160 km/h napříč Valašskem, nové tunely. SŽDC zkoumá zrychlení tratě na Slovensko

Vlak EuroCity, Lužná u Vsetína, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákVlak EuroCity, Lužná u Vsetína, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) znovu prověří své plány na zrychlení tratě mezi Hranicemi nad Moravě a Horní Lidčí. Plány

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
K.S.

Železničář v důchodu. Je možné že se poslední 3 týdny horka a z toho nevyspání podepsaly na mé schopnosti prezentovat myšlenku tak aby byla pochopitelná, nedivil bych se, opravdu jsem dost přetažený. Nicméně stará Tišnovka je trochu jiný případ, zachovaný úsek má nějakých 50km, u Hranic se bavíme o přeložce délky 7km, úspoře nějakých 5km, a staré trati vedoucí městem,což může být dost závažná překážka nákladnímu provozu, navíc máme jen poněkud kusé informace, neznáme počet tubusů tunelů atd. (to třeba z důvodu prezentované zálohy na mimořádnosti), zejména sklon pro nákladní dopravu, pokud budou separované jednokolejné tunely a sklon příhodný, tak… Číst vice »

jan

Když novostavba, proč už ne rovnou na 200 km/h? Mohl by to být úsek, kde by zpožděné rychlíky ze Slovenska mohly dohánět zpoždění.

železničář v důchodu

Asi je to jen otázka nákladů (nejen investičních, ale i udržovacích), ale jinak samozřejmě s vyšší NTR naprostý souhlas – minimálně by trasa měla umožňovat následné další zvýšení NTR beze změn stopy trati.

To

Stavba tunelu u Hranic by měla obdobný efekt jako u Ejpovic. V tomto případě by bylo vhodné zachovat také původní trať kolem Bečvy – obsloužení Hranic-město,Teplic n.B., Hranické propasti, jeskyní,… Každá taková investice má svá plus, ovšem zůstává otázkou, jestli je nutná až v tomto rozsahu, a to vzhledem k tomu, že na slovenském území se asi jen tak něco nezmění a úsek Púchov – ZA také zatím rychlostně nic moc. Je fajn, že na Slovensko budeme mít tři kvalitní tratě a do SRN jen jednu kolem údolí Labe (pozn. – se stavbou VRT počítá jen snílek a vizionář).

železničář v důchodu

Úsek Púchov – Žilina bude hotov odhadem do cca dvou roků, navíc přes Vsetín je to z ČR do Žiliny už teď o víc než 30 km kratší cesta než přes Ostravu a přeložky tu vzdálenost ještě více zkrátí – nejpomalejší zůstane jen přejezd moravsko-slovenských pohraničních hor (na obou stranách hranic).

To

Nevíte, jestli se bude nějakým způsobem napřimovat úsek kolem v.n. Nosice (Púchov – PB)? Kroužení kolem vodní nádrže na rychlosti asi moc nepřidá…

železničář v důchodu

Tunel pod nosickými lázněmi i oba velké mosty přes Váh a i tunel u Považské Bystrice už jsou rozestavěny – proto to odhaduji na dokončení do cca 2 roků …

železničář v důchodu

Tady jsou nějaké podrobnější údaje – nová trasa zkracuje stávající okliku asi o 2,8 km:
https://www.asb.sk/inzinierske-stavby/zeleznica/modernizacia-zeleznicnej-trate-na-useku-puchov-zilina

To

2 roky jsem tam nejel – pěkně se to změnilo. Nejlepší by bylo napřímit od Púchova až po Plevník, to by se ale minula PB… Když už staví tunel pod vrchem Diel, mohli trať vést blíže k obci Nimnica , vznikl by tím poměrně „ladný“ dlouhý oblouk

Kik

V letech 1981 – 1983 jsem sloužil na PŠ žel. vojska ve Val. Meziříčí a v rámci výcviku jsme pracovali na rekonstrukci trati z Horní Lidče do Val. Meziříčí – byl to kompletni obnova trať. svršku. Jeden rok jsem byl na montáži kol. polí a druhý na pokládce. A dělali jsme obě koleje i část stanic – Vsetín, Jablůnka atd.

