu není něco v pořádku. Přečtěte si to několikrát po sobě a zkuste myslet. Jen malá otázka. Silnice nepotřebují opravy, údržbu, dotace? Viděl jste např. silnici, na kterou nikdo cca 5 let nesáhnul a byl na ní provoz? Můžete to své povídání nějak objektivně zdůvodnit? Snad se ještě více nezesměšníte.
Já viděl i silnici, na kterou se nesáhlo 50 let a byl tam provoz. (Čtyřproudá polská silnice č. 18 od německé hranice u Forst po Legnici). Zážitek nic moc, ale sjízdné to bylo.
Vy jste dokonalý vzorek člověka posedlého.
Jaká silnice funguje bez dotací???? Kdo ji ze soukromých peněz postavil a opravuje a odhrnuje sníh a sype škváru či sůl, seká příkopy, stříhá stromy, odstraňuje stromy přes cestu, opravuje silniční značení, financuje dopravní policii…..
A k nákladům…ona oprava čehosi o 2km druhé či třetí třídy u Semil má rozpočet 177 mio, vy nedotace!
Doufám, že jezdíte často do Prahy odněkud z lontu nějakým suoerfárem z roku raz dva. Měli bychom takovým ekologům tu zakázat vjezd do města a zapomenout jim postavit parkoviště na okraji. Proč taky…jim dotovat parkoviště.
ad „Jaká silnice funguje bez dotací????“ Třeba M6 Toll. „kdo odhrnuje sníh a sype škváru či sůl“ To není k provozování silnice nezbytně nutné (a dokonce bych přivítal, kdyby se přestalo solit i na těch státních). „seká příkopy, stříhá stromy“ To taky ne. “ financuje dopravní policii“ A to už vůbec ne. Dopravní policie je tu v první řadě jako dodatečný zdroj státních příjmů, její vliv na bezpečnost provozu je naprosto okrajový a to vůbec není jisté, zda je ten vliv ve výsledku pozitivní nebo negativní. „zapomenout jim postavit parkoviště na okraji“ To už se přece stalo. „Měli bychom takovým… Číst vice »
PS: Já vás ale potěším… když se tratě opustí a koleje se rozkradou a prostor mezi pražci se zanese bordelem, tak pak už jsou pro pěší chůzi taky použitelné i bez dotací. Ale musí chodit dost lidí, jinak vám to zaroste plevelem rychleji než ta neudržovaná silnice. 😀
Ano, dotujeme ji všichni. Zase opakuji, není to populární a nerado se o tom mluví, protože ekonomika je postavena na věcech, které vydělávají, i za cenu poškozování prostředí, zdraví apod. ( z toho mj. plyne změna klimatu, zničená půda, zdevastovaná krajina, zlikvidované lesy, neobyvatelné prostředí měst, nedostatek vody………………atd). Nějaká čísla jsem už uváděl, ale jen v souhrnu. Silniční doprava má skutečné náklady a škody v řádech desítek až stovek miliard korun ročně. A samozřejmě si to neplatí, ve své podstatě ani nemůže, protože by celá padla a nehnulo by se ani kolo. To jen velmi stručně. kdo se o tuto… Číst vice »
Na tohle nemám…
To máte pravdu, an tohle nemáte
Není dotovaná. Na spotřební dani z paliva a mýtu se vybere 100 mld ročně. Tolik peněz se do silnic ročně nevrací ani kdybych započítal eurodotace. Nebýt motoristů a jejich ochoty platit vysoké daně, zažije stát slušný výpadek až 50 mld ročně a musel by pěkně šetřit. Státy, kde nejsou spotřební daně na minerální oleje, tu jsou. A lokálkám se v nich nedaří, pročpak asi. Vy šotouškové byste měli motoristům líbat nohy, to právě oni vám (nedobrovolně) platí vaši hračku.
Například už jen tím,že IAD zamořuje ovzduší,se na ni nepřímo skládáme všichni a daleko víc,než na veřejnou dopravu….Tak tu nebrečte,že něco dotujete,nasedněte do své superkáry a odjeďte pokud možno do pr*** s takovými názory 😉
Tak se z civilizace odstěhujte do jeskyně. Máte mobil a počítač? Kupujete v obchodech jídlo, oblečení, hajzpapír? Používáte ledničku, vodu z kohoutku? Topíte? Bydlíte v bytě/domě? Tihle lidi, co rádi využívají všechno možné, co přinesla moderní doba, ale kážou vodu, jsou nejvtipnější (či nejtrapnější?). Zkuste si najít nějakou jeskyni, někde v pustině mimo Evropu… budete tam mít čistý vzduch, žádná auta pod okny, můžete lovit zvěř a sbírat dřevo na oheň. Ale vláčky tam asi mít nebudete, ty jsou obvykle tam, kde je i ta ostatní civilizace. Ona ta větina lidí, co je ochotná ve svých daních dotovat vlaky, chce… Číst vice »
Argumentační faul. Falešné dilema.
To, že se nějaký přespolní myslitel neprojede kdekoliv po Praze či Brně svým smrdutým kouřícím miláčkem na 4 kolech neznamená, že se musím vracet do jeskyně. Hezky do MHD, nebo vláček, nebo pěškobus nebo kolo(běžka). Auto si zastavte na SVÉM parkovacím místě, kde chcete, mimo Prahu a dále jen jiným způsobem dopravy. Můžete si prozpěvovat u toho i pochodové písně s podobnými exoty.
Opakujete nesmyslná tvrzení různých lobistů a zájmových skupin. Psal jsem o tom výše. Vybere se cca 130 mld Kč, ale celkové náklady a škody, investice, mohou dosahovat až 600 mld. ročně. Je to číslo, které je snad nejvyšší, pro klid řady duší se bere spíš číslo kolem 200 – 300 mld. Takže to nám schází. To je dluh, který neseme dalším generacím do budoucna. A to třeba v tom zdraví a zdravotním zajištění. To vše je ale asi nad Vaše chápání nebo chápání těch, kteří to do Vás hustí. Co si tak zkusit hledat všechny okolnosti, fakta? To je ale… Číst vice »
Na tohle fakt nemám…
Těch 600 mld. ročně máte odkud? Jo aha, vy se k tomu nebudete vyjadřovat. Pak jsou to ale informace nepřezkoumatelné. A co je nepřezkoumatelné, tím se nelze v žádné debatě zabývat, to jako by nebylo. Není tou „zahraniční studií“ náhodou to, nač před třemi lety téměř nábožně odkazoval automatí pablb Vítek Massare jako na cosi velmi renomovaného, co se následně ukázalo být pouhou diplomovou prací z vídeňské zemědělské univerzity, navíc velmi pochybnou a také seriózně vyvrácenou? (jistě, vůbec mne nepřekvapí, když se od ní teď budete distancovat a namísto toho opět použijete nějaký nekonkrétní, povšechný žvást). My máme informace o… Číst vice »
Mudrci, pro pořádek byste se měl zamyslet, že i ty vlaky nezávislé trakce platí spotřební daň z paliv. I zemědělec platí. Takže ne vše jste vy, autíčkáři. Krom toho informace, že se z něčeho platí daň neznamená, že začnu hýkat blahem a klanět se mamonu. Z cigaret se taky platí daně a vypráskal bych je odevšad stejně jako maty a kasína, ze kterých se taky odvádí. Až začnou platit spotřební daň dodavatelé heráku, taky to budou moct prodávat? A doporučuju zamyšlení nad něčím jiným – kam tu plechové škatule na 4 kolech chcete furt všude odkládat? A kdo má ten… Číst vice »
Ne, to je špatně. A je to špatně proto, že na jedné straně lidé protestují proti dopravě ve městech, žádají její další a další zpomalování a „zklidňování“ (tedy snižování propustnosti komunikací) a na straně druhé blokují výstavbu kapacitních komunikací, které by tu dopravu z intravilánů odvedly. Auta, která poskakují od křižovatky ke křižovatce, skutečně produkují mnohem více smradu, než auta, jedoucí plynule. (A o tom, kam je odložit, není nutné spekulovat. Pod Prahu se jich do soukromých podzemních garáží vejde už dnes dost, v tom problém není…) Je to skoro stejné jako v energetice, kde se bojuje proti jaderným elektrárnám… Číst vice »
všichni se těší na výsledky co budou za rok 2020.
