17 cestujících na jeden let. Provoz na Ruzyni roste, letadla jsou ale téměř prázdná
Airbus A321 společnosti Lufthansa v Praze. Foto: Letiště Praha
Počet cestujících na Letišti Václava Havla za červen stoupl v porovnání s květnem téměř na pětinásobek, provoz o 61 %.
To teda nevim, na muj let MUC-PRG totalne natriskano, zadna sedacka nebyla volna…
Dobrý den, pane Sůro, doporučoval bych ještě do článku uvést disclaimer, že většina pohybů byla realizovaná na T3 – General/Business Aviation, a to si troufám tvrdit mohlo být klidně 70 % (dělám hrubým odhadem z historických dat na FR24. Čili na provoz na T1/T2 připadá nějakých 30 % celkového provozu. Tudíž spočítal-li jste průměrnou obsazenost na pohyb/let 17 lidí, pak dopočtem se přibližuje průměrnou absolutní obsazenosti nějakým 50-60 lidem na let s obsazeností kolem 50 %. Prosím, přistupujte více s respektem a prozíravostí k číslům a statistice. Zkuste být ještě trochu v detailu. Měl byste disponovat větší ochotou ta čísla… Číst vice »
Dobrý den, i proto je zde uvedeno porovnání s loňským rokem. Jsem velmi ochotný ta čísla pitvat, až letiště zveřejní tradiční tabulku o přepravních statistikách za celý měsíc a ne pouze textový výtah z ní. To, že okolní letiště už tato data zveřejnila a PRG stále ne, není můj problém.
Rozumím, že ještě LP neposkytlo detailnější rozpad čísel, ale proto se Vás ptám, zda je nutné takový článek psát, když k tomu nemáte dostatek podkladů. Nehledě na to, jakou vypovídací hodnotu takový článek má. Já si z toho upřímně nic neodnáším, ba dokonce jsem sám začal pátrat po větším detailu, abych si upřesnil Vaši interpretaci, což je ovšem něco, co jste býval mohl udělat sám ještě před uveřejněním článku. Uvést takovou statistiku je OK, pokud k tomu doplníte, že při zohlednění těchto aspektů úvah a rozdělení/proporci provozu by mohla čísla pro commercial aviation vypadat takto. Mantra, že LP zatím nedodalo… Číst vice »
Pokud by měl novinář pouze čekat,až někdo zveřejnění informace,tak by taky nemusel napsat v životě nic.
Že vás radši netrápí,proč Havel takhle blokuje statistiky.
No ale potom je potřeba uvést věci na pravou míru, tj. zpravit běžného čtenáře, který nedisponuje takovým kognitivním aparátem, o tom, že informace může být zkreslená o a), b), c) … x).
Že mě netrápí, proč Havel blokuje statistiky? Protože je neblokuje. Na stránkách prg.aero jsou k dispozici data do letošního května, a i přestože je 17 dní po 1.7.2020, tak nevím, jestli vám něco říká uzávěrka. Ve spoustě firem se uzávěrky dějí dle priorit klidně do druhé třetiny měsíce.
Realitou je, že v červnu byla letadla stále velmi prázdná. Jestli je to 17 nebo 50 %, to je v podstatě jedno. Druhou realitou, popsanou i v titulku, že doprava po totálním útlumu roste.
Pro mě je poněkud nepochopitelné, proč letiště zveřejní textově pár vybraných dat a tabulku ne. Zjevně ta tabulka je, jen nějak nefunguje interní komunikace.
Realitou to není. Letadla na T1/T2 létala s průměrnou obsazeností kolem 50% a průměrná absolutní obsazenost na pohyb byla dle odhadů 55 lidí.
Jestli tvrdíte, že je jedno, zda je to 17 PAX na let nebo relativní obsazenost 50 %, tak to celé bagatelizujete a snažíte se vykecat s liknavého přístupu k datům a z mého pohledu projevujete základní neznalost statistiky a její interpretaci.
Na druhou část Vám odpovím tak, že tabulka (pravidlený reporting PAX) bude, jen to z nějakého důvodu trvá. Nehledejte v tom nic víc, protože není potřeba.
