170 miliard na dvacet let. Středočeský kraj spočítal, kolik je potřeba na opravy silnic, aby dohnal vnitřní dluh
Oprava mostu v Kolíně. Foto: Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje
Podle dokumentu má už nyní kraj výrazně navýšit objem peněz do oprav silnic.
Takže to je ta koncepce dopravy kraje, to je vlastně vysvětlení, proč zařezává kraj tratě? Prostě nebudeme hledat řešení, jak dostat na tratě cestující a náklady, jak je zmodernizovat, jak udělat integraci dopravy, ale prostě budeme už nepokrytě dávat stovky milard do posílení role silniční dopravy a to bez toho, aby si tato doprava hradila náklady a škody, které působí. Takže 170 miliard? To je neskutečná cena. Kolik by z toho stačilo na úpravy tratí pro jejich vylepšení? Třeba 5 miliard? Kde jsou nějaké plány na převod dopravy ze silnic na koleje, aby se právě ušetřilo a ušetřily další desítky… Číst vice »
A co takhle už KONEČNĚ začít také rušit silnice? Na železnici, o které přitom všichni víme, že je udržitelným dopravním módem pro budoucnost, ale přesto nové km tratí už přes půl století prakticky nepřibyly, tam km tratí postupně ubývá. Proč tomu tak není i na silnicích, když už v ČR máme brutálně přesilnicováno a dále se staví nové a nové (ačkoliv to je i závazek pro budoucnost, že je někdo bude muset udržovat)? Myslím, že by se měly zcela vážně řešit také otázky postradatelnosti některých silnic, jen ve svém okolí znám několik takových, které lze bez problémů sanovat a nikomu… Číst vice »
„rušit silnice“
To je docela pravda, StčK je poset vesnicemi s počtem obyvatel kolem 200-300 lidí, které jsou spojeny mnoha silnicemi. Bez problémů, při menší zajížďce po podobně vedoucích, by se dalo mnoho km na údržbě ušetřit jejich zrušením či převedením na soukromé vlastníky..
Stačí spustit podobnou propagandu jako u železnice, že kraj má oproti jiným nadprůměrnou délku silnic.
: – )
No, stačilo by pouze některé přeložit. Silnic které vedou na stejnou silnici s tím že přes když by se jelo oklikou přes 2. silnici tak by to bylo o 500m delší.
Mimochodem, ta cifra 5,5 miliardy korun se hodí, až zase někdo bude tvrdit, že ze spotřební daně se platí všechny silnice a ještě zbyde.
Výběr spotřební daně letos je asi 75 miliard korun, nižší než dříve.
Jeden jediný, i když největší, kraj platí na silnice 5,5 miliardy, ze spotřební daně nic nedostává a stejně je to málo. Bude si brát kvůli zvýšení úvěr.
K tomu všechny obce, které opravují svoje silnice či staví nové a pak tu máme ještě nějaké ty dálnice, kterých je prý málo.
Vím, že se tu už párkrát řešilo, kolik je asi tak součet všech výdajů do silnic, protože vytáhnout to ze všech rozpočtů by byl problém.
Ale tohle vypadá, že by to nakonec byla jednoduchá úloha. Sečíst silnice ze 14 rozpočtů krajů, dálnice a silnice v SFDI, možná pár největších měst a evidentně budeme přes výběr autistických daní.
Musíte ale sčítat peníze do oprav a údržby. Nikoli na novostavby, to jsou investice, to nemá s výběrem daní „na silnice“ co dělat.
Vážně? Tady pravidelně autisté tvrdí, že ze zaplacených spotřebních daní se pro ně platí všechno a ještě zbyde. Najednou jsou jen na opravy a údržbu?
