Paříž promění dalších 500 ulic na pěší zóny, zmizí parkovací místa pro deset tisíc aut
Pěší zóna v Paříži (Rue Abel). Foto: paris.fr

Místo parkovacích míst pro auta dojde k osázení ulic stromy.
Místo parkovacích míst pro auta dojde k osázení ulic stromy.
Náhodou jako řidič bych tím v Praze souhlasil taky ale až po dostavbě vnitřního a vnějšího okruhu Radlické a radiály a čtyřproudé Vestecké spojky
Ešte treba postavť aj Břevnovskú radiálu (pomôže preťaženej Evropskej).
Proč by to tím mělo být podmíněné? Pokud by tam měla být nějaká závislost, tak opačná – nejprve opatření, která přestanou lákat auta do Prahy, teprve pak pro zbytek okruhy.
A Moulin bude jak na motorce honit zločince, když budou všude stromy, květináče, kavárny a místa na potkávání?:)
Dneska se živly nehoní. Dneska je v módě je dotovat dávkami.
To je pořád nějakých stížnosti na účast na referendu, až to jednoho zaráží. Jestliže se jedná o 500 ulic, tak to nejspíš celého města týkat nebude, ale jen těch, co tam bydlí, což ta 4 % klidně můžou být. Pokud já bydlím v Praze-Nebušicích a rozhodovalo by se o tom, jestli Belgická ulice na Vinohradech bude nebo nebude průjezdná pro automobily, bylo by mi to jedno. To znamená, že bych k referendu nejspíš nepřišel a šli by tam ti z Belgické ulice a okolí.
Pozoruhodné je, že těch 500 ulic není předem určeno, ale budou se postupně vybírat a přestavovat na základě bianco šeku z referenda. Nicméně, celá Paříž je v podstatě komplet bloková zástavba, bez rozdílů typu Žižkov versus Nebušice, takže se to nějak rozloží po celém území. Což zase potvrzuje názor, že tahle akce nevyvolává mezi občany plošný odpor.
Díky za upřesnění. 👍
aspon si rozklikni ten odkazovany odkaz v clanku, nez tu opet zacnes vykladat pohadky. nebo umyslne lhat?
procenta ucasti mas po obvodech.
a 3-5% ucast se tykala jednotlivych obvodu – takze treba u centra parize (jde o 1-4 obvod) byla ucast 4,23% hlaujicich z poctu volicu v techto okrscich.
Zkuste to slušněji a třeba se vám to podaří. 😉
Ve městě (Praze) a zemi CZ) , kde se po generase považovalo za normální nabývat vzácné statky na úkor někoho jiného, nemůžete čekat změnu za jednu dekádu. Libí se ti kožich? Seber ho Židovi (arizace). Chceš něčí továrnu? Seber jí továrnikovi (znárodnění). Chceš bydlet skoro zadarmo? (Privatizace bytového fondu těm, kteří v nich bydlí). Chceš parkovat za směšný poplatek v širším centru historické metropole na seznamu UNESCO? (rezidenční parkování). Lidstvo již před věky vynalezlo peníze a těmi se přístup k těmto vzácným statkům reguluje ( s výjimkou věcí jako je zdraví, jistá úrověň vzdělání apod.). Takže jediným funkčním řešením bude… Číst vice »
V okrajových čtvrtích Prahy se zase rozmohl nešvar, kdy obyvatelé hyzdí veřejný prostor odpornými, někdy až dvoumetrovými zdmi, přes které není nikam vidět a ulice celé Prahy ničí obřími těžkými SUV. Jedna věc je zpoplagtnění vjezdu, druhá a neméně potřebná je urbanistická regulace výšky plotů a také kompletní zákaz těžkých SUV.
ještě bych přidal poválečné vyhnání našich 3 mil. spoluobčanů, kterému říkáme odsun, možná bychom to mohli zjemnit ještě více na pouhé přestěhování…. ono po tom co jsme oné vzácné statky a polnosti lehko nabyli a dalších 80 let pečlivě zvelebovali to v těch Sudetech už musí být jako v ráji, pan Sůra z Reichenbergu jistě potvrdí.
Z ohledem na způsob komunikace to vypadá jako jednostranná optimalizace, podobně jako když se kdysi měnila náměstí na parkoviště – obojí není ideální. Kvalitní veřejný prostor lze získat i bez omezování aut promyšleným budováním infrastruktury pro všechny módy (budováním – ne jen přerozdělováním). Jinak pro kontext je vhodné zmínit, že Paříž jako město je pouze ta část aglomerace, která je uvnitř okruhu Périphérique (na první pohled to vypadá jako městský okruh v Praze, ale ve skutečnosti je to okruh kolem celého 2milionového města a zbytek jsou předměstí – v celé aglomeraci pak žije přes 13 mil. obyvatel). V dané oblasti… Číst vice »
Máte 15 metrů širokou ulici na Starém Městě, od fasády k fasádě. Jednosměrka dejme tomu 3+3 chodník, 2,5+2,5 podélné stání, 4 jízdní pruh. Jak získáte kvalitní veřejný prostor bez omezování aut.
Třeba přesunem parkovacích míst do parkovacích domů
Stávající kapacita podzemních garáží na starém městě je jen výjimečně naplněná, takže tohle je v Praze hotové.
můžete začít stavět, jistě vám banka i půjčí na tento vynikající podnikatelský záměr
Takže 97,5% je proti omezení IAD, ale radnice zlikviduje parkování a vjezd do ulic, „protože to lidi chtějí“. Hm, taková ryzí demokracie po soudružsku.
Kdyby bylo 97,5 % proti, k tomu referendu by došli. Když byla účast takhle malá, znamená to, že je to většině jedno.
To není pravda. Představte si, že by bylo vyhlášeno referendum o tom, zda se na území vašeho města zavede zákaz smažit řízky. Pomyslíte si, že je to nebetyčná pitomost nějakého exhibujícího aktivisty, která vůbec nestojí za vaši pozornost. K referendu tudíž nepůjdete, avšak nakráčí tam pět a půl vegana, nahází tam svorně ANO (myslím hlas, ne stranu) a máte po řízkách. A ještě si v diskusi přečtete, že jste s tím souhlasil, protože jste nehodil NE. Takové předpoklady můžete dělat možná ve Švýcarsku, kde je referendum běžným způsobem hlasování a účast se tak nějak očekává. Jinak ale snad všude na… Číst vice »
Až na to, že je to jejich několikáté podobné referendum v řadě (výsledkem i účastí).
A na to, že starostka se spoustou podobných věcí v programu bez problému obhájila mandát ve volbách, kde byla účast výrazně větší (a poté, co to v minulém volebním období reálně dělala).
Takže teoretizujete a chytáte se stébel hezky, ale úplně mimo.
Ten příměr neodpovídá situaci kolem tohoto tématu v Paříži, viz Jakub P.