Tomáš

Myslím si, že toto bude dobrá investice. Měla být udělaná už dávno. Více bych, ale řešil propojení právě Vsetína a Zlína. Dostali bychom přímé propojení valašska a Brna případně dále do Prahy. Zlín by pak mohl dostat propojení se Slovenskem. Spojení Žiliny dále přes Vsetín a dále do Prahy bych nerušil. Tato linka je dost vytížená. Nerušil bych starou trať přes Hranice už kvůli osobním vlakům a nákladním vlakům. Pokud by se něco stalo na koridoru tak je vyřešena i odklonová trasa. Také bych řešil celkovou elektrifikaci a zrychlení trati Ostrava – Valašské Meziříčí. Tímto by byly propojeny největší krajská… Číst vice »

František

Zcela souhlasím. Rušit obsluhu území ve jménu zrychlení expresů (tedy jediného z mnoha segmentů) mi přijde krajně nesmyslné. Někde je akorát potřeba ji trochu zatraktivnit.

Tomáš

Myslím si, že toto bude dobrá investice. Měla být udělaná už dávno. Více bych, ale řešil propojení právě Vsetína a Zlína. Dostali bychom přímé propojení valašska a Brna případně dále do Prahy. Zlín by pak mohl dostat propojení se Slovenskem. Spojení Žiliny dále přes Vsetín a dále do Prahy bych nerušil. Tato linka je dost vytížená. Také bych řešil celkovou elektrifikaci a zrychlení trati Ostrava – Valašské Meziříčí. Tímto by byly propojeny největší krajská města jako je Ostrava, Zlín a Brno… Toto beru jako prioritu. Myslím si, že bude přirozeně zvýší zájem o tuto novou linku.

železničář

Trat mněla být zryhlena na 160km/h dávno.Ještě dostavět trat ze Vsetína do Vizovic , ale toho se asi nedočkáme.

jan dobiáš

Prosím, ale ať to neohrozí propojení na Slovensko přes Zlín.

Martin B.

Zrychlení vlaků mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím je jedna věc, zhoršení dostupnosti věc druhá. Třeba do centra Hranic můžete dojít za deset minut pěšky ze stanice Hranice na Moravě město (na rozdíl od stanice Hranice na Moravě, ve které zastavují dálkové vlaky z Prahy, Ostravy a jiných měst v ČR i zahraničí, odkud je to pěšky do centra zhruba půl hodina). Ze zastávky Teplice nad Bečvou se pak za deset až patnáct minut chůze dostanete nejen do lázní, ale také do turisticky hojně navštěvovaných Zbrašovských aragonitových jeskyní a na Hranickou propast, která je nejhlubší propastí na světě. Vlaková… Číst vice »

bkp

V té původní SP s tím jedna varianta počítala, neprošla ekonomicky.

Asi proto se dělá ta aktualizace

Martin

Doufejme, že Chrást u Plzně byl dostatečným varováním… 🙁

K.S.

Tak si to kupte a postavte si tam třeba tramvaj, úzkorozchodku, nebo třeba volospřežku, (nabízím ještě možnost šotospřežky, ale nevím jestli by to nekončilo šotouši ve vagonu a cestujícími v postroji), nebo ať si to vezme na sebe kraj, obec, spolek, to je také jedno, ale poč by se měly vyhazovat další prostředky za v ten moment zbytečnou trať? Ano, dá se argumentovat různě, třeba turisty a pod., ale to bychom tu nemohli udělat ani jednu přeložku protože se pokaždé něco najde.

Martin

Tady je to horší. Tady všichni uznali, že by to starou trať ponechat chtělo, ale už to nejde z ryze byrokratických důvodů (byl to o tom článek). No nic, SŽDC stejně D5 ještě nezaregistrovala, tak holt budou jezdit kamiony a ne vlaky.

K.S.

To mi zkuste tedy vysvětlit jak to s těmi kamiony myslíte, předpokládáte snad trať jen pro osobní dopravu, nebo se zase sníží kapacita kvůli starým strojům mnoha dopravců?