Jenže stále tu nikdo neplatí ty dopady – tedy do zdraví, krajiny, klimatu……Kolik by to pak bylo? KOlik skutečně schází? Ano psal jsem to již dávno a opakovaně. Jde o desítky miliard ročně, ale prostě jako by to nebylo. To je tabu. Ale ušetříme ročně pár milionů za to, že znemožníme dopravu po železnici (jenže opravdu se tím šetří?). Třeba už jen tím, že tam uděláme málo spojů, znemožníme přípoje, nenavážeme autobusy, nebudeme tratě opravovat, takže se tam pojede neskutečně pomalu……..A to by bylo aby tam ještě někdo jezdil. A po těchto fantastických úpravách uděláme sčítání cestujících a ejhle, nikdo… Číst vice »
Aniž bych chtěl jakkoliv zasahovat do probíhající plodné diskuze o daních a specifické situace Středočeského kraje, jen bych rád poukázal na jeden fenomén: 170 miliard do silnic spravovaných krajem se bere jako přírodní zákon, jakási věc, co se prostě musí zařídit a najít. Zatímco stejná částka do v podstatě čehokoliv jiného krom atomové elektrárny nebo VRT by sklidila akorát posměch a poznámky o tom, kde se na to jako mají vzít (či ukrást) peníze.
Přesně, nevyvratitelné dogma o nutnosti vyasfaltovat co největší plochu, aby posvátné krávy (rozuměj auta) nebyla nijak omezována, ať to stojí co to stojí. I kdybych měl vlastním dětem odtrhnout od úst, tak asfalt musí být. Svoboda pohybu: každý si může zvolit zda pojede 20 cm blíže ke krajnici či středová čáře, 20 cm za krajnicí, či přikopem, v protisměru atd.
On říká „splatit vnitřní dluh“. Tzn. uvést všechny silnice do dobrého stavu, jak by chtěli. Nikde není psáno, že se na to někde vezmou peníze, nebo že to je absolutní nutnost. Pokud už teď dávají 5,5 miliardy korun, jedná se o zvýšení o 3 miliardy (bez inflace) na 20 let. To už nezní nereálně. Ale pořád je možné, že na to každý rok prostě nebude. Krajům nikdo peníze v současné situaci nepřidá, mají podíl na sdílených daních DPH a daně z příjmu, ale tam výběr roste pomaleji než inflace. Brát si úvěr na údržbu silnic, jak se tam píše, se… Číst vice »
9 mld ročně není nereálná částka,
Zdá se mi to nějak málo. I vzhledem k inflaci to bude daleko víc.
tak náklady jsou vždycky v „dnešních cenách“, nikdo nemůže říct, jaké budou ceny stavebních prací za 10 let.
Ale pravda je, že ceny stavebních prací rostou, výběr spotřebních daní a dalších zdaleka ne.
Divím se, že ti co prosazují rušení dopravních cest za účelem omezení výdajů, nadaní ekonomové a odborníci na dopravu, tady nelobují za zrušení neefektivních silnic. Silnice, do kterých se nacpou miliardy korun a po 2-5 letech provozu je nutné investovat do oprav znovu, nejsou úplně ekonomické. Aktuálně si silnice nevydělají ani na základní údržbu a neustále je potřeba dosypávat peníze. A navíc ještě ani nejsou plně využívané. Jsou silnice, kde denně projede max. 50 aut. Na co udržovat takové silnice? Tvrdě rušit. To by byly úspory. Dále by se dalo ušetřit na parkovištích a odpočívkách pro kamiony. Stejně parkují a… Číst vice »
Hlavně je řádně zpoplatnit! Tedy ta parkoviště.
Co začít rušit málo využívané silnice?
Spíš přestat silnice neustále rozšiřovat a zkapacitňovat.
Rušení silnic je bohužel tabu.
Málo využívané silnice jsou i málo udržované. Jejich náročnost stran investic a údržby je blízká nule.
Kdyby zůstali z kostek nebo štěrku tak jo, ale když je skoro všude nakonec modernizovali na asfaltovky, tak ani náhodou.
Takové zakonzervování na nízkou údržbu bude dost drahé, zakázat vozidla nad 3,5 tuny a nejspíš pokud má „bezúdržbovost“ držet na těch 20 let, tak i vybetonovat. Možná nějaký celorepublikový program na recyklaci cihel ze zřícenin na trojkové cesty.
To nemyslíte vážně. Kdyby to tak bylo, tak do 5 let jsou všechny nesjízdné a zarostlé.
Ano, myslím to vážně. Údržba druhotřídky s vytížeností 8000 aut denně je o dost náročnější, dražší a častější než u nějaké třetitřídky přes kopeček do druhé vsi, kde projede deset aut za den.
