Letecké společnosti Letectví Letiště

Nástroj na sypání peněz do ČSA je minulostí, Český aeroholding byl vymazán

Letiště Václava Havla bylo hlavním aktivem Českého aeroholdingu. Foto: Letiště Praha
Letiště Václava Havla bylo hlavním aktivem Českého aeroholdingu. Foto: Letiště Praha

Skupina Český aeroholding odešla dnes definitivně do historie. Holding, který řadu let ovládal státní firmy z oboru letectví, byl vymazán z obchodního rejstříku. Oficiálně zanikl fúzí se svou dceřinou firmou Letiště Praha, a to zpětně k letošnímu 1. lednu.

O nepotřebnosti Českého aeroholdingu mluvil jeho šéf Václav Řehoř už v roce 2016, vláda jeho zánik schválila letos v polovině května.

Aeroholding vznikl v roce 2011, vymyslel ho někdejší šéf letiště a Českých aerolinií Miroslav Dvořák. Šlo o nástroj, jak do tehdy krachujících ČSA nalít peníze bez podezření, že jde o nepovolenou státní podporu. Od ČSA se postupně oddělily některé činnosti do dceřiných firem, které nově vzniklý holding odkupoval. Šlo například o údržbu (Czech Airlines Technics) nebo handling (Czech Airlines Handling). Za to holding zaplatil zhruba 3,5 miliardy korun.

Kritici poukazovali na to, že ČSA jsou tak křížově financovány ze zisků letiště, které rovněž pod Aeroholding spadlo. Navíc se ukázalo, že převáděný majetek byl značně nadhodnocen, Aeroholding musel v roce 2014 ceny držených podílů i budov účetně snížit. Například charterová společnost Holidays Czech Airlines stála aeroholding přes půl miliardy korun, necelý rok poté ale víceméně ukončila činnost. Firmy Czech Airlines Technics a Czech Airlines Handling se zánikem holdingu staly dcerami letiště.

Aeroholding pozbyl smyslu především proto, že ČSA prošly úspěšnou privatizací a staly se soukromou firmou. Dnes je ovládá Travel Service.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Řekl bych že to bylo trochu jinak. V podstatě ČAH odkoupil od ČSA za pakatel úplně všechno a ČSA zůstalo jen jméno.

  • Pod pojmem „úspěšná restrukturalizce“ si dovedu představit mnohé, ale rozhodně ne současný stav části Travel servisu nesoucí obchodní jméno ČSA :);).

    • Uspesna byla v tom, ze csa prezily.

      Stejny model jako austrian airlines nebo swiss, ktere jsou vlastneny lufthansou.

      • Úspěch je to hlavně pro pana Šimáněho. Nikoliv pro ČSA, nebo stát. Ostatně potom co je Tvrdík nakřápl, už někdo dělal co mohl, aby si Travel Service vydělal, např. zmíněným rozpuštěním Holiday Czech airlines místo jejich prodeje. A aby si značku ČSA mohl koupit co nejlevněji.

        • To jsou zase spiklenecké teorie….

          ad Holiday Czech Airlines – zkuste prodávat něco, co v podstatě neexistovalo…. 🙂

          • Ale existovalo, napřed létali s dvěma B737-400 OK-WGX a OK-WGY. Potom aby vyšli vstříc Airbusu si pronajali dva A 320 OK-HCA a OK-HCB. Ve strachu, že je bude TS žalovat, podepsali s TS smlouvu, že nebudou provozovat chartery a ty dva Airbusy si převzal TS.

Newsletter

Partneři


Výběr editora