Nesmrtelné motoráky 810. ČD je přejmenují na RegioMouse, prochází další modernizací
České dráhy sáhnou při pojmenování vlaku znovu do živočišné říše. Po slonech, panterech, žralocích či pavoucích představí i myši. Název
České dráhy sáhnou při pojmenování vlaku znovu do živočišné říše. Po slonech, panterech, žralocích či pavoucích představí i myši. Název RegioMouse ponesou nově motorové vozy řady 810 a 809.
Dráhy oznámily nový název v posledním vydáním svého časopisu Železničář, mluvčí ČD Petr Šťáhlavský ho potvrdil. První vůz s tímto označením se objeví v létě letošního roku.
„Označení RegioMouse zapadá do dosavadního stylu pojmenování nových nebo modernizovaných vozidel nabízejících vyšší komfort cestování než dosavadní vozidla, přitom tyto názvy vycházejí ze zvířecí říše a zároveň určitým způsobem charakterizují dané vozidlo,“ řekl Štáhlavský.
Vozy 810 brázdí české lokálky už přes čtyři desítky let. Za tu dobu si získaly řadu přezdívek od slušnějších typu Orchestrion či Skleník až po některé vulgárnější. Velká část z těchto vozů skončila jako přestavba na Regionovy, jiné zmizely za hranicemi nebo u soukromých dopravců. Každopádně České dráhy mají stále více než 200 kusů těchto vozidel a nadále s nimi počítají.
České dráhy modernizují vozy řady 810/809 od roku 2012. Postupně se rozsah modernizací upravoval a vyvíjel podle požadavků krajů i zkušenostní z provozu. „V současnosti máme v provozu 67 vozů řady 810 a 17 vozů řady 809 po modernizaci,“ upřesnil Šťáhlavský.
Vozy dostávají nové sedačky či WC, topení, polospouštěcí okna, nové prostory pro kola a velká zavazadla. Jeden z vozů je vybaven nově i vakuovým WC na zkoušku. Původní motor z Liazu nahrazuje momentálně šestiválec Tedom TD152 AH TX 01 s turbodmychadly a elektronickým řízením vstřikování, což vede k provozním úsporám.
České dráhy rozšířily modernizace vozů řady 810 ve své dceřiné firmě DPOV ze zázemí ve Veselí nad Moravou ještě do Přerova. „Rozsah modernizace a počet modernizovaných vozidel bude záviset na rozsahu sjednaných vhodných výkonů, které budou v příštím období sjednány s objednavateli. Je zřejmé, že vozy 810 / 809 v modernizované podobě mohou nabídnout ekonomicky výhodný model provozu na méně frekventovaných lokálkách,“ dodal Šťáhlavský. Podle něj je možné uvažovat i o wifi či zásuvkách pro dobíjení drobné elektroniky či klimatizaci.
Renesanci řady 810 ukazuje i krok společnosti GW Train Regio, která nedávno nasadila první vůz řady 810 po velké modernizaci už jako řadu 816. ČD v současnosti mají v provozním stavu zhruba 219 motorových vozů řady 810 a 26 vozů řady 809, nejstarší a nadbytečné vozy jsou postupně odstavovány a rušeny.