Tak to jsou pěkné výsledky. Ale stát ani dopravci nesmí usnout na vavřínech, protože kvalita tratí není nic moc a kapacita těch hlavních tratí je již dávno překročena. A na výsledcích se může ještě projevit národní tarif.
Co se mě týče, vlak neopustím, protože jde podle mě o nejbezpečnější pozemní dopravu a přináší mi spoustu výhod. Loni jsem najezdil cca 36 tisíc kilometrů, na jízdenkách včetně všech slev jsem zaplatil cca 19 tisíc Kč. No kdo z vás to má? 🙂
Pěkné výsledky by to byly , kdyby toto daňové poplatníky nestálo ani kačku….
V normální společnosti bych nechápal ty minusy , ale tady v šotoušské diskusi je chápu. V normálním světě jsou měřítkem mezi úspěchem a neúspěchem finance. Abych mohl žít , musím vydělat. Ale u veřejné dopravy je to jinak. To je podobné , jako kdybych vyráběl nějaké výrobky , nechal si je státem dotovat – tím bych byl laciný a atraktivní a bil bych se v prsa , jak jsem dobrý:-).
Vždyť i neveřejná doprava je zčásti dotována. A spoustu důsledků dopravy si ještě k tomu platí každý sám, ať ji využívá nebo ne. To byste musel převést na peníze úplně všechno…
Není dotovaná. Na spotřební dani z paliva a mýtu se vybere 100 mld ročně. Tolik peněz se do silnic ročně nevrací ani kdybych započítal eurodotace. Nebýt motoristů a jejich ochoty platit vysoké daně, zažije stát slušný výpadek až 50 mld ročně a musel by pěkně šetřit. Státy, kde nejsou spotřební daně na minerální oleje, tu jsou. A lokálkám se v nich nedaří, pročpak asi. Vy šotouškové byste měli motoristům líbat nohy, to právě oni vám (nedobrovolně) platí vaši hračku.
Není důvod, proč by se měla spotřební daň někam vracet. Spotřební daň z cifaret a akoholu se taky nd ooboru nevrací. Navíc spotřební daně platí i veřejná doprava
A kolik na nich ta veřejná zaplatí? 3% z celkového výběru? 🙂 Nebo jakou spotřební daň platí takové elektrické vlaky? A víte,že pro dotované busy je úleva z mýta? Takže platí krásnou 0 za použití dálnic a vybraných jedniček?
Vy jste si zase asi jen omylem nepřečetl ten příspěvek s některými čísly o nákladech a škodách silniční dopravy. Škoda. A jestli tomu nevěříte, je to Váš problém. A nejde o víru, jde o znalosti. A ty Vám scházejí.
Jak k těm silnicím co stojí miliardy přijdou lidi,co nikdy neměli auto? Proč mají dotovat ze svého vaše svezení?
Oni se pohybují jen vlakem a jinak létají? A zboží do obchodů, kam létají, se tam vozí drony?
Dovedu si představit, že nějaký výpravčí na zapadlé stanici na ní zároveň i bydlí a vůbec nechodí mimo ní, někdo mu nosí nákupy, nikdy není nemocný, nechodí na úřady a pohybuje se výhradně na drážních pozemcích a takový člověk je skutečně systémem dost znevýhodněn, ale kolik jich takových v republice je? 0-1?
Méně extrémní příklad… řekněme, že někdo jezdí výhradně vlakem a mimo obecní chodníky chodí jen po nezpevněných cestách. Opět ale, kolik lidí takhle žije? 10 v republice?
😀
Takže když pomineme, že motoristé ve spotřebních daních a mýtu zaplatí mnohem víc, než stojí veškerá údržba a výstavba silnic, tak nevidím žádný rozdíl mezi tím, pokud po silnici jedete autem, jdete pěšky, na kole nebo jedete busem. Pořád využijete tu silnici. Ba ale jo, je tu jeden rozdíl. Jeden průjezd autobusu v plné velikosti opotřebí silnici asi jako průjezd několika tisíc aut. A jede v jednom autobuse několik tisíc lidí? Takže pokud nejezdíte výhradně vlakem a mimo obce nechodíte jen po pěšinkách, tak silnice využíváte a pokud jezdíte busem, opotřebováváte je mnohem víc, než řidiči automobilů, kteří na vás… Číst vice »
Opět z hlediska odborného nesmysly!!!!
Vy demagogu, co to plácáte?
Fakta: bus SOR řady C, délka 12 metrů, 51 sedících, prázdná hmotnost 9700 kg, maximální technická 16000 kg. To je ale tak se 60-70 lidma.
Škoda Octavia, pohotovostní hmotnost s řidičem 1300kg (průměr motorizací), celková hmotnot max. 2000kg
Sice chybí přepočet na 1cm2 tlaku na podklad, ale je zřejmé, že si vymýšlíte o stejném efektu průjezdu 1 busu jako tisíců aut.
Jenže má pravdu. Totiž ta míra poškození není na hmotnosti projíždějícího vozidla závislá lineárně, ale exponenciálně. To znamená, že průjezd vozidla, které má nápravovou hmotnost třeba 8 tun, způsobí opotřebení vozovky o několik *řádů* větší, než průjezd deseti vozidel, z nichž každé má nápravovou hmotnost 800 kg. Když už se tady snažíte působit jako velký odborník, tak alespoň takové základy byste snad mohl znát.
