Praha si připravuje půdu pro zrušení autobusového nádraží Florenc. Radní chce znát názor lidí
Podoba Florence podle vítězného návrhu, vizualizace. Pramen: IPR Praha

Podle Hlaváčka velkoměsta ustupují od myšlenky přivádění autobusové dopravy do centra.
Pan Hlaváček si odporuje a v podstatě mluví, jak se mu to hodí. Terminál Smíchov, který bude sloužit vlakové, autobusové i městské dopravě, se buduje jako velkolepý dipravní uzel. Já teda nevím, ale Smíchov mi nepřijde jako periferie, stejně jako Florenc mi nepřijde vyloženě jako centrum… V každém případě autobusové nádraží Florenc propojené s Hlavním nádražím a Masarykovým nádražím je podle mě velmi užitečné schéma a rád bych jej tak zachoval. Chtělo by to jen lépe vzájemně propojit..
I have a dream… čtyři a více autobusových nádraží na periferiích metropole, všechna v dosahu segregované sítě městské železnice…
Líbí se mi návrhy umístit autobusové nádraží k hlavnímu (železničnímu). Osobně bych klidně obětoval Sherwood nebo blok domů mezi Bolzanovou a Hybernskou, čímž by mohlo vzniknout propojení hlavního a masaryčky. Méně radikální řešení by mohla být nástavba nad vestibul hlavního nádraží.
Ze zkušenosti, když jsem jezdil přes Prahu častěji. Zejména u večerních spojů se mi často stávalo, že mi kvůli zpoždění ujel navazující vlak. Pak jsem se mohl rozhodnout, jestli 1-2 hodiny čekat na další nebo jet autobusem. Jezdit mhd na periferii a doufat, že tam stihnu bus, by mi smysl nedávalo.
Však je rozumné přesunout bus z centra a dál jet metrem bohužel není kam Roztyly jsou kapacitně plné ohledně parkování a Smíchov taktéž dokud se nedostaví terminál
Tady se vždycky sejdou všichni dezoláti z Prahy, aby si zanadávali jak všici kradnú.
Florenc v dnešní době už není co býval, dnes sem jezdí hlavně Flixbus s opravdu dálkovými spoji z celé Evropy, již méně Regiojet, který také sem zajíždí spíše z Evropy. Místní „česká“ doprava už je hodně upozaděna, spíše“ sporadická. Spojů už oproti minulosti je mnohem méně – „spodní“ nádraží (za Negrelliho viaduktem už ani nefunguje pro nástup, jako dříve, je jen parkovací plochou. Česká doprava už končí obvykle mimo centrum u metra a ti co takto jedou na přestup a projíždí jen Prahou, musí stejně MHD. Je tedy otázka, jak má dále fungovat.
To jsou super plány 😀 Pánové co o tomhle rozhodujete, mohli byste spolu prosím více mluvit? SŽ chce kvůli přetížení hlaváku přesměrovat dálkové vlaky na Běchovice / Holešovice, Praha by ráda přesunula dálkové busy z Florence někam na Roztyly, dále tady máme vlak z letiště, který místo na hlaváku bude končit na Masaryčce… co je tohle za atentát?
“Tím je společnost Penta Real Estate, která parcelu s nádražím a přilehlými pozemky koupila v roce 2023. Připojila je ke svým dalším pozemkům u nedalekého Masarykova nádraží, kde už vybudovala kancelářský komplex Masaryčka a s celým rozlehlým územím má velké plány.“
V té poslední větě je všechno. Developeři nenažraní.
Nesouhlasím s vámi. Je nutné si uvědomit, že Penta RE se pouze chopila příležitosti, která se mnoho let nabízela a dlouho byla nepovšimnuta. Prostě se jen naplnilo přísloví, že „věci, které nejsou řešeny, se nakonec vyřeší samy“. Nebylo by od věci, kdyby pro objektivitu hodnocení byla k zpracována srovnávací obrazová studie, která by ukázala, kolik desetiletí a jak strašně zanedbaně (aniž by s tím městští zodpovědní něco udělali), působila tato lokalita v centru hlavního města do doby, než se v ní začala Penta angažovat. On je přístup různých subjektů k řešení problémů (kdo je aktivní a kdo pouze kráčí za… Číst vice »
Koukám že se chce tady zase někdo nakapříkovat. Proč něco rušit co funguje?
Koukám že Praha se inspirovala Brnem. Když Brno chce odsunout z centra vlakové nádraží, tak Praha aspoň to autobusové.
Doporučuji ukončit dálkové autobusy na terminálech VRT Nehvizdy a Roudnice, případně v Ruzyni na letišti, aby Pražákům neucpavaly ulice ani okolní satelitní městečka 😉
Ano, on ten „ekologický“ argument škaredých busů je dost přechodný, v dohledné době to budou elektro/hybridbusy…
Zato ten časový, tzn. popojíždění autobusu v kolonách, relevantní zůstane.
