Letecké společnosti Letectví

11 roků a dost. Air France se rozloučily s A380 speciálním letem okolo Francie se zaměstnanci

Rozlučka Air France s letounem A380. Foto: Air France
Rozlučka Air France s letounem A380. Foto: Air France

Letecká společnost Air France naposledy vzlétla se svým Airbusem A380. Firma se dnes s letadly rozloučila symbolickým letem s vybranými zaměstnanci kolem Francie.

Dopravce s letadly končí už jedenáct let poté, co s nimi poprvé začal létat. Air France byl prvním evropským dopravcem s tímto letounem, poprvé letěl s cestujícími na konci listopadu 2009 z Paříže do New Yorku.

Jejich konec urychlila pandemie koronaviru, která výrazně oslabila poptávku po létání a většina dopravců nechala největší letadla na světě na zemi. Podle původních plánů měl letoun skončit v roce 2022. Air France ho nahradí menšími a úspornějšími stroji, zejména pak Airbusem A350. Současná doba provozu letadla A380 příliš nepřeje, je zbytečně velké. Řada jiných dopravců ho uzemnila na několik let, například Qantas je nechá odstavené v Mohavské poušti tři roky.

Během 2 hodin a 22 minut letadlo zvládlo cestu z Paříže ke Středozemnímu moři a zpět. Průběh letu bylo možné sledovat na Flightradar24.com. Teď už celkem devět letounů čeká cesta na odstavná letiště. Air France neuvedly, co se stroji bude, pravděpodobně budou sešrotovány. Tak skončil první z deseti A380 Air France. Firma už dříve uvedla, že předčasný konec letounů vyjde na 375 milionů eur.

A380 Air France byl součástí i jednoho z nejsledovanějších bezpečnostních incidentů. V září 2017 z letadla odpadl kus motoru, vyšetřovatelé nakonec část našli na západním pobřeží Grónska pod vrstvou sněhu a ledu.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
R.A.

Moc pěkný video k tématu udělal Rosťa

https://youtu.be/jEDcxlnJZ5Q

kulhán

To letadlo už bylo zastaralé ješte než vzlétlo první.

beija

To bylo slávy, když tahle letadla začínala..

Pavel

A380 bylo poplatné své době. Dnes už dvojmotoráky mají lepší efektivitu a samozřejmě návratnost investic i ochrany životního prostředí. Na jednu stranu je to smutné se loučit s dobytčáky typu A380, ale na druhou stranu to ukazuje, že pod velkým tlakem jsou přepravci a výrobci techniky sebereflexe.
Byl to skvělý pocit vidět Francouze, jak noblesně přeletěli pro ně nepřátelská USA během pandemie a obletěli půl zeměkoule v nejdelším vnitrostátním letu z Francie do Francie resp. z Tahiti do Paříže.
Něco odchází a jiné přichází. Supersoniky také skončily v muzeích a na šrotech. A svět se nezbořil.

Peeetr

A380 v žádné době smysl nemělo. Pouze v alternativní realitě, kde by Čína byla rychleji bohatší a hlavně daleko blbější, a místo domácích rychloželeznic se rozhodla investovat přednostně do Airbusů.

Pavel

Žravý A380 se připravoval v době, kdy nikdo netušil, jak bude funkční „Globální vesnice“ a kdy cesťák byl často ve vzduchu častěji, nežli pilot nebo letuška a hledal se prostor pro maximum pohodlného místa pro takové jednotlivce. Trend se obrátil s rozvojem internetu, baťůžkářů a nomádů a naopak sardinkováním do dálkovych lc a ulc. Ty tam jsou neomezené budgety cesťáků a top managementu na letenky.

Jiří Kocurek

Francie vede válku proti USA?

Peeetr

Jo USA „válčí“ proti Francii v podstatě pernamentně už od roku 1929.

Aleš

Čo je to také pernamentně, Kefalín Pééétr? To je americky nebo tatarsky?

Tony

Se divím, že neletěla nad Toulouse. Přitom tam by to mělo z Paříže letět jako první.

Mata

Alespoň jeden by se mohl ukázat v některém leteckém muzeu.

EM*

Jedna A380 se již nachází v muzeu při Paříži a jedna v Toulouse. Ještě doufám, že i muzeum Sinsheim/Speyer jednu časem získá.

Já, kdo jiný

Nejlépe v barvách Lufthansy vzor 2018 dát ji ve Speyeru vedle Jumba.

Kuba

Je mi to celkem líto že takový stroj končí.
Přitom by stačilo, kdyby byla k dispozici verze A380-700 která by byla menší a úspornější. Taková A380 NEO. Docela se divím že z toho nespíchli cargo verzi. Těch by udali o hodně více než osobních variant.
Škoda, snad se král nebes jednou vrátí.

JiP

Uz to tu bylo probirano nekolikrat, A380 diky sve konstrukci nejde prestaven na Cargo. Podlahy jsou soucasti nosne konstrukce draku, nejde je vyjmout a maji prilis nizkou nosnost.

Viťa

Což je teda hodně velký konstrukční fail Airbusu, že s možností přestavby na cargo verzi nepočítal. Boeing 747 má hrb údajně právě proto, že Boeing si nebyl jistý úspěchem pasažérské verze, respektive toho, jestli normální letadla záhy nepřeválcují nadzvuková, tak ho postavil tak, aby se snadno dal přestavět na cargo (odklopný předek).

Petr

Souhlasím. Jen bych si dovolil ještě doplnit, že Boeing 747 byl vyvíjen původně jako transportní letadlo pro americké letectvo. Zakázku Boeing prohrál s Lockheedem (C-5 Gallaxy) a možná taky proto, „ze zoufalství“ nabídl Boeing 747 Pan American. Jinak by museli skončit.

Já, kdo jiný

Protože v Toulouse mêli představu, že se A380 stane trhákem a vyrobí se 750-1000 kusů.

Tony

747 jde z pax verze přestavět na F, aby měla odklopný předek?

Y.K.

Nevím o tom. Teoreticky by to možná šlo, ale asi by to byla příliš drahá přestavba konstrukce trupu. https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_747-400#747-400_Boeing_Converted_Freighter

Já, kdo jiný

Nejde, osobní po konverzi nemá odklápěcí čumák. Viz například 747 400 od Saudian Airlines.

Y.K.

Airbus s cargo verzí počítal, dokonce na i měl objednávky Fedexu a UPS, ale ty byly stornovány a na A380F nikdy nedošlo.

Lufthansa Technik nicméně přestavuje nějaké A380 na Fkové verze, takže minimálně dočasně se asi pár využije. Jejich úspěch či neúspěch asi ukáže jak moc hodnotná to je přestavba se všemi limity co tahle konstrukce má.

Já, kdo jiný

Cargo verze měla být na bázi A 380 900, tady na osobní taky nikdy nedošlo.

Já, kdo jiný

Proč asi tak spousta aerolinek používá 777 F se 2 motory?

RHood

Dovolím si zavtipkovat, některé airline používají i jeden motor a přesto to nestačí.

Já, kdo jiný

Úspornější byla nabízena A 380 800 Plus a na tu taky nikdy nedošlo.

kulhán

Bože můj, i děti tady sní….