Obecně souhlasím, že referendum by mělo mít nějakou minimální účast pro to, aby bylo platné. Nicméně – z Paříže nezní nějaké masové protesty (a tam protestovat umí) proti diskutovanému nastolenému trendu, takže soudím, že občané jsou s tím v pohodě.
Vaše poslední věta je jako argument neotřesitelná. Takže hážu ručník do ringu.
Co to je za debilní příklad hrochu, referendum by bylo o tom že každý rezident musí v neděli rozdávat zadarmo nebo za 10 eurocentů za kus řízky kolemjdoucím na ulici. Máš evidentně problémy s logikou.
Například referendum konané v EU ohledně měnění času mělo cca 2% účast a většina chtěla konec změny. 😀
Přezdívka komentujícího zde asi vystihuje vše podstatné 😅
To ještě nevíte, že pán se živí (nebo živil) projektováním dopravních staveb.
Stále se živím. I dneska.
Doufám že ne v Praze..
Ne. V Praze vládnou cykloanarchisti. Tady se normálně projektovat nedá.
Jo jo cykloanarchisti. Praha je teď celá jak Amsterdam. Až na to že vůbec..
To by hodně děsivých věcí vysvětlovalo.
Tak ať se daří objevovat i nové obzory.
Ty nejděsivější věci nejsou ode mne, nebojte. Po mých projektech chodíte a jezdíte úplně v pohodě.
Pro jistotu jste nenapsal, které to jsou, aby to uživatelé náhodou nemohli posoudit sami, zda se jim to používá úplně v pohodě.
Vždyť na to je třeba vysokoškolské vzdělání a na každé technické VŠ se berou alespoň základy statistiky. Jak jste pak schopný dojít k takovému nesmyslnému závěru? Že by zaslepení ideologií?
To sem napsal nebo jste si to zjistil?
Vysoká škola života, katedra statistiky a pravděpodobnosti, vyhlásila výběrové řízení na vedoucího.
Myslím, že na základě vaší case study, kdy jste naprosto přesně z dostupných dat vydedukoval, že „97,5% je proti omezení IAD“, vás tato lukrativní pozice nemůže minout! Gratuluju!
Pozor, píšete jejímu rektorovi:)
🤣
Nomen omen, koukám. Měli se zeptat těch 97.5%, že chtějí stát v nekonečných zácpách přiživovaných neustálým proudem vozidel ze všech bočních ulic.
Právě díky tomu, že na radnici není pako a naštěstí ani Pako, ale demokraticky smýšlející a konající starostka tak se zeptala lidí a poté jejich vůli vykonává. Ne jako v mentálních koloniích východu, kde je vztah k autu jako v Paříži léta páně 1960…
zavist. snad se to rozsiri i k nam. Na sidlisti, ze ktereho jsem se nastesti odstehoval, nejvice pri planovani revitalizace rezonuje pocet parkovacich mist a to aby meli psi, kde srat.
A nyní už máte kde parkovat a kde venčit pejska?
Parkovat hned pred vchodem a cokoliv obesrat s coklem patri k zakladnim lidskym pravum, ne?
Já bych parkování před vchodem klidně do základních lidských práv zahrnul. Akorát to bydlení by pak muselo vypadat trochu jinak. :-/
Tak pokud ten vchod bude moci být jakýkoliv, tak to je dodržováno už teď. 🤣
Ne, ale za ty prachy bych to viděl, jako normální mít tu možnost. Ostatně každý obytný objekt má mít ze zákona parkování na svém pozemku a rozptylové plochy a plochy zeleně jsou taky předepsané. Že nekritizujete developery a politiky, že připustí zahušťování a nedodržování legislativy?
Švýcaři se prý učí jak žít s referendy 100 a více let. Není to jednoduché asi si dostkrát natloukli nos. Postupně se to zlepšuje. Podle mého názoru je to správná cesta, ale je to jako anglický trávník. 300 let se o něj staráte a pak to už docela jde. Účast 4 procenta svědčí o podcenění nebo ingnoranci obyvatel nebo jim to fakt nevadí a řeší úplně jiné věci. Docela by mě zajímalo kolik je tam tzv. náplav. Město, které se za posledních 50 let dost zvětšilo nemusí být tak úplně socialně zakořenené. Můj názor je, že se zorganizovala skupina aktivistů.… Číst vice »
Organizovala to radnice, viz web města. Starostka Anne Hidalgo se programem za zlepšování podmínek k žití v Paříži například omezováním IAD dlouhodobě netají a i díky tomu bezproblémově obhájila svůj mandát. Tolik fakta.
Špatně jsem se vyjádřil. Měl jsem tím na mysli, že se navzájem zorganizovali aktivističťí voliči aby šli volit. Ale samozřejmě nevím.
Zatímco aktivističtí nevoliči se vyjadřují v diskuzich a vadí jim, že jiní prostě volí? Tak za to si mohou jen oni sami. 😉
A proti nim se ještě dokonaleji zorganizovali pasivističtí nevoliči a nešli volit. No to je mi ale překvapení.
Město Paříž, o němž je řeč, se za posledních 50 let populačně dost zmenšilo ( i tak je tam pořád vysoká hustota zalidnění), to co roste, jsou předměstí.
Že by se projevil „white run“? 🙂
Počet obyvatel Paříže dosáhl maxima v roce 1960. To už samozřejmě v „kontinentální“ Francii byla řada přistěhovalců z Alžírska apod, ale kdyby to byl white run, uvolněné byty v Paříži by se zaplnily početnými rodinami migrantů a počet obyvatel by neklesal. Takže spíš v časech poválečné prosperity všichni bohatli a rostly jejich nároky na bydlení, které zastavěná Paříž už nemohla uspokojit. Výsledkem jsou bohatší a chudší části ve městě, jakož i bohatší a chudší předměstí.
Pochybuju. Vnitřní Paříž je dost drahá a lidé, co bydlí na problematických předměstích si tam nemovitosti ani nájem těžko můžou dovolit.
Zajímalo by mne kdo byl průměrný volič, který se toho plebiiscitu zúčastnil? Jestli někdo ví sem s tím… Nebo to byla nějaká revolta?
Je fakt, že nemám o takové megapoli moc tušení, ale mě to moc nehraje. Tak bohatí, že všichni jezdí taxíkem? Nebo už jim ta auta jdou fakt tak lezou krkem? Bohatí bývají docela príčetní. Nota Bene nějaká vyšší střední vrstva.
Tak bohatí, že používají MHD. To, že vy posuzujete příčetnost, je dost zoufalý pokus o humor.
