15 miliard na nové vlaky. Stát chystá velký dotační program
První jednotka řady 640.2 RegioPanter pro PID. Pramen: České dráhy
Výše podpory se bude lišit podle typu a náhrady vozidel.
Výše podpory se bude lišit podle typu a náhrady vozidel.
BEMU i vodík jsou provozne nesmysl. Ta troska co zbyde z vyrobnich procesu v Usti je dobra tak na demo a cely retezec ma tak mizernou ucinnost, ze je jedinym spravnym resenim elektrifikace trati.
Stejne jako HDM vs. elekricky prenos vykonu. Na porozeni je HDM levnejsi, ale na provoz ani nahodou, nehlede na ty tisice litru oleje…
Dopravci mají v soutěžích dávat takové nabídky aby pokryly svoji režii i rozvoj, nevím proč mám soukromé společnosti dotovat nová vozidla nad rámec uzavřené smlouvy na jejich výkony.
Protože ČD? Jak jinak tam nalít další kapitál? 😁
Než to modrý straky zprivatizují?
Tedy vezměme si třeba Liberecký kraj, kde není ani 1 km elektrifikované železnice (tramvaj nepočítám). Takže ten si bude moci tak akorát pokukovat po vodíkovém nesmyslu.
Jiný příklad, Moravskoslezský a Jihomoravský kraj připravují provoz BEMU. Z jakých peněz se provede úprava infrastruktury? A jakto že tyto kraje mohou úkolovat takto SŽ, ale při podobných žádostech od jiných krajů jim SŽ a MD v lepším případě naslibuje za desítky let, v horším ukazuje vztyčený prst.
S tím bych byl opatrný. Ty slovenské nákupy neměly koncepci. Takže se hrdí, jak jim v příměstské dopravě jezdí nové nevratné vysokopodlažní soupravy.
Jenze my nepotrebujeme nova vozidla. My potrebujeme infra.
Dojet z Kladna do Prahy na kole po chranene infrastrukture? Nelze.
Vlakem? Po jednokolejce, pokud zrovna nebude NAD.
Autem? Ovsem, mate na vyber ze dvou dalnic
Potřebujeme oboje. Řadu lidí přitáhnou už jen nové vozy.
A pod články o investicích do nové infrastruktury zase lidé pochtívají vozidla…
Pes jitrničku sežral, úplně maličkou…
A nebylo by lepší za to raději platit další liniové elektrizace a baterky tak postupně nechat „propadat“ na úplné lokálky, které jsou obvykle tak krátké, že by nebyly potřeba ani žádné tzv. „nabíjecí body“ atd?
To sice ano, ale touto rychlostí EŽ se to bude dělat ještě další století. Zrovna elektrizace v podání SŽ je katastrofou…
Vymýšlíme liberalizační nesmysly. V itálii kupuje trenitalia skvělé patra od hitachi. Dobré služby.. Dobrá cena.. Funkční systém..
A vozí to mraky lidí. Jednotky jsou velké, takže jsem neviděl ještě přervaný vlak. A podle mě jsou i z dotací eu. Nebo hodně věcí se tu dělá s dotací eu.
PS lístek na celou itálii R/RV OS 29 eur na 3 dny.. uplně směšné.. Máme něco v ČR.. mame..hh
K tomu skvělé tratě aspoň ty hlavní zejména na severu..
Venezzia Padova.. 4 koleje průměr 120 s patrem.. a to ještě nejezdí 190.. A cena směšná..
U nás cena podobná Ostrava Frýdlant.. A průměr 33 km/h.. no možná už ho trochu zvedli nevím na 36/hodinu. Jízdné kraje hrozné.
Porovánvar Frýdlant a Padovu, Ostravu a Benátky?