A pořád ty nesmysly dokola. Čtete i ty příspěvky, které Vás vyvracejí a prokazují něco jiného? Neb jste něco víc, než týmy vědců a odborníků? To je dost na pováženou.
Ony tady nějaké příspěvky něco vyvracejí?
Důsledky? Tak se z civilizace odstěhujte do jeskyně. Máte mobil a počítač? Kupujete v obchodech jídlo, oblečení, hajzpapír? Používáte ledničku, vodu z kohoutku? Topíte? Bydlíte v bytě/domě? Tihle lidi, co rádi využívají všechno možné, co přinesla moderní doba, ale kážou vodu, jsou nejvtipnější (či nejtrapnější?). Zkuste si najít nějakou jeskyni, někde v pustině mimo Evropu… budete tam mít čistý vzduch, žádná auta pod okny, můžete lovit zvěř a sbírat dřevo na oheň. Ale vláčky tam asi mít nebudete, ty jsou obvykle tam, kde je i ta ostatní civilizace. Ona ta větina lidí, co je ochotná ve svých daních dotovat vlaky,… Číst vice »
Jste mezi šotouši… roky trpěli na kreportu, kde se jim každý vysmíval, protože tam chodí dost v oboru vzdělanějších lidé a na FB tlačítko mínus není… Teď konečně mají, kde se projevit. Nechme jim to… asi si myslí, že když naklikají aspoň 70 mínusů, tak si to tu pročte nějaký politik (tu diskuzi) a na základě zběžného shlédnutí počtu mínusů u protilokálkových příspěvků, se rozhodne zachraňovat lokálky. My normální víme, že mimo dopravní weby lokálky v podstatě nikoho nezajímaj, ale to šoutouškům nemá smysl vysvětlovat. Je to s nimi jako ten vtip o Brnu, kdy se Brňák dozví,že v Praze… Číst vice »
My normální??????
No tak já si třeba myslím, že nejzbytečnější věc placená v Česku z veřejných peněz je armáda, ale nenapadlo by mě trávit hodiny na fórech s military tématikou přesvědčováním diskutujících, jak se mýlí…
Nejsem šotouš ani student. Psal jsem důvody, proč jezdím vlakem.
A jsem tedy rád, že do toho normálního světa nepatřím. Mohl bych klidně živit dvě auta, ale proč bych to dělal, když je nepotřebuju? Finance mi jsou rovněž volné. Nezajímám se o to, kdo kolik vydělává.
Pokud by nebyla veřejná doprava a lidi, kteří ji používají, asi byste měl už značné problémy s tím jak a kde žít a hlavně v jakém zdravotním stavu. Takže ty dotace jsou spíš nutnost, aby mohla existovat ještě ta silniční, drahá a všemi dotovaná silniční doprava. Mne spíš ale děsí, jak se podařilo řadu lidí přesvědčit o tom, že silnice jsou to nej a veřejná doprava to fuj. To je děs a běs. Ale ono se to vymstí. A asi to už moc dlouho nebude trvat.
A jak přežívají lidé v USA, Austrálii, Kanadě, Jižní Americe, Africe a ve spoustě asijských států, kde funguje stěží desetina dotované veřejné dopravy, co u nás (jedno zda vlak či bus)? Ano, ve větších městech by to bez veřejné dopravy byl problém, to ale nikdo nenavrhuje. Všude jinde je to jen doplněk navíc.
Mysliteli, spočítejte si kolik m2/km2 připadá na jednoho v USA, Kanadě atp, podívejte se jaká tam je hustota osídlení mimo velká sídla a porovnávejte s porovnatelným. Ale toho schopen nejste, pouze demogogie potvrzující jediný správný světonázor.
Fajn, New Jersey vs. Česká republika. New Jersey 22591 km^2, ČR 78866 km^2, New Jersey 8.9 mil. obyv., ČR 10.65 mil. obyv., hustota osídlení v NJ 467 obyv./km^2, hustota osídlení v ČR 134 obyv./km^2. MHD tam sice nějaká je, ale stejně se s ní nikam pořádně nedostanete a tak každý jezdí autem (a funguje to. Sice to skřípe, ale to tady taky). Co tam máte dál?
Lidská společnost je velmi komplexní na to, aby jediným měřítkem byla finanční stránka. Bezpochyby patří mezi nejdůležitější, ale pak tady jsou i další jako je morální cítění, empatie, životní spokojenost, ochota naslouchat a dávat, úcta k druhým atd. Možná vám to jako technikovi z Mladé Boleslavi bude znít těžce a neuchopitelně, ale ne vše se dá přesně spočítat. A jakou to má souvislost s veřejnou dopravou ? Její podoba – četnost, kvalita a finanční náročnost vychází z určité společenské dohody a každý se jí může účastnit.
Kdybych byl stejně hnusný, napsal bych něco o tom že bych byl velmi rád kdyby negativní externality z individuální automobilové dopravy platili jen majitelé automobilů a ne daňoví poplatníci.
Ty externality: hluk, smog, kolony ovlivňující i MHD, náklady na zdravotní péči zraněných, ztracené životy mrtvých, náklady na výjezdy IZS, vliv na globální oteplování,..
Docela jsem se při čtení Vašeho příspěvku pobavil. Dobré bláboly.
Asi tak. Viz můj příspěvek o důsledcích pro jiného „šotoekonadšence“, Františka. Tihle lidé jsou z jiné galaxie. Využívají to, co je jim umožněno díky tomu, že ostatní žijí „nechutně“ komerčně a spotřebně (a tím vydělají společnosti dost na to, aby mohla mít i takové nadstandardy jako vlaky, což v Africe moc není) a kážou proti tomu. Přitom kdyby se jiní začali chovat jako oni, tak by tihle Frantíci a Pavlové byli mezi prvníma opařenýma co by pištěli jak pištuchy, jaktože to nefunguje a koleje zarůstají smrčkama. 😀
Závistivče, já jsem projel za loňský rok na kolejích alespoň 25000 km. Autem 1000km. Busem 250km.
A teď ta zrada…na dani z příjmu jsem odvedl cca 250 tis. Kč. Tudíž MNĚ NIC NEDOTUJETE. Být dotován od takových jako Vy, bylo by mi stydno. Jen lituju, že musím dotovat a snášet Vás.
A teď tu o Smolíčkovi. Ta je přece jenom lepší…
Ano, primitiv se jen pousměje. Ale automobilismus už dávno překročil fázi, kdy omezuje sám sebe.
Blábolíte Vy.
Dotace na cestujícího na železnici, pokud se započítá i infra, je kolem 85%. To znamená, že jízdenka tvoří jen 15% skutečných nákladů na cestu. Na konkrétního pána A.R. přispěli řidiči aut částkou 126 667 Kč ve spotřební dani. A místo aby byl vděčný a líbal řidičům aut boty, tak se přišel vysmívat. Inu myšlení dnešních lidi, hodnotou je parazitovat na systému co nejvíc.
Opět faktické nesmysly.