Vyšší střední vrstva si dneska v Paříži v klidu běžně sedlá své luxusní stylové (e-)kolo. A v den, kdy se jim chce jet autem, jím jedou, daleko rychleji a s míň kolonami, než když byla Paříž auty zaplavená, a parkování si prostě zaplatěj. Holt ne na ulici, ale to by stejně spíš nedělali ani předtím. A zbytek střední třídy klidně použije taky kola nebo (oproti minulosti o poznání čistší) metro nebo RER vlaky. A nebo se projdou kus pěšky. Tím, že to město není tak roztahaný jako Praha je toho většinou kolem domova i pracoviště spousta užitečnýho v dochozí vzdálenosti.… Číst vice »
Ta zoufalá snaha najít is nějaké ospravedlnění, proč výsledek referenda nerespektovat… Nejdřív spiknutí voličů, pak pochybnosti, zda vůbec hlasovali ti správní.
Když vám to moc nehraje, co takhle se zamyslet nad tím, zda není chyba ve vás?
Každý děláme chyby. Třeba já jsem skutečně zaměnil Paříž jako město a aglomeraci a růst obyvatel v nich. Kdo je tady dokonalý expert na Paříž a její aglomeraci… Je to diskuze a všichni tady asi trochu pálíme od boku, co si budeme povídat, co je staršího než včerejší noviny… Pokud to není pořád brutálně mimo, tak za mne je to akceptovatelné. Nikdo není dokonalý, možná jsem trochu praštěný, ale soudit šmahem je tak snadné. To není tak úplně na Vás, to tady platí široce. Upřímně mě zprávy tohoto typu, připadají vytržené z kontextů a ta euforie co se tady šíří… Číst vice »
Omlouvám se, ale diskuze tady nejsou k tomu, abyste pálil od boku.
Mezi bohatými v cetrech měst je typicky výrazně menší míra automobilizace než mezi Lojzou, který z horní dolní potřebuje v 6 ma fachu do montovny 20km. Už tak posledních 20 let pro Berlín, Frankfurt a dpoustu dalších EU metropolí platí, že bohatí v centrech auta nemají. Lítají, jezdí uber, mhd, chodí pěšky apod. Auto je pro ně znak periferie a chudoby.
Pravil white trash
Jak se to město mohlo zvětšit, když je už asi 200 let stejné. Populačně se navíc zmenšuje a to dost výrazně. Ty asi taky obzorem končíš v D, víš že existuje i E a dokonce někde v naprosté dáli i Z?
Výsledek v případě Paříže nepřekvapil, ale ta účast … buď mají tamní v Hidalgovou neochvějnou důvěru, nebo mají takovou zkušenost, že si stejně prosadí co bude chtít a nemá cenu se snažit.
Bez ohledu na výsledek, je absurdní, aby bylo závazné referendum, kterého se zúčastní 4% voličů (z 1 391 369 voličů se zúčastnilo 56 489….
proc? ostatni prece hlasovali take a to tak, ze je jim jedno jak to bude.
Protože to je nejlepší cesta, jak můžou různé aktivistické miniskupiny vnutit společnosti svoji vůli.
Vedení pařížské radnice je aktivistická miniskupina? Anne Hidalgo kroutí jedenáctý rok ve funkci, to nevypadá na produkt činnosti aktivistické miniskupiny.
Paní Anne Hidalgo opravdu není produkt činnosti aktivistické skupiny a velmi jí fandím. Kéž bychom měli paní Hidalgo i v Praze…
Ne, mluvím obecně, ne o tomto konkrétním příkladu.
všeobecne: ak sa niekto nezúčastní na voľbách, jeho problém.
Ak si myslíte, že zvyšných 96% by bolo proti, tak je to ich chyba. Neúčasťou dali šancu zvíťaziť menšine.
To platí pre nevoličov v ľubovoľnom odovzdávaní hlasov – ak nevolíš, prispievaš k víťazstvu víťaza.
Ještě přidejte sionistické spiknutí a protokoly😀
Podľa mňa majú toto najlepšie vyriešené v Belgicku – hlasovanie je povinné pod hrozbou pokuty, ak sa vyjadrovať nechcete, vhodíta neplatný hlas, ale do miestnksti prísť musíte (vyhne sa neúčasti z lenivosti).
Jestli vy nebudete ten puncovaný demokrat
Praha je mesto kde je na malem prostoru milion lidi, ty zasrany auta jen zabiraj mista, aby tlusti prasata jeli km pesky misto jet verejnou dopravou, chce to vie zelene a ty jebky s autama nepoustet do centra
„V době, kdy bylo jízdní kolo v západní Evropě přepychem horních deseti tisíc, u nás aparátem podivínů a v carském Rusku pouze předmětem vášnivých debat v anarchistických kroužcích…“
S pěšími zónami a urbanismem vůbec je to nemlich to samý. Jen doufám, že k nám francouzský pokrok stihne dorazit dřív než americké zpátečnictví.
V USA mají přes dvě miliardy parkovacích míst. Tento „ideál” 6 parkovacích míst na obyvatele je asi v Evropě nedosažitelný.
To neznamená, že to někteří místní politici alespoň nezkusí.
Mohu se zeptat na zdroj toho počtu 2 mld.? Nijak to nezpochybňuji, ale zajímalo by mě to 🙂
Wikipedie jako zdroj uvádí WSJ: https://en.wikipedia.org/wiki/Parking_mandates#cite_note-WSJ_2023-04-02-5
Upřesním. Na té vámi linkované stránce se píše, že (americký urbanista Donald) „Shoup estimated that 700 million to 2 billion parking spots exist, yielding a ratio of 2.5 to 7 times as many parking spaces as registered vehicles.“
A staci jim to? Nestaci, furt tamni motoristi nadavaj, ze je to malo, cesta pesky od auta pres ta obri parkoviste je mocnarocna, atd.
To je důsledek regulací a nesmyslného zónování.
Praze možná chybí něco jako pilotní projekt, který by ukázal, jak by to mohlo vypadat, kdyby… (Pak by se myšlení lidí a přístup ke svému městu mohl začít měnit… Prostě někde začít.) Ne jenom rozmístit stolečky na asfalt nebo dlažbu a sousedsky se družit, ale vytvořit prostor s koexistencí veřejné dopravy, klidových zón pro pěší, vymezených koridorů pro jiné formy individuální dopravy, humanizovat otřesná místa, kde pěšák se necítí dobře, když má přejít na nástupní „ostrůveček“ tramvaje. Takovou pilotní oblastí, bez pardonu vůči automobilové individuální dopravě, může být celá Křížovnická, včetně a zejména u metra Staroměstská, Smetanovo nábřeží a na… Číst vice »
A teďka si vezměte, že máte sami nebo někdo v rodině zdravotní problémy, kdy vám auto umožní kakžtakž fungovat a potřebujete vždy nastoupit a vystoupit přímo před domem.
Nic takového v praxi neexistuje. Ani sanitka se u spousty domů nedostane přímo před vchod. protože to není fyzicky možné. A samozřejmě tam člověka nenechaj, ale mají vybavení na to, aby takovou situaci vyřešili a pacienta od vchodu k sanitce dopravili. Stejně jako ho dopravují po schodech z bytu k tomu vchodu nebo od místa problému ke vchodu ve velkých areálech. V obzvlášť náročných případech si volají na pomoc hasiče.
