Drážní zakázka století. Středočeský kraj s Prahou začal vybírat dopravce pro PID na 30 let
Jednotka 471 CityElefant v barvách PID. Foto: Pražská integrovaná doprava

Přípravy soutěže nabraly několik měsíců zpoždění.
Přípravy soutěže nabraly několik měsíců zpoždění.
Budou také bez vlakových čet jako v JMK? Je tam i tato varianta?
Provozním koncept se zabývá i počtem personálu. Velmi pochybuju, že by se dala dát i variantní nabídka bez čet, ale tak podrobně jsem to nestudoval. Nikdy to ale téma nebylo.
Já jsem rád, že oba kraje mají ty koule do toho jít, sám jsem byl u jednání ,tkeré vedly k zadání tohoto tendru z heldiska osob se zdravotním psoitžením, něco se tam dostalo, něco ne. Já jsem zvědavej, kdo to vyhraje, já na to svůj názor mám a doufám, že to budou dráhy se Stadlery KISS, ty emipodlažní jednotky nejsou praktické. Jen jsem zvědav, jak to nakonec dopadne. S rpovozem na letiště, dke ten tendr v první fázi s zaokruhováním nepočítal, ale v rámci PPP se to bude dělat najednou, tka jsme zvědavej, jak to pak bude. Bohužel se mi… Číst vice »
Dráhy to budou určitě, otázkou je jaké. A na to nám brzo dá odpověď ta soutěž.
A to barevné odlišení sedadel je pro orientaci invalidů, nebo pro upozornění ostatních cestujících? Protože abych řekla pravdu, že jako neinvalidu mě nikdy nenapadlo, že barevné rozlišení sedadel má nějaký význam.
Snad to vyhrají ČD, ariva nemá prostředky na kvalitní vozi a RegioJet na tom není omoc líp, jejich staré rychlíkové vagony jsou v hrozném stavu, když si sednete na sedačku je to jak kdyby jste si sedli na pytel s pružinama.
Snad to bude fér a vyhraje ten kdo dá lepší cenu.
Zase ta cena…
Je požadováno také informování cestujících? Nějaká aplikace? Displeje s informacemi o přestupech? Nebo o tom není ani zmínka a budou stačit A3 nalepené izolepou na dveřích? Nějaký požadavek na náhradní dopravu případě mimořádnosti?
předpokládám, že tohle všechno je součástí zadávací dokumentace, včetně sankcí za nedodržení. teda pevně věřím, že je to takhle řádně zpracováno, pak se dá zhodnotit jenom cena a výběrko je hotový. snad, doufám a modlím se, když se s tím nimrali tak dlouho, že patrně budou muset prodloužit smlouvu čd…
To vše požadováno je, je to příloha 4 té zadávačky, tam jsou všechny podrobnosti v návrhách smluv, kde je jak dopravní koncept, tak standardy kvality, tkeré jsou specifické pro EMU 400.
Jestli to vyhraje Regiojet, tak doufám, že si nakoupí nějaký pořádný POPky, třeba ty, co mají ČD. Výbava, kterou mají teď průvodčí Regiojetu na S49, je katastrofa. S tím by nestihli zkontrolovat ani třetinu ešusu za celou cestu z Prahy do Benešova.
A je to problém pro Prahu, nebo jen pro dopravce, který tím přijde o tržby?
Pokud chci mluvit s průvodčím a on nepřijde, je to problém i standardu kvality.
Je možné průvodčí nepožadovat (volej infolinku pid, revizor přijde jenom občas) ale v tom případě ať nejsou v požadavcích.
At to vyhraje kdo chce, kdyz daj vic penez, budu jezdit klidne v puntikatym tricku 😃
Požadavek na nejlevnějšího dopravce není úplně v souladu s očekáváním nejvyšší výplaty …
Ne nutně, záleží také kolik má který dopravce „sádla“, které chce živit.
Nejlevnější, ale s pokutami za odřeknuté spoje. Riskovat rušení spojů kvůli nedostatku personálu nemusí být úspora.
To teda musí být dost fuška, „nacpat“ do smlouvy všechny možné varianty které by měly/mohly během příštích 30ti let nastat… pro mě je to fakt extrémní časový interval…
A ještě si neodpustím:
SLÁVA SLÁVA SLÁVA!
Konečně to začalo. Lepší by bylo už loni a ještě lepší předloni.
To by to Hřib nesměl zdržovat, ale přesně tak, mne se nejvíc líbí, že udělali shrnující web k tomu pro ty, kteří nechtějí číst halvně tu 50 MB přílohu se všemi pdostatnými dokumenty.
Pojďme si říct… Tohle je pro ČD životní záležitost… pokud toto ztratí bude zle…
Je to jistě jedna z důležitých soutěží, ale ne fatální. Že podíl ČD na trhu ještě výrazně klesne, s tím počítají všichni včetně ČD.
O kolik myslíte, že počítají?
Moc si nepamatuji, tuším že se snad Krapinec nebo kdo se jednou uřekl o čemsi jako 60%. Musel bych to znova najít.
čd postupem času spíše úplně skončí resp. budou pohlceny
To máte smutnou pravdu.
