ČD by to měly kompletně odkoupit a předělat na cyklovagóny. Během cyklistické sezóny nasazovat na vlaky s nejvyšší poptávkou, kde dochází pravidelně ke kapacitním problémům…
Hmmm a jak ten pošťák donutíme, aby se při 160 udržel na trati? S kolem vlakem jezdím často a rád, ale soupravy tažené lokomotivou vídám primárně na koridorech, zbytek už začínají obsluhovat ucelené jednotky, kde by připojení vozu jaksi zkomplikovalo obrat.
Kolik ty Postw zvládají? Školy na to nemám, ale internet říká 140 – 160 km/h. Dokud se po našich železnicích prohání řada 362 v hojném počtu, tak by tyhle vozy asi nebyly problém. Ty Gbkkqs možná tak pro nějaké sezónní turistické linky tažené dieselovou lokomotivou nebo tak něco.
Nicméně by to musel někdo po ČD chtít a hlavně jim to zaplatit.
Zbyněk
7 hodin
Tady je vidět, jak neefektivně Česká Pošta pracovala. Pokud by fungovala správně, tak by nemohla vyrůst konkurence v podobě desítky jiných dopravců. A všichni se uživí a doručí to na místo při nižší ceně. Přitom připřáhnout poštovní vagón k rychlíku bylo nákladově skoro zadarmo, v porovnání, kolika nákladními vozy se to vozí dnes. Otázkou je, co jedna státní firma té druhé za to účtovala.
Vyplatí. Řeším dopravu 400tun plechu. Vlakem je to nejlevnější a dovezou to z Ostravy do Brna za dva dny. Kamionem je to o chloupek dražší, ale zase by to joudové vozili dva týdny. Pokud můžu mít materiál na skladě za dva dny, raději zvolím vlak. I kdyby byl o něco dražší.
Teda Dominiku, vystřídat minimálně 4 přezdívky během dvou dní, a to jen proto, abys mohl ty své pohádky psát i jinam, než na tvůj blogísek se zanedbatelnou návštěvností, to je síla…
No obchodní tajemství vám sdělovat nebudu. Pro mě důkaz, že všelijaké teze o nepoužitelnosti železniční nákladní dopravy jsou z říše bájí a pohádek. 😉 Někdo holt má s nadměrnými přepravami více zkušeností, někdo méně.
PvvS
12 hodin
Dneska už asi nedává smysl ani přestavba těch Postw na osobní/řídící.
Gratulace, mě vyšel kamion levněji.
Na podobnou vzdálenost.
A bylo to door2door. Nemusel jsem řešit poslední míli ani na jednom konci. Nemluvě o časové flexibilitě.
Opravdu? Vleček je na Moravě stále ještě dost. Ostrava je jedno velké kolejové bludiště. Většina našich zákazníků disponuje vlečkou a 50% ji i aktivně využívá.
Ne. Prostě bude povinnost vozit zásilky vlakem. Dopravce bude pouze jeden, aby se netříštily kapacity. A bude státní, aby si na něm nějaký hnusný boháč ještě nemastil kapsu. A basta. Za zpoždění nedostanete nic, protože to k dopravě patří. Pouze když vám zásilku ztratí a do roka se nikde nenajde (sama, hledat ji nebudeme, nejsou lidi), bude vám přiznána paušální náhrada, na kterou se všichni občané budou povinně skládat ze svých daní.
Jak vidíte, nemám žádný problém myšlenku pana Dobrodruha řádně rozvinout. Kus doby před rokem 89 jsem totiž měl možnost zažít.
A proto vznikly regionální depa, třídicí centra a tam už by se dalo předpokládat, že ty napojené na železnici jsou. Nikdo nenavrhuje, aby balík z Hrčavy putoval do Aše celou dobu vlakem. Nicméně i kdysi měly ČD službu Kurýr, kde balíky putovaly normálně vlakem s cestujícími. Tato služba skončila už v roce 2017 i když to byl bezkonkurenčně nejrychlejší způsob přepravy zásilek na velké vnitrostátní vzdálenosti.
Fiha, nakladni vlak co vyjede a prijede presne na cas? A treba i 2x denne? Tady si nekdo hodne zaprehanel. A kolik by to tak melo mit vagonu, protoze on je i trochu duvod, proc jezdi nakladaky a ne 600m dlouhy vlak.
kdyby nebyla železnice tak zaostalá, tak by to mělo být i rychlejší, než kamionem..ale tady se na konkurenci a modernizaci jen hraje..asi jako kdyby na 150 let starou polňačku někdo nalil asfalt a oplotil modrým zábradlím
Od nás z úřadu Prahy 3 mi šel dopis nejprve do Ostravy a odtamtud nákladním autem na poštu na Praze 3….
Kamui
13 hodin
ČR je holt na poštovní vlaky malá. Kdybychom pořád byli Československo, tak věřím že poštovní expees Praha – Košice (a možná i Praha – Bratislava) by stále jezdil a nikoho by nenapadlo ho rušit.
Mně chybí poštovní vozy které kdysi byly na každém rychlíku. V každé velké stanici pracovali i Poštáci a v této stanici byla i pobočka Pošty pro veřejnost – např. Přerov, Hranice n.M. apod..
Teď se vozí každý balíček do třídírny a z třídírny nákladáky ……
A myslíte, že ty pošťáci ve vlacích a na nádražích byli ekonomicky efektivnější, než systém, kdy se všechno dělá ve velkých třídírnách? Ony ty velké automatické třídírny se zaváděly už v 70. letech i v Československu, takže asi to nějaký důvod mělo.
Neplete. Jezdily modré vozy s nápisem Československá pošta, což byl jejich zařaditel, a uvnitř pracovali pošťáci – byla tam třídírna listovních zásilek a nakládaly/vykládaly se poštovní pytle na jednotlivých zastávkách. Ke konci (1999) byly jen na některých rychlících, ale někdy do 60. let i na některých osobácích.
