České dráhy prohrály boj o vlaky z Prahy na západ, ÚOHS potvrdil vítězství Arrivy
Západní expres v Chebu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Pokud stát s dopravcem podepíše smlouvu do konce června, vlaky Arrivy vyjedou v prosinci 2028.
Ale na Nábřeží zůstaly , tak o co jde
Tady je zase nablito…
Nechcete pockat az co Arriva predvede?? Do te doby to je jen zvastani…
Mne osobne je celkem jedno, jaky dopravce bude jezdit v zapadnich Cechach, nijak se me to netyka, takze mohu psat nezaujate. ALE nejake zkusenosti uz s Arrivou na ceske siti mame, a rozhodne nejsou pozitivni. Nejedna se o jejich prvni zakazku, takze „nablito“ je celkem opravnene, a i tady vyhrali az s podezrele nizkou cenou.
Tak to je fajne ubydou další tratě kde bylo možné jezdit na In kartu a na Jízdenku na léto. Jsem z toho smutný 😢
Přesně tak. Co mě nabídnou tito rádoby dopravci? Nic.
Hmm. Takže když někde prohraje ČD tak tam bude jezdit Arriva (nebo někdo jiný). A protože jsou nádraží a pozemky v majetku ČD tak ČD na nich bude zajišťovat úklid pro cestujících jiného dopravce.
Ne nejsou v majetku ČD. To jste kapánek zaspal…
Né? A proč tedy má ČD uklízet prostory nádraží a nástupišť kde jezdí Arriva? Že by to bylo proto, že nádraží se svými nástupišti leží na pozemcích označených jako dráha/ostatní plocha a jako vlastník je uvedeno ČD i když drážní budova je majetkem SŽDC?
https://www.facebook.com/photo/?fbid=24372215375695735&set=pcb.24566866466249637
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=24376187861965153&set=p.24376187861965153&type=3
😉
No nezaspal úplně, ono je to hodně individuální, proces převodu je na desetiletí, budovy jsou v majetku SŽ, nástupiště snad taky, ale je zajímavé nahlédnout do KN na pozemky okolo, ty jsou nejednou stále v majetku ČD, i koleje a perony na na koridorech
Přesně tak jsem to myslel, děkuji.
Rozdělení majetku při liberalizaci bylo takové, jaké si jej tehdejší vedení ČD a odboráři vylobovali.
Bude aspoň v nové smlouvě uvedeno, jak to bude s případným vedením linky R16 na Alžbětín, jak to bude s případnými přepřahy, anebo jestli bude linka ukrácena?
O tom se bude taktně mlčet.
A co si tak napřed přečíst zadání?
Vždyť to tam je. Bude se jezdit ve 2h taktu po elektrizaci tratě (to by od 12/2028 mělo akorát být).
Mam radost!
Arriva u nás elektrifikovanou expresní linku ještě nemá. Prostě ať má člověk rád ČD nebo ne, myslím, že by se měl dát prostor Arrivě ukázat, co umí s novými vlaky a hodnotit až potom.
Problém je že žádný výrobce v Evropě nemá momentálně kapacity na výrobu nových vozidel do tří let
A musí ty vlaky podle zadávací dokumentace být evropské?
To nemusí ale když to člověk spočítá když nebudou evropské tak je nabídka arrivy opravdu nereálná
Bude to Škoda
Pak je na čase začít přemýšlet jestli není výroba železničních vozidel přeregulovaná když současní výrobci nestačí ale nikdo další se tomu věnovat nechce nebo nemůže.
No já nevím, bude lépe ty věci řešit za provozu? To byste asi nechtěl…
A pro ČD by je vyrobil kdo?
ČD by mohly během čekání používat svoje současné vozy. (Neříkám že Arriva nezačne bazarovkou)
Škoda má
Úroveň je strašná, je to cirkusový dopravce z Balkánu…
Mě na Arrivě neskutečně irituje ta jejich „aplikace“. Proti MujVlak to je tak 15 let zpět. Dokud tohle nezmění, budou pro mě jen low cost podprůměrný spolek amatérů, ne dopravce hodný 21. století.
Jo, jenže tohle bohužel žádný objednatel neřeší….