Taky si to myslim. Je to velká škoda
státní akciovka nemůže obstát na otevřeném trhu, škoda to je nyní, mělo to nastat po převratu, tam by to škoda nebyla, teď jsou čd už celkem na úrovni
Asi tak, s klesajícím podílem se počítá, otázka je, kde se to zastaví, ono záleží, kdo se tam vůbec přihlásí a jak to dopadne, jen nevím, zda to dopadne dobře pro cestujícího.
soutěže v elektrické pateři budou 3 celkem, takže kdby tut ČD prohrála a další obhajila tak ji to nezničí
Prohraje všechny 3
Je tedy jasné, že to ČD nevyhrají. Nedokáží uspět v zakázkách na nové vlaky a nabídnout nejnižší ceny.
No jsem zvědavý jak to dopadne. A v případě, že nezvítězí ČD se těším na to, že diskuse trhne rekord. Takových 2500 příspěvků minimálně. Už bych se měl pro jistotu poohlédnout po nějakém popcornu. 😇
Nevím proč takhale pesimisticky, jsou tam jednotné podmínky pro všechny, v PTK se hlásili skoro všichni výrobci i dopravci, kteří jsou důležití, takže bych se nebál, že to doapadne katastrofou.
Kdo si myslíte, že vyhraje a proč právě ČD s EMU od Škody?
ČD ani EMU od Schkodawerke to nebude 😉 a teĎ do mě 😀
emu od škody budou nabízet nejen čd
Předpokládám, že si Škoda nenechá zakázku na EMU 400 a bude jednat s více dopravci. Z EMU 400 mám nejraději vlaky od Hitachi pro Trenitalia. Ty v ČR však nečekám.
A škoda má EMU 400? Možná na papíře a to určitě 2029 nevyjede.
ono jinde to nebude o moc lepší
EMU od Schadewerku to nebude stoprocentně, to nezáleží jen na tom, zda to budou dráhy nebo ne.
Máte nějaké konkrétní informace, proč by nemohla? Sem s nimi!
Především si myslím, že je to celkem jedno, hlavně ať je ta první šedesátka nasazená co nejdřív. 🙂
Proboha proč na 30 let? To jsou devadesátky zase zpět?
Jaká je ideální doba, když ne životnost vozidla?
Proč ne? Lepší než aby co 10 let zaměstnanec musel řešit dilema zda změnit nástupní místo, nebo zaměstnavatele.
Tohle kritérium tam zcela jistě chybí. Měl jsem to, že systém „v 18 nastoupím do fabriky, aby mě z té samé v 65+ odvezli na ČSSZ pro rentu už zachází na úbytě. Ale evidentně na dráze tomu tak není. Ta mentalita, klídek, pohoda a chci mít svý jistý je jeden z faktorů, který táhne tuto zemi dolů.
Ono něco jiného je dělat u pásu ve Foxconnu, nebo třeba v TPCA, a něco jiného dělat strojvedoucího na dráze. Prostě za těch 10 let je člověk někde, už má nějakou praxi, třeba i to zhodnocení praxe, naučené postupy, znalostí řad HV, atd…, a po 10 letech má jinde nuceně začínat od píky. A není to tak, že by na dráze fluktuace nebyla vůbec, znám ve svém okolí 2 strojvedoucí, kteří za poslední půl rok končili, protože prostě chtěli změnu (nebyla tam nějaká averze vůči podniku, či tak něco), jen prostě se cítili, že už je čas jít dál. Já… Číst vice »
Změna je život, kdo říká, že musí do smrti dělat strojvůdce? A jak víte, že mu ten nový zaměstnavatel nenabídne lepší podmínky? Ta neochota i jen trochu riskovat ja učit se je strašná.
Nicméně ať tak nebo tak, zadavatel, tedy St. Čechy a Praha jistě neměl při přípravě zadávací dokumentace na mysli klídek a jistoty zaměstnanců.
Je mi jasné, že klídek a jistoty zaměstnanců jsou objednavateli někde, jen to beru jako příjemný bonus. Nikdo neříká, že musí dělat stejnou profesi do konce života, jen z pohledu zaměstnance budu logicky hledat co největší jistoty, a logicky je proto pro my výhodnější, když budu mít zaměstnavatele, který bude mít smlouvu na 30 let, místo na 10. Já neříkám, že nemůže nabídnout lepší podmínky, jen to je furt to neznámé vs známé. Ta nejistota, zda všechno bude skutečně tak jak slibují, atd… Ta neochota i jen trochu riskovat je při existujících závazcích, nájem/hypotéka, a další, tak nějak logická. Nehledě… Číst vice »
A kdo zaručí mně že budu moct 30 let dělat na tom samém fleku??
Já ale nic neříkal o tom, že budou mít záruku, že tam budou 30 let pracovat, jen že je fajn nastupovat někam a vědět, že v ideálním stavu, mám na 30 let vystaráno, než nastupovat někam, kde mám „jistotu“, jen 10 let, a pak třeba můžu řešit co dál, protože dopravce prohraje soutěž, nebo se třeba ani nepřihlásí.
Ty vlaky jdou velmi drahé. Zadavatel očekává, že díky dlouhé smlouvě získá od dopravce lepší cenu.
To se přeci už dnes dá řešit buď vozidly ve vlastnictví objednatele, anebo povinností odprodeje/odkupu…
Tak to by mohlo vyhrat KŽC ne?
Tolik 810 nemají.
nakoupí, ČR, SK, HU..
Ve špičkách doplní 830.
Podle zadávací dokumentace přijede první vlak dne na letiště v 4:47 – na odlety v 6:00 to může být riskantní, to tam nemohli dát aspoň jeden spoj s příjezdem ve 4:00?