Tak to bychom se na Vysočině mohli zbavit RN na Znojmo a na Tábor. To by se hodil ten nový malokapacitni bateriový Flirt.🤩
Znojmo se bude ještě hodit jako objezd Brna pro ND, takže raději zadrátovat (a tím tentokrát nemyslím ŽTZ na hranicích :)) ). V Cerekvi i kousek od Tábora jsou hotové TNS, které by na odběry na trati 224 určitě nebylo nutné nijak posilovat, takže tady bych jako rozumné řešení namísto prodražování vlkm také viděl trolej.
Určitě by to výhodné bylo už jen z důvodu různých alternativních tras pro nákladni dopravu. O tom žádná. Jenže to tempo elektrizací je tak nicotné, že na to úplně nelze do nekonečna čekat…
Tak ono extrapolovat dvacetileté “skoronicnedelani” dané státní politikou taky není úplně koser.
Vlaky at si koupí dopravci , osobně bych vše dál do infrastruktury. Tunel na Beroun , vrt, mosty, zdvoukolejnění Brno Přerov. Do nádraží a strojů až v poslední řadě
Peněz na infrastrukturu je dost. SŽ je ale neumí prostavět.
Aha, a proto se stavby odkládají a připravují v režimu PPP. Tak ještě tu o Karkulce.
Raději bych jezdil starým elektrickým vlakem na elektrifikované trati vyšší rychlosti než moderní “ baterkou“ po trati, kde bude zase max 80km/h .
Pomocí povolenek likvidujeme v Česku elektrárny a přecházíme na elektřinu. Trochu perpetuum mobile.
Kde povolenky likvidují elektrárny?
A není tak nějak správně, že znečišťovatel přispívá na modernizační projekty?
Oxid uhličitý nic neznečišťuje…
CO2 zvyšuje skleníkový efekt.
Nicméně z uhlí je těch polutantů daleko více – rtuť, popílek, radioaktivita, amoniak, NOx, SO2 atd.
Popílek se využívá ve velké míře ve stavebnictví, přísady do betonu, tvárnice. Bez něj by jsme plundrovali mnohem více. To samé radioaktivita spalováním taky nevzniká, ale je v přírodě.
Část popílku pořád uniká do atmosféry. Samozřejmě popel se používá k lecčemu. Ale určitě se nevyužívá zdaleka všechnen, jedna elektrárna spálí jednotky miliónů tun ročně.
Radioaktivita (v podobě radioaktivních materiálů) uniklá do ovzduší je větší než z jaderných elektráren.
Prostě v uhlí je skoro celá periodická tabulka.
Ano, uhelné elektrárny (plus těžba a zbytky po ní) mají na svědomí zdaleka nejvíc zdravotních problémů ze všech energetických zdrojů.
Ale taky přímo stojí za rozvojem západní civilizace v posledních dvou stoletích.
Bože, podobně hloupé názory měl tchán před 20 lety. Bydlí v Teplicích. Je mu 71, rakovina, skleróza…. Tchyně bratr 62 exitus, tchyně bratr 67 exitus…
To není tak, že CO2 přímo špinil vzduch, ale díky němu se zrychluje oteplování atmosféry https://faktaoklimatu.cz/explainery/otepleni-zvysenim-koncentrace-co2
Cena povolenek nedosahuje ani externalit, které plynou z těžby a spalování uhlí.
Co opravdu děláme je to, že zrovnoprávňujeme šetrnější zdroje a těmito špinavějšími tradičnějšími.
Po obří protijaderné propagandě ze strany zelených, kteří nechali JE postavit mimo zákon v AT i v DE.
Z dob MÁV 😉
Souhlasím, že potřebujeme spíš investice do infrastruktury, než do vozidel. Ale to, že to je financováno z peněz z emisních povolenek mi upřímně dělá radost. Konečně něco, kde je vidět přínos z těch peněz.
No tak se měli spíš ty peníze z povolenek dát v rámci infrastruktury do elektrizace tratí.