Tak to abychom zrušili i vlaková nádraží v centru a přestěhovali je na okraje /s
Spekulanti už se přihlásili. Dotunelovali pozemky Českých drah a nyní chtějí pozemky pod ÚAN Florenc. Spolehlivá salámová metoda je „dovede k cíli“.
Co takhle si ten článek přečíst?
Zajímavé je, že Hlaváčkovi vadí kvůli emisím skutečně dálkové autobusy, kterých asi na Florenci není celkem ani tisíc za den, ale zjevně mu vůbec nevadí ty desítky autobusů MHD každou hodinu třeba (ale nejen) na „Koněvce“, která je v podstatě také v centru: proč se raději nestará o jejich náhradu něčím ekologičtějším?
Dolary, šéfe, dolary. Jak nemáte dolary, tak jste namydlený.
Ideální by byl návrat tramvají na Husitskou a Hartigovu ulici, ale to je asi bohužel neprosaditelne.
1000 autobusů za den = 41 za hodinu, čili desítky každou hodinu, stejně jako MHD. Co jsi nám tímhle příměrem vlastně chtěl sdělit?
Že těch MHD linek a zastávek je mnohem víc?? Že dálkové trolejbusy zatím nejsou na rozdíl od MHD reálné?
Například čím?
Vždy,když slyším ,že Penta hodlá přispět něčím pro blaho veřejnosti ,ouvejs,vyjde z toho vždy smradlavá křivárna.
Fu, takúto blbosť som dlho nepočul aká je v titulke. Plus nechápem prečo má o terminály rozhodovať miestne obyvateľstvo, keď ide jasne o službu minimálne z polovice pre turistov čo sa týka diaľkových liniek.
To, co myslíte vy, není blbost, ale realita: blbost je Hlaváčkova vize, kdy chce přesunout ÚAN do řiti zvané Roztyly – z těch jím zmíněných lokalit není sice příliš vhodná ani jedna, ale teoreticky nejblíž k tomu má Smíchov. Skutečnou logiku by ovšem mělo jedině něco menšího blízko hlavního nádraží, ale bylo by potřeba nejdřív k tomu vymyslet přijatelnou technologii, protože tam mnoho místa není a odstavení i údržba vozidel by se musela dít někde jinde v lokalitě dostupné snadno po magistrále (Holešovice = ?). Roztyly jsou podobná díra jako Zličín, vhodná tak leda pro linky do sousedních větších měst,… Číst vice »
Od toho jsou terminály na metru, ty autobusy úplně zbytečně a poměrně pomalu projíždí městem běžné i 30 a více minut. Podobně jako končí většina regionálních a národních autobusů na okrajových terminálech, i ty mezinárodní by zde měly končit. Často se odstraní vlastně jen poslední zastávka, protože část z těch linek už nyní zastavují například na Zličíně, Hradčanské a podobně.
Proč tohle „dobro“ direktivně nenařídit i automobilistům? U těch vás netrápí, že „pomalu projíždí městem běžné i 30 a více minut“?
Prostě povinně odstavit auto na periferii a dál pokračovat metrem…
Dost lidem to vadí a ideální by bylo, kdyby řidiči auto nechali ještě před samotnou Prahou.
Tady je to ale spíš o tom, že je to často nevýhodné i pro cestující, kteří popojíždí v koloně, přičemž jejich cíl mohl být na té straně Prahy, kterou autobus cestou na Florenc minul bez zastavení. Pokud autobus vyloženě nechytí zelenou vlnu, pak je dost možné, že metro i přes množství zastávek bude v průměru rychlejší.
Kterým lidem to vadí? Z Liberce je linka na Čerňák i na Florenc. A jsou linky, které mají v Praze víc zastávek. (Karlovy Vary – Hradčanská – Florenc). Pokud by byla Florenc tak nevýhodná, byla by méně využívaná.
A je ke zvážení, kde udělat buspruhy, po radiálách nejezdí moc MHD takže by se někde snesl i pruh s povolením dálkáčů.
To, že je ucpaná magistrála není důvod zrušit bus nádraží v centru. Smysl dává z důvodu přestupu na vlaky a rychlíky z Hl.nadrazi a Masaryk.nadrazi + vlakový spoj na letiště. Bus terminály na Roztylech, Smích.nadrazi, Letňany, Zličíne, Černý most doplňují strukturu propojení všech typů hromadné dopravy.
A zastavují skutečně VŠECHNY (nebo aspoň skoro všechny) na té STEJNÉ předchozí zastávce? Jakože vsunout do přestupu z busu z Brna na Liberec takových 5 zastávek metra (ideálně i s přestupem!) to pak stojí za to takový přestupní uzel zrušit (a přestat do něj cpát pořád peníze)…
Z Brna do Liberce máte jezdit vlakem přes Pardubice!;)
Ale vážně: kolik lidí přestupuje v Praze bus/bus?