A jednotky IZS pojedou kudy? Dnes se v právních opatření (zákony, nařízení vlády, vyhlášky) musí dostat v určitém čase do poslední vesnice za jakýkoliv podmínek.
Což ukazuje, že ty vesnice jsou prodělečné, měli bychom je vrátit přírodě.
Přijet kterýmkoliv směrem do Středočeského je fakt drncavý zážitek.
Největší šok to je po příjezdu z Ústeckého kraje…!
Například 2/118 nebo 2/240 a mnoho dalších
Držel bych se raději konvence s těmi římskými čísly, je to pak mnohem srozumitelnější.
A co teprve satelity propojené „silnicemi“ po kterých jezdily dříve maximálně traktory na pole.
To je divné. Když je drncavé ježdění po kolejích, je to problém vozidla a jeho pojezdu.
Jsem názoru, že pokud je tomu tak, měli by si ti, co si stěžují na drncavost, koupit odpovídající vozidlo přizpůsobené k provozu na krajských cestách.
Trefná odpověď.
Počkejte počkejte, ono se to jako nevybere ze spotřební daně???
/ironie, tohle je totiž přece nejčastější argument obhájců neregulovaného rozvoje IAD
Pohoda. 8,5 miliardy na rok a jeden kraj, to je zhruba celý příjem ze spotřební daně za rok jen na opravu krajských silnic.
Prosim zdokladovat odkial ste nabrali 8.5 miliardy ako prijmy zo spotrebnej dane. Pokial viem tak cisla prijmov zo spotrebnej dane su o rad vyzsie – niekde okolo 85 miliard.
Psal jsem to předtím v rychlosti na mobilu, tak to zkusím lépe:
Jeden kraj potřebuje 8,5 miliardy korun ročně na opravy silnic. Když to zhruba vynásobím počtem krajů – a Středočeský kraj je největší z nich – tak to pokryje celý ten výnos spotřební daně – což je letos asi 75 miliard.
Prosím o vysvětlení, kraj má vnitřní dluh ve výši mnoha rozpočtů na údržbu silnic.
Ale přesto současně sype peníze do dalších silnic a P+R, které jsou další zatěží pro rozpočet, investičně i provozně. A další zátěží pro počet vozidel na stávající silniční síti.
Tedy při stávající „logice“ kraje platí nikdy nebylo tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř.
na p+r dostava ucelovou dotaci a moc jich teda stavet nevidim.
a jake nove silnice kraj stavi?
Obchvat Staré Boleslavi tento týden, Zápy – BNL. Kvanta dalších krajských silnic jsou v přípravě.
Díky, kraj v tom čísle evidentně sčítá dohromady údržbu i investice do nových silnic, protože i ty neexistující obchvaty bere jako vnitřní dluh.
A to tam plánuje ještě jižní obchvat!
Nabírání vody sítem. Řešení kapacity silniční dopravy výstavbou nových silnic, ale na druhé straně zanedbání údržby stávajících silnic a výsledek stejně nezlepší dopravu. Naopak je to čím dál horší a počet úmrtí na silnicích se denně navyšuje. Ale zabitý či zmrzačený člověk dnes už nikoho nevzruší, že?
Člověk by čekal, že takovéto údaje má každý kraj k dispozici průběžně a ministerstvo a vláda mají průběžně k dispozici údaje agregované a ne že je k tomu nutné vypracovat speciální materiál. A ještě mi chybí jeden údaj: kolik miliard ročně by bylo nutné do silnic cpát, aby se dluh nezvětšoval, respektive vůbec nevznikal. Nevyplatí se ve výsledku ty silnice trošku zanedbávat? Doba, kdy se hledají škrty v rozpočtech všude možně, není úplně nejvhodnější pro dohánění vnitřního dluhu.
Ne nevyplatí, asfaltové cesty každou zimu každou dírku extrémně zvětší, až je z ní za několik let nakonec kráter.
Což se o železnici říci nedá. Nevím o železnici, která by se jednou za rok až dva musela nákladně podbíjet, měnit kolejnice apod.
Která silnice se jednou za rok až dva nákladně opravuje?
Všechny?
Žádné.
Zase tak mimo realitu nejsem.