Upřímně: objednatelem je ten samý subjekt, který stojí i za vznikem OneTicket a tam ta aplikace funguje bez problému. Proč by tedy měli řešit nějakou aplikaci dopravce?
Asi tak. Aplikace dopravce je zajímavější u komerce.
Během letošního roku bude spuštěna nová aplikace
Už brzy!
Fakt nechci, abych pro každou linku, každého dopravce a každý kraj musel mít jinou aplikaci.
Hlavně je absurdní, aby každý z dopravců měl svoji separátní aplikaci. Tu by měl vyvíjet spíš nějaký svaz objednatelů, když už stát nedokáže plnit svoje funkce.
Ví se už vůbec, s čím Arriva plánuje vyjet? Předpokládám půjde o něco dvoupatrového
Tipuji to na Stadler Kiss
A opci využijí na pražské příměsto.
Pravděpodobně něco od Škodovky, probíhala tam jednání.
Prosím ne. Hlavně ať to není krakenpanter.
😂
Dává to smysl. Škodovka s tim pak půjde do soutěže na EMU400, a maj vyřešeno.
Jediný kdo prohrává je český cestující a občan. Za vedení kupky Kupky. Nastavili parametry soutěže tak, aby comfortjet nesplnil. Voličům to docvakne až 2029, že už je to zasmluvněné. Na 15 let. Dopravce bude mít defakto monopol. Už to není DB navíc. Jsme první a jediní v EU, pokusní králící tohoto EU konceptu a nesmyslu. V Británii neúspěšného a zrušeného. Cesta zpět bude velmi dlouhá. A drahá. A stejně. Budou li externality typu kovid. Tak co.. Budou to hradit ztráty a jezdit v mínusu? Ne… Podsekli cenu a budou v mínusu a zkrachuji? Tak co.. Co bude pak.. Zrovna jsem… Číst vice »
ComfortJet/InterJet ale zadání splnil, vozidla byla požadována jako nově dodána dopravci, tj. mohla být dodána již před soutěží jen nesměla být koupena jako použitá a nízkopodlažnost byla požadována jen u rychlíkových linek, u expresů do Chebu ne.
Pokud se nepletu, tak podmínkou bylo stáří do 5 let. A to už za 3 půl roku Interjety splňovat nebudou.
Taková podmínka v zadávací dokumentaci není
Systém koncesí ve Spojeném království je přeci něco úplně jiného, než je náš systém otevřených soutěží, který naopak přinesl významné zvýšení kvality služeb na železnici a dokonce i ušetřil nějakou to korunu z veřejných rozpočtů.
Zisk z konkurenčního boje by měl pocítit především platící cestující. Že ušetří státní rozpočet je sice pěkné, ale morální právo těžit z konkurence má ten, kdo službu fyzicky využívá a platí za ní vlastními penězi a to je především cestující občan. Stát( který na soutěži ušetří peníze) tím vlakem jezdit nebude, nehledě na to, že ušetřené peníze nejsou nějaké odosobněné a nikomu nepatřící, ale jsou to daně nás všech. V této soutěži byla výborná možnost přidělit každou z linek (Cheb, Klatovy, Domažlice alias Německo) každému z dopravců, aby si alespoň v úseku Plzeň – Praha mohl každý cestující vybrat podle… Číst vice »
Ono se moc neušetrí pokud vůbec. Musíte platit cendis armádu mnoha úředníků aby ty soutěže někdo delal…
To že Comfortjet nebude jezdit na rychlíku z Kařezu do Švihova je za mě v pořádku. Rád se s ním svezu na jiné lince a tady bych už ve 21. století prosil nízkopodlažní nástup.
V Británii nikdy tento koncept zavedený nebol, tam išlo o franšízy, nie objednávanú dopravu.
Máte plnou pravdu. Prohra ČD je prohra všech. Současný systém soutěži je naprosto nesmyslný. Ale protoze český politik potřebuje likvidovat a profitovat hned, tak si hrajeme na trh. Za pár desetiletí budou naši vnuci celý ten maras dávat za drahé peníze dopořádku a budou proklínat naší hloupost.