Neni to zbytecne, cast lidi mezi temi dalkovymi busy prestupuje, cast mezi nimi a vlaky. Regionalni a mezimestske mohou z tech okrajovych stanovist jezdit bez problemu, pro ty mezinarodni je jeden terminal v blizkosti Hlavaku dobrej. Z navrhovanych variant snad ten Smichov. Zahradak je uplne mimo absenci metra, Roztyly zas nejsou dostupny v noci (mezinarodni busy potrebujou i navaznost na nocni MHD).
Zajímavé jak jde Hlaváček dlouhodobě na ruku developerům a média to zatím skoro neřeší.
To sice jde, ale autobusak v centru je prostě nesmysl. Vzhledem k tomu, jak Hřib zničil dopravu v Praze, je doba, než se tam autobus dostane z periferie šílená. Takže na nějakém konci Prahy na metru, ale z centra pryč.
Než vypustíte nějakou blbost, tak alespoň trochu přemýšlejte….Hřib nic nezničil, jen se snaží po 3 desetiletích nic nedělají ODS a ANO napravit a dohnat ztracený čas. Poslední důležitou dopravní stavbu, tunel Blanka dotáhl do konce primátor Bém. Ale on nebyl iniciátorem stavby, tou byl ještě Korán, Koukal a architekt Kasl, rovněž primátor…
Já ho dlouhodobě sleduju a mýlíš se soudruhu, nejde na ruku developerům. Takovejch pracantů jako Hlaváček bychom potřebovali více, ale dezolátům se nezavděčíš.
Když na chvíli odhlédneme od zájmů Penty, které tomu záměru dává celkem pachuť, tak ten autobusák na Florenci byl vždy takový trochu nešťastný a byty nebo kanceláře by tam dávaly i pro město větší smysl.
Osobně bych byl příznivcem spíš přesunout zejména mezinárodní linky nad novou budovu hlavního nádraží místo té neslavné pergoly, čímž by skutečně vznikl onen přestupní hub na vlakovém nádraží, o němž mluví v článku odpůrci rušení ÚAN. Naopak kratší vnitrostátní linky na nádraží dál od centra.
Autobusove nadrazi Florenc urcite zachovat pro dalkovou a mezinarodni autobusovou dopravu nebo jej presunout do lokality hlavniho nadrazi, coz by bylo pro cestujici idealni. Urcite ne na periferie Prahy. To je pro cestujici zejmena z ciziny to nejhorsi reseni. I v Bratislave to hezky vyresily.
V Bratislavě mají výrazně dysfunkčnější železnici.
Mínusáři tohoto názoru se mohou seznámit s hodnocením stavu železnice v Bratislavě třeba zde:
https://www.yimba.sk/clanky/rychlejsie-cez-bratislavu-prace-na-modernizacii-zeleznicnej-trate-v-ruzinove-napreduju-klucovy-problem-nevyriesia
Do centra jen noční linky 22-05, buď stanovistě přimo u Fantovy budovy, nebo lépe na parkovišti naproti. Zbytek busů na vnější terminály. I když se mi Pentaland v centru hrubě nelíbí, ÚAN je zastavitelný.
Dříve jsem jezdival Brno-Jablonec a Praha byla pro mě jen prestupním uzlem. Adrenalinovym, protože jsem musel z Florence na Čerňák.
Oč by bylo pohodlnější přestoupit paprikou na Florenci, kdyby zo šlo
Mně by to přišlo adrenalinovější kdyby byl přestup mezi busy na Florenci, protože bych nikdy netušil jak dlouho ten bus z Čerňáku na Florenc pojede…
Trochu vám ovšem také uniká, že to znamená i zdražení cesty o cenu jízdenky na MHD a komplikace s jejím nákupem pro ty, kdo nemají ani příslušnou aplikaci v MT.
Do Běchonic – ať tam ty vlaky RJ nebojí samoty 🤣
Pak přijde na řadu Masaryčka a nakonec hlavní nádraží.
Upřímně řečeno, kolikrát než se bus vymotal z Florence na okraj Prahy, tak to dost času sebralo.
Zrovna AN se dá přesunout celkem dobře, takže klidně ať ho přesunou.
Úplně normální.Penta jako tvrdý byznysmen ty prostory skoupila s tím, že jednoho dne příjde politická vůle, autobusák se vymístí a invstice se mnohonásobně vráti.Teď je ukol PR oddělení, udělat okolo toho tu omáčku jak je trendly, hepy, moderní ,pokrokově světové.Já bych za tím nic víc než ziskuchtivost Penty neviděl.O lidi tady vůbec nejde.
100% souhlas
A právě proto je velmi trefný i ten nadpis.
