Úbytek cestujících v dotovaných autobusech zrychluje, vlaky jsou naopak čím dál plnější
Po řidičích začíná být u linkových autobusů objednávaných kraji další nedostatková „profese“: cestující. Jejich počty neustále klesají, za třetí čtvrtletí
Po řidičích začíná být u linkových autobusů objednávaných kraji další nedostatková „profese“: cestující. Jejich počty neustále klesají, za třetí čtvrtletí jejich pokles zrychlil na téměř devět procent.
Poslední statistiky za tři čtvrtletí posledního roku přitom ukazují, že veřejná doprava umí i v době levných pohonných hmot a ekonomického růstu cestující přilákat: železnice naopak dál roste.
Pokles počtu cestujících v autobusech přitom zrychluje. Ještě v druhém čtvrtletí klesaly v meziročním porovnání počty v linkových autobusech objednávaných kraji o 4,5 %, ve třetím už o 9 %. Celkem počty cestujících ve všech autobusech klesly za prvních devět měsíců o 2,8 %.
Výsledek ale zachraňuje hlavně mezinárodní a nepravidelná doprava. U ní za první tři čtvrtletí počty cestujících stouply o 19 %, za období červenec – září o 37 %. Jde především o důsledek velké expanze některých dopravců i související cenové války.
V celkových počtech za prvních devět měsíců svezly autobusy 245,8 milionů lidí (loni stejné období 251,4). V případě linkové dopravy ve veřejném zájmu to bylo 194,5 milionu cestujících (loni 203,4 milionu korun).
Vývoj v autobusech je v ostrém kontrastu se železnicí, kde dál pokračuje růst počtu cestujících. I když růst mírně zpomaluje, trvá už více než pět let. Za prvních devět měsíců stouply počty o 1,9 %, celkem vlaky svezly 137,3 milionu cestujících, což představuje meziroční nárůst o více než tři miliony cestujících. Dál roste přepravní výkon, lidé tedy jezdí vlaky delší trasy. Jen za třetí čtvrtletí objem kilometrů násobený počtem cestujících stoupl o 8,8 %, za celý rok pak o sedm procent.