Vy věřite, že nějáký vlak na letiště někdy dojede?
Tak samozřejmě že tam vlak pojede, není to jestli vůbec, ale kdy.
No tohle ale má být smlouva „jen“ na 30 let. 😀
protože ve smlouvě se JŘ změnit neda že ?
Ty jízdní řády jsou hrubě orientační. To bych vůbec nebral v potaz. Časové polohy spojů v zadávačce.jsou momentálně naprosto bezpředmětné.
Je to tak. Jsou to jen orientační časy, a jen pro první rok, aby si soutěžící mohli spočítat, o jaké oběhy a počty vlakových souprav v soutěži vlastně jde, jaké budou možné obraty, úklid atd.
Už teď řešíte, jestli stihnete cestu vlakem na letišti v roce 2040-50? Dobře vy!
Lidi jsou dnes hrozní chudáci. Potřebu pindat mají v genech, ale žádné reálné problémy nemají. Tak co zbývá než řešit nesmysly v diskuzích?
A to nemluvě o tom, že vlaky na letiště přitom jezdí už dávno 😁
Přesně, stačí uděla nástupiště a autobusem to pak vozit k terminálům. A je splněno. 😀
To jo, ale jejich kapacita pro cestující letadlem není moc velká. 😀
👍
Docela bych chtěl vidět podklady o rozvoji sítě do roku 2060 na soutěžených trasách, které poskytla Správa železnic. Bez tohoto podkladu bude zakázka na 30 let, celkem dost technicky rámcová. Předpokládám, že pan Borecký prosadil tvrdá kritéria ohledně pokut, které kritizoval u současné smlouvy s ČD.
To ani není potřeba. Že se prvních 60 kusů využije už se zprovozněním kladenské a letištní tratě aspoň na Veleslavín není potřeba vůbec pochybovat. A podle mě se všechny ty opce využijí také poměrně rychle. Až bude končit zbytek elefantů (56) někdy 2044, bude muset být další soutěž, třeba na jiné EMU400, a v ní bude moct být opce na navýšení kvůli zkrácení intervalů z 10 na 7,5 min kvůli případnému zprovoznění NS2. Tou dobou už bude jasnější, jak to s tí přibývání obyvatel a nedostatečností silnic a ulic pro dojíždění bude.
Jaká je budoucnost s Os a Sp směrem na Benešov? Na Os předpokládám dojezdi Elefanty dokud neumrou, pak možná další soutěž? A co se Sp?
Moc bych se nedivil, kdyby Elefanty vydržely až do konverze a po nich by mohly přijít rovnou jednostémové jednotky.
Sp by mohlo být v zakázce EMU240?
Původně měla být soutěž na smlouvu na 15 let, tj do 2044, a to byl také předpokládaný konec životnosti ešusů, přičemž 2045 mělo nastat přepnutí území Prahy na střídavinu jako poslední oblasti v ČR. Prodloužení smlouvy na 30 let na tom celkem nic nezmění.
Těch 30 let je i na EMU320? Já myslel že jen na EMU400.
Jako zdvojené? Proč? Nebo jak dlouho myslíte, že by zdvojené EMU240 stačily? Spíš by to ty Sázavy chtělo přehodit z Honeckerů na EMU400 nebo zdvojené 471.
Zdvojené EMU240 už jezdí spěšné R41 na Kutnou Horu a dnešní počet míst v R49 je skoro stejný jako třeba právě zdvojený RegioPanter PIDu.
471 nemůže za Benešov, což by znamenalo dost velké omezení Sázavy.
Je zvláštní, že ve výčtu těch linek, kde mají být nové vlaky není linka S9, přitom v nějaké nedávné reportáži říkal Borecký, že kapacita elefantů tam již nestačí a bude se to řešit právě novými vlaky (již prý není kapacita přidávat další spoje).
To se dá řešit i jinak, např. zavedením spěšných vlaků.
Proč myslíte, že je kapacita tratě na ještě další spěšné vlaky? A kdo by je měl provozovat, když ne podle téhle smlouvy?
Samozřejmě že je, není kapacita na další pomalé dlouhé osobáky. Spěšné vlaky mohou být zrychlené v kapacitně kritickém úseku, ostatně takto to je třeba na tratích 011 nebo 232.
Podstřelená cena a dopadne to stejně jako v Ústeckém kraji a na Západních expresech.A na 30 let to je naprostá šílenost.
A jak to dopadlo v Ústeckém kraji a na Západních expresech?
A když ČD vyhrály v JMK, taky to byla podstřelená cena? Nebo?
Není na hodnocení trochu brzo?
Jestli to nikdo nebude chtít, tak to beru.
V té soutěži jsou zahrnuty všechny páteřní linky? Nebo jen vyjmenované v článku?
Budou ještě 2 soutěže: 1. provoz CityElefantů 2. náhrada RegioPanterů
A kde budou provozovány city elefanty? Tady to vypadá, že na všech linkách budou nahrazeny novýma jednotkama a regiopantery předpokládám tam kde dnes
S2, S9.
A posily na území Prahy a na jejím okraji.
Doplním, že v případě RegioPanterů se nemá jednat o náhradu vozidel, ale o soutěž na dopravce (podobně jako to proběhlo v Plzeňském kraji).