Vy se mi opravdu zdáte. Co kdybyste začal ještě nadávat Pražákům, že jezdí dotovaným krtkem, aby se v Praze dalo vůbec hýbat a dýchat.
Jeďte si do nějakého echt asijského města, fajn by mohl být Djakarta, Mumbai, Nai Dillí nebo Kalkata a z plných plic inhalujte. Ale odmítám Vám dotovat léčení plicních onemocnění, co si takhle brzy uženete.
PS: a pokud možno se odstěhujte někam hodně daleko, kde nebudete muset nikoho dotovat. Podobní Vám aktuálně vládnou ve Státech, tak hupky šupky tam.
Tak s kilometry jsem na tom asi podobně, ale zaplatil jsem cca 26 000 Kč. Kdo z Vás na to má? Ale částečně jsou tam i nějaké jiné prostředky než jen vlaky.
Je vidět, že nástup konkurence na železnici se dlouhodobě blahodárně projevuje na nárůstu počtu cestujících.
Největší nárůst (cca 80%) je ale v pražské příměstské dopravě, kde konkurence není.
Radku fakty, nejsem z prahy, ale i tady se dočtete o konkurenci, kolik ty zrušený žabotlamy mají ubytek cestujících u čd nenapíšete?
Zrušenné žabotlamy a úbytek cestujících? Jahodníky už povyrostly, že máte odkud spadnout? Nebo to už máte natrvalo?????
To je až sekundární efekt. Tím primárním je modernizace tratí – ta významně zkrátila jízdní doby, zefektivníla provoz. Což umožnilo i tu konkurenci – na pomalé neefektivní trati by se totiž komerční provoz vůbec nevyplatil.
Tak ideové zdůvodnění z ROH již známe a teď nějaká fakta. Počet cestujících u nás roste od roku 2011, kdy na trh vstpupil RJ a nejdnou u ČD hop a všechno se radikálně zlepšilo a šly věci, které dříve léta nešly. Železnice se u nás masivně modrnizují od roku 1993 a přesto počet cestujících padal. Stejně tak padal v době kdy se zavedli EC/IC, nadvlak manažer, Pendolina a ty teprve měli do vlaků přilákat davy, ale světe div se přilákala je tam až konkurence.
Přepravní výkon železnice meziročně vzrostl už v roce 2010. Navíc v roce 2011 jedi Regiojet jen s pár vozy pár měsící a do růstu tak nemohl logicky příliš zasáhnout.
Co se týká rekostrukcí, tak se sice něco dělalo už od devadesátých let, ale pozitivní důsledky se začaly projevovat až o hodně později – až bylo opravených úseků více a především až skončily výluky kvůli úsekům rozestavěným.
Omyl. Za dopravu ve státě má odpovědnost min. dopravy a jak funguje, tak to vypadá. To je jeho úloha za to jsou tam placeni. Pokud by to mělo hzávoset jen na jakoby konkurenci, pak je můžeme všechny zrušit, včetně politiků. Vždyť by to pak chodilo samo. Nebo ne?
Namalujte si ksicht na žluto. Zjevně tu barvu máte rád.
Já jsem začal jezdit vlakem po prvních seznámeních s fungováním regionální a dálkové autobusové dopravy, obzvláště intenzivně od roku 2006. Kdy mne přestal bavit ten konkurenční monopolista v AD na trase Brno Praha a nutnost kupovat lístky týden dopředu.
Masivní modernizace železnice od roku 1993 začala nést plody až tak kolem roku 2000, navíc to byl jen jedna až dvě páteřní tratě a dodnes není hotovo. Výluky naopak cestující v mezičase odrazovaly a odrazují nadále.
No, možná by neškodilo se podívat i na růst v ostatních dopravních oborech, daný dále postupující centralizací úplně všeho, s podílem odpovídajícím poměru investic do dopravních cest.
Je pravda, že od příchodu konkurence ubylo mých negativních zážitků na cestách vlakem. Už se nestává že by na WC nebyl papír, mýdlo či netekla voda. (Ano je pro mě menší zlo procházet soupravou kolem zavřených WC než zjistit papír až po … a nevěřím že cestujících zlodějů nějak ubylo) Někteří štíplístci neuznávali displej s jízdenkou z e-shopu. Interiér vozidel bývá čistější, nevěřím že prasátek ubylo, jenom občas vozem projde úklidová četa a někdy pro věci co se nevejdou do koše přijde steward. Pochybuju že by se ČD měnily bez konkurence. Jízdní řády a ceníky jsou dohledatelné. Není to tak… Číst vice »
No především se tam projevila modernizace a snížení ceny.. + uznávám, lepší vozový park a služby.
Přesně jak v té pohádkové písničce, „statistika nuda je, má však cenné údaje …..“ :-),
jsou to prostě kouzelníci 🙂 s čísly.
Jedna věc je statistika, druhá věc je interpretace výsledků. Jsou statistici-vědci a statistici-politici.
Já teda jako student statistiky na těch datech nic kouzelného nevidím 🙂 On se ten růst dal čekat-jednak díky Babišovnénu(avšak pouze cástečně)a jednak roste oblíbenost železnice jako prostředku dopravy obecně-Díky zrušení monopolu ČD jsou na páteřních trasách vlaky levnějši,rychlejší a kvalitnější,takže jezdit autem se už na těchto trasách nevyplatí…Tato čísla rozhodně nejsou překvapením a nemyslím si,že by měl kdokoli potřebu s nimi kouzlit 🙂
Pěkná práce s čísly – pro dva lidi koupíte skupinovou víkendovou síťovou jízdenku, protože už pro jednoho to vyjde kolikrát levněji než normální jízdenka v nejvytíženějším čase na 500 km když se zavedly flexi ceny. ČD si na to vykážou 5 lidí/2500 km, ikdyž reálně jsou to jen 2 lidi/1000 km nebo 1 člověk/500 km – to pak samozřejmě naskakuje docela svižným tempem. Jen já takových jízd udělám cca 20 ročně 😉 Jednu dobu si průvodčí zapisovali, kolik lidí na takovou jízdenku skutečně jede, ale asi to negativně ovlivňovalo statistiky, tak to už nedělají, protože se lépe vykazuje prodaných 250… Číst vice »
Rovněž „počítání“ v IDS systémech má svoje kouzla.Např. při výlukách na Kojetín – Brno přejde plno lidí do busů vč.např. linky 107, což se ale při sčítání ne vždy zrovna projeví…papír snese všechno….
Takové výluky jsou ovšem na některém místě každý rok, nemyslíte?
Nejsou stejně a nezohledňují se, alespoň ne dostatečně….
Jinak trať 300 je taková jedna velká výluka, s trochou nadsázky…
Taková jízdenka ale existuje už cca 15 let, takže na zjištěný TREND to vliv nemá, nemyslíte?