Vůbec tomu nerozumíte. Je potřeba stavět další kanceláře. Víc a víc kanceláří. Samozřejmě tam, kde nikdo z Penty nebo magistrátu nebydlí.
Nesuďte vše kolem sebe podle sebe, je to depresívní to pak číst, jakej máte minimální charakter.
Tu otázku asi nelze stavět takto zjednodušeně.
ÚAN Florenc už dávno není „dojížděcí“ nádraží jako kdysi, dneska tu skoro výlučně končí dálkové linky, kde se předpokládá i nějaké množství zavazadel atp. Na to je to nádraží ideálně situované.
Počet dálkových busů s pražskou dopravou nijak zásadně nepohne, je to v úrovni statistické odchylky.
Oproti tomu skoro všechny dojížděcí linky s vyšší frekvencí (Vysočina, Liberec, Mostecko, Královéhradecko) už dávno končí na periferních nádražích, protože je to praktičtější i pro dopravce.
Takže Florenc zachovat, ale v módu jako Berlin ZOB, pro dálkovou dopravu, kde se očekává určitý standard.
Ty terminály mimo centrum (Roztyly, Na Knížecí, Zličín…) už dávno existujou. Kdyby to bylo tak strašně výhodný, tak tam odtud dopravci a cestující už dávno jezdí.
No a ty „velkoměsta napříč Evropou ustupují od myšlenky přivádění autobusové dopravy do vnitřního města“ jsou která? Nebuďte slušnej, řekněte ta jména.
Prostě by se Penta toho autobusáku ráda zbavila, to je celý.
Zličín je tak přetížený, že se tam nevejde ani kolo navíc
U dálkových autobusů by mělo být samozřejmé, že zajíždí až do centra, ideálně k Hlavnímu nádraží. Jednak jich není až tolik, takže dopravní zátěž je malá, autobusy jedou i desítky hodin a lidé mají hodně zavazadel, takže troška ztraceného času nevadí a naopak by bylo náročnější někde na periferii tahat kufry přes celé město MHD. Také by tím vznikly 2 možnosti, buďto bude jedno autobusové nádraží na periferii, a pak by spoje přijíždějící z druhé strany města měly o hodně delší cestu, nebo bude zastávek více a nechají padnout důležité přestupy. Pan Hlaváček píše, že by chtěl nádraží u rychlostní… Číst vice »
V tom případě by to tedy mělo být u hlavního nádraží – tedy na jeho střeše. A ne zavrtané někde uprostřed zástavby v Karlíně, jednu stanici od hlaváku.
Bylo by to lepší – POKUD by to šlo!
Mám dojem, že po odsunutí mimo střed města by do toho vylidněného středu už moc lidí ani nechtělo. A nakonec by tam začali zkomírat prodejci. Sice by se tam postavilo několik tisíc kanceláří, ano kanceláří, protože pro byty by chyběla infrastruktura. Kterou by nikdo z developerů nechtěl stavět. A pak by střed Prahy zase o kousek vymřel tak jak je to třeba s brumlovkou a určitě se najde několik dalších podobných městských částí.
Pokud bych to měl přirovnat k dálničním stavbám, tak poměrně dlouhá desetiletí panovala představa, že Praha je střed vesmíru a všechny cesty končí tam. Nějaká poloha uprostřed Evropy a tím pádem tranzitující proudy se ignorovaly.
S těmy busy to je podobné, máme dálkovou dopravu ze všech směrů, pro kterou je to jen přestupní bod. U dálkovky minuty navíc v kolonách nevadí, ale vícenásobný přestup a cesta z jedné periférie na druhou by atraktivitě nepřidal (obzvlášť pro cizince neznalé Prahy).
Takže určitě nějaké zachování, byť třeba v omeneném rozsahu, svůj význam má.
Mě se líbí vyjádření Hlaváčka „Je to otázka emisí, dopravní zátěže, obrovského množství prostoru … “ To obrovské množství prostoru je fakt problém, který je potřeba řešit. Přece není možné, aby autobusák, ze kterého jezdí nějaké socky autobusem, bůh ví kam mimo Prahu, zabíral v Praze místo. S parkujícími Středočechy se už Praha vypořádala, tak je na čase se vypořádat i s cizími autobusy a odklonit je na okraj Prahy 🙂
Na Ukrajinu apod se da jezdit autobusem asi i z Opatova
Jak se prosím Praha vypořádala s parkujícími Středočechy?
Protože každodenní zkušenost v centru je tedy přesně opačná.
Ale je fakt, že „otázka emisí, dopravní zátěže, obrovského množství prostoru“ by šla řešit ihned právě účinnější regulací parkování. Určitě účinněji, než když v centru ubude sto autobusů denně.