Pokud vyhrají ČD tak to bude náhrada vozidel jinak je ČD odmítají prodat
*pokud vyhrají tak to nebude náhrada vozidel
kdepak, ČD nemusí prodat vozidla a ani to v plánu nemají. Pokud vyhraje tento provozní soubor někdo jiný musí si soupravy obstarat sám.
A co mají ČD v plánu s těmi pantery, pokud neuspějí?
Předpokládám, že PepíkzDepa je krycí jméno nějakého manažera ČD, který pevně ví, co mají a nemají ČD v plánu 🙂
Už to bylo několikrát psáno i zde v článcích. ČD přistoupili na prodej Elefantů, ale Pantery neprodají. Oni po nich v jiných krajích rádi sáhnou, jako v případě těch z Ústecka.
Ok, tak když se to psalo v článcích, tak to bude za x let jistě stále platit 🙂
Přinejmenším ten prodej ešusů platit bude.
Neumím si představit že by se do letoška jezdilo podle jižních řádů vymyslenych v roce 1995, jak by to na železnici asi tak vypadalo. Těch 30 let je podle mě úplně mimo.
Proto je tam ta možnost výrazného rozšíření objednávky, pokud jste článek četl. Nikdo neříká, že za deset let nemůže být další soutěž na další linky. Problém by bylo pouze snížení objemu, ale k tomu doufám nedojde.
Snížení objemu fakt nehrozí. Do okolí Prahy se stěhuje z vnějších periferií čím dál více lidí a to zvyšuje každoročně nároky na kapacitu. Jen Praha bude mít za dvacet let přes 1,5 milionu a to neberu v potaz prudký nárůst počtu obyvatel v městech a obcích okolo Prahy. Třeba Říčany měly před 25 lety cca 10,5 tisíce obyvatel, dnes mají přes 17. Čelákovice měly v roce 2001 necelých 10 tisíc, dnes zhruba 13. Úvaly byly na necelých 5 tisících, dnes mají skoro 8 000 obyvatel. Roztoky u Prahy mají skoro 10 tisíc, mívaly před 20 lety kolem 5,5 tisíce. Jakékoliv… Číst vice »
No pokles obyvatel se dříve nebo později začne týkat i Prahy, protože pokud se na periferii rodí méně dětí, tak se jich i méně přestěhuje do Prahy. Musí brát ve zřetel i stárnutí populace Lidé 40+ budou v důchodu a mladsichje proste objektivně méně) škol bude méně a pod a změny způsobu práce. Já bych si teda odhadovat co bude za 30 let odhadnout netroufl. Jak se říká žádný strom neroste do nebe. Zatím jsou odhady že ČR bude mít v roce 2060 8, 5 milionu obyvatel.
zas bych to tolik nehrotil. i kdyby zustal provoz na dnesni urovni a pocet dojizdejicich klesl o 25%, tak se ze stavu “totalne nasekano” dostaneme do stavu “uz cestujeme celkem civilizovane”.
Počet dojíždějících je takových, že 79% dojíždí autem. Dá se předpokládat, že s počet dojíždějících ještě hodně zvedne. Ale i kdyby náhodou klesl o 25%, pořád by tu prostor, že dojíždění vlakem zůstane na svém nebo stoupne. I kdyby se to nestalo, bude potřeba i pro nové tratě podstatně víc než 60 nových EMU400 a bez čerpání opce se to neobejde.
Ono je lehké alibisticky říct – nejde to předpovědět, radši nedělejme nic 🙂 Ale to je přesně ten postup, se kterým se příměstská železnice v okolí Prahy dostala do současného stavu, který se v dalších čtyřech letech nezlepší. Takže někdy naposled v roce 2011 si Praha/Středočeský kraj řekli, že nevíme co bude za 15 let (to je vlastně dnes, jak to letí…), tak končíme s obnovou vozového parku a objednaly se poslední Elefanty. Nedávno o tom zde byl přetisknutý dopis od pana Boreckého, kde to bylo jasně vysvětleno, jak jsme se do tohoto stavu dostali a jaká je (není) cesta… Číst vice »
Jenže to vaše dřív nebo později by mohlo nastat tak 2080. Nějakých 8,5 mil v 2060 vypadá nedůvěryhodně, kde jste to vzal, to bude bez přistěhovalců, že?
To je otazka. Uz dneska je z 1,3 milionu obyvatel Prahy asi 300 tisic cizincu. Je otazka, jak se na tom bude ekonomika relativne ke zbytku sveta.
A ještě největší skokan – Milovice. Ty měly v roce 1991 pouhých 1300 obyvatel, v roce 2001 pak 4200, v roce 2011 už 10200 obyvatel a loni oficiálně 14 tisíc obyvatel. Žije zde však přes 20 tisíc obyvatel, cca 30 % zde však nemá trvalý pobyt, proto se neobjevuje v ofociálních počtech. Ostatně dvojitý elfík po půlhodině hovoří za vše. Dříve jedna poloprázdná 810. 🙂
A pokud na to kraj nebude mít?
Tak to bude s dopravcem řešit? V té situaci by to ale už znamenalo víceméně totální rozvrat veřejných financí… Ale s touhle logickou bych si třeba radši domů nezaváděl ani elektřinu, protože může nastat situace, že na ni nebudu mít 🙂
Tam máte výpovědní lhůtu. Tohle je na úrovni hypotéky. Pokud se dobře pamatuji, tak při škrtání se ušetřilo pouze několik milionů a v rozpočtu chybělo daleko víc. A zdůvodnění bylo, že se může škrtnout maximálně 5% výkonů.
