Zvládli byste zkoušky na strojvedoucího? Spustili jsme on-line testy

Stanoviště strojvedoucího v novém Regiopanteru. Foto: České dráhy.Stanoviště strojvedoucího v novém Regiopanteru. Foto: České dráhy.

Veřejnost má poprvé možnost vyzkoušet si otázky, které musejí zodpovědět uchazeči o profesi strojvedoucího.

270 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gapa Karel

Testy DÚ jsou didakticky zcela mimo!!! Kdo je pedagog, rozumí. Pane Wernere a pane Koláři, je to váš průšvih!!!

Vbb

96% na první dobrou. Jen jsem nevěděl, jestli přepravní smlouva vzniká nákupem dokladu nebo až nastoupením do vozidla. Což je, uznávám, pro fíru zcela zásadní nevědomost :-(((
Jinak bych ale čekal lepší úroveň technického vyjadřování, převádět „posuvný pohyb (t.j. metry) na krouticí moment (tj. newtonmetry)“, to je na vyhození od zkoušky z fyziky.

percula

Už chápu proč chybí strojvedoucí, takovéto testy musí spoustu zajemcu odradit a test o schopnosti budoucího firy moc neprozradi. Zlate ústní zakonite u Jindry Haly. Po hodině u zkoušek už věděl kam si koho zařadit a zakonite byly o technice, ne o hloupostech.

libcha

Já jsem si to zkusil jen z pozice šotouše, díky za tu možnost 🙂 Zaujaly mě následující věci: Mnoho otázek obsahuje zkratku pro „mimojiné“ a v možnostech jsou dost nesouvisející věci. Pokud jsou drážní vozidla v pohybu je: zakázáno podlézat drážní vozidla a nevstupovat mezi ně (tato „správná“ odpověď mi nedává sémanticky smysl: proč je zakázáno nevstupovat?) Technická zařízení tlaková, plynová, elektrická, zdvihací, dopravní, pro ochranu před účinky atmosférické a statické elektřiny a pro ochranu před negativními účinky zpětných trakčních proudů, která ,slouží k zabezpečení provozování dráhy nebo drážní dopravy jsou: a) určenými technickými zařízeními, která podléhají dozoru podle zákona… Číst vice »

Jiří Kocurek

„zakázáno podlézat drážní vozidla a nevstupovat mezi ně“

To mě taky zarazilo. Tady někdo přepsal/opravil půl věty a už to po něm nikdo nečetl.

František Plášek

Bez přípravy, jen tak z fleku na 74% ……to nepovažuji vůbec za špatné….na „pouhého“ dispečera 🙂

Ketchup1970

No a já 76 na to ze jsem elektrikar , prý dobrý .. a skripta od firy jsem videl na deset metru jednou v životě .

Jenki

Bývalý řidič tramvaje za 80 🙂

Ale vážně – ty otázky jsou mnohdy úplně na hlavu. Není podstatné, jestli něco zapálím nebo způsobím nehodu, podstatné je, že vím, kolik centimetrů od koleje / troleje se něco smí / nesmí podle předpisů, a že vím, jakým byrokratickým kolečkem obíhají moje zdravotní a odborné způsobilosti, což má za úkol můj zaměstnavatel. Jako bonus musím pochopit odporovou regulaci z Bobiny a vstřikovací čerpadlo z Hydry, což je na Vektronu nebo na Caterpillaru k nezaplacení.

Čtenář

Tak to je ještě větší bizár než otázky ČTÚ pro získání průkazu radiotelefonisty.

Jura

Byl jsem se teď na den železnice podívat v moderní elektrické lokomotivě s moc pěkným výkladem který mně utvrdil že mé místo strojvůdce je max v měřítku HO.

Vin

Ono to zas není tak složité .. ale je pravda že mezi Esem a Vectronem je velký rozdíl … a videa od Andy CZ (ČD Cargo) a Pejan (IDS Cargo) na trubce asi znáte .. 😉

Mengo

Kurz na dopravniho pilota ATPL cca 13 000 otazek.

Gogo

Aby jste u DVI prošli tak musíte mít minimálně 80% správných odpovědí.

Tomāš

Měli by dát otázku:
Co je správně?
a) ten hřídel
b) ta hřídel

a vyletěla by polovina uchazečů 😀

Jarda Š.

Obojí je správně.

Jiří Kocurek

Nikoliv. Takto lze vyhodit úplně všechny. A ještě přidat urážku, že zkoušený nezvládá základy češtiny. To když je zkoušející svině a podrazák a bude měnit „správnou“ odpověď podle toho, jak odpoví zkoušený.

Koro

Právě že by prošli všichni. Leda by za c) bylo obojí správně

dejf

Hřídel je ten. Díra je ta. I když v dnešní době je ten boj proti stereotypům…

Georg

haha, 67% z voleje.
jen uplne netusim co se temi otazkami sleduje. jestli ma strojvedouci skutecne rozumet principum hnacich vozidel, tak tohle je vysmech, spis by bylo vhodnejsi neco jako maturita, ne? 🙂

Třicátáprvní Béé

Spousty lidí to dalo, to ale neni záruka dobrýho fíry haha😉

Georg

sorry, uz jsem dostudoval. on to neni jediny test, ale prvni vyrazovacka na nejvetsi blbce.
tak to pak ano, i ja byl spravne vyrazen 🙂

Winchester1873

Co mám informace tak úspěšnost je 85 % Pokud to někdo nedá ani na 3 pokus tak na to nemá nebo to dělat nechce a jen si odskočil do placeného kurzu z pracáku.

Ketchup1970

Být dobrým fírou je víc než nějaká hromada otázek , je to cit pro lokomotivu, pro trať, pro znalost okolnosti . Je to srdce ne jenom mozek. Ale občas některým chybí obojí srdce i mozek .

Jezdím

Tak z voleje, po 20 letech a štěstí na otázky, jsem prošel na 84%. S tou vymytou hlavou jsem nadmíru spokojen🤣🤣🤣

Jiří Kocurek

Klikový hřídel spalovacího motoru:
a) převádí posuvný pohyb ojnice na krouticí moment motoru
b) spojuje motor s převodovkou
c) pohání vačkový hřídel

Znám dvoutaktní motory, které vačkový hřídel nemají, zvolil jsem tedy a) ale správně je c), tak teď nevím. … vačkový hřídel může být poháněn řemenem, řetězem, ozubenými koly, královským hřídelem a nově také nezávisle elektromotorem.

Vašek

Správně by mělo být a. Má nejdelší odpověď a v 90% to tak bývá.🤭

Tomáš

Obávám se že ne. Posuvný pohyb vykonává píst, ne ojnice. Ta se tam jaksi kroutí . Z těch 3 možností mi vychází nejlépe C protože ať už je přenos na vačku jakoukoliv formou, tak vždy je hnaná vačka od kliky a ne klika od vačky .

Jiří Kocurek

Ojnice vykonává posuvný pohyb a také pohyb kývavý, se středem otáčění se kolem čepu v pístu. A tyto dva pohyby se sčítají … ne, ty diferenciální rovnice po mě nechtějte. Ani za pytel buráků.

Jarda Š.

To je opravdu chyták.

Jiří Kocurek

Chyták? Další takový:

U hnacích drážních vozidel se nepoužívá chlazení pístů spalovacího motoru:
a) vodní
b) olejové
c) vzduchové

Správně podle vyhodnocení má být b) … že se písty nechladí olejem. Tak nevím, k čemu jsou ty otvory, když ne pro průtok oleje. Vždyť já ten píst měl dokonce v rukách.
https://almet.cz/pisty-pro-lokomotivy

Navíc takováhle otázka mi přijde jako zbytečně podrobná, fira hodlající jezdit na elektrikách toto znát opravdu nepotřebuje.

Permonik

Zde jde o slovičkáření.

Olej odvadí častečně teplo z pístu motoru. Ale primarní funkce je mazaní válce a pístu.

Otázka zde je co použiva na chlazení. Tj že odebere teplo a to někam odvede. Což vzduch přímo chladí válec a u vodního jde voda do bloku motoru, přes trubky do chladiče, zde se ochladí a čerpadlem je hnany do bloku. Ten olej se nikde nechladí, zůstava ve skřini.

Jinak otvory jsou na odvod oleje. Olej má být idealně od těch otvoru niže. Když jde válec dolu tak ten olej stira.

Vin

Souhlasím ale ne úplně .. poněvadž některé motory mají olejový chladič 😉

Permonik

To jo, ale je i u těch motoru v lokomotivách?

