Dráhy chystají tendr na nákup 60 rychlých lokomotiv, další si pronajmou
České dráhy připravují největší nákup lokomotiv ve své novodobé historii. Letos má být vypsán tendr na pořízení až 60 strojů
České dráhy připravují největší nákup lokomotiv ve své novodobé historii. Letos má být vypsán tendr na pořízení až 60 strojů pro rychlost 200 kilometrů v hodině. Ještě předtím (do konce března) dráhy zahájí soutěž na pronájem 15 rychlých lokomotiv. Chtějí tak zopakovat loňský model, kdy si pronajaly deset lokomotiv Siemens Vectron na deset let za 1,6 miliardy korun.
„Máme-li ušetřit, musíme jít cestou unifikace řad,“ uvedl člen představenstva ČD Miroslav Kupec, který je odpovědný za techniku, servis a majetek. Zdůraznil, že záměry musejí ještě projít schválením v dozorčí radě a řídícím výboru. Teprve pak bude možné soutěže vyhlásit.
Odhadované náklady na nákup lokomotiv dráhy zatím neuvádějí, při běžné ceně sto milionů za kus se ale dá hovořit o zhruba šesti miliardách. Tím by akvizice předčila dosud největší nákup Českých drah, kterým bylo pořízení sedmi pendolin za 4,4 miliardy.
Dráhy nové stroje potřebují na modernizované koridory i mezinárodní linky. Zároveň se ale potýkají s nedostatkem vagonů. Vedení proto zvažuje pořízení 200 nových vagonů pro 200 kilometrů v hodině. „To by spolu s lokomotivami uspokojilo naše potřeby na dalších 30 let. Je ale potřeba zdůraznit, že by šlo o rámcové smlouvy a vozidla bychom odebírali na základě potřeb vycházejících z uzavřených kontraktů s objednateli,“ doplnil Kupec.
České dráhy mají aktuálně ve stavu přibližně 1500 hnacích vozidel všech trakcí. Vícesystémových lokomotiv je zhruba 110 plus deset pronajatých vectronů.
Velkou rámcovou smlouvou na odběr desítek lokomotiv chce řešit nedostatek hnacích vozidel i dceřiné ČD Cargo.