Zdravím, Praha se přeci vypořádala s dojíždějícími a parkujícími Středočechy zavedením Modrých zón, čímž se uvolnilo místo v ulicích pro Pražany 🙂 🙂 🙂 To je jasné., ne 🙂 Myšleno s nadsázkou a je to zcela mimo téma článku 🙂 A teď je potřeba dořešit ještě to obrovské množství prostoru, které zabírá autobusové nádraží na Florenci …
Zdá se, že jste nějak zakrněl v rozpoznávání ironie…
Nechápu, jak může být pan radní tak nedůvtipný.
Kdyby se trochu okolo sebe rozhlédl, tak by zaregistroval nástup nového trendu, kdy některé dálkové a mezistátní vlaky budou začínat a končit v Běchovicích, takže „Bus-Terminál VÝCHOD“ by mohl klidně navrhnout umístit tam. Na poli vedle P+R parkoviště, mezi stávající a novou silnicí I/12 je místa dost.
Pro autobusy od západu by se zase dal využít Terminál Smíchov.
Ještě by se to, pro lepší průchodnost, dalo po dohodě se SŽ, vylepšit přidáním stabilních nástupišť pro NAD.
🙂
A to jsou v autobuse lidé „dvě ruce, dvě nohy a jedna hlava“ stejně jako ve vlaku. Kdo asi tak pojede například: Liberec-Metro/Metro-České Budějovice. Jedno jestli vlakem nebo busem.
Tak si moc nezahrávejte, aby nakonec Praha neskočila jako neprůjezdná singularita.
Přiznám se bez mučení, že jsem byl v Praze naposledy v roce 2009, vyzvednout auto v Ruzyni, a dá se s tím žít docela v pohodě. Chápu ale, že určitá část obyvatelstva je nucena přes Prahu tranzitovat, aniž by chtěla, protože nemá moc na výběr. Prakticky nejsou k dispozici skoro žádné alternativní trasy Sever – Jih a Východ – Západ, mimo tento přetížený dopravní uzel. Původní příspěvek jsem na konci označil 🙂 , aby bylo zřejmé, že se z mé strany jedná o ironii/ recesi. U článku o přetížené dráze ze dne 9.6. jsem (zcela vážně) uvedl, že dálkové spoje… Číst vice »
Opět je to tu znova,nejprve prodat pozemky i s autobusovým nádražím developerovi bez souhlasu občanu a pak občany postupně přesvědčit,že to již nepotřebují a že je to přežitek,takto se obchoduje s velice lukrativními pozemky v centrech měst.Za utržené peníze,se pak budují plastové patníky do ulic a podobné nesmysly,které občané všichni velice vítají.
Abyste se nepočůral, zachování nádraží Florenc je smluvně s investorem ošetřené, jak i příspěvek uvádí. Já bych navrhoval nápad Adama Gebriana přesunout jej na Hlavní nádraží.
A vy snad věříte smlouvám, u nichž je v dosahu radní Hlaváček? Vám nestačila „pergola“?
Ano věřím, je to solidní člověk, ne dezolát jako vy. Pergola se mi líbí, ale to vyžaduje určitý vkus, a to bych asi chtěl od dezoláta už moc.
Pozemky s autobusovým nádražím Florenc městu nikdy nepatřily, tedy je ani neprodávalo, zprivatizováno to bylo už na začátku 90. let.
Ještě je varianta přesunoutjej do jiného bloku na Florenci, konkrétně do trianglu koleji, kudy bude procházet Nové spojení 2 a do jeho dostavby se tam nedá nic postavit. Stále je otázka co za tuto změnu, která developerovi umožní vydělat víc, než původně předpokládal, dostane město?
Určitě dává smysl dálkové autobusy nahradit vlaky, ale přijde mi, že je na to ještě brzo. Dokud se nepostaví VRT a nezvýší kapacita uzlu Praha, tak bych ještě nádraží ponechal.
Ty autobusy jezdí na komerční bázi a pravděpodobně i v budoucnu budou představovat nejlevnější způsob dálkového cestování po Evropě. Jinými slovy, dokud o ně bude zájem, budou jezdit (z centra či předměstí).
Dálkové autobusy se na některých relacích dají nahradit vlaky už dnes, ale ty autobusy zpravidla plní sociální funkci nejdostupnějšího dopravního prostředku pro příjmově slabší skupiny.
Výjimka potvrzuje pravidlo a například do Bavorska stojí vlak PH – MÜ pouhých 762 Kč a Flixbus 1.108 Kč.
https://idos.cz/vlakyautobusymhdvse/spojeni/vysledky/?f=Praha&fc=1&t=Mnichov;%20N%C4%9Bmecko&tc=1&direct=true
VRT je pěkná představa, ale bude se stavět za soukromé peníze a investoři budou chtět výnos z investice, nikoliv dělat charitu, takže i jízdné v rychlovlacích tomu bude příslušně odpovídat.