Plus z opačné strany, pokud před vchodem do bytového domu máte parkovací místa, je velmi pravděpodobné, že v době, kdy by se vám pro nástup/výstup takového příbuzného hodilo, bude zabrané.
Ona to trochu kazi ta fotka, to vyvolava dojem, ze kdyz tam nebudou auta, tak tam budou ty deti a maminy s kocarkem ustrkavat bezlakotozove late …mozna i nekdo jezdit na jednorozci.
Ony to jsou spise ale ghetto ulice, kde lidi bydli v odpadcich na ulici a nikdo normalni tam nezaparkuje.
V Praze se postupuje polehoučku, napadá mě dolní část Václaváku (dříve čtyřpruhová dálnice plus parkování) a na to navazující ulice nebo částečně náměstí Republiky, kde ale mají zvláštní výjimku turstické minibusy, takže tam stejně něco jezdí.
No a nyní se tam autem nedostanete a drahé byty a kanceláře jsou prázdné. Hotely taky. Luxusní prodejny se zavírají. Zůstali čepičkáři a prodejci bábušek.
a proč jsou ty byty drahé, když o ně nikdo nestojí? Neprotiřečíte si trochu?
Zajímala by mě reálná funkčnost jejich MHD, třeba v okrajové časy, nebo v noci. Přeci jen je to obrovské město.
Paříž je podle mě jen ten střed aglomerace. Ono totiž zbytek aglomerace není Paříž, ale region Ile-de-France. Tam si myslím, že veřejná doprava není problém a v noci stejně člověk radši jede taxíkem. V Praze to je podobné. Bydlím sice v dosahu nočních linek, ale ty jsou takové vymetáky a jedou třeba jen jednou za hodinu, takže mě manželka často přemlouvá, ať si vezmeme taxík. Ono, když dá člověk 800 Kč za vstupenku za osobu do divadla, tak vás taxík na 10 nebo 15 km opravdu nezabije, obvzlášť, když cenu dělíte počtem přepravovaných osob. Paříž na mapy.cz: Paříž (Paris) Hlavní… Číst vice »
Už jste objevil internet? 😉
Samotná Paříž má rozlohu asi jako prvních 7 pražských obvodů…
Funkčnost MHD si netroufnu posuzovat, to ať udělá někdo znalejší, ale třeba pořízení lístku se mi zdá jako náhodnému návštěvníkovi dost složité a zdlouhavé (fronty na automaty, neintuitivní tarif) Zlatá Praha proti tomu.
Pařížské MHD dám před tou pražskou přednost bez váhání. Ne, že by byla dokonalá, spousta jednotlivostí je tam vlastně nic moc. Ale dohromady to tak nějak funguje, ať jedete odkudkoli kamkoli. To se o té pražské říct nedá, ta je z mé zkušenosti extrémně nevyrovnaná, má naprosto luxusní relace i naprosto nepoužitelné. Často navíc „proti logice“ bývají ty luxusní na delší vzdálenosti a ty nepoužitelné na relativně krátké.
Jsem zvědavý na NIMBY efekt. Voliči celkem bez zájmu nechali v plebiscitu vyhrát možnost přeměnit *nějaké* ulice v Paříži na pěší zóny.
Až radnice vybere tu jejich, kolik obyvatel se ozve „.. změňte v pěší zónu radši tu sousední ulici“?
A co když to naopak bude mít YIMBY efekt ? Mít zrekonstruovanou ulici se stromy a bez aut. Mnohem příjemnější ulice, lepší bydlení ? Lepší zhodnocení nemovitosti ?
Hezky jste si to namaloval. Já si pod tou vaší „zrekonstruovanou ulicí“ představím to, co tam je už teď, tedy dle daného místa rozbité silnice a zaflikované chodníky, pouze se nahradí část plochy zelení. Úprava to je bezesporu, ale do této idylické představy zrekonstruované ulice to má velice daleko.
Koukněte, jak předělávají školní ulice. Je tam nový asfalt. Předpokládám, že to bude podobné. Není tom si to namalovat. Oni to zlepšení prostě mají v programu a plní ho. https://x.com/urbanismu/status/1904050359464579177
Třeba tady je ta změna krásně vidět. Daleko větší zlepšení. https://x.com/berkie1/status/1470866812300578831
Je pravda, že když si člověk projde Vídeň, tak si velmi rychle rozšíří obzory jak může taky vypadat ulice. A je celkem jedno, ve které části se pohybuje. Asi nebude náhodou, že se v žebříčku nejlepších měst pro život pravidelně umisťuje úplně nahoře.
Rozhodně je to dobrý krok. A docela mě překvapuje, že v referendu pro tohle opatření byla tak velká podpora.
Jsem zvědavý, kdy se tady objeví nějaký ufňukánek, který to bude považovat za komunismus, omezení lidských práv a podobně. 😀 Tohle by chtělo aplikovat v mnoha českých městech, protože řidiči si ze zákazů nic moc nedělají a vymahatelnost zákona taky dost pokulhává. Jen si nejsem jistý, jestli jsme pro toto opatření dostatečně zralí.
No, při 4% účasti voličů bych ten výsledek neinterpretoval jako „velkou podporu“, ale spíš „je mi to jedno“. Což je taky výsledek a ukazuje přinejmenším to, že k té akci není mezi lidmi odpor.
Prostě tam ty věci kolem aut tolik neprožívají jako u nás.
Tam je zajímavý, že ještě před cca deseti, patnácti lety to bylo naprosto naopak. Auto bylo základním atributem obyvatele města, maximálně uvažovali o skůtrech (to jejich brutální bzučení po rozsvícení zelené na semaforu na čtyřproudovkách si vybavím dodnes).
Přišla starostka, která začala dělat cykloinfrastrukturu a v klíčových místech omezovat průjezd aut, umyla metro, za Covidu to ještě o řád zrychlili a dneska je to město v dobrým slova smyslu k nepoznání.
Když to srovnám s našimi mistry v hledání výmluv, proč to nejde, na magistrátu….
Ta nízká účast by pro mě byl argument, kdyby to byl ojedinělý výsledek. Ale předchozí referenda dopadla podobně a měla podobnou účast, a žádné odpůrce těchto opatření to nezmobilizovalo, nevycítli šanci.
V průzkumech tam vychází podobný podíl spokojených se změnami.
Starostka tam s programem plným podobných věcí opakovaně vyhrála volby s mnohonásobně větší účastí.
Komunismus jsou naopak současná parkovací stání stylem „každému podle jeho potřeb“.
Jakmile by se parkování pronajímalo za tržní cenu, najednou půlka města zjistí, že zas tolik vlastní auto nepotřebuje.
Mně naopak jako totalitární způsob uvažování připadá, že víte nejlíp, že polovina obyvatel auto nepotřebuje. Pokud bych zdražil Lítačku na desetinásobek, tedy něco, co se víc blíží tržní ceně, také by spousta lidí zjistila, že radši pojede autem.