Jiří Kocurek

Olej se nikde nechladí, zůstává ve skříni… a olejová vana může být žebrovaná pro lepší odvod tepla vzduchem.
Tady je jedna z Favorita: https://img.skoda-virt.cz/forum_upload/2015/12/28/7_539_143759__2015-12-28_21-21-31_38.jpg

Adamgolias

Olej se samozřejmě chladí ve chladičích , většinou na ně fouká ventilátor. , zchladit olejovou náplň motoru o výkonu 500kW pouhým předáním tepla do prostoru z povrchu vany je obtížné , i se žebry.

dejf

Tak to sou regulérní píč*sové. Ať mi někdo ukáže u spalováku píst chlazenej vodou. Jako válec vodou nebo vzduchem jo, ale píst vzduchem a olejem, předpokládám že u tak velkejch bestií jsou ostřiky pístů. Samozřejmě že většina tepla přechází z pístu na válec přes kruhy.
A jestli ty lidi co ty otázky dělali nepoznají válec od pístu, tak by u dráhy neměli ani zametat.

Jiří Kocurek

Hledal jsem. Opravdu se voda používá, ale snad jen u velkých lodních motorů. V klikové skříni žebřík, vrtání přes metr, zdvih přes 2 metry a 100 otáček za minutu.
http://www.machineryspaces.com/various-piston-cooling-methods.html

dejf

Tak to je slušná vopičárna. To bych chtěl udržovat.

Winchester1873

Ta licence je všeobecná. Bohužel takhle je ten zákon postaven že nerozlišuje jestli půjdete na diesel,elektriky nebo dvoucestný bagr. Ano i strojník kolejového bagru tu licenci potřebuje.

Jiří Kocurek

Budiž, ale nepatří tohle spíš k typovým zkouškám?
Kdyby se ptali na chlazení motoru jako takového, tak prosím. Ale otázka se týká pístu.

Tomáš

těch zbytečných otázek je tam spousta.

Vin

ONO ani to a) není správně napsáno – pokud chceme dodržovat technické názvosloví tak by to mělo být takto:
převádí přimočarý pohyb ojnice nebo ojnic na točivý moment motoru (žádný posuvný .. a ani kroutící … pojem kroutící se používá při výpočtech krutu materiálu apod.)

Jarodd

To by vám Fyzikář dal, převádět pohyb na točivý moment.

Vin
Vin

Připouštím že máte asi pravdu .. přece jen jsem měl fyziku jen 2 roky .. tuším 1 rok na ZDŠ a určitě pouze 1 rok na průmce. Přešli jsme rychle na Mechaniku, Hydromechaniku, Stavbu strojů atd. … prostě na aplikovanou fyziku.

Koro

Kdo prošel DVI, tak ví, že testy byly vždy dostupné. A kdo neměl alespoň 95 ze 100 byl nýmand.

Petržel

Tak testy nebyli dostupné, když se měnil balík otázek, takže asi tak.

Winchester1873

nebyly dostupné ale vždy si je nějací tajně vyfotili a dali na internet

Michal

Já bych strojvedoucího dělat nemohl. Z lítosti k cestujícím bych všude (mimo koridory) jezdil s několika procenty nad povolenou rychlost.

medical examiner

Jak to?

Vojtěch Suchan

Já myslim, že to je nějakej blbě formulovanej kec na „v130 všude“, bez znalosti dalších věcí, jako třeba proč se to nesmí na rozponkách, a co je to převýšení. Jinak fakt teda ale je, že na těch dvacítkách a desítkách na přejezdech kde je traťová 50-60 jezdí takhle pomalu ze zkušenosti fakt málokdo, i když se to samozřejmě nesmí. Ono když má člověk u rychlostníku uprostřed pole na rychloměru 25 místo 20, asi se fakt nic nestane.

Petr Šimral

Tedy nemůžete dělat ani řidiče jakéhokoliv automobilu? Nebo to myslíte jinak?

Vašek

Proč by nemohl? Překračují všichni, tedy mimo pana Šimrala, za něhož jezdí tempomat.

Michal

Co má strojvůdce společného s autem?

Vašek

Spíš to vypadá, že píšete s několika promilemi.

Anonym03

74 %. Ale tak na to, že jsem se na to vůbec neučil asi dobrý

Martin

Nikdy jsem nekoknul do uciv, ale 41% jsem dal na blend.
Jakou bych měl šanci, kdybych to alespoň jednou dvakrát proletěl očima??

medical examiner

Já uspěl na 48%. Bez příprav, bez googlování…

Jiří Kocurek

48 % většinou znamená neuspěl.

medical examiner

To máte pravdu…akorát u didaktického testu u maturity stačí méně…

Ketchup1970

Na řidičák na BMW to prý bohatě postačuje .

Výkolejka

No jenže je to a) b) c) ne?
Takže statisticky ikdyž budete jen náhodně zaškrtávat odpovědi tak budete mít 33% …

Pražec

1) leckteré otázky je člověk s to uhodnout, aniž by o tématu kdy slyšel
2) u jiných je naopak k ničemu, že se člověk něco nabifloval, když jsou odpovědi velmi podobné, tam se člověk musí zamyslet

Princip 2) je správně, 1) je nežádoucí vedlejší účinek. Ale kdo prolezl testem jen kvůli 1), stejně vyletí jinde.

medical examiner

Ale některé jsou naopak na palici…

Jarek

Jak jsem se zběžně díval na ty otázky, tak když chce někdo nějakou „státní“ zkoušku tak se to prostě naučí, viz zbroják tam myslím bylo taky přes 400 otázek.Otázka je kolik toho člověk ví po létech rutiny….

Petr

Akorát že těch otázek není 400, ale mnohem více.. tady dali 400 otázek vzorových. Teda pokud to nezměnili.. když jsem dělal licenci já, tak se vybíralo z 2000 až 3000 otázek do testu. A myslím, že to za těch osm let nezměnili. Ale naučit se to samozřejmě dá.

Winchester1873

změnili. Tlačí na to zejména soukromí dopravci. Ti tlačili i na to aby byly veřejné.

Rokyshit

Tady píšou samí strojvedoucí,všechno vědi nejlíp!!!!!

ficus

Koloťuci budou vzdělaný. Ten test dával do kupy jeden z nich.

rtep

Koloťuci byli pokud vím vzdělaní vždy. Je to jedna z nejnáročnějších a nejodpovědnějších profesí na dráze. A pokud se někdo z vozmistrů podílel na podobě testů, je to jen a jen dobře.

Bram

To má být pokus o vtip?!?

rtep

To je jen konstatování pravdy. Je vidět, že o té profesi nevíte vůbec nic.

Bram

To je akorát tak, že jsem si všiml, že tu píše nějaký koloťuk, který si není schopen přiznat, že jsou na dráze zaměstnanci, kteří toho musí vědět daleko více.

rtep

Nevím, zda tu někde píše koloťuk a je mi to putna.
Já už dlouhé roky nemám s dráhou nic společného a vozmistra jsem nikdy nedělal.
Tuto profesi, co se týká odpovědnosti, stavím na roveň strojvedoucím, signalistům, výpravčím a dispečerům. Neznám mašinfíru, který by si myslel něco jiného.

Vin

Asi jste se zbláznil .. vozmistr má přece dost času vyřešit problém .. resp. má jen 3 možnosti – vůz vyřadit z vlaku, vypnout brzdu nebo opravit – průběžné potrubí apod. Pokud bude někde unikat silně vzduch – tak stejně s vlakem nikdo neodjede. A to že vypne brzdu není žádný problém – zde píšu o zkoušce brzdy .. A jinak mu snad zbývá jen kontrolovat ložiska a okolky – nicméně v provozu toho moc nezkontroluje – vůz se musí odstavit do depa apod. na deteskopii atd.

rtep

Je vidět, že o té práci nic nevíte.
Bylo několik velmi vážných nehod, které měli na triku zejména vozmistři. A také samozřejmě skončili v kriminále.
To, když vpzmistr nezkontroluje brzdu, má často fatální následky. Vždy se to dělo a vždy se to dít bude.

Bram

Mnohdy vozmistra musí zastoupit i strojvedoucí. Takže asi tak.

medical examiner

To varhaníci budou jednoho dne taky vzdělaní.

