Železnice

České dráhy řeší další nové lokomotivy. Kvůli rychlejším tratím, napájení i stáří

Siemens Vectron v barvách Českých drah při prezentační jízdě v Plzni. Foto: Jan Sůra
Siemens Vectron v barvách Českých drah při prezentační jízdě v Plzni. Foto: Jan Sůra

Po pronájmu deseti lokomotiv Siemens Vectron se České dráhy zabývají pořízením až dvaceti dalších nových elektrických lokomotiv pro rychlost do 200 kilometrů v hodině.  Důvodem je vylepšení české železniční sítě, připravovaná změna napájení i stárnoucí lokomotivní park.

Přípravy potvrdil člen představenstva Českých drah zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán. „Ukazuje se, že budeme potřebovat do roku 2020 zhruba dalších patnáct turnusových lokomotiv, celkem tedy zhruba 20 kusů,“ řekl Štěpán. Firma zatím připravuje podklady, které pak má schvalovat představenstvo, dozorčí rada a také řídící výbor společnosti.

„Mělo by jít o vícesystémové lokomotivy s rychlostí až 200 kilometrů v hodině, které budou využité hlavně ve vnitrostátním provozu na koridorech modernizovaných na rychlost 160 km/h. S ohledem k životnosti lokomotiv 30 až 40 let ale musíme počítat i s parametry pro chystané tratě s rychlostí 200 km/h,“ upřesnil požadavky na nové stroje a jejich využití Miroslav Kupec, člen představenstva ČD odpovědný za techniku, servis a majetek.

Například příští rok, až se otevře ejpovický tunel na trati Praha – Plzeň, půjde v něm jezdit už jako na prvním úseku dvoustovkou. Současně má začít další modernizace koridoru do Českých Budějovic, zejména výstavba trati mezi Sudoměřicemi a Voticemi. „Jsou to plány, které vychází z debat se SŽDC o tom, jak se bude měnit česká železniční síť,“ dodal Štěpán.

Jde ale i o jiný důvod: SŽDC chystá postupně přechod na střídavý proud v celé české železniční síti a České dráhy nemají dostatek vícesystémových lokomotiv, které by umožňovaly jízdy pod různými napájecími soustavami. Navíc řada elektrických lokomotiv už silně zastarala. Jeden ze základů dálkové dopravy Českých drah, lokomotivy řady 151, příští rok oslaví už 40 let v provozu.

České dráhy zatím naposledy nakupovaly lokomotivy řady 380 ze Škody Plzeň. Nákup skončil prohranou arbitráží a staly se z nich kvůli pokutě přes miliardu korun nejdražší lokomotivy na světě. Poslední lokomotivy si České dráhy pronajaly u společnosti ELL, jde o deset strojů Siemens Vectron

České dráhy mají aktuálně ve stavu 1536 vozidel všech trakcí. Vícesystémových lokomotiv je 111, po převzetí všech vectronů se ještě zvýší.

16 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Na kolik peněz vyjde pronájem jednoho např. Vectronu na rok, víte to někdo?

  • Pro cestující možná dobře, ale pro strojvedoucího? Aby si na stanovišti mohl umýt ruce, musí si tam vzít kýbl z vodou 🙁

  • Z článku som nejako nepochopil, či sa jedná o kúpu, alebo o prenájom. Posledna veta ma trošku pomýlila, a to, že (prenajatymi) vectronmi sa čislo 111tich hdv (vo vlastnictve ČD) zvýši.

  • Úsek dvoustovky v Ejpovicích? Jak dlouhé že to bude a mezi jakými rychlostmi?

    • Hlavně nevím nic o tom, že by součástí současné stavby bylo zavedení ETCS. A bez něj tam 200 nebude.

    • Aniž bych byl nějaký velký fanda Škody, spíše než doufat v neúspěch škody protože „Škoda“ bych doufal v úspěch nejlepší nabídky. Protože vývoj řady 380 byl sice možná složitý a chování Škody na hraně (nebo chcete-li za ní), ale ty lokomotivy jako takové nejsou špatné, určitě ne horší než konkurence od Siemensu nebo Bombardieru. Můžete nadávat třeba na maličkou kabinu, ale stejně tak můžete u Vectronu nadávat na přílišnou „ukecanost“ a pomalost systému, jde jen o to, co konkrétnímu fírovi sedne.

      Za mě tak ať vyhraje nejlepší nabídka. Pokud nabídne nejnižší a nejférovější nabídku Škoda, ať si to vyhraje ona. Pokud bude lepší někdo jiný, tak ať vyhraje ten. V tom nemají emoce co dělat. Hlavně ať tentokrát někdo vymyslí smlouvu hlavou a ne jinou částí těla, jak to bylo u 380.

    • 380 určitě kvalitní a spolehlivý stroj není, kdy u blbých dvaceti strojů není týdne kdy by kvůli tomu nebylo zpoždění.. A to bych řekl, že jiné výrobky než ty moderní od Škodovky drží ČD ve velmi vysoké spolehlivosti. Jako poslední možnost bych tak možná uznal počkat na to, jak se povede DB 102 a jaká tam bude zaměnitelnost dílů..

  • Opravdu bude možné jezdit v Ejpovickém tunelu 200? Měl jsem za to, že dosud brání zvýšení rychlosti nad 160 km/h česká legislativa…

    • Já myslím, že největším problémem jsou přejezdy, kde legislativa udśval právě největší možnou rychlost 160 km/h. Pokud by se tedy odstranily přejezdy a byly nahrazeny mimoúrovním křížením, tak by na pár úsecích bylo (ještě možná po pár menších úpravách) jezdit taky 200 km/h. Otázkou je opravdu ta výsledná časová úspora času. Na jednom kilometru uspoříte s 200 km/h oproti 160 km/h přesně 4,5 sekundy. Plus když zahrneme do toho, že ten vlak na tom úseku musí ještě stihnout zrychlit a před koncem zase zpomalit, tak jsme na 7 kilometrovém úseku (přibližná délka Ejpovického tunelu) uspořili 20-30 sekund.

    • Podle tohoto to možná bude na 160kmh furt: Tunely Ejpovice nejsou součástí VRT, tunely budou součástí 3. tranzitního koridoru konvenční dopravy a byly navrženy pro rychlost 160 km/hod…:
      https://www.koridory.cz/archives/40623/
      Vzhledem k délce úseku a rychlosti v přilehlých to stejně nemá smysl zvedat nad 160…

    • legislativa je pouze veci dohody mezi lidmi. takze zalezi na tom, jak se domluvime. a kdyz usetrime v tunelu 30 vterin a nekde jinde tez a treba vynechame jednu zastavku, tak spolecne to zacne byt zajimave – zejm. je dulezite, aby byla doprava taktovana a lide si na to zvykli…

    • OF:
      Tak kde se tak informace 200km/h vzala? Toto není poprvé co se o ní mluví, je to třeba i na opern railway map.