Každý den kroutím hlavou nad kolonami lidí, co jedou do města autem, ale že bych jejich potřebám a situacím rozuměl líp, než oni sami, tak takový frajer tedy opravdu nejsem.
Pokud byste za parkování a vůbec provoz těch aut v Praze chtěl taky tržní ceny, bude většina lidí volit tu tramvajenku i za ten desetinásobek. Samozřejmě oproti dál stejně dotovaným autům nebude mít MHD za tržní cenu šanci. Ale to není fér srovnání. Když zrušit dotování (včetně nepřímého parkovacími minimy a podobně), tak u obojího. Jinak problém je vědět, jestli auto potřebuje nebo nepotřebuje konkrétní jednotlivec (případně na konkrétní cestu). To je něco, do čeho státu ani městu nic není a nepřísluší jim to řešit. Pokud jde o podíl z velkých počtů, je to statistika, která se dá v pohodě… Číst vice »
V kapitalismu neexistuje nedostatek, pouze drahota. A jestliže mám omezený statek (a to prostor ve městě je), tak ta cena holt poroste…parkování musí být minimálně tak drahé, jako nájemné v dané lokalitě, jinak tam parkovací místa nikdo budovat nebude…
Snad pětinásobně ne? A teď si vemte z kolika procent je dotováno parkování a obecně celá IAD. Zahrňte obtěžování svého okolí hlukem, disproporční prostorové nároky, dopady na životní prostředí, zdravotní systém, zácpy, nehody, atd. Jako já jsem pro, aby se cena MHD narovnala něčemu alespoň blíže podobnému reálné tržní ceně, ale to musí jít ruku v ruce s narovnání cen v IAD. Koncový uživatel prostě musí platit cenu, kterou jeho volba reálně stojí, pak se můžeme bavit o svobodě volby, do té doby je to prostě vždycky nakloněná rovina.
Jen aby se pak neukázalo, že dost lidí vlastně umí jezdit na kole nebo skútru, ať už vlastním nebo půjčeném. A Motoristi by si už nemohli stěžovat že po těch drahých cyklostezkách vlastně nikdo nejezdí.
To uz se v Praze AFAIK jednou pred lety zkouselo, kdyz byla stavka MHD. Od ty doby se to nikdo zkusit neodvazil, vedi,ze by to fungovalo a to nechtej pripustit.
A vy víte nejlíp, jak organizovat dopravu ve městě? Pokud víte, jak řešit dopravní problémy, každý magistrát po vás skočí.
Ano, můžou dojít k tomu, že po zdražení lítačky pojedou autem. Ale pak zjistí, že vlastně ani nevyjedou ze vrat, protože na Jižní Spojce bude kolona od Barrandova až do Štěrbohol.
Nikdo nerozumí dopravním potřebám všech lidí. Ale hodí se jim nabízet alternativy, u kterých si pak sám jedinec může uvědomit, že auto vlastně nepotřebuje.
V Praze se to děje taky, jen velice nenápadně a dlouze. Třeba spodní část Václavského náměstí, prostor před Masaryčkou, atd. Chybí zavádění školních ulic, auta zabírají mnoho prostoru protože je velká část města bez zón a parkování je tam zadarmo, nebo zóny, kde rezident platí směšnou částku 100 Kč měsíčně. Musíme si začít více veřejného prostoru vážit, o tom to celé je. Pak se situace změní
Jenže to je asi ten problém, rychlostí Prahy zvládneme to co Paříž za rok tak za 10 let
Za 10 let, to je ještě ta optimistická varianta 🙂
Neděje. Dolní Václavák i prostor a ulice okolo Masaryčky jsou nefunkčním prostorem bez cyklotras, dobrého povrchu, zeleně, všude jsou tam nejrůznější omezení, zbyteční linie… ten urbanismus je sto let za opicema. Se tam dojděte podívat. Václavák už dnes vypadá staře.
V tom s vámi souhlasím ale i v našich podmínkách a s naší mentalitou to beru jako alespoň nějaký, byť malý posun.
“Přece nechceme, aby se u nás děly takové věci, jako v Paříži” — V. V. Putin
Francie a jmenovitě Paříž je jedním z významných zdrojů poučení ve stylu „chceš-li zdárný výsledek, sleduj je pozorně a pak vše udělej přesně naopak.“
Nemusíte být Putin, abyste přišel na takovou elementární věc.
A co takové Nizozemsko? Tam parkovací místa likviduj stejně nemilosrdně. Podotýkám, že Nizozemsko je jednou z nejlépe organizovaných zemí světa.
Na nej nemá cenu reagovat. Když se člověk podívá na žebříček nejlepších měst pro život, tak každoročně to vyhrávají města jako viden, Kodaň a celkové se nahoře umisťuje města západní Evropy. Praha a Brno se většinou nevlezou ani do první stovky a borec stejně bude tvrdit, jak to ti hlupáci na západě dělají špatně. Je to vtipne, v Londýně byl velký propagátor cyklostezek konzervativec Boris Johnson když byl starostou, ale u nás proste konzevrativismus zjevně znamená pouze negaci a odmítání změny. To je tak když se místo racionalitou řídíte ideologii.
To byla reakce na stupidní rádoby-citát, nikoliv výzva ke srovnávání, která země blbne více. Francie pro mne symbolizuje iracionalitu ve své nejčistší podobě, revolucí a gilotinami počínaje a žlutými vestami konče… Nebo možná spíš zdaleka nekonče, protože oni vždycky vymyslí ještě něco, co předchozí kousek trumfne.
Díky “šíleným Francouzům” jste občan, a ne položka na listu vlastnictví nějaké nemovitosti, jak Bogučej a Sedlata…
No jo, ale zase nemůžu vlastnit nevolníky. :-/ To je jako s tou poloprázdnou nebo poloplnou lahví…
Ne, vážně, tohle je argument, jako že bez starých Řeků bych si ani nevyčistil zuby. To, že někdo v historii s něčím přišel, ještě neznamená, že byl jediný, kdo s tím přijít mohl. A dokonce to ani neznamená, že ten někdo jiný by to nedokázal provést třeba za vhodnějších podmínek a lépe.
A jak se budou lidi dostávat do práce? Jak se budou zásobovat obchody a restaurace? Co svoz odpadu? Jak poveze 148letá slepá a ochrnutá babička na kole 12 tun písku? Tohle přece nejde, takhle si ničit město nějakými hnusně zelenými stromy a klidnými pěšími zónami. Ale není třeba se bát, u nás tenhle zlý ekoterorismus zastaví pan Turek a spol., takže naštěstí unikneme téhle dystopické budoucnosti.
Víte, Češi vědí všechno nejlíp. Narážím na to i v práci denně: Přestože máme dlouholeté standardy v oborech, Čecháčci vždycky přijdou s něčím naprosto extra. Prostě si myslí, že jejich problém dosud nikdo neřešil a nevyřešil a cítí tak zadostiučinění a tváří se jako velcí vynálezci, když si prosadí svoji extra verzi.