Zde vzorový test:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf4mtsIdpxWFg1If15jlmaKdNfs-WcEy3jjyJkE8sno6thY7Q/viewform

vjkm

Hm, 78/100, stejně jako tady na fíru.

medical examiner

Dobře jste tipoval nebo googloval…za 2…
Pokud umíte noty, a bude se vám dařit i v tomto případě, jste dostatečně teoreticky formován k tomu, aby jste se uživil jako varhaník…

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdS_WaYLeGHwmKKTqpX1x6GaN9PIqcqJHCVhnzYNDSpHYz0og/viewform

vjkm

37/50, ale na rozdíl od strojvůdcovského kvizu, který se dá docela hádat, tady to chce přece jen něco vědět.

Ivan

A není to náhodou spíš pro varhanáře?

vjkm

No je tak napůl, já jsem pohořel na exotických názvech rejstříků, co jsem nikdy neslyšel, a taky na otázce, jestli je významnější Silbermann nebo Cavaille-Coll (osobně bych si nechal postavit varhany raději od něj než od Silbermanna, kdybych na to měl) nebo Topfer, co to je za dotaz, a taky to neukazuje správné odpovědi.

Dominik

Licence je největší blbost co mohli vymyslet, k ničemu to neopravňuje, a dokazuje to jen, že mám pojem o elektru, motorech, ale z drážních věcí, tam moc není.

Winchester1973

To ani být nemá protože je to předmětem zkoušky ZOZ. Nic méně tady je alespoň hrubé sejto aby se vyčlenili ti co na to prostě nemají nebo to dělat nechtějí a zaměstnavatel je k tomu nutí ( Hlavně u stavebních firem). Když ten ten test někdo ani po třetí nenapíše na třetí pokus tak neni o čem dál diskutovat.

Výkolejka

Takže elektromotory, spalovací motory, přenosy výkonu žel. vozidel, trakční mechanika, brzdy žel. vozidel a legislativa která se vztahuje k žel. dopravě to jsou podle věci co nesouvisí s dráhou??????? Nevíte o čem mluvíte pane.

noerf

A co využijete z těch znalostí v praxi? Doby kdy strojvedoucí trávili čas na dílnach jsou dávno minulostí. Navíc díky elektronice nových jednotek a lokomotiv potřebujete odborný servis téměř na cokoliv, zejména u leasingových věcí, kdy je to v podmínkách smlouvy.

Výkolejka

Považujete za zbytečné znát základní principy toho, jak to funguje? Nebo znát zákony kterými se to celé řídí? Uvědomte si, že železniční technika není a ani snad nemůže být nikdy 100% spolehlivá a ono se každou chvíli něco pokazí a jaksi se od toho strojvedoucího očekává, že popíše závadu a jak k ní došlo a jak se projevuje a kde ji vlastně hledat. Nebo si představujete, že strojvedoucí zavolá z tratě a řekne nejede to ale jestli to má něco společného s tou věcí co tam dole vrčí nebo to je něco s těma železnýma věcma co ten vlak po… Číst vice »

Kamui

Většina lidí má jen velmi mlhavé povědomí o tom, jak funguje moderní auto. Dělá to z nich automaticky špatné řidiče?

Cox

Hm, strojvůdce není řidič. Kdyby byl, přinejmenším odpadne celá škála technických předpisů. Mezi nimi třeba i ten o brzdách a o jejich principech. Tak děkujeme za nesmyslný laický příměr, který kulhá na obě nohy. Pokud se o analogii nejedná, diskuze hobbystů auto-moto je na jiným serveru…

Výkolejka

Proč srovnáváte auto s železničními vozidly? Kde je souvislost? Toto srovnání tady používá spousta teoretiků včetně Vás prostě proto, že nemáte žádnou reálnou zkušenost s kolejovými vozidly, tak používáte něco co je Vám známého a mylně předpokládáte že tak funguje vše ostatní. Ale abych Vám i odpověděl, tak auto je Vaše, Vy si s ním jezdíte a když se Vám na něm něco pokazí, tak můžete jen pokrčit rameny a bez ohledu na to, jestli jde o banální nebo vážnou závadu zavoláte servis a oni to nějak vyřeší a je jim jedno co to bylo, protože Vy to zaplatíte ze… Číst vice »

Václav

Pokud profesionální řidič nákladního auta o tom autě neví základní věci, tak to není dobrý řidič.

Ketchup1970

Ale znalosti trakce a principu u automobilu , typicky 4×4 nahon přední zadní děla u řidiče dost . Nemluvě o ceně servisu , kterou manželku byste preferoval pokud by u dvou byl rozdíl jenom v tom ze jedna vase auto drbe – stojí na spojce, podtáčí atd.. a druhá má pro jízdu cit ?

Lukáš Chytil

Strojvedoucí zavolá a řekne, to a to mi hlásí řídící počítač, že nefunguje, je v poruše, vypnuté. A strojvedoucí na základě toho, jestli to je porucha slučitelná s další jízdou nebo ne, tak na to reaguje. Opravdu nikdo do strojovny nepůjde a nebude mašinu rozebírat.

Nehledě k čemu je mi jako fírovi vědět, k čemu je šuntování nebo všechny polohy brzdiče Dako BS2, když vyjma starých škopků to nikde jinde není.

Jako o předpisech píšete hezky, ale v tomhle jste úplně mimo.

Výkolejka

TAk jestli nevíte co je šuntování, nebo jaké jsou polohy na brzdiči BS2 tak to jste teda dost mimo 😀
Nehledě na to, že ono ikdyž se tady někteří snaží tvrdit, že dráha je dne hlavně o moderních strojích ne leasing, tak realita taková prostě není a ty staré škopky pořád jezdí.

Petr Šťástka

Bojuješ pěkně, ale bohužel dnes je doba taková že ti (snad ne strojvedoucí) napíše k čemu že mu je poloha BS 2 nebo šuntovaní🙄🙄🙄. Tak to fakt nemá cenu s takovým typem lidí ani diskutovat a přijít tohle na mašinu, tak letí po madlech jak namydlený blesk

Výkolejka

Mi hlavně přijde, že velká část diskutujících brojí proti něčemu, co ani není pravda. Kurz před licencí není o tom, že se tam učí nějaké detaily, nebo rozebírání mašiny na trati jak tady někteří argumentují. Je to o naprostých základech pro lidi co prostě nemají o technice ponětí. A např. to jak fungují brzdy na vlaku mi přijde jako dost zásadní a ne zbytečné. To samé platí o trakční mechanice, nebo legislativě.
To že se v těch testech vyskytují i nesmyslné otázky je bohužel pravda, ale zas tak moc jich tam není.

Lukáš Chytil

Jenže o brzdách se učí v kurzu na infrastrukturu.

Výkolejka

Takže na tom DVI učí o těch brzdách co?
Jaký kurz na infrastrukturu máte namysli?

Lukáš Chytil

Co učí na DVI netuším, neb jsem na jejich kurzech pro strojvedoucí nebyl.

Kurz na infrastrukturu je 80 hodin z D1, Z1, Z11, V15 a další.

Výkolejka

Jelikož DVI je zřejmě organizace, která na zkoušku na licenci připravuje nejvíce lidí, tak odhaduji, že i jinde budou učit totéž. A brzdy se tam probírají – základní principy fungování, brzdiče, rozvaděče, špalíkové, kotoučové atd – prostě jak to mechanicky funguje.

To co píšete vy je předpis V15 je o obsluze a provozu brzd jak už sám název napovídá.
To je něco úplně jiného.

Ivan

Bývaly doby kdy se vyžadovalo, aby kandidát měl nejméně střední vzdělání v elektro oboru. Při nedostatku zájemců slevili na vyučení v oboru elektro nebo mechanik strojů. Což nebránilo jistému vysokoškolskému adeptu v zácviku, aby mě nepřesvědčoval, že k točení generátorem by stačil motor z embéčka. Pokud vím, tak ho ke zkouškám ani nepustili.😀

Dominik

No a dnes jsme ve stavu, že maturita jakákoliv, v tom vidím největší kámen úrazu.

Petr Šimral

Ty jsi nějaký hrr vyhazovací… Toto se učit smysl má, ale rozhodně ne v kurzu na licenci. Licence je prakticky vstupenka do fírovského světa, nic více, nic méně. Takže základy, tedy Zákon o dráhách a jeho prováděcí vyhlášky, zcela zásadní principy funkce jednotlivých součástí, tedy elektriky, diesely, soustavy trakce, základní princip samočinné brzdy atd. Ale opravdu jen základy, od zajíždění do hloubky jsou kurzy následné. Proč má být můj budoucí strojvedoucí přezkušován z funkce Myliusky, například? Nikdy se s ní nepotká. A když půjde pak někam jinak, kde jí mít budou, tak na ní v rámci ZOZ dostane teprve školení.… Číst vice »

M152

Myliuska se minimálně 5 let nezkouší. Zkouší se jen pilový diagram mechanické převodovky, jako taková pomocná otázka (nakreslit ho).