Navíc počty lidí ve vlaku se nezjišťují jen podle počtu prodaných jzídenek, ale v kombinaci s přepravními průzkumy – tudíž je známo, kolik průměrně jede na SONE (dnes skupinovou víkendovou jízdenku) osob. A to vám stačí.
Jízdenka existuje 15 let, ale „nastoupit je možno nejdříve v xxxx“ je až od loňska a teprve od loňska tam lidi klikají i nevyužitá spojení, aby jim jízdenka platila už od rána a ne až večer, když je teda celodenní. Možná by bylo fajn si přečíst celý text, než na něj zareagujete 😉
Kolik myslíte, že vůbec zná tuto jízdenku a navíc si na ni klikají nevyužitá spojení? Jestli 1 z 10000, tak je to moc.
Já třeba znám ve svém okolí 4 lidi, co pravidelně cestují vlakem na delší vzdálenosti (všichni ostatní jezdí autem) a všichni z těch 4 používají víkendovku přesně jak jsem popsal. Ono asi záleží v jakých kruzích se kdo pohybuje a největší neštěstí v této zemi je, že lidi rozhodující o koncepci dopravy ve vlaku seděli naposledy na výletu se základní školou. Ale protože svou práci dělají nejlíp na zeměkouli, tak nemá cenu se s nima hádat a tvrdit, že každý odlišný názor od toho jejich nemusí být automaticky špatný.
Měl byste si ujasnit, co vlastně tvrdíte – pokud si ČD vykážou 5 osob/2500 km, tak jak s tím souvisí „nastoupit je možno nejdříve v xxxx“? Nehledě na to, že ani prvním ani druhým způsobem se počty cestujících nestanovují.
Tak trochu mi to připomíná – „Jak mohou vědět, že pořad sledovalo milion diváků, když mě ani chlapů z hospody se nikdo neptal?“
Mezi sebou to nesouvisí nijak, akorát se těmito dvěma kroky multiplikuje nepřesnost v PRODANÝCH osobokilometrech oproti REÁLNÝM, kdy vyjde řádově jiné číslo.
A moc mi ta VRT ani nechybí. Jediné, nějaké dílčí zlepšení, tam kde je to třeba..
Kde žijete a cestujete?
Patrně v jiném vesmíru. Ale není tu sám…
No že uživatel se jménem VRT zrovna něco říká…
Tobě asi nechybí, ale některým ano.
Tak možná už jsme předehnali Anglii. Ale vlaky podle mě možná narazí na svůj limit. Protože pokud jiná část státní sféry bude házet klacky pod nohy typu vyhánění aut od nádraží, jako Svinov. Kde si dali všude do okolních ulic zákazové značky. U supermarketů si taky dali závory, asi jim 10 aut na odlehlé straně strašně vadilo. Jejich městští policicajti lítají kolem nádraží téměř nonstop jak besní a pokutují jakýkoliv prohřešek. Čekám, kdy ještě zavedou modré zony v Ostravě a bude to úplně vyřešené… V minulosti bylo všechno úplně v pohodě. Parkovalo se zdarma a nikde nebyl problém. Ale jak… Číst vice »
„V minulosti bylo všechno úplně v pohodě. Parkovalo se zdarma a nikde nebyl problém. “
Jestli to nebude náhodou tím, že aut bylo mnohem méně a méně se jimi jezdilo. Prostor ve městech ovšem nafukovací není a tak holt NAJEDNOU není místo.
Neřeknu v Praze. Ale to je trochu jiné příběhy. Těch aut zas tolik na nádraží myslím nejezdí.
„Čekám, kdy ještě zavedou modré zony v Ostravě .“ .
Ty už nějaký ten rok jsou, akorát se stále rozšiřují.
P+R mi za rozumnou cenu – např. v Praze 20,- Kč za den nevadí. Problémem jem že je jich kolem stanic málo protože je nikdo nechce…. A markety si také ohraničují parkoviště protože potřebují místa pro zákazníky a ne pro lidi, kteří tam ráno zaparkují a odpoledne si auto vyzvednou. A možná i něco koupí….
Já vím, v minulosti tráva byla zelenější, holky měly větší prsa a hezčí nohy apod….
Ano , na některých trasách došlo k brutálním nárůstům. Na jiných trasách k brutálním pádům. Nárůsty jsou hlavně na hlavních trasách a v okolí velkých měst , pády na všech ostatních trasách. V devadesátých letech jsem pracoval v žst. Bakov nad Jizerou. Odsud ve směru Doksy , Bezděz některými osobáky přes den cestovalo nějakých 100-200 osob. Dnes v parném létě tam v motoráku cestuje deset kaštanů.
Proto jezdí na této trase rychlíky každé dvě hodiny, některé posílené na kapacitu cca 200 sedících cestujících a stává se, že je kapacita nedostatečná a do toho každé dvě hodiny osobní vlak. Dříve osobáků jezdilo cca stejně jako dnes, ale rychlík jel 2x denně. Takže to zase taková hrůza, jak zde popisujete není.
Ta kapacita je nedostatečná pouze v některých časech…například sobota ráno směr Česká Lípa. Tehdy to bylo i o všedních dnech …. Zrovna okolí Mladé Boleslavi je dnes totálně zabité. V osmdesátých letech , když přijela skupina vlaků , se nacházelo na nádraží takových lidí , že čekárna totálně narvaná , hospoda totálně narvaná, před stánkem s občerstvením fronta…. dnes ticho po pěšině. Před půlrokem jsem byl na hlaváku vyzvednout děti , vracející se z výletu v neděli v 17:00 večer. Z regionovy z Mladějova vylezlo nějakých 15 lidí….vzpomněl jsem si na osmdesátá až devadesátá léta , kdy stejným vlakem mohlo… Číst vice »
Počet cestujících bude opět stoupat, až se tyto trasy zmodernizují a zhumanizují, budou zde jezdit moderní vlaky, atp. Představte si vytíženost spojů Praha – Ostrava, kdyby zde jezdily 854 jako osobní vlaky a koženky jako rychlíky dodnes po nemodernizované trati s dezolátním svrškem. Co dnes jezdí do Mladé Boleslavi a směrem na Turnov – Liberec, to není moderní. Ano, Podtrosecký rychlík je fajn retro, ale ČD nabízí retro denně. Minulý týden jsem ve Vysočanech s podivem sledoval původní polorozpadlou 854 a opravdu jsem byl na vážkách, zdali se jedná o retro jízdu nebo normální spoj. Byl to normální spoj, S3… Číst vice »
Tyto trasy se nikdy nezmodernizují. Protože by to stálo šílené peníze a přínos je diskutabilní. Holt Mladá Boleslav není Praha , a ani Turnov není Ostrava. A trasa směr Česká Lípa má navíc hendikep , protože trasa po silnici je o cca 10 km kratší a železnice vede liduprázdnými oblastmi. Jedinými zajímavými zastávkami jsou pouze Doksy a Staré Splavy.
