Úbytek cestujících v dotovaných autobusech zrychluje, vlaky jsou naopak čím dál plnější

Autobus Karosa, foto: ČSAD LiberecAutobus Karosa, foto: ČSAD Liberec

Po řidičích začíná být u linkových autobusů objednávaných kraji další nedostatková „profese“: cestující. Jejich počty neustále klesají, za třetí čtvrtletí

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alex, Havířov

milan blaha – opět tendenčně neobjektivní článek. Poměr Regiojetu a vlaků EC-ČD je kolem Brna zhruba 1:1. Takže oba stejně omezují regionální dopravu. Navíc jízdní řád nedělá Regiojet, ale SŽDC, tak je to hlavně na nich, aby to upravili. A pokud regionální doprava jezdí v 15-30 min. intervalech, tak posun +- 5 nebo 10 minut nikoho nezabije. Horší je to tam, kde je interval regionální dopravy 2 hodiny. Tam už by třeba nějaký posun byl citelný, že by to třeba lidi jedoucí z práce nemuseli stihnout a pak čekat 2 hodiny na další. Zase až tak přecpaná trať mezi Blanskem… Číst vice »

Alex, Havířov

Autor sám přiznal, že jsou levné pohonné hmoty. Tak proč železnice i někteří autobusoví dopravci pravidelně každým zdražují, místo aby konečně zlevnili. V minulosti byl nárůst cen PHM důvodem ke zdražení, tak jak to odůvodňují dnes? Nemám rád automobilový provoz, ale lidem se nedivím. Když se třeba 3 lidí jezdící do práce domluví na autě, tak je to vyjde mnohem levněji. Nad tím by se bylo třeba zamyslet. Ty čísla celkové jsou samozřejmě relativní. Zvýšil se počet cestujících na trasách Praha – Brno nebo Praha – Ostrava, kde RJ přinesl výrazné snížení jízdného, i na dalších trasách, kde jsou nějaké… Číst vice »

petr.r

tenhle trend odstartoval R.Jančura a musí se ještě dodat, že část jich přešlo hned z auta na vlak.
Tohle se nemusí ani počítat, stačí se podívat na ubytek spojů a změna typu autobusu.

milan blaha

nejdriv vyhnal studenc agenci vsechny jine autobusy z linek a ted vyhani narodniho dopravce ze zeleznice ze se od noveho jizdniho radu lide kolem brna nedostanou vcas do prace to ho vubec nezajima hlavne ze ma zisk na ukor narodniho dopravce.

babilon

Kdyby se na železnici podívalo podrobněji, tak by se nejspíš zjistilo, že je to podobné jako u autobusů – nárůst táhne dálková a příměstská doprava a na lokálkách bude podobný úbytek jako u krajských autobusů.

Chachar Budvar

Asi to tak bude. Jsem zvědav, kdy se této skutečnosti chytí nějaký horlivý vlakobijec a za pomoci patolízalství a několika výběrových hesel typu „vlak je XX x dražší, nežli bus (automobil, taxi…)“ mu bude na SŽDC vytvořeno systemizované dobře placené místo. Konkurence už tam dřepí pohodlně usazena:(

Jan

Ale tak jezdí tím lidí docela dost. Tak ale na druhou stranu do těch regionálních nikdo 50 let nedal ani korunu. A jak by byla lákavá neopravovaná 50 let stará silnice. Asi taky pěkný tankodrom.

František

Je-li tomu skutečně tak, bylo by dobré se zaměřit i na příčiny a souvislosti. Také mi u těchto zpráv už dlouho zcela chybí současný růst IAD (a tedy dopravy vůbec). Takto vytržené údaje mohou být v některých směrech zavádějící. Myslím, že u autobusů sehrává své jednak nedostatečná integrace a jednak právě růst individuálního automobilismu, který autobusy v mnohém nahrazuje. Naopak přesun dálkové dopravy do vlaků může být spíše z aut (nevýhoda dlouhé doby řízení) než z autobusů, ale to jen odhaduji. Klíčovým faktorem „obliby“ železnice přesto bude zřejmě hlavně celkový růst objemu dopravy, což by neměl být úplně kýžený výsledek.

Jan

Aha, a jak to, že ta zázračná liberalizace dotovaných autobusů teda nefunguje? Když počty cestujících klesají. Autobusy jsou soukromé, sardinkové, lowcostové. Jsem zvědav na výsledky Plzeň Most. Bude klíčové udržet železniční síť. Protože tou lidi rádi jezdí. A hlavně jezdí pak lidem doprava v nějakém pravidelném taktu. Jinak pak nejsou schopni ani zaměstnavatelé dovážet pracovníky. Podívejme se na Budišov nad Budišovkou. Vlak (který by všichni VRT megalomani nejspíše chtěli zrušit) – interval 2 hodiny, od brzkého rána. Bus směr Opava , kde vlak nejezdí- ráno v poledne a večer. Takže to je podle mě zcela vypovídající, co se stane, když… Číst vice »

K.S.

To není o liberalizaci, ale o tom co si kdo naobjednává a kdy si to naobjednává, on je třeba i problém v tom že některé kraje vymýšlí pitomosti, jako jednotnou barvu autobusů, zakazují provozovat autobusovou dopravu mezi místy na svém území na komerční riziko etc. A Sudety teď myslíte co? Území odstoupené pře válkou Německu, nebo tu jednu jedinou oblast zvanou Sudety? Nebo máte nějakou vlastní definici? Pokud myslíte ten kousek Slezska co nám zbyl, tak tak ta oblast je mimo naše přirozené hranice a tedy problematická, přírodní hranice totiž vede po zemské hranici Moravy, Opavsko ještě napojíme, ale všechny… Číst vice »

Zlesák

To by mě zajímalo, jak se získávají věrohodné údaje do takových statistik, zejména v autobusové dopravě. Jak se dají spočítat cestující třeba v linkových autobusech, když v některých IDS není vůbec nutné se někde „zaevidovat“ při nástupu do vozidla?

Jiří

Odborný odhad 🙂