Winchester1873

záleží na konkrétním zkoušejícím.

Petr Šimral

A k čemu to je tomu, kdo se k mechanické převodovce prostě už nedostane. I Praga V3S je na silnici naprostou výjimkou (ale každý pracovní den jí slyším v 7:30 jedoucí na dvojku okolo mého domu). Strojvedoucí nemá být školen na věci 70 let staré jenom proto, že nejsme schopni jinak udělat zákony. Má – li někdo historickou techniku, je od toho ZOZ…

Max

Ahoj Peto,jak pises, ale kdyz misto praktickych veci a veci z provozu se na prezkousky dostane otazka.. jaky je pomer chladici kapaliny a vody v chladici naplni kolik l se tam vejde mi uz fakt prijde ujety.
nebo slozeni mot. oleje a pod. otazky
ale pri mimoradnosti mas 3 sec. na reakci a DU rok na setreni…

Petr Šimral

A přesně toto tam prostě nepatří a mimo jiné, nepatří to ani do ZOZ. Má si snad strojvedoucí měřit hustotu chladící směsi? Pokud existuje takový dopravce, tak ať si to zkouší sám v rámci ZOZ.

Bram

Přesně tak.

Jeffer

A to mi vysvetlite: na čo je potrebné strojvodcovi železničného vozidla s asynchrónnymi trakčnými motormi vedieť, čo je to šuntovanie a ako funguje brzdič Dako BS2? A saciu brzdu a rozvádzač Božić by vedieť nemal?

Bram

Tady někomu brzdič DAKO BS2 asi zkazil život…

Petr Šťástka

Takže strojvedouci, resp. držitel Licence, automaticky dělá testy u DÚ pouze na lokomotivy s asynchrony, na jeden typ brzdiče atd.
Je vidět, že vůbec nechápeš smysl tohoto testu a následný další výcvik nových strojvedoucích.
Ale že mě to u tebe vůbec nepřekvapuje 😀🙄

Výkolejka

Někteří tady prostě nechápou smysl slova všeobecný v kurzu VOZ … jak tady někdo napsal: nic není třeba vědět, ničemu není třeba rozumět, nic není třeba znát, stačí umět číst a říct co píše displej diagnostiky … prostě všichni jezdí na vectronech, pendolínech a taurusech a tam může být cvičená opice.

Winchester1873

šuntování byla oblíbená otázka p. Tovary. Za něj byla úspěšnost 50-60%

Daniel

Tovaru jsem měl, brzdy, Ohmův zákon a legislativa,. Za cca min. ústní na 90%.

Lukáš Chytil

Co je šuntování samozřejmě vím, Tovara se na to ptal u zkoušky.

Ano, na starých škopcích to je, ale většina jich skončí začátkem roku 2025. Na Siemensech, Traxech, Esech, Peršinkách se s tím vůbec nepotkáte, což máte více jak 50% lokomotivního parku u nás a ty procenta se neustále zvyšují.

Nejvíc mě baví, že mě tady o fírování poučuje člověk, který na mašině v životě nebyl. Jinak mám zkoušky i na ty staré škopky, ale nejvíc jsem najezdil na Vectronech. Tam je vám šuntování a BS2 víte k čemu.

Výkolejka

Takže abych to správně pochopil, Vy říkáte, že nemá cenu učit něco, co se vyskytuje na 50% vozidel jo? 😀 Hmmm takže co byste teda chtěl učit, jen to co je u 90% vozidel, nebo úplně všude? 😀

to že se Vás pan Tovara na něco ptal neznamená, že jste to věděl jaksi.

A abyste si rozšířil přehled, tak ono šuntování se vyskytuje i na dieslových lokomotivách s elektrickým přenosem výkonu. Jen tak namátkou mě napadá 714, nebo třeba 754.

A o tom, kdo tady skutečně má nějaké zkoušky a byl opravdu na mašině nemá cenu polemizovat …

Lukáš Chytil

Budete se možná divit, ale VŠECHNY dieselové lokomotivy z ČKD měly elektrický přenos výkonu, takže i 749, 740, 742, atd. a i tyto mají samozřejmě šunty, které si tam mašina, ale sází sama a vy je nemáte šanci ovlivnit.

Na licenci tohle nepatří. Tam mají být věci ze zákona o drahách a obecné věci. Zbytek v kurzech na trakci a na infrastrukturu. Osobně třeba nechápu, proč první kurz na trakci je na 80 hodin a další na 40 ať je to cokoliv.

Výkolejka

Já se tomu nedivím, vždyť jsem to byl já, kdo Vás na existenci tohoto řešení upozornil : – )

A proč to tam nepatří? Vy máte názor že ne, já že ano. Tak a kdo teď a podle čeho rozhodne kdo má pravdu?

Lukáš Chytil

Jasně, kdyby jste mi to nenapsal, tak to ani nevím. 🙂

Tak hlavně vy licenci nemáte já ano. Většina fírů včetně mě vám tady píše, že na licenci je to blbost, tak kdo si myslíte že tomu víc rozumí. Dokonce Šimralovi, který to sám učí, píšete že nemá pravdu. Tak to už pak nevím.

Výkolejka

Tak vy nemůžete vědět, že já tu licenci nemám to zaprvé.
A když pan Šimral nemá pravdu tak mu mám poklonkovat protože to sám učí?

Petr Šimral

Nemusíte poklonkovat, ale místo tužeb a snů byste měl mít argumenty 🙂

Výkolejka

Jasně. Takže když jsem psal, že je dobré na VOZ učit jak funguje turbo aby každý pak věděl jaké s tím můžou být spojené problémy, tak jste napsal, že se má učit jen že existuje přeplňování nebo tak něco. Takže na můj argument jste nepsal odpověď bez argumentů ale já jsem ten co nemá argumenty … ?

Georg

poklonkovat… to je slovnik jak z obzoru…

Lukáš Chytil

Můžu, neb u jiného článku jste psal, že nejste strojvedoucí. Takže logicky nemůžete být držitelem licence.

A zrovna pan Šimral ví moc dobře o čem mluví. Ten to zná z obou stran. A i když se ve všem neshodneme, tak ho beru jako odborníka.

Výkolejka

K tomu ze nejsem strojvedouci si ale take muzet doplnit slovo „už“ coz by situaci zasadne měnilo ze …

Petr Šimral

Ne, nemá v kurzu na Licenci… Kolikrát to ještě budu muset napsat? To je věcí ZOZ, pokud to dopravce vyžaduje…

Výkolejka

A jaký je důvod neučit něco tak běžného?

Jeffer

Že to človek, ktorý na diesel v živote nesadne, nepotrebuje vedieť.

Výkolejka

Licence je obecna a clovek který nikdy nesedne na elektriku taky nepotřebuje vedet treba co je to odporová regulace … Ale jinak je to jednoducha!!!!!! Obecna znalost. Kdyby se licenece rozdelila na ele, dieslova, parni tak pak mlčím … Ale s licencí můžete pokracovat na všechny tři..

medical examiner

A po roce 2040 budou vozidla se „šunty“ k vidění jen v DHV Praha-střed, neboť pravidelnou dopravu bude na nedalekém hlavním nádraží provozovat technika výrazně mladší…(Vectroni, patra Siemens nebo Stadler…)

Igor Mokroš

Jako že Petr Šťástka nikdy v životě nebyl na mašině? 😀 Aha….

Lukáš Chytil

A píší tohle někde? Já na Petra vůbec nereagoval. Navíc jestli to není shoda jmen, tak je to kolega.

Igor Mokroš

Ne, myslel jsem Petra Šťástku. Je to tu nepřehledné. Už jsem pochopil, že jste mířil na kolegu Výkolejku.
Pardón. 😀

Petr Šťástka

Je tu z toho maglajz, takhle bych to napsal. Každý má svým způsobem pravdu. Ovšem pravidla určuje stát , potažmo DÚ a my můžem maximálně tady kafrat co je a co není potřebné.
Ovšem stojím si za svým, že základní věci z konstrukce strojů a lokomotiv by zkoušené být měly.
Petr Šimral tady propaguje zkoušky z legislativy, resp. otázky.
Kolik on jich měl, když dělal v 80 letech zákonité?
Prostě je to tady groteska..