Dříve v těch vesnicích cestou trvale žilo více lidí. Dále naše generace dnešních čtyřicátníků hodně čundrovala. Dnešní generace nečundruje.
Kdyby časem jezdil nějaký panter Sp Praha – Čelákovice – Lysá nad Labem – Milovice – Mladá Boleslav – Mnichovo Hradiště – Turnov, rozhodně by nevozil vzduch. Nebude to nejvýhodnější z konečné na konečnou, ale vlaky by byly jistě plné většinu trasy. Rozhodně žádné vesnice. Cestou labská cyklostezka, výstaviště, Mirakulum, Škodovka a muzeum, Český ráj…
V poslední době jsou stále častěji plné elefanty mezi Lysou a Kolínem, obzvlášť o víkendu. Lidé jezdí na výstaviště, do Mirakula, do Kolína na přestup, atd.
Co jste uvedl , to jsou víkendové cíle a to povětšinou letní . A co všední dny , kterých je většina ? Myslíte , že je nějaká poptávka z Čelákovic do Mladé Boleslavi anebo z Milovic do Turnova ?
Další, co má se zhlédl v 5. koridoru.
Takže se zamyslíme, co by to udělalo mezi Prahou a Lysou a pak jaká by byla jízdní doba.
Ale ano,dnesni generace cestuje daleko vic,ale do zahranici,coz za tech **** komunistu(neexistuje slovo,kterymi bych je popsal) neslo,a tal hold lidem nezbyvalo,nez jet alespon na vylet osobakem.do Mladejova…Dnesje nastesti moznosti daleko vice 🙂
Tak, kdo by tím jezdil bez modernizace trati.
Z článku usuzuji, že lidi do vlaků přitáhla zejména konkurenceschopná jízdní doba na některých dálkových trasách. Je škoda, že růst brzdí nedostatečné investice do infrastruktury a nejsou využívány zejména tam, kde by přinesly největší efekt. Například taková trať na 160 (200)km/h Lysá n. Labem/Nymburk – Mladá Boleslav – Turnov – Jablonec/Liberec by přinesla hodně muziky. Snad už 15 let vycházejí různé články o možnostech zlepšení infrastruktury tímto směrem, ale realizace je stále v nedohlednu.
Právěže už 15 (no i víc) let vycházejí šotopohádky a bláboly o pátém koridoru do Liberce, tak se na nějaký „mírný pokrok v mezích zákona“ u stávající tratě 070 kašle – ona přitom minimálně v původním úseku TKPE nijak marná není, ale i v roce 2019 tu 854 dřou tři vlečňáky a v Neratovicích nebo Bakově se přestavují výhybky ručně…
Ale budeme stavět třetí do ústí:-) Pouze pro osobní dopravu, na 320, tedy pravděpodobně bez klasických konvenčních souprav, takže vlak bude využitý jako kráva..
Ale houbelec. Jane, zkuste si k tomu aspoň něco přečíst. Prosím. Nebudete pak za blbce.
Je to totiž naprostý nesmysl. Netřeba to rozebírat, snad jen, že byste musel až do Lysé udělat 4 koleje. Jediné výrazné zlepšení přinesou nové tratě. Snad kromě 4. koridoru, kde konečně vyšly tunely a kde snad bude 90 minut do ČB už lze brát jen v minutách. A každá minuta zrychlení, nám bere kapacitu, která je kolem Prahy daleko za hranou možného.
Trať přes Milovice je nesmysl. Až se postaví tunel z Balabenky do Čakovic prioritně pro VRT , dojde ihned o zkrácení jízdní doby o nějakých 10 minut. Pokud se trochu zmodernizuje (stávající trasa , někde trochu rozšíření oblouku) stávající trať z Čakovic do MB , bude možné bez větších problémů dosáhnout v takřka celé délce (s vyjímkou úseku Chotětov-MB) rychlost 100-140 km/h… Za Boleslaví už to smysl nemá…
Jak to v tom roce 1993 dokázali přepravit tolik cestujících, když při letmém pohledu na grafikony tehdejší doby jezdilo snad o x procent méně vlaku v regionální dopravě a o hodně, hodně, hodně méně v dálkové dopravě (s výjimkou nočních spojů)? Nebyly IDS, nebyla kava zdarma, byly jen „koženky“. To mi někdo vysvětlete.
Lidi neměli tolik aut, jako dnes, tudíž neměli jinou možnost. Taky nejezdil jako dnes motorák s vlekem, ale brejlák s pěti.
Menší počet aut. Menší kupní síla. Značné množství lidí stále dělalo na směnný provoz fabrikách, tudíž hromadně jezdili dělnickými vlaky, které je navážely na výměnu směn. Prpstě se tolik nejezdilo autem do práce.
Dálkové R tehdy měly běžně 9-12 vozů, zatímco dnešní ex 4-5…
Občas ani to ne. Rychlíky z Liberce směr Děčín přes Českou Lípu měli taky 8 vagónů , dnes 843 + 1 vagon…
Jo, tehdy jel třikrát za den rychlík s 12 vozy po každé „rychlíkové“ trati zhruba stejně.
Dnes se počet „rychlíkových“ tratí smrskl na páteř koridorů, kde ale letí expres co půl hodiny.
A pak je tu jakýsi zbytek regionálních rychlíků, vzpomínka na staré časy, kde v nějakém směšném dvouhodinovém taktu projede motorová dvouvozová souprava.
Pokud jel dřív rychlík 3x za den, proč je teď ten dvouhodinový takt směšný? Není to pro cestující lepší? Že mají více možností na výběr než ráno, dopoledne a odpoledne? Také „s láskou“ vzpomínám na rychlík Liberec – Žitava – Varnsdorf – Děčín – Ústí n. L. – Chomutov – Žatec-západ – Plzeň. Jezdil 1x denně v každém směru. Z Liberce odjížděl ve 14:30 a do Plzně přijel ve 22:02, jel tedy krásných 7 hodin a 32 minut a trasu dlouhou 328 kilometrů projel úžasnou rychlostí 44 km/h. Teď člověk několikrát za den sedne v Liberci do autobusu (já vím,… Číst vice »
Ono lidi tenkrát neměli tolik důvod se skoro denně přesouvat na druhý konec republiky. Pracovali v místě kde žili nebo nejhůře v sousední vesnici, spadovem meste městě 20 kilometrů daleko. Vše co potřebovali k zivotu ( obchod, doktora, školu pro děti, hospodu,kulturák kino…) měli v místě… A když jeli párkrát za rok na výlet někam dál, tak zech 5 hodin z Liberce do Plzně nevadilo, protože i ta cesta byl cíl… Lidi žili pomaleji, ve větsím klidu a méně stresy, pořád někam nechvátali …. Dneska chce každý dělat v Praze a spousta lidí musí, protože veškeré pracovní příležitosti u nich… Číst vice »
Jojo, není nad to všechno shodit na kapitalismus, když nám tady komunismus nechal zemi v tak úžasném hospodářském rozkvětu, že?
