Poslední dny Českého aeroholdingu. Ke spojení s Letištěm Praha dojde zpětně k lednu
Státem ovládaná společnost Český aeroholding (ČAH) má před sebou poslední dny. Firma, kterou stát založil hlavně kvůli záchraně Českých aerolinií,
Státem ovládaná společnost Český aeroholding (ČAH) má před sebou poslední dny. Firma, kterou stát založil hlavně kvůli záchraně Českých aerolinií, skončí fúzí s Letištěm Praha.
Vyplývá to z materiálu, který do meziresortního připomínkového řízení odeslalo ministerstvo financí. „Dojde k podstatnému zjednodušení současných vnitroskupinových vztahů a procesů, které se kladně projeví ve větší efektivitě fungování nové společnosti a snížení provozních a administrativních nákladů,“ uvádí předkládací zpráva materiálu do vlády.
Ke spojení obou firem má dojít zpětně k 1. lednu 2018, fúze má být zapsaná k 1. srpnu do obchodního rejstříku. Spojením skončí i statutární orgány aeroholdingu. Zatímco představenstvo aeroholdingu je personálně podobné jako u Letiště Praha a vede ho Václav Řehor, dozočí rada aeroholdingu skončí. Vede ji ekonom Jan Švejnar.
Aeroholding vznikl v roce 2011, vymyslel ho někdejší šéf letiště a ČSA Miroslav Dvořák. Šlo o nástroj, jak do krachujících ČSA nalít peníze bez podezření, že jde o nepovolenou státní podporu. Podnik postupně odkoupil od ČSA jednotlivé činnosti, například údržbu či handling, za což zaplatil zhruba 3,5 miliardy korun. Kritici poukazovali na to, že ČSA jsou tak křížově financovány ze zisků letiště, které rovněž pod aeroholding spadlo.
Právě letiště bylo klíčovým aktivem holdingu, kam vložilo nemovitosti. Hlavně z peněz letiště postupně odkupoval aeroholding části majetku Českých aerolinií, čímž je držel při životě. I když firma nakupovala podle znaleckých posudků, některé investice se neukázaly jako příliš výnosné. Například Holidays Czech Airlines stály aeroholding přes půl miliardy korun, firma ale necelý rok poté víceméně ukončila činnost. Pod aeroholding dál patří Czech Airlines Technics a Czech Airlines Handling, nově přejdou pod letiště. Aeroholding současně zastřešoval činnosti pro všechny firmy ve skupině, například účetnictví.
Dvořák tehdy investice do aeroholdingu pojal velkolepě: za 55 milionů nechal přestavět jedno patro kanceláří.
Podle důvodové zprávy už není efektivní, aby bylo vlastnictví a správa letištní infrastruktury oddělené. „V této změněné situaci již oddělení vlastnictví a správy letištní infrastruktury a stejně tak zajišťování administrativních činností formou sdílených služeb pozbylo svého významu a začaly převažovat spíše nevýhody tohoto nastavení vzájemných vztahů spočívající zejména v administrativní zátěži a interních nákladech s tím spojených,“ uvádí zpráva.