Neplete. Poštovní vozy sice nebyly na každém rychlíku, ale vzhledem k tomu, že na do Ostravy i na Slovensko nejezdily vlaky v taktu i častěji než 1x za hodinu, ale byly to náhodné výstřely, tak se na některé z nich nasazovaly poštovní vozy i se schránkou.
Ano, to si dovedu při použití současných technologií představit.
Ale kdyby se to udělalo moderně, tedy elektrizovat ten tříkilometrový cancour a vlečku postavit úplně jinak, tak by to mohlo jít. Ale bylo by to drahé… https://mapy.cz/s/lemeleguvo
Což o to, roznášet je z centrálního skladu klidně drony a autonomní koloběžky můžou. Ale mezi místy centralizace zboží to dnes jezdí kamióny a bude to jezdit kamióny a klidně by to mohlo jezdit i vlakem, kdyby to bylo kde rozumně naložit, třeba zde: https://mapy.cz/s/repejetera
Tak pochopitelně, 80% balíků převzaly ostatní logistický hráči a až jednou poště skončí monopol na zásilky do 20g, tak se stejným způsobem prodají dodávky se žlutou trumpetou.
Úpadek ČP je reklama na diletantství a amaterismus firemního top managmentu.
Firma, co měla největší výhodu v zemi, a to pobočku v každé vesnici a vozový megapark upadla hluboko pod úroveň konkurence jen díky neschopnosti vedení.
Nemohla. Běžte to vysvětlovat starostům, že těch 5 babiček, co si denně přijde na poštu pro důchod nebo zaplatit inkaso nevydělá poště ani na tu paní, co tam 3 nebo 4 hodiny sedí za přepážkou.
Stejně tyhle pobočky skončí, bez ohledu na to zda bude někdo fňukat. Buď budou otevřené v „úterý a listopadu“ nebo snad funguje nějaká mobilní pošta, pokud to nebyl nějaký neúspěšný pilotní pokus.
To ale není chyba těch poboček, ale neschopnosti pošty je dostatečně využíť. Když si totiž člověk na poště nemohl pořidit ani obálku, ani krabici na balík, ale jen losy a cigarety, tak logicky to moc perspektivu nemělo.
Dodnes je výrazně složitější odeslat balík Balíkovnou než třeba Zásilkovnou, ač technicky k tomu není jediný důvod.
(To se asi nepotkáváme v měřítku, ty nejmenší pobočky byly často v místech, kde je na hraně i fungování obchodu s jídlem a tam byl nějaký výdělečný provoz prostě nereálný, natož dneska. Taky tam ty pošty často přešly pod obecní úřad.)
Ve vesnici o 50 domech se pobočka pošty neuživí i kdyby nabízela cokoliv. Tam se uživí jedině jako Pošta Partner, že se poštovní služby poskytují v obchodě nebo na obecním úřadu.
Já tu balikovnu využíval docela často. Ale jen do doby, než došlo k redukci poboček. Ty malé pobočky měly podstatně menší fronty, navzdory absence vyvolávaciho systému. Na ty centralizované pobočky se odmítám dobrovolně dostavovat.
Monopol pošty na jakékoliv zásilky skončil v roce 2013. A stalo se co? Nic. Na ten trh s dopisy a pohlednicemi, kromě hromadných podání, nikdo nevstoupil. Přání k vánocům, velikonocům a k narozeninám se poštou posílají minimálně, smlouvy a podobné písemnosti také. Daňové přiznání a přehledy OSVČ se už také posílají víc elektronicky. A na občasných pohlednicích babičce z dovolené se fakt vydělat nedá.
Ta „výhoda“ poboček v každé vesnici je naopak ten balvan, který na poště leží, protože provoz těch poboček je dražší, než kolik se na nich dá vůbec utržit peněz.
přesně tak, ty pošty časem musí zaniknout víc a víc. Tam už není pořádně co řešit. Existují alternativy. Podobně zanikly a zanikají např. finanční úřady na malých městech. Prostě je blbost to držet
Tam je to jinak. Na kolejích je závazková doprava, kterou stát stále nabízí a i komerční spoje, které vydělávají. Pošta nic takového nemá – musí dělat něco pod náklady (a ze zákona prostě musí) a s balíkama konkurenci nezvládla…
je tomu bohužel tak, třeba v depu Brno vyházeli zkušené pracovníky a místo nich nastoupili angenturní zaměstnanci, které je potřeba neustále zapracovávat..
Mně děsí rozprodej budov za účelem umenšování výdajů (resp. tvorbu zisků), které by se daly dlouhodobě komerčně využívat. Ne, to radši vše rozprodají, aby se teď umenšily dluhy a pak ten státní podnik nebude ani nic mít… Pracoval jsem tam a moc mě ten současný pohled mrzí 🙁
O flexibilitě to nebude , pamauji když vozili denní tisk a zvířata v bednách, problém bude v tom že zmizely terminály pro překládku zbožī , čīmž pádem se stratila výhoda rychlosti přepravy
To není až tak pravda,pamatuji poštovní expressy, kdy se ve 3 rano v praze nahazely do vagonu noviny a v 6 byly na trafikach v ostravě atp. Expressy měli na trati přednost
O flexibilitě to bude. Ten denní tisk se totiž kvůli rozvozu tisknul už třeba ve 20.00 večer a byly ho velké objemy. Náklad papírových novin klesá a vydavatelé chtějí tisknout co nejpozději. A když vytisknete noviny ve 23:00, tak než je dovezete do Malešic, přeložíte na vlak a ten vlak dojede do Olomouce nebo do Ostravy, tak už je nestihnete rozvézt do trafik, co otevírají třeba v 5:00 nebo 6:00.