Ano, na dráze se jede asi v plánování a stavění z velké části ze setrvačnosti, předělat ty plány by asi znamenalo že se všechno o další dekádu opozdí, je žádoucí? Pro nákladní dopravu by to spíš chtělo vyřešit problém v Třebové, nebo udělat nějakou kolej s lepším sklonem v kritických místech přes Vysočinu.

Jan Sova

Plánování na dráze (SŽDC) pamatuje ještě Gottwalda. Když mocipáni ze SŽDC lajnují tunely, tak zásadně s klapkama na očích… (malé rychlosti, počty tubusů apod.). Asi jim někdo neřekl, že dalších 50 let po nich se do toho zase nehrábne !!

Alex, Havířov

Běž se postavit někde u Bystřičky k cestě a stůj tam aspoň půl hodiny. Jak se z toho neúměrného provozu na cestě č. 57 neotrávíš, tak budeš rád. Alespoň už nebudeš nesmyslně kecat o věcech, o kterých nic nevíš. Pak snad pochopíš, že nová trať přes Vsetína je více než žádoucí…. Železnice není jen ta tvá Česká Třebová……Kup si to všechno, když máš tolik peněz.

K.S.

Asi jste nepochopil co tu píši, no nic, hodně zhuštěně, tvrdím že pokud bude přeložka, pak se nemá za státní udržovat stará štreka. to by musela být v novém úseku výrazně nižší kapacita než v navazujících, navíc sklon nové tratě by klidně mohl být, při délce 6km kolem 4,5 promile, ale samozřejmě je pravděpodobnější že někde bude větší a někde menší.

jan

A kdo tu tramvaj postaví. Ha.

K.S.

Třeba ten kdo tu brečí jaká bude hrůza že se zruší pár zastávek?

student železničář

To říkáte protože ty zastávky nepoužíváte

K.S.

A kolik lidí denně tedy tu nejvytíženější zastávku používá? Kolik je největší nástup? Je to více než se vleze do jednoho autobusu? Pokud se najde někdo kdo si trať odkoupí, tak ať si ji klidně nechá a provozuje si tam třeba mnou výše uvedené druhy dopravy, nebo ať si ji koupí a nechá si na ní objednat dopravní obslužnost, ale není možné aby se vynakládaly veřejné prostředky na takovouto paralelní trať, pokud k tomu není jiné opodstatnění než pár zastávek, které dojdou zrušení. Máme tu jiné důležitější věci které je třeba financovat. Takž jestli po provozu na té trati kraj… Číst vice »

jan

No, já myslím, že právě hodně. A určitě na to se dají sehnat data. A pokud nejste z té oblasti, nevíte o čem mluvíte, tak zavřete ústa.

K.S.

Jasně, klasický argument, nejste, tak nemluvte, takže jsem Vám šlápl na bábovičku jak se zdá. Dobře, když se k tomu tedy mají vyjadřovat jen místní, tak ať si tu dráhu koupí a nevymýšlí tu s tím aby se jim to platilo ze státního. A pokud to tak nebude, tak říkám že je pitomost aby se tu platila trať pro pár zastávek, zvlášť jestli z dat, o kterých jste jen řekl že se jistě dají dohledat, vyjde že se tam průměrně vozí +- kapacita autobusu. Ostatně by se možná konečně měly převést všechny možné lokálky a vedlejší tratě na kraje a… Číst vice »

To je vůl

Tak typický zakomplexovaný Čecháček co si myslí že za Vysočinou už nic není!

Alex, Havířov

Však o to právě tady jde, uvedení hlavní tratě (mezi které určitě č. 280 patří) do funkčního stavu. Ve své nenávisti si tady přesně odporuješ.

K.S.

to: To je vůl:
A někdo si ani neumí vymyslet nick, že?