To je konec
ano, konec nábřeží, budou se stěhovat do menšího 😉
Pro režijkáře ano. Jsem zvědav, až jednou dojede tyrkysový Stadler Kiss do Alžbětína. Samozřejmě se dá liberalizace dělat jinak. Ale úkol zněl jasně: Likvidace ČD. Nebude ČD, nebude Nostalgie a Lužná. Na podzim nastoupí Sony nebo Kolowratnîk místo Kupky. Anebo Šichtařová na MD. Uvidíme.
Šichtařová? Ta čarodějnice? 😂😂😂
Po volbách žádná zásadní změna nenastane. Pokud ANO složí vládu s někým ze současné vlády, pojede se víceméně pořád stejně jako dosud. Případná vláda ANO s JO, Stačilo a spol by dopadla úplně stejně jako ta současná slovenská. Veškerý její potenciál a kapacita padne na dohady o nesmyslech.
…čeho?
Myslíte konec zbytečného nasazování náhradních autobusů? (jako nyní letos výluka jen Planá u ML – Mariánské Lázně, ale autobusy jedou zbytečně až Chebu nebo dokonce Karlových Varů, kde to zbytečně prodloužilo jízdní dobu o desítky minut)
Když to tak sleduju, tak za pár let nebudou České dráhy jezdit asi nikde.
Holt dokud GŘ (ne)funguje jak (ne)funguje, tak se to nezmění.
Nechtěl jste napsat MD?
Urcite chtel. MD jedná dlouhodobě proti zájmům občanů
Přesně o to těm vládním pětizmetkům jde.
Budou. Ale nepotřebují 80 nebo 90 procent trhu. Ideálně pokud budou mít pod 50 %.
Dotaz trochu mimo téma, ale pokud pojedu vlakem například trasu z Ostravy do Sušic, a využiji pro příklad cestu z přestupem v Praze a v Klatovech, jak velké prodražení bude pokud využiji Oneticket?
Normální člověk ho nevyužívá. Holt to bude na 3 jízdenky v mobilním telefonu.
To je absolutně stupidní
Ale úsporné.
ale kolik lidí, kteří necestují často, tohle bude znát? Tenhle tarifový chaos je prohra pro celou železnici.
Bude to jako teď, BORDEL a OSTUDA. Pro ty kdo nejezdí vlakem pravidelně jde o čisté okrádání. Zažívám tyhle pripady denně. Cestující s jizdenkou, která neplatí a musí si dublovat jízdné, pokuty u ČD, že si nekoupi jizdenku na pokladně a další a další nesmysly.
Jaký chaos? Chaos v tom dělají akorát šotouši. Normální cestující přijde, koupí lístek a jede. Šotouš si nejprve zanadává, pak si kvůli koruně nechá provrtat koleno a pak o tom tady napíše příspěvek.
Normální cestující při ceně one ticketu jede autem. A my ostatní víme, že tří lomené jízdenky jsou pořád dražší, než jedna jízdenka koupená u jednoho dopravce na jednu cestu.
Pokud je účelem vrazit všem normálním lidem drahý One Ticket, pak to chápu. Ale celkově je to prohra pro celou železnici a její systémovost.
Si to rozdělite Ostrava-Praha hl.n,potom Praha-Rokycany PID a Rokycany-Sušice IDPK
Základ SJT vyjde na 1110 Kč.
A proč kupovat tito a ne celodenní jízdenku?
To už je auto levnější
Do Sušice.
(Pokud tedy nemyslíte, že pojedete do Huštěnovic)
Až na tu tarifní džungli. OneTicket je sotva použitelný, je drahý, a jeho jediným účelem je snaha umlčet odpůrce tarifní džungle. Proč třeba v rámci OT neexistuje nějaká promo nabídka jako jízdenka na léto (např. 1500 korun za jednoho, 4000 korun rodinná) pro podporu cestování veřejnou dopravou?
Rodina vám na dovolenou vlakem nepojede pokud nemusí. Protože je to prostě opruz, tahání s kufry, auto je obvykle rychlejší a jede i tam kam koleje nevedou…
Jízdenka na léto není úplně určená k tomu, abych sbalil kufry a dva týdny s nimi někam jezdil. Můžu podniknout několik výletů z domova, případně i z nějaké jiné základny, ale tam se nemusím dopravit vlakem. V některých oblastech je to dost běžné, že tam lidi přijedou autem a na místě využívají veřejnou dopravu k turistice.