Článek 4(3) nařízení EU 1370/2007 hovoří o maximální délce kontraktu 15 let. Za jednodušších podmínek vysokých investic umožňuje cl. 4(4) prodloužit o polovinu. Delší doba trvání než 22,5 let je pak přípustná jen tehdy, když: Je-li to odůvodněno amortizací kapitálu ve vztahu k výjimečným investicím do infrastruktury, kolejových vozidel nebo vozidel a je-li smlouva o veřejných službách uzavřena na základě spravedlivého nabídkového řízení, může mít smlouva o veřejných službách delší dobu trvání. Aby byla v tomto případě zajištěna transparentnost, předloží příslušný orgán Komisi do jednoho roku od uzavření smlouvy o veřejných službách tuto smlouvu a skutečnosti odůvodňující její delší dobu… Číst vice »
Případný nový dopravce 471 od ČD odkoupit musí, nebo pouze může?
Musí, ale na to bude jiná soutěž
Proč na něco takového ČD přistoupily? Sloni jsou jejich, žádná dotace.
Jasně pokud ve výběrku neuspějou, stejně by to prodali, ale ať si diktují cenu. 😀
A co by s nimi pak ČD dělaly, pokud by přišly o nějaké výkony v rámci PID? Zbavit se jich bude pro ČD vysvobozením.
Pokud jim je někdo zaplatí, tak to pro ně bude win situace 🙂
Protože by to stejně nikdo jinej nekoupil. Na závazek si to nikdo mimo Prahu neobjedná a na komerci je to vozidlo k ničemu. Je to stejnosměr, do kterýho se už nebude investovat víc, než je nutné. Pro ČD by to v případě prohry (která je celkem pravděpodobná) byl alespoň nějaký příjem.
Kdo říká že ji neurčily ČD ? Jen je pro všechny stejná.
České Dráhy jednotky prodat musí, zavázek vyplývá z příspěvku kraje na antigrafity polep 🙂
Furt se mi těch 30 let nezdá. Chápu, je to kvůli novým vlakům, ale u řady linek už dnes jsou byť jen 10leté smlouvy zabitím veškerého potenciálu a člověk jen vyhlíží, kdy se to snad změní.
Držme si palce, ať v soutěži vyhraje jeden z dopravců, pro kter během těch 30 let nebude údržba (která je v PID ještě náročnější, než jinde) sprosté slovo nebo ho k tomu alespoň sankce donutí.
To generační plánování je stejně špatně …za posledních 30 se toho s dopravou v Praze a i význam Prahy dost změnil. Stejně to může být i dalších 30 let.
Bych raději viděl, aby ty vlaky byly města – ať se na změny poptávky dá reagovat rychleji než za další generaci.
tak předpokládám, že se v tom vlastnění vlaků městem/krajem skrývá nějaký dotační čertík, který by to zkomplikoval.
ale nakonec, ono toho asi míň jezdit nebude, další vlaky se dají vždycky dosoutěžit (pokud bude kam je nacpat) a takovou malou vadou na kráse, jako že ani bůh neví, jak dlouho se nebude jezdit přes výtoň si přece nenecháme pokazit pěkný čtvrtek.
Také si myslím, že by vozidla měla patřit městu či kraji. A ten by objednával samostatně servis a pak provozovatele. Důvodem je, že dohlédnout na 10 či 30 let dopředu je obtížené. Například se změní požadavky na četnost spojů , na kapacitu vlaků, na linkové uspořádání.
Proto si myslím, že model Jihomoravského kraje je hodný k následování, byť zde hlavní roli hrály dotace.
Úplně ideální by byl stav, to rozparcelovat mezi více dopravců (když už se musíš soutěžit), ideálně i jednu linku rozhodit mezi více dopravců, aby si i na dané trase tvořili konkurenci.
Nepřináší jeden dopravce úsporu z rozsahu provozu?
Ale škodí to cestujicím… platí víc za horší službu
Bavíme se o provozu v IDS.
Jako že bych si řekl, že do práce budu jezdit o hodinu dřív abych jel jiným dopravcem? Konkurence může fungovat tam kde je jedno kdy pojedete, takže možná v Dálkové jizdy ale ne v priměstě kde jedete prvním co přijede.
Také ovšem jezdíte s jednotnou jízdenkou, takže o hodinu dříve pojedete spíše z důvodu nespolehlivosti systému, pokud už tedy.
To v příměstské integrované dopravě vůbec nedává smysl. Tam vše (standardy kvality, tarif) naopak směřuje k tomu, aby dopravce pro cestujícího byl „neviditelný“ (a je to tak správně).
To se ale přece nevylučuje, naopak. Mohou se vzájemně motivovat k co nejlepší kvalitě sledované objednatelem (přes připomínky uživatelů). Autobusy PID také nezajišťuje jeden dopravce.
Řeč byla o konkurenci mezi dopravci na jedné lince a směrem k cestujícím. Ta v IDS nedává smysl. Smysl naopak dává konkurence mezi dopravci směrem k objednavatelům.
Až na to že z té „konkurence“ směrem o objednavatelům cestujicí nic nemá. Leda oči pro pláč
Cestující – daňový poplatník vítá, že objednavatelé se snaží za své peníze dostat maximum.
