Infrastruktura Železnice

Rychlíky se nevejdou k Berounce, pojedou poprvé přes „Hrbatou“. Její zlepšení je v nedohlednu

Zastávka Praha - Hlubočepy na trati 173. Foto: Jan Sůra
Zastávka Praha - Hlubočepy na trati 173. Foto: Jan Sůra

Na koridorové trati kolem Berounky začíná být až příliš těsno. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) od nového jízdního řádu proto přesměruje část dálkových vlaků na trať přes Rudnou u Prahy, přezdívanou Hrbatá. Sílí proto i tlaky na to, aby se dosud jednokolejná trať 173 elektrifikovala a částečně zdvojkolejnila.

Přes Rudnou pojedou podle návrhu jízdního řádu od prosince všechny českobudějovické rychlíky trasované přes Příbram a Písek, přezdívané Švejci. 38 kilometrů dlouhou cestu z Prahy hlavního nádraží do Berouna pojedou 50 minut,tedy o 14 minut pomaleji, než dosavadní spojení po koridorové trati.

Důvodem přesunu je právě nedostatečná kapacita koridorové trati, na které se navýší provoz objednávkou nových expresů do Plzně a dál do Mnichova či Cheb. Navíc se na trati chystají první větší opravy. A kvůli tomu roste i tlak různých organizací na zlepšení trati 173. Jenže přichází jen krátce poté, co SŽDC dokončila její modernizaci.

Modernizace? Nejdříve 2026

Už na jaře poslal na SŽDC dopis s požadavkem na další modernizaci ROPID, který organizuje dopravu v Praze a Středočeském kraji. SŽDC ale modernizaci nechystá.

Trasa přes Rudnou by mohla sloužit jako alternativní nebo objízdná trasa pro koridor. V případě problémů už dnes dálkové vlaky přes Rudnou výjimečně jezdí, jenže to znamená mít k dispozici  dieselové lokomotivy.

Trať prošla opravou v roce 2015, kdy došlo současně k rekonfiguraci stanic, rekonstrukce zastávek, traťových úseků a výstavby zabezpečovacího zařízení. „Hlavním důvodem k opravě a rekonstrukci bylo zajištění požadavků ROPIDu v návaznosti na další připravované investiční akce v tomto a přilehlých úsecích,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Hlavním problémem je fakt, že stavba se platila z evropských peněz a jakýkoliv větší zásah do ní se považuje za porušení smlouvy na dotaci kvůli spočítané době udržitelnosti projektu. V praxi to znamená, že deset let se na trati nesmí dělat zásadní změna. Současně by SŽDC musela nechat projít celou stavbu procesem povolování včetně vlivu na životní prostředí, což je záležitost 4-5 let. „Do roku 2026 nebude možné infrastrukturu trati Praha – Rudná u Prahy – Beroun významným způsobem dále měnit či rozvíjet. To ovšem nevylučuje možnost postupné přípravy nastíněných infrastrukturních úprav,“ dodala Šubová. Podle ní odbor strategie počítá s prověřením možné elektrizace trati

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rado
Host
Rado

Panečku. To je situace. Daný stav jen dokresluje jasný obrázek neschopných úředníků. Ministerstvo dopravy, sždc, ropid, hl.m. Praha a středočeský kraj. Náměstci, manažeři, stavební a dopravní inženýři, odborníci na dopravu a jiní zodpovědní úředníci. Kdo to je? Kdo jim dal diplomy. Za co? Kde je koupili? Spolek královsky placených budižkničemů a povalečů kteří dopravě vůbec nerozumí. Zmodernizovat jednokolejnou, dieselovou, příměstkou trať na to samé, notabene za dotace. V dosahu milionové metropole. To už spadá pod ministerstvo kultůry. Protože, to je umění. Někdo je podepsán pod zadáním a schválením této megadrahé ptákoviny. Vždyť, když něco dělám, dělám to pořádně. Ale to… Číst vice »

Otmar
Host
Otmar

Samozřejmě, že zkapacitnění tratě je ideální řešení. Ale to je střednědobé řešení. V tuto chvíli je potřeba řešit situaci jaká je. Interval 20-30 min je naprosto dostatečný. Problémem je, že mezi těmi vlaky ještě jezdí rychlíky a expresy. Jsme na hraně toho co se na tu trať vejde. Prostě koleje nejsou nafukovací.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

…ne proto, nýbrž proto..

