Obrazem: Dráhy se loučí se Šumavou, zavřou pokladny, depo pronajaly konkurenci
Věta z titulku by mohla znít klidně i „režijkáři se loučí se Šumavou“. Alespoň tak to vidí pokladní na nádraží
Věta z titulku by mohla znít klidně i „režijkáři se loučí se Šumavou“. Alespoň tak to vidí pokladní na nádraží v Českých Budějovicích, u které si kupuji celodenní jihočeskou jízdenku. „Poslední dobou se jich tam jezdí dívat hodně,“ říká paní za přepážkou. Těžko říci, jak to ví, ale ve vlaku se to potvrzuje hned u několika pasažérů.
Mám štěstí, i z pána kousek ode mě se vyklubal strojvedoucí v penzi, který vyrazil na okružní jízdu. Kdysi na kájovské trati začínal. I když ze změny dopravce není nadšený, sentimentem netrpí. „Mě tu jezdit nebavilo, člověk musel být pořád opřený o houkačku kvůli přejezdům,“ říká. To se nedávno změnilo, trať České Budějovice – Černý Kříž – Volary prošla dvoumiliardovou modernizací. Strojvedoucí ve výslužbě zároveň vyjadřuje názor, že České dráhy se Šumavy zbavily schválně. „Jinak by nenabízely tak vysokou cenu,“ vysvětluje.
Jedeme velkým motorákem 842 s přípojným vozem. V Hořicích na Šumavě je ve vlaku zhruba patnáct pasažérů a na konečné v Novém Údolí nás po dvou a půl hodinové jízdě vystupuje pět. Tipoval bych pouze režijkáři a příznivci železnice. Zajímám se u paní průvodčí, kam se pohne její kariéra po ukončení provozu, říká ale, že ji do Nového Údolí poslali jako náhradu. Normálně jezdí na rychlících do Prahy nebo Brna.
„Sem za bolševika vůbec osobní doprava nejezdila, končila v Černém Kříži,“ informuje mě fíra. Následuje krátká procházka do bavorského Haidmühle a jízda do Volar. To je šumavský přestupní uzel. Volíme se společníkem červenou 810 do Strakonic. Tady nemůže být u vlaku i trati o nějaké modernizaci ani řeči, ale má to větší kouzlo než první jízda.
I krajina je kouzelnější. Za Lenorou vlak šplhá do kopce hustými lesy směrem ke Kubově Huti a strojvedoucí musí skutečně „ležet na houkačce“. Je znát, že tady mají převahu lidé dojíždějící pravidelně, nikoliv turisté. Těžko říci, zda kouzlo starého vlaku v zadumané krajině vnímají jako já, náhodný cestující. Ve Vimperku je už ve vláčku s kapacitou 54 míst 20 lidí. Zaujme slečna, která si u průvodčího kupuje jízdenku Lčovice – Jihlava. Ve Strakonicích vlak vyplivne 30 lidí. Je neděle (26. listopadu) a studenti se přesouvají na koleje a internáty. Od 10. prosince vlaky GW Trainu.
Deník Zdopravy.cz položil Českým drahám několik dotazů, které se nejčastěji objevují v diskusích. Zde jsou odpovědi mluvčí Radky Pistoriusové:
Kdy zavřou ČD definitivně pokladny na lokálkách (Volary, Horní Planá, Vimperk)?
Osobní pokladna Volary bude uzavřena v sobotu 9. prosince večer, ostatní v průběhu příštího týdne.
Kam půjdou 10. prosince do práce ti lidé (pokladní, vlakové čety)?
Někteří zaměstnanci přecházejí na jiné pracoviště, někteří budou mít dovolenou, někteří ukončují pracovní poměr.
Kolik jich je?
Celkově se tato změna týká 15 zaměstnanců. (strojvedoucí přešli ke GWTR, pozn. red.)
Co bude s půjčovnami kol?
Půjčovny kol budou zrušeny, a kola z těchto lokalit se budou půjčovat v ostatních půjčovnách Jihočeského kraje
Zůstanou ČD v Českém Krumlově?
V Českém Krumlově pokladna ani půjčovna kol nezůstane, cestující budou z této stanice odbaveni standardním způsobem ve vlaku.
Jak bude vypadat nadále ruch ve volarském depu?
Depo ve Volarech České dráhy pronajaly firmě GWTR.