Státem přehlížený a často i podporovaný centralizmus není chybou kapitalismu, ale mentality týhle konkrétní země.
To že lidi neměli tolik aut je jasné. Já jen jestli to dobře chápu tak aby jsme se s počtem cestujících dostali na rok 93, tak na to potřebujeme o XX% vlaků více. To v tom 93tim musela být brutální efektivita. No zrovna jedu v 5 vozovém expresu. To tehdy nebylo. Když teď koukam na historické řazení dálkových vlaků v 93tim tak Teda čumim. Takže už mi to je jasné.
Jezdilo se hodně na lokálkách, kde dnes chcípl pes. Třeba jen díky tomu, že se okolí lokálek vylidnilo a lidé se přesunuli do měst. A samozřejmě díky tomu, že dnes má každý automobil. Odpovídaly by tomu i výkony – dnes sice „jen“ 190 milionů přepravených cestujících, v roce 1993 242 milionů, ovšem v roce 1993 jen 8,5 mld. oskm, dnes 10,3 mld. oskm. Takže se dá říci, že dva kilometry do pole na zastávku za vesnicí, aby se ujelo pět či deset kilometrů do střediskové obce či městečka, kde byl cukrovar, JZD a jiné podniky, se prostě nechodí. Každý tohle… Číst vice »
„chybí potřebná infrastruktura“
To nebude hlavní příčina: nezbytná potřeba ani zájem někam cestovat nejsou nekonečné fenomény a brzy budou dostatečně „saturovány“, takže k dalšímu většímu nárůstu cest veřejnou dopravou už nebude důvod.
To JE hlavní příčina, ať se to železničáři v důchodu líbí, nebo ne. Prostě ještě tu jsou směry, kde slušná infrastruktura chybí. Viz třeba mezi Prahou a Hradcem Králové. Po modernizaci trati Praha – Lysá – HK se tu zvednou jak počty vlaků, tak i počty přepravených cestujících. Z pětivozových vlaků budou najednou osmivozové a půlhodinový takt.
To jste nezvolil dobrý příklad: zrovna relace Praha – Hradec Králové (přes Chlumec nad Cidlinou) je tou, kde modernizace trati mnoho opravdu NOVÝCH UŽIVATELŮ VHD už do VHD nepřivede – přechod z IAD už nebude nijak masivní a dojde především k přesunu mezi různými druhy VHD a k odlivu části frekvence z přetížené relace Praha – Pardubice o ty současné „hradecké“ cestující, kteří nyní preferují časově kratší cestování s přestupem v Pardubicích: ve skutečnosti půjde jen o „spojení příjemného s užitečným“, protože je třeba zajistit větší kapacitu v úseku Poříčany – Pardubice (- Choceň), a než stavět 3. či dokonce… Číst vice »
Pokud dobu 90-tých let někdo nezažil, je těžké ji vysvětlit. Po převratu lidé jezdily dále za prací a také všude kam se dalo vlakem. Jak z ekonomických důvodů, tak že vlastnit auto bylo ještě přepych. Já osobně jsem jezdil týdně do školy a na praxi. Plus nějaký výlet. Vlaky byly plné a ve špičku se i stálo na chodbičkách. Dokonce se i stalo, že vlak byl tak plný že se muselo počkat na další spoj.
Tak ta doba už tu je… V Praze na hlavním v neděli ve špičce (možná i jindy), na rychlících a expresech směr Pardubice – OL – OV. Už tam pár lidí nechali…..
Jasně no, když ty expresy mají 3 nebo 4 vagony druhé třídy. Ale když to čd chcou pořád všechno cpat do pendolin a naschvál dávají málo vagonů na ostatní vlaky, tak se nikam nehneme. Jen zřídka je ve vytíženém čase (typicky neděle odpoledne/večer) přidaný nějaký vagon.
Problém je v tom, že téměř není co přidávat: po těch dost drastických redukcích z první poloviny tohoto desetiletí byly přebývající „přestárlé“ osobní vozy většinou (fyzicky) zlikvidovány a vozový park dost výrazně zredukován, takže teď dostatek vozů na posily není.
Režimkáři už se stýská po dřívbylolíp časech?
A věcný argument by nebyl? On není fakt, že se spousta vozů zrušila, nejspíš víc než se nakoupilo? Jakkoliv to mnohdy byla supr veteránská vozidla, to v každém případě. Ale mohly „pomoct“ i neúdržba, úmylsná či neúmyslná. Případ vozů bmto, kde to neudržovat zvládli už soudruzi je dostatečně výmluvný.
Tehdy auto skutečně přepych byl. Na auto se muselo šetřit i několik let, pak rychle přišlo řádové zvýšení dostupnosti. A nyní lze starší auto pořídit i za měsíční plat. Proti tomu jízdné ve veřejné dopravě v poměru k platům rostlo. Nelze se tedy divit, že to postupně vedlo k řádovému nárůstu automobilismu. Až v posledních létech se díky akčnímu jízdnému a IDS začínají lidé k veřejné dopravě vracet. V dálkové dopravě je železnice už jakžtakž úspešná, ale regionální veřejná doprava stále skomírá, kvůli zastaralým vlakům typu regionova, celkové pomalosti i drahotě.
Vyloženě čistokrevná regionální doprava mimo hustě obydlená území nebude logicky úspěšná již nikdy, proto je důležité se zaměřit na zlepšování dálkové dopravy, jakožto páteře dopravy. Věřím, že v budoucnosti budou lokálky nahrazeny autonomní IAD, což paradoxně bude mít pozitivní vliv i na dálkovou železniční dopravu, protože větší rozmach autonomní IAD formou služby umožní výrazné zlevnění oproti současným taxi a mnoha lidem se pak nebude vyplatit vlastnit vlastní vůz. Kombinace autonomní IAD/vlak pak bude nejrychlejší způsob dopravy dveře/dveře. Věřím, že se jednoho dne dočkáme, že si v aplikaci zadáme GPS souřadnice startu a cíle, ta nám najde nejvhodnější kombinaci, a cestu… Číst vice »
Bylo by fajn, ovšem zatím je „sdílená doprava“, ať jde o elektrokoloběžky, elektrokola nebo auta, jen na drahé blbnutí, nežli ke smysluplnému užitku. Ty ceny by musely řádově klesnout. Zatím lidi nic nemotivuje auto nevlastnit, jeho vlastnictví i provoz je extrémně laciný ve srovnání s jinou formou dopravy na kratší vzdálenosti.
Vlastní auto určitě není laciné, naopak, je to pro většinu lidí nejdražší forma dopravy, protože toho průměrné auto moc nenajezdí. Jezdíme jimi proto, že jsme pohodlní a bohatí.
Stačí se podívat do světa. Ve spoustě chudých zemí lidé vlastní auta nemají a když je opravdu třeba, jedou taxíkem. Jde o ten poměr nákladů a užitku vlastního auta vs. taxi.