No, to nebude o flexibilite ale hlavne o cene. V noci poštový expres kľudne zvládne trať Praha – Ostrava okolo 3,5 hodiny. To nedáte žiadnym autom žiadnou trasou. V OV to hodíš do dodávky a v pohode rozvezieš tak, aby to v tej trafike bolo načas. Problém je v tom, koľko stojí tá dodávka na trase Praha – OV a koľko stojí poštovný expres … Okrem toho, vozne, ktoré sa používajú sú zastarané. Rýchlosť prepravy (keď počítame nutnú prekládku do/z expresu ) by jednoznačne urýchlili nejaké štandarizované poštové kontajnery … a nie prehadzovanie vriec, balíkov … na to je fakt… Číst vice »
jasne ze neni Ted zrovna jede lokomotiva ze Spanelska na testovani do cech a vite co? nalozili ji na kamion a uz si to svisti po silnici 😀 tak efektivni zeleznice je, dokonce i lokomotiva je levnejsi prevest na kamionu 😀 😀 😀
Jenže ono to vozidlo nemělo jak dojet na ten náš rozchod. Tu lokomotivu zvedal speciální jeřáb, položil jí na kamion. A podle Vás by měl jet ten jeřáb za kamionem do nejbližší stanice s rozchodem 1435 a tam tu lokomotivu složit? A potom řešit, jak neschválené vozidlo dopravovat po kolejích? No než by to vyřešili, bude uz kroužit ve Velimi.
krteček
14 hodin
Jeden Gbkkqs se rovná jeden kamion, Postw je kamion a půl. Ale budeme plakat že není co vozit.
Jenže ty kamióny vám obslouží všechna depa v okresních městech, která většinou nemají propojení s železnicí. Vagón musíte někde stejně přeložit na kamión a ty překládky berou čas. Protože představa, že jede jeden vagón z Hradce Králové do Jičína, jeden do Trutnova, jeden do Náchoda a jeden do Rychnova, tak tam určitě nedojedou tak operativně jako ten kamión. A aby se někdy ve 2 ráno vypravovaly z HK 4 vlaky s lokomotivou a jedním vagónem pošty, to by bylo hodně drahé.
Alza nevozí nic mezi městy. Alza zaváží z centrálních skladů. Zásilkovna, DPD, PPL apod. vozí mezi svými depy kamionem, tam třídí a rozváží dodávkami. Pošta to dělá stejně, ale těch dep má víc, skoro v každém okrese, protože vozí nejen balíky, ale i listovní zásilky.
A když už se to na jednom místě naloží, počítá se, že na jiném se to složí a rozveze. Jakákoliv překládka znamená zdržení a další pracovní síly.
Určitě Zásilkovna z Ostravského depa rozvoz po Praze nerealizuje. Co když se v OV sejdou tři vagony zásilek do Prahy? A mezi kamiony se nikdy nepřekládá? Vždy jedou od odesílatele k příjemci?
Já něco takového napsal? Nenapsal. Kamión z Ostravy veze balíky do Prahy. Když by byl poloprázdný, složí půlku ve Štěrboholích, druhou půlku v Rudné. Když je špička třeba před vánoci jede kamionů víc, jakmile se naplní kapacita. Ono v těch depech nejsou žádné obrovské prostory, kde by se to dalo skladovat. Kamióny jsou v tomhle flexiblní. Ale pokud sleduji své zásilky jak u České pošty, tak u Zásilkovny, tak u PPL i DPD, není tam žádná známka, že by to nejezdilo přímo z podacího depa do doručovacího. Bez mezikroku.
Kde jsem napsal, že v případě dovozu třech vagonů z Ostravy ve špičce před vánoci to chci v depu skladovat do Štěpána? On někdo brání zboží poskvrněnému vlakem dál cestovat okamžitě po vyložení? A neflexibilní vlak necestuje mezi Prahou a Ostravou několikrát denně? Dle vás asi jen jednou za 14dní. Nebude to spíš, že hledáte problémy kde nejsou?
Prý aspoň jeden zkušební vg s kontejnerem jel, ale zdokumentované jsem to neviděl. A třeba ani překládka v Praze nebyla vyřešená. O ceně a flexibilitě nemá cenu se bavit. Ani přímo v areálu v Mošnově se s možností přímé jízdy z terminálu do sousední haly ČP stavebně nepočítá. Jako kdyby se podařilo zkonsolidovat zásilky balíčkových služeb, tak na nějaké hlavní ose by to technicky fungovat mohlo – viz DE nebo CH. Ale k tomu zde nikoho nic nemotivuje.
Poptám se. Ale můj názor je takový, že problém naložit kontejner není jenom v Mošnově. Ostatní třídírny s tím mají problém…. Pokud by vyjel vlak z Mošnova a jel dál než do Prahy, třeba Plzeň. A jel by formou, že ve stanici, připoji vůz nebo jen přehodi kontejnery tak by tam byl efekt. Ale zatím by to fungovalo stylem. Na třidirně se roztřídí pak se musí naložit do konterneru a pak v dalším zase ručně vyložit (možna jsou i koše na paletach). Tak pak se platí dopravní cesta i za mrtvou hmosnost kontejneru. A beztak by ten NEX stal dvě… Číst vice »
Tak prvně zkoušeli přeprevu kontejnerem a prý manipůlace s kontejnerem (z vlaku do třídírný, naplnit a zpět na vlak) zabrala tolik času jako naplnit kaminon a ten otočil ještě Olomouc.
Jinak kamiony jezdí dle potřeby všemi směry, což vlak Mošnov – Praha ne….
ČD by to měly kompletně odkoupit a předělat na cyklovagóny. Během cyklistické sezóny nasazovat na vlaky s nejvyšší poptávkou, kde dochází pravidelně ke kapacitním problémům…
Hmmm a jak ten pošťák donutíme, aby se při 160 udržel na trati? S kolem vlakem jezdím často a rád, ale soupravy tažené lokomotivou vídám primárně na koridorech, zbytek už začínají obsluhovat ucelené jednotky, kde by připojení vozu jaksi zkomplikovalo obrat.