Já netvrdím že jsem proti přeložce, ale proti tomu aby se krom ní udržovala trať, která ve do stejného místa, stejným směrem atd. a že by se měly různé lokálky a pod převést spíše na kraje, obce eventuálně spolky, než v nich

železničář v důchodu

Ad výplody „K.S.“:
Asi Vám to horko působí na mozek, protože takové hámotiny jste tu zatím nikdy nepresentoval – podle těch pitomostí, které tady hlásáte, měli už dávno zrušit třeba „starou Tišniovku“, protože byla přece kompletně nahrazena novou tratí přes Křižanov a o obsluhu třeba Bystřice nad Pernštejnem přece nikdo nestojí !!!
Ufff – takové žvásty bych od Vás nečekal …

Dominik

Ano máme i jiný důvod, objízdná trasa pro případ MU, či výluky.

železničář v důchodu

Zachování jen jednokolejné trati (pro místní obsluhu + jako zálohy pro mimořádnosti) na stávajícím dvoukolejném tělese by asi umožnilo i poněkud zvýšit NTR také v původní stopě trati, takže by to asi smysl mělo.

jan

Jestli rekonstrukce proběhla v 60 letech. Tak je neuvěřitelné, že ta trať je po 60 letech ještě provozuschopná. Když koridory se rozpadají ani ne po 20 letech.
Mě se ta změna trasování mezi Hranicemi a Valašským Meziříčím tímto způsobem nelíbí. Protože vynechává zastávky v Hranicích. Lázních a dalších. A to podle mě není účelné. Lidi v tomto regionu vlaky poměrně dost používají.
Spíš ty návaznosti na Slovenko jsou zdá se zoufalé. A padla tam opona.
Co je pro mě šokující, že například naši předci na trati na Valašské Klobouky podle mě za první republiky eliminovali úrovňová křížení.

bkp

Zajímavé, někteří rádi porovnávají, co všechno jde na silnici, ale na železnici ne, ale jakmile někdo něco takového navrhne… Nechme už minulosti tu pomatenou teorii, že vlaky mají jezdit pomalu, aby všude mohly zastavit a nabídnout tak maximální možné množství kombinací, 19. století a řešme, jak železnici udělat co nejefektivnější v tom, co umí dobře – rychlá doprava na delší vzdálenosti a nákladní doprava.

Milan

120 kilometrů v hodině ale není „pomalu“

AmsteBerl

Milan: Máte pravdu, není to pomalu, je to přímo slimacké tempo. Do pár let budou mít Slováci hotovou trať D.N.V. – Kúty na 200km/h a my budeme z našich sousedů jediní, kde se nejezdí víc než 160km/h. Podle SŽDC budeme mít 1. trať na 200km/h v 2025r., takže reálně tak 2027-2030, v té době už bude mít VB hotovou 1. etapu HS2 na 400km/h.

železničář v důchodu

Na těch 51 km se rozdílem NTR mezi 160 km/h a 200 km/h uspoří na jízdní době necelé 4 minuty – záleží proto na tom, jaký je rozdíl v nákladech na rekonstrukci pro ty NTR: kdyby ta „dvoustovka“ nestála o mnoho víc, tak by se rekonstrukce na ni určitě vyplatila i u nás …

AmsteBerl

Tak proč Přerov – Brno “bude” na 200km/h, když to ušetří jen pár minut?

Alibaba

Protože to má být trať pro smíšenou dopravu, ne čistě VRT.

Alibaba

Na 400km/h má být směrové vedení a spodní stavby, skutečná maximální rychlost bude 300-350km/h, na těch 400km/h se to bude testovat, zda se vůbec vyplatí rozjíždět (je to cca 180 km mezi Londýnem a první zastávkou Birminghamem). Možná se to pak uplatní až u spojů, které Birmingham nebudou zastavovat.

jan

Ale ať si jedou pak rychle. Ale ne v Hranicích. Někde u hranice s SK..