Toto zapšklé myšlení je jeden z důvodů, proč naše hospodářství zaostává. Neexistuje interoperabilita.
Já fakt doufám že se Turek nedostane do Dopravy 🙏🏻
Ja taky. MZP by mu totiz sluselo mnohem lepe.
Treba se trosku zvedne noha, co stoji (jiz davno zekologizovanemu) prumyslu na krku… a treba se i zredukuje nutny bioeko Papierkram pro stavby. Nu, jeden muze snit… 😉
Žádná exekutivní funkce by mu neslušela, vždyť je to jen prázdná užvaněná nádoba.
Kdo z nasi aktualni jakztakz viditelne politicke reprezentace toto hodnoceni nesplnuje? 🙂 Bohuzel chybi nekdo s vizi, co dal (ne tak jeste s masovou podporou volicu za zady). V takove situaci je potreba aspon rozjeti verejne debaty na otazky zcela elementarni a soucasne trestuhodne opomijene… Co je to vubec cesky narodni zajem? A nasledne doplnujici otazky… Je v ceskem narodnim zajmu utlum (zekologizovaneho) prumyslu? Je v ceskem narodnim zajmu likvidace uhli, aniz by za nej byla adekvatni nahrada v adekvatnim mnozstvi? Je v ceskem narodnim zajmu likvidace naseho zemedelstvi a jeho nahrada dovozem z Jizni Ameriky? A paklize to neni… Číst vice »
DEZA Valašské Meziříčí.
snad nejen na dopravu. turek by byl prusvih i na ministerstvu pro nic.
Přesně! 😀 Už vidím, jak mladí motoristé nasednou do svých ojetých AUDI, co jim koupili rodiče a kapitalisticky pojedou z přednášky z VŠE blokovat nějakou tu pěší zónu v centru města!
Proč mi tohle nepřipadá vůbec nereálné 😅😥
Za par minut se tu objevi nejaky mudrlant, ktery nam vysvetli, ze Praha by se okamzite vylidnila, nastaly by socialni boure, Zeme by se prestala otacet a Mesic by se zritil z oblohy. Chce to cas…
Než se zakáže jezdit přes příliš frekventované křižovatky, pak do příliš úzkých ulic…
A pak se bude auto nechávat na konečné MHD a dál výhradně tou.
Ano, argumentační faul falešné dilema, ten je mezi zastánci „IAD po mĚStě vŽDy a VŠUde a zadARmO“ velmi oblíbený.
To co píšete vy, to zde nikdo nechce. Nevytahujte takovou nesmyslnou možnost a nestrašte jí. Dík.
Spíš by někdo vcelku realisticky uvedl, že v Praze by výsledky takového referenda dopadly pravděpodobně jinak … hodně jinak.
Dnes už třeba ne. Před pár lety se dělal průzkum veřejného mínění ohledně Seifertovy ulice na Praze 3, což je celkem rušná ulice s auty, tramvajemi i chodci. No a většina se vyjádřila pro rozšíření zeleně i na úkor redukce parkovacích míst, což bude nakonec nějak zohledněno při její blížící se rekonstrukci. Což dává smysl, když se nad tím člověk zamyslí: v husté zástavbě stejně zaparkuje jen zlomek obyvatel tam žijících, většina jich používá kombinaci MHD, taxík, kolo, chůze. A nakonec redukce pár desítek míst může znamenat celkovou lepší propustnost dopravy, kdy auta neblokují tramvaje ani sama sebe.
Ano, ta část Prahy uzavřená zcela pro IAD se vylidní. Vše se přesune o kousek dál a tam se to bude znovu „řešit“ a pak se všichni sejdeme v Říčanech a dalších Satelitech a budeme všichni dojíždět, což žádná MHD nezvládne, takže zase budou všude auta. Ale mohou za to autíčkáři, že? Nebo trochu taky přemýšlet o tom, kdo v tom městě bydlí a co je ochoten obětovat ze svého komfortu a co ne?
Pokud se centrum Prahy po omezení aut vylidní na tolik, abych si tam mohl dovolit koupit byt, tak tam bude minimálně jeden obyvatel 😉
Byt si nekoupíte. Všechny budou samozřejmě investiční s cenou vyšroubovanou do kosmických výšin. Maximálně nějaký levnější v horším stavu budou sloužit jako ubytko na černo.
Ale v tech mestech, kde k regulaci pristoupili, se nikdy nejednalo o totalni uzavreni IAD. Vzdy tam nejak vjedete, vzdy tam zaparkujete, jen je to drahe, velmi drahe. Jak se slusi na tuto komoditu… Jen jste si proste zase trochu zaprehanel…
Zajímavé že lokality s hustou blokovou zástavbou, kde na jeden vchod zaparkují nanejvýš tak tři, čtyři auta, jsou stále víc žádané. Jen se koukněte na nájmy třeba na Vinohradech, ti lidi tam jdou bydlet dobrovolně s tím, že budou jezdit tramvají do práce a nákup si třeba nechají dovézt (jednou dodávkou se obslouží více bytů).
Kéž by k tomu dospěla i Praha.
Kéž by to platilo ve všech městech. Auta pro sebe uzurpují nepřiměřeně moc místa. Je tak zcela znehodnocen veřejný prostor.
Bylo by to žádoucí, ale je to zcela neprůchodné. Nedovolí to voliči ODS, ANO, SPD, Motoristů, Stačilo atd.. Na tohle ještě v Praze čas nedozrál. Je příjemné se projít v Paříži a ten rozdíl roku 2012 a roku 2023 byl velký. V roce 2012 byla Paříž městem automobilů a v roce 2023 už městem lidí. Bylo to krásné, když jsme se mohli projít po nábřeží Seiny a i jinde v centru nás neobtěžovaly nadměrným provozem automobily 😉.
Rád bych se prošel i po nábřeží Vltavy nebo po mostě mezi nimi, kde bych se nemusel mačkat na metr a půl široký chodník s davy dalších chodců.
Na nabrezi Vltavy je jen metr a pul siroky chodnik? Jako, nemam to prolezly uplne komplet, co bych tam taky delal, v lete je to rozpaleny peklo, kde ze sutru horko sala jeste dlouho do noci, fujtajbl… ale vzdyt tam jsou vsude henty naplavky na obou brezich, ne? Nebo to neni dostatecne na nabrezi?
A dostatecne sirokej most jen pro pesi tam je taky, jmenuje se, myslim, Karluv (lavky nepocitam).
