Ťok připustil zavedení režijek i v soukromých vlacích
Čelní střet o režijní jízdenky na dráze mezi ministerstvem dopravy a železničními odbory se odsunul na povolební týden, ačkoliv první
Čelní střet o režijní jízdenky na dráze mezi ministerstvem dopravy a železničními odbory se odsunul na povolební týden, ačkoliv první schůzka obou stran byla plánována už na týden minulý. Ministr dopravy Dan Ťok přitom deníku Zdopravy.cz potvrdil jednoznačný záměr zrušit režijky v komerčních vlacích Českých drah, tedy dálkových spojích mezi Prahou a Ostravou.
„S tím do jednání půjdeme, nevylučuji ale ani možnost nějakých kompromisů,“ uvedl Ťok. Jeden takový kompromis nastínil. Pokud by nakonec podle Ťoka zůstaly režijky v komerčních vlacích, bylo by správné, aby platily i ve vlacích soukromých dopravců. Stát by jim pak takové jízdy kompenzoval, což ostatně žádá i vedení Českých drah. Výše případné kompenzace pro všechny dopravce zatím není jasná, zřejmě by šlo o desítky milionů korun. Šlo by jen o dočasné řešení, neboť do budoucna chce ministerstvo režijky ze zákona vyškrtnout a ponechat je pouze jako zaměstnanecký benefit, o kterém by si firmy rozhodovaly samy.
Nyní se ale vede tahanice především o příští rok. Pro odbory je zachování režijek v komerčních vlacích Českých drah zásadní. Argumentují mimo jiné dojížděním železničářů do práce na nejvytíženější tuzemské trati. „Pokud bude pan ministr na jejich zrušení trvat, udělá z tématu klíčový bod v programu našeho nadcházejícího sjezdu,“ uvedl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Nevyloučil přitom nějakou formu protestu.
Soukromí dopravci ale žádají v souvislosti s možným uznáváním režijních jízdenek ve svých vlacích i podobnou výhodu pro své zaměstnance. „Pokud budou mít tuto možnost všichni zaměstnanci na železnici u všech dopravců, pak jsme připraveni režijky v našich vlacích uznávat. Recipročně by měli mít naši zaměstnanci zase možnost využívat režijní jízdné u jiných dopravců,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. V opačném případě by podle měj měly být režijky zrušeny.
Ke splnění požadavku soukromníků by ovšem bylo třeba změnit zákon o Českých drahách, který dnes zajišťuje režijní jízdenky jen firmám, které vznikly z kdysi unitární státní organizace České dráhy. Naopak pouhé rozšíření režijek do soukromých vlaků by změnu zákona zřejmě nevyžadovalo.
O podmínkách využívání režijek se jedná opět po třech letech. Ministerstvo ale nechce nové podmínky zafixovat na další tři roky. Letos dojednaný kompromis by měl platit zhruba rok, ve vzdálenější budoucnosti chce úřad režijky ze zákona vyškrtnout a přeměnit je na firemní benefit. Pak by bylo čistě na firmách, zda jej svým zaměstnancům poskytnou. Což už dnes dělá například Arriva.
Režijky mimo jiné blokují soutěže na železnici, neboť podle vyjádření ÚOHS znevýhodňují České dráhy. Ty jsou jediným dopravcem, který má dnes povinnost je uznávat, ačkoliv z velké části nejde o zaměstnance ČD. Na režijky mají nárok například i drážní důchodci nebo zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty. Jedním z možných kompromisů je proto i příspěvek Českým drahám ze strany SŽDC.