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Můžu informovat, ze ŽESNAD.CZ ideu urychlené elektrifikace Hrbaté podporuje a stojí za ROPIDem, ale pro to, abychom horem jezdili, nýbrž proto, abychom se k řece vůbec vešli. Navíc jsem přesvědčen o tom, ze nic nebrání okamžitě spustit práce na vyhlášení nové SP o této trase.

K.S.
Host
K.S.

Tak snad to vyjde, nebo třeba SŽDC přijdou nějakým nápadem jako je postrk na Vysočině aby tam jezdilo více nákladů, tak třeba tady budou nabízet přetahy. 🙂

Zodiac
Host
Zodiac

…souhlasím s Otmarem…..rychlíky či dálkové vlaky o 3,4,5 vozech na vytížených tratích je výsměch selskému rozumu. V dané situaci je to asi jediné možné řešení jak rychle a bez problémů navýšit přepravní kapacitu bez potřeby dalších spojů. To je samá revitalizace nádraží a nástupišť a pak jezdí soupravy tak krátké a nacpané, že si nejen fanda kolejí poťuka na čelo….proč to není delší jednou tolik…To jsou pořád nějaké výzkumy obsazenosti spojů a nejen na železnici, ale nevím kdo to analyzuje. Spíš nikdo,jen si udělá úředník čárku nic víc.

K.S.
Host
K.S.

Soupravy si objednává mnohdy někdo jiný než dopravce, pokud tak kraj či ministerstvo řekne že rychlík Praha-Plzeň bude 3×810 tak rychlíky bude 3×810 a ČD s tím nic neudělají. Na víc peníze prostě nedostanou. Mezinárodní vlaky jsou něco jiného a zrovna v relacích na Slovensko je to často problém.

Otmar
Host
Otmar

Tady se v plné nahotě projevuje překotnost provedené liberalizace. Nejdříve měly být odpovídající zákony a pak vpuštění soukromých dopravců na trh. Každá trať, každá stanice má svou maximální kapacitu. Nelze jít přes hranu. SŽDC nemá právní oporu v tom,aby mohla odmítnout dopravce kvůli vyčerpané kapacitě trati. Jak z toho ven nikdo neví. Už dnes to způsobuje chaos na železnici. Přeplněné tratě znamenající ve výsledku snížení komfortu pro cestující, neboť zpoždění jednoho vlaku je okamžitě řetězově přeneseno na další vlaky ve sledu. Řešením není budovat objízdné tratě kdy ve výsledku dojedete do cíle později než předtím a ještě vyhodíte miliardy za… Číst vice »

Patrik
Host
Patrik

Na této trati se však prozatím nemají vyskytovat v osobní dopravě soukromí dopravci, nýbrž ČD. Očekával bych právě, že o zkapacitnění hlavních a záložních tahů bude někdo přemýšlet už dávno než se tato modernizace provedla. Bohužel, udělali jsme to zase tak nějak „po česku“. Naivně doufám, že se zainteresované osoby proto z tohoto příkladu poučí a nebudou u jiných dělat „úsporná“ řešení, která nevyřeší v podstatě nic a ve výsledku za ně proteče ještě více peněz než kdyby se tratě dimenzovaly s rozumem a výhledem do budoucna.

Otmar
Host
Otmar

Ta trať i legislativa se ovšem tvoří na celá další desetiletí. Takže to co není dnes ( to že tam teď nejezdí soukromí dopravci ) může nastat dříve než si myslíte.

K.S.
Host
K.S.