Myslíte to maximum v podání špinavých vlaků, chybějicích souprav, absenci posilových vozů a dražším a složitějším tarifům? To fakt nikdo soudný nevítá 😉
Njn, v IDS je opravdu složitý jízdný. Jedna jízdenka na cokoliv.
Jedna jízdenka na cokoliv… Která v případě Prahy neplatí tady, tahle zas tamhle…
Může dávat smysl, rozhodně větší než nabagrovat jednomu mazánkovi a zabenetonovat celou linku na 30 let
U autobusových linec celkem běžná praxe i v rámci IDS, že jezdí 2 dopravci na jedné lince
V normálním IDS je úplně jedno, kdo zrovna jede. Cena je pro cestujícího stejná.
Oni si ale nemají konkurovat cenou jízdného. Spíše se obávám, pokud budou mít své jisté, aby to nebylo za 10 let cestování za trest a během dalších 20 nemožnost s tím hnout; záleží ovšem i na nastavení smlouvy.
To je ale problém objednatele. Nikdo v závazku nebude svévolně přidávat kapacitu (což u jednotek moc jednoduše nejde), protože mu ji objednatel nezaplatí.
A pokud někdo bude jezdit na komerci, tak se mu jízdný IDS moc vyplácet nebude.
Jak počet míst, tak další požadavky jsou daný požadavkama objednatele .
Problém, který odskáčou cestujicí… zákazníku plať jízdné a daně a hlavně buď ticho…
Tohle řeší standardy kvality a jejich sledování a dodržování.
Ty ovšem úředník, který ty vlaky objednává neřeší a řešit nebude
To není pravda, objednavatelé plnění sledují.
Ano 😀 R8, R9, R14, R23 😀 reginálka kraj od kraje …
Jde o konkurenci mezi dopravci vůči obejdnavateli, přeci jen 30 let je dost, a sice to kvituju, pro zaměstnance dobré, protože liberalizaci na železnici díky krátkým smlouvám třeba jen 10 let odnáší zaměstnanci, protože řešit dilema za 10 let, změnit nástupní místo – zachování zaměstnavatele, změna zaměstnavatele – zachování nástupního místa, ale začínat od píky, je velice příjemné. Takže 30 let to je aspoň závazek, ale na druhou stranu, je to ideál pro usnutí na vavřínech z pohledu dopravce.
V rámci IDS kd eje na jední lince nějaký pravidelný takt, tak je nějaká konkurence mezi spoji spíše na škodu.
Jedním směrem by jezdil jeden dopravce a opačným směrem druhý dopravce. 🙂
Při vší úctě, ono to v PIDu ani doteď s tou údržbou nebylo zas tak slavné, a to ani nemluvím o aktuální situaci s disponibilitou elefantů kolem 70 %.
Těch 30 let je daň za tak velký počet nových vozidel. Samozřejmě by to šlo na kratší dobu, ale bude to dražší, resp. objednatel bude muset poskytovat další záruky na následné využití vozidel.
Co já vím, tak údržba se provádí celkem často, ovšem vzhledem k vytíženosti nestačí. Když si představím, že by tam místo toho byla „údržba“, jako je třeba na výrazně méně vytížené R23… no potěš…
Ono těch 30 let dává šanci všem. Na 10 nebo 15 let by se asi jen tak někomu nechtělo tomu dopravci půjčovat tolik miliard na nový vlaky.
Já teda nevím, jestli je dobrý nápad to celé dát jedné firmě.
Zvlášť pokud to s největší pravděpodobností budou ČD, které jsou už u poloviční flotily rády, že jsou rády…
ČD modernizují že všech dopravců nejvíc. Porovnejte třeba s tím, co bylo před 10-15 lety.
ČD modernizují na základě smluv s objednavateli, nikoliv ze své dobré vůle a milosrdenství.
Tak zase na druhou stránku nemodernizují proto, že by samy nějak samaritánsky chtěly zvednou kulturu cestování ale proto, že to po nich chce objednavatel. Kdyby tu nebyla konkurence a tlak od objednavatelů, dost možná by se stále jezdilo z Prahy do Ostravy na kožence za 700 nebo Manažerem za litr.
ta samá opakovaná lež stále dokola 😀 nebýt konkurence je tady koňka že?
Ne 810 a 854. Pamatujete Desira jaká svět neviděl v roce 2008? https://www.zelpage.cz/zpravy/6174?lang=cs
Modernizují se stoletým zpožděním. Ale narážel jsem spíš na neschopnost udržet v provozu Elefanty a z toho plynoucí nedodržování řazení, ke kterému se smluvně zavázaly.
Totéž vozy Bmz.
Na to kolik za to berou prachů a že jsou největší dopravce, je to mizérie.
To se nebude „dávat“. Ta firma musí předložit nejlepší cenu, splnit všechny podmínky a dát garance, že je schopna si s takovým objemem přeprav poradit.
Není moc pravděpodobné, že by ČD vyhrály
ještě nikdo ani nepodal nabídky a vy už víte že je nepravděpodobné vítězství ČD? proboha….tolik zášti a nenávisti v sobě dusit musí být hrozné
ČD krom morávií prohraly všechny tendry… tento nebude vyjimkou… je to jako kdyz má sparta porazit Inter Milán, jednou za čas to zvládne, ale většinu zápasů prohraje
„ČD vše prohrají“ – aha, Baltic expres, Sp Plzeň – Karlovy Vary, motorové linky okolo Plzně, motorové vlaky na Vláře a v okolí Brna provozuje tedy kdo? To jen z posledního období a vše byly buď soutěže, nebo přímé zadání s porovnáním nabídek! Nejdříve si zjistěte fakta.