Tady to spíš vypadá, že přecházíme plně na americký způsob kapitalizmu, kdy všechno bude supersoukromé, ale ty soukromé maximálně na zisk a vytloukání renty zaměřené podniky budou pobírat ještě víc státních dotací než kdysi podniky státní.
Na druhé straně, uživatel vnímá právě ta vozidla. Zlepšení infrastruktury pocítí až nepřímo.
Tím nijak nepopírám potřebu investic, spíš jen že to nejde říct takto černobíle. Kdybychom dneska měli všude koridory na 200, ale v soupravách by byly Bmee a v regionálce 810, tak by to moc užitku neudělalo.
Jak se to vezme. Prinejmensim vozidla muzete rychle obmenit, ale vnitrni dluh v infra budou pocitovat i dnesni maturanti.
Jenže po vlně panterizací, sharkizací, spiderizací a foxizací 😉 z posledních let na straně jedné a relativně již nezanedbatelné vlně modernizací v dálkovce snad v letech brzy následujících se domnívám, že se rovnováha opět vychýlila směrem k prioritě té infrastruktury.
Taky bych to viděl raději v infrastruktuře, ale hrozně mě baví jak si v ČR musí každý pořád jen stěžovat. Investuje se do vozidel? Je to špatně, proč se neinvestuje do trati? Naopak, investuje se do infrastruktury: vždyť jezdí šrot, proč se to nedá do vozidel? Existuje vůbec situace, kdy někdo nebude brblat?
Neexistuje a všem se zavděčit nelze, s tím nic nenaděláte 🙂 Můžete být třeba Matka Tereza, ale stejně vždycky pro někoho budete d*bil. Důležité je si brblání nepřipouštět k tělu. Když je na mě brblání ostatních už moc, tak prostě odcházím 🙂
Ta matka Tereza zrovna nebyla žádný svatoušek. Spíš bych použil Dalajlámu jako veskrze pozitivního člověka, ale když se s ním hodláte oficiálně setkat, tak uslyšíte hněv Číňanů a hned za tím Čechů, že poškozujete ekonomiku.
Až se budou lidé více soustředit na vlastní výdělky a práci, ale když poctivě pracující zaměstnanec je odrbaný o víc jak půlku, tak je matematicky smysluplnější se soustředit na to, jak se jeho daně vy(zne)užívají.
Tyhle výkřiky a jejich smysl má smysl řešit asi tak jako nápisy na veřejných záchodcích: nijak.
Totalita, ve které brblání zakážete. Sorryjako, když lidem dovolíte mít na něco názor, tak ho mít budou a ne všichni ten samý.
Že je všechno špatně není názor, ale životní styl, se kterým to moc daleko nedotáhneme. Kdo neumí hledá důvody, kdo umí hledá způsoby, a ti druzí nám velmi chybějí.
A když začínáme stavět VRT, tak se všude ozývá posměch, že se to stejně nikdy nepostaví a nedožijou se toho nai vnoučata. Část lidí prostě chce žít v mentálním pravěku „vždycky to bylo jako za mého mládí a žádné novoty nechci ani vidět“.
Pěkná ptákovina. Stát má postavit kvalitní infrastrukturu. Vázne tu elektrifikace. Chybí kapacita.
Navíc jen pro osobní dopravu. Celé to vypadá jako malá domů pro „určité kraje“. Krajské volby jsou za chvíli, že ano.
Pro jaké určité kraje?
Tím neříkám, že se mi to nastavení zdá úplně rozumné.
A těm neurčitým krajům je zakázáno se přihlásit?
Když nepřijdete do obchodu, tak se nedivte, že chleba koupili jiní.