Gratulace ke správnému jménu mostu. Alespoň něco máte správně. Já si totiž nemyslím, že je dostatečně široký. Kdyby ano, tak se dá normálně projít a to se nedá, protože je často přeplněný. Taktéž je pod ním parkoviště. Co se týče náplavek, tak se mrkněte, jak jsou propojené, kam vedou, kde je co protíná, či pro změnu ukončuje. Zjistíte, že je to často silnice plná aut. Například mnohokrát probírané nábřeží od Palackého po Výtoň. O tom jak vypadá Kosárkovo nábřeží ani nemluvě. Nebo třeba Malostranské náměstí, Újezd, Prašná brána a její okolí, projekt Corso Národní… to jsou další skvělá místa na… Číst vice »
Jenze i u mostu pro pesi funguje indukce. Postavte (pamatkarum natruc) hned vedle dalsi most a ono to tam natahne lidi, protoze nejlepsi vyhled na Karluv most je z mostu hned vedle nej, to da rozum. Cili tudy cesta nepovede. Evidentne je tedy potreba pristoupit k zavedeni mytneho. Kdyz uz tam chodi opruzovat lidi za foceni s trojnozkou, tak myto na vstup muze prinaset poukaz na foceni z trojnozky rovnou v cene 🙂 (Opet se dostavame k memu tvrzeni, ze posledni, co Praha potrebuje, je vice lidi v Praze se pohybujicich… jakozto ze v centru se dalo jakztakz chodit toliko… Číst vice »
Já si nemyslím, že by nutně most vedle natáhl někde další lidi. Téměř všichni turisti jdou tu jednu trasu a půjdou jí stejně, maximálně se rozdělí na dvě skupiny. Ostatně to vidíte všude v centru, že stačí využít ulici vedle a budete na ní sám. I dnes máte mosty, ze kterých je vidět a jejich zaplněnost pěšími není až tak velká. Proč? Protože nejsou jenom pro pěší a protože jsou mimo trasu. No píšete, že jsou všude náplavky na obou březích, tak byste se po obou březích měl projít, abyste viděl jejich propojení. Spoiler alert: Neexistuje. Musíte vždy po chodníku… Číst vice »
Jo tak stran naplavek uz jsem v obraze, ja mel za to, ze je rec prave o ceste mezi plus minus Rasinovym nabrezim a „podobnou naplavkou“ pod Nemocnici na Frantisku cca, ze tam je kus, kdy se holt musi jit vys na uroven ulice. Ze by snad mely byt nejak propojeny naplavky mezi brehy, mne teda ani nenapadlo. To vnimam jako zalezitost rekreacni, nikoliv dopravni. Co s tim „tunelem“, nevim. Tam je to velky spatny tak nejak celkove. Fajnsmekri to jiste vezmou pasazi 😀 Fajn, zbavime se aut, ale tramvajaci budou sotva chtit, aby se jim lidi hemzili v kolejisti.… Číst vice »
Teď jste mě akorát zmátl. U těch náplavek mi jde čistě o to, že prostě náplavka někde končí a začíná a že to je na rušné cestě a v jiné výškové úrovni, tudíž dostatek prostoru pro pěší a důvod k neomezení aut v tom nevidím. Není to jednolitá cesta kolem řeky, jsou to jednotlivé úseky.
Dobře, na Kosárkově nábřeží jsem nebyl asi necelý rok, takže se to možná změnilo od té doby a jestli ne, tak v to alespoň budu doufat. Vlastně mě ta návštěva odradila od následující návštěvy. Nepřijde mi tam nic hezkého, což je škoda.
Vy fakt nemáte nejmenší ponětí, jak Praha pro chodce vypadá, že? Ale ani nejmenší. Fakt se někdy překonejte a zkuste to. Nevyjdete z údivu.
Zrejme vas prekvapim, ale predstavu mam docela dobrou. Par let jsem tam zil a porad se tam chvilkama vyskytuju. Drtiva vetsina mych cest je pesky a metrem. Tramvaji jenom, pokud zrovna nejaka mym smerem jede a nemusim cekat, jinak se do cile (2-3 zastavky) typicky dostanu rychleji pesky. Co jsem mel kratce nejaky hodinky s krokomerem, tak za obvyklej den v Praze nachodim kolem osmi kilaku jenom pri zarizovani nejnutnejsiho, coz mne samotnyho prekvapilo. Jasne, jsou v tom kroky i v baracich, ale stejne. Mozna mame od pesi infrastruktury diametralne odlisna ocekavani. Ja nejsem cimprlich a neobchazim krizovatku pres tri… Číst vice »
Tak si zkuste představit, že nejste zrovna muž v plné síle a kondici, kterej jde sám. Jak myslíte, že jsou ta popsaná místa použitelná pro ostatní obyvatele? Např. seniory, děti, lidi s nějakým pohybovým omezením? Ti mají sedět doma a čekat, až je někdo bude mít čas odvézt autem?
Jinak na P1 je třeba nemálo divadel a podobně, i fajn restaurace, obchody nebo kavárny se tam najdou, ani zdaleka to není samej scam (byť ho tam není málo, to je pravda).
Jasne, s kocarkem nebo v duchodu clovek radsi chvilku pocka a sveze se nejakym tim busem, ci tramvaji, nez aby prochazel kdejakou zkratku a delal nejaky bejkarny, beze vseho. Ale zase – budto mam na spech a nemam tempo (at uz kvuli veku, nebo detem), no tak se svezu tou tramvaji, asi to casove vyjde lepe. No anebo se proste chci projit, cimz padem na spech nemam a nevadi mi projit tri ramena krizovatky, protoze hlavne at je to pro decka bezpecny… (Tim samozrejme nic proti tomu, aby na to ctvrte rameno krizovatky byla zebra domalovana! Spis jen to, ze… Číst vice »
A myslíte, že tím busem nebo tramvají je to v Praze s kočárkem nebo omezenou pohyblivostí nějak příjemný? občas je to v pohodě, dokonce asi i na nadpoloviční většině cest, ale začněte to dělat pravidelně a nepříjemný zážitky se začnou hromadit velmi rychle…
Už to tu bylo zmíněno, ale dodám, že jsem měl na mysli i nábřeží, kde náplavky nejsou (tedy třeba za Mánesem nahoru až k Rudolfinu) a ta úzká šířka je nejvíc vidět na mostě Legií nebo Palackého, kam občas zajdu a nebudu to obcházet celé přes Karlův Most, který je v sezoně ucpaný turistama. Zrovna s sobotu bylo pěkně, ani ne horko a bylo tam plno lidí. V neděli odpoledne už bylo zataženo a bylo to tam volnější, ale to už je detail. Prostě tam chodí víc lidí než kolik se projede v autech, které tam jezdí i přes zákaz… Číst vice »
Ideální řešení pro Palackého most, Most Legií, Mánesův most, tam bych okamžitě zúžil vozovku jen pro koleje tramvajové trati tak, aby každý pruh s kolejí umožňoval i bezpečný průjezd nákladních vozidel a autobusů. Samostatný pruh pro IAD odpovídající šířky tu stejně nelze zřídit, takže není žádný důvod lpění na úzkých chodnících. Minimálně na zvážení je toto řešení ještě u Čechova mostu…
Nešlo by to riešiť chodníkom len nw jednej strane, zato dvojnásobne širokým?
