České dráhy chtějí koupit dvoupodlažní soupravy za miliardu pro Moravskoslezský kraj
České dráhy chtějí koupit až pět nových netrakčních souprav typu push-pull s kapacitou 320 cestujících. Kvůli tomu už vypsaly veřejnou
České dráhy chtějí koupit až pět nových netrakčních souprav typu push-pull s kapacitou 320 cestujících. Kvůli tomu už vypsaly veřejnou soutěž. Nasadit je mají na hlavní tratě v Moravskoslezském kraji.
Podle zadávací dokumentace zveřejněné na profilu zadavatele by měly mít soupravy kapacitu 320 míst (310 2. třída, 10 1. třída). Nové vlaky mají jezdit hlavně mezi Ostravou, Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm. Podle krajského náměstka pro dopravu Jakuba Unucky počítají s pěti novými push-pull soupravami o třech vozech. Ty by měla zpočátku pohánět dieselová lokomotiva, po elektrifikaci za sedm až deset let pak elektrická. Trať má projít v příštích letech rozsáhlou modernizací. Dosud na ní jezdí buď motorové vozy nebo soupravy tažené lokomotivou přezdívanou Brejlovec.
Netrakční soupravy typu push-pull mají usnadnit jednodušší obraty v koncových stanicích, nebude nutné na konci přepřahat. České dráhy je využívají už jak v dieselové, tak elektrické trakci.
Zakázka má hodnotu 955 milionů korun bez DPH, součástí je údržba na osm let. Díky modernizaci flotily v Moravskoslezském kraji se tak České dráhy dostanou k přímému zadání na dalším úseku trati po roce 2019. Jde o rámcovou smlouvu, ČD nemusí odebrat všech pět souprav.
„Jednotky typu push-pull jsme se rozhodli na trasu mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm objednat kvůli jejich univerzálnosti. Jde o netrakční soupravy, to znamená, že je lze na trati nasazovat ještě před plánovanou elektrifikací. V povozu mohou být spojeny jak s elektrickou tak s dieselovou lokomotivou. Cestující si na této trase užijí vyššího komfortu dříve, než nasazení moderních souprav umožní modernizace trati číslo 323,“ vysvětlil Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah odpovědný za techniku, servis a majetek.
Podle Ludvíka Urbana, člena představenstva ČD zodpovědného za regionální dopravu je trasa mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem a Frenštátem pod Radhoštěm čtvrtou nejvíce vytíženou příměstskou tratí v kraji. „Denně tu naše vlaky využijí tisíce lidí. Na to jsme dbali společně s krajem při plánování dopravní obslužnosti na příští rok. Tyto moderní soupravy poskytnou komfort podobný vlakům pendolino nebo InterCity, přitom však reflektují, že jsou určeny pro cesty na kratší vzdálenosti,“ dodal Urban. Samozřejmostí má být velkoprostorový interiér, účinný systém větrání, vytápění a klimatizace, bezbariérové vakuové WC, informační tabule s možností akustického hlášení či zásuvky pro notebooky. „To vše by mělo zásadně zvýšit pohodlí a komfort cestujících,“ dodal Urban.
Nové soupravy by chtěly České dráhy společně s Moravskoslezským krajem pořídit pomocí finančních prostředků z evropského programu OPD2. Dopravní model nasazení těchto vozidel už byl projednán s krajem i s krajským koordinátorem KODIS.
Cena má v soutěži váhu 86 % v hodnocení, zbytek připadá na ukazatele ovlivnění nákladů na dopravní cestu (5 %), navýšení počtu sedadel nad zadavatelem požadovanou minimální obsaditelnost (4 %) a navýšení délky záruční lhůty nad zadavatelem požadovanou minimální délku záruční lhůty 24 měsíců (5 %).
Technické parametry vlaků:
netrakční jednotka (jedná se o soupravu bez pohonu, dopravu zajistí připojená lokomotiva různého typu, např. dieselová, elektrická);
základní sestava: řídicí vůz + dva vozy vložené;
nízkopodlažní nástup;
moderní textilem čalouněné sedačky
místa 1. i 2. třídy (počet míst cca 10 v 1. třídě a cca 310 míst ve 2. třídě)
místa pro jízdní kola (cca 30 míst) a kočárky, prostor pro objemná zavazadla;
místa pro osoby na vozíku včetně přístupného WC, zásuvek pro nabízejí elektrických vozíků a mechanické plošiny podle norem TSI;
další vyhrazená místa pro osoby se zdravotním postižením a úpravy pro osoby s různým druhem handicapu, včetně např. označení Braillovým písmem a označením pro slabozraké;
informační audiovizuální systém;
Wi-Fi;
elektrické zásuvky 230 V a USB výstupy pro napájení elektroniky;
schopnost provozu rychlostí alespoň 160 km/h;
zajištěna vysoká bezpečnost cestujících – nástupní dveře ovládané tlačítky i centrálně, za jízdy i za pobytu ve stanici blokováné (tzv. stranové blokování), s možností odblokování jen na straně nástupiště.