Mohu doporučit Železnou Rudu. Využití vlaku na nejméně 4 ze 7 dnů pobytu. Maximální spokojenost.
Tady jste na fóru železničářů, ti si nepřipustí že jejich předražené vláčky nejsou pro rodiny atraktivní …
Nemusíte prezentovat svůj osobní názor (nebo Vaší rodiny) jako nějaké obecně platné pravidlo. Třeba naše rodina poslední tři léta jela na hlavní dovolenou právě vlakem, a to docela dlouhé a komplikované trasy (Německo – Balt a Severní moře, Švýcarsko + jih Francie, Dánsko + Švédsko + Norsko). A jak manželku, tak děti to baví, děti ty trasy samy plánují. a letos jsme byli vlakem v Amsterdamu už o jarních prázdninách
Ještě bych dodal, že nejsme žádná železničářská rodina, jak tu někdo komentoval. A přes naši obec koleje ani nevedou:-)
Tarif ČD TR10 je již bohužel prakticky ve shodné cenové hladině jako tarif SJT (pokud si nekoupíte měsíc dopředu vázanou jízdenku).
Vázané si bežně kupuju den předem a ta sleva proti kimotrickému jízdnému není malá.
Je to totiž naopak. SJT byl vytvořen tak, aby víceméně odpovídal kilometrickému tarifu podle TR10.
Ti lidi tam jezdí na PID ty tarifní džungle
Arriva neumožňuje prodávat pid ve vlaku , tudíž se může i stát že pid ani uznávat nebudou. A tak silně pochybuji že vůbec pid na těchto vlacích bude existovat takže SJT zdar
Místo vašeho silného pochybování si stačí přečíst zadávací dokumentaci.
Podpis. Úředníci Cendis jdou ukázkovými byrokraty. Ukázkovými. Nemají snahu cokoliv vylepšit. Celý SJT je jim a MD u peredele. Není snaha ho zlevnit, není snaha do něj integrovat cokoliv dalšího, není snaha ho udělat júzrfrendly ani snaha zrušit rezijky ČD a místo nich dát zaměstnanecké benefity všem dopravcům skrze SJT. A vím, že vedení dopravců by to uvítala. Dokonce i u nákladních dopravců.
No, ono když se ministr (!!!) Kupka podepíše pod rozklad 106, kde bylo napadáno, že MD nemá výhled OT od 1.1.2026 (současná smlouva s CENDIS končí 31.12.2025), kde MD odpovědělo, že k tomu žádné informace mít nemusí… Asi tolik.
106 je jenom informační zákon. Politické odpovědnosti různých kupek je třeba se domáhat jinak.
Protože Cendis je pouhý agregátor.
OneTicket neměl být vůbec koncipován na železniční kilometry, ale na vzdušnou kilometrickou vzdálenost a měli v něm rovnou být i autobusy. Takže vzdálenost mezi libovolnými zastávkami, ať už vlakovými nebo jiné dopravy.
Všechno lepší než ČD ,tam se žije pořád v hluboké totalitě ..
Svezl jste se poslední dobou na lince Ex6? Západní Expresy patří mezi to nejlepší co ČD provozují. Jinde, třeba R9 opravdu zamrznul čas, ale zrovna tahle linka je za mě jedna z nejlepších pod taktovkou ČD.
Za to R16 patři k těm horším. B209/249/BDs denně v každé soupravě, i když tam leta nemají co dělat. Záchody ve třetině vlaku věčně nefunkční, žlutá samolepka „dveře nepoužitelné“ alespoň 1ks na každý spoj. Nedávno jezdilo na R16 snad měsíc v kuse BDs se VŠEMI nefunkčními dveřmi. Už aby tu byly nové jednotky.
Přijďte se svézt linkou R9 a hned změníte názor. Na R16 je to výjimka, na R9 je to smutná realita.
Tak na R9 se jedná o pravidelné řazení, na R16 to jsou náhrady z důvodu neschopnosti údržby vozidel řad A/Bmz a Bbdgmee. V žádném pravidelném řazení R16 nejsou vozy UIC-Y
Doporučuju R8, odpornější linka neexistuje
Denní výjimka na většině spoju. Napr. Včera v 6:21 z Plzně dle plánu řazení dva vozy z pěti. BDs + 2x B249
To ano. Je jen otázka zda se nejedná o putovní výstavku před soutěží kde potencionálně teče do bot a následně by se objevilo nemálo objektivních příčin a stohy důvodů proč nelze nadále …… a je potřeba jinde …….