Kolik ty Postw zvládají? Školy na to nemám, ale internet říká 140 – 160 km/h. Dokud se po našich železnicích prohání řada 362 v hojném počtu, tak by tyhle vozy asi nebyly problém. Ty Gbkkqs možná tak pro nějaké sezónní turistické linky tažené dieselovou lokomotivou nebo tak něco.
Nicméně by to musel někdo po ČD chtít a hlavně jim to zaplatit.
Tady je vidět, jak neefektivně Česká Pošta pracovala. Pokud by fungovala správně, tak by nemohla vyrůst konkurence v podobě desítky jiných dopravců. A všichni se uživí a doručí to na místo při nižší ceně. Přitom připřáhnout poštovní vagón k rychlíku bylo nákladově skoro zadarmo, v porovnání, kolika nákladními vozy se to vozí dnes. Otázkou je, co jedna státní firma té druhé za to účtovala.
Slabší holt jde z kola ven. Systém pošty je zastaralý. PPL, Zásilkovny a Alzy je plně nahradí. Vlakového doručování zásilek je škoda.
A přitom konkurence vlak nevyužívá od začátku… Proč asi… 😉
A to bych úplně netvrdil. Občas je vidět ucelený dlouhý kontejnerový vlak s bednami DHL.
A ještě bych řekl že GLS.
Jestli to nebude tím,že zrovna vlaky nejsou v módě.😉
Škoda, že se nechytla ani služba kurýra u Leo Expressu https://zdopravy.cz/leo-express-krisi-zeleznicniho-kuryra-zacal-prepravovat-vlakem-zasilky-47819/
Stačí porovnát cenu a pohodlnost.
69,- kč a musím to donést k vlaku a druhý si to musi vyzvednout…
Ve finále 14 „poboček“ s přesným časem výzvednutím…. za 30,- by to šlo.
České dráhy sice měli síť ale za skoro 200,- a přesným časem vyzvednutím.
To už lepší je ta pošta, adresát nezastižen, musím na poštu…..
PPL atd to mám 89,- to mám domů, nebo za 59,- do boxů s nonstop provozem…..
No jo, ale box, ten se na Vás neusměje. Ostatně jsou i lidé, kteří na poštu chodí rádi.
https://www.youtube.com/watch?v=2XGattCUugQ
Box se neusměje, ale vás nesejde, že něco máte jinak, jdete už pozdě a tak…
Vidím, že Permoníci vnímají ČD jako živou bytost rodu mužského. Pozoruhodné!
Nevím jak ty boxy, ale zásilkové služby právě zdražují.
Ale k čemu mi vědět aktuální zdrážení. Když druhá služba se již nenabízi.
Porovnávam ceny ve stejně době.
Dnes se chodí do boxů i na nádraží. Při vyšší koncentraci ten alza box, či Zbox bude plnit stejné služby jako výdejní místo a sklad spěšnin.
Ještě chvíli a na železnici se nevyplatí vozit ani ucelené vlaky uhlí do elektrárny
Ale což o to. To se vyplatí. Jenže uhlí se přepravuje méně a méně a brzy nebude jezdit vůbec.
Vyplatí. Řeším dopravu 400tun plechu. Vlakem je to nejlevnější a dovezou to z Ostravy do Brna za dva dny. Kamionem je to o chloupek dražší, ale zase by to joudové vozili dva týdny. Pokud můžu mít materiál na skladě za dva dny, raději zvolím vlak. I kdyby byl o něco dražší.
Teda Dominiku, vystřídat minimálně 4 přezdívky během dvou dní, a to jen proto, abys mohl ty své pohádky psát i jinam, než na tvůj blogísek se zanedbatelnou návštěvností, to je síla…
A tak jsme se pobavili a jedeme dále 🙂 🙂 🙂
No obchodní tajemství vám sdělovat nebudu. Pro mě důkaz, že všelijaké teze o nepoužitelnosti železniční nákladní dopravy jsou z říše bájí a pohádek. 😉 Někdo holt má s nadměrnými přepravami více zkušeností, někdo méně.
Dneska už asi nedává smysl ani přestavba těch Postw na osobní/řídící.
Vzhledem k nutnosti ETCS asi zájem o řídící vozy opadne, bohužel…
Bohudík.. co s tím jako? Dyť je to do šrotu dávno..
Osobní vagón na stojáka. Maximální kapacita, nízká cena. Na vlaky kolem Prahy úplně v pohodě. Okna netřeba!
Co takhle to vykuchat a dát tam závěsy ne kola? Zbývá jen dořešit, co a kam to potáhne.
Co vagóny. Teď si vemte, že Royal Mail si v Londýně vybudovala vlastní podzemní dráhu spojující důležité pobočky.
Mohou tam jezdit i podzemní kamiony.
Ne.
https://en.wikipedia.org/wiki/London_Post_Office_Railway
Royal Mail má sice svých problémů dost, ale aktuálně je zisková a vyplácí dividendu. To nemůžete s Českou poštou vůbec srovnávat.
Taky si na ni brousí zuby Křetínský. Britská vláda již prodej schválila.
Ale Royal Mail tuto podzemní dráhu vybudovala v roce 1927 a zavřela v roce 2003. Nyní je část té drážky součástí poštovního muzea.
Čínská státní pošta zkoumá vyžití metra pro balíky.
https://dialogue.earth/en/business/underground-express-the-quiet-rise-of-subway-couriers-in-china/
To je sice hezký že V Mošnově je velké třídící centrum,ale balík do Prahy nebo do Plzně jede nákladním autem místo aby ten balík jel po železnici.
Je to tak. Kde vedou koleje, měla by být povinnost vozit zásilky vlakem.
Bude také povinnost hradit náklady které vzniknout díky zpoždění?
A kdyby měl zákazník na výběr, jestli asap kamionem, nebo levněji vlakem?