Třeba na Legiích je na jedné straně schodiště a na druhé výtah na ostrov. Plus přeplněné bývají oba ty chodníky. Plus tramvajová trať vede středem. Tam by to chtělo zákaz vjezdu aut úplnej, kousek proti proudu je kapacitní Jiráskův bez tramvají.
Jinak alternativní návrh pro Mánesův s Čechův je zjednosměrnění obou pro auta, každého jedním směrem.
Ještě jsem zapomněl, že u mostu Legií je z jednoho chodníku lepší výhled na Národní divadlo, z druhého na Karlův most, tam je rozhodně potřeba chodník na obou stranách.
Aha, zle som vás pochopil, myslel som si, že je problém s vyhnutím sa 2 chodcov (najmä s kočíkom, vozičkárov apod.), keďže je problémom nedostatočná kapacita, to čo píšete dáva zmysel.
Naštěstí ještě na tom nejsme tak špatně jako v Blavě
už jste někdy byl v Praze?
A tihle lidi z většiny nikdy nebyli nikde ve světě. Nejvýš v Chorvatsku, dříve v Bibione. Takže jedině počkat, až tato generace vymře.
Nejdřív k tomu musí dospět obyvatelé Prahy.
To je prakticky to samé, co píšu já – v současnosti to nedovolí voliči a pokud se nezmění jejich myšlenkové pochody, je to nereálné.
Takže pokud to shrneme, myšlenka je to znamenitá, akorát ty lidi to zase všechno kazí.
Takových myšlenek už bylo…
Myslím, že to spíš kazí strach politiků. Máme tu málo odvážných politiků. I když i tady se najdou výjimky. Taková rekonstrukce Barrandovského mostu to byl odvážný počin, i když nedoceněný.
Jenže tehdy bylo vedení Prahy, které se nebálo, dnes je to už výrazně horší. Představa, že bude vládnout v Praze jednou ANO, SPD a Motoristé s podporou ultrakonzervativní části ODS, mne velmi děsí, neb by to byl návrat do devadesátých let po všech stránkách jak vyšitý…
Troufnu si tipnout, ze i v Praze by pro to byla nasobne vetsi podpora mezi volici nez mezi politiky a uredniky… V tomto bohuzel mame na radnicich hodne nereprezentativni a do minulosti posunutej vzorek lidi…
Máme, jenže jak zařídit, aby tam nebyl?!? Škoda, že se nepodařilo zařídit, aby současné vedení Prahy bylo totožné s předchozím. Uteklo to jen o kousek, bohužel…
Jasně, já to jen měl dlouho otevřené, takže jsem tě zdubloval 🙂
A je to vážně tak, nebo je to jen sebenaplňující domněnka?
Schválně, kolik lidí by dnes bylo pro vrácení aut na Náměstí Republiky nebo spodní část Václaváku? Kolik lidí by zpětně zrušilo tramvaj na Dědinu nebo přechody na Jiřího z Poděbrad?
U všeho se předpovídala apokalypsa, ale nakonec je to lepší. Ale nedejbože rozzlobit si pár hlučných blbců.
Apokalypsa se samozřejmě nekonala, ale vysvětlujte to lidem žijícím mentálně v devadesátých letech minulého století. Je jich fakt hodně a takový lakmusový papírek je návrat tramvají na Václavské náměstí, což má mezi lidmi podporu fakt minimální. Takže je třeba říci, že řešení musí protlačit politikové a musí k tomu mít i odvahu. A musí se to udělat tak, že se o tom nebude moc mluvit před volbami, ale rovnou se to hned po nich zrealizuje. Lidé budou chvíli prskat, ale pak nakonec ocení, že je to i pro ně dobře.
Re: „což má mezi lidmi podporu fakt minimální“
Vážně, nebo opět jen usuzujeme podle facebookových diskutérů, kteří se tam stejně podívají jednou do roka, aby si zanadávali na drahý svařák?
I facebookoví a novinkoví v Praze žijící dezolátští diskutéři mají volební právo, takže není možné je ignorovat. Co je na tom tak těžkého k pochopení?!? Ale klidně to lze ignorovat dál a koalice ANO, SPD, Motoristé s podporou ultrakonzervativní části ODS tu po dalších volbách bude v Praze vládnout. Už v posledních volbách se do zastupitelstva dostala (bohužel) i SPD a mají tři zastupitele. Dále posílilo (opět bohužel) i ANO.
Na druhé straně, od toho je reprezentativní demokracie, aby političtí zástupci občanů mohli dělat i zdánlivě nepopulární opatření, která se ale dlouhodobě ukážou jako prospěšná. Toto ani není žádný neověřený experiment, data k tomu existují z celého světa.
Problém většiny pražských politiků je alibismus a myšlení pouze v rámci jediného volebního období, a podle toho to taky vypadá.
Ono by pomohlo, kdyby ta nepopulární opatření udělali hned na začátku volebního období, pak by bylo několik let na pozitivní změnu.
Jenže tady se přidává neschopnost a tlak stranických buněk, že budou volby do senátu, do parlamentu atd.
Jenže to jde jen tezko, když tu máme přenesenou působnost státní správy a přes Czitala (na Praze 1) neprojde zhola nic i kdyby se politici postavili na hlavu.
Moc hezky to „mentální nastavení“ ilustroval jeden pražský radní (tuším z ANO, strana je skoro jedno). Na Twitteru se chlubil jak hezky v Kodani funguje že nechali auto na kraji města a přesedli na kola.
Když se jej zeptali proč něco podobného nezavede v Praze, začala kopa tradičních výmluv o specifickém českém prostředí.
Jen pro upresneni byl z ODS a radnim v Jesenici, tedy stredocesky satelit.
Ale chapu omyl, v komunalni politice v Praze a nemalo mistech ve Stredoceskem kraji je mezi ODS a ANO mozno pouzit rovnitko,rozdily jsou zanedbatelne.
Zrovna v kopcovitá Praha sa rozhodne nedá porovnávať s Kodaňou rovnou ako stôl, čo sa týka používania bicyklov.
už jste někdy slyšel o elektřině?
Jakože 2,5% bude rozhodovat o věcech veřejných? No to snad ani ne!
To referendum bylo otevřené pro všechny voliče.
Toto majú najlepšie vyriešené v Belgicku – účasť na voľbách a referendách je povinná pod hrozbou pokuty.
To není úplně ideální řešení. Bylo by lepší, kdyby svolavatel referenda byl schopný přesvědčit lidi k větší účasti. třeba díky důvěře, že bude jednat za skutečnou většinu a ne jen za aktivistickou skupinku.
Úplne ideálne nie je žiadne riešenie, ja si myslím, že je vhodné takýmto spôsobom zamedziť neúčasti z lenivosti (stále môže volič vhodiť neplatnýhlas, ak nechce hlasovať). Predíde sa tým takýmto sporným výsledkom. Samozrejme nikomu svoj názor nenútim.