Z dotovaných krajských autobusů zmizely miliony cestujících, vlaky dál posilují
Cestování regionálními autobusy je pro lidi čím dál méně atraktivnější, naopak přibývá cestujících ve vlacích. Ukazují to poslední data ze
Cestování regionálními autobusy je pro lidi čím dál méně atraktivnější, naopak přibývá cestujících ve vlacích. Ukazují to poslední data ze statistik dopravy za první pololetí letošního roku.
Ta potvrzují trend posledních roků: železnice láká čím dál více cestujících, naopak lidí v autobusech objednávanými kraji ubývá.
Podle porovnání pololetních údajů za první pololetí klesl počet cestujících v autobusech meziročně o 0,4% na 173,1 milionů. Celkové počty ale podle statistik drží hlavně nepravidelná doprava, která vzrostla o více než 22%. Ostatní typy autobusové dopravy ale klesají. Linková doprava ve veřejném zájmu, což jsou v podstatě jen regionální linky objednávané kraji, klesla za první pololetí o 3,5% na 138 milionů cestujících. Meziročně to v absolutních číslech znamená pokles o tři miliony cestujících jen za první polovinu roku. Z linkových autobusů roste jen mezinárodní doprava, která vykázala růst o 9%.
Ještě větší pokles je přitom patrný při dlouhodobějším srovnání za posledních deset let. Od pololetí roku 2008 se počet cestujících snížil v absolutním vyjádření o více než 20 milionů za prvních šest měsíců, v procentuálním vyjádření o 11%. V případě dopravy ve veřejném zájmu je pokles o 14,5%. Podobně klesají i samotné přepravní výkony, tedy počty cestujících násobené ujetými kilometry.
Jde o špatné zprávy především pro kraje, které tak musí dopravcům doplácet více peněz na prokazatelnou ztrátu nebo dál redukovat spoje. To ale současně vede k dalšímu poklesu zájmu.
Data o přepravě v autobusech jsou ve velkém kontrastu s vývojem na železnici. Ve srovnání s pololetím 2008 jsou počty cestujících letos sice téměř stejné, nicméně přepravní výkon je výrazně větší: stoupl o 36%. To ukazuje, že lidé jezdí vlakem čím dál delší cesty.
Za první polovinu roku vlaky využilo 90,9 milionů lidí, z toho drtivá většina připadá na České dráhy. Na alternativní dopravce připadají v součtu čtyři miliony cestujících.
Počet přepravených cestujících na železnici roste už osmým rokem v řadě. Data podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky ukazují, že cestujících přibývá výrazně rychleji v dálkových vlacích. Průměrná přepravní vzdálenost stoupla z 48,5 na 51,9 kilometrů, přepravní výkon o 8,9%.
„Trvalý pozvolný růst přepravených osob na železnici ukazuje, že cestování vlakem se stalo fenoménem doby, lidé mohou čas během cesty využít k práci, zábavě nebo odpočinku. Cestování vlakem je i přes růst mezd a ekonomicky dostupnějšího využívání vlastního automobilu výhodnější, protože lidé neztrácí čas řízením a hledáním místa k parkování,“ řekl Vyka. Na pohodlí vlaku oproti jízdě autem míří v poslední reklamní kampani i České dráhy.
Podle Vyky se už ale cestování zejména ve špičkových časech dostává na hranici své kapacity. „Evidujeme připomínky ze stran cestujících, kdy lidé musí během jízdy v přeplněných vlacích stát, což snižuje komfort cestování,“ dodal Vyka. Podle něj by situaci mělo řešit už ministerstvo dopravy. „ Při opakovaném meziročním růstu cestujících v dálkové dopravě několik let po sobě v rozmezí pěti až deseti procent není možné, aby zůstal rozsah dopravy i finanční prostředky na dálkovou dopravu na stejné úrovni, jako v předchozích letech,“ dodal. Vyka vidí potenciál železnice ještě vyšší, až na trojnásobek současného stavu do roku 2030.