Vlakem to opravdu nebude levněji a ještě to bude pomalejší
Jsem řešil dopravu z Frýdku-Místku na Kladensko a ČD Cargo bylo tehdy levnější než silniční dopravci. 😉
Gratulace, mě vyšel kamion levněji.
Na podobnou vzdálenost.
A bylo to door2door. Nemusel jsem řešit poslední míli ani na jednom konci. Nemluvě o časové flexibilitě.
Z vlečky na vlečku, z areálu dodavatele přímo do haly příjemce. Kde je problém?
Nikde. Akorát, že to je dnes zcela naprostá výjimka…
Opravdu? Vleček je na Moravě stále ještě dost. Ostrava je jedno velké kolejové bludiště. Většina našich zákazníků disponuje vlečkou a 50% ji i aktivně využívá.
Lži. Reálné obchodní případy tvrdí opak.
Zákazníci si už vybrali, upřednostňují rychlost a spolehlivost.
Ne. Prostě bude povinnost vozit zásilky vlakem. Dopravce bude pouze jeden, aby se netříštily kapacity. A bude státní, aby si na něm nějaký hnusný boháč ještě nemastil kapsu. A basta. Za zpoždění nedostanete nic, protože to k dopravě patří. Pouze když vám zásilku ztratí a do roka se nikde nenajde (sama, hledat ji nebudeme, nejsou lidi), bude vám přiznána paušální náhrada, na kterou se všichni občané budou povinně skládat ze svých daní.
Jak vidíte, nemám žádný problém myšlenku pana Dobrodruha řádně rozvinout. Kus doby před rokem 89 jsem totiž měl možnost zažít.
Nebuďte smutný za několik mínusů. Ti, kteří je dali, nedočetli do konce.
Ano, vše musí být stejně jako za bolšvika. V žádném případě není možné vlaky zapojit do moderní logistiky.
Zapojit vlaky do moderní logistiky lze. Zcela bez problémů. Jenže to Vy stejně nejste schopný pochopit…
Vlaky mívají zpoždění občas. Kamiony na D1 každý den.
Koleje vedou snad jen do velkých fabrik. Většina balíků se převáží z míst a do míst kde koleje nejsou
A proto vznikly regionální depa, třídicí centra a tam už by se dalo předpokládat, že ty napojené na železnici jsou. Nikdo nenavrhuje, aby balík z Hrčavy putoval do Aše celou dobu vlakem. Nicméně i kdysi měly ČD službu Kurýr, kde balíky putovaly normálně vlakem s cestujícími. Tato služba skončila už v roce 2017 i když to byl bezkonkurenčně nejrychlejší způsob přepravy zásilek na velké vnitrostátní vzdálenosti.
Nejsou. Vznikají u dálnic, na kraji měst a v průmyslových zónách na zeleném poli
Fiha, nakladni vlak co vyjede a prijede presne na cas? A treba i 2x denne? Tady si nekdo hodne zaprehanel. A kolik by to tak melo mit vagonu, protoze on je i trochu duvod, proc jezdi nakladaky a ne 600m dlouhy vlak.
A proč ne? Jaký je rozdíl mezi nákladním a osobním vlakem při jízdě podle jízdního řádu?
A vozy by se taky našly. I na 160 km/h: https://tatravagonka.sk/file/2024/09/Sggnss-80-XLS-160.pdf
Pěkné, ale 160 km/h to má jen do zatížení 16 tun na osu, není to málo?
Jsou to poštovní zásilky, ne ingoty.
Průměrna váha zboží v kontejnerů je 7tun, 4 tuny kontejner. I ty kamiony mají maximalně 40 tun na soupravu, tak nejezdí na maximalní hmotnost.
Jde jsou jsem počitál hmotnost poštovních zásilek různé ty baličky atd a 1m3 važil od 100 po 200 kg…..
Pro postu neni. Coz je taky asi jedine smysluplne vyuziti takoveho vozu. Dnes je to spise technologicky experiment…
a víte, že to fungovalo? no vídím, že nevíte a ty vlaky nebyly jen dva.
Možná proto, aby dojel ještě v tomto století. Ale jinak. Naplnily by zásilky z Mošnova do Plzně denně vagón?
Klidně několik vagónů, dokážete dát záruky že budou balíky do 24 h. od odeslání v rukou zákazníků?
kdyby nebyla železnice tak zaostalá, tak by to mělo být i rychlejší, než kamionem..ale tady se na konkurenci a modernizaci jen hraje..asi jako kdyby na 150 let starou polňačku někdo nalil asfalt a oplotil modrým zábradlím
Býval na to funkční systém, teď se ale „Dnes podáte, zítra dodáme“ nějak vytrácí, a ani s rychlostním příplatkem není lhůtou příští den.
Musel by to být přímý vlak. Je problém domluvit u dopravce přímý noční vlak?
Ne… proto mne také nepřekvapuje, že balíky vlakem nejezdí.
Jo to je ten henten přesun nákladů na koleje. Mošnov má koleje, malešická posta také…..
Od nás z úřadu Prahy 3 mi šel dopis nejprve do Ostravy a odtamtud nákladním autem na poštu na Praze 3….
ČR je holt na poštovní vlaky malá. Kdybychom pořád byli Československo, tak věřím že poštovní expees Praha – Košice (a možná i Praha – Bratislava) by stále jezdil a nikoho by nenapadlo ho rušit.
Mně chybí poštovní vozy které kdysi byly na každém rychlíku. V každé velké stanici pracovali i Poštáci a v této stanici byla i pobočka Pošty pro veřejnost – např. Přerov, Hranice n.M. apod..
Teď se vozí každý balíček do třídírny a z třídírny nákladáky ……
A myslíte, že ty pošťáci ve vlacích a na nádražích byli ekonomicky efektivnější, než systém, kdy se všechno dělá ve velkých třídírnách? Ony ty velké automatické třídírny se zaváděly už v 70. letech i v Československu, takže asi to nějaký důvod mělo.