Beru vpotaz jen řadnou soutěž, ne rozstrel či přímé zadaní
Plzeňský kraj dělá korektní soutěže.
Tak pak se nemá cenu s vámi o tom vůbec bavit…
Rozhodně si nemyslím, že to mají ČD jisté, ba naopak. Je to velká soutěž, která určitě přiláká i zahraniční dopravce. Takže se může stát, že to vyhraje třeba FS, ÖBB, RENFE či někdo jiný. Uvidíme.
Já si myslím, že bude v této soutěži zcela zásadní schopnost zajistit financování toho nákupu. Nedivil bych se ani úplnému opaku, pokud dopravci neseženou dostatečně výhodný úvěr od banky, nemusí se přihlásit taky nikdo…
Predstavme si scenar “podstreleni ceny” a 30-ti leta koule na noze pro toho kdo prijde do vedeni spolecnosti po “setnuti hlavy” tech kdo to podstelili. To si ani neumim predstavit ty soudni dohry za usli zisk, zmareni investice a podobne.
Když něco firma přestane zvládat, ať buď přijde s nataženou rukou pro dotace na kde co a nebo insolvence. Snad v budoucnu budou insolvenční řízení rychlá. Ty vlaky jen tak nebudou moct jezdit kdekoliv po Evropě a ten vlakový personál se snad taky úplně neztratí.
A to je – kromě tedy možného ohrožení funkčnosti dopravy – problém objednatele? Toho snad nemusí zajímat ani nějaký fiktivně „ušlý“ zisk – bylo to jejich riziko přece…
To zdržování soutěže tedy nic pěkného, když do zahájení provozu zbývají 4,5 roku, což není zrovna moc na poptání, schválení a dodávku 60 jednotek, ne zrovna malou sérii.
Mě by jen zajímalo, jak si představují provoz z Masaryčky na Veleslavín. To tam bude náhradní autobusová doprava, nebo tam bude z Výstaviště pendlovat 814?
Jaké všechny linky linky bude nový dopravce jezdit?
Možná by stálo za to si ten článek přečíst.
No tak to do Prahy zamíří Honekry z Ústeckého kraje. Ten také posouval výběrové řízení a látal to překlenovací smlouvou. 🙂
Nebo tam budou jezdit překlenovací motoráky od Arriwy ?
Pravděpodobně bude stačit to v tom 29. roce nerozjíždět dle výše uvedeného.
Zajímalo by mne, zda vlaky budou muset být schopny jezdit pod oběma trakcemi nebo jen pod jednou. Za 30 let snad už bude celá železniční síť dávno pod střídavou trakci, tak nebude třeba mít dvousystemove jednotky. Snad také bude elektrizovana trať z Prahy do Vsetat a možná také hrbata přes Rudnou, a vůbec další železnice v Praze, popř vybudovana nová trať z Lysé do Mladé Boleslavi. Možná, že se snažím to příliš monopolizovat, ale dle mého názoru by bylo nejlepší, kdyby Praha a Středočeský kraj vypsaly tři soutěže, na na spoje vylucne provozovně elektrickým jednotkami, na spoje kde budou použity… Číst vice »
Určitě obě, například trať na Kladno by měla být zrovna elektrifikována na střídavinu
Však se jedná o výběr dopravce pro vyjmenované linky. A soupravy musí být dvousystémové.
Vážně věříte tomu, že za 30 let bude celá síť střídavá?
To je jedna věc a druhá – a podstatnější věc je, že ty vlaky budou muset začít jezdit mnohem dřív, než za 30 let 🙂
Tomu že v roce 2059 celá síť střídavě já osobně věřím, 30 let je opravdu dlouhá doba. Vemte si co se postavilo od roku 1995.
Nebo 1957-1963. 😀
Co se postavilo?? Moc toho není
Mínusaři odpoví nebo jako vždycky 😀
Projeďte si někdy trať 041, z Hradce do Turnova, a takhle to v roce 1995 vypadalo všude.
Jinak se nedivte že na nesmysly nikdo nereaguje.
Krom IV. Koridoru a pár modernizací se tady nezměnilo nic. Jen ultras železničáři si to nechtějí přiznat… drtivá většina tratí je ve stejném stavu jako v roce 95.
no ony stejně mají tyhle pohony stejnosměrný meziobvod, takže udělat ho na 3kV a tím to očůrat je celkem obvyklá praxe.
Jen pod jednou – elektrickou. Není víc elektrických trakcí, je pouze víc napájecích systémů.
A jaký je přesně důvod prodlužování současné smlouvy s ČD, pokud to prohrají tak se elefantů rádi zbaví ve prospěch soukromníka, jak i sami řekli. Takže jestli od roku 2029 vyjedou s elefanty ČD nebo soukromník je snad jedno a nové jednotky budou dodány jak ČD, tak soukromníkovi taky prakticky ve stejnou dobu
protože je to velká soutěž, počítá se že bude velký zájem dopravců a budou se posílat dotazy a posouvat termíny podání nabídek. To, že je teď v dokumentaci květen vůbec nic neznamená. Bude rádo když za rok se smlouva s vítězem podepíše. A to máte únor 2026 a za 3 roky vyrobit, schválit a dodat velké množství souprav je nemožné. Proto se prodlouží smlouva s ČD o rok či dva aby se vše stihlo vyrobit a homologovat,
Konec Českých drah je blízko a doufám, že se na GŘ klepou židle potom co se přihlásili Rakouské dráhy (ÖBB). Alespoň se následně nová centrála ČD bude moc hledat nikoliv v Praze, ale třeba v Havlíčkově Brodě.