A z jakého důvodu to trvá? A proč se nejprve posílají textová data? Nesnažím se vykecat, nejsme statistická ročenka. A pokud mě tu školíte z práce s daty a současně uvádíte „podle odhadů“, musím se opravdu už smát. Nicméně chápu, že zaměstnanci LP teď mají hodně času diskutovat na internetu.
Nejsem zamestnancem LP. Nicmene vase arogance me donutila reagovat.
Vetsina zamesnancu LP atp. ma nejakym zpusobem omezeny uvazek takze pokud to delaji doma ve svem volnem case neni to nic proti nicemu. Vy jste za to naopak placen predpokladam porad 100% platu pred koronakrizi a tak by minimalne neuskodilo tomu venovat vic casu (protoze jste preci jen za psani a zjistovani dat na internetu placen) a mate tu relevantni kritiku Vaseho clanku kdy vam Adam dava velice dobre a vecne pripominky.
Minimalne ten disclaimer o pripadne nekompletnosti dat by byl znamka solidniho novinare.
„Vy jste za to naopak placen predpokladam porad 100% platu pred koronakrizi“
asi vám uniklo, že p. sůra , krom toho, že sem píše, je i spolumajitelem a provozovatelem tohohle serveru.
takže, on žádný plat nemá. on co nevydělá na reklamách případně jiných přijmech, to nemá…
Zkuste se držet faktů místo předpokladů. Díky za rady!
Děkuji za názor. Pátrat můžete pouze přes LP, pokud chcete mít přesná čísla. FR24 je bohužel velmi nepřesný zdroj, zejména v poslední době. Poslední větě zcela nerozumím.
Vsadím se, že moje odhady jsou mnohem blíže realitě, než Váš správně spočítaný celoletištní průměr 17 PAX/MVT, jelikož onen Váš průměr je zkreslen GA/BA, kterého byla v červnu ještě co do počtu pohybů převaha. Ano, máte pravdu, čísla z FR24 jsou nepřesná, ale nějakou kritickou úvahou z toho lze vykřesat víc za určitých předpokladů, které, kdybyste zmínil, by celý článek dával mnohem větší smysl. Poslední větou narážím na to, že to, že LP zatím nedodalo číslo, není pro mě legitimní důvod pro to v článku uvádět, byť přesná, zavádějící čísla ve smyslu interpretace. Proto se ptám, co je lepší: a)… Číst vice »
V tomto čísle jsou zahrnuty i lety privátními letadly.
je to čtvrtá věta.
Vy si z toho, co napíšu, vypíchnete jednom jednom věc, abyste mě přesvědčil, že jste to uvedl, ale na podstatu věci nejste schopen reagovat. Ano, máte to tam, ale sám asi uznáte, že laické veřejnosti to nic moc neřekne, neboť a) si možná neumí nic představit pod pojmem privátní lety, b) nemá ani tušení, jaká je běžná a současná proporce privátních a pravidelných letů.
A teďka Vás prosím o reakci na jádro mého apelu.
Hezký den.
Ježiš, takový rádoby důležitý rejpaly jako Adam mám nejradši….
Adam poukázal na základní problém/chybu celého článku 🙂
Pane jakýsi EIDI, vlákna svědčí o tom, že rýpal je prostě rýpalem….víte, on novinář musí psát, Vy asi máte čas na to rýpat a hrabat se v naprostých detailech, což novinář nemá. Jasné je jedno: V praze byl minimální počet odbavených cestujících, budete dál rozpitvávat..???
Jen na vysvětlení: já to rýpání opravdu chápu. Ale pokud LP zvolí cestu, že publikuje neúplné informace, nemůžu čekat, až se uráčí.
Vzdyt jsem to rikal,ze temer nikdo cestovat nebude. A tady me lidi vyminusovali…
„že bychom mohli odbavit 5,5 milionu odbavených cestujících“ – a není zbytečné odbavovat již odbavené cestující? …Existuje nějaký přehled, do kterých zemí se nejvíc létalo dřív? Protože současné D, NL, F mohou souviset s tím, kam se obnovily lety jako první. Opravdu se třeba dřív nelétalo víc do Velké Británie či do Moskvy?