Naopak, ČD mají mraky much, ale stále jsou ta nejméně špatná volba
Smlouva bude podepsána ještě dnes. MD a Arriva ji jistě mají už připravenou a s podpisem se pouze čekalo na UOHS (že by soutěž zrušil se nepředpokládalo).
No když vidím co ČD předvádí na Ex 7 – stará áčka místo bistro vozů první třídy jsou tam už několik let prakticky na denním pořádku plus jako dvojka jezdí jen oddíly a to prosím u kategorie EC ,IC ,tak aťto zkusí někdo jiný – horší to být nemůže !
škoda že se neplánuje VRT Praha-Karlovy Vary
A co teprve vrt Praha-Dobříš nebo Sedlčany-Olbramovice
Dobříš není krajské město, turistická destinace, lázeňské středisko, sídlo mezinárodního filmového festivalu. Dálnice stavět to je ok ;), ale validní vlakové spojení?
V Sedlčanech se dělá hermelín (nedělá), jsou tam čtyři benzínové pumpy a na náměstí bankomat. Hmmm??!
Karlovy Vary jsou krajským městem opravdu omylem a kromě uvadajícího lázeňství je to konec světa. Festival to nevytrhne.
To že KV jsou krajské město je tak akorát důkaz toho, ze máme moc krajů.
Před rokem 1862 bylo v Čechách krajů mnohem víc, a nějakých 6 staletí to fungovalo… pravda, bez Českých drah.
opravdu VALIDNÍ?
Nevím zda VRT Praha-Karlovy Vary dává smysl, ale dálnice Praha-Karlovy Vary existuje, takže přepravní proudy tam jsou.
Pokud vím, dálnice do KV existuje jen částečně (možná ze dvou třetin).
A souvislost prosím? 🙂
Západní expres do Varů nejezdí? 🙂 nebo potřebujete spešl článek o VRT co nikdy nebude existovat?
oprava: do Karlovarského kraje
Stačí Vám studie VRT Praha – Most?
o tom jsem netušil 🙂 děkuji
On tam není úplně provoz ani na dálnici… ale třeba Mnichov či Norimberk by si rychle spojení zasloužili…ne někam na Domažlice
Je čas převlékat kabáty. To bude sranda u těch nejmodřejších, jak budou nejzelenější …
To půjde rychle toho bych se nebál. Jsme Češi a nám takovéhle věci jdou na jedničku. Ať už se jedná o slabomyslné politiky nebo rudého hradního pána. Takze ten kdo nejvíce nadával na Arrivu bude její největší obhájce a svět se bude točit dál 🙂..
In karta v podstate prestava davat smysl. Obecne jezdeni vlakem se stava pouze tratovou zalezitosti, cestovani mimo prime trasy vlaku je dnes uplnym nesmyslem. Nemluve ze zeleznice dostava s rostouci siti dalnic cim dal vice nafrak. Potreboval jsem ted prevest napr. 5 studentu z Prahy do Roznova, drive jsem to jezdil vlakem, ted uz 2x autem a i diky flexibilni moznosti odjezdu jsme usetrili 1,5 hodiny casu na ceste tam i zpet oproti vlaku i skratkou zastavkou na obcerstveni. Proc tedy jet vlakem a orientovat se chaosu jizdenek?
http://www.oneticket.cz
Krásná myšlenka, ale úplně blbé provedení, když tam nejsou autobusy, ještě za tak šílenou cenu.
Předražený, nepoužitelný…
Tak jsem si tam zadal Praha-Roznov a vyskocila na me cena 693 Kc. To je cena i s portieerem na kufr a welcome drinkem?
Když shodnou relaci teď zadáte na cd.cz, tak vám vyjede Pendolino i za 789 🙂
….no a proto jsme jeli tim autem 🙂 a jeste tam byli rychleji.