Kam se ÖBB hodinu po vypsání soutěže přihlásily?
Ten se povedl 😀😀😀
No to jestli ČD prose*** tak můžou pomale zavřít krám
Divil bych se kdyby to vyhráli, cenou konkurovat moc neumí
Někdy umí, třeba v tendru na Moravie.
To byla vyjímka potvrzující pravidlo
To asi ne, ale rozhodně by v takovém případě měly projít zásadní transformací a změnou zaměření.
Vše záleží na správné zadaných podmínkách soutěže. 😉
On to totiz nikdo jiny nez CD vyhrat nemuze. Jedine CD maji zazemi na servisovani a odstavovani tolika vlaku.
Servisovat se to dá i v „nájmu“ u ČD.
Servisovat může i dodavatel vlaků smluvně.
To pochopitelně ano, ale tak jako tak to asi bude na ONJ.
Tím bych si nebyl tak jistý. Tato soutěž může dopadnout jakkoliv.
Proč? Můžou se zaměřit na dálkovou dopravu a popřípadě i víc expandovat do zahraničí. Zrovna ty mezinárodní linky jim jdou docela dobře a třeba Němci mají modré vlaky na trati Drážďany – Hamburk rádi.
ČD mají hlavně zajišťovat závazkovou dopravu u nás, proto jsme si je zřídili a ne někde v tramtárii…
ČD jako akciová společnost mají zejména vydělávat, a kde to bude, už je vedlejší.
Akciovka vlastněná státem založena hlavně na dopravu u nás v ČR. Ale naši politici radějí živí pochybné dopravce a svou firmu pošlou někam do ciziny
Jestli tam vydělá víc peněz tak proč ne.
Jestli mají od 2029 jezdit na letiště, tak to nebudou EMU ale BEMU.
A s gumovými koly.
Smíchov-P. Semmering-Letiště ?
Ne, Praha-Veleslavín – letiště. Ostatně drážní vozidla na této trati už jezdí 🙂
Docela by mě zajímalo, jdi vymyslel tu blbost začínat vlaky na Veleslavíně, když obvyklým výchozím bodem pro tento směr je Masarykovo nádraží.
stavební činnost?
s gumovými koly = GEMU.
od 29 to má pendlovat mezi letištěm a Veleslavínem. to by možná i stinout mohli?
to nestihnou, vždyť ještě ani nezačali
Jak je možné že jde soutěžit na 30 let? Soutěží se běžně na 15 let – měl jsem za to, že se jedná o maximální možný časový horizont
Je to očividně kvůli novým vlakům, které výherce bude pořizovat, tím pádem smlouva na celou dobu životnosti jednotek.
Na 10-15 let se soutěží i jiné soubory, kde se vyžadují nová vozidla (a řeší se to zaručeným odkupem v případě neúspěchu dopravce v dalším období). Těch 30 let je dost neobvyklých a tuším, že zadavatel to bude muset dost dobře zdůvodnit, proč volí tuhle dlouhou dobu. Já osobně s tím třicetiletým plněním nemám problém, ale z minulých diskuzí na toto téma vyplynulo, že většina zde přítomného osazenstva to nepovažuje za dobré z důvodu ztráty motivace dopravce 🙂
Naopak, u smluv na nová vozidla je 15 let nesmysl, soutěžit se má právě na těch 30 let což odpovídá životnosti vozidel.
V určitých případech to zákon připouští
Článek 4(3) nařízení (EU) 1370/2007 počítá se základní dobou 15 let, jednoduše lze obhájit 22,5 let dle čl. 4(4), na 30 let pak musí jít o případ, kdy: Je-li to odůvodněno amortizací kapitálu ve vztahu k výjimečným investicím do infrastruktury, kolejových vozidel nebo vozidel a je-li smlouva o veřejných službách uzavřena na základě spravedlivého nabídkového řízení, může mít smlouva o veřejných službách delší dobu trvání. Aby byla v tomto případě zajištěna transparentnost, předloží příslušný orgán Komisi do jednoho roku od uzavření smlouvy o veřejných službách tuto smlouvu a skutečnosti odůvodňující její delší dobu trvání.
Takže celkem 133 souprav kdyby se uplatnila opce?
A kde myslite, ze se ty vlaky budou servisovat a odstavovat a tudiz kdo to asi vyhraje.
Odstavovat na kolejích SŽ a servisovat někde v depu. Třeba vyhraje nějaký velký zahraničí dopravce a vybuduje si zde depo. Toto je opravdu velká zakázka na dlouhou dobu, která tu ještě nebyla.
když někdo vyhraje soutěž takové velikosti, tak se mu depo vyplatí postavit, čas na to taky má
Vítěz předem jasný
A kdo že to má vyhrát?
„Nebuďte slušnej a řekněte ména“
Myslíte jako v Ústeckém kraji, nebo na Západních expresech?
Proč zakázka století, když je na 30 let?
Je pravda že v roce 2025 predikovat, že v příštích 75 letech se nevypíše větší soutěž je odvážné.