To je nostalgie. Ekonomicky to nedává smysl.
Nepletete si to se služebními vozy?
Neplete. Jezdily modré vozy s nápisem Československá pošta, což byl jejich zařaditel, a uvnitř pracovali pošťáci – byla tam třídírna listovních zásilek a nakládaly/vykládaly se poštovní pytle na jednotlivých zastávkách. Ke konci (1999) byly jen na některých rychlících, ale někdy do 60. let i na některých osobácích.
A na těch poštovních vozech byly schránky na dopisy a co jste tam hodil, to došlo. 🙂
V magazínu Pozor Vlak byla i reportáž, ale nemohu to najít. Ale tady je taky jedna:
https://youtu.be/nEjpuukQkx4?si=JXEVTkVsZ1wskfD3
Neplete. Poštovní vozy sice nebyly na každém rychlíku, ale vzhledem k tomu, že na do Ostravy i na Slovensko nejezdily vlaky v taktu i častěji než 1x za hodinu, ale byly to náhodné výstřely, tak se na některé z nich nasazovaly poštovní vozy i se schránkou.
Ano .. jsem už pamětník … – https://www.itvlaky.cz/osobni-h0/74961/ a starší https://www.itvlaky.cz/osobni-h0/74923/ = makety v měřítku 1:87 (H0)
Naopak ČR je tak malá, že by se zvládalo přes noc vše převozit. Na nejdelší československé relace se používala i letadla.
Mohli by to nakoupit z PPL, Alzy, či Zásilkovny.
Nebo pan Tomek z Klubu přátel lokálek.
Jo, vlastně ten ne…
Jak by přeprava vlak pomohla v tom, mít balík v boxu i někde na venkově, hned ráno druhý den po objednání?
Tak preprava mezi nekterymi depy by fungovat mohla, nicmene nevedou tam koleje.
Koleje se daj postavit. Pak povedou.
Proč by to někdo dělal?
Protože to Hala_D chce 🙂
PPL snad uvažovalo o vozbě kontejnerů do třídícího centra u Hradce Králové, ale údajně to ztroskotalo na možnosti dostat se „kdykoliv“ na vlečku.
Pokud by jim v tom třídícím centru pracovali posunovači stylu jejich řidičů tak by to tam moc dlouho nevydrželo 😀
Ano, to si dovedu při použití současných technologií představit.
Ale kdyby se to udělalo moderně, tedy elektrizovat ten tříkilometrový cancour a vlečku postavit úplně jinak, tak by to mohlo jít. Ale bylo by to drahé…
https://mapy.cz/s/lemeleguvo
Jenže než se SŽ rozhoupe něco řešit a vyřeší to, tak balíčky budou roznášet drony a autonomní vozidla. 😀
Což o to, roznášet je z centrálního skladu klidně drony a autonomní koloběžky můžou. Ale mezi místy centralizace zboží to dnes jezdí kamióny a bude to jezdit kamióny a klidně by to mohlo jezdit i vlakem, kdyby to bylo kde rozumně naložit, třeba zde: https://mapy.cz/s/repejetera
Muselo by se chtít. Pak jde všechno.
Tak pochopitelně, 80% balíků převzaly ostatní logistický hráči a až jednou poště skončí monopol na zásilky do 20g, tak se stejným způsobem prodají dodávky se žlutou trumpetou.
Úpadek ČP je reklama na diletantství a amaterismus firemního top managmentu.
Firma, co měla největší výhodu v zemi, a to pobočku v každé vesnici a vozový megapark upadla hluboko pod úroveň konkurence jen díky neschopnosti vedení.
Nevím, jestli bych pobočky, které denně obsloužily jednotky lidí, nazýval zrovna výhodou.
Tak tyhle pobočky mohla ČP začít nahrazovat pomocí výdejních boxů. Jenže ČP je objevila asi tak 5 let po Zásilkovně a dalších.
To nejsme ve sporu. Komentoval jsem výhradně tu část, která mi přišla jako mimořádně nepřesný popis situace. 🙂
Nemohla. Běžte to vysvětlovat starostům, že těch 5 babiček, co si denně přijde na poštu pro důchod nebo zaplatit inkaso nevydělá poště ani na tu paní, co tam 3 nebo 4 hodiny sedí za přepážkou.
Stejně tyhle pobočky skončí, bez ohledu na to zda bude někdo fňukat. Buď budou otevřené v „úterý a listopadu“ nebo snad funguje nějaká mobilní pošta, pokud to nebyl nějaký neúspěšný pilotní pokus.
Pamatuji poštomaty ještě dlouho před Alzou…
To ale není chyba těch poboček, ale neschopnosti pošty je dostatečně využíť. Když si totiž člověk na poště nemohl pořidit ani obálku, ani krabici na balík, ale jen losy a cigarety, tak logicky to moc perspektivu nemělo.
Dodnes je výrazně složitější odeslat balík Balíkovnou než třeba Zásilkovnou, ač technicky k tomu není jediný důvod.
(To se asi nepotkáváme v měřítku, ty nejmenší pobočky byly často v místech, kde je na hraně i fungování obchodu s jídlem a tam byl nějaký výdělečný provoz prostě nereálný, natož dneska. Taky tam ty pošty často přešly pod obecní úřad.)
Ve vesnici o 50 domech se pobočka pošty neuživí i kdyby nabízela cokoliv. Tam se uživí jedině jako Pošta Partner, že se poštovní služby poskytují v obchodě nebo na obecním úřadu.
Já tu balikovnu využíval docela často. Ale jen do doby, než došlo k redukci poboček. Ty malé pobočky měly podstatně menší fronty, navzdory absence vyvolávaciho systému. Na ty centralizované pobočky se odmítám dobrovolně dostavovat.