Očekávaný PPP model VRT předpokládá, že koncesionář bude placen za dostupnost a nebude vybírat poplatky od dopravců.
To samozřejmě ano, ale pochybuju, že zadlužený stát bude chtět dále prohlubovat své dluhy tím, že by ve VR vlacích prosazovat sociální jízdné a cenový rozdíl ve zvýšené míře hradil ze státní kasy, tedy zase na dluh.
Ta cenová singularita Pha-Munich se dá celkem vysvětlit „kvalitou“ železnice na tomto spoji… se nedivím že přímý rychlejší bus si dokáže najít zákazníky i při vyšší ceně!
Máte pravdu, vlakové spojení z Prahy do Mnichova je nejen na tomto webu dlouhodobě vděčné téma.
Bral jsem v potaz pouze cenu a cestovní dobu.
Uvidíme, jestli zmínka bavorského premiéra Södera o tom, že už je to trapné, něco změní.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/marcus-soder-sjezd-sudetskych-nemcu-rezno-mikulas-bek.A250608_145723_domaci_dyn
Akorat ty autobusy nikdo nemusi dotovat miliardami a nemusí se na nový spoj čekat roky či desetiletí
Proč k tomu neřeknou celou pravdu? Prodat, rozkrást a hlavně namastit si kapsu.
A proč to děláte?
Musí to připravit na rok 2030.Plán C40 a 15min.město.Přihlásila se do toho Praha a Nové město na Moravě. Potřebují co nejvíce bytů. Ke stažení na Magistrátu. Do té doby včas uteču.
Vy tak vážně nebo máte něco s palici?
Možná začněte tím, že si nastudujete, komu ÚAN Florenc patří.
Vracel jsem se z Vídně, nic jiného už nejelo než autobus. dalo to práci autobusák najít a po pravdě řečeno byl jsem překvapen jak umolousané celé nádraží bylo. Koše přetékající odpadky, celé okolí zaprášené.
Ne, že by Florenc byla zázrak ale protože je to nádraží velké, vyplatí se tam asi i zvýšený úklid a péče vůbec. Budou-li jednotlivé směry „rozhrcányů po koncích města, obávám se, že to bude stejné.
Hnus developerskej!
Jste k sobě zbytečně kritický.
Trochu historie: dříve na centrálním autobusovém nádraží začínaly i končily nejen dálkové linky, ale i ty regionální. Dnes už mnoho regionálních linek začíná na okraji města při stanici metra nebo tramvaje, protože jejich svedení do centra by bylo pro cestující časově nevýhodné. Dále mnoho meziměstských linek bylo nahrazeno vlaky a tento trend bude i nadále (VRT) pokračovat. Vzpomínám si, kolik společností a jak často jezdily autobusy z Florence do Brna. Dnes ani nevím, jestli nějaká taková autobusová linka (jen) Praha-Brno vůbec jezdí. Taková hlavní pražské autobusové nádraží má určitě smysl, ale bude menší, určené pro zájezdové, dálkové a mezinárodní autobusy… Číst vice »
Možná by stačilo místo dojmologie trochu zahledat ve veřejných zdrojích…
Regio – 8 párů spojů denně
Flix – 8 spojů PRA-BRNO a 7 spojů BRNO-PRA
Gepard express – 8 párů spojů…
A to nepočítáme tu spoustu mezinárodních linek, co jedou přes Florenc a Brno a doplňují tak tyhle čistě vnitrostátní linky.
http://portal.idos.cz/Search.aspx?c=2&mi=4&tt=455,1&sv=Brno&ttnm=Brno&p=0
Proč rušit? Stačí at ten autobusák aspon vkusně skryjou pod nějakou novou budovu. Když zruší ÚAN v centru města, tak akorát přivedou víc aut tam.
Dnešní klientela UAN a „víc aut v centru města“ jsou úplně mimoběžné záležitosti.
Ale ano, autobusák v přízemí nějaké administrativní budovy se v představách o budoucí podobě území objevuje.