Pokud bude autonomní taxislužba, tak může být levná, protože takové taxivozidlo bude mít vyšší využití, než osobní auto, které 95% času stojí. Zároveň bude i dostatečně pohodlná (není třeba řídit) a flexibilní (přijede pro vás, kam si zvolíte).
Pro obyvatele měst se lze bez auta obejít bez problémů, ale na venkově v obcích, kde jede sotva pět spojů ve všední den, zřejmě auta zůstanou součástí každé chalupy už navždy. Vlastnictví auta znamená asi dva tisíce na roční pojištění + palivo. Neznám levnější dopravu (kromě jízdního kola a pražské MHD 🙂
Plus servis, STK, pneu, olej, samotné pořízení vozidla… Rázem jste na částce přes 5Kč/km.
Čekal jsem ten argument „samotné pořízení vozidla“, který ovšem neobstojí, viz výše – auto prakticky už musí být součástí každé chalupy (vlivem politickohospodářské změny). V dnešní době nikdo nebude vozit nákup na kole nebo autobusem. Ve městě, je to úplně jiná situace, tam auto potřeba není.
Ale náklady se musejí počítat. Protože na pořízení se musí vydělat. Nebo snad někde dávají auta zdarma?
To ano, ale venkov není tak důležitý, protože se bude trvale vylidňovat. Po zefektivnění zemědělství, které nastalo za posledních 100 letm, není důvod, aby tam žilo tolik lidí, co dnes, žijou tam jen z tradice.
Současné možnosti zatím moc neumožňují smysluplnou globální sdílenou dopravu realizovat, protože vozidlo nedokáže přijet přímo k vašim dveřím. To se změní právě s nástupem autonomních vozidel. Co se týká ceny, tak s masivnějším rozšířením se hodně srazí. Třeba mě osobně provoz automobilu při ročním nájezdu 10k km nepřipadá úplně levný. Je třeba si uvědomit, že tento systém, který by kombinoval autonomní auto/vlak, by současné přepravní výkony zúčastněných v IAD podstatně zredukoval.
Lokálky nebudou nahrazeny IAD, ale AVD, tedy autonomní vlakovou dopravou. Na lokálky se skutečně nevyplatí posílat pro těch pár babiček vlak řízený strojvedoucím, ale takový autonomní vlak s jedním vagonem pro pár cestujících (taková poloviční 810:) – to je budoucnost. Nejen že to bude mnohem levnější – rozumněj ufinancovatelné krajem, ale umožní to (když nemusíte platit strojvedoucího) mnohem více spojů, což přitáhne kromě babiček třeba i další cestující. Takže: BUDOUCNOST PATŘÍ AVD 🙂
Máte na mysli tím starším autem za měsíční plat polovrak? A ten měsíc nebo dva budete o hladu, nezaplatíte poplatky nebo jak si to představujete?
Auto = svoboda. To byla politika za Klausovy éry. 30% drah zmodernizujeme a zbytek dojezdíme, nedáme do toho už ani korunu a pak zavřeme a zrušíme.
Pro zajímavost: mrknul jsem na bazarová auta do 50tis. lze pořídit 10let staré auto s klimatizací, nájezdem 160kkm, servisní knížkou, pořízeno v ČR…
Typ prosím. A ani ta servisní knížka nemusí být vždy k něčemu…
A co se děje dnes? Postupně to dojíždí. Říman byl nejlepší ministr, měl ve všem pravdu.
Nebojte, mnohde se i opravuje či už opravilo. Bezdružice, Mšenka, Tábor-Písek, Benešov-Trhový Štěpánov….
Máte naprostou pravdu jako vždy. Při diskusi s ním se stávalo, že po více nepříjemných a odborných dotazech odpovědi nenásledovaly nebo dokonce vyjádření, že o n se o vše strat nebude apod. Skutečně byl to ten správný na svém místě. A hlavně ideolog.
I auto za dvacet tisíc ( jeden plat) vám bude ty minimálně dva roky do další technické sloužit. A pokud jezdíte málo ( těch cca 10.000 ročně max) a alespoň trochu se o něj starate, tak klidně i pět a více let.
A když podmáznete STK nebo jezdíte bez ní, tak je to úplně nejlepší. Otec právě se slzami v očích dal do šrotu Škodu 105L z roku 1987. Po ujetí cca 150tis. km se před 15 lety zaseknul tachometr. Najezdil možná 300tis Kč, což považuju za maximální zázrak. Takže jde to. Ale že by tohle byla cesta…mňo, nevím.
Přesně tak. A začátkem 90s taky ještě pořád (i po úbytku) jezdilo stále dost nákladních vlaků.
To byla ta zlatá doba, už nebyl komunismus, ale nebyly ani kolony. Lidem nevadilo, že jezdili někam o 15 min déle než by to zvládlo auto. Nebyl takový počet dálnic samozřejmě.
No to jim sakra vadilo a jak. Nikdo nejezdil vlakem pro zábavu, rozhodně ne tím, co tehdy monopolní ČD nabízely. Ta kvalita a rychlost tehdy skutečně byla prachbídná. Ano, vlaky jezdily daleko delší a kapacitnější a některé lokálky nebyly zrušeny, ale to, co jelo, byl X let starý smradlavý vrak plazící se i po hlavních tratích rychlostí kolem 100 km/h. Jet z Ostravy do Prahy tak byla záležitost půl dne a jízdenky za cenu i několikadenního platu. Přesně tenhle obraz železnice byl taky důvod, proč objem cestujících začal velmi rychle upadat. Nejdřív lidi začali chtít cestovat delší vzdálenosti, což železnice… Číst vice »
Dělnické vlaky, každodenní dojíždění do práce, zejména v tzv. „regionech“, tj. i tam, kde se dojíždí jen z vesnice max. do větší vesnice – tam přepravní objemy upadly nejvíc, protože s rozvojem automobilismu případně přechodem na autobusy ztratily tyto tratě konkurenceschopnost. Tenhle trend centralizace služeb a správy ze střediskových obcí na okresní města, z okresních měst na krajská města a z krajských měst do Prahy je celkově všude, nejen v dopravě. Život na venkově celkově od 90. let ohromně upadl. Dále víkendové výletnické vlaky – půlka národa měla různé režijky a slevy a neměla auto, tak jezdily na chalupu nebo… Číst vice »
Například osobáky na trati Havlíčkův Brod – Pardubice tahal brejlovec a za ním bylo pět kočárů, dnes na všechno stačí RegioShark či dvouvozová Regionova a interval je vesměs pořád stejný.
No, s posuzováním toho intervalu bych byl opatrnější – ale jinak je to pravda.
RegioShark jezdí z Pardubic nejdál do Hlinska (asi EU dotace). Celou trať PU-HB jezdí jen drncavé a hlučné regionovy.