To by se po nich nedalo jezdit.
Někdy se povede. Mosty přes Slavičí údolí na D0 byly uzavřeny buď celé nebo půlka mostu (čili jeden pruh) cca rok po otevření D0. Dělali nový povrch u mostních dilatací.
Vydrží i bez údržby a rekonstrukce 90 let. Viz trať Mladotice – Kralovice, kde je stále vidět -pokud není vše již rozkradeno, tak tam jsou kolejnice a pražce z počátku vástvby – z roku 1903. A to v době zavření provozu z důvodu technického stavu v roce 1997!!! A to se tam jezdilo i s nákladními vlaky!
A vám se zdá, že se ty silnice nezanedbávají? Že všechny mají náležitou údržbu? Mě se to tedy nezdá.
Musí být úplně jiná dopravní politika, jiná koncepce dopravy. Jinak se z toho nikdy nevyhrabeme. A k názorům ekonomů – ano, musí se změnit to, že ekonomika stojí na provozu a výrobě aut. To také do nekonečna nepůjde.
Takže nastal čas na zavedení silniční daně pro motorová vozidla bez výjimek.
Dal bych daně spíše podle hmotnosti nežli podle toho, jestli vozidlo má motor. Na nemotorová vozidla bych nezapomínal. Motorová vozidla například nenechávají na silnicích koblížky. Jak to vlastně mají v Americe, platí něco amišové za ty svoje bryčky?
Když to má motor, tak je to zpravidla těžké.
Netuším jak to mají Amišové, ale koně a bryčky bych za rozhodující zátěž pro silnice v našich podmínkách vůbec nepovažoval.
To že by to mělo být odstupňované podle hmotnosti souhlasím.
A co bezmotorová vozidla y z čeho se budou platit cyklostezky?
Bezmotorová vozidla tolik silnice a cyklostezky nepoškozují. Takovou cyklostezku zpravidla nejvíc poškodí dlouhodobé zatížení od těžkých motorových vozidel. Viz třeba teď cyklostezka v údolí Orlice u Bezpráví.
Jenže i to počasí tam hraje roli a mnoho let to bez údržby také nevydrží, pokud se to nenechá chátrat.
Bez výjimek, tedy včetně vozidel IZS, ano?
Klidně, ono jich zas tolik není. Je ale pravdou, že by se tyhle peníze protočily naprázdno.
Tady je zas ekonomů :-).
1) To je úplně k ničemu, když je to pak hozeno do jednoho pytle. Stejně jako se teď hodí na hromadu za dálniční známky a pak se to přihodí babičkám na rohlík.
2) Silniční daň je ve spotřební dani na benzín/naftu a nemusí se to zas rozhodit do další daně, kterou bude muset někdo vybírat, kontrolovat. Zbytečné náklady. Musel by někdo jen reálně jít a říct, že třeba 10% ze spotřební daně půjde krajům na údržbu silnic.
Ale jsou kraje, které to dokážou a pak je Středočeský, který s tím má 20 let pořád problém!
Není středočeský kraj, čirou náhodou zrovna ten kraj, kde se masivně ruší lokálky, odstavné koleje, vlečky atd?
Kraj rozhoduje o rušení tratí, kolejí, vleček? Maximálně někde neobjedná osobní vlaky, tím jeho dosah končí.
Kde jsem napsal, že krajské zastupitelstvo rozhoduje o rušení tratí? Umíš chápat psaný text?
A tím pomalu pak končí i ty tratě. A kraj vůbec nezajímá, že řada těch tratí lze využít pro nákladní dopravu. Raději vše zařídí pro jejich likvidaci. A kdyby opravdu chtěl šetřit ty silnice, tak bude masivně podporovat právě nákladní dpravu po kolejích a koncentraci cílů a zdrojů téot dopravy k tratím, bude podporovat výstavbu v leček, jejich využití atp.
ad 1) peníze za dálniční známky, silniční daň a mýto jdou přímo do rozpočtu SFDI, žádné „babičkám na rohlík“, to je obvyklé plácání. Silniční daň navíc ODS prakticky zrušila, její výběr klesl z 5,5 miliardy na 1,2 mld. ad 2) „10% ze spotřební daně půjde krajům na údržbu silnic. “ – to je hezké, ale ani to by nestačilo. Při současném výběru je 10 % asi 7,5 miliardy korun. Pro všechny kraje celkem. Podle těch čísel potřebuje Středočeský kraj 8,5 miliardy korun na rok. Opět narážíme na to, že Češi platí nízké daně a chtějí za to Ferrari. Navíc Středočeský… Číst vice »
Zrušením toho by ale kraj moc peněz nezískal. To byly – nadneseně řečeno – drobné a zase se to na druhé straně ještě trochu vracelo v jiných věcech.