Petr Šimral

Petře pozor. My neměli Zákon o drahách a hlavně jsme prakticky VOZ vůbec neměli. Řečeno dnešním stylem: po absolvování kurzů diesely, elektriky jsme po dalším výcviku šli rovnou k Zákonitým (zkoušelo se z toho, co bylo v depu) a na dopravu a brzdy (V8 A a B).
Pomocnickou V6 jsme měli asi úplně všichni ještě před kurzem.

Leinad

Já osobně si myslím, že polohy brzdiče určitého typu patří do typových zkoušek na dané mašinu, které mají ten brzdič. Do licence by mohlo patřit cosi obecnějšího, co se týká všech mašin.

Třicátáprvní Béé

„Nehledě k čemu je mi jako fírovi vědět, k čemu je šuntování nebo všechny polohy brzdiče Dako BS2“

Fakt hejbnout kamsi pákou s vlakem 2300 tun těžkym a čekat co se stane aniž bych věděl kam jsem s ní hejbnul a proč?

To vy jste mimo! Materiál tohle..

Lukáš Chytil

Fakt hejbnout kamsi pákou s vlakem 2300 tun těžkym a čekat co se stane aniž bych věděl kam jsem s ní hejbnul a proč?

Ale na Vectronu jsou ty polohy popsané, dokonce si i mašinka dělá sama ZBHV. A kam s pákou hýbnout a proč je věc školení o daném vozidle a hlavně jízdního zácviku. Pak už je to jen o zkušenostech. A je úplně jedno, jestli vezete 1200 nebo 2900 tun.

Výkolejka

Jak ctu ty vase nesmysley tak mam pocit ze jste pred triceti lety zacal na vectronu a proto nema smysl ucit cokoliv jineho 🤣
Ale ze dnes se po kolejich pohybuji stovky vozisel s BS2 to je pro vas proste nepodstatne a nema cenu se tim zabyvat! … Diky za nazor posilame písničku

Výkolejka

Když si přečtete co tady „strojvedoucí“Chytil píše tak zjistíte že na dráze se pohybuje jen a pouze vectron a vždy tomu tak bylo a nikdy tomu jinak nebude … takže proč by se učila BS2 když ji mají jen stovky vozidel na české železnice, to je přece jen okrajová záležitost : – D

Lukáš Chytil

A tisíce vozidel po Evropě ji vůbec nemá, když už se tady ohání, že licence platí všude v Evropě.

A ani v budoucnu tady budou převážně vozidla Vectron, TRAXX a další a staré šroty dřív nebo později, minimálně s příchodem ETCS skončí, ať se to někomu líbí nebo ne.

A ano, strojvedoucí Chytil, který nemá problém se tady pod to podepsat, má 99% výkonů na 193/189/223, kde žádné šuntování ani BS2 není.

Výkolejka

S příchodem ETCS neskončí téměř nic, jen se omezí pole jejich působnosti.

Bram

Proč je třeba vědět, jaké jsou polohy brzdiče DAKO BS2? Třeba proto, protože se v podstatě ty samé polohy vyskytují i na jiných brzdičích, třeba elektrických. DAKO BS2 je opravdu naprostý základ, který se bude v provozu vyskytovat ještě dlouhé desítky let. Ten, kdo nemá představu, co která poloha na brzdiči DAKO BS2 znamená a co se při ní děje, by opravdu neměl jezdit s lokomotivou… Krom toho DAKO BS2 je takový přehledný brzdič, tak vskutku nevím, proč tak někoho vůbec jeho polohy trápí. Vždyť zrovna toto přeci není nic tak těžkého…

Lukáš Chytil

Ano, když na té mašině jste, tak ty stupně vidíte, ale proč se učit na LICENCI konkrétní brzdič. Já se s DAKO BS2 setkal až po 4 letech ježdění. Pak máte jedinou možnost, naučit se to jak básničku.

Navíc všechny moderní stroje nemají závěr na brzdiči jako polohu, ale jako extra tlačítko. Navíc třeba jednotky nemají nízkotlaké přebytí. Většinou je tam švih, jízda, brzda, rychlobrzda.

Bram

Znovu: Aby ty polohy dávaly smysl, respektive aby si to vůbec člověk dokázal nějak představit, tak je dobré jeden konkrétní brzdič mít. Smiř se s tím, že se všeobecně rozšířený brzdič DAKO BS2 neprobírá kvůli buzeraci, ale jako obyčejná a hlavně velice názorná učební pomůcka. Inteligentní vyučující toto předem vysvětlí a také sdělí, že se může stát, že se s tímto brzdičem nepotkáte, ale je to pořád lepší, než když by se přednášel (pro názornost) brzdič třeba na interpanterovi, se kterým se tak 95 procent strojvedoucích setkat nikdy nemůže.

Lukáš Chytil

Kdyby to byla jen BS2 pro názornost, tak ještě budiž, jenže ona se zkouší ještě stará Božička a Škoda něco. A to už vůbec nechapu, proč to tam je.

Výkolejka

A kde se to zkouší??? Kdo se na to na licenci ptá? … Nikdo!

Lukáš Chytil

Měšťan se na to ptal kolegy při zkouškách na DÚ. 😉

Bram

Pan Měšťan už se žádného adepta o výkon strojvedoucího zeptat na nic nemůže, už není mezi námi.

Výkolejka

Čo bolo to bolo, důležité je asi spíš to jak to chodí dnes, nemyslíte?

Výkolejka

Váš názor je příliš inteligentní a odborný že nemůže být přijat lidmi bez inteligence a odbornosti …

Lukáš Chytil

Tak ještě že bývalí strojvedoucí nám to může osvětlit, jak jsme všichni pomýlení.

Výkolejka

Tak určitě nějaké bývalé strojvedoucí znáte, tak se jich zeptejte, jaký mají na to názor.

Výkolejka

Jj BS2 je tal složitá ze je trba se to naučit jak basnicku a pri brzdeni si to opakovat … Pro vas tak trakař

Lukáš Chytil

Došly argumenty, tak jedeme osobní invektivy?

Výkolejka

Tak pokud považujete BS2 za tak složitou že nechcete aby se to učilo a jelikož BS2 je na těch nejjednodušších strojích, tak nevím na čem jednodušším byste chtěl jezdit …

František Plášek

To právě vyjadřuje rozdíl mezi STROJVEDOUCÍM a ŘIDIČEM….doufám, že nejste, nebo nechcete být to první….

Lukáš Chytil

Jsem oboje. Vy mě vůbec neznáte, ale určitě teď už víte, že se na strojvedoucího nehodím. 😁😂

Vašek

Dnes je jiná doba. Dříve jsme si malovali do sešitu, jaké pulsy vyrábí pulsní měnič, jak je zapojený motor, atd. Moderní lok jsou plné zaplombovaných bedýnek a vy max uděláte reset baterií, procvakáte jističe a když To nepomůže, využijete šroubovku na předním čele. Když nám kdysi Ital Jugoslávského původu přivezl Pendolíno, říkal, že všechny problémy se musí vyřešit ze stanoviště, že strojvedoucí nemá co lozit do strojoven, nebo pod mašinu.
Manželka také neví, proč hoří plyn, co se děje v mikrovlnce, nebo proč hřeje elektrická plotývka a přesto uvaří lepší krmi než já, který ví, proč ty přístroje fungují.

Výkolejka

Kdyby se po kolejích pohybovala jen ta moderní zaplombovaná vozidla, tak bych možná uznal, že ne vše je třeba vědět. Ikdyž ty zákony a trakční mechanika je něco, co Vám prostě žádné moderní vozidlo nevyřeší.
Ale ono těch moderních vozidel není zas tolik, ani většina …

Petr Šimral

A vidíte. Zrovna trakční mechanika by se do Licence hodila (fyzika je pro všechny stejná), jenže to nemá smysl, když účastníci kurzu ještě vůbec nemusí vidět lokomotivu…

Výkolejka

Ale tak trakcni mechanika je …. Takze nevim co chcete říct.

Petr Šimral

V takovém rozsahu, aby to mělo smysl tam tedy rozhodně není…

medical examiner

Schválně zkuste vyjmenovat všechny nyní vyráběné patrové elektrické jednotky.