Já bych řekl, že starší diesláky jezdí v každém kraji
Musí se říci jak staré diesely, aby se odstavování nedávno modernizovaní brejlovci, tak mi to přijde jako kravina, hydry, rakve a další odstaví ETCS, leda ta kvatra, která jej dostávájí, ale vzhledem k tomu, jak instalace byla drahá, tak nevěřím, že by je stáhli, to spíše je čeká remotorizace a tedy další zásah, kvůli kterému budou jezdit ještě dobrých 40 let
Přesně tak. Bez zlepšení mnohých tratí bude provoz na nich nadále neefektivní, ať bude pohon sebešetrnější. Jednak samotnou jízdou (delší trasa, oblouky, rozjezdy ze zpomalení), jednak nízkou atraktivitou (většina přeprav půjde nadále na silnice). Ovšem, zrychlení by nemělo být dosahováno na úkor dostupnosti (vymísťování zastávek od sídel) a šetrnosti (výrazný růst spotřeby energie při příliš vysokých rychlostech).
Jestli chceš zrychlit, musíš rovnat oblouky. Fyziku nepřehlasuješ.
Čekal jsem, že tato dotace bude pro všechny dopravce. Tedy i pro nákladní dopravu.
Nahradit staré mašiny těmi moderními, jež disponují státem požadovaným zabezpečovacím zařízením ETCS a vícesystémovou trakcí nebo moderním spalovacím motorem, popřípadě kombinace obojího.
Takže to skončí pouze dotací na ETCS, které se bude cpát, za neuvěřitelné prachy, do starých krámů, které jsou již za hranicí své životnosti.
Zde, na tomto příkladu, můžeme jasně vidět nekompetentnost státních úředníků.
Přijde mi rozumné, aby stát dotačně podpořil obměnu vozového parku u dopravy, kterou si objednává a naopak do dopravy, jenž probíhá na komerční riziko (ať už osobní nebo nákladní) by dotací na nová vozidla nezasahoval, neboť není možné uspokojit všechny žadatele o dotaci rovným dílem a jednduše by nebylo fér v rámci otevřeného truhu favorizovat jednoho nákladního dopravce před druhým.
Doprčicpráce, proč to nedají radši do infrastruktury? Brečí se, že nejsou prachy na modernizace, vymýšlejí se PPPeachoviny a přitom bude stát metat peníze na náhrady vozidel? Ty se snad mají zaplatit v rámci objednávky dopravních výkonů. Takhle je to dost šmé.
A já s tím naopak souhlasím. V ČR doposud šla do infrastruktury drtivá většina dotačních prostředků (a to je správně – opak Slovensko, kde drtivá většina šla do vozidel, a infrastruktura je v rozkladu – je myslím dostatečným strašákem). Ale proto mi vůbec nepřijde špatně, když nyní do vozidel něco půjde. Železniční vozidla jsou čím dál komplikovanější a dražší, a objednatelé nemají neomezené možnosti. Pořízení vozidel MHD je rovněž dotováno (viz trolejbusy, elektrobusy apod.).
Pořád jsou v ČR vozidla menší problém než infrastruktura. Dokud se to nesrovná, mají jít peníze „navíc“ do infrastruktury.
Kdyby byla dobrá infrastruktura, tak bysme si mohli ušetřit spoustu peněz na dotace na vozidla a provoz a slevy na jízdném. Ono je totiž mnohem jednodušší provozovat vlaky ekonomicky resp. držet jízdné nízko, když ten vlak může jet rychle a pod dráty, než když vlak najezdí sotva pár set km za den. Jenže stavět infrastrukturu je složité a politicky nezajímavé, protože výsledky jsou vidět za dýl než jedno volební období.
„Jenže stavět infrastrukturu je složité a politicky nezajímavé“
Takže příprava VRT je u ledu, projekční firmy odešly…
Infrastruktura nejsou zdaleka jen vysněné VRT. Máme spoustu tratí, které by bylo dobré vylepšit z hlediska uživatelské přívětivosti i energetické efektivity.
Tak si k té VRT přidejte dvojkolejku do Budějovic, Přerov-Brno, elektrizaci do Zastávky … a v neposlední řadě Praha-Kladno, které se bůůů nestaví.
Proti stavbám na silnicích ŘSD slabota.
