160 nebo 200? Nové tratě budou připravené, zatím ale zůstane nadále 160

Stavba tunelů Ejpovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelů Ejpovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Chystané pořízení dalších lokomotiv pro České dráhy, které umožní jezdit až dvousetkilometrovou rychlostí, znovu rozvířilo debaty, jako rychle se na

Chystané pořízení dalších lokomotiv pro České dráhy, které umožní jezdit až dvousetkilometrovou rychlostí, znovu rozvířilo debaty, jako rychle se na české železnici po modernizaci některých úseků bude v příštích letech jezdit. Kromě  zkušebního okruhu ve Velimi se v Česku vyšší rychlostí než 160 kilometrů za hodinu nejméně po příštích pět let nesvezete.

Některé tratě ale budou připravené na to, aby se na nich 200 kilometrů za hodinu mohlo jezdit poměrně brzy. Například ejpovické tunely na trati Praha – Plzeň. U nich se o dvoustovce mluvilo už před jejich stavbou. Jisté ale je, že vlaky tu pojedou maximálně 160 kilometrů za hodinu. „Tunel je připravený na budoucí zvýšení rychlosti až na 200 km/h, ale smysluplné je to až po výstavbě navazujícího úseku ve směru do Prahy. Tunel je sám o sobě krátký,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Podle něj SŽDC počítá s modernizací dalších tratí na 160 i 200 km/h. „Na 200 km/h je připravována například modernizace trati Brno – Přerov. Na tuto rychlost byly prověřeny nebo jsou prověřovány úseky, které budou navazovat na nové vysokorychlostní tratě,“ dodal Illiaš. Na dvoustovku je připravován i úsek Praha – Beroun v tunelové variantě, která se znovu prověřuje a část trati Plzeň – Domažlice pro rychlejší spojení Prahy a Mnichova.

SŽDC tvrdí, že rychlost 200 km/h již normy a předpisy víceméně předpokládají. „Nicméně v rámci úprav norem a předpisů navazujících na zpracovanou Technicko-provozní studii budou aktualizována řešení již pro rychlosti nad 160 km/h s ohledem na aktuální trendy,“ dodal Illiaš.

Dvousetkilometrová rychlost se zvažovala na železnici už dříve, několikrát se o ní mluvilo u některých úseků, například mezi Brnem a Břeclaví. Znamená ale i řadu dalších úprav, například úplnou eliminaci úrovňových přejezdů, někde by se musela upravit i železniční stanice a její zabezpečovací zařízení.

Tagy 200 km/h Ejpovice rychlost SŽDC tunely
21 komentářů