To je celkem logické, že autem budete téměř všude rychleji než veřejnou dopravou. Neplatí to prakticky jen v případě VRT nebo podobně rychlé trati. A při více osobách (typicky už dvou) je auto levnější, byť je otázka, jak vysoké náklady na auto počítat. K cestování veřejnou dopravou musí mít člověk vztah a vidět za tím „vyšší smysl“, ne jen posuzovat, co je levnější
Správně! 👍
Pendolínem jsem jel 2x, jednou ze zvědavosti, podruhé proto, že mi v požadovaném čase nic jiné nejelo (Košičan ze Žiliny do Prahy)…ale pokud to jde, preferuju jiná vozidla…dokonce i Leo Expr. mi přišel pohodlnější (řeším 2.tř. a ekvivalent).
A kolik by to mělo stát? Pořád je to levnější než za Husáka. Když na to nemáte, tak nejezděte a seďte doma na… zadečku.
Železnice je silně dotovaná a jako bonus předražené jízdné za naprosto neodpovídající služby…
Co má človeka motivovat aby jel vlakem místo auta? Jízdni doba, cena i komfort… vše hraje v drtivé většině relací pro auto
Mate pravdu ze se mi to platit nechce, ale na zadku kvuli tomu sedet nehodlam a proto dnes jezdim prakticky vyhradne autem.
OT je tak leda na to koupit si celodenní. Ale i ta stojí 997 Kč
inkarta nedava smysl uz pres 10 let…
Tak lokalne jeste muze nekomu smysl davat, ale obecne je to umirajici produkt.
Tak IN25 stojí na rok 690 Kč, Oneticket25 771 a můžete jezdit prakticky se všemi vlakovými spoji v ČR. TR10 ČD je prakticky vždy v cenové hladině SJT pokud zrovna nekupujete vázanou jízdenku s měsíčním předstihem.
Verite tomu, ze te kodove reci kterou hovorite vubec nerozumim tak jako drtiva vetsina lidi a proto nam silnice praskaji ve svech?
Což není pravda, vázané jsou často i půlhodinu před odjezdem. A IN25 dávají ČD za body za 0, což je dost rozdíl…
jo, ale bez místenky
Já teda jezdím velmi často mezi Brnem a Prahou a vázané jízdenky jsou kromě parku a neděle vždy dostupné i těsně před odjezdem. Běžně za 360. Základní jízdenka je za 523 a flexi zvýhodněná za 449-475 podle vlaku). Na dnešek jsou vázané vyprodané jen na dva vlaky (v tuto chvíli). Ale i ty nejvyprodanější vlaky jsou za těch 475, což je pořád o dost méně než 524 za OneTicket
Jenže u Oneticket je to sleva 25% z předražené Oneticket jízdenky, zatímco u IN25 se to počítá z jakékoli jízdenky, včetně levných vázaných. Takže u ČD vyjde IN25 výhodněji a pochybuji, že by u ostatních dopravců vyšlo levněji Oneticket25 než jejich běžná jízdenka.
Z vázaných a flexi to ale není těch 25 % ale většinou 15-20%.
6-6.5mio řidičů a aut … vlak prostě nemá šanci byt flexibilní rychlou dopravou. Ma smysl na hlavních tratích a směrech.
Jenomže tady je vždycky „povstání na vsi“, když pronikne nějaká informace o tom, že by se měla omezit, nebo zavřít nějaká lokálka.
Váš logický názor moc zdejších čtenářů nesdílí.
On vás vlakem jezdit někdo nutí? Vždyť nejezděte, to není povinnost.
Tak bychom mohli přestat železnici dotovat a budete si jezdit za své, co řikate? 🙂
Takže na nic nečekat a okamžitě smlouvu s Arrivou podepsat, ať se může jezdit v nových vozidlech.
přesně tak, a šrot z ČD můžou dát jinam a nahradit šrot jinde 😉
Zatímco dnes se tam jezdí ve starých?
Nejezdí, ale to, co tam jezdí, se samozřejmě nikde neztratí. Přesunutím těchto velice slušných vozidel na jiné výkony, se konečně pošlou vozidla řad A, AB, B a BDs do věčných lovišť.
Na Klatovy jo. I 40 let starý rakušák s nefunkčními záchody je furt 40 let starý rakušák.
Na Berounce se v relativně starých vozech jezdí, všechno jsou to nějaké modernizace, zrovna Bbdgmee jsou už dost rozvrzané a je třeba se prát se zaseklými dveřmi. Nemluvě o nedodržování řazení.