Hodilo by se spíš 115 miliard, ale kde by na to stát vzal, že… I tak super
115mld je 2 miliony elektrokol nebo 150k základních EV (s baterkou do cca 40kWh).
A?
Něco v tom smyslu, že chcete 10x tolik, ale nevíte na co.
Důchodcům, třetině by nevyplatil důchody.
Bylo by za to cca 600 dvouvozových jednotek. To už by pak mohly opravdu jezdit z Lužce přímo do Prahy po 30 minutách a Metrans by byl z koridoru… vymanévrován. (A nepomohl by mu ani obytný kontejner pro šotouše)
Jihomoravský kraj plánuje (přes vysoutěženého dopravce) objednat provoz čtyřiceti BEMU, na to se budou dotace hodit. Aby ty peníze ostatním krajům nevyfoukl i podruhé.
Přijde mi, že JMK zase přesně ví, co dělá. Předtím šibalsky vyfoukl, co mohl. Teď dělá soutěž přesně na ty vlaky, které budou podpořeny nejvíce a žádnou trochu, 36 jednotek v případě Stadlerů + opce na 9, v případě Akupanterů 41 + opce na 10
Jihomoravský kraj je velmi podfinancovaný, možná je na tom nejhůře ze všech krajů, proto přežívá a modernizuje díky dotacím.
Nevím jak na tom je finančně, ale s druhým největším městem vkraji to tak zlé nebude a dopravně by taky příslušelo druhé místo. Narozdíl třeba od Libereckého kraje, který je hornatý, má pomalé, zakroucené tratě a nulovou elektrifikaci.
ŘSD na nás docela kašle, ale jinak bych řekl, že to zas tak hrozné není
Skvělý, za to se dá nakoupit spousta zastaralých BEMU od Škody Plzeň. (Ideálně tak, aby nikde nevyšly najevo jejich parametry).
Kdyby stat ty prachy vrazil do elektrifikace, dopravci by treba sami presli na elektrickou trakci. Akorat, ze by to nebylo alternativne bateriove…
Jo a kdy by to bylo 2050?
Dobré ráno… Ano, na elektrizaci má jít peněz výrazně víc.
https://zdopravy.cz/119-miliard-do-elektrizace-trati-ministerstvo-schvalilo-plan-na-dekarbonizaci-zeleznice-186015/
„Z celkové částky 119 miliard připadá více než polovina nákladů na úpravy tratí, které již elektrifikované jsou. “
Ne že bych chtěl konverzi zpochybňovat. Ale je nutno si přiznat, že reálně jde o 50 GKč což znamená nově elektrizovat tak od oka 3 tisíce km. To není málo, ale pořád to není ani dost, a navíc je otázka, kolik z těch peněz ukrojí nutné úpravy v dalších profesích. Takže třeba taky jen 1-2 tisíce km.
A ta elektrizace bude hotová do 2 let, aby kraje mohly soutěžit rovnou elektrické jednotky, namísto mixu BEMU a DMU?
A nová vozidla snad musejí být pořízena do dvou let? Ono není čím jezdit?
Je, čím jezdit. Například Regionovy, popřípadě 50-55 let staré motoráky 854, kterým už po výmněně dožívají motory. Pak jsou tady 460 a 560, které mají za sebou nejen půl století, ale už i poslední „technickou“, majitel už ji neobnovuje.
Pak ale ať nikdo neřve, že jezdí motorák pod dráty a že by měl být povinný přestup na změně trakce. Což by např. v Blažovicích směr Veselí bylo na facku.
Na řadu 842/843 jsem nezapomněl, jenom jich prostě není dost a přesunem mezi depy se nenamnoží.
Ojetiny z Německa zase vadí natolik, že by to někteří nejraději ihned sešrotovali.
Takže čím se má jezdit po roce 2025?
Masivních dodávek 841, 844 a 847 v posledních letech a letos/za rok jste si všimnout neráčil?