Nezapomínejte ale prosím na to že aby vlak pro cestující byl k něčemu použitelný, tak musí jet pokud možno tolikrát za den aby pro lidi mělo smysl vlakem jezdit. Jak chcete definovat ono rozumné množství? Naopak, je třeba, už jenom aby se náklady na dráhu, její údržbu, zaplatily, tak je třeba aby byly tratě vytíženy na maximum. Vlak 10 vagony je k ničemu když jede v totálně nezajímavý čas, navíc dnes lidé požadují aby je cestování vlakem nějak zásadně neomezovalo, tedy třeba právě jak Os, tak R(x), tak EC jednou za hodinu, v okolí velkoměst je ten požadavek ještě vyšší.… Číst vice »

Otmar
Host
Otmar

Ano rozumné množství. Na co jezdí např od Benešova těsně za sebou do Prahy: EX bez zastavení z Tábora, osobák,Arriva, klasický rychlík a ve Strančicích se k tomu přidá další osobák na Prahu. Pak stačí aby první vlak v řadě zablokoval trať a stojí celá všechno. Ta trať prostě má nějakou maximální kapacitu a ta je již dnes překročena. Nehledě na to, že tam nejsou pak žádné rezervy pro údržbu té trati.

K.S.
Host
K.S.

A máte ověřeno že ty vlaky jedou celou trasu naprosto shodnou? To že jedou spolu někde 30-50km kolem Prahy nic nemusí znamenat, je to podobné jako se ptát proč od Třebové na Prahu jedou třeba 2EC, 2x RJ, rychlíky a pod. Je to tím že prostě ten úsek mají společný.

Michal
Host
Michal

Otmare, nepouštěj se raději do komplexnějších úvah, zbytečně se znemožňuješ… Nevíš, co jezdí na 171, o expresech na 220 víš taky velký kulový a použití odborářsko-krtkovského závěru „zastavit překotnou liberalizaci to už jen korunovalo.

Marek Demčák
Host
Marek Demčák

Do elektrifikace trati do Příbrami mohli ty rychlíky klidně vést až ze Zdic + tam prodloužit z Prahy osobáky. Časově by to vyšlo nastejno.

a8n
Host
a8n

Osobáky tam prodloužit nemůžou, neb by jim tamní elektřina nechutnala. Tedy pokud nemá jít o osobáky jezdící po hrbaté.

Desper
Host
Desper

To by mohly zastavit třeba v Rudné a Řeporyjích, určitě by si to našlo zákazníky

Vašek
Host
Vašek

V případě Rudné by dokonce vycházel přípoj linkou S65 do Hostivic, kde zase jsou okamžité přípoje do
Dejvic i Kladna. Pak by existovalo rychlé spojení Kladna s Berounem, Příbramí a Pískem. Dokonce i do Budějovic by to vycházelo rychleji než přes Prahu. Švejky budou muset tak jako tak zastavovat v Rudné kvůli křižování s osobáky linky S6 a ještě v Nučicích kvůli vzájemnému křižování. Tak doufám, že se toto zastavování objeví i v jízdním řadu a nepůjde jen o technické zastavování, ale bude se stavět
i pro nástup a výstup cestujících.

Vašek
Host
Vašek

V případě Rudné by dokonce vycházel přípoj linkou S65 do Hostivic, kde jsou zase okamžité přípoje směr Dejvice i Kladno. Pak by existovalo rychlé spojení z Kladna do Berouna, Příbrami a Písku. Dokonce i do Budějovic by to vycházelo rychleji než přes Prahu. Švejky totiž budou v Rudné zastavovat
kvůli křižování s osobáky linky S6 a ještě v Nučicích kvůli vzájemnému křižování. Tak doufám, že se toto zastavování objeví v jízdním řádu a nebude to jen technické zastavování ale bude určeno pro nástup a výstup cestujících

Vašek
Host
Vašek

V případě Rudné by dokonce vycházel přípoj linkou S65 do Hostivic, kde jsou zase okamžité přípoje směr Dejvice i Kladno. Pak by existovalo rychlé spojení z Kladna do Berouna, Příbrami a Písku. Dokonce i do Budějovic by to vycházelo rychleji než přes Prahu. Švejky totiž budou v Rudné zastavovat
kvůli křižování s osobáky linky S6 a ještě v Nučicích kvůli vzájemnému křižování. Tak doufám, že se toto zastavování objeví v jízdním řádu a nebude to jen technické zastavování ale bude určeno pro nástup a výstup cestujících.