A pak říct, u kterých může strojvedoucí udělat víc, než zvednout nebo stáhnout sběrač…

Výkolejka

Nějak nerozumím tomu, co chcete vědět … ?

noerf

Záleží na lokomotivě či jednotce. Pokud bude porucha na trojkovém Traxxu, Vectronu či panteru, tak toho pohledem moc nezjistíte. U 810 či bardotky to bude něco jiného. Pak je druhá věc, co jako strojvedoucí umíte a smíte opravit.
To je podobné jako u aut. U 120, Favorita, Felicie šlo opravit cokoliv, u novějších aut bez patřičného nářadí nevyměníte ani autožárovku, protože se k ní nedostanete.
Samozřejmě, že obecné povědomí by měli strojvedoucí mít, stejně jako znalost fyzikálních zákonů, ale detaily komponentů lokomotiv mu budou většinou k ničemu.

Výkolejka

Ano to je ten základní problém, že tu máme Traxy, 810 a všechny ty stroje mezi tím … takže jak tady někteří se ohánějí, že dílně nahlásí hlášku z displeje a je hotovo, tak to prostě obecně neplatí. Nehledě na to, že jsou prostě mechanické závady, které diagnostika nikdy nezjistí.
Ale detaily komponentů po těch strojvedoucích nikdo nechce a není to ani součástí zkoušky na licenci.

Vašek

Jsem ze staré školy, s elektrickým trakařem jsem prakticky nelehl na slaboproud, vždy jsem si pomohl, ale ne vždy schváleným postupem. I staří cviční nám říkali, když podložíte tohle relátko, tak vám to pojede, ale nedělejte to, protože se to nesmí.
Vlastně jsme tahali kaštany z ohně za jiné, za špatný technický stav HV.
S odstupem času si myslím, že to nebylo správné. Prostě to má fungovat a nemám nikam lézt a sahat. Lepší je být blbý, ale živý, než chytrý, ale mrtvý.(pravil klasik Ing Hála).

Výkolejka

Já s Vámi plně souhlasím. I s tím, jak jste psal, že procvakáte jističe a pokud se to nevyřeší tak prostě odtah. Ale jak už jsem psal, máme i starší vozidla, kde se závada musí identifikovat jinak než z displeje, protože tam třeba ani žádný není. Po těch strojvedoucích nikdo nechce, aby uměli rozebrat motor a vyřešit tak problém na trati. Ono ani není cílem té zkoušky na licenci, nebo toho kurzu před zkouškou, aby někdo rozuměl dokonale každé součástce. O to tady vůbec nejde. Když vyberu např. ty spalovací motory, tak ty se tam učí tuším 2-3 dny. No… Číst vice »

Vašek

I já s Vámi souhlasím. Obzvlášť na dieselu jsou konstrukční znalosti žádoucí. Já jsem odjakživa elektrikář. S výjimkou 701-703

Petr Šimral

Hlavně je to ale věc dopravce. Jestli vás nechá dopravce dělat kaptána lodi (sami si rozhodněte, co na loko uděláte a když se vám to nepovede, tak to za vás dopravce sám rád zaplatí) nebo prostě naopak. Na loko je porucha nebo nestandardní stav. Strojvedoucí zvedne telefon na svého určeného nadřízeného a ten rozhodne o způsobu řešení. Má to pro strojvedoucího obrovskou výhodu –> za špatné rozhodnutí neponese zodpovědnost.

Max

No, ale aby to nebylo jak ty zapisy pilotu a dilny.
Pilot :Letadlo se chova divne. Dilna :Letadlu jsme domluvili, aby se chovalo lepe.
nebo
Pilot : neco je volne na sedadle. Dilna : neco sme dotali na sedacce.
A pod. .. a muzu Vam rict , ze ne primo s timto, ale s podobnou komunikaci jsem se setkal.
A i s tim, ze fira, ktery byl na draze 20 let a prosel klasickou pripravou se choval hure nez fira,( jak rikaji ti top firove bez kterych by draha nefungovala) rychlokvasky.
Tim samo nechvi nekoho ponizit nebo neco zlehcovat. 😉

Lukáš Chytil

Jo, ještě lepší je zápis.
Strojvedoucí: Nefunguje klima ve voze D
Dílna: Pojistky prohlédnuty v pořádku.
Strojvedoucí: stále nefunguje klima ve voze D
Dílna: v depu se neprojevilo.

Strojvedoucí: nelze odbrzdit podvozek s nápravami č.5 a 6 při jízdě z kopce.
Dílna: v depu se neprojevilo

Strojvedoucí: při vypnutí stanoviště dojde k Erroru na Mirelu a použití rychlobrzdy.
Dílna: v depu se neprojevilo.

A takových hlášek by se asi našlo.

Dominik

Ještě lepší je, když mašina vyjede z dílny a porucha stále trvá, ale v knize oprav je napsáno opraveno, viděl jsem mašinu, na které to bylo 4x za sebou, po páté už napsali, že není díl.

Winchester1873

Kdo řekne že do elektromotoru se leje nafta tak ten na to prostě nemá.

Petr Šimral

A proč?

medical examiner

Tak tak…u auta taky jen část řidičů umí vyměnit žárovičky ve světlech…

Dominik

Elektromotory i spalovací motory jsou brány zbytečně podrobně, dnes není žádoucí aby se v tom fíra nějak víc hrabal, dílny při výcviku jsou jen aby se neřeklo. Víte kolikrát jsem v praxi potřeboval pilový diagram? Nula krát. Či pracovní fáze SM? Taktéž nikdy. To samé pracovní fáze motoru, atd… Jediné alespoň podstatné jsou brzdy, trakční mechanika a přenosy výkonu. A co se týče toho, aby fíra věděl, co zlobí? Pokyn od Strojmistra, popište co nejvíc, jak to zlobí, co to dělá, klidně elementárně, ale ať tam je napsáno, co mašina dělá. Licence jako taková je zbytečná, zbytek by se dal… Číst vice »

Výkolejka

Jestli považujete pilový diagram a fáze SM za příliš podrobné znalosti, tak další diskuze s Vámi je naprosto zbytečná. To už fakt nevím co základnější byste chtěl probírat.
Ikdyž zakončil jste to tím, že nepoznáte palivové čerpadlo, tak pak chápu, že Vám i věci co se učí na základce (fáze SM) přijdou složité …

Dominik

Psal jsem, aby člověk poznal palivové čerpadlo, ne každý se totiž od mala hrabe v motorech, aby věděl, co je co.
A můžete mi říct, jeden jediný případ, kdy mi v reálu pomůže vyřešit problém to, že znám nějaký diagram (fáze SM, kdy se otvírá sací ventil, atd…, Pilový diagram)?

Výkolejka

Nechapu proc Vas zrovma ten pilovy diagram tak trápí. Je to naprosto primitivni vec kterou clovek pochopi na prvni pohled. Jeho znalost Vam skutecne nepomuze vyresit nějaký technicky problem ale pomaha lidem pochopit vztah mezi otackami motoru, prevodovymi stupni a rychlostí. V realu to úplně běžné aniz by si to ti firi uvedomovali pouzivaji pri jizde s 810.

Dominik

Tak 810 má automatickou, a znám dost takových, co stroj nechávají řadit úplně sám, ani mu „nepomáhají“. A na ruku potřebuju vědět jen to, v jakých otáčkách mám přeřadit.

Výkolejka

Ta poslední věta co jste napsal, to je přesně to co Vám ten pilový diagram říká … !

Dominik

Ano to vím, ale je to zbytečná omáčka kolem, na mašině si ho určitě nikde kreslit nebudu, to spíš kdyžtak někde budu mít poznámku, jaké to jsou otáčky.

Leinad

A kdo se po pohledu na otáčkoměr nebo poslechu motoru ještě podívá na pilový diagram za jízdy?

Bram

No to určitě, kecale. Na 810 žádné

Bram

… žádné pilové diagramy nehrozí.

Výkolejka

Tam se nedají zařadit blokované stupně?

Bram

Dají, ale ne tak, jak si představuješ. Na pilový diagram to prostě nevede. To by musel být řazen stupeň 2B hned po stupni 1B. Na automatiku to nejde a pokud to někdo udělá na ruku, tak je pitomec.

Výkolejka

Ale pilový diagram tam prostě je a říká při jakých otáčkách a jakém rychl. stup. jak jede vlak rychle. Jednoduše z něj vyčtete třeba to jak rychle se vlastně dá jet na ten první blokovaný stupeň. Ö tom to totiž je. Není to žádná věda ale naprosto primitivní věc, kterou ti fíři používají aniž by si to uvědomovali.
Jen tady mají někteří pocit že je to raketová věda a musí se to přestat učit, protože je to příliš složité a nikdo tomu nerozumí.