Monopol pošty na jakékoliv zásilky skončil v roce 2013. A stalo se co? Nic. Na ten trh s dopisy a pohlednicemi, kromě hromadných podání, nikdo nevstoupil. Přání k vánocům, velikonocům a k narozeninám se poštou posílají minimálně, smlouvy a podobné písemnosti také. Daňové přiznání a přehledy OSVČ se už také posílají víc elektronicky. A na občasných pohlednicích babičce z dovolené se fakt vydělat nedá.
Ta „výhoda“ poboček v každé vesnici je naopak ten balvan, který na poště leží, protože provoz těch poboček je dražší, než kolik se na nich dá vůbec utržit peněz.
přesně tak, ty pošty časem musí zaniknout víc a víc. Tam už není pořádně co řešit. Existují alternativy. Podobně zanikly a zanikají např. finanční úřady na malých městech. Prostě je blbost to držet
Stejně tak dopadne Národní dopravce.
Ten se proti poště snaží. Sice je to taky státní moloch, ale proti poště je celkem funkční.
Snaží se, ale stat jej zlikviduje
Tam je to jinak. Na kolejích je závazková doprava, kterou stát stále nabízí a i komerční spoje, které vydělávají. Pošta nic takového nemá – musí dělat něco pod náklady (a ze zákona prostě musí) a s balíkama konkurenci nezvládla…
je tomu bohužel tak, třeba v depu Brno vyházeli zkušené pracovníky a místo nich nastoupili angenturní zaměstnanci, které je potřeba neustále zapracovávat..
Mně děsí rozprodej budov za účelem umenšování výdajů (resp. tvorbu zisků), které by se daly dlouhodobě komerčně využívat. Ne, to radši vše rozprodají, aby se teď umenšily dluhy a pak ten státní podnik nebude ani nic mít… Pracoval jsem tam a moc mě ten současný pohled mrzí 🙁
Pokud budova nevydělává, je to náklad.
Na S34 by to bylo fajn
Nedávejte jim nápady, část toho možná u KŽC i tak skončí.
Tohle je zřejmě ten reálný přesun zboží na železnici. Jen kydy nic víc.
asi ten vlak bude špatně flexibilní a třeba i drahý… když to zrušili
Myslím že to definitivně dorazily výluky v Pardubicích a Bezpráví.
Ono i řesení mimořádností jde silnici lépe… rozjezdit dálnici, případně objet překážku je o dost menší problém než totéž řešit na železnici
O flexibilitě to nebude , pamauji když vozili denní tisk a zvířata v bednách, problém bude v tom že zmizely terminály pro překládku zbožī , čīmž pádem se stratila výhoda rychlosti přepravy
Výhodu rychlosti přepravy měly vlaky vůči koňským povozum, vůči autům cca do 60. let.
To není až tak pravda,pamatuji poštovní expressy, kdy se ve 3 rano v praze nahazely do vagonu noviny a v 6 byly na trafikach v ostravě atp. Expressy měli na trati přednost
Tak za 3 hodiny asi těžko z Prahy „na trafikach v Ostravě“
to určitě jelo pendolinem a řádně to klopilo 😉 už v 80.letech 😉
Noční poštovní rychlíky vyrážely z Prahy většinou okolo půlnoci 😉.
No problem, táhla to Regína.
A dost často je vozily jen štočky a tisklo se na místě.
Co plácáte? Dnešní rychlotratě jsou po letadlech nejrychlejší způsob dopravy. Vymysleme nákladní rychlodráhu a jsme v pohodě.
O flexibilitě to bude. Ten denní tisk se totiž kvůli rozvozu tisknul už třeba ve 20.00 večer a byly ho velké objemy. Náklad papírových novin klesá a vydavatelé chtějí tisknout co nejpozději. A když vytisknete noviny ve 23:00, tak než je dovezete do Malešic, přeložíte na vlak a ten vlak dojede do Olomouce nebo do Ostravy, tak už je nestihnete rozvézt do trafik, co otevírají třeba v 5:00 nebo 6:00.
No, to nebude o flexibilite ale hlavne o cene. V noci poštový expres kľudne zvládne trať Praha – Ostrava okolo 3,5 hodiny. To nedáte žiadnym autom žiadnou trasou. V OV to hodíš do dodávky a v pohode rozvezieš tak, aby to v tej trafike bolo načas. Problém je v tom, koľko stojí tá dodávka na trase Praha – OV a koľko stojí poštovný expres … Okrem toho, vozne, ktoré sa používajú sú zastarané. Rýchlosť prepravy (keď počítame nutnú prekládku do/z expresu ) by jednoznačne urýchlili nejaké štandarizované poštové kontajnery … a nie prehadzovanie vriec, balíkov … na to je fakt… Číst vice »
Nebo se to tiskne v místní tiskárně… Místo balíků novin se pošlou jen štočky. A ty šly i letecky..
Máte povědomí o moderní tiskárně anebo je pro vás vrcholem tiskárna Rudého práva, kde se štočky „kontinuálně“ odlévaly??
To už ty zprávy budou dávno nezajímavé a noviny půjdou do sběru 😀
Noviny se tiskly a rozvážely z několika center.
jasne ze neni Ted zrovna jede lokomotiva ze Spanelska na testovani do cech a vite co? nalozili ji na kamion a uz si to svisti po silnici 😀 tak efektivni zeleznice je, dokonce i lokomotiva je levnejsi prevest na kamionu 😀 😀 😀
Skoro, jakoby ve španělsku měli jiný rozchod kolejí, co.
A oni ve Velimi mají ty testovací okruhy s normální rozchodem i tím španělským?
A kdo asi tak může za to že si železničáři stále nebyli schopní sjednotit ani ty základní technické parametry?
A jak ji u nás budou testovat když má jiný rozchod? Že by měla na testování podvozky standardního rozchodu?