Dominik

Jenže, železnice to není jen ta dálková, ale i regionální, nato zapomínáte, takže zrušila by nová trať některé zastávky, které byly využívány, tak je nutno zachovat i stávající trať oro Osobní dopravu, dálkové doprava má být doplněk k regionální ne naopak. Já nemám nic proti novým tratím, ale nesmíme tím zhoršit dostupnost, tam kde ke nyní dobrá.
Navíc dálkovými tratěmi a stavbami na zelené louce bereme železnici její velkou výhodu a to z centra do centra. Neříkám, je pravda, že pomalá trať a z centra do centra taky není ideální.

Vít

Podle mého názoru jsou tyto investice v tuto chvíli zbytečné. Ať tato nebo dokončení trati z Vizovic do Val. Polanky či elektrizace tratí do Vizovic či Luhačovic, o kterých se též nedávno psalo. Více potřebujeme páteřní VRT Děčín – Praha – Břeclav. Dále pak Břeclav – Ostrava… A když píšu VRT tak by měla být Vmax alespoň 250 km/h. Až budeme mít tohle, pak se bavme o rozsáhlých modernizacích takových tratí jako je 280, 331 nebo 340. Do té doby provádět údržbu a investice jen v rámci udržení současného stavu. A ještě malý dovětek k 280 a obslužnosti. Trať znám… Číst vice »

jan

A jak ale udržet 60 let starou věc..

bkp

Kdy už konečně zapomeneme na tu myšlenku, že údržba je něco asi levného, co musí stačit. Údržba trati v tomto stavu vyjde na 80 – 90 % toho, co modernizace ve stávající stopě, která navíc přinese parametrické zlepšení a hlavně se udělá najednou, ne stylem letos tento most, za rok vedlejší a za tři roky místy elektrické sloupy.

Rado

Re. bkp Nepleťte si pojmy s dojmy. Údržba, oprava, to je opravdu vyměnit 10 nebo 20 pražců na kilometr nebo 2,3 sloupy Tv, kontrola úržba výhybek aj. Nejen na hlavních tratích se to provádí v noční dobu. Většinou od půlnoci do čtyř. Modernizace. To je něco, co se nyní děje v údolí Labe na Německé straně. ZA PROVOZU se kompletně obnoví komplet celá trať, od hranice až do Pirny. Maká se 24denně, mimo ruhetagy a chvilku po ukončení úseku. Stejně tak mimořádnosti. Zaměstnanec DB netze, musí být na místě do 30-ti a situaci řešit. Periodické podbíjení. Mašina za noční uzávěru… Číst vice »

Dan

Copak nevíte, že v Česku je na dráze v noci tma, a proto se údržba a výluky, resp. práce na nepřetržitých výlukách dělá ZÁSADNĚ ve dne?

MartinM

Kdy nastupujete určitě vás vemou, když tomu tak rozumíte…

Rado

Re. MartinM
Já práci mám. Dosti podobnou ale na západní straně.
Kvůli takovým lidem, kteří tomu velí jsem odešel. Ostatně nebyl jsem sám.
Ve vyspělém dopravním světě se máte možnost setkat s našinci na různých pozicích. Strojvedoucími počínaje a projektanty vrt konče.
Jedno však mají společné. Řeknou Vám, že jejich práce jim dává smysl.

VRT

S tunelem nedaleko nejhlubší propasti světa přeju hodně štěstí, zdraví a pohody do dalších let.

Vašek

Opravdu přínosný komentář. Můžete nám laikům vysvětlit, jak spolu tyto dvě věci souvisí? Jako že projektanti naprojektují ten tunel tak, aby vlaky v té propasti skončily? 😀

Lip

Pán asi chtěl spíše trolit než technicky připomínkovat. Ale z pohledu technického je tam velké riziko krasových jevů při ražbě nebo také možného zvýšeného průsaků vody. Což jsou komplikace, které opravdu velice prodražují stavbu tunelu. Mají s tím velké zkušenosti při ražbě tunelů pro VRT v Německu mezi Mnichovem a Norimberkem. Kdy narazili na krasové jeskyně. Předpokládám, že takový diletanti naši projektanti nejsou, aby si to nasměrovali přímo do hranické jeskyně :-). Ale Sudop s Metroprojektem jsou schopni všeho :-)))))

K.S.