Ad1) Protože by to byla silniční daň a byla by nová, tak by mohlo být přímo v zákonném ustanovení, že se použije na silnice (nebo skrz SFDI).
Ad2) Není, protože spotřební daň se platí i z nafty co používají i drážní vozidla.
Vybírat to můžou třeba pojišťovny v rámci povinného ručení.
6e by některé kraje byly výrazně lepší než jiné bych neřekl.
Nebo přestat krást a začít konat své povinnosti.
A zavedení plateb za všechny další související náklady a škody. A hned bude jasno i z hlediska ekonomiky, efektivnosti.
Když jsme vstoupili do EU, dala nám na to peníze. V Jihočeském kraji nenajdete okresku, u které by nebyla cedule, kámen, zlatá deska s nápisem „Financováno EU“. Dokonce se investovalo do silnic, kde nejede ani autobus a slouží jen jako spojky mezi 2 prd***ma. Ve Středočeském kraji se nehráblo vůbec. Dneska se na to dotace nedostávají, tudíž jediná možnost si na to půjčit. I tak si myslím, že se to vrátí, když nebudou muset třikrát ročně plácat lopatou díry, které vznikly na místě minulého plácání.
Proč si půjčovat? Zaplatí se to ze silničních daní všech uživatelů motorových vozidel.
Z výnosů silniční daně se zaplatí leda tak dopravní značky.
Silniční daň neplatí ani zdaleka všichni uživatelé motorových vozidel.
Však nahoře píše, že ji chce pro všechna vozidla.
Tak by platili všichni, jak píše PetrH popisuji a požaduji to zde:
https://zdopravy.cz/170-miliard-na-dvacet-let-stredocesky-kraj-spocital-kolik-je-potreba-na-opravy-silnic-aby-dohnal-vnitrni-dluh-163548/#comment-1024668
A z toho je jasné, že agónie středočeských silnic tu už bude natrvalo.
Nebo se ještě zvýší vlivem toho, že budováním D3, D4, D6 se komunikace I. třídy ve správě ŘSD přesunou jako komunikace II. třídy a zvýší se tím množství kilometrů ve správě kraje.
d4 – doprovodka je fungl nova, pokud ji neznici objizdky, mela by vydrzet.
d3 – silnice je zalozena velmi kvalitne jeste z totace, je ~10 let po vetsi oprave (vc mostu), po vyraznem poklesu zateze diky dalnici vydrzi dlouho.
d6 – neznam.
ono nejde o relativne levnou vymenu obrusne vrstvy (ktera probiha a z tohoto pohledu mi stav prijde velmi dobry), ale o umele stavby plus rozsirovani, zvysovani unosnosti a eliminaci ruznych nebezpecnych silenosti – coz uz jsou vetsi a drazsi zasahy spojene s technologickym dluhem.
Tak, na mosty se od války nešáhlo, spodek je kolikrát z vozové cesty pamatující stavbu gotického kostela a to se natíráním orpavit nedá. Pak vznikl dojem, že staré mosty netřeba udržovat a stačí na nich hmotnostní omezení. … na 200 kg, protože 240 kg na lávce v Tróji bylo příliš a lidi moc dupali.
Ano.
Ale to máte Bendl, Rath, Jermanová… V tom kraji se vždycky spíš víc kradlo, než opravovalo.
A to jsem zapomněl na Řiháka a Peteru. To byli taky pěkný vejlupci.
Zkrátka v tom kraji se krade kontinuálně od roku 2000. Teď se snad něco málo trochu… Ale i kdyby to teď řídili andělé, 20 let dluhů prostě za 4 roky nedoženou.