U dálkových autobusů je víc než žádoucí aby měly centrální stanici
Myslím že je spíš žádoucí aby končily na první možné zastávce u metra. Tzn. Letňany, Černák, Roztyly, Smíchov, Veleslavín. Jezdit autobusem do centra je neefektivní pro všechny zúčastněné. Dopravci se zpožďují busy které už mohli jet další otočku, řidič si zbytečně vyplýtvá čas na kartě a cestující přijdou o čas úplně zbytečně. Když pojedu z Liberce do centra Prahy, tak je to hodina na Černák a další hodina na Florenc (proto se tam nezajíždí). Prostě ztracený čas úplně pro všechny. Autobusák v centru je efektivní na malých městech. Tam kde je kvalitní MHD a víc jak milion obyvatel je to… Číst vice »
Ne, není… Dálkové autobusy potřebují centrální stanici, díky které budou zachovány přestupní vazby. Pokud bus z Budapešti bude končit na Roztylech a ten z Frankfurtu na Zličíně/Hradčanský, tak ten cestující co chce z Budapešti do Frankfurtu bude muset na metro a přes centrum. Takže pro cestujícího tam žádná úspora nebude. Akorát víc stresu a dopravci v Praze přestanou prodávat přestupní jízdenky z busu na bus, protože nebudou moct zaručit přestupy. Proto Florenc dává největší smysl, protože je to relativně stejně dlouhá cesta za všech směrů. Když bude autobusák třeba na Smíchově, nebo na Čerňáku, tak autobusy z opačného směru budou… Číst vice »
Vy byste opravdu jel z Budapešti do Frankfurtu autobusem?
Jakub uvedl zajímavý příklad…
letenka Budapešť – Frankfurt od 1000.-kč, přímý let,
jízdenka busem Budapešť – Frankfurt od 1400.-Kč, min. 1 přestup, a to ani nesrovnávám časovou náročnost…
Já ne, ale plně respektuju něčí rozhodnutí jet takto. Možná nemá jinou možnost. Obvzlášť pokud tyto spoje fungují na čistě komerční bázi. Zrušit někomu firmu a zákazníkům se vysmát, to není ani moderní, ani civilizované.
„a cestující přijdou o čas úplně zbytečně“
Výstupem na periferii cesta pro věšinu z nich nekončí. Zastávkový bus MHD do centra nebude rychlejší. Viz nedávný příklad Běchovice-Gdynia, vlakem.
Tu MHD ale musíte zaplatit. Například při cestě z Loun do Pardubic je přestup kousek od sebe. Nedokážu si představit ještě cestovat půl hodiny metrem z periferie a platit další peníze za MHD. To je pak lepší vzit na celou cestu auto.
Stačí se zeptat pánů Jančury (Regiojet) Adamka (Arriva), Prouzy (Flixbus). A nemusíme dělat studie. Protože tito dopravci (prodejci jízdenek) mají i data o tom, zda cestující směřují do hotelů v okolí, na letiště nebo někam na okraj Prahy
Při nákupu jízdenky se uvádí, kam člověk od busu míří dál?
Provozovatelé nejsou blbí a zjistí si to. Tohle je kšeft kde se těžce bojuje o každou korunu a znalost záměrů cestujících je důležitá. A zjistit se to dá snadno, takovou informaci si třeba můžete koupit od telefonního operátora. Nebo najmout agenturu a ta se těch lidí prostě zeptá a pokud zrovna nenatrefí na operativce GRU tak jim to lidi klidně řeknou.
Ne, ale zároveň dokáží prodávat lístky na MHD, ubytování či letenky.
Pavel Prouza už český FlixBus nevede… https://rejstrik-firem.kurzy.cz/06015697/flixbus-cz-sro/
Na střeše nové odbavovací haly Hlavního nádraží se pod „pergolou“ plánují autobusové zastávky, tak mezinárodní linky přesunout nejlépe tam a vnitrostátní linky na terminály jako Černý Most a Radlická…
*Roztyly :))
To navrhoval už Adam Gebrian.
Rozbijete přestupy vnitro/mezinárodní linky…
Blbost největší. Možná by bylo dobré ji zrušit úplně nebo přesunout do Řitky či jinam úplně mimo. Všude se tomu budou bránit a nikdo to nebude chtít. Bude to jak s parkováním. Všude stromy a žádný auta. Trvale bydlíci obyvatelé ať chodí pěšky nebo ať tu jsou jen turisti a nikdo jiný.
Takové ty echt dálkové autobusy (např. Praha – Kyjev) IMHO do centra patří. Naopak ukončovat je kdesi na periferii je takové nedůstojné.
A to prosím z jakého důvodu? Kolik lidí využívajících dálkové spoje bydlí v pěší vzdálenosti od Florence? Takových bude zanedbatelné procento, ostatní se musí přemísťovat MHD či IAD. Takže autobusový terminál spíše na okraji města na metru, s dobrým napojením na hlavní výpadovky a možností krátkodobého parkování (Roztyly, Černý Most, Zličín, Letňany) je podstatně smysluplnější než poskakování autobusů v kolonách do centra i z centra. To je hrozná neefektivnost. Klidně ať je těch terminálů víc, v každém směru jeden. K čemu je centrální řešení, pokud nejsou cílem přestupy mezi spoji? A to rozhodně na Florenci neplatí. Když už centrum, tak… Číst vice »
Florenc, 2 linky metra ani ne 200m daleko, to samé tramvaje … uprostěd ničeho … a je tam přestupní uzel.
Proč tedy nemít u přestupího uzlu také dálkové autobusy? Ani na to eSko to není moc daleko na Masarykovo se dá dojít pěšky.