No tak se tam dá skleněný tunel a nasvítí se to, kde jinde ve světě mají vlak v krasové jeskyni? 😀

VRT

Tak. Děkuji. Pochopil. Kdo tam byl, tak ví, že i speleologové říkají, že naprosto netuší, co tam v tom kopci všechno je. Navíc průniky CO2. Ty si můžete na vlastní oči vyzkoušet v nedalekých jeskyních.

Petr.R

místo zkoumání mají udělat Baťovu dráhu.

noerf

Zajimalo by mne proč z Valmezu do Lidce bude jen 120, to za hranicemi nic neni?

AmsteBerl

Protože jsme z ČR a nám to přece stačí.

bkp

Protože na (místy) 120 stačí stávající trasování. Efekt přeložky není ani tak ve zvýšení traťové rychlosti, jako ve zkrácení trasy o 6 km.

slawe

Podívejte se na její profil – mezi Valmezem a Vsetínem je to silně kroucené po úbočí kopců. I částečné rovnání na 120 bude hodně drahé, a to je zde se 120 plánují jen na pár místech, většinou to do Vsetína bude 80-100, no a 160 už není kde udělat, aby to obsluhovalo i osobními vlaky obce, trať by měla úplně nové trasování a mimo obce, čili by po ní ve výsledku jezdily jen rychlíky a nákladní vlaky.

Podotýkám, že trať 280 není koridorová pro osobní dopravu, ale jen pro nákladní a tam postačuje 120.

Franta

A teď tu O červené Karkulce…

Grossák

Původní trať by byla zcela zrušena?

Milan

Při napřimování tratí jsou bohužel i oběti v podobě zhoršení dopravní obslužnosti obcí. Zlínskému kraji by asi více pomohlo dobudování spojení Vizovice-Val.Polanka.

Petr.R

správně, stačila by jednokolejka na noční kontejnery směr slovensko a tím by se splnil Čunkův sen propojit krajské město s okresním Vsetínem přímým osobním vlakem

K.S.

Tak se podívejte do mapy jaké jsou tam zastávky, jediná kde se o něčem takovém dá mluvit jer asi Černotín s úžasnými 750 obyvateli. V hranicích líp obsluhu zvládne MHD a zbytek jsou tak zastávky pro zajíce, které by se měly začít postupně odstraňovat. Železnice nemá dělat dopravu přískokem od vrby k vrbě, ale spojovat místa s relativně velkým počtem lidí a dostatečně rychle, půlka těch zastávek vznikla při budování dráhy protože místní by ji jinak nedovolili. Bohužel většina stavitelů nebyli Rothschildi, aby si mohli dovolit čelit odporu tím že trať postaví jinudy a ještě lépe, rovněji, ona původně měla… Číst vice »

železničář v důchodu

Trochu jste pozapomněl na Teplice nad Bečvou a tamní lázně a Zbrašovské aragonitové jeskyně – i když tam už význam železnice asi také poklesl …

slawe

Vizovice – V.Polanka je nepostavitelné. Skoro všechny obce po trase trať důrazně odmítají. Jo, je i varianta, jak se na ně vykašlat, ta ale zahrnuje dlouhý tunel mezi Jasenou a V.Polankou. Ale v Polance to taky odmítají. No a nakonec, ikdyby se to postavilo, návratnost je minimální neboť osobní doprava moc velká nebude, rychlíky jezdí jen přes den a Zlín si prosadil podmínku, že tama nebudou jezdit tranzitní nákladní vlaky (ani s překladem v Lípě), neboť trať vede samotným centrem Zlína. A na straně Zlína jsou i Vizovice.

Adam

Že to obce odmítají není pravda. Val.polanky se to nijak taky netýká, křižovatka tratí je až za obcí. Tunel byl v jedné variantě, ale z Jasenné do Liptálu, ne polanky, a tato varianta nevycházela nijak smysluplně protože nijak nezlepší spojeni Zlín-Valašské Klobuky, což varianta přes polanku řeší.

bkp

V původním návrhu se počítalo se zrušením, asi kvůli tomu se dělá tato aktualizace.