13 nových dálkových linek. PKP Intercity chystají s hybridními jednotkami expanzi do menších měst

Vizualizace hybridní jednotky Newag Impuls. Foto: PKP IntercityVizualizace hybridní jednotky Newag Impuls. Foto: PKP Intercity

Nová síť má dálkové vlaky přiblížit hlavně menším a středně velkým městům, kde dosud jezdí jen regionální spoje.

Polský státní železniční dopravce PKP představil detailní plány na rozšíření své sítě dálkových linek. Umožní to nákup nových hybridních jednotek Newag Impuls a také pronájem dieselových jednotek. Cílem je zavést dálkové vlaky i do míst, kde dosud jezdí v podstatě jen regionální spoje. K prvním změnám má dojít letos s prosincovou změnou jízdního řádu.

Podle dopravce nové linky otevřou přístup k dálkovým vlakům pro 3,5 milionu lidí. Na seznamu 13 nových linek je například i spojení podél hranice s Českem: z Jelení Hory přes Katovice do Krakova.

Nová síť má dálkové vlaky přiblížit hlavně menším a středně velkým městům, kde dosud jezdí jen regionální spoje. Jde o celkem 14 měst. Například do Czaplineku a Złocieniecu se vrátí dálkové vlaky po 40 letech, po 30 letech do Łomży, Chorzely a Wielbarku.

Nové hybridní jednotky budou označeny jako ESD162. Kombinovat budou pohon na elektřinu a naftu. Za 35 jednotek zaplatí PKP Intercity 3,364 miliardy zlotých, jedna šestičlánková (z toho jeden článek je dieselový powerpack) jednotka vyjde v přepočtu na více než 550 milionů korun. Kapacita jednotek bude na dálkový vlak relativně nízká: 178 sedících (154 míst ve druhé třídě, 20 v první třídě, 4 pro zdravotně postižené). V pořizovací ceně je i deset let servisu. První jednotky nasadí PKP Intercity začátkem roku 2027,  dodávky všech jednotek Impuls by měly být dokončeny do konce června 2029.

PKP Intercity ukázal podobu nových hybridních jednotek. Šest vozů pojme jen 178 sedících

Kromě 35 nových jednotek od Newagu počítá PKP Intercity také s nasazením dieselových jednotek, na jejich pronájem vypsal dopravce soutěž. Má jít o 22 jednotek. První má nasadit v prosinci na trasu Gorzów Wielkopolski – Poznaň.

Plánované dálkové linky PKP Intercity

• Varšava – Łomża (přes Wyszków, Ostrołęka, Śniadowo);
• Białystok – Gdyně (přes Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołęka, Śniadowo, Łapy);
• Krakov – Gdyně (přes Katovice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum);
• Varšava – Białystok (přes stanice Siemiatycze, Hajnówka, Bielsk Podlaski);
• Kraków – Hrubieszów (přes stanice Mielec, Stalowa Wola, Biłgoraj, Zamość);
• Varšava – Hrubieszów ( přes Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość);
• Gdyně – Kostrzyn ( přes Chojnice, Piła, Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
• Poznaň – Kostrzyn (přes Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
• Krakov – Zagórz (přes Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok);
• Krakov – Jelenia Góra (přes stanice Nysa, Świdnica);
• Varšava – Gdyně (přes stanice Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz);
• Gdyně – Štětín (přes stanice Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec)

Plán na nové dálkové linky v Polsku. Foto: PKP Intercity
Tagy Newag Impuls pkp intercity Polsko
1 komentář