Největší zakázka ČD Cargo v historii. Firma shání až 55 nových lokomotiv

Vectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákVectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Společnost ČD Cargo vypsala zatím největší zakázku ve své desetileté historii. V soutěži za zhruba pět miliard hledá dodavatele až

Společnost ČD Cargo vypsala zatím největší zakázku ve své desetileté historii. V soutěži za zhruba pět miliard hledá dodavatele až 50 interoperabilních elektrických lokomotiv a pěti dieselových.

Zakázku největší nákladní dopravce v zemi zveřejnil na svém profilu zadavatele.  I když dopravce neuvedl odhadovanou cenu, při stávajících cenách nových lokomotiv půjde  až o pětimiliardovou zakázku.

Podle zadávací dokumentace má jít o rámcovou smlouvu, v které se ČD Cargo zaváže k nákupu nejméně deseti elektrických lokomotiv a tří dieselových. Může ale postupně odebrat až 50 elektrických a pět dieselových. Opce bude platit čtyři roky po podpisu smlouvy. První nové lokomotivy chce firma už letos a příští rok.

Firma už dříve oznámila, že chystá velkou soutěž na stroje, která by měla výrazně snížit průměrné stáří vozového parku a umožnit současně i expanzi do zahraničí. ČD Cargo proto po dodavateli chce, aby lokomotiva mohla zajíždět do Německa, Rakouska, Polska, Maďarska a na Slovensko, vyhrazuje si i právo na to, aby mohlo požadovat později schválení a vybavení pro provoz ve Slovinsku a Chorvatsku. Hlavním kritériem bude cena.

Elektrické lokomotivy mají být vícesystémové s výkonem nejméně 5 MW. V případě dieselových požaduje dopravce výkon 2,4 MW.

Firma loni rozšířila svůj vozový park o nové lokomotivy Siemens Vectron, díky kterým může se svými stroji zajíždět bez problémů častěji do zahraničí.

Podle předsedy představenstva ČD Cargo Ivana Bednárika bude dopravce řešit nákup nových lokomotiv z externích zdrojů.

Překvapivý může být požadavek na interoperabilitu u dieselových lokomotiv. „Důvodem je existence obchodních případů přes nelekritifikované hraniční přechody i řešení problému první a poslední míle,“ vysvětlil Bednárik.

ČD Cargo chystá ještě další velkou soutěž na obnovu dieselových lokomotiv.  Podle Bednárika soutěž začne během několika týdnů.

Tagy ČD Cargo lokomotivy
19 komentářů