M152

A pak „strojvedoucí – vše je zbytečné vědět“ odstaví mašinu na vyskočenou přeotáčkovou ochranu (ono to samo zdechlo, asi tam nejde nafta) nebo neumí popsat závadu. Jezdim 3 roky, a 4x sem „opravoval“ po někom mašinu, protože předchozí kolega to odstavil na neznalost.

Petr Šimral

Jenže to není kvůli tomu, že byl málo „buzerován“ v kurzu na Licenci, ale že selhaly další stupně výcviku…
Nazývejte věci pravými jmény a Licence není od toho, aby vás učila, jak se natahuje přeotáčková ochrana. Ta vám má říci, že něco takového existuje.

M152

Nevim jak to chodí u Metransu, ale u ČDC už se po Licenci neřeší technika. Do ZOZ se řeší už jen předpisy. Celkově jsem pro změnu koncepce výcviku.

Petr Šimral

Ještě nějakou pohádku…

M152

Vyjádřil sem se blbě – moje chyba, po licenci je kurz na předpisy a mašiny (na nich se probere pár fotek, zbytek času se vykresluji elektrická schémata), po kurzu na konzultacích k ZOZ se technika už neprobíhá, jen předpisy.

Dominik

To už záleží i na dotyčném, zda se bude zajímat. Když já byl v zácviku, tak část fírů, jak byl čas, řekla pojď obejdeme mašinu a podíváme se na stroj, tak jsme šli a popsal mi motor, nač si dát bacha, nějaké tipy, jak si něco zapamatovat, atd… Nebo jsem se zeptal i sám, když mě něco zarazilo.
Ale z kurzu z licence považuji za důležité snad jen brzdy a přenos výkonu.
Jinak souhlasím, že samotný následný výcvik by se měl změnit.

Lukáš Chytil

A kurz na trakci děláte na ČDC kdy?

Dominik

Já ale neřekl, že vše je zbytečné.
Ale na to, abych zjistil, že vypadla přeotáčková nepotřebují znát nějaké diagrami, kdy se otevírá/zavírá sací ventil, atd… A to už je otázka samotného dalšího výcviku, aby zkušenější kolegové předali novému zkušenosti a na možné poruchy ho upozornili.
Ano, taky mi kolega dovezl mašinu ( a bral si mou), že je něco s žaluziemi a já pak zjistil, že akorát přehlédl přepnutý přepínáč na stanovišti (nějaký kolega předtím si natvrdo otevřel žaluzie, ale už zapomněl vrátit přepínač do provozní polohy, když končil), ale holt to se stane.

Petr Šimral

Tak pozor… Možná si to neuvědomujete, ale používáte to v praxi zcela běžně…
Licence se sice jeví jako zbytečná, ale podle evropské legislativy být musí. A tak bych její význam podstatně více ohnul na předpisovou složku věci, nikoliv na technickou.

Dominik

Mohl byste mi upřesnit, co používám denně, diagrami? Ano, je mi jasné, že to co se učí má odraz v praxi, ale rozjedu bez mašinu, aniž bych věděl, kdy se otevírá/zavírá sací ventil? Ano rozjedu, a nikdy do toho nebudu sahat. Jestliže jsme se dostali do doby, kdy je lepší se nechat stáhnout, jak něco opravit, tak tomu přizpůsobme i podmínky pro získání licence i ZOZ.

Ano, vím, že moje řeči o zbytečnosti licence jsou plané, protože to je výmysl EU. Takže souhlasím i s tím, aby to bylo více zaměřeno na předpisovou složku věci

Kamui

Mně by hlavně zajímalo, k čemu je dnešnímu strojvejoucímu znalost toho, čím je hnáno turbodmychadlo. Stejně ho sám na mašině opravovat nebude.

Výkolejka

Aby když se mu z toho bude divně kouřit a moc to nepojede, tak aby věděl co to je za součástka a jak funguje aby dokázal dílně popsat závadu a aby vyhodnotil jestli pojede dál nebo ne …. ???

Kamui

Až se bude divně kouřit, tak mu diagnostcký systém vypíše závadu na displej, kterou nahlásí dílně.

Výkolejka

To máte opravdu zajímavé představy o vozidlech …

Kdo,já

90% lidí stejně neví co je, dělá turbo a co dmychadlo

Výkolejka

90% lidi je uplne neco jineho nez 90% strojvedoucich … A to je to zásadní

Petr Šimral

Opět Výkolejko. To není součást kurzu na Licenci. Tam je dobré se dovědět, co to přeplňování vlastně je. To stačí.
A zbytek je zase v navazujících kurzech již na ty správné řady vozidel, které u dopravce jsou. K čemu je čistě elektrickému strojvedoucímu vědět něco o divném kouři z výfuku?

Výkolejka

Licence je pro vsechny stejná. Je to obecne platny prukaz ktery nerozlisuje jestli budete jezdit na pare nebo elektrice.
A to jaky kour vychazi z vyfuku je obecne platna znalost která plati u vsech dieslovych masin. Tudiz to na licenci patří. Nedava zadny smysl aby to pak nejaky skolitel vysvetloval u kazde rady zvlášť. Stejne tak nedava smysl u kazde masiny vysvetlovat jak to turbo vlastně funguje.
Ale az jednou takovy kurz absolvujete nebo to dotahnete dal a budete to ucit tak pochopite.

Petr Šimral

Já to učím 🙂

Výkolejka

To určitě!

Bram

A co je tak těžkého k pochopení, že Petr Šimral školí adepty na strojvedoucí? Má na to snad patent nějaká nepříliš vzdělaná výkolejka?!?

Lukáš Chytil

Právě že podle toho, jak se tady projevuje, tak bych si tipnul, že jde o školaře z DVI.

Výkolejka

Bohužel nejsem školařem na DVI. Teda bohužel pro Vás, protože jste opět mimo.
Ovšem uznávám, že i na DVI jsou odborníci.

Výkolejka

Na tom není nic k nepochopení ale neexistuje žádná norma na to že ten kdo školí tomu rozumí víc než ten kdo tomu rozumí.

Dominik

Proč zvlášť u každé mašiny? Obecné principy by šlo zmínit na začátku ZOZ kurzu u první mašiny. Obecně platný průkaz, který je k ničemu, a defakto k ničemu neopravňuje, jen aby se do kasy dostaly nějaké peníze (500,- za kolek). Dřív stačila jen zákonitá a vše bylo vcajku.

Výkolejka

Možná jste si toho nevšiml, ale ta licence je platná v celé Evropě, tudíž nejde o nějakou zbytečnost, ale o něco co Vám otvírá dveře i jinde. Jak u jiných dopravců, tak v jiných státech. Fakt nechápu proti čemu se snažte bojovat. Jde o 4 týdny výcviku s relativně jednoduchou látkou díky které člověk získá rozhled. A krom toho jsou to obecně známé podmínky a když fíru nechcete dělat tak Vás nikdo nenutí. A jaký by byl smysl vysvětlovat u ZOZ nějaký obecný princip? Máte kurz VOZ (V-všeobecná) a ta mse to prostě učí, na to to je, takže nedává… Číst vice »

Lukáš Chytil

To vás opět opravím. Kurz na licenci má povinně 120 hodin, což je většinou 3 týdny.

Výkolejka

Tak díky!
Takže jde jen o 3 týdny jednoduché látky. Tak proč se proti tomu bojuje? Tohle přece zvládne každý , kdo má o věc zájem …

Petr Šimral

Protože tam má být něco úplně jiného než teorie roztočení sériového motoru…

Výkolejka

A co?
Co říká vyhláška nebo co to je za pamflet který to řeší?

Dominik

Nějak jsem ten kurz přežil VOZ přežil, ale většinu z toho jsem už nikdy nepotřeboval.
Možná jste si toho nevšiml, ale stejně musíte dělat ZOZ, jazykovou zkoušku daného státu (krom Slovenska), takže ta přidaná hodnota je kde? Toto je jen falešné pozitivum, aby se existence, této, jinak zbytečné, kartičky obhájila.

V tom, že by nebyly 2 kurzy, ale jeden delší, kde by se nezaobíralo zbytečnostmi, které mi jsou v reálu stejně k ničemu, nějaké diagrami, kdy se otevírá/zavírá sací ventil, apod… A naopak by se více věnovalo samotným HV, D1, apod…

Výkolejka

Takže změna by byla v tom, že byste neměl 2 kurzy ale jen jeden. Nějak nechápu co by se tím změnilo. Stejně tak nechápu proč se nemůže udělat obecná část samostatně jak to je teď ale mělo by to být součástí ZOZ, tudíž když půjdete někam kde budou chtít ať si tu ZOZ u nich uděláte, tak budete ty obecné věci řešit znovu.