A já si zrovna dneska naivně říkal, že ta obsazenost musí být asi docela slušná, když už Lufthansa začala do Frankfurtu nasazovat A320 místo Embraeru. No, letím konečně za pár dní, tak jsem zvědavý, jestli bude proti červnu znatelný rozdíl.
Pokud dobre vidim tak jsou to cisla za cerven. Mam za sebou v cervenci uz 2x Barcelonu s Ryanairem a obsazenost vzdy nad 80%
lufthansa lita plna …
Jenze spousta lidem zrusili lety a namackali je do nahradnich zbylych terminu. Novych lidi s novymi letenkami musi byt poskrovnu. Vzdy rada cizincu nebo Cechu nemuze cestovat,ani vstoupit do nekterych zemi… to se letos uz nezmeni.
v rámci evropy je cestování relativně volné, a lidi toho docela využívají – to, co je k dispozici, je docela plné. a rozhodně to nejsou „přebooky“…
A jak to vite?
Ono je to také o nabídce spojení a frekvenci letů. Spousta lidí v mém okolí (vč. mne) nelétá, protože u business destinací chybí více rotací, takže je malá možnost letět z PRG na otočku, nebo s návratem do druhého dne. Já mám třeba nyní koueno více letů z VIE, než z PRG..
Ono je to taky tou nabídkou. Znám spoustu lidí (včetně mne), co nelétají, protože s nabízenou frekvencí letů je lepší nikam neletět. Stále z PRG chybí spousta business destinací s více denními rotacemi nebo alespoň možností návratu druhý den. Nějaké lety už mám sice koupeny, ale většina je z Vídně s návratem do PRG.
Co dodat, ustrasenci.
Nie su to len ustrasenci. Ja by som bez obav sadol do lietadla aj hned zajtra, ale aerolinky spravili z lietania v tejto dobe taky mizerny zazitok, ze sa tomu vyhybam ako cert krizu. Ustrasenci nelietaju, lebo sa boja. Neustrasenci nelietaju, lebo im to nestoji za vsetky novozavedene buzeracie. Tak nakoniec nelieta skoro nikto.
Lítaj hlavně koupáci, tam se obsazenost letadel pohybuje odhadem kolem 80 – 90 pct, což je dost slušné, u linek už je vytíženost nižší. Ale třeba Londýn s Rýnou má cca 70 pct, což je taky celkem dobrý. Jinak jsem moc rád, že tu není takový blázinec, jaký býval teď poslední roky. Uvidíme, co po sezoně, snad to takto v pohodě zůstane
Větička, že jsou v tom obsaženy i lety GA a BA je nejdůležitější. V červnu velké dopravy létalo pořád velmi málo. Když připočteme velký podíl již zmíněných GA, BA, prázdných a technických přeletů + že linky byly častěji operovány menšími letadly, pak ty load factory zas tak katastrofické nebudou. Věřím, že červenec bude mnohem lepší. Ještě by stálo za zmínku jaký podíl měli na těchto číslech domácí dopravci, které by tu místní diskutéři raději neviděli. 🙂
Co je GA? Garuda airlines, to asi ne? BA=British airlines?
General/Bussiness Aviation
Tak místní dopravci neměli v červnu podíl žádný…stačí? Možná tak 1%….abych nebyl na nule.
No, ona to je pořád katastrofa, i po odpočtu GA. Neviděla jsem jinou statistiku, než článek výše, tak zkusím odhadnout. Z 2300 pohybů mohlo připadat tak ca 1000 na GA, přelety a pod., a mohli mít tak 2000 pasažérů (odhad na základě květnových čísel). Na pravidelné linky a turistické chartery tak zbývá 37000 pasažérů na 1300 pohybů a tedy v průměru jen 28! lidí na jeden. Nemyslím, že v červnu sem létalo něco menšího než ATR72 (Austrian s Dash8 a Lufthansa s CRJ myslím začli až v červenci), takže pořád děsivý. Ale mohu se mýlit.
Podle statistiky výše by to vycházelo na 76 letů denně. Vzhledem k tomu že do poloviny června se létalo cca deset destinací a ani ne denně tak ten počet pravidelnych a charterovych linek musel být nižší. Odhaduju tak 300? Trochu nárůst linek byl az ke konci června. Takže bych řekl že ten load factor u pravidelné a charterové přepravy byl vyšší.