Je to lokomotiva pro britského dopravce.
já vím, však jsem tam tomu včera taky psal svoje. že i vozidlo, co pasuje na náš rozchod jede na kamionu…
Jenže ono to vozidlo nemělo jak dojet na ten náš rozchod. Tu lokomotivu zvedal speciální jeřáb, položil jí na kamion. A podle Vás by měl jet ten jeřáb za kamionem do nejbližší stanice s rozchodem 1435 a tam tu lokomotivu složit? A potom řešit, jak neschválené vozidlo dopravovat po kolejích? No než by to vyřešili, bude uz kroužit ve Velimi.
Jeden Gbkkqs se rovná jeden kamion, Postw je kamion a půl. Ale budeme plakat že není co vozit.
ona pošta má co vozit? vždyť je to v úpadku…
Nějak nechápu souvislost.
Když si nakoupím třeba 1000 vozů, tak najednou budu mít co vozit?
Krteček asi myslel, že když naložím Gbkkqs na silniční podvalník, tak už toho na autě vezu docela dost.
Jenže ty kamióny vám obslouží všechna depa v okresních městech, která většinou nemají propojení s železnicí. Vagón musíte někde stejně přeložit na kamión a ty překládky berou čas. Protože představa, že jede jeden vagón z Hradce Králové do Jičína, jeden do Trutnova, jeden do Náchoda a jeden do Rychnova, tak tam určitě nedojedou tak operativně jako ten kamión. A aby se někdy ve 2 ráno vypravovaly z HK 4 vlaky s lokomotivou a jedním vagónem pošty, to by bylo hodně drahé.
Alza a spol vozí mezi městy jednu dvě dodávky?Nikdo nechce vozit vlak na každou samotu, ale do velkých měst, proč ne?
Alza nevozí nic mezi městy. Alza zaváží z centrálních skladů. Zásilkovna, DPD, PPL apod. vozí mezi svými depy kamionem, tam třídí a rozváží dodávkami. Pošta to dělá stejně, ale těch dep má víc, skoro v každém okrese, protože vozí nejen balíky, ale i listovní zásilky.
A když už se to na jednom místě naloží, počítá se, že na jiném se to složí a rozveze. Jakákoliv překládka znamená zdržení a další pracovní síly.
Určitě Zásilkovna z Ostravského depa rozvoz po Praze nerealizuje. Co když se v OV sejdou tři vagony zásilek do Prahy? A mezi kamiony se nikdy nepřekládá? Vždy jedou od odesílatele k příjemci?
Já něco takového napsal? Nenapsal. Kamión z Ostravy veze balíky do Prahy. Když by byl poloprázdný, složí půlku ve Štěrboholích, druhou půlku v Rudné. Když je špička třeba před vánoci jede kamionů víc, jakmile se naplní kapacita. Ono v těch depech nejsou žádné obrovské prostory, kde by se to dalo skladovat. Kamióny jsou v tomhle flexiblní. Ale pokud sleduji své zásilky jak u České pošty, tak u Zásilkovny, tak u PPL i DPD, není tam žádná známka, že by to nejezdilo přímo z podacího depa do doručovacího. Bez mezikroku.
Kde jsem napsal, že v případě dovozu třech vagonů z Ostravy ve špičce před vánoci to chci v depu skladovat do Štěpána? On někdo brání zboží poskvrněnému vlakem dál cestovat okamžitě po vyložení? A neflexibilní vlak necestuje mezi Prahou a Ostravou několikrát denně? Dle vás asi jen jednou za 14dní. Nebude to spíš, že hledáte problémy kde nejsou?
A chyba v Matrixu, chybí zbytek. Takže:
Pokud by se jich chytnul nějaký šikovný logistik mohl by jejich pomocí rozhýbat vozové zásilky.
Když se depo v Mošnově stavělo, tak se mluvilo o využití kontejnerů k přepravě pošty. To se nějak realizovalo, nebo úplný konec?
Krom pár zkušebních pokusů asi nic.
Prý aspoň jeden zkušební vg s kontejnerem jel, ale zdokumentované jsem to neviděl. A třeba ani překládka v Praze nebyla vyřešená. O ceně a flexibilitě nemá cenu se bavit. Ani přímo v areálu v Mošnově se s možností přímé jízdy z terminálu do sousední haly ČP stavebně nepočítá. Jako kdyby se podařilo zkonsolidovat zásilky balíčkových služeb, tak na nějaké hlavní ose by to technicky fungovat mohlo – viz DE nebo CH. Ale k tomu zde nikoho nic nemotivuje.
Jak stavebně nepočita? Když tam jsou vráta.
Už to vidím tam je plot… omg…
Poptám se. Ale můj názor je takový, že problém naložit kontejner není jenom v Mošnově. Ostatní třídírny s tím mají problém…. Pokud by vyjel vlak z Mošnova a jel dál než do Prahy, třeba Plzeň. A jel by formou, že ve stanici, připoji vůz nebo jen přehodi kontejnery tak by tam byl efekt. Ale zatím by to fungovalo stylem. Na třidirně se roztřídí pak se musí naložit do konterneru a pak v dalším zase ručně vyložit (možna jsou i koše na paletach). Tak pak se platí dopravní cesta i za mrtvou hmosnost kontejneru. A beztak by ten NEX stal dvě… Číst vice »
Jen pro doplnění: samozřejmě to byla pomalá neefektivní ruční práce, ale poštovní vozy byly s personálem a třídilo se za jízdy.
Tak jsem to pozjištovál.
Tak prvně zkoušeli přeprevu kontejnerem a prý manipůlace s kontejnerem (z vlaku do třídírný, naplnit a zpět na vlak) zabrala tolik času jako naplnit kaminon a ten otočil ještě Olomouc.
Jinak kamiony jezdí dle potřeby všemi směry, což vlak Mošnov – Praha ne….
Nojono, pokrok nejde zastavit….
Emisní dieselové kamiony jsou pokrok?
Proti poštovním vagónům bezesporu ano.
Nechtějte spočítat tu emisní stopu, kolik lidí + jejich logistika vyfuní CO2 při prekladce na vlak a dál na silnici.