Já s Vámi sice nesouhlasím, ale beru to tak, že prostě máte jiný názor.

Dominik

Rozhodně nechci tvrdit, že můj názor je jediný správný, takže to beru tak, že každý máme svůj názor. A kdo ví, vést takovéto debaty na vyšších úrovních by třeba mohlo přinést potřebnou úpravu vzdělávání strojvedoucích. Protože ta zapotřebí je. Změna by nebyla jen v změně počtu kurzů, ale i v tom, co by se vyučovalo. Pokud se dostáváme do bodu, kdy je lepší se nechat stáhnout, jak něco opravit, tak je potřeba i úprava toho, co všechno se učí. Potřebuje dnes fíra reálně znát pilový diagram (když stačí znát hodnoty otáček), fáze spalovacího motoru, kdy se otevírá/zavírá ten či onen… Číst vice »

Petr Šimral

Asi jste si toho nevšiml, ale držení Licence vám kurzy v jiných zemích rozhodně nezkrátí. Něco o tom vím…

Výkolejka

Kurz VOZ?

medical examiner

Já taky čekal samá návěstidla.
Nebo primitivní otázky typu „Kolik je napětí v troleji?“…

Dominik

Upřímně, za sebe si myslím, že D1 by měla být probírána víc.

Leinad

I u těch, kteří nebudou jezdit na SŽ?

Dominik

Ono dost provozovatelů drah převzalo předpis SŽDC D1 (i jiné), aby se nemuseli tvořit se svým, konkrétně :
AŽD (ten má k němu 3 stránkový doplňek)
SART – Železnice Desná
PDV Railway

U JHMD, PKP Cargo a KŽC, se mi nepodařilo předpisy dohledat, PKP Cargo je má v zaheslované sekci.

Takže předpis D1 využívají i ti, co nejezdí na tratích SŽ.

Cvikar

Samotne testy na DU jsou tak 2% toho co musi strojvedouci zvladnout. Je to vlastne jenom zacatek kolotoce. Nasleduje zdravotni prohlidka, psychotesty, 4-6 nedel skoleni na trakci a predpis, jizdni zacvik, a nasledne dalsi testy a prezkouseni.

medical examiner

A na to se vám každý vykašle, aby se učil jako školáček o elektřině a hydraulice…
Nebo aby si oprašoval „důležité“ vědomosti z autoškoly…

Tomáš V.

Jo, tak důležité? Vy budete jeden z těch, co na dálnici se třemi pruhy jezdí uprostřed, že?

Výkolejka

Pochybuju ze si nekdo řekne, ze sice vse co sem po něm bude chtít zvladne ale ta zkouska na DU je uz moc tak do toho nejde …

Frantík

Zkouška z autoškoly by se měla dělat aspoň co 10 let…

rtep

Souhlas. A ještě mnohem častěji by měly být pro řidičáky zdravotní prohlídky. A rozhodně ne takové, jako nyní. Mnohem poctivější a přísnější.
Za volantem sedí desítky lidí, kteří k tomu zdravotně způsobilí nejsou ani omylem.
Můj strejda řadu let jezdil uprostřed silnice, protože doprava vůbec neviděl a bál se, že skončí v příkopu.. A na prohlídce prošel bez problémů.

Dominik

Nechci byt hnidopich, ale nejprve bývá zdravotní prohlídka a psychotesty, a až pak kurz VOZ a zkouška.

Lukáš Chytil

Já šel třeba na psychotesty až jako poslední, protože tehdy platily jen 3 měsíce.

Dominik

No pak se platnost psychotestů prodloužila, protože vím, že s platností jen 3 měsíce byly problémy.
Já dělal psychotesty hned po zdravotní prohlídce.

axon

některé otázky mají vzhledem k povaze práce nepotřebnou hodnotu, myslím že vědět třeba jaké jsou druhy složení používaných izolátorů na trakčním vedení je zcela zbytečné, ale třeba se mýlím, a někdo to za potřebné považuje

Pražec

Až vám izolátor proletí sklem na stanoviště, budete vědět, co je zač 🙂

axon

naprosto bylý argument, no pokud něco proletí je zbytečné už vědět z čeho to je

Karel

Co to je za test, když znám vlaky jen jako pasažér (a ze stránek webu Z dopravy) a 1/4 verzi jsem dal svižně a bez googlení na 92%?! Ještě že to není jediná „věc“, která dělá strojvedoucího strojvedoucím. Ale i tak zajímavé 🙂

asdfg

Asi máte slušné technické znalosti.

Kdo,já

Ještě jednoduchá otázka, co je to vlak? 🙂
Podle D1.

Petr Šimral

Tak to Vás chválím. Já si vzal plnou verzi, skončil jsem na 86ti procentech, což bez přípravy považuji za solidní výsledek. Mimo jiné opravdu nepovažuji za nutné řešit teorii roztočení elektromotoru, byť přesně tuto otázku jsem dostal u Zákonité zkoušky z obsluhy a řízení hnacích vozidel s elektrickým přenosem výkonu, kterou jsem skládal v roce 1990. Nikdy dále jsem již nic takového pro svou praxi nepotřeboval a vždy jsem si vystačil se základním vzorečkem: P = U x I.

František Plášek

74% ze 100 otázek 😉

robert

Čtvrtinový test na 52 %. Na tuhle dobu to celkem jde. 🙂

Beda

Nektere otazky opravdu zbytecne. Na poprve jsem si dal v rychlosti 25 otazek a uspesnost 64%.

robert

Šikovný. 🙂 Byl jsem horší. Ale jako neznalý se těžko třeba dostanu přes 80 %.

asdfg

80%

robert

Taky by mě to zajímalo.

121065

Dlouholetý paskvil, lidi se to učí jako básničku. Podobně jako některé otázky pro ZOZ.

Dominik

Tak to jste měl kliku v našem PJ držel cvičný otázky na ZOZ pod zámkem, jako by se jednalo o tajemství nejvyššího stupně.

Vin

Narychlo jsem pročetl pár otázek … a je to katastrofa .. min. 50% otázek je zcela zbytečných … proč má strojvedoucí znát čím je tvořen termistor? … proč je porovnáván tah na háku s tahem na obvodu kola? … atd. …. 🙁

AlBi

To je podle mě přežitek z dob, kdy byl nadbytek strojvedoucích a když bylo potřeba nějaké nepohodlné vyhodit, tak se jim dávali takovéhle otázky… Ale třeba se mýlím.

medical examiner

To je tak jediná akceptovatelná výmluva…
Ale už méně akceptovatelné je, že to tak nějak nevypustili nyní, kdy je strojvedoucích relativní nedostatek.

Výkolejka

Nechapu proc Vam ta zkouska na licenci obecně vadí …je to proste jeden z pozadavku a overi se tim ze mate zakladni znalosti o technice. Nechapu co je na tom špatného…

asdfg

Hlavně je to první a poslední zkouška, která je mimo firmu, která má co největší zájem, aby zaměstnanec zkoušku udělal.

Aaabbb

A to je právě ta chyba. Podle mě by spíš ta státní zkouška měla být z předpisů, návěstí, u cizinců z jazyka. A naopak technickou úroveň svých strojvedoucích ať si řeší dopravce, když mu strojvedoucí rozbije lokomotivu špatnou obsluhou je to jeho blbost.

Výkolejka

DÚ má možnost přijít na zkoušku ZOZ. To jak často toho využívá je věc jiná.

M152

To by mě zajímalo, jaký je počet ZOZ za rok a u kolika někdo z DÚ byl.

M152

Též si myslim že na předpisy SŽ by měl k ZOZ chodit nějaký zástupce od DÚ nebo SŽ. Nejen k prvním, ale i periodickým a mimořádným.

František Plášek

Každá zkouška ZOZ se hlásí na DÚ. to jestli se účastní je jejich věc (jak bylo zmíněno).

medical examiner

To já si právě myslím taky…

Výkolejka

Jako ze poslali hotove jezdici strojvedouci aby je mohli vyhodit když to neudelaji? Asi těžko.

Výkolejka

Ta otázka o sile na haku a naobvodu kola je naopak velmi dobrá. Na tom poznate jestli ten clovek chape zakladni principy.

Vin

A v autoškole je v testech také tato otázka??

Výkolejka

To asi neni ale nevim proc se na to ptáte…?