Z dotovaných krajských autobusů zmizely miliony cestujících, vlaky dál posilují

Autobus Karosa, foto: ČSAD LiberecAutobus Karosa, foto: ČSAD Liberec

Cestování regionálními autobusy je pro lidi čím dál méně atraktivnější, naopak přibývá cestujících ve vlacích. Ukazují to poslední data ze

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Aslanex

Možná by bylo na čase začit řešit koncepci regionálních dotovaných taxíků, místo regionálních prázdných busů.

Chachar Budvar

Modelový příklad jsou JČ – poté co likvidátor R spojů („dopravní ekonom“ Žemlička) jedoucích mimo hlavní město, trasy kupř. Most – Rakovník – Protivín – ČB a dostal doživotní flek od JČ kraje a počaly nesmyslné škrty vlaků, nezvyklé přesuny jř bus spojů, společně s různě cinknutými „projekty“ typu Autobusové nádraží České Budějovice, tak se roční počty přepravených v úhrnu snížily na 40% stavu do r. 2008. Obsazení linkáčů je okolo 6-9 osob! Pozoruhodný je též jeho plošný nápad, téměř realizovaný za gen. řed. Sosny – že by až na vyjímky poslední vlaky jely v pátek odpoledne a po sobotním… Číst vice »

Desper

Autobus a vlak se mají vzájemně doplňovat. Většina krajů to ale vůbec nechápe. A ty, které to chápou to zas neumí moc dobře zpropagovat a lidi tomu přestupu nevěří. V mé domovině přestup liberecký R – bus směr Jablonec nad nisou v Železném Brodě využívá také dost málo lidí, ale lepší se to. Dost by pomohly rychlospoje do Jablonce ve špičkách, protože 46 minut busem na 15km je opravdu bída.

Robert Babilon

Přijde mi poněkud zavádějící srovnávat regionální autobusy a všechny vlaky. Z výrazného nárůstu oskm a stagnace počtu cestujících u vlaků plyne pokles v regionální dopravě i u vlaků.

Taky by mě docela zajímala metodika počítání u jízd s přestupem. Jsou to dvě jízdy? Jedna jízda? Jak se to pozná? Podle jízdenek těžko, u autobusů vůbec. Spousta změn v datech může být daná metodikou a ne změnou chování. (Po zavedením akčních jízdenek jsem místo jedné jízdenky kupoval tři. Byl jsem najednou počítán jako tři cestující na třetinovou vzdálenost?)

Jančurobijci

Připojil bych se k vašim dotazům….

Jan

Jinými slovy soutěže na soukromé autobusové dopravce a trasy vymyšlené krajskými politiky a úředníky nikoho nepřilákaly. Nefunguje to. Lowcostové nahuštěné nepohodlné autobusy, drahé jízdné, neintegrovanost jízdného k vlakům, absence jednotlivých jízdenek za dobrou cenu. Nepřehlednost systému. Zkuste se zorientovat rychle při přestupu v autobusech a jejich řádech… Zpoplatňování zavazadel.. Zlaté méně drncavé české dráhy. Jedině, kde je to adekvátní je do malých dědin a od vlaku. Kraje by neměly rozhodovat o zakazování soukromé autobusové dopravy samy.

Roman Srp

Č(S)D jako jeden dopravce s jedním tarifem, jízdním řádem a jízdenkou – to, co je dnes heslem novodobých IDS, platí u dráhy (až na pár soukromých výjimek) už desítky let. Ale zanedlouho platit nemusí. Proto nevidím pozitivně neřízený rozvoj ostatních dopravců, vč. státem objednávaných vlaků mimo ČD. Nehájím monopol ČD, ale síťový charakter dráhy. Jenom hlupák by nechal jezdit např. na trase Plzeň – Žihle – Žatec – Most dva dotované dopravce, kteří si neuznávají jízdenky. A stalo se..

Vít Jůza

Je otázka, nakolik ta procenta jsou dána atraktivitou jednotlivých druhů dopravy, nebo tím, co kraje a jiné subjekty objednají. A pokud kraje objednají méně zbytečných autobusů (myslím tím ty zbytečné – ne všechny jsou zbytečné) a víc lidí jede vlakem, není to špatná zpráva pro kraje.

František

Lidé nejspíše přestávají jezdit veřejnou dopravou na kratší vzdálenosti, možná tam již není dost atraktivní po škrtech spojů (včetně vlaků nezatížených silničním provozem), možná již nemají cíle v nejbližších městech (postupující úpadek menších sídel). Spíše než k radosti mě tento vývoj vede k obavám – pustá země „zaflákaná“ dopravními stavbami… Všimněme si, jak ve všech směrech nejprve stavíme dálkové silnice, snad aby náhodou s vlaky neubylo aut.

Jančurobijci

Zajímalo by mě, jak se v současnosti rozklíčují do celkových čísel cestující v integrovaných systémech. Např. v Pardubickém kraji nedávno házeli 10 – 15 cestujícími u vlaků, kde skoro nikdy nejedou víc než 2 – 3 lidi, často nikdo… Taky v mnoha částech ČR je autobusová doprava v silně osekané podobě z 80 let. Hlavně asi na Vysočině. Přitom, když se upraví JŘ(počet spojů), linky , návaznosti a tarif, tak jako nedávno ve stč. kraji, byl nárůst i v autobusech docela výrazný. osobně to pozoruji často v okr. Benešov. Navíc v některých relacích byla za posledních cca 15let doprava na… Číst vice »

František

Ano, další věc je, jak jsou daná čísla věrohodná. Obecně ale, pokud se podaří převést dopravu ze silnic na koleje tam, kde ta možnost je, bych v tom nic zlého nespatřoval. Horší jsou ty chybějící návaznosti jak na další spoje, tak také na potřebné časy. Nejhorší mi pak přijde, když někde jede skoro prázdný autobus souběžně se skoro prázdným vlakem, zatímco jinde nejede vůbec nic, a ve spádovém městě pak není místo pro samé automobily. Je to ale kraj od kraje.

Jančurobijci

Ano, potom je třeba zvážit, jestli je méně škody zrušit prázdný vlak nebo prázdný bus, popř. řešit celou oblast úplně jinak a nově.