Myslím že kdyby se Roztyly trochu vypucovali tak na tom nic nedůstojného není. Nevidím žádný pozitivum v tom aby bus začínal nebo končil libovolně dlouhou cestu v hodinový zácpě.
Centrum Prahy je špatně dopravně dostupné, není důvod tam mít konečnou autobusu.
Důvod je mít přestupní bod mezi spoji z různých směru. Kulturnější napojení UAN na hlavák nebo Masarykovo
Takové ty echt dálkové autobusy (např. Praha – Kyjev) IMHO do centra patří. Naopak ukončovat je kdesi na periferii je takové nedůstojné.
No můžete jet na závěr cesty z Kyjeva ještě důstojně hodinovou zácpou do centra nebo to zapíchnout na Černém mostě… těžko říct, co je lepší.
Kdysi u vlaků, když jsem kamarádovi vysvětlil, že z Libně bude na koleji mnohem dřív, tak to po vyzkoušení taky pochopil.
Patří? A proč tedy jezdí z Želivského?
Náměstek Hlaváček (STAN) by měl spíše uvést, kde se naopak centrální autobusová stanice (tak aby fungovala i pro přestupy na dálkových linkách) přesouvala někam na periferií. Mě napadají jen ty druhé možnosti, kdy se autobusáky v nedávné době modernizovaly nebo se postavily nové a to v centrální části města.
Ja jsem za, bydlel jsem na Konevove a jeden bus za druhým pod okny byl problém. Smysl by mi centrální terminál někdy na pražském okruhu, někde s dobrou MHD -třeba Černý Most nebo Dědina (u letiště)
Jaký je rozdíl mezi autobusem a 4 osobáky zabírajícími stejně místa? Navíc tam bude jezdit polovina MHD. Tohle je střelné, vždyť nebude zachován ani přestup, ani krátký přesun na masarycku a hlavák. Nejsme tolik bohatí a jezdíme hodně levnějšími busy, ale toto pan radní nechápe, on je z Prahy, takže v ní nepřestupuje a na cestování využívá auto.
Ten přestup bude ve výsledku daleko kratší. Když si vystoupíte z busu na Roztylech nebo Čerňáku tak jste na masarycce nebo hlavaku za cca 25 min. Což autobusem nemáte šanci stihnout.
Ale ten dopravce vám už nebude moct garantovat přestup. Když máte třeba přestoupit z Flixu na Flix a ty busy budou muset stavět na jiných terminálech… Pokud vám jeden ujede, budete mít smůlu a musíte kupovat novou jízdenku, protože dopravce se zprostí odpovědnosti tím, že je tam přeprava třetí stranou.
U centrálního nádraží se nemá odpovědnosti jak zprostit.
I u centrálního může neprodávat jízdenky najednou a stěžovatelům říct „máš dvě přepravní smlouvy“ 😀
Faktem je že aktuálně to dělá (nabízí normálně přestupní jízdenky) a mezi linkami z různých zastávek nebude mít důvod.
Vaši pointu chápu, ale zrovna Flixbus, co si pamatuji, výslovně garanci přestupů nedává. Nebo se u nich něco změnilo?
A nebyly to náhodou v naprosté většině autobusy MHD? Ty totiž Hlaváčkovi zjevně nevadí, když není ani schopen/ochoten prosadit jejich náhradu parciálními trolejbusy (aby vám nepřekáželo i trolejové vedení).
Za mě by teda terminál dálkových autobusů měl být primárně navázaný na terminál dálkových vlaků a ne jen na městskou MHD. Takže ideálně na Hlavním nádraží třeba místo plánované pergoly.
Já bych ho spíš dal nad nástupiště, pergola je utopie ta nevznikne. Jen je tu problém, historické zastřešení nástupišť nedovolí sundat památkáři a prostor mezi zastřešením a vinohradskými tunely má přislíbené nějaký developer. Nedávno o tom tu byl článek.
Zbourat historické zastřešení kolejiště hlavního nádraží by byl technokratický zločin srovnatelný s odstřelem nádraží Těšnov.
Proto by bylo lepší a i levnější využít to dnes existující parkoviště a předělat ho na autobusové nádraží. Nájezdové rampy by určitě šlo zvětšit pro autobusy. Nevím proč se s tím už nepočítalo v návrhu rekonstrukce Hlavního nádraží.
Protože Hlaváček a jeho kšefty s architekty (nejlépe z ciziny).
Jaké kšefty co to blábolíte.
Pche, prý „nějaký developer“… Je to stejný developer, jako na té Florenci, třeba by se to s ním dalo nějak vyvexlovat… 🙂
Nebo abych použil méně devadesátkový slovník vyměnit.
A kam ty dalkove autobusy mají jezdit?
daleko od Prahy 🙂